Ei liittyen enää niinkään uutiseen: Kaikkea hyvää tapahtuu jatkuvasti, siis todella mielekkäitä asioita. Se kertoo enemmän lukijasta kuin kertojasta jos pysähtyy jokaisen kielteisen asian äärelle. Some ja tietysti lukuisat uutiset tykittää kielteisiä asioita päivästä toiseen, mutta kielteiseltä vaikuttavasta uutisesta voi myös löytää hopeareunuksen. Nvidia teki ihan hyvin, mutta asian todellinen luonne ei ole pelkästään myönteinen, vaan se on keimailua, mikä ei ole hyvä asia. Iloinen saa olla periaatteessa mistä vaan, vaikka Nvidian touhuista, niin minäkin olen joistain heidän vedoistaan, mutta ei voi vaatia että kaikki hyppisivät riemusta aina samasta asiasta.
Netissä ei ole valloillaan kielteisyys, eikä muuallakaan, vaan jatkuva mielipiteen hallitseminen. Pitää olla mieltä X ettei olisi pessimisti, fanaatikko, vihaaja tai ideologisesti väärällä tiellä. Kyse on siis siitä mistä toinen saattaa ilahtua, toinen ei jostain syystä ilahdukaan, tai ei ainakaan yhtä paljon. Todellinen ongelma on mielipidehallitseminen, että jos et ole iloinen esim. tästä Nvidian vedosta, olet kielteinen, synkkä, kieroutunut ja paha ihminen, koska et ole samaa mieltä kanssani. Tuon seikan kun osaa erottaa keskustelusta niin on jo melko autuas, mutta myönnän ettei se ole aina helppoa.
Vielä rautalangasta: Jos minä vaikka tahdon että Suomi eroaa EU:sta niin olen luonnollisesti itse paholaisen lähetti, mutta kyse on vain ja ainoastaan näkemyksestä, että mikä on minusta parhaaksi kaikille. Eri asia toki jos haluaisin tämän tapahtuvan omista lähtökohdistani, että firmani tuottaisi rahaa enemmän jos EU ei rajottaisi jotakin. Sama voi päteä teoriassa tähän Nvidia-uutiseen, että halutaan ihmisten puhuvan vain hyvää firmasta ja torpataan vähänkään kielteiset näkemykset, koska keskustelija saattaa omistaa firman osakkeita tai häneen pätee jokin muu henkilökohtainen etu jos Nvidia menestyy. Tällaista en itse harrasta, minä en esim. omista mitään osakkeita ainakaan nyt. Pyrin myös ajattelemaan yhteistä etua jopa äänestäessä ennemmin kuin ensimmäisenä omaani. Olenko nyt sittenkin ylin hyväntekijä maailmassa? En tietenkään, vaan omaan ihan perustason empatian muita kohtaan ja ymmärrän että yhteinen hyvä on lopulta minullekin se suurin etu.
MUOK. Täsmennys: ei mielipidevaikuttaminen vaan 'hallitseminen'.