NVIDIA GeForce RTX 5090/5080/5070 Ti saatavuus- ja tilausseuranta

/ot Olikos toi viimeinen sarja mitä EVGA teki? Kymmenen vuotta eteenpäin niin sulla on harvinainen keräilykappale :interested::greedy:
Joo, 4090 ne teki, mutta vain demoja kerkesi ulos sitten mm. Jayztwocentsille jne....
Mutta myyntiin tuli 3090Ti kai viimesenä, ja Kingpin myös taisi tehdä jonkun version....
En tiedä sit millasta arvoa moisella enää jatkossa on :D

Itse päädyin myymään sunnuntaina oman TUF 4090:n, joten nyt ollaan sitten toden teolla mukana 5090 f5 kisailuissa. Onneksi ei ihan tyhjän päälle jäänyt vaan nyt käytössä läppäri jossa 2080.

Torissa alkaa trokareillakin olemaan painetta laskea hintojaan kun kortit ei tunnu liikkuvan enää samaan tahtiin trokarien kautta kuin aiemmin. Esim se törkyhintainen gaming trio nyt 3500€ jota yritettiin myydä 6500€ hintaan myös huutonetissä aiemmin kun luultiin ilmeisesti osuneen todelliseen kultasuoneen sekä 3kpl 5090 Astraleja mukaanlukien se yllättäen liian tehokas kortti joka myös tiputellut hintaansa tasaisesti. Näyttää saavan myös FE mallin noin 550€ preemiolla 3000€ pyynnillä.

Itse päädyin myymään sunnuntaina oman TUF 4090:n, joten nyt ollaan sitten toden teolla mukana 5090 f5 kisailuissa. Onneksi ei ihan tyhjän päälle jäänyt vaan nyt käytössä läppäri jossa 2080.

Torissa alkaa trokareillakin olemaan painetta laskea hintojaan kun kortit ei tunnu liikkuvan enää samaan tahtiin trokarien kautta kuin aiemmin. Esim se törkyhintainen gaming trio nyt 3500€ jota yritettiin myydä 6500€ hintaan myös huutonetissä aiemmin kun luultiin ilmeisesti osuneen todelliseen kultasuoneen sekä 3kpl 5090 Astraleja mukaanlukien se yllättäen liian tehokas kortti joka myös tiputellut hintaansa tasaisesti. Näyttää saavan myös FE mallin noin 550€ preemiolla 3000€ pyynnillä.
Siellä alkaa palautusajat lähestymään ja yritetään edes jotain kaljarahaa saada 😀

Omasta Gigantin Gigabyte 5090 OC OC tilauksesta ei ole kuulunut mitää, 7.3 taitaa olla seuraava DL.

Datatronicilta tuli MSI 5090 Ventuksesta lasku, korttia ei ole kyllä tulossa. Mikäli tuo lasku pitää oikeasti maksaa, vaikka korttia ei ole tulossa, niin pitää peruutella ja ratsastaa Gigantin hevosella.

Edit: Datatronic näköjään vastasi, eli ratkaisu on perua ja tilata 400€ kalliimmalla uudestaan myöhemmin 😂 IMG_3678.jpeg

Viimeksi muokattu:
Itse oon myös seuraillut Datatronicia ja siellä on hilattu hintoja viimeisen viikon aikana reilusti ylöspäin. Esim Astral 5090 OC 3119€->3309€ muutamassaa päivässä pikkuhiljaa nosteltu. Tuf oc listattu 3099€ ja normi Tuf 3085€. (Eikö ton normi mallin pitänyt olla msrp tuettu nvidialta vai olenko ymmärtänyt ihan väärin, että jälleenmyyjät voivat silti hinnoitella senkin ihan oman maun mukaan?)

Itsellä on ainakin useampaan otteeseen ollut jimssistä täysin saatavilla samaa mallia mitä tilasin verkkokaupasta, jolloin ehto että muualta löytyy täyttyisi, onkin vähän ihmetyttänyt miten noin iso ero VK ja jimms välillä paljonko on tässä viime aikoina kortteja saapunut.
Tässä tilanteessa, kun saatavuudessa on niin paljon haasteita, on käytännössä ihan tuuripeliä mitä kortteja kaupat saavat ja milloin. Suomen kauppiaat vielä kilpailevat kansainvälisempien yritysten (Proshop ja Gigantti) kanssa jotka oletettavasti saavat enempi kortteja joita sitten allokoivat itse eri maille.

Itse laitan oman Suprim 4090:n myyntiin vasta, kun joku 5090 on kotiutettu. Ei tarvitse hätäillä niin paljoa, jos on jo markkinoiden toiseksi tehokkain koneessa kiinni. 5090 FE:tä pitää havitella ihan designin takia, mutta en sivuuttaisi Astraliakaan äänentason ollessa FE:ta parempi.

Viimeksi muokattu:
Itse oon myös seuraillut Datatronicia ja siellä on hilattu hintoja viimeisen viikon aikana reilusti ylöspäin. Esim Astral 5090 OC 3119€->3309€ muutamassaa päivässä pikkuhiljaa nosteltu. Tuf oc listattu 3099€ ja normi Tuf 3085€. (Eikö ton normi mallin pitänyt olla msrp tuettu nvidialta vai olenko ymmärtänyt ihan väärin, että jälleenmyyjät voivat silti hinnoitella senkin ihan oman maun mukaan?)
Datatronic ei taida olla ns. virallinen Nvidian jälleenmyyjä, joten tuskin tarvitsee noudattaa tai tulevat ikinä ko. korttia saamaan varastoon msrp kampanjan aikana.

Torissakin alkaa trokareiden nimet olla jo tuttuja (keillä nimi on näkyvissä).
Tossutrokarilla on vaihtunut tennarit näytönohjaimiin, kun lienee katekin parempi. Astral nyt myynnissä ja aiemmin möi Jimmsin arvonnasta saadun 5090:n Innon jos en ihan väärin muista.

Ajatukset vähän tässä muuttunu ja näillä näkymin tulee varmaan tyydyttyä 5080:iin, kunhan sellainen kotiutuu.
Kerennee päivitellä jos tuntuu jerkku loppuvan kesken...

Torissakin alkaa trokareiden nimet olla jo tuttuja (keillä nimi on näkyvissä).
Tossutrokarilla on vaihtunut tennarit näytönohjaimiin, kun lienee katekin parempi. Astral nyt myynnissä ja aiemmin möi Jimmsin arvonnasta saadun 5090:n Innon jos en ihan väärin muista.

Ajatukset vähän tässä muuttunu ja näillä näkymin tulee varmaan tyydyttyä 5080:iin, kunhan sellainen kotiutuu.
Kerennee päivitellä jos tuntuu jerkku loppuvan kesken...
Sama kaveri tarjosi Torissa yv:llä Suprimia ja Suprim liquidia 18.2. Kopterikauppa oli saanut muutaman näitä molempia 17.2 ja tulivat myyntiin juuri tuolloin 18.2 joten onkohan sama kaveri ottanut jo vähintään 3 korttia tuolta talteen trokattavakseen…..

Gigantti se osaa säheltää. 5070Ti Primen toimitusarvio muuttui 13.3 -> 27.2
Mitenhän tuo onnistuu vaiko onko ne lähettämässä jonkun asiakaspalautus kortin?

Gigantti se osaa säheltää. 5070Ti Primen toimitusarvio muuttui 13.3 -> 27.2
Mitenhän tuo onnistuu vaiko onko ne lähettämässä jonkun asiakaspalautus kortin?

Jos eivät aio lähettää korttia aikakoneella viime viikolle, tarkoittaa tuo väistämättä 27.2.2026 eli hetken joudut vielä odottaa.

Joskus minulle sanoivat Dataronicissa, että heidän sivuilla näkyvät hinnat tulisivat aina suoraan tukkurilta. Jos tilaa jotain mitä ei ole hyllyssä niin se hinta voi muuttua tilauksen jälkeen ylös tai alas. Mitä nyt joskus jotain komponenttien hintoja seuraillut ja vertaillut niin Datatronicilla saattaa se hinta heilua monta kertaa päivässäkin ylös ja alas, joten sen osalta uskonkin ettei he välttämättä itsekään tiedä niitä hintoja mitä ne milloinkin sattuu olemaan. Lisäksi omakohtainen kokemus kun tuotetta ei ollut heidän verkkokaupassa, kauppias sai sen lisättyä, kun se löytyi tukkurilta ja hinta ilmestyi n. 15 minuutin jälkeen sivulle ja tuo kyseinen hinta tippui 10 eurolla sitten muutama päivä tilauksen jälkeen siitä mitä itse olin maksanut :D

Viimeksi muokattu:
Tänne kotiutettu yksi Jimmssin viime viikon 5090 Astraleista ja siitä kiitos sille joka vinkkasi että kannattaa viedä tilaus kassan läpi noutona ja olla yhteydessä asiakaspalveluun toimitustavan muuttamiseksi.

Siihen asti olin sekä siinä Gigantin Gaming OC OC jonossa tilausajalla 16:32 ja Proshopin 5080 Prime jonossa tilausnumerolla 2309. Muiden viesteistä päätellen olin siis todella kaukana jonojen kärjestä ja niiden saapumista olisi varmaan saanut odotella maailman tappiin asti, joten nuo on nyt peruttu.

OT:na voisi tuosta Astralista mainita että todella hiljainen kortti tuo vaikuttaa olevan, mutta coil whineä on jonkin verran. Tuo coil whine ei kuitenkaan tässä ole yhtä häiritsevää kuin aiemmissa koneissa olleissa 3080 Strixissä ja 4090 TUFfissa, joissa se ääni oli korkeampi ja erottui selvästi tuulettimien äänen yli. En ole pätevä sanomaan onko kaikissa korteissa näin, mutta tämä siis oma havaintoni.

Statistiikka

Viestiketjuista
269 894
Jäsenet
76 515
Uusin jäsen
lukadoe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom