NVIDIA ja Asus esittelivät maailman ensimmäisen 360 hertsin pelinäytön

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 501
nvidia-asus-rog-swift-360hz-20200106.jpg



CES 2020 -messut alkavat virallisesti huomenna, mutta suurten valmistajien ensimmäiset lehdistötilaisuudet ovat luvassa jo tämän vuorokauden puolella paikallista aikaa. NVIDIA ja Asus eivät malttaneet kuitenkaan odottaa edes lehdistötilaisuuksiin asti ensimmäisen julkistuksensa kanssa.

Asus ja NVIDIA ovat esitelleet yhdessä maailman ensimmäisen 360 hertsin eSports-pelinäytön. AU Optronicsin paneeliin ja G-Sync-moduuliin perustuva näyttö on kooltaan maltilliset 24,5 tuumaa ja se tarjoilee käyttäjälle 1080p-resoluution. NVIDIAn graafin mukaan latenssi klikkauksesta ruudulla näkyvään tapahtumaan on 60 hertsin näytöillä 100 millisekuntia, 120 hertsin näytöillä 54,7 millisekuntia, 240 hertsin näytöillä 34,5 ms ja tällä 360 hertsin näytöllä vaivaiset 20 ms.

Valitettavasti näytön muut tekniset yksityiskohdat kuten paneelin tyyppi, kirkkaus ja väriavaruus ovat toistaiseksi hämärän peitossa. Erittäin korkean virkistystaajuuden vuoksi voidaan TN-paneelia pitää kuitenkin todennäköisimpänä paneelityyppinä ja eSports-käyttöön suunnattuna näytössä on tuskin panostettu HDR-tukeen.

ROG Swift -brändin alle julkaistavan näytön luvataan saapuvan markkinoille kuluvan vuoden aikana, mutta tarkemmasta aikataulusta ei ole tässä vaiheessa tietoa. NVIDIA järjestää kuitenkin medialle ja kumppaneilleen mahdollisuuden tutustua 360 hertsin näyttöihin lähietäisyydeltä CES 2020 -messuilla.

Lähde: NVIDIA

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)

Palautelomake: Raportoi kirjoitusvirheestä
 
Erottaako 240hz vs 360hz vielä toisistaakin jotenkin? Tuntuu että nyt "myydään hertseillä" tuotteita.
 
Hyvin saadaa graafit ja tulokset näyttämään paremmalta kun näytön virkistystaajuuden lisäksi myös rajoitetaan pelin framerate eli varmaan tehty testi vsync päällä, joka on omiaan tuomaan hyvät viiveet mitattavaksi. Lisäksi varmaan myös triple buffering päällä, muuten noihin lukuihin päästä edes lähelle. Teoreettisesti kuitenkin korkein mahdollinen viive 60hz/fps tilanteessa on 33,3ms.
 
Viimeksi muokattu:
Erottaako 240hz vs 360hz vielä toisistaakin jotenkin? Tuntuu että nyt "myydään hertseillä" tuotteita.
Tuskin erottaa, mutta ei tuo varmaan ketään haittaa että kehitys menee eteenpäin tuossakin asiassa.
 
Odotan koska tulee ensimmäinen kommentti ihmisen silmän fps:stä ja miten kaikki yli sen on turhuutta. :lol:
 
Erottaako 240hz vs 360hz vielä toisistaakin jotenkin? Tuntuu että nyt "myydään hertseillä" tuotteita.
Siinä tiukassa CsGo finaalissa jossa pelkkä kuva suhde ratkaisi voittajan japseissa..
Tälläisellä haetaan se viimeisinkin etu kilpailulliseen pelaamiseen.

CsGo 240Hz näytön erottaa 144Hz joten pientä etua silläkin saa.
240Hz hyppy 360Hz niin vaikea sanoa miten erottuu mutta täytyy kokeilla.
 
Mahtaakos tuo toimia myös ratukoilla. Eikös se nvidia avannut nuo tulevat gsync näytöt myös kilpailijoille?
 
Erottaako 240hz vs 360hz vielä toisistaakin jotenkin? Tuntuu että nyt "myydään hertseillä" tuotteita.
Siinä tiukassa CsGo finaalissa jossa pelkkä kuva suhde ratkaisi voittajan japseissa..
Tälläisellä haetaan se viimeisinkin etu kilpailulliseen pelaamiseen.

CsGo 240Hz näytön erottaa 144Hz joten pientä etua silläkin saa.
240Hz hyppy 360Hz niin vaikea sanoa miten erottuu mutta täytyy kokeilla.
Perus-Pena tuskin huomaa eroa, mutta kilpapelaamisessa eron huomaa varmasti. Ja hyvä että kehityskehittyy. Harmi vaan tossa näytössä noi jalat on turhat leveet.
 
Mahtaakos tuo toimia myös ratukoilla. Eikös se nvidia avannut nuo tulevat gsync näytöt myös kilpailijoille?
Tuoreimmilla firmwareilla varustetut g-sync-moduulit voivat tukea Adaptive-synciä mutta se ei ilmeisesti tarkoita että kaikki tulevat g-sync-näytöt niin tekisivät.
 
Kynäriammattilaisilla ja -"ammattilaisilla" ei voi kuulemma koskaan olla liikaa herzejä näytössä, ja yllältys yllätys tuossa promokuvassakin on taustalla CSgo:n grafiiikkaa. Mutta thb kyllä tekisi mieli tietää, että missä muussa pelissä tässä maailmassa for real päälle ~120Hz on muuta kuin pientä karkkia siihen päälle. Toki isoherzinen näyttö on kiva juttu, mutta mennään reilusti tuon 120Hz päälle, niin ihmissilmä ei kyllä enää erota juurikaan eroja, ellei ole sitä siihen erityisesti harjoittanut näkemään pienetkin erot. Tuo input lagin vähennyt isommalla näytöllä toki on juurikin esim CSgo:ssa ihan kohtuullisen tärkeä juttu, mutta saa kyllä olla aika pro jos meinaa, että hänelle olisi for real merkitystä, onko näyttö "vain" 144Hz, 240Hz tai jopa tämä 360Hz. Suurimmalla osalla tapauksista veikkaan, että kyseessä on pelkästään oman virtuaalipeniksen venyttelyä kun voi kehua että laitteet ja puitteet on kunnossa, mutta todellista merkittävää eroa ja etua ei niistä pysty saamaan / hyödyntämään.

Mutta kehitys menee eteenpäin, ja kai joku jos haluaa massia moiseen käyttää (jossa herzit menee kuvanlaadun ja HDRn edelle), niin kaikin mokomin. Ehkä minä en ole tämän näytön kohdekategoriaan menevä tapaus muutenkaan...
 
Suosittelen vilkaisemaan jos mennyt ohi fpz/hz väännöstä:

https://m.youtube.com/watch?v=OX31kZbAXsA
 
Kynäriammattilaisilla ja -"ammattilaisilla" ei voi kuulemma koskaan olla liikaa herzejä näytössä, ja yllältys yllätys tuossa promokuvassakin on taustalla CSgo:n grafiiikkaa. Mutta thb kyllä tekisi mieli tietää, että missä muussa pelissä tässä maailmassa for real päälle ~120Hz on muuta kuin pientä karkkia siihen päälle. Toki isoherzinen näyttö on kiva juttu, mutta mennään reilusti tuon 120Hz päälle, niin ihmissilmä ei kyllä enää erota juurikaan eroja, ellei ole sitä siihen erityisesti harjoittanut näkemään pienetkin erot. Tuo input lagin vähennyt isommalla näytöllä toki on juurikin esim CSgo:ssa ihan kohtuullisen tärkeä juttu, mutta saa kyllä olla aika pro jos meinaa, että hänelle olisi for real merkitystä, onko näyttö "vain" 144Hz, 240Hz tai jopa tämä 360Hz. Suurimmalla osalla tapauksista veikkaan, että kyseessä on pelkästään oman virtuaalipeniksen venyttelyä kun voi kehua että laitteet ja puitteet on kunnossa, mutta todellista merkittävää eroa ja etua ei niistä pysty saamaan / hyödyntämään.

Mutta kehitys menee eteenpäin, ja kai joku jos haluaa massia moiseen käyttää (jossa herzit menee kuvanlaadun ja HDRn edelle), niin kaikin mokomin. Ehkä minä en ole tämän näytön kohdekategoriaan menevä tapaus muutenkaan...
Ainakin 240Hz TN paneelit ovat olleet parempia kuin useimmat 144Hz TN paneelit.
360Hz tuskin eroaa 240Hz paneeleista.

360Hz kyllä olis ihan mielenkiintoinen tuohon CsGo pelailuun kokeiltavaksi mutta tuskin mitään mullistavaa 240Hz nähden, 144Hz nopealla TN näytöllä pärjää myös ihan hyvin.
Kun on 120Hz ilmestymisestä lähtien käytellyt näitä korkeampi Hz näyttöjä ja niihin tottunut niin voi sanoa jo että 60Hz on kuraa.

Asuksen tuntien niin tuolla on jotain typeriä asetuksia/rajoituksia ja typerät pelitilat jotka lukitsee säätöjä/asetuksia sitä mukaa kun niitä vaihtelee,toisille tämä ei ongelma mutta mielestäni typerää premium hintaisissa näytöissä.
 
Siinä tiukassa CsGo finaalissa jossa pelkkä kuva suhde ratkaisi voittajan japseissa..
Tälläisellä haetaan se viimeisinkin etu kilpailulliseen pelaamiseen.

CsGo 240Hz näytön erottaa 144Hz joten pientä etua silläkin saa.
240Hz hyppy 360Hz niin vaikea sanoa miten erottuu mutta täytyy kokeilla.


Jep, olen samaa mieltä että kehitys ei koskaan haittaa. :) Lähinnä tuossa tulee jo network lagit/epätasaisuudet vastaan jos pelaa missään muussa kuin LANissa. Ammattilaisvehje, en ehkä hommaisi kotiin fortniteä varten.
 
NVIDIAn graafin mukaan latenssi klikkauksesta ruudulla näkyvään tapahtumaan on 60 hertsin näytöillä 100 millisekuntia, 120 hertsin näytöillä 54,7 millisekuntia, 240 hertsin näytöillä 34,5 ms ja tällä 360 hertsin näytöllä vaivaiset 20 ms.
Noissa graafin lähteissä viitataan tutkimuksiin, joissa normalisoidaan latenssi (lisätään keinotekoisesti latenssia siten, että kaikilla taajuuksilla on suunnilleen sama latenssi) ja tutkitaan sen vaikutuksia peleissä pärjäämiseen. Nuo 60hz/100ms, 120hz/54,7ms jne. parien luvut eivät siis liity toisiinsa, graafi kuvaa kuinka tuolla 54,7ms latenssiin säädetyllä 120hz monitorilla saadaan testissä 28% parempia tuloksia kuin 100ms latenssisella 60hz monitorilla.
 
Nyt kun palannut takaisin 120Hz kun 4k näyttö niin kyllä jotenkin kaipaa vielä pientä liiketoiston tarkkuutta kun oli 165Hz (1440p) käytössä, toki vielä se että ei ylety kunnolla FPS tuohon 120 yhdellä 2080Ti:llä nykypeleissä.

Olis kiva testailla jotain 240 / 360 Hertsin menopeliä, vaikkei haluakkaan resoissa enää takaisinpäin.

Kun testasi 4k ja 60hz telkulla niin eipä tehnyt mieli siinä pelata vaikka värit, mustat, ja tuumat oli selkeesti paremmat, mutta tuo ero 60 ja 100 välillä alkaa tehdä pesäeroa.
 
Nyt kun palannut takaisin 120Hz kun 4k näyttö niin kyllä jotenkin kaipaa vielä pientä liiketoiston tarkkuutta kun oli 165Hz (1440p) käytössä, toki vielä se että ei ylety kunnolla FPS tuohon 120 yhdellä 2080Ti:llä nykypeleissä.

Olis kiva testailla jotain 240 / 360 Hertsin menopeliä, vaikkei haluakkaan resoissa enää takaisinpäin.

Kun testasi 4k ja 60hz telkulla niin eipä tehnyt mieli siinä pelata vaikka värit, mustat, ja tuumat oli selkeesti paremmat, mutta tuo ero 60 ja 100 välillä alkaa tehdä pesäeroa.
Tuon 60Hz vs 120Hz eron huomaan omallakin telkulla tosi selvästi, paljon ennemmin 2560x1440 120Hz HDR kuin 4K 60Hz HDR. Kyllä sen sulavuuden paranemisen huomaa vielä 144Hz asti, mutta tuota 240 -> 360Hz tuskin enää monikaan erottaa.
 
Tuon 60Hz vs 120Hz eron huomaan omallakin telkulla tosi selvästi, paljon ennemmin 2560x1440 120Hz HDR kuin 4K 60Hz HDR.

Just näin, kyllä tuo pudotus takaisin 60Hz vaan tuntuu luissa ja ytimissä. Sama kun välillä laittaa Xboxin tulille niin melkoista sietämistä myös liikkeen osin. Tuon takia en tuomitse näitä superhertsiversioita ennen kuin olen kokeillut.
 
Erottaako 240hz vs 360hz vielä toisistaakin jotenkin? Tuntuu että nyt "myydään hertseillä" tuotteita.
Siinä tiukassa CsGo finaalissa jossa pelkkä kuva suhde ratkaisi voittajan japseissa..
Tälläisellä haetaan se viimeisinkin etu kilpailulliseen pelaamiseen.

CsGo 240Hz näytön erottaa 144Hz joten pientä etua silläkin saa.
240Hz hyppy 360Hz niin vaikea sanoa miten erottuu mutta täytyy kokeilla.
Perus-Pena tuskin huomaa eroa, mutta kilpapelaamisessa eron huomaa varmasti. Ja hyvä että kehityskehittyy. Harmi vaan tossa näytössä noi jalat on turhat leveet.
joo eikait kukaa enää käytä noiden omia jalkoja? 25e halvimmat monitorivarret ja saa pikkase paremmin lähelle naamaa jos pakko saada :)
 
Tätä se kun "perusjantterit" kommentoi.
Mutta hieman järkevämpää n0thing:ia lainaten. Eron huomaa selkeästi.
144hz -> + 200hz ero on selvä ja valitettavasti jos pelaatte niitä gold nova pelejänne niin eiköhän teillä ole aika paljon kehittämistä omassa pelissänne että huomaisitte eron 120/144/240hz -> 360hz.
Sitten kun alkaa pärjäämään semi-ammattilaisille ja vastustajilla on pelaajat jotka ei käytännössä ammu ohi, vaan tilanteet voitetaan sillä että vastustaja "out smartataan" tiimipelillä ja utilityllä. Niissä tilanteissa kun pyöritään 0-360 astetta kokojan välil aimataan ylös ja alas kun väistetään fläsyä, näissä tilanteissa sen eron huomaa kun pitää taas "keskittää katse aimaamiseen" jolloin se "clarity of smootness" tulee ilmi kun samantien näkee SELVÄSTI parin pikselin kokoisen pään toisessa päässä kenttää.
over and out, jos ette tiedä mitään ni kannattaisko vaan juoda sitä juhlamokkaa siellä mokkamasteristanne ja nauttia siitä että ne jotka näitä kehityksen askelia arvostavat saavat nauttia niistä ilman teidän vänkäystä.
menkää kommentoimaan vaikka suomi24 :) <3
<3 360hz



Järki puhetta n0thingilta nvidian videossa +1406
 
Tätä se kun "perusjantterit" kommentoi.
Mutta hieman järkevämpää n0thing:ia lainaten. Eron huomaa selkeästi.
144hz -> + 200hz ero on selvä ja valitettavasti jos pelaatte niitä gold nova pelejänne niin eiköhän teillä ole aika paljon kehittämistä omassa pelissänne että huomaisitte eron 120/144/240hz -> 360hz.
Sitten kun alkaa pärjäämään semi-ammattilaisille ja vastustajilla on pelaajat jotka ei käytännössä ammu ohi, vaan tilanteet voitetaan sillä että vastustaja "out smartataan" tiimipelillä ja utilityllä. Niissä tilanteissa kun pyöritään 0-360 astetta kokojan välil aimataan ylös ja alas kun väistetään fläsyä, näissä tilanteissa sen eron huomaa kun pitää taas "keskittää katse aimaamiseen" jolloin se "clarity of smootness" tulee ilmi kun samantien näkee SELVÄSTI parin pikselin kokoisen pään toisessa päässä kenttää.
over and out, jos ette tiedä mitään ni kannattaisko vaan juoda sitä juhlamokkaa siellä mokkamasteristanne ja nauttia siitä että ne jotka näitä kehityksen askelia arvostavat saavat nauttia niistä ilman teidän vänkäystä.
menkää kommentoimaan vaikka suomi24 :) <3
<3 360hz



Järki puhetta n0thingilta nvidian videossa +1406
Yllättävä tuote markkinoille, jos eron näkeminen vaatii kuulumista 2000:n ihmisen kohderyhmään.
 
Tuskimpa tulee itekkään omalla, pienessä pörrössä olevalla peliporukalla "out smarttaamaan" yhtään ketään jos vähän vkl CoDia pelailee. 2200 jälkeen joutuu välillä yhdellä silmällä kattomaan ruutua että onko jengi ylipäätään läjässä enää :)

Silmien lisäksi kiinnostais kokeilla millanen tuntuma pelissä on jos rullaa (ja näyttää myös sen) 240Hz / 360Hz. Tuo "clarity of smoothness" (mikäli siis tarkoittaa liikkuvan kuvan terävyyttä) omasta mielestä huomaa kyllä selkeesti kun hyppää 100/120Hz ---> 165Hz.
 
ja kalaa saa myös mato-ongella. mutta useat käyttää virveliä ihan vaan sen takia että niil on järki päässä :D
Totta, totta.. :D Mutta ainakin kun itse hankin seuraavan ruudun, niin 4k 60Hz mielummin kuin hertsiruutu. :cool:
joo kyllä 4k 60hz näyttää hienolta peleissä joiden moottorit toimii hyvin 60fps.. csgo:n moottori nyt on täysin LEGACY kamaa kun juuret vetää quake1 + quake2 / gould source -> source -> source 2007 -> source 2013 jne..
 
joo kyllä 4k 60hz näyttää hienolta peleissä joiden moottorit toimii hyvin 60fps.. csgo:n moottori nyt on täysin LEGACY kamaa kun juuret vetää quake1 + quake2 / gould source -> source -> source 2007 -> source 2013 jne..
Kynäriä nyt pelataan muutenkin lowilla, eli pyörii vaikka perunalla
sun matikan mukaan 2000 ihmistä pc pelaajista huomaa vaan eron? huhu kyl mä sanon et lähes 99% faceitissä lvl10 pelaajist huomais eron. ja niitä on kyllä huomattavasti enemmän kuin 2000 :)
 
joo kyllä 4k 60hz näyttää hienolta peleissä joiden moottorit toimii hyvin 60fps.. csgo:n moottori nyt on täysin LEGACY kamaa kun juuret vetää quake1 + quake2 / gould source -> source -> source 2007 -> source 2013 jne..
Kynäriä nyt pelataan muutenkin lowilla, eli pyörii vaikka perunalla
jaa.. tää vastas väärää kommenttii.. no katotaa meniskö se "taian omaisesti" oikeaan kommenttiin adminin avulla..
 
Totta, totta.. :D Mutta ainakin kun itse hankin seuraavan ruudun, niin 4k 60Hz mielummin kuin hertsiruutu. :cool:
Tässä on se oma ongelmansa kun pelailen myös 144/240Hz Ips/Tn paneelilla että se 4K/60Hz ei enään tunnu riittävän, heikompi sulavuus rikkoo omalla kohdalla liikaakin immersioo peleissä joten tulee sitten asetuksia laskettua että pääsee +60fps.
Mutta makuasioita ja tottumis kysymyksiähän nämä.
 
Tom's Hardwaren videossa Asuksen edustaja höpötteli, että tuhanteen hertsiin tähtäävät ja kuulemma vasta sitten on täydellinen liiketoisto. Tiedä tuosta sitten, tottakai firman edustajan puheet aina pitää ottaa markkinointisuolan kanssa, mutta toki ei tuossa tavoitteessa huijaamisessa olisi mitään tolkkua. Peruste voi olla sitten vähän niin ja näin...

Mutta joo, kyllä näitä entistä nopeampia näyttöjä tullaan näkemään vielä pitkään.
 
Tom's Hardwaren videossa Asuksen edustaja höpötteli, että tuhanteen hertsiin tähtäävät ja kuulemma vasta sitten on täydellinen liiketoisto. Tiedä tuosta sitten, tottakai firman edustajan puheet aina pitää ottaa markkinointisuolan kanssa, mutta toki ei tuossa tavoitteessa huijaamisessa olisi mitään tolkkua. Peruste voi olla sitten vähän niin ja näin...

Mutta joo, kyllä näitä entistä nopeampia näyttöjä tullaan näkemään vielä pitkään.
1000Hz voi tähdätä mutta ei sellaista rautaa ole jolla tuollaisiin lukemiin pääsisi ruudunpäivityksessä.
 
Tom's Hardwaren videossa Asuksen edustaja höpötteli, että tuhanteen hertsiin tähtäävät ja kuulemma vasta sitten on täydellinen liiketoisto. Tiedä tuosta sitten, tottakai firman edustajan puheet aina pitää ottaa markkinointisuolan kanssa, mutta toki ei tuossa tavoitteessa huijaamisessa olisi mitään tolkkua. Peruste voi olla sitten vähän niin ja näin...

Mutta joo, kyllä näitä entistä nopeampia näyttöjä tullaan näkemään vielä pitkään.
Millään taajuudella tai näyttötekniikalla ei voida päästä täydelliseen liiketoistoon. Niin kauan kun näytölle syötetty kuva on vain sarja teräviä still -kuvia, stroboskooppisista efekteistä ei pääse mitenkään eroon, esim. autopeleissä vanteet saattaisivat vaatia yli MHz päivitysnopeuden tai muuten pyörä voi näyttää pysyvän paikallaan tai pyörivän väärään suuntaan. Motion blur on ainoa keino korjata tuo ongelma, mutta se taasen sumentaa muuten sitä liiketoistoa. Periaattessa luonnollisinta kuvaa sadaan jonkin verran yli 60 hz taajuudella (aivot ei erota enää sen jälkeen vilkkuvaa valoa jatkuvasti palavasta valosta liikkumattomassa ympäristössä) ja sopivalla motion blurrilla, mutta se ei tarkoita etteikö suurempaa taajuutta voisi nähdä liikkuessa tai että siitä ei voisi olla hyötyä peleissä. Edestä vauhdilla ajava auto pyyhkäisee oikeassa elämässä täysin yksityiskohdattoman suttuviivan silmille, siinä missä näytön kautta (vaikka 1000 hz taajuisen) katsottuna sama tilanne piirtää silmiin sarjan veitsenteräviä kuvia. Jälkimmäinen on tietenkin parempi vaihtoehto jos pelissä pärjääminen on tarkasti näkemisestä kiinni, vaikka realistista se ei olekaan.

Kaikkia liiketoistoon liittyviä seikkoja ei voida korjata edes äärettömällä taajuudella. Ihan niinkin yksinkertainen asia kuin kameran/katseen kääntäminen on mahdotonta näyttää realistisesti näytön kautta. Motion blurrin kanssa näytöltä näkee suttua ja ilman sitä näkee luonnottoman terävän kuvan, kun todellisuudessa siinä tilanteessa ei edes näkisi mitään, tai tarkemmin sanottuna ei muistaisi. Aivot sulkee muistikeskuksen silmien liikkeen ajakasi, koska muuten näkisimme (muistaisimme) liki puolet ajasta pelkkänä suttuna. Muistiin syntynyt aukko kompensoidaan täyttämällä se seuraavalla asialla minkä näkee silmien liikkeen loputtua, minkä takia mm. joskus siirtäessä katseen sekunnit näyttävään kelloon se ensimmäinen sekunti voi tuntua poikkeuksellisen pitkältä. Ennen kuin keksitään keino sammuttaa muistikeskus ja luoda sinne uusia muistikuvia kameraa kääntäessä, aina joku tulee saamaan päänsäryn näytön liiketoiston epärealistisuudesta.
 
,esim. autopeleissä vanteet saattaisivat vaatia yli MHz päivitysnopeuden tai muuten pyörä voi näyttää pysyvän paikallaan tai pyörivän väärään suuntaan.
Tältä se näyttää ihan oikeassakin elämässä, voin olla kyllä väärässäkin.

E.Joo näyttää ihan in real omin silminkin katsottuna.
 
Viimeksi muokattu:
Ei näytä. Joskus katsetta siirtäessä vanne voi hetkellisesti näyttää terävämmältä, mutta se on eri asia/efekti kuin tuo aliasoituminen.
Kyllä se sama ilmiö tapahtuu ihan oikeassakin elämässä, ei ehkä samoissa nopeuksissa mutta tapahtuu yhtäkaikki. Siitä tiede ei tosin ole vielä päässyt yksimielisyyteen että miksi näin tapahtuu, pääosin todennäköisesti koska aivojen toiminta tunnetaan niin heikosti niin ei voida olla varmoja mikä siellä sen efektin aiheuttaa.
 
Kyllä se sama ilmiö tapahtuu ihan oikeassakin elämässä, ei ehkä samoissa nopeuksissa mutta tapahtuu yhtäkaikki. Siitä tiede ei tosin ole vielä päässyt yksimielisyyteen että miksi näin tapahtuu, pääosin koska aivojen toiminta tunnetaan niin heikosti.
Siis että jollain kierrosluvulla pyörivä kappale näyttäisi siltä, että se ei pyörisi ollenkaan? Nyt jotain lähdettä tuolle, tai edes joku linkki jossa mainitaan sellaisesta mitään.
 
Ainakin 240Hz TN paneelit ovat olleet parempia kuin useimmat 144Hz TN paneelit.
360Hz tuskin eroaa 240Hz paneeleista.

360Hz kyllä olis ihan mielenkiintoinen tuohon CsGo pelailuun kokeiltavaksi mutta tuskin mitään mullistavaa 240Hz nähden, 144Hz nopealla TN näytöllä pärjää myös ihan hyvin.
Kun on 120Hz ilmestymisestä lähtien käytellyt näitä korkeampi Hz näyttöjä ja niihin tottunut niin voi sanoa jo että 60Hz on kuraa.

Asuksen tuntien niin tuolla on jotain typeriä asetuksia/rajoituksia ja typerät pelitilat jotka lukitsee säätöjä/asetuksia sitä mukaa kun niitä vaihtelee,toisille tämä ei ongelma mutta mielestäni typerää premium hintaisissa näytöissä.

Toisaalta kun on M-VA näyttöä käytellyt ilmestymisestä lähtien niin voi myös sanoa, että TN on täyttä kuraa.

Eli eli, en kyllä vaihtaisi ikinä kuvanlaatua henkilökohtaisessa viihdekäytössä vähän nopeampaan virkistystaajuuteen / pikselisiirtymään. Tosin seuraavaksi on varmaan tulossa 144Hz VA, jossa voi saada jopa molemmat.
 
Siis että jollain kierrosluvulla pyörivä kappale näyttäisi siltä, että se ei pyörisi ollenkaan? Nyt jotain lähdettä tuolle, tai edes joku linkki jossa mainitaan sellaisesta mitään.
Wagon-wheel effect - Wikipedia
Aloita vaikka tuolta kohdasta "Under continous illumination" (stroboillahan tämä on helppo aiheuttaa niin jätetään se pois), linkin pitäisi viedä suoraan oikeaan kohtaan ja lähdelinkit on paikoillaan.
 
Toisaalta kun on M-VA näyttöä käytellyt ilmestymisestä lähtien niin voi myös sanoa, että TN on täyttä kuraa.

Eli eli, en kyllä vaihtaisi ikinä kuvanlaatua henkilökohtaisessa viihdekäytössä vähän nopeampaan virkistystaajuuteen / pikselisiirtymään. Tosin seuraavaksi on varmaan tulossa 144Hz VA, jossa voi saada jopa molemmat.
VA paneelien 0-50 0-100 siirtymä on täyttä paskaa ja vasteajat on luokkaa näytöstä riippuen n 20-60ms jonka vuoksi en halua VA paneeleja käyttää.

Esim lenovo legion 144hz VA jossa ongelma on jo selvästi pienempi verrattuna useisiin muihin.
144hz_extreme.png


Ja omaan silmään tämä on kuraa enkä moisia VA paneeleja enään käytä ennekuin kyseinen ongelma on kokonaan poistunut.

Melkein 20 näyttöä pöydillä niin hyvin huomaa mikä niistä on VA ja mikä ei.
Mulle VA ei sovi kun tottunut nopeampiin paneeleihin, se nyt on tullut todettua useasti.
Ostellut uusia VA näyttöjä ja aina pettynyt niin nyt loppu niiden hankinta.
 
[

VA paneelien 0-50 0-100 siirtymä on täyttä paskaa ja vasteajat on luokkaa näytöstä riippuen n 20-60ms jonka vuoksi en halua VA paneeleja käyttää.

Esim lenovo legion 144hz VA jossa ongelma on jo selvästi pienempi verrattuna useisiin muihin.
144hz_extreme.png


Ja omaan silmään tämä on kuraa enkä moisia VA paneeleja enään käytä ennekuin kyseinen ongelma on kokonaan poistunut.

Valitettavasti täydellistä näyttöä ei ole. Itselleni on toissijaista kuinka nopea se siirtymä on, jos kuva on muuten karmeeta shaibaa. Liiketoisto ei kauheasti paranna asioita, jos kuvanlaatu on jo alunperinkin surkea.

Toki ymmärrän, jos ainoa käyttö on pelata jotain EGA-grafiikalta näyttävää Action Quakea.
 
Valitettavasti täydellistä näyttöä ei ole. Itselleni on toissijaista kuinka nopea se siirtymä on, jos kuva on muuten karmeeta shaibaa. Liiketoisto ei kauheasti paranna asioita, jos kuvanlaatu on jo alunperinkin surkea.
Paitsi että kun kuvanlaatukin on hyvällä tasolla niin mikäs siinä muuta kuin nauttia sulavasta kuvasta.
IPS on vaihtoehto jos haluaa eroon VA paneelin pahimmasta heikkoudesta tosin IPS on sitten myös omat heikkoudet.
240HZ paremmat TN paneelit on reilusti parempia kuin noi "perus" TN paneelit jotka on varmasti kaikille tuttuja.
Mutta sitä täydellistä näyttöä ei tosiaan ole olemassa ja jokaisessa omat heikkoudet
eli Pick Your Poison.
 
Tekisivät suoraan jonku 4:3 CS:GO esports näytön, taida mikään muu engine/peli edes hyötyä tälläisistä ruuduista, saatikka sitten pyöriä 360fps :D.
 
Wagon-wheel effect - Wikipedia
Aloita vaikka tuolta kohdasta "Under continous illumination" (stroboillahan tämä on helppo aiheuttaa niin jätetään se pois), linkin pitäisi viedä suoraan oikeaan kohtaan ja lähdelinkit on paikoillaan.
Aina oppii jotain uutta, ovat sen verran spesiaaleja tapauksia, ettei ole moisiin ilmiöihin aiemmin tullut törmättyä. Reaalimaailman tilanteissa kukaan ei kuitenkaan tule näkemään sitä pyörivää vannetta (tai muuta kappaletta) tarkasti paikallaan olevana, syyt siihen ovat aivan erit ja hyvin tunnetut, havannoijasta tai aivoista riippumattomat.
 
Paitsi että kun kuvanlaatukin on hyvällä tasolla niin mikäs siinä muuta kuin nauttia sulavasta kuvasta.
IPS on vaihtoehto jos haluaa eroon VA paneelin pahimmasta heikkoudesta tosin IPS on sitten myös omat heikkoudet.
240HZ paremmat TN paneelit on reilusti parempia kuin noi "perus" TN paneelit jotka on varmasti kaikille tuttuja.
Mutta sitä täydellistä näyttöä ei tosiaan ole olemassa ja jokaisessa omat heikkoudet
eli Pick Your Poison.

Valovuodot varmaan?

Valovuodot ja kontrasti ylipäänsä. Syvän mustan puute on peleissä ikävää vaikka muussa käytössä (valaistussa ympäristössä) ei niin haittaa.
 
Aina oppii jotain uutta, ovat sen verran spesiaaleja tapauksia, ettei ole moisiin ilmiöihin aiemmin tullut törmättyä. Reaalimaailman tilanteissa kukaan ei kuitenkaan tule näkemään sitä pyörivää vannetta (tai muuta kappaletta) tarkasti paikallaan olevana, syyt siihen ovat aivan erit ja hyvin tunnetut, havannoijasta tai aivoista riippumattomat.
Paikallaanolevanakin olisi kai teoriassa mahdollista mutta tosiaan vaatinee hyvin spesifit olosuhteet (riippuen siitä mikä teorioista osuu oikeaan). Sen sijaan se että renkaat (vanteet) näyttävät pyörivän väärään suuntaan on toteutettavissa helpostikin ihan oikean elämän puolella.
 
Tom's Hardwaren videossa Asuksen edustaja höpötteli, että tuhanteen hertsiin tähtäävät ja kuulemma vasta sitten on täydellinen liiketoisto. Tiedä tuosta sitten, tottakai firman edustajan puheet aina pitää ottaa markkinointisuolan kanssa, mutta toki ei tuossa tavoitteessa huijaamisessa olisi mitään tolkkua. Peruste voi olla sitten vähän niin ja näin...

Mutta joo, kyllä näitä entistä nopeampia näyttöjä tullaan näkemään vielä pitkään.
Millään taajuudella tai näyttötekniikalla ei voida päästä täydelliseen liiketoistoon. Niin kauan kun näytölle syötetty kuva on vain sarja teräviä still -kuvia, stroboskooppisista efekteistä ei pääse mitenkään eroon, esim. autopeleissä vanteet saattaisivat vaatia yli MHz päivitysnopeuden tai muuten pyörä voi näyttää pysyvän paikallaan tai pyörivän väärään suuntaan. Motion blur on ainoa keino korjata tuo ongelma, mutta se taasen sumentaa muuten sitä liiketoistoa. Periaattessa luonnollisinta kuvaa sadaan jonkin verran yli 60 hz taajuudella (aivot ei erota enää sen jälkeen vilkkuvaa valoa jatkuvasti palavasta valosta liikkumattomassa ympäristössä) ja sopivalla motion blurrilla, mutta se ei tarkoita etteikö suurempaa taajuutta voisi nähdä liikkuessa tai että siitä ei voisi olla hyötyä peleissä. Edestä vauhdilla ajava auto pyyhkäisee oikeassa elämässä täysin yksityiskohdattoman suttuviivan silmille, siinä missä näytön kautta (vaikka 1000 hz taajuisen) katsottuna sama tilanne piirtää silmiin sarjan veitsenteräviä kuvia. Jälkimmäinen on tietenkin parempi vaihtoehto jos pelissä pärjääminen on tarkasti näkemisestä kiinni, vaikka realistista se ei olekaan.

Kaikkia liiketoistoon liittyviä seikkoja ei voida korjata edes äärettömällä taajuudella. Ihan niinkin yksinkertainen asia kuin kameran/katseen kääntäminen on mahdotonta näyttää realistisesti näytön kautta. Motion blurrin kanssa näytöltä näkee suttua ja ilman sitä näkee luonnottoman terävän kuvan, kun todellisuudessa siinä tilanteessa ei edes näkisi mitään, tai tarkemmin sanottuna ei muistaisi. Aivot sulkee muistikeskuksen silmien liikkeen ajakasi, koska muuten näkisimme (muistaisimme) liki puolet ajasta pelkkänä suttuna. Muistiin syntynyt aukko kompensoidaan täyttämällä se seuraavalla asialla minkä näkee silmien liikkeen loputtua, minkä takia mm. joskus siirtäessä katseen sekunnit näyttävään kelloon se ensimmäinen sekunti voi tuntua poikkeuksellisen pitkältä. Ennen kuin keksitään keino sammuttaa muistikeskus ja luoda sinne uusia muistikuvia kameraa kääntäessä, aina joku tulee saamaan päänsäryn näytön liiketoiston epärealistisuudesta.
tarpeeks vaa MDMA koneeseen ni varmaan näyttää sulavalta..
 
Tekisivät suoraan jonku 4:3 CS:GO esports näytön, taida mikään muu engine/peli edes hyötyä tälläisistä ruuduista, saatikka sitten pyöriä 360fps :D.
vittu tuo olis kova, vanha kunnon 4:3 näyttö..
tai sitte CRT:n uusi tuleminen? ;) pienempänä kevyempänä ja parempana kuin LCD LED schaiba!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 752
Viestejä
4 494 913
Jäsenet
74 288
Uusin jäsen
Oliverr

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom