NVIDIA avasi PhysX:n avoimeksi lähdekoodiksi

Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
Kaiketi sen gpu kiihdytys pysyy edelleen cuda only... Ei ainakaan lähteestä löytynyt selvää merkkiä ettei niin olisi.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
1 350
Kaiketi sen gpu kiihdytys pysyy edelleen cuda only... Ei ainakaan lähteestä löytynyt selvää merkkiä ettei niin olisi.
NVIDIA ei tosiaan varmaan itse rupea muuta tekemään, mutta nyt tuon voivat vaikkapa harrastajat muuttaa OpenCL-yhteensopivaksi. Ongelmana on tosin edelleen, että tuo uusi versio pitäisi saada jo julkaistuihin peleihin käyttöön.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
316
En ole PhysX:n kehitystä viime vuosina ihan silmä kovana seurannut, mutta onko se enää millään tavalla relevanttia teknologiaa?

Olen vähän ollut siinä käsityksessä että sen jälkeen kun nVidia osti Ageian pois kuljeksimasta, teknologiaan ei koskaan viitsitty kunnolla satsata ja niinpä PhysX surkastui lähinnä bullet pointiksi nVidian korttien ominaisuuslistaan. Kymmenessä vuodessa aika onkin sitten ajanut ohi ja PhysX nVidia-eksklusiivisena tekniikkana päätynyt pelinkehittäjien silmissä ö-mappiin.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
En ole PhysX:n kehitystä viime vuosina ihan silmä kovana seurannut, mutta onko se enää millään tavalla relevanttia teknologiaa?

Olen vähän ollut siinä käsityksessä että sen jälkeen kun nVidia osti Ageian pois kuljeksimasta, teknologiaan ei koskaan viitsitty kunnolla satsata ja niinpä PhysX surkastui lähinnä bullet pointiksi nVidian korttien ominaisuuslistaan. Kymmenessä vuodessa aika onkin sitten ajanut ohi ja PhysX nVidia-eksklusiivisena tekniikkana päätynyt pelinkehittäjien silmissä ö-mappiin.
On sitä mun mielestä jokusessa uudemmassakin pelissä käytetty kai lähinnä aina cpu ajettavana joihinkin fysiikanmallinnuksiin... Taisi ainakin witcher 3:ssa olla jonkun mainitakseni
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 542
En ole PhysX:n kehitystä viime vuosina ihan silmä kovana seurannut, mutta onko se enää millään tavalla relevanttia teknologiaa?

Olen vähän ollut siinä käsityksessä että sen jälkeen kun nVidia osti Ageian pois kuljeksimasta, teknologiaan ei koskaan viitsitty kunnolla satsata ja niinpä PhysX surkastui lähinnä bullet pointiksi nVidian korttien ominaisuuslistaan. Kymmenessä vuodessa aika onkin sitten ajanut ohi ja PhysX nVidia-eksklusiivisena tekniikkana päätynyt pelinkehittäjien silmissä ö-mappiin.
On sitä mun mielestä jokusessa uudemmassakin pelissä käytetty kai lähinnä aina cpu ajettavana joihinkin fysiikanmallinnuksiin... Taisi ainakin witcher 3:ssa olla jonkun mainitakseni
On edelleen yksi suosituimmista fysiikkamoottoreista ellei suosituin, mutta GPU-kiihdytettynä versiona sitä käyttää vain kourallinen pelejä. Ja kehittyy jatkuvasti kyllä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 272
En ole PhysX:n kehitystä viime vuosina ihan silmä kovana seurannut, mutta onko se enää millään tavalla relevanttia teknologiaa?
Pierre Terdiman, NVIDIA PhysX:n kehitysryhmästä, vastasi tuohon jonkin aikaa sitten: Coder Corner - Raytracing, RTX 2080, DXR, PhysX
Pierre Terdiman sanoi:
“Nobody uses PhysX”: wrong.

PhysX is the default physics engine in both Unity and Unreal. Which means it is used in tons of games, on a lot of different platforms (PC, Xbox, PS4, Switch, mobile phones, you name it).

“PhysX” is not just the GPU effects you once saw in Borderlands. It has also always been a regular CPU-based physics engine (similar to Bullet or Havok).

When your character does not fall through the ground in Fortnite, it’s PhysX. When you shoot a bullet in PayDay 2, it’s PhysX. Ragdolls? Vehicles? AI? PhysX does all that in a lot of games. It is used everywhere and it is not going away.
Jutussa on tuon lisäksi paljon muutakin mielenkiintoista. Lukemisen arvoinen.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
854
Taisivat viimein antaa periksi tuon GPU kiihdytyksen osalta, veikkaan että tulevaisuus on GPU puolen kehityksen lopettaminen ja CPU puolen jättäminen muiden harteille.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
873
Tuossa, mitä alustoja BSD 3 sisältää:
Sieppaa1.JPG

Ja uuttakin on juuri tulossa:
Sieppaa2.JPG

PhysX: n tärkeimmät ominaisuudet:
Sieppaa3.JPG

Lähde: PhysX SDK
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 649
Mitähän nVidia tosiaan tuumaa, jos AMD tai joku muu tempaisee tuosta OpenCL kiihdytetyn version ulos? Fallout 4 esimerkiksi käyttää tuota cuda versiota, joka on ottanut minua päähän. Kysehän on kosmeettisista efekteistä, mutta niiden sitominen yhteen valmistajaan on kyllä kuluttajalle vittuilua.

Ja kysehän on vain ajasta. Ennemmin tai myöhemmin joku tulee tekemään tuon OpenCL version vaikka nVidialle piruillakseen.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
265
Physx:n kiinnostus tipahti tasan 0:aan, yhdessä kaikkien muidenkin samaan sarjaan menevien patantoitujen yhden merkin teknologioiden kanssa kun invidia osti ageian ja sulki physx:n.

En ole siis yhtään kartalla mikä peli tukee mitäkin versioita kun en ole rahallisesti moista roskaa tukenut sitten tapahtuneen mutta nyt heräsi kiinnostus. Tarkoittaako tämä nyt sitä että jatkossa CPU fysiikasta voi nauttia myös AMD koneilla eli ei tarkasta minkä valmistajan GPU koneessa, vai onko se ollut mahdollista jo pidempään?

Cuda ei luonnollisesti toimi, eikä tule toimiin ellei jotain OpenCL käännöstä sille nyt joku jatkossa tee?
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 542
Physx:n kiinnostus tipahti tasan 0:aan, yhdessä kaikkien muidenkin samaan sarjaan menevien patantoitujen yhden merkin teknologioiden kanssa kun invidia osti ageian ja sulki physx:n.

En ole siis yhtään kartalla mikä peli tukee mitäkin versioita kun en ole rahallisesti moista roskaa tukenut sitten tapahtuneen mutta nyt heräsi kiinnostus. Tarkoittaako tämä nyt sitä että jatkossa CPU fysiikasta voi nauttia myös AMD koneilla eli ei tarkasta minkä valmistajan GPU koneessa, vai onko se ollut mahdollista jo pidempään?

Cuda ei luonnollisesti toimi, eikä tule toimiin ellei jotain OpenCL käännöstä sille nyt joku jatkossa tee?
CPU-fysiikka on ollut aina käytössä riippumatta siitä minkä valmistajan laitteita koneessa on. GPU-kiihdytettyä fysiikkaa se ei suostunut pyörittämään jos koneessa on AMD:n näyttis vaikka olisi PhysXiä varten erillinen NVIDIAn näyttis.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Borderland 2 on ihan mukavat PhysX efektit, tuosta ei pitkää aikaa ole kun sitä pelattiin porukalla, ilman PhysX tuntuu efektit aika heikoilta.

Mitähän nVidia tosiaan tuumaa, jos AMD tai joku muu tempaisee tuosta OpenCL kiihdytetyn version ulos? Fallout 4 esimerkiksi käyttää tuota cuda versiota, joka on ottanut minua päähän. Kysehän on kosmeettisista efekteistä, mutta niiden sitominen yhteen valmistajaan on kyllä kuluttajalle vittuilua.

Ja kysehän on vain ajasta. Ennemmin tai myöhemmin joku tulee tekemään tuon OpenCL version vaikka nVidialle piruillakseen.
Ei varmaan mitään koska Fallout 5 on RT tuki.(mutu)
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
557
Mitähän nVidia tosiaan tuumaa, jos AMD tai joku muu tempaisee tuosta OpenCL kiihdytetyn version ulos? Fallout 4 esimerkiksi käyttää tuota cuda versiota, joka on ottanut minua päähän. Kysehän on kosmeettisista efekteistä, mutta niiden sitominen yhteen valmistajaan on kyllä kuluttajalle vittuilua.

Ja kysehän on vain ajasta. Ennemmin tai myöhemmin joku tulee tekemään tuon OpenCL version vaikka nVidialle piruillakseen.
Mitenköhän amdlla riittää resurssit hyppiä joka-asiaan kun nytkään ei kyetä tekemään kilpailukykyistä high-end korttia
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
CPU-fysiikka on ollut aina käytössä riippumatta siitä minkä valmistajan laitteita koneessa on. GPU-kiihdytettyä fysiikkaa se ei suostunut pyörittämään jos koneessa on AMD:n näyttis vaikka olisi PhysXiä varten erillinen NVIDIAn näyttis.
Eikös nvidian ajureista ollut joku fiksattu versio jolla sai erillisen nvidian kortin toimimaan.Toihan esto oli täysin keinotekoinen.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 542
Mitenköhän amdlla riittää resurssit hyppiä joka-asiaan kun nytkään ei kyetä tekemään kilpailukykyistä high-end korttia
R&D budjettiahan on nostettu ja se rupeaa näkymään. Vega 10 on kilpailukykyinen monella tavalla, vaikka peleissä se jääkin jälkeen NVIDIAn saman (Pascal) sukupolven nopeimmista, samoin Vegan muut mallit omissa luokissaan
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 542
Eikös nvidian ajureista ollut joku fiksattu versio jolla sai erillisen nvidian kortin toimimaan.Toihan esto oli täysin keinotekoinen.
Juu joistain ajuriversioista tehtiin muokatut versiot millä toimi AMD renderöinti + NVIDIA fysiikat -kombo, mutta ei kaikista ja se rajoitti aika tavalla.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 649
Ei varmaan mitään koska Fallout 5 on RT tuki.(mutu)
Olen varsin skeptinen tuon suhteen. Alla on kuitenkin se megakuppainen muinaismuisto engine jota eivät ole saaneet uusittua järkevämpään engineen sitten maailmanluomisen joten sen laajentaminen jollakin tuollaisella kuulostaa epätodennäköiseltä.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 542
Olen varsin skeptinen tuon suhteen. Alla on kuitenkin se megakuppainen muinaismuisto engine jota eivät ole saaneet uusittua järkevämpään engineen sitten maailmanluomisen joten sen laajentaminen jollakin tuollaisella kuulostaa epätodennäköiseltä.
Elder Scrolls VI:kin tulee käyttämään samaa vanhaa Gamebryota :D
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
873
Physx:n kiinnostus tipahti tasan 0:aan, yhdessä kaikkien muidenkin samaan sarjaan menevien patantoitujen yhden merkin teknologioiden kanssa kun invidia osti ageian ja sulki physx:n.
Ja uudelleen koodasivat/ käänsivät PhysX: n moniydin tukevaksi ja eri alustoille sopivaksi, aikaa siihen meni Nvidialta reilu 3v.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
1 589
Mitähän nVidia tosiaan tuumaa, jos AMD tai joku muu tempaisee tuosta OpenCL kiihdytetyn version ulos? Fallout 4 esimerkiksi käyttää tuota cuda versiota, joka on ottanut minua päähän. Kysehän on kosmeettisista efekteistä, mutta niiden sitominen yhteen valmistajaan on kyllä kuluttajalle vittuilua.

Ja kysehän on vain ajasta. Ennemmin tai myöhemmin joku tulee tekemään tuon OpenCL version vaikka nVidialle piruillakseen.
BSD lisenssi on erittäin salliva eli eivät tuota lisenssimuotoa olisi valinneet jos välittäisivät siitä tekeekö joku sen OpenCL:.lle vai ei. Mikä käsitys itselleni nyt on jäänyt tästä kaikesta, on että tuo PhysX on jatkossa suuntautumassa autopuolelle ja nvidian autopuolen softista suuri osa on jo tällä hetkellä open sourcea. PhysX:stähän on jo lohkaistu paljon peleihin liittyviä osia pois VisualFX:ään(Flex,Turf,Flow,Wave,Hair), joista taitaa jo kaikki toimia CUDAn sijaan DirectComputella. Esimerkiksi tuossa on mukana vielä wanha PhysX cloth, mikä on jo aikaa siirretty Gameworks VisualFX Flex:iin.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 071
Itsellä ei ole hajuakaan näistä tekniikoista, mutta omassa mielessä vaikuttaa että Nvidia nakkaa pyydyksen mereen josta voi poimia parhaat ideat omaan tuotteeseen. Joka on varmaan joku PhysX ja RT yhdistävä tekniikka.

Vanhentunut tekniikka on vain hidaste uutta kehitettäessä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 648
Viestejä
4 197 282
Jäsenet
70 760
Uusin jäsen
Maakkkee

Hinta.fi

Ylös Bottom