NoFrost / LowFrost -kylmälaitteiden monet ongelmat

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
716
Kodinkoneista ja kylmälaiteista on muutama yleinen ketju, mutta näkisin, että näistä No-/LowFrost -laitteista voisi olla omansa.

Lyhyesti:
NoFrost ja LowFrost (nimitykset vaihtelevat valmistajasta riippuen) ovat kylmälaitteissa jo jonkin aikaa sitten yleistyneitä markkinointitermejä, joilla tarkoitetaan tekniikkaa, jolla vähennetään kylmälaitteiden, usein pakastimien, manuaalista sulatustarvetta. Kyseisissä laitteissa sisällä oleva höyrystin on yleensä eristetty esimerkiksi styroksilla muovilevyjen taakse. Höyrystimeltä kylmää ilmaa levitetään kylmätilaan tuulettimen avulla. Höyrystimeen on lisäksi yhdistetty pieni lämmitysvastus (usein n. 100W), jolla höyrystintä sulatetaan automaattisesti, yleensä muutaman kerran päivässä. Myös tuuletin tuottaa pienen määrän lämpöä pyöriessään. Tuulettimen ja vastuksen tarkoituksena on estää huurteen ja jään muodostuminen ja vähentää näin sulatustarvetta. Ratkaisu ei kuitenkaan tarkoita, että laitteita ei tarvitsisi sulattaa manuaalisesti koskaan (kts. jäljempänä).

Hyvässä tapauksessa laite toimii, kuten kuvattu ja suunniteltu.

Yleistä toiminnasta:
Mikään kylmälaite ei ylläpidä täsmälleen pyydettyä tasaista lämpöä (kylmää), vaan lämpötila vaihtelee pyynnin ympärillä kompressorin käyntiaikojen mukaisesti. Ts. +5 asetetun jääkaapin lämpötila voi vaihdella esimerkiksi +3 ja +7 asteen välillä, pakastimen puolella vaihtelu on yleensä vielä suurempaa.
Tiukentuneiden energiatehokkuutta koskevien vaatimusten lisäksi yhdistelmälaitteet (jääkaappipakastin) ovat lisäksi olleet jo vuosia lähes aina yhden kompressorin laitteita, eli kompressori kylmentää vuoronperää sekä jääkaappia ja pakastinta - ja lepää tarvittaessa. Jäähdytystä ja siten kylmäaineen virtausta ohjataan näin ollen jonkinlaisella mekaanisella ratkaisulla, yleensä kolmitieventtiilillä ja ohjaus voi perustua esimerkiksi magneettiin.

Ongelmat:
NoFrost/LowFrost ei takaa, etteikö laitetta pitäisi toisinaan sulattaa, joskus useamminkin. Tämä riippuu pitkälti kuinka laitetta käytetään. Jos laitteen ovea avataan useasti, se jää pidemmäksi aikaa auki tai kerralla yritetään jäähdyttää liian suurta kuormaa, pääsee kosteutta ja siten huurretta ja jäätä muodostumaan höyrystimelle. Jossain vaiheessa jäätä voi olla muodostunut jo niin paljo, ettei lämmitysvastus riitä yhdellä syklillä sulattamaan kaikkea, ja näin jäätä muodostuu pikkuhiljaa lisää. Laite on tällöin sulatettava perinteiseen tapaan. Useasti näissä laitteissa sulatus saattaa viedä normaalia enemmän aikaa (vuorokaudesta kahteen), koska höyrystimen kenno on eristetty rakenteellisesti muusta tilasta. Sulatusta voi nopeuttaa purkamalla - jos mahdollista - rakenteita pois edestä tai lämmittämällä varovasti esimerkiksi hiustenkuivaajalla.

Mutta sitten..
Internet on täynnä tarinoita siitä, kuinka kerran "vikaantunut" No-/LowFrost -laite ei ole jatkossa toiminut enää ongelmitta kuin lyhyitä aikoja. Vika on voinut ensimmäisen kerran ilmaantua parin viiden tai kymmenen vuoden kuluttua, eikä vialle ole löytynyt yksiselitteistä syytä. Laitteita toki myydään valtavia määriä, ja ongelmat nousevat aina korostetusti esiin. Toisaalta, moni ostaa vain uuden laitteen miettimättä asiaa. Vian syitä voi olla useita: kennoston jäätyminen, tuulettimen tai lämmittimen vikaantuminen, kompressorin vikaantuminen, kylmäaineen vuodot, kylmäaineen ohjauksen vikaantuminen, termostaatin tai antureiden vikaantuminen jne. Yhteinen tekijä tuntuu kuitenkin olevan, että vian paikantaminen on haastavaa, ja usein korjaaminen arviokäynteineen maksaa niin paljon, että on varmempi ostaa uusi takuunalainen laite. Tätä nykyä moin valmistaja tarjoaa ainakin kompressoreille 10 vuoden takuun.

Ja se oma tarina:
Noin 7 vuotias AEG:n (Electroluxin) hankinta-aikaan n. 1000 euron jääkaappipakastin alkoi oireella keväällä. Pakastin herätteli piippauksella, ja varoitti lämpötilan nousseen -8 asteeseen (tai ylemmäs). Aluksi tämä oli tosi satunnaista, sitten alkoi tapahtua usemmin jos pakastinta oli auottu ja viimeisen parin viikon aikana aivan jatkuvasti - pakastin pysyi hädin tuskin pakkasen puolella. Säilytän ruokaa kaapissa yleensä hyvin vähän, mikä ei tietysti energiatehokkuuden kannalta ole laitteelle järkevää. Toisaalta, en kärsinyt suurta menetystä sulaneiden pakasteiden takia.

Olen tutkinut laitetta aikani, ja pidin sen poissa virroistakin toista vuorokautta. Omalla kohdalla kennosto oli kyllä täysin sula, eikä tuota edellä kuvattua jäätymisongelmaa ollut mielestäni tapahtunut. Heitin sekä jääkaappiin että pakastimeen Xiaomin bt-anturit, joilla saan vähän osviittaa toiminnasta. Arvot tuskin tarkkoja, varsinkin, kun suositeltu käyttölämpötila on suurinpiirtein alueella 0 - 40.

Huomioitavaa käyrissä on, että olen välillä vaihtanut pyyntiä jääkaapin osalta asteella parilla, pakastimen osalta -18 -> -15 -> -18 -> -20; viimeisimmän eilen n. klo 19 ja samalla asettaen laitteen FrostMatic-tilaan, jossa se näyttää olevan edelleen. Tänä aamuna n. klo 8 tuuppasin sisään lisäksi parin litran tötsän n. 4 asteista vettä varaamaan kylmää.

1727859339568.png

Jääkaappi || Pakastin

Tulosten perusteella jääkaappi on toiminut kokoajan normaalisti. Pakastimen kohdalla on kuitenkin n. 5-6 tunnin välein näitä outoja lämpenemisjaksoja, jolloin lämpötila nousee hyvinkin nopeasti. Asiassa on nyt ollut pieni muutos sen jälkeen, kun asetin pakastimen FrostMatic -tilaan (josta se ei taida siirtyä pois, ennenkuin lämpötila on tuon pyydetyn -20 tietyn ajan verran).

Olen epäillyt mm. kompressorivikaa (potku ei vain riitä), kylmäaineputkien vuotoa/tukkeutumista tai kylmäaineohjauksessa olevia ongelmia. Sulatuksen jälkeen jääkaappi kylmeni suhteellisen nopeasti, pakastin ei aluksi ollenkaan. Viikonlopun yksin ollessaan pakastinkin oli kuitenkin lähtenyt tyhjänä ollessaan kylmenemään aina -18 saakka, mutta lämpeni myös nopeasti n. 4-6 syklin jälkeen.

Tämä kuitenkin sulki pois viat kylmäaineen ohjauksessa ja oikeastaan myös vuodoissa. Lämpötilat tuntuisivat pitävän paikkaansa myös kaapin omien antureiden osalta. En myöskään mielestäni huomaa tiivisteissä ongelmia, ja pakastimen ovi on - jos ei nyt tiukasti - niin kuitenkin omiin sormiin hyvin kiinni. Nyt lähinnä ihmettelen, miksi pakastimen lämpötila ylipäänsä heiluu alle tunnin sykleillä niin suuresti (jopa 15 astetta); lämmittääkö vastus (ja toki tuuletin) sisätilaa jostain syystä kokoajan? Vai vuotaako tiivisteet tai läpiviennit sittenkin?

Otan mielelläni ideoita, diagnooseja ja lisäksymyksiä tämän osalta, ja purkakaa toki omat murheenne tähän. Ehkä joku hyötyy, kun melko yleiset ongelmat keskitetään yhteen ketjuun :) Saan toivottavasti suljettua vastuksen toiminnan/toimimattomuuden pois tavalla tai toisella lähiaikoina.

Ja korjatkaa, jos minulla tuli asiavirheitä. Tässä on vasta aloitettu kylmälaitteiden toimintaperiaatteiden opiskelua 😅
 
Viimeksi muokattu:
Silloin kun pakasti lämpenee, niin käykö kompressori?

Jos kompressori käy mutta ei jäähdytä niin kylmäainekierrossa on vikaa.
Jos kompressori ei käy vaikka lämpötila nousee on kompressorin ohjauksessa vikaa.
 
Silloin kun pakasti lämpenee, niin käykö kompressori?

Jos kompressori käy mutta ei jäähdytä niin kylmäainekierrossa on vikaa.
Jos kompressori ei käy vaikka lämpötila nousee on kompressorin ohjauksessa vikaa.
Pakastimen lämmetessä jääkaappi kylmenee, ts. vuorottelee. Pakastin vain lämpeää merkittävän nopeasti. Täytyy kokeilla seurata tarkemmin missä kohtaa kompressori oikeasti lepää. Melkein tauotta tuo tuntuu käyvän.
 
Olisiko siitä kuitenkin kylmäaine käymässä vähiin. Vuoto ei varmaan ole iso, mutta kuitenkin riittävä että potku ei riitä enää pakastamiseen.
 
Olisiko siitä kuitenkin kylmäaine käymässä vähiin. Vuoto ei varmaan ole iso, mutta kuitenkin riittävä että potku ei riitä enää pakastamiseen.
Tämä voisi olla se loogisin syy, koska "hyötysuhde" tuossa tuntuisi laskeneen. Mutta se ei silti oikein selitä, miksi pakastin lämpenee niin nopeasti. Katselin tuossa, että monessa kaapissa luvataan 20h aikaa -18 -> -9 muutokselle, kun ovea ei avata. Oma putoaa saman alle 2 tunnissa..
 
Viimeksi muokattu:
Saan toivottavasti suljettua vastuksen toiminnan/toimimattomuuden pois tavalla tai toisella lähiaikoina.
Laita väliin kulutusmittari, niin sillä se selviää. Omassa AEG no-frost jääkaapissa pystyi helposti kulutuksesta päättelemään käyttötilan: Pois/päällä/sulatus. Noissahan on lisäksi ihan äärimmäisen yksinkertaiset (ja huonot) termostaatit tyypillisesti, mikä voi myös aiheuttaa kaikenlaista. Mullakin ihan normaalisti toimiva jääkaappikin voi tehdä ihan ihme seilausta lämpötiloissa (ollen keskimäärin oikein). Tuo todella nopea lämpeneminen sulla osuisi vain aika hyvin siihen, että vastus olisi jatkuvasti päällä, tai sitten joku muu lämpövuoto.

Tässä vaatimattomassa tunnin videossa yritetty selvittää tuollaisen halvahkon jääkaapin termostaatin sielunelämää ja selviää hyvin noiden rajoitteet
 
Enpä pystynyt toteamaan, että vastus olisi päällä. Itseasiassa se ei ole nyt tainnu käydä vuorokauteen ollenkaan, kun on ollut tuo "frostmatic" -tila valittuna; sen verran jäässä oli kenno, ei edes tuuletin saanut imettyä ilmaa läpi. Eli ainoa lämpöä tuottava elementti olisi tuuletin itsessään, eikä senkään luulisi kovi nopeasti lämmittävän. Myös tiivisteet istuu kyllä napakasti..

Tässä vielä jääkaapin ja pakastimen lämpökäyrää parilta vuorokaudelta.
- Eilen klo 12 nappasin hetkeksi pakastimen vastuksesta ja lämpötila-anturista piuhan irti, jolloin laite käyttäytyi kuten välillä 12-14.
- Eilen n. klo 20 vaihdoin frostmatic-tilan päälle -> Näytti jo aamulla paremmalta, kunne keskilämpötila alkoi taas hiljalleen nousta.

Äsken nappasin bt-anturin pois kun purin taas tieni höyrystimelle. Enpä tullut hullua hurskaammaksi.

1727894269281.png
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä sen oikean syyn löytyminen on aivan arpapeliä. Seilailkoon nyt viikonlopun pakastin omiaan, kunhan jääkaappi pysyy viileänä. Kun saan kaverin matkaan, niin nostan tuolta kolosta pihalle; sekä huolto että vaihtaminen sen vaatii kuitenkin. Jos siinä vaikka kylmäainevuodon havaitsee, niin tietää syyksi. Mutta pakastin ei vain jaksa viiletä tarpeeksi.

Lämpötilan noinkin suuri heiluminen ilmeisesti kuuluu asiaan, vaikka sitä suuresti ihmettelen. Löysin tällaisen artikkelin googlailemalla, ja samanlaista käyrää suurinpiirtein samoilla ajoilla tuollakin on. Mutta keskilämpötila vain on selkeästi kylmempi, oma ei sinne asti pääse - ja jos pääsee, niin sitten ei pysy, tai ei sulatusjakson jälkeen pysty kerrasta kylmenemään sinne asti.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä käyriä seuranneena ja asioita pois sulkeneena, voisi vika olla termostaatissa/lämpökytkimessä, joka katkaisee tuon höyrystimen sulatuksen ja käynnistää kompressorin, jos lämpötila nousee liikaa:
"Frost-Free" refrigerator/freezer units usually use a heating element to defrost their evaporators, a pan to collect and evaporate water from the frost that melts from the cold plate and/or evaporator coil, a timer which turns off the compressor and turns on the defrost element usually from once to 4 times a day for periods usually ranging from 15 to 30 minutes, a defrost limiter thermostat that turns off the heating element before the temperature rises too much while the timer is still in its defrost phase
Tuntuu, että omat sulatusjaksot kestää vajaata tuntiakin, kun kompressori ei käy. Täytyy lisäksi vielä seuraavaksi kompressorin levätessä ja lämmittimen oletettavasti toimiessa tarkastaa, pysähtyykö tuuletin kuten kuuluisi. Voi olla, että ei, jonka vuoksi pakastimen elintarvikepuoli lämpenee myös turhan nopeasti:

While defrosting, this fan is stopped to prevent heated-up air from reaching the food compartment.

Moni muukin asia tuossa varmasti elää omaa elämäänsä, mutta tuossa tai jossain muussa termostaatissa (eli käytännössä ohjainkortissa) vika voisi olla.

Edit: Tuuletin pysähtyi n. 2 minuutin kuluttua kompressorin sammuttua, mutta näytti myös käynnistyneen (melkein tunnin mittaisen) sulatuksen aikana, ts. siirtää vastukselta lämpöä elintarvikkeiden puolelle. Pistän nyt joka tapauksessa tuon lämpökytkimen tulemaan, kun ei kallis osa ole
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 347
Viestejä
4 553 404
Jäsenet
74 959
Uusin jäsen
sorjonen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom