NVIDIA-spekulaatioketju (Ampere ja mikä seuraava onkaan)

Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
13
Puolet esityksestä meni kuuntelemalla kun joutui kokkailemaan samalla mutta eikös jotain suorituskyvystä puhuttu liittyen epicin infiltrator demoon? Tosiaan suurin osa mitä katselin oli tuota raytracing demoa ja siitä nyt hieman vaikea vetää johtopäätöksiä millainen suorituskyky nykyisiin kortteihin verrattuna :btooth: 2080ti lähti varaukseen siitä huolimatta koska uusi tekniikka kiinnostaa aina :drool:
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
5 783
Pelin kehittäjän näkökulmasta ray tracingin avulla toteutettu valaistus ja varjot kyllä varmasti todella mielenkiintoisia, kun ei tarvii kikkailla kaikennäkösten kikka 3 kanssa, että saa heijastukset ym. näyttämään oikeilta.
Juu hienoja efektejä nähtiin, mutta sitten tullaan siihen PC pelaamisen paradoksiin että varsinkin FPS peleissä käännetään kaikki sellainen pois päältä mikä ei vaikuta view distanceen. Mahdollisimman yksinkertaisella saadaan etua niihin jotka ajelee kaikki karkit päällä. Otetaan nyt esimerkiksi tarkasteluun se huonedemo. Joka ikinen pelaaja haluaa kääntää sen RTX:n pois päältä jos kyseessä on FPS peli jossa olisi mahdollisesti samanlaisia huoneita.

Tekniikka on varmaan erinomainen johonkin yksinpelattavaan peliin jossa haluaa hakea jännitystä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
565
No voi ny saatana. Totta helvetissä peligraffat tulee menemään tuon demon kaltaiseksi! Se että onko ne sitä huomenna vai 20v päästä se on sitten asia erikseen.

En tiedä että katsoitko edes tuota tilaisuuden streamiä mutta aika tuhnuksi se jäi. Lähes kaikissa RTX demoissa kuva paikallaan ja sitten hypetetään toki ihan hienoja efektejä ja sitten kun kerran sattui jäämään RTX päälle ja kameraa liikutettiin niin näki SELVÄSTI että ei pyörinyt edes 24FPS kun jökki niin perkeleesti. Eli kysymys kuuluukin että mihin tätä hössötystä yleensä tarvitaan kun sellaiset efektit jotka jotenkin huomaa kyykyttää ilmeisesti kortin niin ettei se ole enää pelattavaa matskua?
Toki aina voidaan vähentää efectejä joihin tuota käytetään mutta sen merkitys laskee sitä mukaa mitä vähemmän sitä käytetään. Eli WAU elämyksestä tulee MEH elämys.

Ja nyt mitä itse olen nähnyt niin ensin oli WAU ja nyt se on vaihtunut MEH.

Lisäksi demot keskittyi täysin säteisiin, ei hiiskuttu yhtään mitään että kuinka nämä kortit vertautuu ei säteitä tukevissa peleissä nykyisiin kortteihin. Eli jos joku haluaa hypätä tähän hype junaan niin terve menoa.
Sekoitat asioita ja vedät johtopäätöksiäsi aivan hatusta. Kyse oli alunperin siitä, että peligrafiikat eivät mene vuosiin demon kaltaisiksi. Sen totesit aiemmin jo itsekin. Pidit kuitenkin säteenseurantaa huonona, koska sinun arvelujesi mukaan peleistä saattaa tulla 24fps. Sellainen pelko on kaiken järjen mukaan vainoharhaista. Mitä tulee Nvidian tämänpäiväiseen esitykseen, Jensen totesi 2080 Ti:n pyörittävän demoa 78 fps ja 1080 Ti pyörittää sitä 30 fps. Tietyissä tilanteissa nopeusero on Jensenin mukaan 6x. Ilmeisesti on vaikeuksia ymmärtää, että demot ovat eri asia kuin lopulliset pelattavat pelit. Uskon, että valtaosa mieltää yhtäältä, ettei peleistä tule 24fps hirviöitä ja toisaalta, että säteenseuranta on positiivista kehitystä.

Pidät tätä positiivista kehitystä täysin turhana hössötyksenä, vaikka yhtäkään kyseistä ominaisuutta omaavaa peliä tai muutakaan järkevää sovellusta ei ole ulkona etkä ole niitä käyttänyt. Kaikki tuntuu olevan kauhean pelottavaa ja turhaa hössötystä. Siitä esitit todisteeksi sen, että wau-efekti on nyt mielestäsi mennyttä. Edelleenkään en ymmärrä johtopäätöksiäsi ja muutenkin viestien sisältö on jollain tapaa erikoista. Yritä sinäkin tutkailla avaralla mielellä, että mistä tässä kaikessa kehityksessä on kyse, ilman kiveen hakattuja perättömiä johtopäätelmiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
412
Puolet esityksestä meni kuuntelemalla kun joutui kokkailemaan samalla mutta eikös jotain suorituskyvystä puhuttu liittyen epicin infiltrator demoon? Tosiaan suurin osa mitä katselin oli tuota raytracing demoa ja siitä nyt hieman vaikea vetää johtopäätöksiä millainen suorituskyky nykyisiin kortteihin verrattuna :btooth: 2080ti lähti varaukseen siitä huolimatta koska uusi tekniikka kiinnostaa aina :drool:
Tuo Infiltrator demo oli käsittääkseni ajettu DL SuperSamplingin (DLSS) kanssa, joka hyödyntää Tensoreita.
Ilman uutta super samplausta nuo tehoerot ei ole välttämättä läheskään suuria.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 085
Tarkoitus oli ennakkotilata, mutta häiritsi liikaa tuo, ettei mainittu ei-säteenseuraus grafiikkaa / tehoja sanallakaan. Ei edes mitään heittoa sinne väliin, että btw rasteroinnissa myös x% nopeampi kuin Pascal. Sellainen pehmeä tuhnun tuoksu kun on ilmassa ja hinnatkin on mitä on niin täytyy katella sitten arvostelujen jälkeen vasta.
 

Snowman

Peräsmies
Liittynyt
09.02.2017
Viestejä
1 174
Juu hienoja efektejä nähtiin, mutta sitten tullaan siihen PC pelaamisen paradoksiin että varsinkin FPS peleissä käännetään kaikki sellainen pois päältä mikä ei vaikuta view distanceen. Mahdollisimman yksinkertaisella saadaan etua niihin jotka ajelee kaikki karkit päällä. Otetaan nyt esimerkiksi tarkasteluun se huonedemo. Joka ikinen pelaaja haluaa kääntää sen RTX:n pois päältä jos kyseessä on FPS peli jossa olisi mahdollisesti samanlaisia huoneita.

Tekniikka on varmaan erinomainen johonkin yksinpelattavaan peliin jossa haluaa hakea jännitystä.
Monessa pelissä juu, jotka yhtään totisemmin pelaa niin näin. Mutta tämä koskee lähinnä näitä battle royale -julkaisuja. Esim CS:GO tai R6 siege ei ole koskaan view distance ongelmana. Kääntöpuolena oli kuitenkin rtx:n tuoma etu mm. kuvan ulkopuolelta tulevan datan implementointi kuvaan heijastusten kautta, tuosta taas voisin hyvinkin kuvitella olevan hyötyä monissa fps peleissä. Kuvitellaan vaikka ikkunalasista heijastuva nurkan takana kykkivä vihu. Samoin esim aseisiin laitetusta valaistuksesta ja sen näkymisestä vihuille tulisi pykälää realistisempaa. Minä vakuutuin kyllä tuosta tekniikasta, enkä usko sen tulemiseen menevän edes kauan aikaa. BFV mm. jo sitä käyttää, eikä sen ajaminen näillä uusilla näytönohjaimilla puheiden perusteella hidasta fps:ää tarpeettoman paljon, koska tuohon ray tracingiin on omat corensa, jotka huolehtivat sen laskemisesta keynoten mukaan "vastaavalla teholla kuin 10x 1080ti"
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 965
Odotan kyllä ihan jännityksellä suorituskykylukemia vs. Pascal-kortit noin niinku normitilanteissa ilman RTX-hippaleita. Tästä RTX:stä tuli nyt lähinnä mieleen pelaamiselle käytännössä yhtä merkitykselliset ominaisuudet, kuten hairworksit ja Nvidia gameworksit.
No kuinka niin? Kyllähän toi laittanee aika monta asiaa uusiksi. Ei välttisti tänä syksynä mut ajan kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 280
BFV oli kyllä vakuuttavan näköinen raytracingillä, mutta performance hit ja non-RTX performance jäi niin pahasti mietityttämään että ei itekkään tullu vielä liipasimesta vedettyä. Toki 3440x1440 resolla tartteisin lisää tehoa, mutta jollain yli 600€ investoinnilla alle +20% ei vaan yksinkertaisesti ole mitään järkeä, tääkin sillä oletuksella että 1080ti hinnat ei koe välitöntä osumaa tästä. Tulee olemaan pitkä kuukausi odotellessa benchmarkkeja ja pyöritellessä korttia ostoskorista ja pois :joy: Toisaalta missasin muutenkin jo oletettavasti ekan erän, mikäli siis Jimmsiltä tilaisi tuon ns. kannattavimman vaihtoehdon eli MSI:n Gaming X Trion. Tuossakin häiritsee ihan jäätävästi tuo yksi pienempi tuuletin, eipä sitä onneksi kotelosta ulospäin näe.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
5 783
Sekoitat asioita ja vedät johtopäätöksiäsi aivan hatusta. Kyse oli alunperin siitä, että peligrafiikat eivät mene vuosiin demon kaltaisiksi. Sen totesit aiemmin jo itsekin. Pidit kuitenkin säteenseurantaa huonona, koska sinun arvelujesi mukaan peleistä saattaa tulla 24fps. Sellainen pelko on kaiken järjen mukaan vainoharhaista. Mitä tulee Nvidian tämänpäiväiseen esitykseen, Jensen totesi 2080 Ti:n pyörittävän demoa 78 fps ja 1080 Ti pyörittää sitä 30 fps. Tietyissä tilanteissa nopeusero on Jensenin mukaan 6x. Ilmeisesti on vaikeuksia ymmärtää, että demot ovat eri asia kuin lopulliset pelattavat pelit. Uskon, että valtaosa mieltää yhtäältä, ettei peleistä tule 24fps hirviöitä ja toisaalta, että säteenseuranta on positiivista kehitystä.

Pidät tätä positiivista kehitystä täysin turhana hössötyksenä, vaikka yhtäkään kyseistä ominaisuutta omaavaa peliä tai muutakaan järkevää sovellusta ei ole ulkona etkä ole niitä käyttänyt. Kaikki tuntuu olevan kauhean pelottavaa ja turhaa hössötystä. Siitä esitit todisteeksi sen, että wau-efekti on nyt mielestäsi mennyttä. Edelleenkään en ymmärrä johtopäätöksiäsi ja muutenkin viestien sisältö on jollain tapaa erikoista. Yritä sinäkin tutkailla avaralla mielellä, että mistä tässä kaikessa kehityksessä on kyse, ilman kiveen hakattuja perättömiä johtopäätelmiä.
Sinulle tuntuu olevan hyvin hakalaa ymmärtää yhtään mitään. Starwars demoa pyöritettiin 24fps ja sanottiin että on real time kun Volta julkaistiin ja vaati 4 GPU:ta saavuttaakseen sen. Nyt oli sitten ennän tätä päivää demottu samaa demoa yhdellä quatrolla saavuttaen sama mitä 4 voltaa sai aikaiseksi ja samassa yhdeydessä hehkutettiin että on 6x paskalia nopeampi eli ilmeisesti sama olisi saatu 6:lla paskal teslalla tehtyä.
Tuosta voi päätellä että on edelleen todella raskasta kuormaa.

Mitä tulee tuohon 78fps 4k pätkään niin taisi esitellä siinä älykästä ylösskaalausta eli matsku ei tainnut olla oikeaa 4k:ta vaan alhaisempi reso josta sitten tehtiin 4k tekoälyn keksiessä puuttuvia pikseleitä. Onko se sitten millainen saavutus, sen jokainen päättäköön itse.

Ilmeisesti on vaikea ymmärtää että demoissa esitellään aina sitä best case skenaariota ja todellisuus ei sitten välttämättä olekkaan niin ruusuinen kuin annetaan ymmärtää.

Kyllä, pidän tätä aika turhana vouhotuksena kun otetaan huomioon että moninpeleissä varsin FPS peleissä tuollaiset kaikki turhakkeet käännetään varmasti pois päältä koska sillä saadaan etua niihin piruparkoihin jotka vetää kaikki karkit tapissa.

Tekniikka on toki mielenkiintoista mutta nyt on hypeä nostettu aivan liikaa siihen verrattuna mitä anti sitten oli.

Ihan mielenkiinnosta, onko sinulla joku forum psykologin titteli vai mikä ihmeen vimma sinulla on jatkuvasti jankuttaa minun jostain peloista sun muusta hölynpölystä?
Jos hiukan laskisit yhteen tämän päivän esitystä ennen olevien viestien antia ja esityksen jälkeisten viestien antia niin saattaisit ehkä huomata että ensin oli paljon ilmassa WAU! hypeä ja esityksen jälkeen se WAU-kerroin on laskenut. Joillain jopa tuhnu tasolle joka omassa asteikossani on vielä MEH astetta alhaisempi. ;)
Monella odotukset oli hiukan liian korkealla, mutta niinhän näiden julkaisuiden kanssa tahtoo monesti olla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
582
No onpas hilpeät hinnat kun menee noin pitkästi yli tonnin (Komplettin halvin Ti 1249€). Olin jo ehtinyt intoutua 2080 Ti:stä, mutta saa olla aika reilu suorituskykyparannus ilman RTX kikkailuja että alan tuollaisia maksamaan.

No testejä odotellessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 280
Mä kyllä suosiolla lasken odotuksiani testejä kohtaan, on nimittäin sen verran kumma tapaus kun Ti-mallikin julkastiin samaan aikaan, että ei tossa voi olla muuta takana kuin se, ettei 2080 pystynyt pistämään 1080 Ti:lle kampoihin kun vain noissa ray tracing hommissa, mutta muuten jäi jälkeen. Mutuiluahan tämä vain on, mutta specsejäkin katellessa herää vahva epäilys siitä, että todellisuudessa 2080 tulee sijoittumaan "normipeleissä" siihen 1080 ja 1080 Ti:n väliin.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
565
Sinulle tuntuu olevan hyvin hakalaa ymmärtää yhtään mitään. Starwars demoa pyöritettiin 24fps ja sanottiin että on real time kun Volta julkaistiin ja vaati 4 GPU:ta saavuttaakseen sen. Nyt oli sitten ennän tätä päivää demottu samaa demoa yhdellä quatrolla saavuttaen sama mitä 4 voltaa sai aikaiseksi ja samassa yhdeydessä hehkutettiin että on 6x paskalia nopeampi eli ilmeisesti sama olisi saatu 6:lla paskal teslalla tehtyä.
Tuosta voi päätellä että on edelleen todella raskasta kuormaa.

Mitä tulee tuohon 78fps 4k pätkään niin taisi esitellä siinä älykästä ylösskaalausta eli matsku ei tainnut olla oikeaa 4k:ta vaan alhaisempi reso josta sitten tehtiin 4k tekoälyn keksiessä puuttuvia pikseleitä. Onko se sitten millainen saavutus, sen jokainen päättäköön itse.

Ilmeisesti on vaikea ymmärtää että demoissa esitellään aina sitä best case skenaariota ja todellisuus ei sitten välttämättä olekkaan niin ruusuinen kuin annetaan ymmärtää.

Kyllä, pidän tätä aika turhana vouhotuksena kun otetaan huomioon että moninpeleissä varsin FPS peleissä tuollaiset kaikki turhakkeet käännetään varmasti pois päältä koska sillä saadaan etua niihin piruparkoihin jotka vetää kaikki karkit tapissa.

Tekniikka on toki mielenkiintoista mutta nyt on hypeä nostettu aivan liikaa siihen verrattuna mitä anti sitten oli.

Ihan mielenkiinnosta, onko sinulla joku forum psykologin titteli vai mikä ihmeen vimma sinulla on jatkuvasti jankuttaa minun jostain peloista sun muusta hölynpölystä?
Jos hiukan laskisit yhteen tämän päivän esitystä ennen olevien viestien antia ja esityksen jälkeisten viestien antia niin saattaisit ehkä huomata että ensin oli paljon ilmassa WAU! hypeä ja esityksen jälkeen se WAU-kerroin on laskenut. Joillain jopa tuhnu tasolle joka omassa asteikossani on vielä MEH astetta alhaisempi. ;)
Monella odotukset oli hiukan liian korkealla, mutta niinhän näiden julkaisuiden kanssa tahtoo monesti olla.
Eli toisin sanoen olet edelleen sitä mieltä, että säteenseuranta on huonoa ja pelottavaa kehitystä. Annat nyt uuden perusteen sille: fps-peleissä monet kääntävät grafiikat minimiin. Tästä seuraa sinun mielestäsi ilmeisesti se, että koko säteenseuranta tai vastaavat kehitysloikat ovat vain turhakkeita. Käsittämätön ajatuskulku. Totesit, että demot ovat demoja ja pelit sitten eri asia. Aiemmin pelkäsit peleistä tulevan 24fps, koska demo oli pyörinyt sillä nopeudella. Tai oikeammin alle 24fps, koska demo pyöri sillä nopeudella ja mielestäsi todellisuus ei välttämättä ole niin ruusuinen. Jos jonkun wau-fiilis laski, on se ilmeisesti järkiperuste sille, että säteenseuranta on hölynpölyä. Jos joku kääntää fps-pelissä grafiikat minimiin, niin se on ilmeisesti lopullinen niitti säteenseurannan mahdollisuuden järkevyydelle. Demossa fps oli 24, joten ilmeisesti peleistä tulee mielestäsi 24fps tai alle. Mutta kuitenkin mielestäsi demot ovat vain demoja.

Lisäksi olet tehnyt lopulliset johtopäätelmäsi vailla ainuttakaan uusia ominaisuuksia käyttävää sovellusta, jota kukaan olisi kunnolla testannut näyttävyyden tai suorituskyvyn näkökulmista katsottuna. Katsot, että uuden kehityksen mahdollistama anti oli siinä, mitä Nvidia esitteli. Ajatuskulkusi ovat niin ristiriitaisia ja hätiköityjä, että niitä on haasteellista käsittää. Ilmeisesti katsot, ettei perusteettomiin pelkoihisi ja hölynpölyyn, kuten itse asian ilmaisit, ei kukaan saisi kiinnittää mitään huomiota.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
3 968
Mutuiluahan tämä vain on, mutta specsejäkin katellessa herää vahva epäilys siitä, että todellisuudessa 2080 tulee sijoittumaan "normipeleissä" siihen 1080 ja 1080 Ti:n väliin.
Hyvin mahdollista kyllä. Oletettavasti DX11 suorituskykyvyssä vain pientä nousua Pascaliin verrattuna ja DX12 enemmän. Tällaista oli havaittavissa Titan V:ssä.

Uusissa karkeissa turing tietysti pesee vanhat kortit mennen tullen, mutta ensimmäisen 1-2 vuoden aikana siitä ei välttämättä ihan kamalasti pääse iloitsemaan. Pelinkehittäjät joutuvat kuitenkin tekemään pelit suurille massoille eikä pelkälle enthusiast-eliitille.

Benchejä odotellessa...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 280
Hyvin mahdollista kyllä. Oletettavasti DX11 suorituskykyvyssä vain pientä nousua Pascaliin verrattuna ja DX12 enemmän. Tällaista oli havaittavissa Titan V:ssä.

Uusissa karkeissa turing tietysti pesee vanhat kortit mennen tullen, mutta ensimmäisen 1-2 vuoden aikana siitä ei välttämättä ihan kamalasti pääse iloitsemaan. Pelinkehittäjät joutuvat kuitenkin tekemään pelit suurille massoille eikä pelkälle enthusiast-eliitille.

Benchejä odotellessa...
Tältäpä se vaikuttaa, valitettavasti. Jokseenkin antaa tosiaan aika vahvat Early adopter-vibat koko RTX-mallisto, mutta tosiaan bencheistä sitten näkee mihin suuntaan kuppi sitten kääntyykään. Kuten jo aikasemmin totesin, niin alle 20% tehonlisäyksellä jää tämä julkaisu välistä, ja tolla 20% pitää kyllä käydä pohdintaa investoinnin kannattavuudesta.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 412
Huhheijakkaa. Taitaa oma gtx 1070 pysyä vielä käytössä yhden sukupolven ajan.
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 398
Enpä usko että hinnat kovin korkealla kauaa pysyvät. Varmaan jo lokakuussa on satanen hävinnyt hinnoista ainakin. Tapanahan on kiireisimmiltä ottaa enempi pois, ainakin nyt kun AMD:llä ei ole tarjota vahvaa kilpailua edes edellistä sarjaa vastaan ja uusi on tietysti vielä nopeampi. Rehellisesti mielenkiintoisinta on nähdä GTX 2060:n performanssi ja hinta, että saako vielä järkisummilla koneeseen ytyä ja millaista? Pystyykö sillä esimerkiksi pelaamaan pelejä 4K:lla täysillä asetuksilla 30 kuvaa sekunnissa?

Yhä vähemmän kiinnostaa nuo korkeamman tason kortit kun ne ovat omasta budjetista aina kauempana. On yksinkertaisesti järkevintä ostaa kortti tuosta 300 € luokasta varallisuuden puitteissa, kun myynnissä saa yleensä parin kolmen vuodenkin jälkeen melkein puolet takaisin, jolloin päivitykselle tulee hintaa sen ~200 €. Minusta noissa korkeissa hinnoissa pätee ihan sama mikä älypuhelintenkin saralla ja kyse on aika positiivisesta asiasta: kun kysyntä grafiikkakorteille on korkea, ostovoima monessa paikkaa vahva ja PC-pelaaminen nousussa, niin voi tehdä uusia tuotesegmenttejä aiempien yläpuolelle.

Huomatkaa se että GTX 1050 Ti tuli tuonne väliin kuin tyhjästä 1000-sarjaan, kuten myös GTX 1060 3 GB. Ovatko nämä niitä uusia segmenttejä sitten? Eivät tietenkään, vaan uusia segmenttejä ovat nykyiset GTX 1080 ja GTX 1080 Ti, kun GTX 1070 olisi aiemmin ollut se paras kortti. Miten muka GTX 1070 voisi olla paras kortti? Helposti, sillä pelaa kaikkia pelejä oikein näteillä asetuksilla 1440p-resoluutiolla mainiosti. Uusille segmenteille on syynä ostovoima, kysyntä ja samaan aikaan ilmaantunut 4K-resoluutio, mikä tosin ei vieläkään ole laajalti adoptoitu PC-pelaajien keskuudessa ja konsolipelaajatkin pohtivat olisiko rennompi pelata pelejä 1080p- tai 1440p-resoluutiolla paremmilla karkeilla 4K:n sijaan, tai vaihtoehtoisesti korkeammalla ruduunpäivityksellä.

On siis kuluttujana typerä jos ei tätä seikkaa tajua ja ajattelee että minulla on nyt oltava vieläkin se paras kortti tai sama vastaava mallinumero, kun aikaisemmin oli myös. Minä ainakin huomasin jo 1000-sarjassa hurjan tehojen nousun suhteessa mallinumeroon nähden ja olen nyt tulevien korttien puolesta siinä pisteessä, että ostan omani sieltä 300 - 400 € paikkeilta, koska se tarjoaa niin rutosti tehoa 1440p-resoluutiolle, mikä on aikalailla se ihanteellinen resoluutio, jos pelaa 23" - 27" näytöltä suhteellisen läheltä. GTX 2050 tai GTX 2050 Ti tulee olemaan tällä viisiin se keskiluokan malli jos hinnat ovat kerran "kohonneet" ja sillä pärjää valtaosa pelaajista oikein mainiosti. GTX 2060 on jo villi kortti varsinkin 1080p-resoluutiolle. Muistakaa tässä yhteydessä että pelien laitevaatimukset eivät ole todennäköisesti nousemassa vähään aikaan yhtään mihinkään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 812
Onhan tuo raytracing ihan hienon näköistä oikein käytettynä, mutta miten lie jaksaa kortit pyöritellä sitä. Riittääkö esim 2070 ytyä pyöritellä kuinka sulavasti pelejä raytracingin kanssa. Joissain peleissä lähtenyt myös hieman lapasesta tuon kanssa leikkiminen. Mitä noita trailereita katseli niin BF V taisi olla pahin. Kadulla olevan auton pinta, kuralätäköt yms. kiiltää kuin putipuhdas peili. Tomb raiderissa oli ainakin trailerin perusteella huomattavasti paremmin toteutettu tuo. Osalla deveistä siis lähtenyt hieman mopo keulimaan uuden leikkikalun kanssa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 764
Eipä tässä 1080 Ti:n omistajana hirveästi vielä houkuttele päivittämään. Varsinkaan kun tällä kertaa ei saa edes päivitystä muistien kapasiteettiin vaikka ostaisi lippulaivamallin. :bored:

Ja nuo hinnat.. :btooth:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 280
En usko että noista demoista kannattaa vetää johtopäätöksiä sen viimesen tuotteen puolesta. Kyseessä oli kuitenkin puhdas teknologiademo, tarkotuksena on nimenomaan näyttää se uus hieno teknologia. Uskon ettei noi autot yms tuu kiiltämään peilipintana sitten kun peli julkastaan, tarkotus oli vaan näyttää miltä se näyttää ns. täysin puhdaalla ja mahdollisimman heijastavalla pinnalla. Hölmöltähän tuo itse pelissä näyttäis kun jokanen auto hohtaa peilinä heijastaen kaiken.

Ja mitä tohon ylempään tulee, mun mielestä on typerää ajatella että on typerä kuluttajana jos haluaa sen parhaimman mahdollisimman markkinoilla olevan vehkeen. Katsojan silmissähän se loppupeleissä on, että mikä lasketaan "näteillä asetuksilla 1440p resolla mainiosti pyöriväksi". Toisille riittää se hikiseen 60fps ja vähän lasketut asetukset, toinen on valmis laskemaan asetukset ihan nolliin paremman ruudunpäivityksen puolesta ja kolmas sitten haluaa kaikki karkit päälle ja ruudunpäivityksen mahdollisimman korkealle 4k resolla. Kaikki kun ei kuitenkaan sillä 1440p resollakaan pelaa, vaan monella on korkeampaa resoluutiota (4k tai 3440x1440 ultrawide) ja ihan suoraan kokemuksesta voin sanoa että tolla 3440x1440 resolla pelatessa ei 1080ti tehot yksinkertaisesti jokaisessa pelissä riitä. Varsinkaan jos on tarkotuksena vääntää nappulat kaakkoon reunanpehmennystä luukunottamatta. Toki joskus homma on kiinni puhtaasti laiskasta optimoinnista, mutta useemmin kun kerran sitä on tullu toivottua enemmän hönkää näyttikseltä. Sit kun vielä mukaan lisätään korkearesoluutioiset näytöt korkealla virkistystaajudella (1440p 165hz oli jo joskus liikaa 1080ti:lle) niin siinä on ihan turha vängätä vastaan että 1070 riittää tai on paras kortti. 4k ja 144hz kuitenkin löytyy jo samasta näytöstä, mikäli on valmis siitä maksamaan.

Tarpeita on kuitenkin monia ja tässäkin loppujenlopuks on kyse harrastuksestakin ja nehän tunnetusti maksaa. Ei se missään nimessä typerää ole jos haluaa sen parhaimman ja uusimman mahdollisen mallin, ei se kuitenkaan keneltäkään muulta ole pois. Jos haluaa sen parhaimman mahdollisimman kokemuksen peleissä niin ei se kauheasti vaihtoehtoja jätä. Ite tässä benchmarkkeja odottelen sen pari viikkoa, ja jos suorituskyky nousee tarpeeksi paljon omasta mielestä ilman raytracingiä vrt. 1080ti niin kyllä mä päivittelyhommiin rupean. Jos se sitten jonkun mielestä on puhdasta idiotismia niin ei se kyllä pahemmin mua kiinnosta, high-end on syystäkin high-end eikä sitä kaikille oo tarkotettukkaan.

Mut kuten tossa aikasemmin jo sanoin, mulla on omat epäilykset koko julkaisusta.
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 398
@Raxama Ei ole typerää jos haluaa ja ostaa parhaan, vaan viittasin tuossa että ostaa parhaan tajuamatta sitä, että on tullut uusi segmentti vielä tehokkaammille korteille mitä ennen oli tarjolla, vaikka mallinumero olisikin sama (GTX x070, GTX x080). Sanoinkin siis että on typerä jos ei tätä seikkaa tajua ja sitten kun tajuaa, niin voi ostaa vaikka SLI-käyttöön kaksi parhainta korttia hyvillä mielin. Tuo hintojen päiväily sai minut kirjoittamaan tämän. Hieman tosin selkeytin viestiäni jälestä päin.

Minulle on vain arkea se että kaikkien pitäisi ymmärtää tällaiset markkinointikikkailut kapitalistisessa yhteiskunnassa ja jatkuvan markkinoinnin keskellä. Minä en aliarvioi automaattisesti kuulijaa. Toivottavasti ainakin sinä ymmärrät mitä haen.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 764
Harmittaa vaan tää ainainen VRAMin pihtailu Nvidialla. Noh, jos sitten 30 sarjassa saataisiin 15+ GB lippulaivamalliin..
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 237
Ihan kivallehan nuo raytracing hommelut näytti. Nyt pitös vaan saada tietoa, kuinka hyvin noi toimii peleissä oikeasti vai rampauttaako kuinka pahasti suorituskykyä. Jensenin puheista nyt sai semmosen kuvan, että RT:llä toteutettuna pelit toimii Turingilla paremmalla FPS:llä normaaliin tapaan verrattuna, mutta eipä tuota usko ennen ku nökee oikeiden testien tuloksia.

Pelin kehittäjän näkökulmasta ray tracingin avulla toteutettu valaistus ja varjot kyllä varmasti todella mielenkiintoisia, kun ei tarvii kikkailla kaikennäkösten kikka 3 kanssa, että saa heijastukset ym. näyttämään oikeilta.

Ite kyllä jopa jossain mielessä yllätyin noiden RT tehoista. SW demikin pyöri pelkästään yhdellä turingilla...

Mutta joo, kyllä oli puolivillainen show, kun ei puhuttu tehoeroista ilman RTX juttuja oikeestaan ollenkaan.
SW-demon perusteella 2080 Ti luultavasti jaksaa ihan hyvin. Alempien mallien kohdalla on iso kysymys, riittääkö potku muuhun kuin tikin saamiseen feature-listaan.

Niin kuin piirin karkeasta rakennekaaviosta näki, suuri osa pinta-alasta on mennyt RT-coreen ja tensoreihin. Tältä pohjalta tuntuu todennäköiseltä, ettei perinteisissä kuormissa tule isoa parannusta. Säteenseuranta on sen verran merkittävä paradigman muutos, että ilman kompromisseja se ei tule.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
3 502
SW-demon perusteella 2080 Ti luultavasti jaksaa ihan hyvin. Alempien mallien kohdalla on iso kysymys, riittääkö potku muuhun kuin tikin saamiseen feature-listaan.

Niin kuin piirin karkeasta rakennekaaviosta näki, suuri osa pinta-alasta on mennyt RT-coreen ja tensoreihin. Tältä pohjalta tuntuu todennäköiseltä, ettei perinteisissä kuormissa tule isoa parannusta. Säteenseuranta on sen verran merkittävä paradigman muutos, että ilman kompromisseja se ei tule.
Joo kyllähän tuo Ray Tracing iso muutos on koko reaaliaikaisen tietokonegrafiikan alalle. Kyllöhön noista korteista olis tullu ihan järjettömän kokosia, jos olisi koitettu ilman kompromissia tehdä. Nyt on vaan mielenkiintoinen nähä, onko 2080Ti ainoa, joka noita ray tracing juttuja jaksaa oikeasti kunnolla pyöritellä...

Jos noi Ray Tracing efektit toimii halvemmillakin piireillä köyttökelpoisesti ja tosiaan mahdollistaisivat jopa paremman suorituskyvyn vs normi rasteroinilla suoritettavaan varjostukseen ja heijastuksiin, niin näen että tulevista konsoleista voi hyvinkin löytyä nvidian piiriä sisältä... Sen verran iso juttu toi on pelinkehittäjille ajan ja vaivan säästön osalta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 613
Onhan tuo raytracing ihan hienon näköistä oikein käytettynä, mutta miten lie jaksaa kortit pyöritellä sitä. Riittääkö esim 2070 ytyä pyöritellä kuinka sulavasti pelejä raytracingin kanssa. Joissain peleissä lähtenyt myös hieman lapasesta tuon kanssa leikkiminen. Mitä noita trailereita katseli niin BF V taisi olla pahin. Kadulla olevan auton pinta, kuralätäköt yms. kiiltää kuin putipuhdas peili. Tomb raiderissa oli ainakin trailerin perusteella huomattavasti paremmin toteutettu tuo. Osalla deveistä siis lähtenyt hieman mopo keulimaan uuden leikkikalun kanssa.
No "hieman" joo... Nuo heijastukset näytti kaikkea muuta kuin realistisilta tai hyviltä, mutta silti jengi näyttää olevan ostohousut märkänä tuollaselle.. :facepalm:
Menee samaan sarjaan bloomin ja blurrin kanssa, hirveä hypetys aikoinaan ja sitten ne pilaa jokaisen pelin mihin ne on laitettu. :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
136
Tulispa revikat nopeasti, että voin päättää ostanko vai en... Saa olla tehonlisä melkoinen (ilman raytracingiä) Pascaliin verrattuna, että maksaisin yli 1300€ kortista. Ja tuleekohan tuo raytracing lyömään läpi tulevaisuudessa vai jääkö vain hypejunaksi?
 
Liittynyt
04.05.2018
Viestejä
11
No "hieman" joo... Nuo heijastukset näytti kaikkea muuta kuin realistisilta tai hyviltä, mutta silti jengi näyttää olevan ostohousut märkänä tuollaselle.. :facepalm:
Menee samaan sarjaan bloomin ja blurrin kanssa, hirveä hypetys aikoinaan ja sitten ne pilaa jokaisen pelin mihin ne on laitettu. :D
Mielipide tämäkin, mutta en sanoisi, että grafiikan realismia lisäävät tekniikat pilaavat pelejä. Toki pahimmassa tapauksessa tekniikkoja käytetään liioitellen tai väärin. Se on kuitenkin vain yksi monista ongelmista huonosti tehdyissä peleissä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
665
Ilmeisesti toinen sukupolvi perään kun on skipattava kortin uusiminen. Vanha 980 jaksaa painaa.

Ja omasta rahasta tuo kortin uusiminen ei ole kiinni. :tdown:
 
Liittynyt
04.05.2018
Viestejä
11
Ja tuleekohan tuo raytracing lyömään läpi tulevaisuudessa vai jääkö vain hypejunaksi?
Kyllä ray tracing on oleellisena fotorealisen grafiikan mahdollistavana teknologiana varmasti tulossa, mutta aikajännettä ei tässä vaiheessa pystyne ennustamaan edes kirkkaimmalla kristallipallolla. Kaikessa paitsi reaaliaikaisessa grafiikassahan ray tracing on ollut jo vuosikymmenet aktiivisessa käytössä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 496
Harmittaahan tuo hintataso. 2v sitten ostin 1070 kortin ja oikeastaan ärsyttänyt jo silloin että miksi en ostanut sitä 1080. Nykyään kun pelailee 240Hz fullHD monitorilla niin toivoisi että saisi pelissä kun pelissä yli 200fps mutta ei tuo 1070 kortti jaksa pyörittää kuin CS:ää ja dota2 lähellä virkistystä. Muissa peleissä mennään low detail 150 - 200.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
315
Meinasin jo pistää 2080ti:n tilaukseen, mutta sitten tajusin, ettei taida hirveästi lisätehoa tuoda verrattuna 1080ti:hin iRacingia VR-laseilla pelatessa. :cigar2:
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 271
Turingissa on uudet SM:t, jotka ovat noin 1,5 kertaa nopeammat kuin Pascalissa. Perustuu siihen, että FP32- ja INT32-shaderit voidaan laskea rinnan. Sikäli paljon muutakin on mennyt uusiksi, eli piiri ei ole Volta + RT-coret. Sikäli ymmärrettävää, koska uusi tapa laskea framet tehokkaasti vaatii lisää rinnakkaisuutta.

Eli nyt alkaa myös Async yleistyä kun nvidia alkaa sitä edistämään. Jännä etteivät kauheasti demossa tästä hehkuttaneet. Olisiko siksi että AMD teki jo aikaisemmin saman ja ovat itse myöhässä. :)
 
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
1 190
Noissa uusissa ei ole enää dual-dvi liitintä eli miten kuvan saa dvi monitoriin (2560x1440@100)?
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 271
Noissa uusissa ei ole enää dual-dvi liitintä eli miten kuvan saa dvi monitoriin (2560x1440@100)?
Ostat displayport to dual-link adapterin. Maksaa aika paljon kun pitää olla aktiivinen adapteri. Itsellä moinen, mutta näytt tukee vain 64hz :/
Ostin noita pari jenkeistä, pitäisi varmaan myydä tuo ylimääräinen pois.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
248
Eli nyt alkaa myös Async yleistyä kun nvidia alkaa sitä edistämään. Jännä etteivät kauheasti demossa tästä hehkuttaneet. Olisiko siksi että AMD teki jo aikaisemmin saman ja ovat itse myöhässä. :)
Harmi, että Hot chips -preso jäi tältä vuodelta pois, koska julkaisua siirrettiin. Viime vuonna tuolla avattiin Voltan SM-arkkitehtuuri. On aika selvä, että SM-arkkihtehtuuri on muuttunut Voltasta.

Lyhyesti katsottuna Voltan SM:n subcore pystyy laskemaan joko INT:n, FP32:n tai FP64:n kerrallaan. Turingissa on joko Voltan subcorea muokattu mahdollistamaan rinnakkaisuus, tai sitten subcoren rakenne on kokonaan uusi. Jos tuota mun pasteamaa Turing-markkinointislideä katsoo, niin vaikuttaisi siltä, että INT:t ovat omissa "yksiköissään", kuten myös FP32-, Tensor- ja RT-yksiköt. Mielenkiintoista nähdä miten L2, L1, L0 I, BRU, warp scheduler ja math dispatch on toteutettu Turingissa. FP64 on ilmeisesti jätetty kokonaan pois, mikä on ok, koska pelikäytössä se on merkityksetön. Veikkaan, että suurin ajuri INT:n ja FP32:n rinnakkaisuudelle tulee keinoälystä (ML/DL), jossa INT8/32 ja FP16/32 hyötyvät rinnakkaisuudesta. Mielenkiintoista nähdä miten tosiaan async shading on parantunut. Kokonaisuutenaan kyseessä on kuitenkin uusi arkkitehtuuri, eikä Pascal "refresh".

Edit: osassa spekulaatiota näyttää olevan myös, että Volta kykenee laskemaan rinnakkain INT & FP32:n (dual issue math dispatch). Tosin ei näytä olevan täyttä varmuutta. INT-yksiköt ovat olleet jo mukana Keplerissä, josta alkaen subcore on voinut laskea INT32:n tai esim. 4x INT8:a per cycle. Ainakaan NVIDIA ei tuota rinnakkaisuutta ole aikaisemmin mainostanut.

upload_2018-8-21_10-2-39.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.05.2017
Viestejä
1 564
Juu hienoja efektejä nähtiin, mutta sitten tullaan siihen PC pelaamisen paradoksiin että varsinkin FPS peleissä käännetään kaikki sellainen pois päältä mikä ei vaikuta view distanceen. Mahdollisimman yksinkertaisella saadaan etua niihin jotka ajelee kaikki karkit päällä. Otetaan nyt esimerkiksi tarkasteluun se huonedemo. Joka ikinen pelaaja haluaa kääntää sen RTX:n pois päältä jos kyseessä on FPS peli jossa olisi mahdollisesti samanlaisia huoneita.

Tekniikka on varmaan erinomainen johonkin yksinpelattavaan peliin jossa haluaa hakea jännitystä.
Puhu vain omasta puolestasi; minä pelaan kaikkia pelejä kaikki nupit kaakossa. Jos ei pyöri sulavasti, niin odotan kunnes tulee tehokkaampaa rautaa saataville.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
582
Eli nyt alkaa myös Async yleistyä kun nvidia alkaa sitä edistämään. Jännä etteivät kauheasti demossa tästä hehkuttaneet. Olisiko siksi että AMD teki jo aikaisemmin saman ja ovat itse myöhässä. :)
Tuosta ei taida saada nopeuslisää ilman pelitukea, eli random DX11 peleihin ei iloa vaan vaaditaan DX12 Async compute vivulla?
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 271
Tuosta ei taida saada nopeuslisää ilman pelitukea, eli random DX11 peleihin ei iloa vaan vaaditaan DX12 Async compute vivulla?
Eiköhän pelintekijöilläkin ala kohta tulla parempia toteutuksia kun molempien valmistajien kortit hyötyy.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
18
Tuplaakohan SLI ray tracing tehot? Ja käytettiinköhän noissa demoissa SLI:tä vai yhtä korttia?
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
5 783
Puhu vain omasta puolestasi; minä pelaan kaikkia pelejä kaikki nupit kaakossa. Jos ei pyöri sulavasti, niin odotan kunnes tulee tehokkaampaa rautaa saataville.
Tämä on toki jokaisen valinta. Menetkö pimeään huoneeseen kaikki karkit päällä jossa näet ainoastaan pöydän ja siellä nurkassa sitten väijyy vastustaja joka nylkee sinut puukolla.
Vai menetkö samaan huoneeseen ja näet koko huoneen ja myös sen vastustajan.

Tästä siinä asetusten alasajossa pitkälti on kyse. Tosin nykyisin ei taida enää esim. heinikkoa saada kokonaan pois kuten sen joskus ensimmäisten battlefieldien aikaan sai josta oli suuri etu.

Toki sitten kun pelimoottori on buginen niin jotain efektejä on voinut käyttää myös hyödyksi, kuten seinien läpi tulevia varjoja mutta tollaiset ennemmin taikka myöhemmin on korjattu.

Tää säde homma olis konsoleissa paljon kovempi juttu kun siellä kaikki pelaajat on grafiikan tasossa samalla viivalla, kun konsolipeleissä ne asetukset on pitkälti se mitä pelintekijä päättää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 496
Olinko ainoa, jonka hype vain laski Nvidian pressitilaisuuden nähtyään?
Tein ratkaisun ja nappasin myyntialueelta tämän pressin johdosta 1080Ti:n reilu viiteensataan. RayTracing on aina kiinnostanut ja on hienoa että sitä tuodaan nyt peleihin mutta kannustankin nyt taustajoukoista teitä muita ostamaan kovalla tahdilla RTX tuoteperhettä. Itse pelailen vielä vuoden taikka pari tuolla tulevalla 1080Ti kortilla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
178 443
Viestejä
3 286 550
Jäsenet
59 140
Uusin jäsen
MisFiTzer

Hinta.fi

Ylös Bottom