NVIDIA julkaisi statistiikkaa säteenseurannan ja DLSS:n käytöstä

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 123
Lisäksi valtaosalla pelaajia ei ole varaa, muuten kuin munuaistaan myymällä, saada 4080 tai 4090-kortteja koneisiinsa raakaa natiivia resoa huippugraffoilla pyörittelemään, kyseinen tekniikka on erinomainen asia "alemmille" korteille. Vaikka siellä nyt joku pikseli jonkun mielestä myöhässä Ai:n toimesta piirtyisikin, hyödyt ovat kuitenkin paljon isommat. Asenteellisuus tuntuu enemmän paistavan monilla, näitä uusia tekniikoita kohtaan. Tai sitten se oma 2000e euron kortti katsotaan häpäistävän, kun alempi kortti Dlss päällä työntää samaa fps:ää ja saman luokan kuvaa kuin oma nativiilla.

Kärjistin edellisessä lauseessa hiukan, mutta jotain varmaan tuonnekin päin kallellaan.
Se typeryys tulee siinä, että joillain on hirveä tarvi säätää sieltä pelin asetuksista kaikki nupit kaakkoon, enabloida esim motion blurrin tapaisia täysin turhia/jopa haitallisia raskaita ominaisuuksia, tai kytketään esim tekstuurinpakkausta pois päältä koska "se huonontaa tekstuurien kuvanlaatua" ja sitten kun muisti ja/tai tehot ei kortissa riitä, niin sen sijasta että vähän löysättäisiin niitä asetuksia, kytketäänkin päälle kuvalaatua selvästi enemmän huonontava DLSS. Koska asennevamma ei vaan anna myöten sille, että otettaisiin pelin asetuksista nupit pois kaakosta.

IMHO se "ultra"-moodi pitäisi pelien asetuksissa nimetä joksikin "rich idiot"-modeksi tms.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 703
Se typeryys tulee siinä, että joillain on hirveä tarvi säätää sieltä pelin asetuksista kaikki nupit kaakkoon, enabloida esim motion blurrin tapaisia täysin turhia/jopa haitallisia raskaita ominaisuuksia, tai kytketään esim tekstuurinpakkausta pois päältä koska "se huonontaa tekstuurien kuvanlaatua" ja sitten kun muisti ja tehot ei kortissa riitä, niin sen sijasta että vähän löysättäisiin niitä asetuksia, kytketäänkin päälle kuvalaatua selvästi enemmän huonontava DLSS. Koska asennevamma ei vaan anna myöten sille, että otettaisiin pelin asetuksista nupit pois kaakosta.

IMHO se "ultra"-moodi pitäisi pelien asetuksissa nimetä joksikin "rich idiot"-modeksi tms.
Mielelläni pelaan hidastempoisia seikkailupelejä kaikki herkut päällä, Dlss:n kera. Vähintään quality-asetuksella kuva on erinomainen, ei selvästi huonompi kuten tässä virheellisesti yleistät.
Kannattaa edes itse kokeilla eikä vain kopioida muiden hokemia käsityksiä ja yleistyksiä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 336
Mielelläni pelaan hidastempoisia seikkailupelejä kaikki herkut päällä, Dlss:n kera. Vähintään quality-asetuksella kuva on erinomainen, ei selvästi huonompi kuten tässä virheellisesti yleistät.
Kannattaa edes itse kokeilla eikä vain kopioida muiden hokemia käsityksiä ja yleistyksiä.
Miksi luulet että porukka ei ole kokeillut ?
Oletko itse kokeillut tiputtaa grafiikka asetuksia ?
Varmaan et, koska huomaisit että eroa Ultralla ja pykälää alemmalla tasolla ei ole käytännössä juuri ole. Eli mitään muuta ei tule kuin hemmetinmoinen fps hitti.

Kun toistan itseäni että nämä paskomis systeemit ovat ihan hyviä kun grafiikka asetukset ovat jo minimissään ja vieläkään kortti ei jaksa peliä pyörittää kunnolla.
Että tässä kohtaa sen kuvan paskominen jo menee kun se mahdollistaa että pääset kyseistä peliä pelaamaan.

Anteeksi että annan esimerkin FSR:lla kun se nyt toimii kaikilla korteilla toisin kuin DLSS. ELi tuossa vasta testailin kuinka GTX 1050 Ti:lla pystyy nykyään pelaamaan, niin CoD Warzone 2.0 oli minimi asetuksillakin aikasta pelikelvoton kun pyörittiin 1080p 30 - 40fps:ssä. FSR2.0 päälle niin päästiin 60fps:n ja nyt peliä pystyy kyseisellä kortilla jo pelaamaan.

DLSS tulee valitettavasti vielä kuolemaan Nvidia oman politiikan takia. Kun sidotaan eri versiot aina määrätylle raudalle eli rajaa käyttäjäkuntaa pahasti. Ja mitä tuossa seurannut niin eipä pelinkehittjät kauhean innokkaasti ole sitä lähteneet tukemaan.
Intelin XeSSilla on taas ongelma että lisää FPS Intelin korteilla mutta muilla korteilla se vaan tiputtaa. Kun XeSS vielä Performance moodissa AMD kortilla antoi vähemmän fpsiä kuin ilman koko XeSSiä.
Mutta omaan silmääni XeSSin tuottama kuva on se miellyttävin näistä kolmesta.

Mutta RTX 4000-sarjan ja RX 7000-sarjan julkaisuissa oli suorastaan säälittävää kun puhuttiin suorituskyky parannuksista kuvanpaskomis systeemeillä eli Nvidia DLSS 3:lla ja AMD FSR 3:lla.

EDIT: Jos jotain kiinnostaa niin olen tässä tekemässä RTX 2060:llä XeSS vs DLSS vs FSR vertailu videota ja sitten Arkki A750:lla XeSS vs FSR videota. Eli katsotaan kuvanlaatu hommat ja tietenkin ne fpst:t.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 703
Miksi luulet että porukka ei ole kokeillut ?
Oletko itse kokeillut tiputtaa grafiikka asetuksia ?
Varmaan et, koska huomaisit että eroa Ultralla ja pykälää alemmalla tasolla ei ole käytännössä juuri ole. Eli mitään muuta ei tule kuin hemmetinmoinen fps hitti.

Kun toistan itseäni että nämä paskomis systeemit ovat ihan hyviä kun grafiikka asetukset ovat jo minimissään ja vieläkään kortti ei jaksa peliä pyörittää kunnolla.
Että tässä kohtaa sen kuvan paskominen jo menee kun se mahdollistaa että pääset kyseistä peliä pelaamaan.

Anteeksi että annan esimerkin FSR:lla kun se nyt toimii kaikilla korteilla toisin kuin DLSS. ELi tuossa vasta testailin kuinka GTX 1050 Ti pystyy nykyään pelaamaan niin CoD Warzone 2.0 oli minimi asetuksillakin aikasta pelikelvoton kun pyörittiin 1080p 30 - 40fps:ssä. FSR2.0 päälle niin päästiin 60fps:ssaan ja nyt peliä pystyy kyseisellä kortilla jo pelaamaan.

DLSS tulee valitettavasti vielä kuolemaan Nvidia oman politiikan takia. Kun sidotaan eri versiot aina määrätylle raudalle eli rajaa käyttäjä kuntaa pahasti. Ja mitä tuossa seurannut niin eipä pelinkehittjät kauhean innokkaasti ole sitä lähteneet tukemaan.
Intelin XeSSilla on taas ongelma että lisää FPS Intelin korteilla mutta muilla korteilla se vaan tiputtaa. Kun XeSS vielä Performance moodissa AMD kortilla antoi vähemmän fpsiä kuin ilman koko XeSSiä.
Mutta omaan silmääni XeSSin tuottama kuva on se miellyttävin näistä kolmesta.

Mutta RTX 4000-sarjan ja RX 7000-sarjan julkaisuissa oli suorastaan säälittävää kun puhuttiin suorituskyky parannuksista kuvanpaskomis systeemeillä eli Nvidia DLSS 3:lla ja AMD FSR 3:lla.
Dlss ei ole minulle mikään ehdottomuus tai perustelun paikka pelailuille, vain hyvä keksintö apuvälineeksi jos peli sellaista kaipaa.
Olen tiputellut grafiikka-asetuksia monestikin, etenkin kilpilullisissa missä ei grafiikat ole pääasia. Halon rankkia esim parhaillaan pelaan alemmilla asetuksilla. Kuva on ihan hyvä noinkin, esimerkiksi pelin sisäinen terävöinti toimii hyvin. Grafiikankaan tiputtelua vastaan minulla ei ole mitään, esimerkiksi Horizon Zero Dawnin pelasin alemmilla asetuksilla kun dlls:ää ei ainakaan silloin löytynyt, nykytilanteesta en tiedä. Oikein tyytyväinen olin grafiikkaan tiputuksien jälkeenkin. Mutta dlss jos löytyy ja näyttiksessä ei puhti riitä, ilman muuta sitä käytän, erinomainen keksintö vaikka vastaan vänkääjiä löytyykin.

Turha tästä toisaalta on vääntää, etenkin jos toinen kärjistelee "tekniikka tulee kuolemaan" ja kuvanpaskomis- lapsellisuuksia, mitäpä argumenttia minulla tuohon on vastaan enää laittaa. Hyvin näyttävät näyttikset silti kelpaavan, kalliinakin. Jotain on ilmeisesti ostajien mielestä tehty hyvin. Vastaavat tekniikat tulee joka tapauksessa lopulta Intelillekin, inhosi sitä tai ei.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 336
Dlss ei ole minulle mikään ehdottomuus tai perustelun paikka pelailuille, vain hyvä keksintö apuvälineeksi jos peli sellaista kaipaa.
Olen tiputellut grafiikka-asetuksia monestikin, etenkin kilpilullisissa missä ei grafiikat ole pääasia. Halon rankkia esim parhaillaan pelaan alemmilla asetuksilla. Kuva on ihan hyvä noinkin, esimerkiksi pelin sisäinen terävöinti toimii hyvin. Grafiikankaan tiputtelua vastaan minulla ei ole mitään, esimerkiksi Horizon Zero Dawnin pelasin alemmilla asetuksilla kun dlls:ää ei ainakaan silloin löytynyt, nykytilanteesta en tiedä. Oikein tyytyväinen olin grafiikkaan tiputuksien jälkeenkin. Mutta dlss jos löytyy ja näyttiksessä ei puhti riitä, ilman muuta sitä käytän, erinomainen keksintö vaikka vastaan vänkääjiä löytyykin.

Turha tästä toisaalta on vääntää, etenkin jos toinen kärjistelee "tekniikka tulee kuolemaan" ja kuvanpaskomis- lapsellisuuksia, mitäpä argumenttia minulla tuohon on vastaan enää laittaa. Hyvin näyttävät näyttikset silti kelpaavan, kalliinakin. Jotain on ilmeisesti ostajien mielestä tehty hyvin. Vastaavat tekniikat tulee joka tapauksessa lopulta Intelillekin, inhosi sitä tai ei.
Ööö Intelillä on jo se XeSS mistä tuossa jo kirjoitinkin :cautious:
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 444
Kyllä itsekin aikasemmin käytin dlss aika monessa pelissä kun RTX2080Ti ei jaksanut pyörittämään tiettyä pelejä 1440p resolla mutta näytönohjain vaihddon jälkeen ei ole ollut tavetta paitsi cyberpunk jo haluaa tuota rtx overdrive ominaisuutta testata.
DLSS 3 on omasta mielestä hieman heikko kun nostaa viivettä turhan paljon mutta varman saavat sen parannettu tulevien päivitysten myötä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 840
Juuh. Mitäs jos sanon, että Ultralta Highlle pudottaminen "paskoo kuvan" kun taas DLSS:llä eroa ei käytännössä juuri ole natiiviin, eikä natiivina pelailusta tule kuin hemmetinmoinen fps hitti. Ilmoitan sen näin faktana. Muut on idiootteja kun ovat eri mieltä. :rolleyes:
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 782
DLSS tulee valitettavasti vielä kuolemaan Nvidia oman politiikan takia. Kun sidotaan eri versiot aina määrätylle raudalle eli rajaa käyttäjäkuntaa pahasti.
DLSS toimii 80% markkinajohtajan kolmen viimeisimmän generaation korteilla joista ensimmäiset laskeutui markkinoille 5 vuotta sitten. Ei puhuta hirveän suuresta rajuksesta tekniikan elinvoiman suhteen mielestäni.

Frame Generation - joka on siis skaalaimesta täysin erillinen lisäominaisuus - on toki sitten rajatumpi uudelle raudalle, ja sen leviämiseen on vielä sekin hankaluus että ymmärtääkseni rendausputkea joutuu vähän säätämään eli ei mene ihan heittämällä vaikka skaalain olisikin jo implementoituna. Näistä syistä on oletettavaa että FG ei ihan kulovalkean lailla tule leviämään vaikka onhan se jo nyt uinut aika moneen projektiin.

Täytyy kyllä sanoa että jotenkin käyttäjän näkökulmasta onnistuttiin sekottamaan termit kun FG ei ole selkeästi erillinen vaan aina bundlattu "DLSS 3" nimityksen alle. NVIDIAn näkökulmasta se varmaan kävi järkeen kun SDK jonka developperit integroi on "DLSS 3" ja sisältää kaikki *mahdollisuudet* mutta käyttäjälle skaalaus ja FG on täysin erillisiä asioita joten olisi ollut parempi erottaa ne markkinoinnissakin toisistaan.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 314
Juuh. Mitäs jos sanon, että Ultralta Highlle pudottaminen "paskoo kuvan" kun taas DLSS:llä eroa ei käytännössä juuri ole natiiviin, eikä natiivina pelailusta tule kuin hemmetinmoinen fps hitti. Ilmoitan sen näin faktana. Muut on idiootteja kun ovat eri mieltä. :rolleyes:
Nämä on sun omia kärjistettyjä mielipiteitäs, ei yhtään enempää. Muiden kutsuminen idiooteiksi kertoo sinusta jotain..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 959
Sen mitä joskus DLSS:ää koittanut niin tuntunut kuva jotenkin vähän epätarkalta joissain peleissä qualityllä ja ottanut sitten pois päältä. Tiedä sitten missä syy mutta itse katson aina ennemmin pikselireunoja kuin epätarkkaa kuvaa. Tietysti chromatic aberration ja motion blur ensin pois päältä, joskus myös dof. Cyberpunkissa tuli käytettyä kanssa DLSS:ää aikoinaan kun näytönohjain ei muuten tahtonut jaksaa. Nykyään tulee AAA-titlejä aika vähän pelattua mutta pitääpä katsoa miltä RE4 vaikuttaa eri asetuksilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 840
Nämä on sun omia kärjistettyjä mielipiteitäs, ei yhtään enempää. Muiden kutsuminen idiooteiksi kertoo sinusta jotain..
Koko vastauksen pointti meni sinulta yli että heilahti. Mutta väännetään sitten rautalankasta; vastaukseni tarkoitus oli imitoida kirjoitustapaa viesteistä, joita täällä ollaan nähty muiden kirjoittajien toimesta. Esim.

IMHO se "ultra"-moodi pitäisi pelien asetuksissa nimetä joksikin "rich idiot"-modeksi tms.
Oletko itse kokeillut tiputtaa grafiikka asetuksia ?
Varmaan et, koska huomaisit että eroa Ultralla ja pykälää alemmalla tasolla ei ole käytännössä juuri ole. Eli mitään muuta ei tule kuin hemmetinmoinen fps hitti.

Kun toistan itseäni että nämä paskomis systeemit ovat ihan hyviä kun grafiikka asetukset ovat jo minimissään ja vieläkään kortti ei jaksa peliä pyörittää kunnolla.
Että tässä kohtaa sen kuvan paskominen jo menee kun se mahdollistaa että pääset kyseistä peliä pelaamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
345
Zetteri sanoi:
DLSS tulee valitettavasti vielä kuolemaan Nvidia oman politiikan takia. Kun sidotaan eri versiot aina määrätylle raudalle eli rajaa käyttäjäkuntaa pahasti. Ja mitä tuossa seurannut niin eipä pelinkehittjät kauhean innokkaasti ole sitä lähteneet tukemaan.
2023 vuonna tulee pelkästään Unreal moottorilta ainakin 30 peliä jotka tukevat DLSS ja vuonna 2024 lisää, sekä Unity ja Frostbiten moottori tukee DLSS tekniikkaa, ettei nyt ainakaan pariin vuoteen ole häviämässä minnekään. Ja kun melkein aina seuraava sukupolvi kortista saapuu ulos, niin uusi feature... DLSS 4.0 jota ei saakaan RTX 40-sarjalle, niin silloin puhutaan kertakäyttökulttuurista 2000-luvulla.
Pelit kun nykyään lähes 99% portataan konsoleista (PS5) niin koodi ei ole optimoitu PC-raudalle ihan 1:1
FSR boostaa "vain" lähinnä AMD korteilla Nvidia DLSS vs. AMD FSR Performance Compared: Have Reddit Users Exposed Steve?
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 314
Kannattaa katsoa nuo testit ;) Samalla tavalla boostaa FSR myös NVIDIAn korteilla. Techspotin juttu on ns. "Techspot tiesi taas Redditiä paremmin", ja siitä testit todisteena. Otsikko sarkasmia Redditin vatipäille. Redditissä ihmiset on harvinaisen pihalla tech -asioista.

Edit: Techspotilla myös vasta tehty kattava vertailu DLSS vs FSR, ja totesivat että DLSS selvästi edellä kuvanlaadussa. Jossain peleissä toki tasaisempaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 029
HUB/Techspotin syynissä DLSS 1440p->2160p on kuvanlaadullisesti aikalailla tasoissa natiivireson kanssa. Mikähän mahtaa selittää valtavaa eroa Timpan ja täkäläisten foorumitestaajien näkemysten välillä? :kahvi:

Screenshot 2023-04-16 at 15-00-52 Is DLSS Really Better Than Native - 24 Game Comparison DLSS ...png


 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 336
HUB/Techspotin syynissä DLSS 1440p->2160p on kuvanlaadullisesti aikalailla tasoissa natiivireson kanssa. Mikähän mahtaa selittää valtavaa eroa Timpan ja täkäläisten foorumitestaajien näkemysten välillä? :kahvi:



Katsoitko videon vai kelasitko suoraan tuohon taulukkoon?
Kun kommentistasi päätellen et katsonut.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 029
Katsoitko videon vai kelasitko suoraan tuohon taulukkoon?
Kun kommentistasi päätellen et katsonut.
Katsoin. Siellä Timppa mm. sanoo loppukommenteissaan, että "I think it's quite rare that native rendering would be preferred over DLSS when factoring in the performance advantage DLSS provides".

Kerro toki mitä oleellista missasin.
 
Liittynyt
27.01.2021
Viestejä
298
Mielipidekysymyksiä nämä tahtovat olla. Itse vasta DLSS Performancessa huomaan eron, jos tarkasti tihrustan. Pidän enemmän sulavasta kuvasta joten yleensä mennään sillä, että DLSS Quality päälle, grafiikka-asetukset lähes täysille ja eikun pelaamaan :kahvi:
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 336
Katsoin. Siellä Timppa mm. sanoo loppukommenteissaan, että "I think it's quite rare that native rendering would be preferred over DLSS when factoring in the performance advantage DLSS provides".

Kerro toki mitä oleellista missasin.
Mitä tässäkin topicissakin on sanottu jo ainakin kerran tai kaksikin.
Eli monessa pelissä TAA reunojenpehmennys pilaa Natiivi kuvan ja DLSS sekä FSR korvaavat tämän omalla AA:lla joka on parempi. Siksi jossain peleissä DLSS ja jopa FSR kuva näyttivät paremmilta.
En nyt muista missä pelissä TAA oli niin perseestä että se aiheutti grafiikoissa DLSS ja FSR:stä tuttua häröilyä.

DLSS hukkasi partikkeli effektejä. Ja 4K:lla DLSS performance moodissa kuva oli käytettävä, mutta jo huomattavan pehmeä sekä häröili. Eli kaikkea muuta kuin hyvä, mitä tässä topicissa vasta väitettiin.

Mutta lyhyesti DLSS sekä FSR Quality moodissa monessa tapauksessa antavan paremman kuvan kuin Natiivi koska TAA reunojenpehmennys on toteutettu ihan päin persettä.
 
Liittynyt
27.01.2021
Viestejä
298
Eli monessa pelissä TAA reunojenpehmennys pilaa Natiivi kuvan ja DLSS sekä FSR korvaavat tämän omalla AA:lla joka on parempi. Siksi jossain peleissä DLSS ja jopa FSR kuva näyttivät paremmilta.
En ole tarkemmin tätä huomannut, mutta pelit pyörii eli kaikki minulle ok
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 336
En ole tarkemmin tätä huomannut, mutta pelit pyörii eli kaikki minulle ok
Itse olen huomannut että monessa pelissä TAA päällä kuva on hemmetin pehmeä. Eli vähän kuin FXAA:llakin.
Siksi itse suosin MSAA ja SMAA kun niiden kuva on terävä ja muutenkin hemmetin hyvä.
En kyllä tiedä miksi pelin kehittäjät tuota TAA edes käyttävät :hmm:
Mutta onneksi moni tarjoaa vaihtoehdon käyttää joko SMAA tai MSAA.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 703
Mitä tässäkin topicissakin on sanottu jo ainakin kerran tai kaksikin.
Eli monessa pelissä TAA reunojenpehmennys pilaa Natiivi kuvan ja DLSS sekä FSR korvaavat tämän omalla AA:lla joka on parempi. Siksi jossain peleissä DLSS ja jopa FSR kuva näyttivät paremmilta.
En nyt muista missä pelissä TAA oli niin perseestä että se aiheutti grafiikoissa DLSS ja FSR:stä tuttua häröilyä.

DLSS hukkasi partikkeli effektejä. Ja 4K:lla DLSS performance moodissa kuva oli käytettävä, mutta jo huomattavan pehmeä sekä häröili. Eli kaikkea muuta kuin hyvä, mitä tässä topicissa vasta väitettiin.

Mutta lyhyesti DLSS sekä FSR Quality moodissa monessa tapauksessa antavan paremman kuvan kuin Natiivi koska TAA reunojenpehmennys on toteutettu ihan päin persettä.
Jokainen joka käyttää Dlss todennäköisesti tietää, että mitä pienemmästä naitiiviresosta kuva skaalataan ylöspäin, ja mitä enemmän fps:ää halutaan performancen suuntaaan, tietysti kuva alkaa kärsiä.
Idea onkin löytää itselleen, pelille sekä sille natiiville resoluutiolle sopiva asetus, mikä useimmiten on Quality/Ultra-quality kohdilla. Noita itse käytellyt. Sitä varten ne vaihtohdot siellä valikossa on.
Ei vain siksi että jaksaa itselleen nillittää että miksen saa tällä heikonpuoleisella näyttikselläni puskettua hyvää kuvaa 4k:hon saakka, performancella.

Koko Dlss:hän idea on löytää se paras asetus, jostain sieltä kuvanlaadun ja saavutetun fps:n väliltä. Peleissäkin on eroja sen suhteen, kuten mainittu.

Se että jaksat takertua vain kaikkein äärimmäiseen esimerkkiin, eli 4k performancen haasteisiin skaalauksessa, on vain osa koko kokonaisuutta.
Itse suosittelen ja käytän näyttikseni kanssa toisinaan Quality asetusta, skaalaamaan 1080p ja 1440p:stä ylöspäin.

ja kuten hardwareunboxedin kaveritkin sanoo, quality näyttää hyvältä ja sitä suositellaankin:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 034
Itse olen huomannut että monessa pelissä TAA päällä kuva on hemmetin pehmeä. Eli vähän kuin FXAA:llakin.
Siksi itse suosin MSAA ja SMAA kun niiden kuva on terävä ja muutenkin hemmetin hyvä.
En kyllä tiedä miksi pelin kehittäjät tuota TAA edes käyttävät :hmm:
Mutta onneksi moni tarjoaa vaihtoehdon käyttää joko SMAA tai MSAA.
MSAA on menneen talven lumia - se ei toimi modernien engineiden deferred g-buffereiden kanssa kunnolla ja jättää polygonien sisäiset tekstuurit / materiaalirajat antialiasoimatta.

Joskus muinoin mainio tekniikka, mutta se ei ole enää nykypäivää / vastaa nykyaikaisen pelirenderöinnin tarpeita.

On yhdentekevää mitä mieltä no post-processing AA:sta ja sen toteutuksista - "perinteiset" AA-menetelmät eivät ole enää käytännössä toimivia ja sen takia näitä erilaisia TAA / FXAA / DLSS / FSR jne. algoritmejä syntyy kuin sieniä sateella ja niitä pusketaan niin raivolla.

Samoin: Mitä korkeammat FPS:t ja mitä isompi reso / mitä pienemmät pikselit, sitä vähemmän noiden aiheuttama pehmeys + maksimissaan yhden pikselin kokoiset virheet näkyvät.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 782
Tuohon HUBin sinänsä mielenkiintoiseen videoon ja aiheeseen voisi kyllä sen verran kommentoida että otsikosta odotin tosiaan natiivi vs DLSS vertailua mutta nythän verrattiin käytännössä TAA:ta ja DLSS:ää.

Ei sillä että oletuksena haluaisinkaan nähdä antialiasoimantonta kuvaa mutta minä kyllä olen tulkinnut että "better than native" ei sisältäisi TAA:ta kun muutenhan olisi loogisempaa sanoa "better than TAA". Joka videonkin perusteella tosiaan pitää paikkaansa kun ottaa huomioon TAA:n resoluutioedun ja silti tulee pääsosin vastaavaa tai parempaa jälkeä DLSS:llä.

Artifaktit ja partikkeliongelmat ja satunnainen ghostaus on kyllä ongelmia mutta jos pelaajat on tyytyväisiä SSR:n karmeiden artifaktien kanssa eikä halua säteenseurannalla parannettuja heijastuksia kun fps putoaa, DLSS:n ongelmat pitäisi olla täysin mitättömiä verrattuna saatuun fps-hyötyyn.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 630
DLSS on vain yksi TAA toteutus muiden joukossa. Bonuksena resoluutioagnostinen joka sitten mahdollistaa kaikkea kivaa.

HUB:in otsikko olisi pitänyt olla vain ”comparing different TAA implementations” ja se siitä. ”Native” kuuluisi olla ilman mitään AA:ta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 840
Silloin native häviäisi kaikki vertailut minun silmissä, koska sahalaidat on sahalaitoja 4K:llakin. Mieluumin TAA:lla niin natiivillakin on jotain jakoja.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 029
DLSS on vain yksi TAA toteutus muiden joukossa. Bonuksena resoluutioagnostinen joka sitten mahdollistaa kaikkea kivaa.

HUB:in otsikko olisi pitänyt olla vain ”comparing different TAA implementations” ja se siitä. ”Native” kuuluisi olla ilman mitään AA:ta.
Videota ei ole tehty ammattilaisille vaan peruskäyttäjälle. Moni peli ei tarjoa AA off asetusta ja konffifiluihin kajoamisia ja muita kikkakolmosia harrastaa vähemmistö pelaajista. Mielestäni aivan luonnollista tässä kontekstissa sanoa 100% resoluutiota ja vakio-AA:ta natiiviksi. Termi on tällä tavalla käytettynä muutenkin yleisessä käytössä muiden tekkimedioiden taholta, eli sekottaisi vain pakkaa lähteä käyttämään samaa termiä eri tavalla muutaman hermostuneen hifistelijän takia.

Onko muuten varmaa ettei esim. Forza Horizon 5:sta testattu MSAA:lla? Ainakin pelin julkkarissa se oli vakioasetus eikä TAA:ta tuolloin pelissä vielä ollut.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 630
Termi on tällä tavalla käytettynä muutenkin yleisessä käytössä muiden tekkimedioiden taholta
On valitettavaa että tuossa on tartuttu nvidian näkemykseen asiasta.

Myös DLSS pyörii nätisti natiiviresoluutiolla (nvidia kutsuu markkinoinnissaan nimellä DLAA). ”Native vs. DLSS” vertailu olisikin siis loogista tehdä käyttäen samaa TAA algoritmia, ja verrata DLAA:ta DLSS:ään.
 
Liittynyt
05.02.2021
Viestejä
298
kohina pahenee kyber pänkissä kun on säteenseuranta ja dlss päällä 1440p resolla. Ehkä tuokin korjataa aikanaan, mutta siihen mennessä en käytä dlss tai säteenseurantaa normaalisti pelatessa.
 

Liitteet

Liittynyt
26.01.2018
Viestejä
1 375
kohina pahenee kyber pänkissä kun on säteenseuranta ja dlss päällä 1440p resolla. Ehkä tuokin korjataa aikanaan, mutta siihen mennessä en käytä dlss tai säteenseurantaa normaalisti pelatessa.
Mikäs DLSS-tiedoston versio tuossa onkaan uusimman patchin myötä käytössä? Ootko koittanut päivittää manuaalisesti itse?
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 630
Mikäs DLSS-tiedoston versio tuossa onkaan uusimman patchin myötä käytössä? Ootko koittanut päivittää manuaalisesti itse?
Ei se dlss versio vaikuta yhtälöön matalempi rendausreso -> vähemmän säteitä -> enemmän kohinaa.

Sama ilmiö tulee vaikka skaalaisi millä algoritmilla sen kuvan isoksi.

Tohon path trace rendereriin löytyy jo modi jolla säteiden määrää voi nostaa, ja sitä kautta laskea kohinaa. Suorituskyky vaan sakkaa tietty samassa suhteessa ja dlss:n pointti katoaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
114
Nopeatempoisissa peleissä DLSS on käyttökelvoton, ainakin pelistä riippuen. Alla olevassa videossa DLSS quality päällä, kaveri käy kurkkaamassa ovella ja melkein häviää taustaan DLSS:n takia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 840
Nopeatempoisissa peleissä DLSS on käyttökelvoton, ainakin pelistä riippuen. Alla olevassa videossa DLSS quality päällä, kaveri käy kurkkaamassa ovella ja melkein häviää taustaan DLSS:n takia.
Mikä versio DLSS:stä tuossa on käytössä?
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 314
Mikähän mahtaa selittää valtavaa eroa Timpan ja täkäläisten foorumitestaajien näkemysten välillä? :kahvi:
Mun kohdalla ainakin se, että olen pelannut nimenomaan niitä pelejä, jotka Timpankin mielestä parempia natiivina, kuten rdr2 jossa DLSS kiistatta epäonnistuu keskiarvoon nähden. Lähellä natiivia se DLSS kokonaisuutena on, kyllä mä Hardware Unboxediin luotan itse. Yksi objektiivisimmista techmedioista, vaikka saakin kuraa, lähinnä Nvidian faneilta.

PS. Nvidia voisi joskus kokeilla tehdä avoimia tekniikoita, eikä aina sulkea toista / kolmatta valmistajaa pois.. Ei palvele kuluttajia optimaalisesti tuollainen.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 371
Nopeatempoisissa peleissä DLSS on käyttökelvoton, ainakin pelistä riippuen. Alla olevassa videossa DLSS quality päällä, kaveri käy kurkkaamassa ovella ja melkein häviää taustaan DLSS:n takia.
Huomannut saman Tarkovissa, DLSS on käyttökelvoton siinä. Mutta FSR2 toimii enkä sillä ole tuota ongelmaa huomannut ja FPS nousu on identtinen DLSS:n kanssa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 537
Viestejä
4 203 109
Jäsenet
70 916
Uusin jäsen
J_build

Hinta.fi

Ylös Bottom