Tätä ajatusta heitetty aikaisemminkin ilmoille ja muillakin liikkeillä sama. Mutta joku vakuutteli, että myös tukkuri olisi muka sitoutumisvelvollinen myös alkuperäisiin hintoihin, joilla tilaukset on tehty.
Minä voin lyödä pääni pantiksi, että tukkuri ei ole sitoutumisvelvollinen hintoihin... en ole ikinä nähnyt semmoisia ehtoja millään tukkurilla, vaan niissä on aina pykälät, että hinta voi muuttua, jolloin asiakkaalla on oikeus toki peruuttaa tilaus.
Tukkureiden marginaalit on suht pieniä. Ja isot ei edes osta tukkureilta vaan suoraan valmistajilta ja tukkuri toimii korkeintaan välissä "laskuttajana" vaikkei tavara ikinä edes käy heidän varastolla. Noilla marginaaleilla ei oteta koko markkinariskiä
Niinkuin tuo suomeen eniten Asusta saava tukkuri sanoi, että eivät he mikään hyväntekeväisyyslaitos sentäs ole
Se mitä minä ehdotan katsomaan:
Kauppa voisi myydä kortteja ohi jonon.
Kauppa voi allokoida osan korteista konepaketteihin (mekin esim. n. 10-20%, muttei olla kehdattu tehdä sitä 3080 sarjassa tosin koska toimitukset niin pieniä, mutta jossain vaiheessa varmaan mekin jokunen konepaketteihin allokoidaan)
Kauppa voi kieltäytyä ottamasta vastaan kortteja, jolloin mitään ei saada toimitettua, mutta peruutuksia korteista tulee äärimmäisen vähän -> Kauppa ei voi koskaan myydä vapailta saldoilta suosituinta näytönohjainta (onnea sille tietokonemyyjälle)
Kaupan markkinaosuus edeltävältä vuodelta ENNEN julkaisua. Esim. jos on suht uusi isollakin brändillä tai nimellä oleva firma, niin allokaatiot menee pitkälti markkinaosuuksien mukaisesti. Tämä voi selittää tiettyjen toimijoiden yllättävän huonoja toimituksia.
Mitä merkkiä kyseinen kauppa on myynyt. Jos kaupalla on hyvä suhde tiettyyn merkkiin -> Niitä liikkuu paljon paremmin.
Toimitukset kaikenkaikkiaan ovat entisestään heikentyneet viimeiset pari kuukautta. Itsekin olen voinut haistella, että kaikki ei toimi ihan puhtaat jauhot pussissa, mutta minusta isompi osa ainakin isoista toimijoista toimii ihan asiallisesti.
Nyt kyllä hämmästyttää tuo Proshopin päivitys, että mitään ei ole tulossa. Mutta minun ensimmäinen tulkintani on se, että tukkurit olivat oikeassa kun sanoivat, että tilanne vain heikkenee, eikä se että Proshop olisi kieltäytynyt ottamasta vastaan enää kortteja.