NVIDIA avasi PhysX:n avoimeksi lähdekoodiksi

Viestiketju alueella 'Uutisia lyhyesti' , aloittaja Kaotik, 05.12.2018 klo 17:53.

  1. Kaotik

    Kaotik Banhammer Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    6 750
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2016
    MSJD tykkää tästä.
  2. yberkurko

    yberkurko

    Viestejä:
    483
    Rekisteröitynyt:
    01.02.2017
    Kaiketi sen gpu kiihdytys pysyy edelleen cuda only... Ei ainakaan lähteestä löytynyt selvää merkkiä ettei niin olisi.
     
  3. Agent_007

    Agent_007

    Viestejä:
    241
    Rekisteröitynyt:
    09.11.2016
    NVIDIA ei tosiaan varmaan itse rupea muuta tekemään, mutta nyt tuon voivat vaikkapa harrastajat muuttaa OpenCL-yhteensopivaksi. Ongelmana on tosin edelleen, että tuo uusi versio pitäisi saada jo julkaistuihin peleihin käyttöön.
     
  4. MMXVI

    MMXVI

    Viestejä:
    73
    Rekisteröitynyt:
    27.10.2016
    En ole PhysX:n kehitystä viime vuosina ihan silmä kovana seurannut, mutta onko se enää millään tavalla relevanttia teknologiaa?

    Olen vähän ollut siinä käsityksessä että sen jälkeen kun nVidia osti Ageian pois kuljeksimasta, teknologiaan ei koskaan viitsitty kunnolla satsata ja niinpä PhysX surkastui lähinnä bullet pointiksi nVidian korttien ominaisuuslistaan. Kymmenessä vuodessa aika onkin sitten ajanut ohi ja PhysX nVidia-eksklusiivisena tekniikkana päätynyt pelinkehittäjien silmissä ö-mappiin.
     
  5. yberkurko

    yberkurko

    Viestejä:
    483
    Rekisteröitynyt:
    01.02.2017
    On sitä mun mielestä jokusessa uudemmassakin pelissä käytetty kai lähinnä aina cpu ajettavana joihinkin fysiikanmallinnuksiin... Taisi ainakin witcher 3:ssa olla jonkun mainitakseni
     
    MMXVI tykkää tästä.
  6. Kaotik

    Kaotik Banhammer Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    6 750
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2016
    On edelleen yksi suosituimmista fysiikkamoottoreista ellei suosituin, mutta GPU-kiihdytettynä versiona sitä käyttää vain kourallinen pelejä. Ja kehittyy jatkuvasti kyllä.
     
    MMXVI tykkää tästä.
  7. -SD-

    -SD-

    Viestejä:
    1 468
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Pierre Terdiman, NVIDIA PhysX:n kehitysryhmästä, vastasi tuohon jonkin aikaa sitten: Coder Corner - Raytracing, RTX 2080, DXR, PhysX
    Jutussa on tuon lisäksi paljon muutakin mielenkiintoista. Lukemisen arvoinen.
     
    MMXVI tykkää tästä.
  8. Marti77

    Marti77 Team H2O

    Viestejä:
    638
    Rekisteröitynyt:
    16.12.2016
    Kerrankin ihan järkevä päätös nvidialta.
     
  9. eternality

    eternality

    Viestejä:
    277
    Rekisteröitynyt:
    27.12.2016
    Taisivat viimein antaa periksi tuon GPU kiihdytyksen osalta, veikkaan että tulevaisuus on GPU puolen kehityksen lopettaminen ja CPU puolen jättäminen muiden harteille.
     
  10. HEDT

    HEDT

    Viestejä:
    741
    Rekisteröitynyt:
    16.12.2016
    Tuossa, mitä alustoja BSD 3 sisältää:
    Sieppaa1.JPG
    Ja uuttakin on juuri tulossa:
    Sieppaa2.JPG
    PhysX: n tärkeimmät ominaisuudet:
    Sieppaa3.JPG
    Lähde: PhysX SDK
     
  11. Nerkoon

    Nerkoon Se ainoa oikea Platinum-jäsen Team AMD

    Viestejä:
    2 990
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Mitähän nVidia tosiaan tuumaa, jos AMD tai joku muu tempaisee tuosta OpenCL kiihdytetyn version ulos? Fallout 4 esimerkiksi käyttää tuota cuda versiota, joka on ottanut minua päähän. Kysehän on kosmeettisista efekteistä, mutta niiden sitominen yhteen valmistajaan on kyllä kuluttajalle vittuilua.

    Ja kysehän on vain ajasta. Ennemmin tai myöhemmin joku tulee tekemään tuon OpenCL version vaikka nVidialle piruillakseen.
     
  12. anidabi

    anidabi

    Viestejä:
    100
    Rekisteröitynyt:
    20.06.2017
    Physx:n kiinnostus tipahti tasan 0:aan, yhdessä kaikkien muidenkin samaan sarjaan menevien patantoitujen yhden merkin teknologioiden kanssa kun invidia osti ageian ja sulki physx:n.

    En ole siis yhtään kartalla mikä peli tukee mitäkin versioita kun en ole rahallisesti moista roskaa tukenut sitten tapahtuneen mutta nyt heräsi kiinnostus. Tarkoittaako tämä nyt sitä että jatkossa CPU fysiikasta voi nauttia myös AMD koneilla eli ei tarkasta minkä valmistajan GPU koneessa, vai onko se ollut mahdollista jo pidempään?

    Cuda ei luonnollisesti toimi, eikä tule toimiin ellei jotain OpenCL käännöstä sille nyt joku jatkossa tee?
     
  13. Kaotik

    Kaotik Banhammer Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    6 750
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2016
    CPU-fysiikka on ollut aina käytössä riippumatta siitä minkä valmistajan laitteita koneessa on. GPU-kiihdytettyä fysiikkaa se ei suostunut pyörittämään jos koneessa on AMD:n näyttis vaikka olisi PhysXiä varten erillinen NVIDIAn näyttis.
     
    anidabi tykkää tästä.
  14. Lepakomäyrä

    Lepakomäyrä

    Viestejä:
    789
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2018
    Borderland 2 on ihan mukavat PhysX efektit, tuosta ei pitkää aikaa ole kun sitä pelattiin porukalla, ilman PhysX tuntuu efektit aika heikoilta.

    Ei varmaan mitään koska Fallout 5 on RT tuki.(mutu)
     
  15. cular

    cular

    Viestejä:
    326
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2016
    Mitenköhän amdlla riittää resurssit hyppiä joka-asiaan kun nytkään ei kyetä tekemään kilpailukykyistä high-end korttia
     
  16. Melbac

    Melbac

    Viestejä:
    2 160
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Eikös nvidian ajureista ollut joku fiksattu versio jolla sai erillisen nvidian kortin toimimaan.Toihan esto oli täysin keinotekoinen.
     
  17. Kaotik

    Kaotik Banhammer Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    6 750
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2016
    R&D budjettiahan on nostettu ja se rupeaa näkymään. Vega 10 on kilpailukykyinen monella tavalla, vaikka peleissä se jääkin jälkeen NVIDIAn saman (Pascal) sukupolven nopeimmista, samoin Vegan muut mallit omissa luokissaan
     
  18. Kaotik

    Kaotik Banhammer Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    6 750
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2016
    Juu joistain ajuriversioista tehtiin muokatut versiot millä toimi AMD renderöinti + NVIDIA fysiikat -kombo, mutta ei kaikista ja se rajoitti aika tavalla.
     
  19. Nerkoon

    Nerkoon Se ainoa oikea Platinum-jäsen Team AMD

    Viestejä:
    2 990
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Olen varsin skeptinen tuon suhteen. Alla on kuitenkin se megakuppainen muinaismuisto engine jota eivät ole saaneet uusittua järkevämpään engineen sitten maailmanluomisen joten sen laajentaminen jollakin tuollaisella kuulostaa epätodennäköiseltä.
     
  20. Kaotik

    Kaotik Banhammer Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    6 750
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2016
    Elder Scrolls VI:kin tulee käyttämään samaa vanhaa Gamebryota :D
     
  21. Nerkoon

    Nerkoon Se ainoa oikea Platinum-jäsen Team AMD

    Viestejä:
    2 990
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ja meno samanlaista kuin Ferrariin laittaisi Ladan moottorin...
     
  22. Lepakomäyrä

    Lepakomäyrä

    Viestejä:
    789
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2018
    0.30
     
    HEDT tykkää tästä.
  23. HEDT

    HEDT

    Viestejä:
    741
    Rekisteröitynyt:
    16.12.2016
    Ja uudelleen koodasivat/ käänsivät PhysX: n moniydin tukevaksi ja eri alustoille sopivaksi, aikaa siihen meni Nvidialta reilu 3v.
     
  24. jabbadap

    jabbadap

    Viestejä:
    950
    Rekisteröitynyt:
    04.11.2016
    BSD lisenssi on erittäin salliva eli eivät tuota lisenssimuotoa olisi valinneet jos välittäisivät siitä tekeekö joku sen OpenCL:.lle vai ei. Mikä käsitys itselleni nyt on jäänyt tästä kaikesta, on että tuo PhysX on jatkossa suuntautumassa autopuolelle ja nvidian autopuolen softista suuri osa on jo tällä hetkellä open sourcea. PhysX:stähän on jo lohkaistu paljon peleihin liittyviä osia pois VisualFX:ään(Flex,Turf,Flow,Wave,Hair), joista taitaa jo kaikki toimia CUDAn sijaan DirectComputella. Esimerkiksi tuossa on mukana vielä wanha PhysX cloth, mikä on jo aikaa siirretty Gameworks VisualFX Flex:iin.
     
  25. antero

    antero

    Viestejä:
    1 575
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Itsellä ei ole hajuakaan näistä tekniikoista, mutta omassa mielessä vaikuttaa että Nvidia nakkaa pyydyksen mereen josta voi poimia parhaat ideat omaan tuotteeseen. Joka on varmaan joku PhysX ja RT yhdistävä tekniikka.

    Vanhentunut tekniikka on vain hidaste uutta kehitettäessä.