Tarkoitatko sanoa että jos yksi onnistuu siinä, onnistuvat tietenkin kaikki muutkin? Vai mitä tällä oli tarkoitus sanoa?
Osasta kirjoituksista jää kuva, että nvidia vain helposti rahastelee ja nauraa matkalla pankkiin. Ehkä se ei kuitenkaan ole rahastusta vaan raakaa työtä mitä tarvii tehdä että kalliimmat tuotteet saa tehtyä ja myytyä. Termistä rahastus jää mielikuva, että helppoa hommaa, kusetusta. Jos on noin niin miksi amd/intel ei ole apajilla?
Arvelen että etenkin 4090/5090:sta ja niiden pro versiota ada rtx 6000 jne. kannattelee muut ostajat kuin pelaajat. AMD:n mukaan tämä segmentti on 10% koko pelimarkkinasta. Onko tuosta 10%:sta edes puolet pelaajia?
Iso piiri == kallis suunnitella, kallis tapeout, kallis valmistaa. Ei kannata kovin pienillä tuotantomäärillä tehdä kun "kehitys&valmistuskulut" laitetaan myytyjen piirien hintaan. Jos ei AI pajat, simulaatiopajat sun muut pro käyttäjät ostaisi ad102 ja gb202 pohjaisia tuotteita niin piirit jäis varmaan tekemättä. AMD/Intel kun ei ole noissa markkinoissa mukana niin heidän piiriä tuskin ostettaisiin samalla tapaa kuin nvidiaa(Cuda, softatuki, rapids, omniverse, isot kielimallit(cuda, tensoriytimet, softatuki&optimoinnit) jne).
esim. omniverseen uponnee 4090:sta ja 5090:sta. Robotiikka, tehtaiden suunnittelu, itseajavat autot jne. mihin omniverseä käytetään
rapids ison datan käsittelyyn. Kiihdyttää esim. pandasin/pythonia. Tätä menee varmaan firmoille kovaa, amd/intel ei (vielä?) tee vastaavaa:
RAPIDS
LLama3.3 70B ja moni muu malli optimoitu niin, että mahtuu juuri ad102 pohjaisen ada rtx 6000:en muistiin(48GB). PRO kortteja isommalla muistilla menee rikkaammille ai pajoille devaajien koneisiin, ci järjestelmiin jne. Köyhemmät/pikkupuljut ostaa 4090:sta. Esim. mun kavereiden pikkufirmassa on 2x4090 kielimallien tuunaamista varten.