NVIDIA julkaisi GeForce RTX 30 -sarjan huippumallit (Ampere)

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 768
Well max 350€ käytetystä 2080ti... jos on tosi uusi niin ehkä 400€ joten ei se 200 mitään ihan huuhaata ole tarjousten suhteen.
 
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
248
Nyt oli semmonen pommi että oksat pois :D Saapa nähdä minkälainen ruletti tulee tuonne käytettyjen näyttisten markkinoille. Ainakin sieltä pitäs 1440p tehon kortteja lähtä pilkkahintaan.
 
Liittynyt
30.03.2017
Viestejä
297
Tämähän hinta droppi tuli sopivasti, kerrankin voin olla myymättä vanhaa korttia(rtx 2080 ti), sen voin laittaa muksujeni koneeseen, siinä sitä riittää lapsille pelikonetta muutamaksi vuodeksi. Kiitos Nvidialle hintojen tiputuksista.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 433
Redditissä oli ollut kysymys/vastaus sessio nvidian kanssa. Siinä on vähän liikaa tavaraa postattavaksi kokonaan, joten parempi kurkata täältä.

Tässä ehkä se mielenkiintoisin osa:

Could you elaborate a little on this doubling of CUDA cores? How does it affect the general architectures of the GPCs? How much of a challenge is it to keep all those FP32 units fed? What was done to ensure high occupancy?

[Tony Tamasi] One of the key design goals for the Ampere 30-series SM was to achieve twice the throughput for FP32 operations compared to the Turing SM. To accomplish this goal, the Ampere SM includes new datapath designs for FP32 and INT32 operations. One datapath in each partition consists of 16 FP32 CUDA Cores capable of executing 16 FP32 operations per clock. Another datapath consists of both 16 FP32 CUDA Cores and 16 INT32 Cores. As a result of this new design, each Ampere SM partition is capable of executing either 32 FP32 operations per clock, or 16 FP32 and 16 INT32 operations per clock. All four SM partitions combined can execute 128 FP32 operations per clock, which is double the FP32 rate of the Turing SM, or 64 FP32 and 64 INT32 operations per clock.

Doubling the processing speed for FP32 improves performance for a number of common graphics and compute operations and algorithms. Modern shader workloads typically have a mixture of FP32 arithmetic instructions such as FFMA, floating point additions (FADD), or floating point multiplications (FMUL), combined with simpler instructions such as integer adds for addressing and fetching data, floating point compare, or min/max for processing results, etc. Performance gains will vary at the shader and application level depending on the mix of instructions. Ray tracing denoising shaders are good examples that might benefit greatly from doubling FP32 throughput.

Doubling math throughput required doubling the data paths supporting it, which is why the Ampere SM also doubled the shared memory and L1 cache performance for the SM. (128 bytes/clock per Ampere SM versus 64 bytes/clock in Turing). Total L1 bandwidth for GeForce RTX 3080 is 219 GB/sec versus 116 GB/sec for GeForce RTX 2080 Super.

Like prior NVIDIA GPUs, Ampere is composed of Graphics Processing Clusters (GPCs), Texture Processing Clusters (TPCs), Streaming Multiprocessors (SMs), Raster Operators (ROPS), and memory controllers.

The GPC is the dominant high-level hardware block with all of the key graphics processing units residing inside the GPC. Each GPC includes a dedicated Raster Engine, and now also includes two ROP partitions (each partition containing eight ROP units), which is a new feature for NVIDIA Ampere Architecture GA10x GPUs. More details on the NVIDIA Ampere architecture can be found in NVIDIA??s Ampere Architecture White Paper, which will be published in the coming days.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 783
Mitenhän tuo toimii PCIe3:lla kun kortti ilmeisesti specsattu neloselle.
Tästä sellainen huomio että pelkässä graffatunkkauksessa varmaankaan PCIe 3 ei tule merkittäväksi pullonkaulaksi. Mutta kunhan pelit alkaa tukea DirectStoragea jolle nyt siis tulee tuki RTX IO nimen alla (sekä Turing että Ampere arkkitehtuureille) ja joka siis yksinkertaistettuna tuuppaa dataa suoraan GPU:lle PCIe-väylän läpi kulkematta CPU-ruudun kautta, tilanne voi ollakin eri (niissä tilanteissa missä dataa liikutellaan).

Eli tässä kohtaa alkaa ne NVMe ja PCIe 4.0 panostukset varmaan maksamaan itseään takaisin niille ketkä niitä on tehnyt :)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 618
Tästä sellainen huomio että pelkässä graffatunkkauksessa varmaankaan PCIe 3 ei tule merkittäväksi pullonkaulaksi. Mutta kunhan pelit alkaa tukea DirectStoragea jolle nyt siis tulee tuki RTX IO nimen alla (sekä Turing että Ampere arkkitehtuureille) ja joka siis yksinkertaistettuna tuuppaa dataa suoraan GPU:lle PCIe-väylän läpi kulkematta CPU-ruudun kautta, tilanne voi ollakin eri (niissä tilanteissa missä dataa liikutellaan).

Eli tässä kohtaa alkaa ne NVMe ja PCIe 4.0 panostukset varmaan maksamaan itseään takaisin niille ketkä niitä on tehnyt :)
Olettaen, että omaa pcie4 emon, prossun (nää on amd alustalla toki helpot) ja sitten vielä pcie4 tallennustilaa ja pcie4 näyttiksen niin onkai tuossa mahdollinen etu siirretyn datan ajassa, mutta tuo suora datansiirto näyttikselle ei kuitenkaan käsittääkseni ollut tarkoitettu pcie4 ominaisuudeksi vaan tuon tarkoitus on pienentää yleisellä tasollakin latenssia datansiirrossa, kun datalle on suoraviivaisempi reitti. Ero pcie generaatioiden välillä jäänee siis nähtäväksi vielä. Voi toki olla, että eroja näkyy sitten vähän käytettävästä softasta riippuen eli pelit vs hyötyohjelmat voi saada erilaisen edun tuosta uudesta väylästä.
 
Liittynyt
24.11.2019
Viestejä
67
Tuo on kyllä sen tason spekulaatiota joka ei perustu mihinkään...Jos AMD tuo markkinoille jotain kilpailukykyistä rautaa niin ei se syksy kesää tee:) Jos RDNA2:nen on jossain järjellisessä teholuokassa tai vaikka edes 3080:sen ja 3090 välillä niin hinta ratkaisee aika paljon ja varsinkin se miten paljon noita 30x0 kortteja on mennyt. Aika moni jolla on 2070-80 sarjaa jaksaa odotella tuon AMD:n julkkarin ensin ja sitten vasta katsoo mitä tekee...Toki tämä Nvidian "yllätys" hinta kertoo jotain siitä että niillä voi olla tiedossa se mitä AMD:n osalta on tulossa...olisko sittenkin jytky ja AMD tekee näyttispuolellla Ryzenit ja vetää maton Nvidian alta? Mielenkiintoisia aikoja sano...
Nvidia hinnoittelee tuotteensa miten haluaa, kenties 8nm tekniikan ja pienentyneiden tuotantokulujen takia 3070-3080 referenssi mallien ovh:t päätettiin pitää lähes samalla tasolla kuin toissa vuonna julkaistuilla rtx 2070-2080 korteilla. Alkup. 2070 ja uudempi 500-600 euroa maksava 2070s lienee nvidian parhaiten myyviä malleja, siis ennen ampere julkaisua, joten se saattaa myös vaikuttaa 3070-3080 korttien hinnoittelupolitiikkaan. 3090 edustaa (peli)näytönohjaimien uutta huipputasoa joten pyynti olisi voinut olla korkeampikin.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 783
Olettaen, että omaa pcie4 emon, prossun (nää on amd alustalla toki helpot) ja sitten vielä pcie4 tallennustilaa ja pcie4 näyttiksen niin onkai tuossa mahdollinen etu siirretyn datan ajassa, mutta tuo suora datansiirto näyttikselle ei kuitenkaan käsittääkseni ollut tarkoitettu pcie4 ominaisuudeksi vaan tuon tarkoitus on pienentää yleisellä tasollakin latenssia datansiirrossa, kun datalle on suoraviivaisempi reitti. Ero pcie generaatioiden välillä jäänee siis nähtäväksi vielä. Voi toki olla, että eroja näkyy sitten vähän käytettävästä softasta riippuen eli pelit vs hyötyohjelmat voi saada erilaisen edun tuosta uudesta väylästä.
Joo toki käytännön hyöty on erittäin tapauskohtaista, mutta pointtina että esim pelaaja ei tällä hetkellä (ja varmaan vielä vuoteen muutenkaan) käytännössä hyödy millään tavalla PCIe 4.0 raudastaan. Vuoden päästä toivottavasti alkaa ilmestyä pelejä joissa sitä hyötyä alkaa näkyä. Ja TOIVOTTAVASTI sitten on AMD:lläkin toteutus ajossa että saadaan oikeasti pelintekijät mukaan. Tosin ilmeisesti tämän APIn on tarkoitus olla yhteensopiva myös setupeilla missä ei kaikki vaatimukset täyty jos oikein tulkitsen Microsoftin blogia, eli ei tarvitsisi erikseen ottaa huomioon onko tuki olemassa vai ei.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 289
Yleensä menee vuosia että tämmöisten hyöty alkaa yleisesti näkyä. Käytännössä 30xx on jo vanhentunutta kamaa kun tuo I/O- toteutus on arkipäivää. Näinhän se on Ray tracingin ja 2000-sarjan kanssakin.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 783
Yleensä menee vuosia että tämmöisten hyöty alkaa yleisesti näkyä. Käytännössä 30xx on jo vanhentunutta kamaa kun tuo I/O- toteutus on arkipäivää. Näinhän se on Ray tracingin ja 2000-sarjan kanssakin.
DirectStoragen kanssa voi olla vähän optimistisempi kun konsoli jossa ko. API pitäisi olla teoriassa jo tuotantokäytössä on tulossa ulos parin kuukauden sisään. Mutta kyllä, niinhän se aina menee että ensin tulee rauta ja softa laahaa perässä kun kyse on eri firmoista joilla on omat aikataulunsa tuen suhteen. Ja väittäsin että vaikka 2080ti on "vanhentunutta kamaa" niin kyllä sillä RT-pelejäkin pelaillaan vielä pitkään, puhumattakaan muista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
123
Joo ilmeisesti on niin, että mitä korkeampaan resoluutioon ja/tai grafiikka-asetuksiin mennään, niin sen pienemmäksi kutistuu prossun merkitys. Tuossa juuri äsken katsoin jotain vertailua, jossa 4K resolla ei eri Intelin prossusukupolvien välillä monenkaan framen eroa ollut. Eri asia toki, että miten luotettava mikin testi on.

Ehkä lompakon kannalta paras kombo voisi kuitenkin 4K sijaan olla 1440p näyttö ja tuo 3070 kortti.

Vai onko PCIE 3.0 pullonkaula? Väylähän on kaikissa Inteleissä vielä tuo antiikkinen.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 138
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 154
Well max 350€ käytetystä 2080ti... jos on tosi uusi niin ehkä 400€ joten ei se 200 mitään ihan huuhaata ole tarjousten suhteen.
Tosin jos tuon 3000 sarjan saatavuus on tämän vuoden puolella huonoa, niinkuin on huhuttu, niin eipä sitä vanhaa korttia kannata olla myymässä, ennenkuin uusi on ollut koneessa vähintään kuukauden, jottas näkee sen toimivuuden..
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 176
:facepalm:
Ketään tuskin kiinnostaa jytkyn julkaisuketjussa ser näytönohjaimet ja niillä pelaaminen

RTX 3070 julkaisuhinta on hyvä ja halpa (samassa paketissa), niinikään edelliseen huippumalliin verrattuna maltillisesti hinnoiteltu 3080 on riittävän tehokas suurimmalle osalle pelaajista ja uusi kukkulan kuningas 3090 nosti rimaa viitisenkymmentä prosenttia nykyisestä huipusta joten se on täysin omassa sarjassa niin suorituskyvyn kuin myös hinnan osalta.

Amd on luvannut tuoda loppuvuodesta rdna2 pyydyksiä samoille ajajille, niiden tulo vaan kestää ja kestää. Paha sanoa, vaikka sieltä jotain 3080 tasoista tulisikin joulumarkkinoille niin suuri osa potentiaaliset asiakkaista saattaa päivittää koneensa syksyn aikana käytössä olevat (esim. gtx 1070-1080Ti rtx 2070 - 2080TI) näytönohjaimet tehokkaammilla (käytetyillä tai uusilla) korteilla.
Minua kiinnostaisi päivittää tämä nykyinen GTX 1660 tehokkaampaan, niin mikäs sen parempaa, jos hinnat vain laskisivat roimasti alaspäin.
 

spr

Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
167
Vai onko PCIE 3.0 pullonkaula? Väylähän on kaikissa Inteleissä vielä tuo antiikkinen.
Muunmuassa nuo Nvdian omat testit ja julkaisun videot on ajettu heidän sanojensa mukaan PCI-E 3.0 alustalla. Ja kyselyissä vastasivat, että alle muutaman prosentin luokkaa on erot 4.0:aan verrattuna. Tämä siis mitä rasterointiin ja RT/DLSS suorituskykyyn tulee. Ja eniten pitäisi vaikuttaa erillisenä tekijänä CPU:n nopeus.

Se mitä tulee m2 ssd muistiin, niin pelinkehittäjät tulevat next-genin aikana lyömään siihen niitä nopeusvaatimuksia laitteistovaatimuksiin. Voi olla, että siellä ihan next-genin ehtoopuolella on raskaimmissa peleissä järestään vaatimuksena se gen4 m2 ssd(PCI-E 4.0). Konsolit vaikuttaa siihen vahvasti, koska niiden varustukseen se kuuluu vakiona ja pelit tullaan kehittämään sen pohjalta. Nopean SSD:n hyödyntämistä tullaan käyttämään hanakasti tulevissa peleissä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 111
Viestejä
4 212 453
Jäsenet
71 009
Uusin jäsen
S0mpa

Hinta.fi

Ylös Bottom