NVIDIA GeForce RTX 2070 Super / 2080 / 2080 Super / 2080 Ti -ketju (TU102, TU104)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Alkaa DLSS kupla puhkeemaan.



Jos tosiaan 1800p resolla saavutetaan vastaava kuvanlaatu ja suorituskyky niin DLSS alkaa näyttää markkinamiesten höpinöiltä.


Jos DLSS tarjoaa vaihtoehdon, jossa saat tehohyödyn sekä lähes natiiviresoluution kuvan ilman blurria, kelpaa minulle. TAA, FXAA eivät tule omassa käytössä kyseeseen koskaan johtuen niiden juurikin niiden blurrista.

Digital Foundryn syväanalyysiä odotellessa useammalla kuin kahdella pelillä..
 
Jos tosiaan 1800p resolla saavutetaan vastaava kuvanlaatu ja suorituskyky niin DLSS alkaa näyttää markkinamiesten höpinöiltä.

En yllättyisi yhtään jos DLSS paljastuu käytännössä ylihypetetyksi ominaisuudeksi. Se selittäisi yhdessä raytracing -pelien puutteen kanssa täydellisesti sen, miksi kortit piti saada hitonmoisella kiireellä myyntiin, ennen kuin markkinoilla on yhtään uutta tekniikkaa tukevaa peliä. Myyntiä pitää saada ennen kuin totuus paljastuu... *korjaa foliohatun asentoa* :think:
 
Ti-korttini toimitus on siirtynyt sen verran pitkälle että tässä toivottavasti ehtii tulla jokin peli tai vastaava jossa testaillaan lisää. Vähän kyllä alkaa tulla kirpeää makua suuhun, joten jospa joku testaaja toisi makeaakin. En muista että 1080-korttien tullessa ois ollut ihan näin paljon epämiellyttävää tuoksua ilmassa.
 
Alkaako tuo Strixin hinta jo vähän asettuvan tuonne 1400€ tienoille. Kallis se silti on.
 
kortit piti saada hitonmoisella kiireellä myyntiin, ennen kuin markkinoilla on yhtään uutta tekniikkaa tukevaa peliä.
Kukas niitä ray tracing pelejä tekee ja miksi, jos ei ole rautaa jolla niitä pelataan?

Myyntiä pitää saada ennen kuin totuus paljastuu... *korjaa foliohatun asentoa* :think:
Tämä kyllä täysin mahdollista. RTX:n ostaminen uusien ominaisuuksien takia ennenkuin niiden toimivuus on selvillä, on uhkapeliä.
 
Noniin, nyt lähti Jimmsiltä postiin kova paketti eli tietokone jossa Asuksen rtx 2080 dual. Nähtäväksi jää, miten rt+dlss jaksaa pyöriä sitte tällä kortilla 1440p resolla jos ti:llä tekee tiukkaa 1080p :D Noh. G-sync auttanee vähän.
 
Alkaa DLSS kupla puhkeemaan.



Jos tosiaan 1800p resolla saavutetaan vastaava kuvanlaatu ja suorituskyky niin DLSS alkaa näyttää markkinamiesten höpinöiltä.


Mielenkiintoinen video. Jos homma olisi mennyt niin kuin alunperin oletin, eli DLSS olisi tullut enimmäkseen "ilmaiseksi" tensoriytimien avulla, niin silloinhan sen käyttö olisi ilman muuta kannattanut. Mutta nyt näyttää siltä, että DLSS:n päälle kytkeminen lisää kortin kuormitusta / hidastaa frameratea saman verran, kuin piirrettävän pikselimäärän 1,56-kertaistaminen (2560x1440 TAA -> 3200x1800 TAA): Infiltrator-demossa, siirtymässä 1440p TAA -> 4K DLSS menetetään n. 23% suorituskykyä (101 fps -> 78,1 fps), vaikka 4K DLSS:n sisäinen renderöintitarkkuus on käsittääkseni sama 1440p.

Mikähän tässä nyt tökkii. Muistikaista? Huonosti optimoitu softatason (tai ajuritason) toteutus? Vai eikö tensoriytimiä voidakaan käyttää rinnakkain muun laskennan kanssa? Jotta DLSS:n käytössä olisi järkeä, sen vaikutus suorituskykyyn pitäisi saada näiden lukujen perusteella vähintään puolitettua.
 
Mikähän tässä nyt tökkii. Muistikaista? Huonosti optimoitu softatason (tai ajuritason) toteutus? Vai eikö tensoriytimiä voidakaan käyttää rinnakkain muun laskennan kanssa? Jotta DLSS:n käytössä olisi järkeä, sen vaikutus suorituskykyyn pitäisi saada näiden lukujen perusteella vähintään puolitettua.
Varmaan siinä on vielä paljon työtä optimoinnin kanssa ja saattaa olla että myös power-limit tulee äkkiä vastaan kun tensorytimet otetaan käyttöön.
 
Varmaan siinä on vielä paljon työtä optimoinnin kanssa ja saattaa olla että myös power-limit tulee äkkiä vastaan kun tensorytimet otetaan käyttöön.

Hyvä huomio tuo power-limit, en tullut ajatelleeksi, että sekin voisi vaikuttaa.
 
Noniin, nyt lähti Jimmsiltä postiin kova paketti eli tietokone jossa Asuksen rtx 2080 dual. Nähtäväksi jää, miten rt+dlss jaksaa pyöriä sitte tällä kortilla 1440p resolla jos ti:llä tekee tiukkaa 1080p :D Noh. G-sync auttanee vähän.

En vieläkään ole ymmärtänyt mikä tämä 1080P Rt kikkareet tekee tiukkaa Ti mallilla kun ei ole RT peli testejäkään tullut julkaisun jälkeen.
Eikös näihin peleihin ainakin osaan tule säätimet joilla voi itse valita RT asetukset.
 
No nyt on vähän leikitty Assuksen 2080 dualin kanssa. Konkat ei inise ollenkaan mikä yllätti positiivisesti.

Suorat käyrät tietyn jännitepisteen jälkeen antoi parhaimmat rasitustulokset,

0,920V @ 1920-1930 Mhz Power 100%
0,950V @ 1950-1980 Mhz Power 112%
1,000V @ 2010-2040 Mhz Power 120%
1,044V @ 2050-2085 Mhz Power 120%

Hyvin lineaarinen on vaadittu jännite / Megahertzi suhde. Voltteja en lähtenyt nostamaan vaan laskemaan, koska powerlimit tuntui hakkaavan turhankin äkäseen (120%).

Auto tuuletinprofiililla alle 70'C rasituksessa on kortti käytännössä äänetön. Puhaltimet alkaa kuulla siinä 55-60% kohdalla.

2000Mhz+ on jo sellanen että vaatii kunnolla hönkää tuulettimilta.

Sweetspot lienee tossa 0,950V-1,000V @ 1950-2050Mhz tietämissä. Muisteista sai +800Mhz irti.
 
Millainen vaikutus lämpöihin noilla volteilla?

0,920V @ 1920-1930 Mhz Power 100% = Fan auto 45-50% , lämmöt n.65-70'C rasitusloopissa.
0,950V @ 1950-1980 Mhz Power 112% = Fan auto 50-55% , lämmöt n.70-75'C rasitusloopissa.
1,000V @ 2010-2040 Mhz Power 120% = Fan manual 60% , lämmöt n.75'C rasitusloopissa.
1,044V @ 2050-2085 Mhz Power 120% = Fan manual 75% , lämmöt n.75-80'C rasitusloopissa.

Tommosia tuloksia / lämpöjä about. Veikkaan että joku +5'C saa nipistettyä ja ei Powerlimit iske niin helposti.

En tuon tarkemmin osaa sanoa, kun tärkeintä oli löytää sopiva sweetspot hiljaisuuden ja nopeuden suhteen.
 
Tuli jo pelattuakin, Killing Floor 2sta, reilu tunti OC Scannerin antamilla kellolla joilla kellot ~2025-2040Mhz, joilla testitkin ajelin eilen, no problemo.

Sitten pelistä nVidia Flex päälle ja kortti nurin alle 5minuutissa, 3 kertaa kokeilin ja joko bugsplat tai peli vain kaatui ja työpöydällä oltiin.

Kortti vakioksi eikä kaatuiluja. Manuaalisesti kelloja ylemmäksi ja kun boostit olivat 1980-1995Mhz niin pysyi kaatumatta Flex fysiikoiden kanssa.

Vrel ja Pwr limitit 99% ajasta eli ns. koko ajan ilman Flexiakin. Ei riitä 300W limitti.. Varsinkin jos jännite maksimi 100%, piikkaili välillä 1.093V kuten Pascalitkin.

Mutuilempa ja jos olisi Tensoriytimet käytössä niin TDP varmasti iso ongelma, luulisin. Kelloja varmaan jokunen sata MHz alaspäin??? Voisiko olla osa-selitys miksi Ray Tracing päällä ei demoissakaan jaksa kuin 1080-resolla?
 
Viimeksi muokattu:
As creed origins jostain syystä ei tykkää 2080Ti setupista, Fps tippuu n.10fps 4k lla riippuen paikasta, joissakin kohdin menee yhtä nopiaa kuin yhdelläkin mutta käytännössä kuitenkin hitaampi ja mennään alle 60fps todella usein.
Sitten sigle 2080Ti niin mennään hienosti yli 60fps niissäkin kohdissa joissa kahdella "rämmittiin" siellä 52-55fps
Stock settings.

Hommasin pelin vasta hetki sitten joten ei kokemusta miten muilla näyttiksillä toimii.
 
En yllättyisi yhtään jos DLSS paljastuu käytännössä ylihypetetyksi ominaisuudeksi. Se selittäisi yhdessä raytracing -pelien puutteen kanssa täydellisesti sen, miksi kortit piti saada hitonmoisella kiireellä myyntiin, ennen kuin markkinoilla on yhtään uutta tekniikkaa tukevaa peliä. Myyntiä pitää saada ennen kuin totuus paljastuu... *korjaa foliohatun asentoa* :think:

Kyllä väitän ennemmikin niin, että oli jo pakko julkasta kun nämä oli jo entuudestaan useamman kuukauden myöhässä, pörssiyhtiö.
 
Tämmösiä repii jo pelkkä rtx2080 benchatessa ilman RT Ytimiä.

0.920V 1920Mhz 190-210W
0,950V 1950Mhz 200-225W
1,000V 2010Mhz 230-250W
1,044V 2050Mhz 245-265W

Voisi kuvitella että noihin saa lisätä n.30% Ti mallille eli lähemmäs 500W varmaan RT corejen kanssa Ti. :eek:
 
Tämmösiä repii jo pelkkä rtx2080 benchatessa ilman RT Ytimiä.

0.920V 1920Mhz 190-210W
0,950V 1950Mhz 200-225W
1,000V 2010Mhz 230-250W
1,044V 2050Mhz 245-265W

Voisi kuvitella että noihin saa lisätä n.30% Ti mallille eli lähemmäs 500W varmaan RT corejen kanssa Ti. :eek:

Ei sitä saa viemään noin paljoa ilman shunttimodeja. Ne Rajat on biossissa ja tässäkin langassa on niistä jo puheltu... MM. Asmola:
Tuossa mainittu eri korttien powerlimit. MSI 2080 Ti Dukeen periaatteessa pitäisi saada upotettua tuo FE-bios, jolloin powerlimit siinä tuo 320W.

tdp-adjustment-limit.png
 
Ei sitä saa viemään noin paljoa ilman shunttimodeja. Ne Rajat on biossissa ja tässäkin langassa on niistä jo puheltu... MM. Asmola:
Tuo "pelkohan" se oli, että kun laitetaan RT- ja Tensor-coret samalla kertaa käyttöön niin laittaako powerlimit heti vastaan ja suorituskyky laskee.:tdown: Toivottavasti tästä saadaan syväluotaava analyysi by @Sampsa
 
Itse olen kellotellut asus gpu tweak 2 softalla, millä te? Tuolla ei ole mitään rajoituksia muistien kanssa. Hyvin yksinkertainen softa. (lataaminen vaatii rekisteröitymisen, mutta toimii kaikilla nVidian korteilla)

ASUS │ GPU Tweak II
 
Tuo "pelkohan" se oli, että kun laitetaan RT- ja Tensor-coret samalla kertaa käyttöön niin laittaako powerlimit heti vastaan ja suorituskyky laskee.:tdown: Toivottavasti tästä saadaan syväluotaava analyysi by @Sampsa

Sehän oiskin kivaa jos kortti kyykkäisi uusien ominaisuuksien kanssa, heräisi ehkä vieno kysymys, miksi ostin...
 
Afterburnerissa ja Precision X:ssä on ainakin jo tuo OC Scanner sydeemi joka hakee vakaat kellot.

Power limit ja temp limit tappiin ja OC Scanner päälle?

Saako tuolla tarpeeksi tehoa irti vs. manuaalinen kellottelu?

Viimisiä pisaroita jos ei tarvi puristaa ulos niin tuohan on nätti ominaisuus jos toimii.
 
Afterburnerissa ja Precision X:ssä on ainakin jo tuo OC Scanner sydeemi joka hakee vakaat kellot.

Power limit ja temp limit tappiin ja OC Scanner päälle?

Saako tuolla tarpeeksi tehoa irti vs. manuaalinen kellottelu?

Viimisiä pisaroita jos ei tarvi puristaa ulos niin tuohan on nätti ominaisuus jos toimii.

Parilla RTX aiheisella videolla ajoivat ensin OC scannerin ja sitten vasta nostivat limiitit ylös. Oli niillä siihen selityskin mutta en nyt muista mikä kun ei ite oo päässyt vielä kokeilemaan. Kannattaa googlata nuo videot.
 
Evgan FTW3 vahvistettu olevan 373W limitillä. Alkaa olemaan jo vähän eroa noihin Palitteihin sun muihin.
Strixiin oletettavasti tulossa XOC-bios (ainakin 1080 ja 1080 Ti tuli) joka poistaa kaikki rajoitukset, sitä odotan.:)
 
En vieläkään ole ymmärtänyt mikä tämä 1080P Rt kikkareet tekee tiukkaa Ti mallilla kun ei ole RT peli testejäkään tullut julkaisun jälkeen.
Eikös näihin peleihin ainakin osaan tule säätimet joilla voi itse valita RT asetukset.

Uuden Metro pelin testeistä kai tuo juttu on peräisin.
 
Uuden Metro pelin testeistä kai tuo juttu on peräisin.

Early testissä jossa painotettiin että tuota vielä optimoidaan niin tuli 50-60fps ilmeisesti 1080p

Tosin jos maksaa +1300e ohjaimesta niin silloin pöydällä on melko varmasti 1440p tai 4k näyttö, niin miten järkevää on sitten alkaa pelaamaan 1080p llä.
Toki RT efektit saa pelin näyttämään hienolta, mutta en lähtisi ekana resoluutiota laskemaan.

Rt efektit täytyy olla säädettävissä niin että ne saa toimimaan osittain myös korkeammilla resoluutioilla.
1080p + 1300e näyttis ei vaan sovi samaan yhtälöön.
 
Early testissä jossa painotettiin että tuota vielä optimoidaan niin tuli 50-60fps ilmeisesti 1080p

Tosin jos maksaa +1300e ohjaimesta niin silloin pöydällä on melko varmasti 1440p tai 4k näyttö, niin miten järkevää on sitten alkaa pelaamaan 1080p llä.
Toki RT efektit saa pelin näyttämään hienolta, mutta en lähtisi ekana resoluutiota laskemaan.

Rt efektit täytyy olla säädettävissä niin että ne saa toimimaan osittain myös korkeammilla resoluutioilla.
1080p + 1300e näyttis ei vaan sovi samaan yhtälöön.

"Tuota vielä optimoidaan" tarkoittaisi kaikessa yksinkertaisuudessaan biosia joka ei jarruttaisi powerlimittiä ;)
 
Mielenkiintoista nähdä millainen suorituskykyero on eri Ti-korttien välillä, kun noita RT-pelejä tulee vihdoin saataville. Tällä hetkellä on tehojen kannalta ihan sama minkä valitsee.
 
Eikö sen OC skannerin pitänyt olla täydellinen?
Voi se ollakkin, tuossa KF2:n Flex on ollut eri pelipäivityksissä tai ajureiden Physx osioissa bugeja. Olikohan vasta vuosi sitten kun ei saanut koko Flexiä päälle kun koodasivat jonkun päivityksen viturailleen.

Ilman sitähän mullakin toimi täysin KF2 noilla Scannerin kelloilla. Olikohan ne nämä 411.70 ajurit joista joku mainitsi Overclock.Netissä että PhysX -ajureiden versio olisi (en jaksa tutkia) pykälää vanhempi kuin edellisten 411.6x vai mitä lie...

Voi olla että pitää nVidian parantaa ajureita uusien RTX-korttien suhteen, joku siellä kyllä mättää, vaikkakin toimii pienemmillä kelloilla.

Power limit ja temp limit tappiin ja OC Scanner päälle?

Saako tuolla tarpeeksi tehoa irti vs. manuaalinen kellottelu?

Viimisiä pisaroita jos ei tarvi puristaa ulos niin tuohan on nätti ominaisuus jos toimii.
Kyllä se toimii, itsekin ajoin aluksi Scannerilla kellot ja tein noita testejäni ilman mitään ongelmia, ja pelasin KF2:sta (ilman Flex-fysiikoita).

Toki outoa että kortti menee nurin noilla kelloilla Flexillä, uskon vakaasti että tuohon tulee joko KF2 päivitys, nVidia ajuripäivitys tai jopa Bios päivitys tulevaisuudessa jos koodissa jotain vikaa on.
 
Viimeksi muokattu:
Uusimilla ajureilla freesync toimii joissain tilanteissa:

GeForce cards mysteriously begin playing nice with TR's FreeSync monitors

Eiköhän tämä bugi korjata seuraavissa ajureissa. :hammer:
Threadripperi tulee ja sanoo että toi pitää tulla korjaamaan ettei Vihertäjät pääse nauttimaan "ilmaisesta" synkronoidusta freimeistä AMD:lle tarkoitetuilla näytöillä.

Kukaan ajanut Unreal Editorin kautta tuota Infiltrator demoa? Ottaako se automaattisesti käyttöön Ray Tracingin? En oikein selvästi löytänyt mitään kohtaa jossa mainittaisiin asiasta.

Yhdessä alasveto laatikossa on kyllä: Lighting Features: Ray Traced distance field shadows : Ticked eli päällä.

Muutan Ray Tracingiin viittaavaa en ole löytänyt.

Tuolla lailla kun ajan demon 1min ennen demon loppua ajaa sitä 1350Mhz eli ns.välikelloilla ja GPU usage vain 30-50% ja GPU 0.7xxx volttia.

demon eka 1-2min menee 1635-1980Mhz kelloilla ja Usage korkealla ja fps 70-100.
Mielestäni ei ole RT päällä koska olen nähnyt videon jossa 2080Ti jaksoi about 70+ koko ajan siinä missä 1080Ti jotain 10-15fps samoilla asetuksilla.

Afterburnerin toistaiseksi uusin versio sukkaa myös koska asetuksia ei voi tallentaa, yhteenkään kohtaan.

Voi vain asettaa halutut kellot ja Apply.

No, oli päivän manuuali kelloilla kun testailin tuota KF2 Flex juttua.

Nyt ajoin taas uudestaan Scannerin, voi vaan laittaa Apply. Jos klikkaa että tallenna vaikka 1 paikkaan, se rupeaa kyllä vilkkumaan muttei tallenna sitä eli ei ota "tallennus klikkiä" mihin oisit halunnut asetukset tallentaa.
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan tämä joku PR-tempaus.. Ja jos ei ole ja jos poistavat tulevista ajureista tuon, niin saavat ihanasti paskaa niskaan (ja aiheestakin). :kahvi:'

edit: jaa tästä olikin jo keskustelua toisessa ketjussa
 
Kukaan ajanut Unreal Editorin kautta tuota Infiltrator demoa? Ottaako se automaattisesti käyttöön Ray Tracingin?
Ei siinä ray tracingiä taida olla, eikä tukea vielä windowsissakaan ainakaan DXR rajapinnalle (Vulkanille ehkä?).

DLSS demona tuota käytetty mutta taitaa sekin olla vain NDA:n allekirjoittaneille arvostelijoille jaeltu.
 
Uusi OC Scannattu tulos, lopuksi ajettuna toi TEST osio myös. Burnerin mittauksen nollasin kun alkoi testaus. Scanner itse antoi lukemat joissa piikkaa Mhz tuonne 2070Mhz asti. Kuten ensimmäiselläkin kerralla, maksimi volteillahan Scannaus meni 2085Mhz asti.

Hiikeri_oc_scanner_0voltage.jpg


Ei siinä ray tracingiä taida olla, eikä tukea vielä windowsissakaan ainakaan DXR rajapinnalle (Vulkanille ehkä?).

DLSS demona tuota käytetty mutta taitaa sekin olla vain NDA:n allekirjoittaneille arvostelijoille jaeltu.
Kiitokset selvennyksestä, muistaakseni kyllä ko. videossa Turingilla juurikin saatiin Nahkatakki miehen "6x" nopeampi tulos kuin Pascal, juurikin tuossa demossa eli silloinhan se olisi pitänyt olla Tensoreiden tuoma etu joka on olemassa.

Nyt Killing Floor 2:een, ja kippaamaan kortti? :D
 
@Hiikeri kyllä mulla tallentaa kaikki 5 profilea uusin afterburner. Käytän sitä harmaata skiniä.

Myös fan profilet yms tallentuu. Asensitko vanhan päälle? On puhdas asennus ku en ollu ennen käyttänyt.
 
Vittu nyt rupeaa lähtemään, Flashäsin korttiini +130 TDP bioksen, toiselta valmistajalta. Nyt mulla on "EVGA"n kortti, eikä enää Zotac.

Vakiona kun tässä Zotacissa on 260W, niin +30% niin nyt pitäisi olla TDP ~340W asti! No, kohta näen minne asti on kulutusta ollut @HWInfo.

TODISTE:
EVGA on nyt alla.jpg


Edit. Asennus oluiden jälkeinen kirosanan loivennus
 
Viimeksi muokattu:
@Asmola @Hiikeri Jaska2sentillä ja GamersNexuksen Stevellä on XOC:n community biossit joissa 400w powerlimit. Eli sieltä lienee tulossa varmaan samanlainen "unlocked" mitä 1080 tiittiin, ja jonka ajoin sisään tähän mun msi-1080-tiittiin.

Kannattaa kattoo ton Bz:n videon loppu. Neuvoo siinä miten parilla lisää resistorilla voi saada 2,7X tai 4,3X lisempää virtaa ohi PL :n ilman biossia.

Vaihdoin oman ennakkotilauksen nyt asukseen ja kävin tilaamassa noi resistorit. Pääsee sit kolvaamaan :)
 
Vittu nyt rupeaa lähtemään, Flashäsin korttiin +130 TDP bioksen, toiselta valmistajalta. Nyt mulla on "EVGA"n kortti.

Vakiona kun tässä Zotacissa on 260W, niin +30% niin nyt pitäisi olla TDP ~340W asti! No, kohta näen minne asti on kulutusta ollut @HWInfo.

Siis hetkinen, voiko eri valmistajien bioseja tosiaan asennella vapaasti ristiin, kunhan kyseessä on referenssi-PCB? Luulin, että se oli jotenkin estetty, ja että ainoa tapa nostaa kortin limittiä oli shunttimodi tai saman valmistajan uusi bios (jos saatavana).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 146
Viestejä
4 487 996
Jäsenet
74 159
Uusin jäsen
kahvirommi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom