Suurin ongelmahan on se, että varmasti yhtäkään firmaa ei kiinnosta tuotemerkki muuten kuin helppona rahastuksena. Eihän siinä edes ole tuotemerkin lisensoijaille mitään mieltä innovoida ja olla mitenkään kehityksen kärkipäissä maineen mennessä tuotemerkin omistajalle. Siispä halpaa sontaa ylihintaan tyhmille ihmisille tyyliin tokmanni ja hyundai. Finlux taas ei ole asiaan samalla lailla verrattavissa, kun tuotemerkki on turkkilaisten omistuksessa monen muun vastaavan tuotemerkin kanssa ja vaan myyvät omia samoja tuotteitaan eri maissa eri merkeillä suomessa finluxina ja ruotsissa luxorina ja muualla muina merkkeinä.
Lisenssointii on erilaisia syitä, yksi on tosiaan se että ostetaan tuotemerkin tunnettavuutta, sitä voidaan käyttää hyllytilan saamiseen, markkinaosuuden saamiseen, ja kannattaa tosissaan panostaa tuotteisiin. Sitten jos lisenssi sallii, niin pienenentään sen lisenssoidun tuotemerkin kokoa, nostetaan oma tuotemerkki rinnalle, myöhemmin vaihdetaan järjestetystä ja lisenssoitu häivytetään sopivassa välissä kokonaan, jos soppari taipuu, niin ehkä halutaan turvaväliä, ettei kukaan toinen tule perään samaan tuoteryhmään. Elinikäinen lisenssi toki parempi, mutta hinta juttuja. Molempia tehty.
Nyt ei taida olla isoa rahaa joka olisi päättänyt tulle uutena tekiänä markkinoille, onko jotain toimijoita jotka alalla, ehkä suunnittelua, valmistusta ja haluaisivat kunno tulla markkinoille, tai jotain elueellista toimiaa joka haluaisi laajentaa markkina-aluetta, mutta heikko tuntematon brändi.
Tässä ehkää katse nyt siinä toiminnassa missä joku toimija jolla kanavat, tuotanto ketjut käytettävissä ja sitten ihan perus kamaa lisenssoidulla brändi nimellä, eroaa nimettömistä, eroaa ketjujen omista brändeistä. Tai siis nimenomaan ketjun omaksi brändiksi. HMD kohdalla Nokia asetti rajoja, eli ihan mitä tahansa sontaa (* ei saanut tieten tuoda, ja tuki omalla domainillaan jne.
Yksi tuotemerkki lisenssointi esimerkki oli aikoinaan Rovion vihaiset linnut, mutta ehkä parempi vertaus CAT , sukista puhelimieen, no Nokan tavara merkki ei ihan siihen yllä, mutta vertauksella hain sitä että ei mitään laatua, mutta enemmän kuin nimetön tuntematon. ja kuitekin pitkälti vain tavaramerkkin tuotteissa, moniko katsoo kenenkä valmistamia ja jakelemia.
(*
Siis erottu temu kamasta, tuotteella jälkimarkkinonti, täyttää speksit, laatu jne. Se sitten eriasia oliko kilpailuykyisiä.
Edit
CAT
brands/cat/licensing.html , Nokialla ilmeisesti jossain vaiheessa vähän pohdittiin, haaveiltiin tuon suuntaisesta.