Nonii auttakaa nyt viisaammat tyhmää

Tosiaa oon saanu vähä huutista mun komponentti valinnoista ja tyhmistä kysymyksistä täällä, Nii kerron mitä osia oon aatellu nii kertokaa tyhmälle että mitä pitäs tehä toisin. Ajattelin että kasaan kompaktin mini itx koneen kevyeen pelailuun noin 700e budjetilla, mutta sillee että siinä ois tulevaisuuteen varaa päivittää esim. Erillistä näytönohjainta.

R7 8700g
Gigabyte a620i ax wifi 6e mini-itx
Thermalright Peerless Assassin 120 SE prosessorijäähdytin
Deepcool ch160
Kingston fury beast 16gt 6000mhz
Chieftec Compact Series CSN-650C 650W 80 Plus Gold
Kingston NV3 M.2 NVMe SSD 1 TB

Ja parempia vaihtoehtoja otetaan vastaan.

Tosiaa oon saanu vähä huutista mun komponentti valinnoista ja tyhmistä kysymyksistä täällä, Nii kerron mitä osia oon aatellu nii kertokaa tyhmälle että mitä pitäs tehä toisin. Ajattelin että kasaan kompaktin mini itx koneen kevyeen pelailuun noin 700e budjetilla, mutta sillee että siinä ois tulevaisuuteen varaa päivittää esim. Erillistä näytönohjainta.

R7 8700g
Gigabyte a620i ax wifi 6e mini-itx
Thermalright Peerless Assassin 120 SE prosessorijäähdytin
Deepcool ch160
Kingston fury beast 16gt 6000mhz
Chieftec Compact Series CSN-650C 650W 80 Plus Gold
Kingston NV3 M.2 NVMe SSD 1 TB

Ja parempia vaihtoehtoja otetaan vastaan.
ennemmin 7500f ja vaikkapa gtx 1070-2060 näytönohjain, kuin integroituna 8700G kanssa. Tuossa prosessorissa puolitettu cachen määrä. Sekä koteloksi sellainen johon menisi normaali poweri ja n. 330mm näytönohjaimet tai pidemmät. En ole katsonut juuri tuon kotelon mitoituksia, kotelo kun on hieman katsojasta kiinni että minkä sitä kelpuuttaa. Muistiksi myös 2x16Gb joku n. 100e kitti, koska Ryzen tykkää että ei tingitä muistikaistasta.

Pidän ATK:ta aina lattialla, ei ole mitään järkeä laittaa konetta korvanjuureen tuhisemaan.

ennemmin 7500f ja vaikkapa gtx 1070-2060 näytönohjain, kuin integroituna 8700G kanssa. Tuossa prosessorissa puolitettu cachen määrä. Sekä koteloksi sellainen johon menisi normaali poweri ja n. 330mm näytönohjaimet tai pidemmät. En ole katsonut juuri tuon kotelon mitoituksia, kotelo kun on hieman katsojasta kiinni että minkä sitä kelpuuttaa. Muistiksi myös 2x16Gb joku n. 100e kitti, koska Ryzen tykkää että ei tingitä muistikaistasta.

Pidän ATK:ta aina lattialla, ei ole mitään järkeä laittaa konetta korvanjuureen tuhisemaan.
Iha siksi se 8700g koska sain siitä tehtyä hyvät kaupat järkevään hintaan nii ajattelin että ostan sen ja pelaan sen näyttiksellä nii pitkää kunnes o tarvetta erilliselle.

Itsellänikin oli torni pöydällä ennenku työläppäri valtasi sen tilan. Ei ongelmaa. :D
Eihän se pettuleipäkään ja maakuoppa-asuminen ollut ongelma, mut sitä voi kiusata itseään kukin just niin paljon kuin haluaa. Valitsen aina toisin kun voi. :) ATK pöydällä on mulle vähä sama ku musta laatikkoTV seinällä, kalevialttari, pilaamassa vähääkin sisustusta. Siksi projektori jonka saa hukattua kalusteisiin, heijastinpintoineen.

Viimeksi muokattu:
180e maksoin käyttämättömästä nii vaikka 550e loput osat. Mutta on budjetissa joustoa ainaki vähän mutta sen 8700g:n ajattelin kuitenkin pitää
Ehkä noissa tiukemman budjetin vehkeissä tuo konepaketit-osasto toisinaan ihan hyvä kyttäilyyn maltilla :think: Mutta juu, siitä vaikka klassikolla lankaan. Samaisessa Datatronic-kaupassa yleensä myös hyviä DDR5 32GB hintoja.

55€ maksaisi ITX enemmän ylläolevaan emoon verrattuna.

ITX:n kalleus perustuu emoon, koteloon ja psu:hun, tolla CH160:lla pääset eroon niistä kahdesta. RTX 5070 asti mahtuu MSI:n Ventus normi(ATX)-PSUn kanssa. Ja koska toi CH160 on niin halpa (57€ toimitettuna), Matx kotelo voi helposti maksaa hieman enemmänkin (esim ketjussa mainittu maksaa 7€ enemmän) jolloin ero kaventuisi alle 50€.

Itse katsoisin käytettynä tolla budjetilla joka tapauksessa, älä ainakaan AM4 osta enää uutena. Myisin 8700g, ja ostaisin:
- Käytettynä 7500f/7600x/7600 + budjettinäyttis yht. 200€
- RAM (32/6000/CL30) uutena 100€ tai käytettynä jos löytyy
- SSD uutena riippuen minkä haluaa, itse ostaisin jotain 70-80€ luokkaa olevan
- PSU käytettynä, sellainen mikä vaikuttaa hyvässä kunnossa olevalta ja takuuta runsaasti, eli mieluusti 5+ vuotta jäljellä 60-70€

Yht. 430€

Jos haluaa ITX, niin:
CH160 57€
Asrock B650I Lightning WiFi 163€ (näitä on välillä käytettynäkin, mutta vähän. Aiemmin parjatulla A620:lla on Lightingista versio, jossa on samat VRM:t kun B650 versiossa. Näitäkin välillä näkyy käytettynä. Tämä on suosittu ja hyvä budjettiemo vrt. tuo Gigabyte mikä on huono)

Yht. 220€

650€ ja päivitysvaraa löytyy niin CPU:lta kuin näyttikseltä.

Jonsbo C6 on edullinen ja kompakti mATX, jos semmoinen on hakusessa. Proshopissa ainakin löytyy. Sitten pitää vaan etsiä matala jäähy, mutta niitä löytyy ID Cooling tai Thermalright..

Ei mene Noctua, eikä 300mm kortit, mutta siihen saa jonkun kivan lyhyen näyttiksen myöhemmin, vaikka 9060 XT Reaperin..

Statistiikka

Viestiketjuista
287 057
Jäsenet
79 296
Uusin jäsen
Hazaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom