NVIDIA GeForce RTX 5090 ja 5080 saatavuus- ja tilausseuranta

Saiko joku onnistuneesti Proshopista mitään ostettua eilen? Itsellä pamahti notifikaatit kaikista korteista sähköpostiin 15:32 ja 15:33 että on myynnissä eli ilmeisesti alotellu jo etuajassa? En valitettavasti ite näitä bongannut ajoissa. tasalta tuli jotain kortteja myyntiin taas mutta ei mennyt koriin asti ainakaan tuo TUF malli, oli ehkä halutuin niin vähän tyhmä arpa varmaan toisaalta koittaa sitä saada koriin.
Onnistuminen toki mitataan sitten kun kortti on kädessä, mutta MSRP -hintaisesta Inno3D:stä sain tilausvahvistuksen sähköpostiin. Ihan täsmälleen 16:00 se tuli ostattavaksi.

Verkkiksestä ilmeisesti otettiin eilen 5090 MSRP-Tuffista "vain muutama" tilaus vastaan ja ei osannut sanoa milloin aukeaa mikään noista uudelleen myyntiin, kun ei tietoa tavaran saapumisesta.
Melkein kuulostaa kopterikaupan osto-oikeusarvonta tässä vaiheessa parhaalta saumalta saada kortti. Niin surullista kuin se onkin.

edit. näemmä kopterikauppa on jo avannut 5080 MSRP-korttien arvonnan. Eräkoko jopa 5kpl (MSI Ventus).
Kolme MSRP-hintaista korttia, joten oletettavasti 15kpl jaossa sitten loppujaan (Asus Prime ja Gigabyte Windforce ei ole vielä auki).
Missä Jimmzissä on tuo arvonta? En ainakaan itse löytänyt mistään miten tuohon osallistutaan.

Edit. Ah toi oli 5080 eikä 90.

Saiko joku onnistuneesti Proshopista mitään ostettua eilen? Itsellä pamahti notifikaatit kaikista korteista sähköpostiin 15:32 ja 15:33 että on myynnissä eli ilmeisesti alotellu jo etuajassa? En valitettavasti ite näitä bongannut ajoissa. tasalta tuli jotain kortteja myyntiin taas mutta ei mennyt koriin asti ainakaan tuo TUF malli, oli ehkä halutuin niin vähän tyhmä arpa varmaan toisaalta koittaa sitä saada koriin.

Verkkokauppa mulla kaatu samantien kun alettiin myymään eikä suostunut enään aukeamaan..

Nopeesti noi kortit kyllä meni, vissiin ei jää muuta vaihtoehtoa kuin Jimmsin arvonta ja odottelu että noita alkaa oikeesti saamaan sitten epäonnekkaille :lol: parempia kortteja Jimmsillä saa ostettua suoraan kyttäämällä mutta vaikutti siltä että kaikkiin muihin paitsi arpakortteihin on suolasen hinnan päälle lisätty lisää suolaa o_O
Kyllä, RTX 5090 Aorus Master postitettu Proshopista tänään.

Itse olen aivan amatööri näissä näytönohjainten julkaisu hässäköissä, mutta uusi näytönohjain pitäisi saada kun kone muutenkin uusittu ja RTX 2070 on pullonkaula ja sekin on aika kauniisti sanottu. Miten kauan julkaisusta on yleensä aiemmissa tapauksissa mennyt siihen kun näitä voi alkaa oikeasti ostamaan kaupasta ja ostaa vielä sen mallin jonka haluaa. Kyse nyt minun tapauksessa olisi 5080 malleista.

Itse olen aivan amatööri näissä näytönohjainten julkaisu hässäköissä, mutta uusi näytönohjain pitäisi saada kun kone muutenkin uusittu ja RTX 2070 on pullonkaula ja sekin on aika kauniisti sanottu. Miten kauan julkaisusta on yleensä aiemmissa tapauksissa mennyt siihen kun näitä voi alkaa oikeasti ostamaan kaupasta ja ostaa vielä sen mallin jonka haluaa. Kyse nyt minun tapauksessa olisi 5080 malleista.
RTX5080 on yleisesti haukuttu maan rakoon ja edellisestä sukupolvesta löytyy sille suoria korvaavia kortteja, joten sitä luulisi saavan melko pian kauppojen hyllyltä. Itse veikkaan kuukautta tai paria että kysyntä sille tasoittuu.

Tässä tapauksessa varmaan 4kk

1738331002674.png

Lähti vissii homma lapasesta.

RTX5080 on yleisesti haukuttu maan rakoon ja edellisestä sukupolvesta löytyy sille suoria korvaavia kortteja, joten sitä luulisi saavan melko pian kauppojen hyllyltä. Itse veikkaan kuukautta tai paria että kysyntä sille tasoittuu.
Olen katsellutkin edellisestä sukupolvesta korvaajia, mutta jos haluaa uutena kaupasta ostaa niin 4080 on saman hintainen kuin tuo 5080. Radeon 7900 XTX taitaa olla vähän vanhentunutta teknologiaa vaikka tehokas onkin. Käytettynä en mielellään osta.

Eilen vilahti hetken aikaa 5080-kortteja. En ollut niitä ostamassa. Gigantissa näky yllättävän pitkään Gigabyten 5090 malleja mutta aamupäivästä tuli sieltä ilmoitusta että "unohda se 17.2. nouto, katsotaan nyt rahtarilta toimitusaikoja..."

ei jatkoon.jpg

Olen katsellutkin edellisestä sukupolvesta korvaajia, mutta jos haluaa uutena kaupasta ostaa niin 4080 on saman hintainen kuin tuo 5080. Radeon 7900 XTX taitaa olla vähän vanhentunutta teknologiaa vaikka tehokas onkin. Käytettynä en mielellään osta.
XTX ei ole sen vanhentuneempaa teknologiaa kuin 4080:kaan. Raytracing ja framegen on luokattoman surkeita NVidiaan verrattuna, muuten pieksee 4080:n sujuvasti. Mutta tää menee ehkä paremmin "mikä näytönohjain minulle" -threadin hommiksi.

XTX ei ole sen vanhentuneempaa teknologiaa kuin 4080:kaan. Raytracing ja framegen on luokattoman surkeita NVidiaan verrattuna, muuten pieksee 4080:n sujuvasti. Mutta tää menee ehkä paremmin "mikä näytönohjain minulle" -threadin hommiksi.
Erot vaan pompsahtaa RT puolella isommaksi, kun nvidia tuo parannuksia myös vanhoille korteille. 4090:en Alan Wake2:ssa 13% lisää fps:aa megageometrian avulla + kuvanlaatuparannukset dlss4(AW2 päivitys tuli eilen). Näytti muistinkulutuskin tippuneen dlls4+megageometrian myötä. Fine wine juttuja: Alan Wake 2 RTX Mega Geometry Comparison Video Highlights Significant Performance and VRAM Usage Improvements, Even On RTX 40 Series

Äsken oli Gigantissa myynnissä 5 kpl Palit RTX 5080 Gameforce ARGB näytönohjaimia ja näytti, että ne 5 kpl oli niillä verkkokaupan varastossa. Hävisi kyllä niin nopeasti etten kerennyt toimia. 1429 € oli hinta.

Korvaajilla tarkoitin pikemminkin sitä että kukaan edellisessä sukupolvessa kortin ostanut ei ala RTX5080 ostamaan, kun se on käytännössä RTX4080ti väliinputoajamalli.
Esimerkiksi itseltä löytyy 7900XTX, RTX5080 "päivitys" olisi sulaa hulluutta. RTX5090 pävityksessä on jo oikeasti jotain järkeä mikä on itsellä kiikarissa.

Hieman kyllä syö tuo hinta ~1550 mikä on melkein tuplat siitä millä sai nykyisen 3080
Miksi sitten ostit? Juuri sinun kaltaisten kuluttajien takia Nvidia on onnistunut hilaamaan hinnat ylöspäin. Nvidia huomasi 30-sarjan jälkeen, että ihmiset olivat valmiita maksamaan maltaita trokareille korteista, joten näkivät oivan paikan korottaa omia MSRP-hintojaan. Niin kauan kun ihmiset ovat valmiita maksamaan enemmän tuotteesta, jotkut jopa hampaita purren, niin heillä ei ole mitään syytä tuoda hintoja takaisin alaspäin krypto- ja AI-kuplaa edeltävälle hintatasolle.

Verkkokauppa mulla kaatu samantien kun alettiin myymään eikä suostunut enään aukeamaan..

Nopeesti noi kortit kyllä meni, vissiin ei jää muuta vaihtoehtoa kuin Jimmsin arvonta ja odottelu että noita alkaa oikeesti saamaan sitten epäonnekkaille :lol: parempia kortteja Jimmsillä saa ostettua suoraan kyttäämällä mutta vaikutti siltä että kaikkiin muihin paitsi arpakortteihin on suolasen hinnan päälle lisätty lisää suolaa o_O
Itse sain ainakin tilattua melko kivuttomasti kun 16:00 F5 painoin. ASUS GeForce RTX 5090 ROG Astral OC lähti tilaukseen, toimitusajaksi lupaavat 17.2.2025 - 20.2.2025, ainakin vielä tällä hetkellä.

Multitronicin kanssa voi muuten sitten tulla ongelmia, mutta noudattavat kyllä päätöksiä (kestää vaan 1-2v). Itsellä sieltä 5090 tilaus vetämässä että saa nähdä tuleeko revanssi.

1738334368253.png

Älkää sitten valittako lautakuntaan tuollaisen tilanteen sattuessa, ennenkuin olette ehdottaneet jo kateostoa tai jonoon jäämistä.

Onko tosiaan näin että FE kortit menivät kaikki sillä välillä scripteillä kun F5 nappi oli painumassa yläasennosta ala-asentoon? Täällä vielä copiumit että niitä tulisi lisää.

Onko tosiaan näin että FE kortit menivät kaikki sillä välillä scripteillä kun F5 nappi oli painumassa yläasennosta ala-asentoon?
Ilmeisesti meni boteille jo 30-40min ennen myynnin aloitusta API:n kautta (saksaksi, kääntäjällä saa englanniksi):
Blackwell graphics cards were already being purchased by bots via API from around 2:20 p.m. using links published in advance and were then completely sold out by 2:30 p.m.

Edit: Videocardz myös tehnyt artikkelin aiheesta:

Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti meni boteille jo 30-40min ennen myynnin aloitusta API:n kautta (saksaksi, käääntäjällä saa englanniksi):
Blackwell graphics cards were already being purchased by bots via API from around 2:20 p.m. using links published in advance and were then completely sold out by 2:30 p.m.
Ahaa, no jotenki ei yllätä sinänsä.

Mistä korteista porukka oli saanut Gigantista viestiä? Ilmestyi Gigabyte RTX 5080 Gaming OC toimituspäivällä 10.2 hetkeksi myyntiin ja nappasin tuon, mutta oliko tuo kortti jota oli muilta peruttu?

PXL_20250131_153954667.jpg
Siitä toriin myyntiin kolmella tonnilla. Tai sitten vain koneeseen kiinni ja testaamaan 🤓
Vielä kun sais blokin tohon jostain.
Oli varmaan parempi ostos kuin se Gigantin kolmen tonnin 5090 arpa..

Mistä korteista porukka oli saanut Gigantista viestiä? Ilmestyi Gigabyte RTX 5080 Gaming OC toimituspäivällä 10.2 hetkeksi myyntiin ja nappasin tuon, mutta oliko tuo kortti jota oli muilta peruttu?
Gigabyte RTX 5090 Gaming OC varmaan suurimmalla osalla. Ainakin useampi viesti tullut siitä mallista ketjuun ja itelle tuli nimenomaan siitä viesti Gigantilta myyntijärjestelmän häiriöstä.

MSI 5090 Liquid. 16:05 tilattu. Ei ole peruttu vielä, vaan ottavat viimeistään 6.2 yhteyttä.

en kyllä oikein ymmärrä millainen aasi ostaa 5080 kortin. tuo oma 4080super oli jo naurettavan tyhmä ostos jos katsoo hintaa ja suorituskykyä. 5080 on puolestaan ihan aasi veto kun käytännössä se
on 10 pinnaa nopeempi kun edeltäjä ja kohta 100% kalliimpi. Lisäksi 90%lle ostajista 4080 ajaisi ihan saman asian kuin 5080.
90 kortit on ainoat ”järkevät”
ostokset 4000/5000 sarjalaisissa. Vaikkakaan en ikinä maksaisi enempää kuin sen kaks ja puoli kiloa mitä tuff kortti maksaa. Ensinnäkin se on about ainoa lauta missä ei ole liitinpaneliin inflaatio iskenyt ja toisekseen tälläisenä aikana tuolle valuuttaa määrälle on varmasti parempaakin käyttöä

en kyllä oikein ymmärrä millainen aasi ostaa 5080 kortin. tuo oma 4080super oli jo naurettavan tyhmä ostos jos katsoo hintaa ja suorituskykyä. 5080 on puolestaan ihan aasi veto kun käytännössä se
on 10 pinnaa nopeempi kun edeltäjä ja kohta 100% kalliimpi. Lisäksi 90%lle ostajista 4080 ajaisi ihan saman asian kuin 5080.
ostokset 4000/5000 sarjalaisissa. Vaikkakaan en ikinä maksaisi enempää kuin sen kaks ja puoli kiloa mitä tuff kortti maksaa. Ensinnäkin se on about ainoa lauta missä ei ole liitinpaneliin inflaatio iskenyt ja toisekseen tälläisenä aikana tuolle valuuttaa määrälle on varmasti parempaakin käyttöä

Ymmärrän tuskasi. Itsekään en olisi halunnut ostaa tällaista korttia (5080), mutta olihan se eilen kiva hakea Verkkokaupasta . Mutta mitä vaihtoehtoja tässä kuluttajalle juurikaan jää, Ihan rehellisesti kysyn? Itse en halua maksaa 5090 hintaa ja halusin kortin päivittää 3000-sarjasta. Onko parempi vaihtoehto harmitella tätä tilannetta seuraavat kaksi vuotta vai tunnustaa markkinatilanne ja ostaa mitä on tarjolla?

Ymmärrän tuskasi. Itsekään en olisi halunnut ostaa tällaista korttia (5080), mutta olihan se eilen kiva hakea Verkkokaupasta . Mutta mitä vaihtoehtoja tässä kuluttajalle juurikaan jää, Ihan rehellisesti kysyn? Itse en halua maksaa 5090 hintaa ja halusin kortin päivittää 3000-sarjasta. Onko parempi vaihtoehto harmitella tätä tilannetta seuraavat kaksi vuotta vai tunnustaa markkinatilanne ja ostaa mitä on tarjolla?
Itse kasasin 9800x3d koneen, eikä näyttistä vielä. Yritin msrp hintaista RTX 5080 saada, ei onnistunut. Sain tilattua Gigabyte RTX 5080 gaming OC mallin hyvin nopeasti ja ilmeisesti jonon kärkipaikoilla, 1410e joka meni kyllä yli alkuperäisen suunnitelman. Tuota pitää vielä miettiä, yksi vaihtoehto on odottaa RTX 5070 Ti julkaisua ja sieltä yrittää saada se msrp malli. Mutta jos ei saa niin joutuu niistäkin sitten reilusti yli tonnin pulittaan. Jos tuo oma tilaus tulee nopeasti, taidanpa ottaa vastaan. Jos venyy pitkään niin toki koitan sitten sitä 5070 ti saada.

Useampi 4090 löytyy tori.fi sivustolla parin tonnin pintaan, ainaki yhdessä näyttäisi olevan takuuta jäljellä ja toinen on (väitetysti) uudenveroinen. Itse printtaisin "virallisen" näköisen kauppakirjan noin kalliista diilistä mutta helpottaa sitten jälkipuinnin selvityksessä, jos sattuisi ongelmia vastaan. En ikinä maksaisi enempää heikommasta kortista.

Koska sen tehot riittää Windows käyttöjärjestelmän 3D efektien pyörittämiseen sekä selaimella tämän sivun lukemiseen. 5090 välirahalla saa vielä iPhone 16 Pro puhelimen jolla voi tehdä samaa kun ei ole koneen ääressä.

Miten 1229€ maksanut 5080 on huonompi diili kuin satasen halvempi 4080 super?

En ymmärrä ihan että miten saat samassa postauksessa haukuttua 5080 ostajat aaseiksi ja sitten 5090 ostosta "järkeväksi" :hmm:

Mutta joka tapauksessa, tuskimpa on odotettavissa että ihan hetkeen tulee 5080 ja 5090 väliin (vuoteen?) mitään refreshiä. GB203 täys-piiri on jo 5080:ssä että ainut ongelma taitaa olla tuo VRAM. Ja koska AMD:lta ei ole kilpailua tulossa niin lopputulos on aika selvä...

Ne jotka haluaa _nyt_ jotain ostaa _uutena_, niin vaihtoehdot on joko 5080 tai 5090. Kumpaakaan ei saa ja 90 maksaa kyllä naurettavan paljon. Gamers nexusin videossahan mainittiin että valmiskokoonpanoille, jossa 5090 arvioitiin maalis-huhtikuuta saatavuudeksi.

Plus, tämä (aasi) ainakin pelaa vihdoin cyberpunkin kaikki herkut tapissa path tracing päällä (feikki) framien ollessa 100+ :comp:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
266 506
Jäsenet
75 864
Uusin jäsen
Parpador

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom