Nokia 5.3 voi muuttua toimintakyvyttömäksi tehdasasetusten palautuksesta Android 12 -päivityksen jälkeen

Diizzel

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 232
Nokia-5.3-artikkelikuva.jpg


Diizzel kirjoitti uutisen/artikkelin:
HMD Global aloitti parin vuoden takaiselle Nokia 5.3:lle Android 12 -päivitysten jakelun marraskuussa. Valitettavasti päivitys osoittautui bugiseksi ja se on sittemmin vedetty jo pois jakelusta. Päivityksen jo ladanneiden ei kuitenkaan kannata nollata puhelintaan tehdasasetukset palauttamalla, sillä sen on havaittu mahdollisesti "brickaavan" puhelimia. Laitteiden ohjelmisto on siis mennyt rikki tehden puhelimista käyttökelvottomia.

Ongelman takana on Android-puhelinten päivityksiin mahdollistettu anti-rollback-ominaisuus, jonka tarkoituksena on estää vanhempaan käyttöjärjestelmäversioon palaamista. Vakiona ohjelmistopäivityksiä varten puhelimissa on erilliset A- ja B-osiot, joihin päivitykset latautuvat ja toisesta osiosta voi palauttaa puhelimen edellisen päivitysversion. Nyt Nokia 5.3:n tapauksessa tehdasasetusten palautus pyrkii palauttamaan toiseen osioon jääneen Android 11:n, mikä ei anti-rollbackin myötä ole mahdollista.

Ohjelmiston korjaus ei mitä ilmeisemmin onnistu kotioloissa, vaan "brickannut" puhelin on vietävä huoltoon.

Vastaavasta syystä tapahtuvia ohjelmiston rikkoutumisia on havaittu aiemmin myös Pixel-puhelimissa ja Googlen virallinen ohjeistus on ollut asentaa Androidin versiopäivitys useaan otteeseen. Tällöin molemmissa osioissa olisi asennettuna tuorein Android eikä anti-rollback siten pääsisi aiheuttamaan ongelmia.

HMD Globalin tapauksessa anti-rollback on käynnistynyt ilmeisesti 14. marraskuuta jakeluun saapuneessa Android 12 -päivityksessä. Jo ennen sitä puhelimiin olisi ollut tarkoitus tulla jo Android 12:n sisältävä päivitys, jonka jakelu on aloitettu 31. lokakuuta. Jostain syystä osa käyttäjistä on kuitenkin mitä ilmeisimmin saanut suoraan tuoreemman päivityksen, josta tehdasasetusten palautus ei ole enää toiminut, sillä anti-rollback on asettunut päälle ja toisella osiolla onkin ollut vanhempi Android 11 -käyttöjärjestelmäversio.

HMD Global on kertonut aiheesta uutisoineelle AndroidWorldille olevansa tietoinen osaa Nokia 5.3 -käyttäjiä koskevasta ongelmasta ja työskentelevänsä sen parissa korjatakseen tilanteen. Toistaiseksi HMD Global kehottaa Nokia 5.3:n omistajia olemaan palauttamatta puhelinta tehdasasetuksiin, jos se toimii Andorird 12:lla.

Kiitokset uutisvinkistä ja kattavasta pohjatyöstä lähteineen TechBBS-foorumin käyttäjälle Flying Antero. Tarkemmin Nokia 5.3:n päivityksen mukanaan tuomiin haasteisiin voi tutustua lähdelinkkien takaa.

Lähteet: Nokia Community, PiunikaWeb, AndroidWorld, Twitter-käyttäjät (1), (2), (3), Android Police, TechBBS

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Viimeksi muokattu:
Hmd Global on aktivoinut anti-rollback ominaisuuden myös muissa laitteissa, joten periaatteessa vastaava ongelma voi tulla vastaan muillakin laitteilla. Toistaiseksi ei ole kuitenkaan tullut raportteja brickatuista laitteista Nokia 5.3:n lisäksi, joten ehkä anti-rollback on aktivoitu vasta useamman saman Android-version OTA-päivityksen jälkeen (eli molemmilla sloteilla sama Android--versio, kun anti-rollback menee päälle).




Joka tapauksessa tuntuu käsittämättömältä, että näin paha tilanne on päässyt syntymään. Hmd Globalin track-record päivitysten laadussa ei ole muutenkaan kaksinen. Sinänsä kyseinen vika on leivottu osittain Androidin A/B-rakenteeseen mutta valmistajien pitäisi olla tarkkana, missä vaiheessa anti-rollback aktivoituu, ettei käyttäjät joudu ongelmiin.
 
Kuten tuossa edellä vähän ounastelin, niin ongelma koskee mahdollisesti useampia laitteita. Nokia T20 tabletti on saanut Android 12 päivityksen ja käyttäjät ovat raportoineet pimeäksi menneistä laitteista.


Screenshot_20221209-092746_YouTube_1_1.jpg

Screenshot_20221209-092900_YouTube_1.jpg

Screenshot_20221209-092918_YouTube_1.jpg

Kuvakaappaukset kommenteista:

Android 12 päivityksen on raportoitu kuluttavan akkua kovaa vauhtia (kts. Twitter1 ja Twitter2). Minun teoria on, että tabletti päivittyy Android 12 versioon ja akku kuluu loppuun jonkin bugin vuoksi. Tabletti yrittää bootata uudelleen mutta boottaus epäonnistuu vähäisen virran vuoksi. Tässä vaiheessa tabletti vaihtaa slotin automaattisesti ja yrittää bootata Android 11 version -> laite brickaantuu ehkä anti-rollbackin vuoksi? Osa laitteista päätyy mustaan ruutuun ja osa bootlooppiin Nokia 5.3:n tavoin.
Nokia T20 on myös saanut kaksi Android 12 päivitystä tähän mennessä Nokia 5.3:n tavoin. Jos syynä on anti-rollback, niin se on aktivoitu jommassa kummassa (jälkimmäinen?) ja riippuen päivitysten järjestyksestä, niin käyttäjä voi ajautua ongelmiin. T20:n Android 12 päivitys on ainakin ollut buginen, niin joku päivitys on saatettu vetää takaisin (kts. Nokia T20 Android 12 update?).

En nyt varmaksi mene väittämään, että sama ongelma kyseessä uutisen aiheen kanssa, mutta kovasti vaikuttaa samalta :hmm:.
 
Minulle kävi juuri noin. Kuka korvaa korjauskulut ja vaivan?

Olen käyttänyt paljon aikaa löytääkseni ohjeet miten ongelman voi korjata itse. Kuvittelin että löydän jostain käyttöjärjestelmän imagen ja voin ladata sen itse puhelimeeni USB-kaapelin kautta. Olen nimittäin tehnyt sen joskus LG-puhelimelle ongelmatapauksessa.
 

Liitteet

  • Näyttökuva 2023-3-4 kello 19.32.36.png
    Näyttökuva 2023-3-4 kello 19.32.36.png
    1,2 MB · Luettu: 120
Suomesta jos on ostettu niin ensisijaisesti myyjä on vastuussa kuluttajamyynnissä. Takuu noissa on yleensä kahden vuoden luokkaa eli joutuu mahdollisesti vetoamaan virhevastuuseen. Mahdollisesti valmistajakin on saattanut ottaa enemmän vastuuta tätä ja tarjoaa esim. huoltoa ongelmatapauksissa, mutta tästä ei toki ole mitään takeita. Myyjän kautta itse varmaan aloittaisin asian selvittämisen.

Alle olevassa ketjussa on yleisesti keskustelua riitatilanteista jos tulee ongelmia asian hoidon kanssa:
 
Puhelin on ostettu kesällä 2020. Puhelimessa oli joitakin pikku ongelmia ja Nokia Mobile care (support@nokiaphones.com) kehotti palauttamaan puhelimen tehdasasetuksiin. Heidän olisi pitänyt tietää että se tuhoaa puhelimen, kun kerroin että siinä on Android 12.
Sitten kun ongelman syy selvisi, niin kerroin senkin heille. (Neuvominen menee vähän väärään suuntaan.) He kehottivat viemään puhelimen huoltoon. Ilmoitin sähköpostilla huollon asiakaspalveluun mikä vika on ja kysyin että mitä korjaaminen maksaa. Sielläkin vaan ilmoitettiin, että vie puhelin huoltoon. Vein. Hukkareissu. Nokian Mobile caren olisi pitänyt ehdottomasti tietää, että vian korjaus ei onnistu ilman mikropiirin tai emokortin vaihtoa. Se on niin kallista että ei kannata. Kuulin tämän vasta käytyäni Fonumin huoltopisteellä. Hukkareissu sekin.
Ostettu Gigantista. Ostin sen omilla rahoilla mutta koska se oli työpuhein, niin firma maksoi sen minulle ja kuitti jäi firmalle. En ole enää töissä siellä mutta sain pitää puhelimen. Se että en ole itse maksanut puhelinta muuta kuin epäsuorasti tuottavana työntekijänä ei poista myyjän vastuuta. Se voi hankaloittaa mahdollista hyvitystä, mutta tässä on kyse enemmän periaatteesta kuin rahasta. Annetaan neuvoja jotka tuhoavat puhelimen. En ole ainoa uhri.
 
Puhelin on ostettu kesällä 2020. Puhelimessa oli joitakin pikku ongelmia ja Nokia Mobile care (support@nokiaphones.com) kehotti palauttamaan puhelimen tehdasasetuksiin. Heidän olisi pitänyt tietää että se tuhoaa puhelimen, kun kerroin että siinä on Android 12.
Sitten kun ongelman syy selvisi, niin kerroin senkin heille. (Neuvominen menee vähän väärään suuntaan.) He kehottivat viemään puhelimen huoltoon. Ilmoitin sähköpostilla huollon asiakaspalveluun mikä vika on ja kysyin että mitä korjaaminen maksaa. Sielläkin vaan ilmoitettiin, että vie puhelin huoltoon. Vein. Hukkareissu. Nokian Mobile caren olisi pitänyt ehdottomasti tietää, että vian korjaus ei onnistu ilman mikropiirin tai emokortin vaihtoa. Se on niin kallista että ei kannata. Kuulin tämän vasta käytyäni Fonumin huoltopisteellä. Hukkareissu sekin.
Ostettu Gigantista. Ostin sen omilla rahoilla mutta koska se oli työpuhein, niin firma maksoi sen minulle ja kuitti jäi firmalle. En ole enää töissä siellä mutta sain pitää puhelimen. Se että en ole itse maksanut puhelinta muuta kuin epäsuorasti tuottavana työntekijänä ei poista myyjän vastuuta. Se voi hankaloittaa mahdollista hyvitystä, mutta tässä on kyse enemmän periaatteesta kuin rahasta. Annetaan neuvoja jotka tuhoavat puhelimen. En ole ainoa uhri.
Aivan käsittämätöntä toimintaa huollolta :eek:. @Juha Kokkonen pitäisiköhän HMD Globalilta kysyä kommenttia, että miten rikkoutuneiden laitteiden kanssa toimitaan? HMD Globalin foorumilla oli juttua, että laitteet korjattaisiin valmistajan piikkiin, vaikka takuu olisikin loppunut (kuten tässä tapauksessa voisi olettaa tapahtuvakin).
Lisäksi singhnsk käyttäjä oli löytänyt keinon, miten puhelimen saa palautettua elävien kirjoihin. Se vain vaatii bootloaderin lukituksen avaamisen tai huollon ohjelmiston, joten ei onnistu ihan jokaiselta käyttäjältä. Ihmetyttää vaan, että eikö huollolla ole kyseinen metodi tiedossa? Heillä flashaus onnistuu varmasti ilman emolevyn vaihtoa :hmm:.
 
Ostettu Gigantista. Ostin sen omilla rahoilla mutta koska se oli työpuhein, niin firma maksoi sen minulle ja kuitti jäi firmalle. En ole enää töissä siellä mutta sain pitää puhelimen. Se että en ole itse maksanut puhelinta muuta kuin epäsuorasti tuottavana työntekijänä ei poista myyjän vastuuta. Se voi hankaloittaa mahdollista hyvitystä, mutta tässä on kyse enemmän periaatteesta kuin rahasta. Annetaan neuvoja jotka tuhoavat puhelimen. En ole ainoa uhri.
Jos olet puhelimen itse ostanut, niin ostotiedot/kuitti luulisi löytyvän Gigantin järjestelmästä sinun nimellä/maksukorttitiedoilla?

Aivan käsittämätöntä toimintaa huollolta :eek:. @Juha Kokkonen pitäisiköhän HMD Globalilta kysyä kommenttia, että miten rikkoutuneiden laitteiden kanssa toimitaan? HMD Globalin foorumilla oli juttua, että laitteet korjattaisiin valmistajan piikkiin, vaikka takuu olisikin loppunut (kuten tässä tapauksessa voisi olettaa tapahtuvakin).
Niin tarkoitat siis juuri tähän ongelmaan liittyvien rikkoutuvien laitteiden? Voin toki kysyä miten asia yleisesti menee, mutta luulen, että PR:n puolelta saa vain jonkun yleisen vastauksen siitä, miten asian pitäisi mennä, ei siitä miten se on jossain tietyssä tapauksessa käytännössä mennyt.
 
Niin tarkoitat siis juuri tähän ongelmaan liittyvien rikkoutuvien laitteiden? Voin toki kysyä miten asia yleisesti menee, mutta luulen, että PR:n puolelta saa vain jonkun yleisen vastauksen siitä, miten asian pitäisi mennä, ei siitä miten se on jossain tietyssä tapauksessa käytännössä mennyt.
Foorumilla sanottiin, että ongelmallisten Nokia 5.3 puhelinten (eli kaikkien?) IMEI koodilla pitäisi pystyä avaamaan huoltotiketti, vaikka takuu olisi jo loppunut. Sitä kautta korjauksen saisi sitten hoidettua. Ylempänä ei vaan näyttänyt onnistuvan ja äsken kokeilin netistä kaivetulla IMEI:llä, niin vaati tuota ohituskoodia (eng. override code).
  • "We decided to facilitate the process for our customers and now you can create a repair order in warranty without using an override code. You need to go to our site and follow the steps that the system propose to you. The IMEI of your device will be accepted for in warranty repair."
Screenshot_20230309-083053_Chrome_1.jpg
Eli lupautuuko HMD Global korjaamaan kaikki viallisen päivityksen vuoksi brickautuneet laitteet vai mennäänkö jokaisen kohdalla tapauskohtaisesti. Lisäksi kiinnostaisi tietää, että onko vika ylipäätänsä korjattu. Edellinen kommentti oli "Our developer team is aware of the issue and is working on an update that will be released as soon as possible".

Tuon jälkeen on kuitenkin vain julkaistu Android 11 päivityksiä. Android 12 versioon päivittäneet on jätetty oman onnensa nojaan?
Screenshot_20230309-083825_Chrome_1.jpg
 
Foorumilla sanottiin, että ongelmallisten Nokia 5.3 puhelinten (eli kaikkien?) IMEI koodilla pitäisi pystyä avaamaan huoltotiketti, vaikka takuu olisi jo loppunut. Sitä kautta korjauksen saisi sitten hoidettua. Ylempänä ei vaan näyttänyt onnistuvan ja äsken kokeilin netistä kaivetulla IMEI:llä, niin vaati tuota ohituskoodia (eng. override code).
  • "We decided to facilitate the process for our customers and now you can create a repair order in warranty without using an override code. You need to go to our site and follow the steps that the system propose to you. The IMEI of your device will be accepted for in warranty repair."
Screenshot_20230309-083053_Chrome_1.jpg
Eli lupautuuko HMD Global korjaamaan kaikki viallisen päivityksen vuoksi brickautuneet laitteet vai mennäänkö jokaisen kohdalla tapauskohtaisesti. Lisäksi kiinnostaisi tietää, että onko vika ylipäätänsä korjattu. Edellinen kommentti oli "Our developer team is aware of the issue and is working on an update that will be released as soon as possible".

Tuon jälkeen on kuitenkin vain julkaistu Android 11 päivityksiä. Android 12 versioon päivittäneet on jätetty oman onnensa nojaan?
Screenshot_20230309-083825_Chrome_1.jpg
Voin tuota yleisellä tasolla kysellä, että mikä on tilanne. Mihinkään huoltoasioista vastaavaan henkilöön ei ole suoraa kontaktia, joten tuo menee varmasti ainakin parin pompun kautta viestinnän kautta.
 
Kävin Fonumilla josta sain muun muassa tämän linkin: Nokia 5.3 repaired after A12 update bricked the phone

Fonumin kaveri sanoi että koko emolevy menee vaihtoon, mutta hänen antamassa linkissä pelkkä emmc-mikropiiri oli vaihdettu 7500 Sri Lankan rupialla. (Noin 22 euroa.) Vaatii piirin irti juottamisen. Suomessa kukaan ei tee sitä tuohon hintaan. Eli vaihtoon menisi varmaan koko koko emolevy. Sri Lankassa kyseinen kaveri oli maksanut Nokia 5.3 puhelimesta 30000 LKR eli 87 euroa. Suomessa tämä sama puhelin maksoi 199 euroa kesällä 2020.
 
Olen käynyt muutaman keskustelun Nokia Mobile caren kanssa. Tässä keskustelu joka lähti liikkeelle siitä että akun käyttöhistoria lakkasi toimimasta Android 12 päivityksen jälkeen: Nokia disaster

Tässä on opettavista se kuinka tukihenkilöt antavat tyhjänpäiväisiä neuvoja joista ei ole mitään hyötyä. Huonot neuvot kuluttavat vaan loputtomasti aikaa. (Tämän sivun teko vei lisää aikaa, mutta menköön tähän samaan aikakonkurssiin.)

Keskustelu lähti liikkeelle jo ennen puhelimen tilttausta. Keskustelusta näette mitä virheitä pelkässä akun käyttönäytössä on ja mitä siinä pitäisi tehdä toisin. Siitä lähti tuotekehityksellekin ideoita eteenpäin.

Olen käyttänyt tähän niin paljon aikaa, että sen arvo ylittää moninkertaisesti kännykän arvon. Toisaalta kännykkä ja sen nahkakotelo ovat erittäin siistejä ja akku on edelleen erinomaisessa kunnossa. Helpointa olisi kävellä kauppaan ja ostaa uusi. Varaakin siihen olisi. Toisaalta se ei ole järkevää.

SIM on siirretty vanhaan minikokoiseen kännykkään, joka on ollut aina suosikkipuhelimeni:
Samsung Tocco F480 (Mitat vain 9,5 x 5 cm)
Tämä kännykkä menee hyvin taskuun ja akku kestää päiväkausia, vaikka se on ikivanha. Se on myös hyvä lääke kännykkäriippuvuutta vastaan, kun baarissa yms tulee puhuttua oikeiden ihmisten kanssa eikä roikuttua somessa.

Onko joku perillä siitä että meneekö loppujen lopuksi koko emolevy vaihtoon vai tekevät jotain muuta? Ilmeisesti itse pääsee helpoimmalla jos palauttaa huoltoon Gigantin kautta ja jos ottavat korjaukseen ilmaiseksi jonkin tuotevastuulain perusteella?
 
Koetin avata huoltotiketin mutta se ei onnistunut. Kun syötin osoitetietoja, niin systeemi ilmoitti että annettua osoitetta ei voi vahvistaa. Kävi ilmi että piti valita ensin maaksi Suomi vaikka maana oli oletusarvoisesti Suomi. Eli tein maavaihdon Suomi -> Suomi jolloin tuli varoitus että aiemmin syötetyt tiedot menetetään. Sitten vasta pääsi jatkamaan.

Huoltotikettiä tehdessä kävi ilmi, että laitteen takuu onkin yllättäen voimassa. Suomessa on lakisääteinen kahden vuoden takuu. Kännykkäni on kaksi ja puoli vuotta vanha. Kännykkä on ostettu Gigantista, mutta ostokuitissa ei näy takuuaikaa. Gigantti myy pidennettyä takuuta erikseen. Härskiä.
Nyt kännykkä on pakattu ja DLH on hakenut sen kotoani ilmaiseksi korjattavaksi.

Takuu.png


DLH.png
 
Viimeksi muokattu:
Kännykkä haettiin kotioveltani ja korjattiin ilmaiseksi.
Nyt korjauksen jälkeen siinä on taas Android 12 eikä Android 11, joten herää kysymys että hajoaako puhelin uudelleen jos teen sille uudelleen tehdasasetuksen palautuksen. Ei ole aikomus tehdä, mutta jos laitan sen joskus kiertoon, niin tämä olisi hyvä tietää.
Kysymys on lähetty Nokialle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 623
Viestejä
4 493 900
Jäsenet
74 264
Uusin jäsen
NiuNau

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom