NVIDIA App -hallintasovelluksen uusi versio sai DLSS-säätöjä ja muita uusia ominaisuuksia

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 862
nvidia-app-dlss-4-feature-matrix-20250131.jpg

NVIDIA on tuonut tänään myyntiin uudet GeForce RTX 5080- ja RTX 5090 -näytönohjaimet. Uusien näytönohjainten mukana tuli luonnollisesti uudet ajurit, joissa on mukana myös DLSS 4 -tuki. Lisäksi yhtiö julkaisi päivityksen NVIDIA App -sovellukseen, jolla useissa sovelluksissa pääsee käyttämään uusia DLSS-toimintoja.



NVIDIA App -sovellukseen on uudessa päivityksessä lisätty optiot DLSS Multi Frame Generation Override-, DLSS Frame Generation Model Upgrade-, DLSS Transformer Model Upgrade- ja DLAA & Ultra Performance -ominaisuuksien säätämiselle.

DLSS Multi Frame Generation Override -ominaisuutta voi käyttää GeForce RTX 50 -sarjan näytönohjaimilla peleissä, joissa on valmiiksi tuki vanhemmalle Frame Generation -ominaisuudelle.

DLSS Frame Generation Model Upgrade mahdollistaa ruutujen generoimista tukevissa peleissä ominaisuuden käyttämän tekoälymallin päivittämisen uusimpaan versioon, jonka pitäisi vähjentää muistin käyttöä ja parantaa suorituskykyä.



DLSS Transformer Model Upgrade vaihtaa DLSS Super Resolution-, Ray Reconstruction- ja DLAA-ominaisuuksien käyttämän kielimallin vaihtamisen CNN-mallista Transformer-malliin niitä tukevissa peleissä. DLSS Super Resolution -ominaisuus on saanut samalla uuden Preset K -päivityksen, minkä pitäisi tarjota pieniä päivityksiä lehdistöajureissa käytettyyn Preset J -versioon nähden.

DLAA & Ultra Performance Modes -ominaisuuden avulla saa puolestaan DLAA- ja Ultra Performance -laadut Super Resolution -ominaisuutta tukeviin peleihin, joista se puuttuu.



NVIDIA on julkaissut verkkosivuillaan kattavan listan peleistä ja mitä DLSS-ominaisuuksia tai NVIDIA App -asetuksia ne tukevat. Ominaisuuden saa sovelluksessa käyttöön menemällä Graphics-välilehden Program Settings -osioon, valitsemalla kolmen pisteen menunappulasta Refresh -päivityksen sovelluslistalle, ja sen jälkeen etsimällä listasta haluamansa tuetun pelin. Tämän jälkeen asetukset löytyvät pelilistan oikealle puolen tulevasta ajuriasetuslistauksesta.

GeForce RTX 50 -sarjan näytönohjaimille uudessa NVIDIA App -versiossa on myös ajuripohjainen NVIDIA Smooth Motion -ominaisuus. AMD Smooth Motion Frames -ominaisuuden se mahdollistaa ruutujen generoinnin tuomisen peleihin, jotka eivät sitä tue. DLSS Frame Generationista poiketen sen ruudut renderöidään valmiiden ruutujen perusteella. Ominaisuus tukee DirectX 11- ja DirectX 12 -rajapintoja.

NVIDIA Broadcast -ominaisuuteen on lisätty puolestaan uusia tekoälyefektejä. Studio Voice -ominaisuuden luvataan parantavan mikrofonin ääntä, kun Virtual Key Light, joka laskee webcamin tähdelle tasaisen valaistuksen reaalimaailmasta riippumatta. NVIDIAn mukaan ominaisuudet ovat sen verran raskaita, että niiden käyttöä suositellaan vain videopuheluihin ja muihin kuin pelistriimeihin. Näytönohjaimen on lisäksi syytä olla vähintään GeForce RTX 4080 tai tehokkaampi.



RTX Video Super Resolution -videoskaalain on päivittynyt tukemaan nyt myös HDR-videoiden skaalaamista. Kun RTX Videon laaduksi on asetettu ”Auto” ilmestyy käyttöön myös GPU priority -ominaisuus, jonka avulla voi säätää kuinka suuri osa GPU:n resursseista uhrataan skaalaukselle.

Mobiilikäyttäjät arvostavat uutta Advanced Optimus -ominaisuuden hallinnan mahdollisuutta. Advanced Optimus määrittelee, milloin käytetään kannettavan integroitua grafiikkaohjainta ja milloin erillistä näytönohjaimia. Useamma näytön konfiguroinnin mahdollisuus puolestaan lämmittää ennen kaikkea työpöytäkäyttäjiä, vaikka varmasti myös mobiilipuolella sille on omat käyttönsä.

Lähde: NVIDIA
 
Tuo DLSS:n "vaihto" apista on kyllä aika surkea, kun vaatii sitä tukevan pelin ja ei kaikissa niissäkään ilmeisesti toimi. Paras keino, tällä hetkellä, taitaa olla vaan pakottaa nvidia profile inspectorista globaalisti tuo ominaisuus päälle, joka toimii myös peleissä, jotka eivät nvidian pienellä sallittujen pelien listalla ole. Ilmeisesti kyseinen metodi toimii parhaiten, kun nvidia app ei ole asennettuna.
 
Jep, tää NVIDIA Appin ominaisuus ei oikein toimi. Hirveä säätäminen, että sai edes yhteen peliin päälle ja samalla jumpalla ei onnistu toiseen tuettuun peliin päälle laitto.
 
1738338197797.png

1738338217290.png


Eipä tämä roska toimi vieläkään.

E: Uudelleenasennuksen jälkeen tilanne on tämä:

1738338576160.png

Global Settingsejä ei edes tule näkyville.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä toimi ihan ok mitä pikaisesti testasin, mutta vähän vaikuttaisi vaativan vielä hienosäätöä. Esim. Hogwarts Legacyyn vaihdoin DLSS SR:n ja RR:n viimeisimpään versioon (jotka siis toimii), mutta NVIDIA Appissa haluaa silti laittaa, että käytetään eri versioita eri ominaisuuksille, joissa sitten näkyy "viimeisin". Nyt siis valintamahdollisuus, että kaikille käytettäisiin viimeisintä on hieman turha/pelkkä pikavalinta. Jos NVIDIA App ei tue peliä, niin sitten ei pysty DLSS Overdrivea käyttään ollenkaan (ei siis mulla ainakaan toiminut), vaikka DLSS ois pelissä tuettuna.
 
Joo, ei ihan vakuuttanut ainakaan tässä kohtaa override -ominaisuuden toimivuus.
Itse olen käyttänyt DLSS Swapperia, jos on pitänyt pelien DLSS -filuja päivitellä. Releases · beeradmoore/dlss-swapper
Kysesellä softalla saa päiviteltyä myös FSR ja Intelinkin vastaavat virvelit. Toki voi myös downgreidata yhtä näpprästi, jos uudempi versio aiheuttaa ongelmia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 492
Viestejä
4 611 121
Jäsenet
75 858
Uusin jäsen
Tuhta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom