NVIDIA-spekulaatioketju (Lovelace ja tulevat sukupolvet)

Taita olla niin että se 4080 12GB ja 4070ti on samalla piirillä. 4070ti leikattu enempi.
Nehän siis on sama asia, 4080 12GB uudelleennimettiin 4070 Ti:ksi yleisön painostuksesta.
Nuo tietokannat sun muut tosin voi olla päivittämättä näiden osalta, mutta aina on kuitenkin kyseessä ollut "täysi" AD104 piiri.
 
Nehän siis on sama asia, 4080 12GB uudelleennimettiin 4070 Ti:ksi yleisön painostuksesta.
Nuo tietokannat sun muut tosin voi olla päivittämättä näiden osalta, mutta aina on kuitenkin kyseessä ollut "täysi" AD104 piiri.
Muokkasin postausta, kun tajusin tuon saman asian. En usko, että ad104:ssa on 256bit muistiväylää. 256bit muistiväylä löytyy ad103:sta eli 4080:sta. Voi olla, että syystä x,y,z vain uusiokäyttävät 4080:en suunnitelmaan pohjautuvaa piirilevyä, joka voi johtaa sitten vääränlaisiin päätelmiin ad104:sta.
 
Muokkasin postausta, kun tajusin tuon saman asian. En usko, että ad104:ssa on 256bit muistiväylää. 256bit muistiväylä löytyy ad103:sta eli 4080:sta. Voi olla, että syystä x,y,z vain uusiokäyttävät 4080:en suunnitelmaan pohjautuvaa piirilevyä, joka voi johtaa sitten vääränlaisiin päätelmiin ad104:sta.
Enpä tiedä, on kuitenkin sen verran erilaista suunnittelua ja kooltaankin nuo piirilevyt, että ei taida uusiokäytöstä olla kyse.
Jos AD103 ja AD104 ovat pinniyhteensopivia, niin kyllähän tuossa kaiketi olisi mahdollisuus istuttaa 4080:n piiri 4070 Ti:n piirilevylle, mutta silloin pitäisi varmaan tuoda joku SE -mallinimi takaisin.
Edit: Tai kai sekin on mahdollista, että 4080 (16GB) alunperin suunniteltiin nykyisen 4070 Ti:n (4080 12GB) piirilevylle, mutta jossain kohtaa se kuitenkin istutettiin 4090:n piirilevylle.

4070 Ti
3950-pcb-front.jpg


4080
3888-pcb-front.jpg
 
Sanoisin kyllä että ainakin ennen RTX-aikaa 70-sarja oli keskitasoa tai ylempää keskitasoa hinnan puolesta. Joku 400e ei vielä mene premiumosastoon, toisin kuin 80-sarjalaiset. 60-sarja on sitten ollut alempaa keskitasoa, ja sitä huonommat sitten pakettikonekamaa.
Kyllä se 70 edelleen on mielestäni keskisarjaa. Ei se nyt niinkään mene että puolet mallivalikoimasta on high endiä vain siksi että nvidiä haluaa hinnoitella ne niin...
 
Forumeilla aktiivinen atk-harrastajaporukka vaan kokonaan unohtaa noiden 30- ja 50-sarjan piirien olemassaolon koska ei pidä niitä itselleen varteenotettavina piireinä ja usein kuvittelee että 60-sarja (todellinen keskitason piiri) on joku matalan hintaluokan piiri. Nuo todelliset halpispiirit, 30- ja 50-sarjalaiset kuitenkin myyvät hyvin suuria määriä jossain pakettikoneissa. Ja niillä myös pelataan hyvin paljon, vaikkakin sitten pienemmillä karkeilla ja pienemmillä resoluutioilla ja vähän nykivästi.

Ei vaan kyllä tuo 70-kortti on Nvidialla perinteisesti keskiluokkaa. Korkeintaankin ylempää mid rangea. Nvidialta ei tietääkseni RTX xx30-kortteja löydy, joten RTX sarjassa tarjonta on: 50, 60, 70, 80 ja 90, ja väleihin ti -malleja. Jos tuossa näkee 70 kortin high endinä, niin en ihan ymmärrä. Hinnan puolesta ehkä, mutta en pitäisi sitä ainoana mittarina nyt kun Nvidialla heittää päässä ja pahasti.
 
Enpä tiedä, on kuitenkin sen verran erilaista suunnittelua ja kooltaankin nuo piirilevyt, että ei taida uusiokäytöstä olla kyse.
Jos AD103 ja AD104 ovat pinniyhteensopivia, niin kyllähän tuossa kaiketi olisi mahdollisuus istuttaa 4080:n piiri 4070 Ti:n piirilevylle, mutta silloin pitäisi varmaan tuoda joku SE -mallinimi takaisin.
Edit: Tai kai sekin on mahdollista, että 4080 (16GB) alunperin suunniteltiin nykyisen 4070 Ti:n (4080 12GB) piirilevylle, mutta jossain kohtaa se kuitenkin istutettiin 4090:n piirilevylle.

4070 Ti
3950-pcb-front.jpg


4080
3888-pcb-front.jpg
Noissako noin pieni pcb ja sit lätkästy tiiliskivi kylkeen?
 
Toinen tapa miettiä ad104:en muistikaistaa on verrata sitä piipalasen koon ja suoritusyksikköjen määrän suhteen ad103:een. Kokoero ad103 vs. ad104 on aika pieni(83.6mm2). Jos levennetään ad104 muistikaista 192bit-256bit ja siihen liityvät cachet ja suoritusyksiköt lisää niin saadaan ad103 piiri. Eiköhän ad104 ole suunniteltu ja toteutettu 192bittiseksi.


1678902209507.png

lähde: Ada Lovelace (microarchitecture) - Wikipedia
 
Taitaa tulla kylmää kyytiä niille jotka odottavat RTX4070 korttien mahtuvan budjettiin: NVIDIA GeForce RTX 4070 Allegedly Starts At $749 US Price, Custom Models With Prices Close To 4070 Ti MSRP
Vuodot väittävät MSRP-hinnaksi $750.
Noin 20% paskempi suorituskyky kuin Ti-mallilla, mutta vain 7% halvempi? Noin 3080 suorituskyky, 50 dollaria kalliimmalla? Kyllä tässä maailmassa on ihmisillä selvästi liikaa fyrkkaa, jos nämä kerran käyvät kaupaksi.
 
Noin 20% paskempi suorituskyky kuin Ti-mallilla, mutta vain 7% halvempi? Noin 3080 suorituskyky, 50 dollaria kalliimmalla? Kyllä tässä maailmassa on ihmisillä selvästi liikaa fyrkkaa, jos nämä kerran käyvät kaupaksi.
Ostaa sitten sen 3080:n , jos haluaa kuuman, teknisesti vanhentyneen kiulun. ei sitä kukaan estä.

Hinta ei tee mistään keskitason kortista, joka 4070Ti täysin selkeästi on (chipin koko, suorituskysy VS muut saman sukupolven kortit) highend tuotetta. Ei ole tehnyt ennemmin, eikä tee nyt tai tee tulevaisuudessakaan.

Onneksi konsoleissakin on jo nyt niin perusteellisen jälkkeenjääneet GPU:t, jotta keskitason korttikin pieksää ne kaikillatavoin kirkkaasti, niin se on siis 99%:lle pelaajista riittävä..
Jopa joku alapään 4050Ti varmaakin tulee pyörittämään FHD resolla pelejä riittävänhyvin.
 
Onneksi konsoleissakin on jo nyt niin perusteellisen jälkkeenjääneet GPU:t, jotta keskitason korttikin pieksää ne kaikillatavoin kirkkaasti, niin se on siis 99%:lle pelaajista riittävä..
Jopa joku alapään 4050Ti varmaakin tulee pyörittämään FHD resolla pelejä riittävänhyvin.

Miten konsolit liittyy tähän? Ja tiedoksi että aika moni pelaa QHD -resoluutiolla kun FHD on huomattavasti huonompi kokemus näyttöjen koon vuoksi. Ja moni entusiasti tällä palstalla pelaa 4k johon esim. RTX 3080 tehot ei riitä edes 60fps kaikissa uusissa peleissä. Eli mikä nyt riittää kenellekkin.. Voin jotenkin sulattaa sen että 4k kortit on kalliita, mutta se että Nvidia tekee midrange korteista high endin hintaisia, on jo melkoista ahneutta.
 
Ostaa sitten sen 3080:n , jos haluaa kuuman, teknisesti vanhentyneen kiulun. ei sitä kukaan estä.

Hinta ei tee mistään keskitason kortista, joka 4070Ti täysin selkeästi on (chipin koko, suorituskysy VS muut saman sukupolven kortit) highend tuotetta. Ei ole tehnyt ennemmin, eikä tee nyt tai tee tulevaisuudessakaan.
Teknisesti vanhentuneen? Ei ikä tee näytönohjaimesta huonoa, vai pyöriikö se sama peli samalla näytönohjaimella jotenkin huonommin, kun aika kulkee eteenpäin?

Ja olet oikeassa, ei todellakaan tee. Kerrotko saman Nvidialle. Jos et nää mitä väärää on maksaa uudessa sukupolvessa korkeampi (tai edes sama) hinta samasta tehosta, niin soromnoo.
 
Teknisesti vanhentuneen? Ei ikä tee näytönohjaimesta huonoa,

Ikä ei tee näyttiksestä huonoa, mutta:

Huono energiatehokkuus (johtuen muinaisesta valmistustekniikasta) voi tehdä näyttiksestä huonon.

Tuen puute uusille tuetuille ominaisuuksille joita pelit haluaisivat käyttää voi tehdä näyttiksestä huonon.

Huono suorituskyky uusilla ominaisuuksilla (jotka silti juuri ja juuri löytyy vanhasta piiristä) voi tehdä näyttiksestä huonon.

Tuen puute uusille näyttöliityntästandardeille voi tehdä näyttiksestä huonon, jos ei saa syötettyä suuren resoluution näyttöä kunnollisella virkistystaajuudella.

Esim itselläni oli joskus kuutisen vuotta sitten (koottuani uuden pöytäkoneen osittain kaverin ylijäämäosista) jonkin aikaa tilapäisnäyttiksenä (hyvin halvalla saatu) Geforce 770, joka silloin oli pelisuorituskyvyltään ihan riittävä kaikkiin niihin peleihin, mitä silloin itse halusin pelata (ja huomattava parannus vanhan läppärin 650een nähden). Siitä ei kuitenkaan vanhasta HDMIn versiosta johtuen saanut HDMIllä ulos 3180x2160-resoluution kuvaa kuin 30 Hz taajuudella, ja käytin näyttönä 4k-telkkaria, jossa ei ollut displayport-liitäntää.

Käytännössä tuolloin jouduin päivittämään näyttiksen nimenomaan sen iän takia, että sain sen HDMI2.0-tuen.


Ja nämä kaikki 4 yllä mainitsemaani asiaa korreloivat vahvasti näyttiksen iän kanssa.

Ja tosiaan, kun uusia ominaisuuksia tulee, niistä tosiaan usein ekassa sukupolvessa tulee toteutus, joka toimii, mutta joko ei olla vielä ehditty optimoida kovin tehokkaaksi, tai uudelle ominaisuudelle ei ole vielä haluttu uhrata paljoa pinta-alaa piiriltä (koska ei haluta joko vähentää laskentayksiköitä ja huonontaa suorituskykyää yleisesti, tai ei haluta nostaa piirin valmistuskustannuksia liikaa pelkästään uuden ominaisuuden takia. Käytännössä usein näiden kahden yhdistelmä.

vai pyöriikö se sama peli samalla näytönohjaimella jotenkin huonommin, kun aika kulkee eteenpäin?

Käytännössä jossain määrin kyllä, koska nykyaikana peleihin tulee päivityksiä jotka muuttavat peliä. Pelin uudet versiot alkavat hyödyntää näyttisten uusia ominaisuuksia, ja samalla välillä suorituskyky tai kuvanlaatu kärsii vanhoilla näyttiksillä jotka eivät näitä ominaisuuksia tue, kun koodista välillä monimutkaisuuden rajoittamiseksi ja bugien välttämiseksi pudotetaan jotain pelkästään vanhoilla korteilla tarvittavia optimointeja pois. Ja esim. verkkomoninpeleihin saattaa tulla usia isompia karttoja tai pelaajamäärää nostetaan tai tulee uusia aseita joissa suurempi tulinopeus tai hienommat efektit niillä ammuttaessa(enemmän piirrettävää), tai tulee uusia pelihahmoja joissa suurempi kolmiomäärä.

Ja kun ostetaan uusi näyttis, sillä ei ole tarkoitus pelata ainoastaan niitä samoja pelejä kuin vanhalla näyttiksellä pelattiin vaan myös niitä tulevaisuudessa tulevia uusia pelejä.
 
Viimeksi muokattu:
Miten konsolit liittyy tähän? Ja tiedoksi että aika moni pelaa QHD -resoluutiolla kun FHD on huomattavasti huonompi kokemus näyttöjen koon vuoksi. Ja moni entusiasti tällä palstalla pelaa 4k johon esim. RTX 3080 tehot ei riitä edes 60fps kaikissa uusissa peleissä. Eli mikä nyt riittää kenellekkin.. Voin jotenkin sulattaa sen että 4k kortit on kalliita, mutta se että Nvidia tekee midrange korteista high endin hintaisia, on jo melkoista ahneutta.
99% peleistä tehdään siten että ne pyörivät ok myös uusimman gen konsoleilla, sekä läppäreillä, joiden näyttiksen nimi voi olla sama, kuin pöytäkoneessa, mutta käytännössä se on täysi mopo pöytäkonenäyttikseen varrattuna. Näinollen niihin ei tule mitään raskasta. Ei esim tarvita 4090:aa, että pyrisi fhd ok, vaan se 4090 tarvitaan, kun halutaan reippaasti FPS@4k.

Teknisesti vanhentuneen? Ei ikä tee näytönohjaimesta huonoa, vai pyöriikö se sama peli samalla näytönohjaimella jotenkin huonommin, kun aika kulkee eteenpäin?

Ja olet oikeassa, ei todellakaan tee. Kerrotko saman Nvidialle. Jos et nää mitä väärää on maksaa uudessa sukupolvessa korkeampi (tai edes sama) hinta samasta tehosta, niin soromnoo.

Ikä tekee teknisesti vanhentuneen. Peliin voi tulla esim päivitys, jossa otetaan käyttöön uusia ominaisuuksia, joita vain uudempi näyttis tukee.. Ja se teknisesti vanhentunut näyttis vie enemmän virtaa, joka näkyy sähkölaskussa ja tuulettimet meluaa enemmän, joka on aina vituttava asia..

Maksan kokoajan enemmän siitä, että käyn töissä, kun liikkuminen kallistuu kokoajan. Toki se on selvää, että jossain vaiheessa tulee vastaan kohta, jolloin kannattaa moinen harrastus lopettaa turhana. Maksan kokoajan enemmän, kun energian hinta on ollut nousussa ja yli tuplaantunut. Maksan selkeästi enemmän, jotta saan leipää ja voita sen leivän päälle. Maksan yleensä enemmän about kaikesta, mitä kaupasta kotiin raahaan VS pari vuotta sitten, joten en nyt näe, miksi näyttisten hintojen ei pitäisi olla noususssa.
Eikä kyseinen asia ole edes ongelma, kun suorituskyky on pompsahtanut niin, että jo keskitason näyttiklsillä pärjää paremmin, kuin aikoinaan huippunäyttiksillä..

Muutenkaan joku näyttis ja uusimmat pelit eivät ole kellekkään, kuin niiden tekijöille välttämättömyys, ne voi jättää oikeinhyvin kauppaan, menettä mitään oleellista. Huvittelun tarve täytyy vanhemmallakin / keskitason raudalla, oikeinhyvin.

Itselle oli yllätys, miten huima suorituskykyhyppy oli, kun siirryttiin 3xxx sarjasta 4xxx sarjaan.. Nvidia teki selkeästi oikein muutakin, kuin siirtyi parempaan valmistustekniikkaan.. En usko, että samanlaista hyppyä tulee ihanheti, Voi olla jopa viimeinen hyppäys, kun selkeästi tulee taas valmistustekniikassa uusia, entistä pahempia rajoituksia vastaan.
 
99% peleistä tehdään siten että ne pyörivät ok myös uusimman gen konsoleilla, sekä läppäreillä, joiden näyttiksen nimi voi olla sama, kuin pöytäkoneessa, mutta käytännössä se on täysi mopo pöytäkonenäyttikseen varrattuna. Näinollen niihin ei tule mitään raskasta. Ei esim tarvita 4090:aa, että pyrisi fhd ok, vaan se 4090 tarvitaan, kun halutaan reippaasti FPS@4k.
Konsolit tai peruskäyttäjät, ei kai sillä ole väliä. Enemmistö pc pelaajista pelaa sellaisella raudalla että nykypeleillä jo fhd on liikaa täysillä herkuilla uusissa AAA peleissä, turha konsoleita on erikseen mainita.

Fhd ja 4090 ei varmaan ole skenaario jota pelintekijät kovin vakavasti miettivät, ihan vaan siksi että se olisi vitsikkään pieni kohderyhmä.
 
Konsolit tai peruskäyttäjät, ei kai sillä ole väliä. Enemmistö pc pelaajista pelaa sellaisella raudalla että nykypeleillä jo fhd on liikaa täysillä herkuilla uusissa AAA peleissä, turha konsoleita on erikseen mainita.

Fhd ja 4090 ei varmaan ole skenaario jota pelintekijät kovin vakavasti miettivät, ihan vaan siksi että se olisi vitsikkään pieni kohderyhmä.
Jos peli toimii kuitenkin, mutta FHD on liikaa, niin se ongelma ratkeaa näyttispäivityksella, ja jos FHD riittää, niin ei se päivitys edes kovin kallis ole..

Lähinnä kokoajan pahenevan konsolien kiviriippaominaisuuden takia pelien kehitys on grafiikan osalta hidastunut huomattavasti.
 
Jos peli toimii kuitenkin, mutta FHD on liikaa, niin se ongelma ratkeaa näyttispäivityksella, ja jos FHD riittää, niin ei se päivitys edes kovin kallis ole..

Lähinnä kokoajan pahenevan konsolien kiviriippaominaisuuden takia pelien kehitys on grafiikan osalta hidastunut huomattavasti.
Kyse ei ole siitä mitä se päivitys maksaa, vaan siitä millä suurin osa yleisöstä pelaa. Kuten mainitsin, enemmistö pc-pelaajista pelaa raudalla joka lienee jossain ps4 ja ps5 välillä tehoissa. Ei siis todellakaan ole konsoleista riippuvaista se mitä pelien tarvitsee tukea. Steamin 2023 hw surveyssä GTX 1650 on suosituin näytönohjain ja toisena tulee GTX 1060.
 
Kyse ei ole siitä mitä se päivitys maksaa, vaan siitä millä suurin osa yleisöstä pelaa. Kuten mainitsin, enemmistö pc-pelaajista pelaa raudalla joka lienee jossain ps4 ja ps5 välillä tehoissa. Ei siis todellakaan ole konsoleista riippuvaista se mitä pelien tarvitsee tukea. Steamin 2023 hw surveyssä GTX 1650 on suosituin näytönohjain ja toisena tulee GTX 1060.

Tää on tätä tekniikkafoorumin todellisuusvääristymää. Osa ostaa joka julkaisusta lippulaivamallin ja ihmettele, miksi kaikkialla ei ole RTX on. Konsolit pärjää ihan hyvin tuota 1060/1650 tason rautaa vastaan, jota steam on pullollaan ja konsoleilla 30fps on ihan eri tavalla hyväksytty framerate, mitä pc master racella.

Ynnä tuo nykyinen nvidian hinnoittelu (jota AMD seuraa, markkinajohtaja aika pitkälle määrää sen hintatason, jota muut voi vähän haastaa), ei tue kyllä raudan uusiutumista nopeammaksi. Kerran useampi vuosi sitten alkanut alunperin 200-300€ luokkaan syntynyt €/fps stagnaatio on nyt levinnyt noin 1000€ hintaluokkaan asti.

Itsekkin hyppään tämän sukupolven yli, kun hinnoittelu on mitä on ja tehot riittää toistaiseksi.
 
En tiiä mikä teillä on riittävä fps 4klle kun muka mikään ei pyöri. Itsellä pyörinyt 4k riitävän hyvin jo pascal korteista lähtien ja fps riittää reippasti nykysellä 3080ti tuon oled 120hz töllön taajudelle ilman mitään tai ainakaan isompia asetusten karsimisia. Jos pelit pitää pyöriä 200-2000fps niin sillon on turha varmaan 4k edes miettiä vaan tyytyy siihen kämäseen fhd esports ruutuun. Toisaalta en omaa töllön lisäksi kun 4k@60hz gsynkki näytön niin siihen piisaa jo moni vanhempikin kortti.
 
Tää on tätä tekniikkafoorumin todellisuusvääristymää. Osa ostaa joka julkaisusta lippulaivamallin ja ihmettele, miksi kaikkialla ei ole RTX on. Konsolit pärjää ihan hyvin tuota 1060/1650 tason rautaa vastaan, jota steam on pullollaan ja konsoleilla 30fps on ihan eri tavalla hyväksytty framerate, mitä pc master racella.

Ynnä tuo nykyinen nvidian hinnoittelu (jota AMD seuraa, markkinajohtaja aika pitkälle määrää sen hintatason, jota muut voi vähän haastaa), ei tue kyllä raudan uusiutumista nopeammaksi. Kerran useampi vuosi sitten alkanut alunperin 200-300€ luokkaan syntynyt €/fps stagnaatio on nyt levinnyt noin 1000€ hintaluokkaan asti.

Itsekkin hyppään tämän sukupolven yli, kun hinnoittelu on mitä on ja tehot riittää toistaiseksi.

Joo, tällä foorumilla yllättävän monilla on se ajatusmaailma että nVidia ilmoittaa hinnan, ja sitten kiltisti isketään paalua tiskiin sen verran kuin on pyydetty. Mutta valtaosa ihmisistä ei toimi näin, vaan hinnalla on oikeasti väliä. Pelaaminen kun ei useimmille ole mikään ykkösharrastus.
 
Eihän se tietty itseltä ole pois, jos joku päättää laittaa rahaa reilusti pöytään, saadakseen pelisuorituskykyä. Rahoillaan voi tehdä mitä haluaa.

Se, että konsoleita, tai vanhoja kortteja syytetään kehityksen hidastumisesta, kun uusi rauta on hinnoiteltu siten, ettei kaikki ryntää ostamaan on jo vähän eri asia. Ehdittiin tällä foorumilla syyttää AMD:takin Metro Exodus enchaced editionin säteenseurantabugeista, kun tuhnun raudan takia piti pihtailla sädemäärien kanssa. Vaikka AMD:n 6000-sarja pyöritti exoduksen EE editionia natiivina aavistuksen 2000-sarjaa nopeammin. Enemmän tuo kertoo siitä, että joidenkin mielestä rauta vanhenee heti, jos se ei ole uusinta uutta ja pelit pitäisi tehdä sen hetkisille lippulaivoille, tai next genille.

Edit: korjattu Ampere = 2000-sarja.
 
Viimeksi muokattu:
Sinänsä RT -raudasta myös huomaa, että efektien tekeminen erilaisilla tekniikoilla pyörii myös ihan eri tavalla. Unreal enginen nanite ja lumen näyttävät, että AMDn rauta pärjää erittäin hyvin NVIDIAn rautaa vastaan vaikka Fortnitessa RT efektit kaakossa hivenen suorituskyky suhteessa enemmän ottaa osumaa. Suhteellinen ero (vs. ilman RT efektejä) on kuitenkin todella paljon pienempää kuin ennen, mutta toisaalta ko. techspotin testissä oli 7900xt joten todennäköisesti AMDn puolellakin on teho RTn osalta parantunut huomattavasti.
 
NVIDIA GeForce RTX 4060 (Ti) Founders Edition has been pictured as well - VideoCardz.com

4060 ja 4060ti jatkaa huhuissa odotetusti samalla linjalla. 8Gb muistia 128bit väylällä ja 8x pcie4 väylä. Jos tuo pitää paikkansa, niin olisikohan tuossa sama homma, kuin AMD:n halvimpien sarjojen korteissa: Samat piirit menee myös kannettaviin, niin pcie väylää on leikattu sen johdosta, kun se laskee valmistuskuluja ja kannettavissa leveää väylää ei saa hyödynnettyä.
 
NVIDIA GeForce RTX 4060 (Ti) Founders Edition has been pictured as well - VideoCardz.com

4060 ja 4060ti jatkaa huhuissa odotetusti samalla linjalla. 8Gb muistia 128bit väylällä ja 8x pcie4 väylä. Jos tuo pitää paikkansa, niin olisikohan tuossa sama homma, kuin AMD:n halvimpien sarjojen korteissa: Samat piirit menee myös kannettaviin, niin pcie väylää on leikattu sen johdosta, kun se laskee valmistuskuluja ja kannettavissa leveää väylää ei saa hyödynnettyä.
Näyttisten tekniikka ole itsellä niin hyvin hallussa, mutta 3060Ti vs 4060Ti:
- pcie4 x16 vs x8
- muisti 8Gb vs 8Gb
- muistikaista 256bit bit vs 128bit
- siirtonopeus 448GB/s vs 288GB/s
Noinkohan tuo 4060Ti on peleissä jopa hitaampi kuin 3060Ti?
 
Näyttisten tekniikka ole itsellä niin hyvin hallussa, mutta 3060Ti vs 4060Ti:
- pcie4 x16 vs x8
- muisti 8Gb vs 8Gb
- muistikaista 256bit bit vs 128bit
- siirtonopeus 448GB/s vs 288GB/s
Noinkohan tuo 4060Ti on peleissä jopa hitaampi kuin 3060Ti?

RTX 4070 ti:ssä on 7680 CUDA corea, ja tuon mukaan 4060 ti:ssä on 4352. Koska 4070 ti:n raaka numeronmurskausteho on 40 tflops, voidaan laskea että 4060 to:llä se olisi 4352 / 7680 * 40 = 22,7. Koska 3060 ti on 16 tflopsia, tuskin uusi kortti hitaampi on, mutta ero pienenee isommilla resoilla. 3070 taas on 20 tflops, joten 4060 ti voi oikeasti olla sitä hitaampi yhtään isommilla resoilla.
 
Näyttisten tekniikka ole itsellä niin hyvin hallussa, mutta 3060Ti vs 4060Ti:
- pcie4 x16 vs x8
- muisti 8Gb vs 8Gb
- muistikaista 256bit bit vs 128bit
- siirtonopeus 448GB/s vs 288GB/s
Noinkohan tuo 4060Ti on peleissä jopa hitaampi kuin 3060Ti?
Ehkä uutta markkinoidaan 1080p näytönohjaimena jos se tulee noilla spekseillä. On kyllä melkoinen rampautus jos pitää paikkansa.
 
Eiköhän tämä ole puhtaasti markkinointikysymys. Todennäköisesti 4060 variantti on noin 50% nopeampi (dlss3 ja frame generation käytössä) valituilla peleillä.

Hyvin alkaa Papa J propaganda näämmä ihmisiin uppoamaan kun jo aletaan ikäänkuin normina puhumaan miten paljon parempi uusi on kun kytkee kaikenmaailman kuvanpaskonta kikottimet päälle. :)

Taisi Papa J jossain vaiheessa messuta että "bruteforce" fps ajat on ohi, että jatkossa fps tulee jos jonkinmoisilla vippaskonsteilla. Korttien hinnat vain nousee vaikka voisi olettaa tapahtuvan juuri päinvastaisesti kun vippaskonstien takia voidaan valmistaa entistä tuhnumpaa rautaa.
 
Jos valmistustekniikassa ei keksitä oikeasti jotain uutta, niin näyttisten ja prossujen suorituskyky lisäykset tulevat kutistumaan kokoajan, vuosi vuodelta.. nythän ilmeisesti cachet eivät tule esim kutistumaan, kunnolla ainankaan... I/O puoli ei ole enää kutistunut johonkin aikaan..
 
@JiiPee tuossa @weetabix:n postauksessa haisi minusta kyllä vahvasti sarkasmi XD

@Joku_242 mutta eikös 4070Ti vs 3080 ole myös teraflopseissa iso ero 40 vs 30, mutta ei niissä pelitehoissa oli 30% eroa ole. Lähempänä muutamasta prosentista pariinkymmeneen pelistä riippuen. No kohta voidaan toivottavasti lopettaa arvailut, kun 4070 ja Ti julkistetaan.
 
@Joku_242 mutta eikös 4070Ti vs 3080 ole myös teraflopseissa iso ero 40 vs 30, mutta ei niissä pelitehoissa oli 30% eroa ole. Lähempänä muutamasta prosentista pariinkymmeneen pelistä riippuen. No kohta voidaan toivottavasti lopettaa arvailut, kun 4070 ja Ti julkistetaan.

Techpowerupin mukaan 4070 ti olisi keskimäärin 22% nopeampi kuin 3080 1440p-resolla. 4k:lla ero on tosin jo kutistunut 16%:iin.
 
Näyttisten tekniikka ole itsellä niin hyvin hallussa, mutta 3060Ti vs 4060Ti:
- pcie4 x16 vs x8
- muisti 8Gb vs 8Gb
- muistikaista 256bit bit vs 128bit
- siirtonopeus 448GB/s vs 288GB/s
Noinkohan tuo 4060Ti on peleissä jopa hitaampi kuin 3060Ti?

Hienosti ignoraat kaikki oleellisimmat numerot

* Paljonko on raakaa laskentatehoa
* Paljonko on teksturointinopeutta
* Paljonko on pikselinpiirtonopeutta
* Paljonko on laatikkotarkastusnopeutta
* Paljonko on kolmiotarkastusnopeutta
* Paljonko on välimuisteja

.. ja miten arkkitehtuuri vaikuttaa siihen kuinka lähelle teoreettisia lukuja yleensä päästään.

Ja muistia ei ole 8 gigabittiä vaan 8 gigaTAVUA (B, ei b)

Välimuistin määrä on moninkertaistettu että voidaan säästää muistikaistassa.
Ja pcie x8-väylä on oikein tarpeeksi pelikäyttöön.
 
Viimeksi muokattu:
RTX 4070 ti:ssä on 7680 CUDA corea, ja tuon mukaan 4060 ti:ssä on 4352. Koska 4070 ti:n raaka numeronmurskausteho on 40 tflops, voidaan laskea että 4060 to:llä se olisi 4352 / 7680 * 40 = 22,7.

Ei voida, koska piireillä on todenäköisesti eri kellotaajuudet.

Raaka numeronmurskausteho on laskentayksiköiden määrä * kellotaajuus (ja kun kyse on FMA-operaatiosta, vielä kerroin 2 päälle koska jokainen yksikkö laskee samalla kertolaskun ja yhteenlaskun)

7680 * 2.610 *2 = 40089

Siihen, että lasketaan 4060ti:n teoreettisia flopseja ei tarvi tietää mitään 4070ti:n flopseista.

Voidaan laskea vaan suoraan esim. että 4352 * 2.5 * 2 = 21760 jos oletetaan vaikka 2.5 GHz kellotaajuus , tai 4352 * 2.7 * 2 = 23500 jos oletetaan vaikka 2.7 GHz kellotaajuus.

Koska 3060 ti on 16 tflopsia, tuskin uusi kortti hitaampi on, mutta ero pienenee isommilla resoilla. 3070 taas on 20 tflops, joten 4060 ti voi oikeasti olla sitä hitaampi yhtään isommilla resoilla.

Juu.

Tosin, vaikka raakojen flopseien vertailu on hyvä suuntaa-antava indikaattori jos parempaa dataa ei ole, niitä ei voi/kannata myöskään aina verrata ihan suoraan. Todellisessa koodissa on aina paljon muitakin käskyjä kuin niitä varsinaisia laskentakäskyjä.
Ja jos verrataan kahta arkkitehtuuria, joista toisessa voi suorittaa yhden käskyn kellojaksossa, toisessa, yhden laskentakäskyn sekä jonkun muun käskyn sen kanssa rinnakkain, teoreettisef flopsit on samat, mutta toinen on selvästi nopeampi kaikella tosimaailman koodilla.

Turing-arkkitehtuurissa(2000-sarja) jokainen ydin pystyi laskemaan rinnakkain liukulukulaskentakäskyn sekä jonkun muun käskyn. Ja tämän takia ne "teoreettiset flopsit" saatin myös erinomaisesti käyttöön tosimaailman tilanteissa, kun ne muut käskyt eivät kilpailleet samosita resursseista liukulukukäskyjen kanssa.

Sitten Ampere-arkkitehtuurissa ytimiä kasvatettiin siten että joka ytimellä pystyttiin laskemaan rinnakkain myös kaksi laskentakäskyä(mutta näiden kanssa ei mitään kolmatta käskyä rinnakkain), ja samalla markkinamiehet alkoivat mainostaa tuplasti suurempaa cuda-ydin-määrää, koska teoreettiset flopsit oli tuplattu, vaikka todellista ydinmäärää tai linjamäärää ei ollut tuplattu, eikä tosimaailman suorituskyky ollut läheskään tuplattu (vaan pikemminkin luokkaa 1.3-1.5-kertainen), koska usein se liukulukuyksikkö ei voinut suorittaa varsinaista laskentakäskyä kun samassa slotissa piti suorittaa jotain muuta käskyä.

Mutta Amperen ja Adan välillä ei ole shader-prossujen arkkitehtuureissa yhtä suuria eroja kuin Turingin ja Amperen välillä, joten luvut näiden välillä on paremmin vertailukelpoisia kuin Turiningin ja Amperen välillä.
 
Eihän se tietty itseltä ole pois, jos joku päättää laittaa rahaa reilusti pöytään, saadakseen pelisuorituskykyä. Rahoillaan voi tehdä mitä haluaa.

Se, että konsoleita, tai vanhoja kortteja syytetään kehityksen hidastumisesta, kun uusi rauta on hinnoiteltu siten, ettei kaikki ryntää ostamaan on jo vähän eri asia. Ehdittiin tällä foorumilla syyttää AMD:takin Metro Exodus enchaced editionin säteenseurantabugeista, kun tuhnun raudan takia piti pihtailla sädemäärien kanssa. Vaikka AMD:n 6000-sarja pyöritti exoduksen EE editionia natiivina aavistuksen Amperea nopeammin. Enemmän tuo kertoo siitä, että joidenkin mielestä rauta vanhenee heti, jos se ei ole uusinta uutta ja pelit pitäisi tehdä sen hetkisille lippulaivoille, tai next genille.

Yhtään testiä en löytänyt, missä 6000 olisi natiivilla resolla pyörittänyt EE edititionia edes tasavertaisesti 3000 sarjan kanssa. Kaikissa testeissä, mitä löysin oli noin 10-15 FPS jäljessä.

Ylläätätvän hyvinhän tuo EE edition tuolla 6000 sarjalla toimii, mutta jäljessä se on silti.
 
Yhtään testiä en löytänyt, missä 6000 olisi natiivilla resolla pyörittänyt EE edititionia edes tasavertaisesti 3000 sarjan kanssa. Kaikissa testeissä, mitä löysin oli noin 10-15 FPS jäljessä.

Ylläätätvän hyvinhän tuo EE edition tuolla 6000 sarjalla toimii, mutta jäljessä se on silti.

Pahoittelut, muistin mallin väärin. Piti sanoa Touring, ei Ampere. Oli siis vähän nopeampi mitä 2000 sarja. Pitääpä korjata alkuperäiseen viestiin.
 

Kuten arvelinkin ei se 750 dollarin hinta ollut totta.

Oikea hinta vahvan huhun mukaan 599 dollaria.
 

Kuten arvelinkin ei se 750 dollarin hinta ollut totta.

Oikea hinta vahvan huhun mukaan 599 dollaria.
Eli käytännössä se 750 € suurin piirtein. Ellei jopa 799 €.
 
Eli käytännössä se 750 € suurin piirtein. Ellei jopa 799 €.
Kyllähän se aika lailla tuonne taitaa mennä.. $599=549,85€ + ALV24% = 682€, joka varmaan pyöristyy 689/699€ halvimmista korteista, joita ehkä saa tuurilla arpajaisista 3 onnekasta.. :sad: Loput sitten noita 50-150€ yli OVH:n, jotka antaa ehkä 2% korkeemman FPS.. :asif:
 
Kyllähän se aika lailla tuonne taitaa mennä.. $599=549,85€ + ALV24% = 682€, joka varmaan pyöristyy 689/699€ halvimmista korteista, joita ehkä saa tuurilla arpajaisista 3 onnekasta.. :sad: Loput sitten noita 50-150€ yli OVH:n, jotka antaa ehkä 2% korkeemman FPS.. :asif:
Mutta ehkä pointti on, montako prosenttia voittaa/häviää 3080:lle tai 6800xt:lle. Noita on aika paljon (myös käytettynä myynnissä), pitäisi kuitenkin kohtuullisella marginaalilla voittaa kun hintakin on n. Sama.
 
Mahdollisesti tuon hinnan "naamioidaan" pakettikoneisiin, jolloin se ei välttämättä kuulosta niin isolta. Imo 4070 Ti olisi pitänyt olla 500-650€:n kortti, 4080 750-800€ jne.
Juuh. Hyvin pitkälti jos näiden nykyisten korttien hinnat olisi about puolitettu, niin oltaisiin järkevällä tasolla (paitsi ehkä 4090, joka on suhteellisesti järkevimmin hinnoiteltu).
 
Nää nykyohjaimet ovat jo sellaisia jötiköitä, että koskahan näytönohjaimeen integroidaan varsinainen suoritin yms muut tarpeelliset tilpehöörit ? Muutoin tää kehitys ajaa siihen että näyttis on kohta omassa kotelossaan ja muut rensselit osamassa kotelossaan, kun eivät muutoin mahdu. Tai sitten PC kotelo lähestyy pienen arkkupakastimen kokoa.
 
Nää nykyohjaimet ovat jo sellaisia jötiköitä, että koskahan näytönohjaimeen integroidaan varsinainen suoritin yms muut tarpeelliset tilpehöörit ? Muutoin tää kehitys ajaa siihen että näyttis on kohta omassa kotelossaan ja muut rensselit osamassa kotelossaan, kun eivät muutoin mahdu. Tai sitten PC kotelo lähestyy pienen arkkupakastimen kokoa.
Eikös datacenter puolella moinen ole jo olemassa, joten ei muuta kuin odottelemaan valumista kuluttajapuolelle :comp:

hopper-h100-grace-hopper-2c50-d.jpg


 
No siis tuommoinen on jo olemassa, mutta sen nimi on Playstation 5.

Ja siinä sivussa laajennettavuus heitettiin myös ulos, kuten myös Windows-tuki :D
 
NVIDIA claims GeForce RTX 4070 and RTX 3080 offer equal DLSS performance without Frame Generation - VideoCardz.com

Kolmen päivän päästä on RTX 4070:n julkaisu. Diat todistavat aika pitkälti aiemmat huhut, eli 599 dollarin hinta ja RTX 3080:n tehot. Tuota korttia selvästi yritetään myydä DLSS 3.0:n turvin. Toivottavasti olisi 12GB RTX 3080:n tehot, eikä 10GB mallin.

Noh, katsotaan, millä hinnalla Suomessa saa tuollaisen hyvällä jäähyllä. Nykyiseen 3070 Ti -korttiin verrattuna saisi 20% lisää tehoa, 50% lisää muistia, DLSS 3 -tuen ja selvästi virtapihimmän kortin. Lähinnä lisämuistille olisi akuutein tarve 1440p-resoluutiolla.
 
Viimeksi muokattu:
Pirun heikko hinta/teho loikka tuli tässä sukupolvessa :(
Näyttökuva 2023-04-10 200830.png


3070 oli tuo kuvassakin näkyvä 499$
4070 599$ Eli hinta 1.2x, teho 1.3x
Toki muistia nyt sentäs laitettu lisää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 293
Viestejä
4 489 707
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom