NVIDIA julkaisi uudet GeForce 441.87 "CES Game Ready" -ajurit näytönohjaimilleen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 630
nvidia-geforce-drivers-20171115.jpg



NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. ”CES Game Ready” -lisänimen saaneet GeForce 441.87 -ajurit ovat saatavilla Windows 7-, 8(.1)- ja 10 -käyttöjärjestelmillä ja ne tukevat yhtiön mobiilinäytönohjaimia Maxwell- ja työpöytänäytönohjaimia Kepler-arkkitehtuurista lähtien.

NVIDIA on pakannut GeForce 441.87 -ajureihin poikkeuksellisen paljon uutta. Mukana on säteenseurantatuki Wolfenstein: Young Blood -pelille, jonka lisäksi ajureiden kehutaan antavan parhaan kokemuksen Monster Hunter World: Iceborne- ja Bright Memory: Infinite -peleissä sekä Quake II RTX:n tuoreimmassa versiossa.

Ajureissa on nyt mukana mahdollisuus rajoittaa pelien maksimi ruudunpäivitysnopeus universaalisti, mikä auttaa paitsi pienentämään tehonkulutusta, myös pysymään esimerkiksi G-Sync-teknologian rajoissa. Image Sharpening -ominaisuutta on puolestaan muutettu nyt siten, että käyttäjä voi kytkeä GPU-skaalauksen päälle tai pois riippumatta terävöityksestä. Freestyle-filttereille on lisätty myös kätevä jakotoiminto ja lisäksi tarjolla on uusi ruudun kahtia jakava optio, joka mahdollistaa filtterin vaikutuksen vertailun helposti. Lisäksi ajureissa on G-Sync Compatible -tuki joukolle uusia FreeSync/Adaptive-sync-näyttöjä.

Täysin uusi ominaisuus on puolestaan Variable Rate Super Sampling. VRSS on automaattisesti tuettu ominaisuus niissä VR-peleissä, jotka käyttävät NVIDIAn Variable Rate Shading -teknologiaa. Kuvauksen mukaan VRSS lisää dynaamisesti kummankin VR-ruudun keskiosaan parhaimmillaan 8x Super Sample -reunojenpehmennyksen siten, että ruudunpäivitys pysyy kuitenkin jatkuvasti vähintään 90 FPS:ssä. NVIDIA on julkaissut uusien ominaisuuksien tiimoilta myös erillisen artikkelin.

Tuttuun tapaan ajurit korjaavat myös aiempien ajureiden ongelmia. Tällä kertaa liiskattuja bugeja ovat Red Dead Redemption 2 -pelissä heikosti toiminut kuvan terävöitys Vulkan-rajapinnalla sekä G-Syncin toimivuus Strange Brigade -pelissä Vulkan-rajapinnalla SLI-kokoonpanoilla. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi Doom-pelin (2016) kaatuilu GeForce 600- ja 700-sarjojen näytönohjaimilla, Wolfenstein: Youngbloodin hajonnut SLI-tuki sekä Rainbow Six Siegessä esiintyvä näytön vilkkuminen ikkuna- ja täyden ruudun tilan välillä vaihtamisen jälkeen Vulkan-rajapinnalla G-Sync-käytössä. Erikoisesti vanha tuttu GTA V:n kaatuilu ei ole tällä kertaa mukana tiedossa olevissa ongelmissa, mutta sitä ei ole myöskään näkynyt korjattujen ongelmien listoilla. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF)

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)
 
On sitä nvidian kunnollista max frame rate asetusta jo ehditty hetken odotellakin. En ole vielä ehtinyt kokeilla näitä ajureita, mutta toivottavasti tuo fps cap toimii kunnolla, eikä tuo mukanaan stutteria tai korkeampia latensseja.
Jospa huomenna pääsisi testaamaan.
 
Geforce experience pakollinen näemmä asentaa näillä... En tykkää.
 
Itse suosin täältä ladata, ku saa ihan Standard ajuripaketin, jossa tulee kaikki tarvittava mukana, eikä mitään DCH paketteja, jolle pitää Storesta asennella lisukkeita. Ärsyttää M$ tapa yrittää väkisin saada tuota Storea käyttäjilleen tyrkyttää, ku Nvidian piti alkaa tekee DCH paketoituna ajureitaan ja niitä vaan linkataan kaikkialla.
https://www.nvidia.com/Download/Find.aspx
 
Guru3D:n foorumilla eräs jantteri kuorii ajureista turhat paskat pois ja löytyy täältä (tämä uusin ilmestynee tässä aamupäivän mittaan):

441.66 - Clean Version
Onko mitenkään mahdollista tarkistaa, ettei tuolla ole mitään ylimääräistä? En itse uskaltaisi tuosta vain asentaa satunnaisen foorumijantterin ajuripaketteja.
 
Mulla rupes kans herjaamaan että nv control panel pitää asentaa erikseen ms storen kautta.

Cromella klikkasi sitä asenna -linkkiä ei tapahtunut mitään. Kokeilin sitten edgellä, ja sen kautta toimi ohjaus ms storen appisivulle, mistä sen sai asennettua.
 
Onko mitenkään mahdollista tarkistaa, ettei tuolla ole mitään ylimääräistä? En itse uskaltaisi tuosta vain asentaa satunnaisen foorumijantterin ajuripaketteja.

Ei ole mitään ylimääräistä, aika monta vuotta tuota tehnyt ja ladattu kymmeniä tuhansia kertoja noita ripattuja ajureita. Muita en edes muista käyttäneeni pitkään aikaan.
 
Mulla on DCH ja päivittelen ajurit aina Nvidia sivuilta ladattavalla paketilla, ei mitään Storea ole pakotettu :confused:
Siinä ei tule Nvidian Control Panelia mukana, jonka siis joutuu Storen kautta sitten asentamaan, eli pakottaa sen käyttöön.

Guru3D:n foorumilla eräs jantteri kuorii ajureista turhat paskat pois ja löytyy täältä (tämä uusin ilmestynee tässä aamupäivän mittaan):

441.66 - Clean Version
En tiedä miksi tuollaisia pitää tehdä, ku selkeästi kyllä voi valita mitä asennetaan, ku vähän käyttää silmiä asennusvaiheessa. Turha mitään kolmannen osapuolen virityksiä käytellä. Mutta jokainen tavallaan...
 
Kyllä mulla Control Panel on ja Storesta en ole sitä asentanut.
Sitten olet asentanut tuon Standard paketin, koska DCH versiossa sitä ei tule mukana. Taikka et ole huomannut, ku se sieltä automaattisesti sinulta kyselemättä on asennettu (minkä takia ärsyttää tuo M$ Store pakottaminen).

NVIDIA DCH/Standard Display Drivers for Windows 10 FAQ | NVIDIA

What are DCH Display Drivers from NVIDIA?
Microsoft DCH (Declarative Componentized Hardware supported apps) drivers refers to a new universal Windows driver package. . Per Microsoft requirements, the NVIDIA Control Panel is no longer included in the base DCH driver package and is instead distributed exclusively through the Microsoft Store and seamlessly installed following the completion of the NVIDIA driver installation.
 
Ei todellakaan voi "valita asennusvaiheessa". Esim. nvidian telemetria, shield wireless controller ajurit, optimus, crash analyzer, jne asentuvat halusit tai et. Asennusvaiheessa näitä ei pysty kieltämään asentumasta.

Ne voi toki poistaa itse ajuripaketista ja sen jälkeen muokata asennusohjelman setup.cfg tiedostoa niin että se ei yritä asentaa niitä.
 
Ei todellakaan voi "valita asennusvaiheessa". Esim. nvidian telemetria, shield wireless controller ajurit, optimus, crash analyzer, jne asentuvat halusit tai et. Asennusvaiheessa näitä ei pysty kieltämään asentumasta.

Ne voi toki poistaa itse ajuripaketista ja sen jälkeen muokata asennusohjelman setup.cfg tiedostoa niin että se ei yritä asentaa niitä.
Itseasiassa, Telemetriaa ei enää asenneta ajureiden mukana laisinkaan, kiitos GDPR muutoksien, tästä oli ihan paljonkin juttua aikoinaan. Mutta jos asennat tuon Geforce Experience, niin se sitten asentaa telemetria palvelut sun muut (ehdoissa annat luvan tälle, joihin käyttäjä yleensä vaan painaa "NEXT"). Itsehän en käytä tuota, joten eipä ongelmaa siinä mielessä. Ja tuokin pitäisi olla mahdollista disabloida jälkikäteen asetuksista Nvidian mukaan tuolta Experiencesta.

Optimus ny liittyy ihan näytönohjain ajureihin, joten en vedä foliota kireälle sen suhteen.

Tuo ohjain ajuri ny vähän ylimääräinen, mutta eipä ny hikipisaroita aiheuta.

Crash analyzer, edes Google ei tuosta anna enempää tietoa kuin että SDK liittyy, eli onko tuollaista edes mukana.
 
Viimeksi muokattu:
Vihdoinkin toi ruudunpäivitys nopeuden rajoitus saapui. Itekki valittanut siitä jo vuosia.

EDIT: "Ajureissa on nyt mukana mahdollisuus rajoittaa pelien maksimi ruudunpäivitysnopeus universaalisti, mikä auttaa paitsi pienentämään tehonkulutusta, myös pysymään esimerkiksi G-Sync-teknologian rajoissa."

Tarkoittaako tuo siis, että pystyn ainoastaan rajaamaan esim. 144fps rajan kaikille vai onko joku mahdollisuus yksittäisille peleille rajoittaa amd tyyliin? Mietin, että jos tuo meinaa sitä, että on vain mahdollisuus rajoittaa maksimi niin eihän tuosta ole hirveästi hyötyä. Paljon tärkeämpi olisi se mahdollisuus rajoittaa raskaita pelejä tyyliin 90fps.
 
Vihdoinkin toi ruudunpäivitys nopeuden rajoitus saapui. Itekki valittanut siitä jo vuosia.

EDIT: "Ajureissa on nyt mukana mahdollisuus rajoittaa pelien maksimi ruudunpäivitysnopeus universaalisti, mikä auttaa paitsi pienentämään tehonkulutusta, myös pysymään esimerkiksi G-Sync-teknologian rajoissa."

Tarkoittaako tuo siis, että pystyn ainoastaan rajaamaan esim. 144fps rajan kaikille vai onko joku mahdollisuus yksittäisille peleille rajoittaa amd tyyliin? Mietin, että jos tuo meinaa sitä, että on vain mahdollisuus rajoittaa maksimi niin eihän tuosta ole hirveästi hyötyä. Paljon tärkeämpi olisi se mahdollisuus rajoittaa raskaita pelejä tyyliin 90fps.
Siellähän on asetuksissa (Manage 3D settings) joko globaalisti taikka sit joka ohjelmalle pistät käsin omat asetukset, niinkuin on ollut jo vuosia...
 
Siellähän on asetuksissa (Manage 3D settings) joko globaalisti taikka sit joka ohjelmalle pistät käsin omat asetukset, niinkuin on ollut jo vuosia...

Näin veikkasinkin oli vaan jotenkin mielestäni erikoisesti muotoiltu tuo lause. Oli vaan pakko kysyä kun en ihan heti kerkeä ite testaamaan :D Sen verran kauan tuota venaillut. Vaikka kohtuullisen tehokas kone onkin kun 2080 löytyy niin kyllä sitä monikin pelin pistää sen verran pahasti näytönohjaimen yskimään, että tuo rajoitus on kätevä.
 
Helposti tarkistaa onko se asennettu Storesta, ku avaa sen ja menee My Library -> Installed. Tuon kanssa ku sai tapella kaverin koneella tovin, että sai Standard version asennettua... Mielenkiinnosta vaan...
 
Vihdoinkin toi ruudunpäivitys nopeuden rajoitus saapui. Itekki valittanut siitä jo vuosia.

EDIT: "Ajureissa on nyt mukana mahdollisuus rajoittaa pelien maksimi ruudunpäivitysnopeus universaalisti, mikä auttaa paitsi pienentämään tehonkulutusta, myös pysymään esimerkiksi G-Sync-teknologian rajoissa."

Tarkoittaako tuo siis, että pystyn ainoastaan rajaamaan esim. 144fps rajan kaikille vai onko joku mahdollisuus yksittäisille peleille rajoittaa amd tyyliin? Mietin, että jos tuo meinaa sitä, että on vain mahdollisuus rajoittaa maksimi niin eihän tuosta ole hirveästi hyötyä. Paljon tärkeämpi olisi se mahdollisuus rajoittaa raskaita pelejä tyyliin 90fps.
Hyvä uudistus tuo rajoitus. Esim. Skyrimin fysiikat hajoavat, jos Fps on yli 60. Halo Reachissä tuli myös ongelmia isommalla ruudunpäivitysnopeudella.
 
Itseasiassa, Telemetriaa ei enää asenneta ajureiden mukana laisinkaan, kiitos GDPR muutoksien, tästä oli ihan paljonkin juttua aikoinaan. Mutta jos asennat tuon Geforce Experience, niin se sitten asentaa telemetria palvelut sun muut (ehdoissa annat luvan tälle, joihin käyttäjä yleensä vaan painaa "NEXT"). Itsehän en käytä tuota, joten eipä ongelmaa siinä mielessä. Ja tuokin pitäisi olla mahdollista disabloida jälkikäteen asetuksista Nvidian mukaan tuolta Experiencesta.

Optimus ny liittyy ihan näytönohjain ajureihin, joten en vedä foliota kireälle sen suhteen.

Tuo ohjain ajuri ny vähän ylimääräinen, mutta eipä ny hikipisaroita aiheuta.

Crash analyzer, edes Google ei tuosta anna enempää tietoa kuin että SDK liittyy, eli onko tuollaista edes mukana.

Nvidialla on kaksi eri telemetriavirtaa, toinen näyttiksen ajureille, toinen GFE:lle. Optimus liittyy ainoastaan tiettyjen läppärikonfiguraatioiden toimintaan ja on täysin turha muilla koneilla. Crash analyzer on kolmas telemetrian muoto joka istuu koneen muistissa ja lähettää nvidialle tietoa jos ajurit kaatuvat. Nämä olivat vain muutamia esimerkkejä asioista jotka on leikattu pois siitä bloatware-paketista joksi nvidia on muuttanut ajurinsa viitisen vuotta sitten, pitkän aikaa ennen kuin GFE tuli. Tämän lisäksi asennusta voi vaihtoehtoisesti keventää myös RTX:n tuen asentamatta jättämällä GTX korteille, turhien ja monesti konflikteja aiheuttavien nvidian ääniajureiden asentamatta jättäminen jos koneessasi on joku muu äänikonfiguraatio kuin "ääni saman HDMI:n kautta kuin kuva", jne.

En lähde väittelemään kanssasi enempää, totean vain että jos turha ja konetta hidastava bloatware maistuu näin paljon, niin netistä sitä löytyy muutenkin kuin nvidialta. Ei muuta kuin nauttimaan. Muista myös napata mcafee kun imaiset seuraavan flashin päivityksen selaimellesi jne, nämä ovat aivan yhtä hyödyllistä bloatwarea.
 
Saako mitenkään estettyä helposti ettei Experience ehdottele mulle noita uusia ajureita, kun ohjauspaneelissa lukee tuo "Nvidia Game Ready Driver update is available." ja turhaa näyttää huutomerkkiä kokoajan kun en ole tuota asentamassa niin saisi blokattua jotenkin ois jees.
GFE:n settingsissä "Desktop notifications"
 
Kerrankin jotain oikeasti uutta ajureissa. VRSS ja FPS cap menee kyllä molemmat testiin.
VRSS:lle ei vielä kamalasti ole näköjään pelejä, mutta onneksi muutama löytyy kirjastosta.
Linssit kun tuppaa olemaan sumeita aina reunoista, niin tämä voisi olla oikeinkin hyvä tekniikka.
Huomenna varmaan ehtii kikkaileen Boneworksin kanssa, niin täytyy laittaa päälle (ja pelistä pois).
 
Nvidian fps rajoitin on samaa tasoa kuin RTSS:n, eli häviää viiveessä hyvälle peliin sisäänrakennetulle rajoittimelle:

 
GeForce Hotfix Driver version 442.01 | NVIDIA

Hotfixiä pukkaa:
This Hotfix driver resolves the following issues:

  • [Call of Duty Modern Warfare] Streaming of gameplay using StreamLabs OBS will randomly stop
  • [The Witcher 3: Wild Hunt – Blood and Wine] Game may crash when a user reaches a specific cut scene
  • [SLI+G-SYNC Stutter] User may experience minor stuttering when using NVIDIA SLI in combination with G-SYNC.

Windows 10 64-bit Standard Driver - Click Here

Windows 10 64-bit DCH Driver - Click Here


*Please note: Windows 8.1x64 is not supported on Turing GeForce RTX 20 and GeForce GTX 16 series graphics cards.

For assistance with choosing between Windows 10 Standard and DCH display driver, please visit the FAQ below:

NVIDIA DCH/Standard Display Drivers for Windows 10 FAQ
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 707
Viestejä
4 544 834
Jäsenet
74 835
Uusin jäsen
koominen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom