Nissan moottoririkko, mikä syynä?

Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
406
Siskoni Nissan dig-t 115 moottorilla jätti hänet taannoin tien päälle. Kuusi vuotta vanha auto, kilometrejä vajaa 140t. Korjaamolla havaittiin yhden venttiilin osuneen mäntään ja puristuspaineet siinä nollilla. Muiden sylinterienkin paineet puolet normaalista, reilu 5 bar. Vaihtoon meni sylinterinkansi, nokka-akselit, venynyt ketju ja kiristin. Hintaa korjaukselle karvan vajaa 5 k€. Tässä pari kuvaa kiristimestä, voisiko kiristimen pettämisen aiheuttama ketjun löystyminen syynä?

kiristin2.jpg
kiristin3.jpg


Kiristin.jpg
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
590
Hyvinkin voi johtua kiristimestä. Sehän todennäköisesti (en tunne ko. moottoria) kiristyy öljynpaineella ja hampaat lukitsee sen ettei pääse ketju liian löysälle. Nyt kun ne hampaat on kuluneet niin ketju on todennäköisesti joka startilla ollut löysällä.
 
Liittynyt
07.10.2020
Viestejä
330
Ihme että päässyt 140tkm tuolla koneella kun se on ollut susi jo suunnittelupöydältä lähtien. Karuimmat tarinat on, että ketju hajonnut ajettaessa uutta autoa ulos myymälästä. Ketjuvahinkojen välttämiseksi tuohon koneeseen suositellaan ketjunvaihtoa 100tkm välein. Sama kone on käytössä myös Renaultissa ja Daciassa, ja yhtälailla niidenkin koneet hajoilee hyvin pienillä lukemilla. Konevikaisia on huutokaupat.comissa ja copartilla jatkuvasti myynnissä. Mitään pitopeliä tuosta autosta ei tule saamaan ellei jatkuvasti remppaa jakopäätä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 803
Mulla oli aikanaan megane tällä samalla 1.2tce koneella ja 60tkm aikana ei koneessa ollut kuin yksi vika, vedenjako blokki alkoi vuotamaan, mutta kyllä noissa ollut ongelmia mitä rellu foorumia lukenut.

Jälleen yksi esimerkki miksi en osta suorasuihkulla olevaa bensamoottoria, jakopää kovilla kun venttiilin ajoituksien lisäksi siellä on vielä bensan korkeapaine pumppu vastustamassa ja yksirivinen ketju ei kestä sitä.

VAG konserni, bemari ym. suorasuihkut kärsii jakoketju ongelmista ihan jatkuvalla syötöllä.

Sitä edellinen auto meni alkuperäisellä ketjulla mun omistuksessa 300tkm, mutta ei siinä ollut venttiilin ajoituksia tai suorasuihkuakaan.
Vanhemmat n-sarjalaiset kärsi venyvistä ketjuista, muttei uudemmat b-sarjalaiset.
 
Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
406
Joo, tyypillinen ongelma tälle moottorille. Jotenkin ärsyttävää kun siskolle tuota uutena myytäessä kehuttiin, että ei tarvitse huolehtia kalliista jakohihnan vaihdosta kun on huoleton ketjukone mille ei koskaan tarvitse tehdä mitään.

Tyttärelle nyt tuon yksilön ostin ensiautoksi. Jos sillä nyt kone korjattuna jonkun vajaan satkun pystyisi ajamaan. Kiva autohan tuo Pulsar on ajaa. Sääli kun ovat ranskisten kanssa menneet kimppaan ja sen myötä laatu ja luotettavuus kokenut romahduksen.

Nissanille kun tästä reklamoitiin niin heidän näkemyksensä on se, että venttiilien väliin on mennyt karstanmurusia mikä on aiheuttanut moottorin vaurioitumisen. Aika uskomaton yhteensattuma, että täsmälleen samalla hetkellä on kaikissa neljässä sylinterissä sama juttu tapahtunut. Korjaamolla kun heidän vikadiagnoosinsa kyseenalaistin niin kommenttina oli vain että 'on näitä nähty'. Reilumpaa olisi ollut jollain pikkusummalla osallistua korjauskustannukseen ja pitää asiakas tyytyväisenä. Systerin perheeseen on kuitenkin useampia Nissaneita ostettu uutena mutta nyt tietenkin vaihtuu merkkiuskollisuus toiseen merkkiin.
 
Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
406
Hyvinkin voi johtua kiristimestä. Sehän todennäköisesti (en tunne ko. moottoria) kiristyy öljynpaineella ja hampaat lukitsee sen ettei pääse ketju liian löysälle. Nyt kun ne hampaat on kuluneet niin ketju on todennäköisesti joka startilla ollut löysällä.
Luultavasti näin. Kiristintä kun kädellä kokeilee, niin kahden kuluneimman hampaan kohdalla kiristin luistaa eikä pysy hampaalla. Sinänsä moottorin vaurioituminen tapahtui kesken moottoritieajon.
 
Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
406
Aika kulunut on tuo lirputinkin, mikä tarraa kiristimen männän hampaisiin:
Lirputin.jpg


Tällaisista osista kiristin koostuu:
Purettu kiristin.jpg


Onko jotain keinoa millä pystyn itse todentamaan ketjun/ketjujen venymisen? Tässähän ne minulla olisi tutkittavaksi.
 
Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
406
Uudet osat on jo autossa, joten hankala niitä mittailla. Mutta nyt kun käteen ottaa ketjun niin onhan se ihan selvästi venynyt. Iso klappi jokaisessa ketjulenkin nivelessä. Samoin on ketjupyörän hampaat kuluneet ihan piikeiksi. Kun vertaa viereisen nokkaketjun hampaisiin (samanlainen ketju, hieman kapeampi vain) niin hampaissa on huima ero.

Tekaisin videon ketjun klapista ja otin kuvan ketjupyörän hampaista:



ketjupyörä.jpg
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
790
En tapausta tunne mutta heti eka haku "Nissan dig-t" vie Luigin pajalle. Siellä on spekuloitu mahdollisia syitä. Kiristimen rakenne ei ole syy, koska se on yleisesti käytössä, toki siitäkin joustovara loppuu, kun ketju venyy riittävästi.
Rikkontuneiden osien vertailu jälkeenpäin ei liene kovin hyödyllistä, koska osat ovat saaneet epätasaisia ja kovia iskuja äkkipysähdyksessä. Vertailu olisi pitänyt tehdä vielä kunnossa ollessa, eritoten tuo kiristimen osalta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
406
Itseä henkilökohtaisesti eniten kiinnostaa se, että korjaamon väite, että kyseessä olisi venttiiliin kertyneen karstan aiheuttama moottorin rikkoontuminen ei tunnu uskottavalta. Se ei mielestäni istu siihen, että kaikista sylintereistä menee puristukset täsmälleen samalla hetkellä.

Äkkipysähdys voisi selittää kiristimen kuluneisuutta mutta se ei selitä ketjupyörän kuluneisuutta kauttaaltaan eikä ketjun väljyyttä koko ketjun mitalta. Venttiilin osuessa mäntään ketju kiristyy nokka-akselin ja kampiakselin välillä ketjun kulkusuunnassa mutta ei kampiakselin ja nokka-akselin välillä, jossa se iskeytymishetkellä löystyy. Samoin kampuran ketjupyörässä olisi osassa hampaista painumajäljet ja osassa ei, koska iskeytymisen hetkellä ehkä vajaa puolet rattaista on ketjuun sillä hetkellä kosketuksissa.

Minusta on hyödyllistä spekuloida ja pohtia ongelman juurisyitä jo siitäkin syystä, että yleinen tietoisuus tämän tyyppisistä ongelmista lisääntyy ja esimerkiksi auton ostotilanteessa voi myyjältä kysellä asiasta ja etenkin käytettyä ostaessa tiedostaa mahdollisen kalliihkon ketjunvaihtoremontin tarve. Esimerkiksi kun siskoni tämän auton uutena osti, oli yhtenä myyntiargumenttina ns. ketjukone, jolloin kuulemma ei ikinä tarvitse huolehtia kalliista jakopään remontista.

Ehkä moottorista olisi ollut kuultavissa varoittavaa ääntä mutta harva autoilija enää on sellainen vanhan koulukunnan heppu (kuten vaikkapa minä) joka kuuntelee jokaisen ylimääräisen moottorin äänen ja mielessään sille laittaa hintalapun. Eikä vissiin korjaamollakaan (Atoy) oltu mitään kuultu kun viimeisin huolto kuitenkin alle kymppitonnia ennen vauriota ja 110 tkm huolto Nissanin merkkihuollossa. Ei sielläkään ollut puhetta mistään ketjunvaihdon tarpeesta. Eli siinä mielessä siskon puolesta harmittaa tällainen tolkuttoman kallis tapaus aika lailla turhan takia.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
790
Ajatus oli, että juurisyyn löytäminen on paljon hankalampaa jälkikäteen, kun moottoririkossa on hajonnut muutakin ja voi epäillä vääriä kohtia. En tiedä onko mahdollista mutta jos ketjua pystyy mittaamaan hyvissä ajoin tarkastusluukusta, niin se on hyödyllisempää (jos heikko ketju on syy). Ihmettelen, ettei huoltokaan tarkastanut, jos 110tkm jo ajettu ja riski tiedossa.
Karstassa voi olla epäily, että venttiilit hiertävät kiinni ja rasittaa ketjua/rattaita vähitellen enemmän. Jos/kun mitään obd-hälyä ei tullut, niin sylinterit toimivat oikein ja karstaa on voinut kertyä tasaisesti, mitä näitä pakokaasun takaisinkierrätyslaitteita on.

Kerran, kun Toyotan vvt-i ketjun vaihdoin, niin auto hyvissä ajoin heitti vikavalon ja koodin ketjun venymisestä. Outoa, ettei noin uusi auto heittänyt virhettä, kun Toyotakin oli lähes 25v vanha.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
437
0.9-litraisessa versiossa jakoketku kestää, tässä ei. Samat osat jakopäässä käytössä. Ero on se ruiskun korkeapainepumppu, joka isommassa on ja pienemmässä ei, kun siitä puuttuu koko suoraruisku. Ainakaan mitään muuta selitystä ei ole löytynyt miksi sama ketju kestää yhdessä versiossa ja toisessa taas ei kestä. En varmasti tiedä onko tämä esimerkki hajonnut pelkän tyypillisen ketjun venymisen takia, mutta se ei olisi ensimmäinen kerta eikä viimeinen.
 
Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
406
Nissan Foorumilla on tästä enemmän keskusteltu, mutta laitan tännekin ketjun venymisestä tekaisemani videon:

 
Liittynyt
18.07.2018
Viestejä
99
No siellä on kyllä jotain muuta kiertänyt kuin pelkkää öljyä. Toki jo myöhäistä mutta öljynsuodatin on voinut olla jo aika mielenkiintoisessa kunnossa ja jos kerran nokat on tuossa kunnossa niin mitenköhän on alakerran laita kun samoja liemiä se joutuu myös sietämään.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 292
Öljynsuodatin auki, jos vielä löytyy. Sieltä etsimään suodatinmateriaalista metallia yms.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
790
Kuitenkin nokat kuvissa näyttävät vielä siistiltä, joten kyllä öljy on jotenkin kiertänyt. Onko sitten kankeaa öljyä ettei se ole ehtinyt laakeripinnoille.
Kuvista on vaikea sanoa urien syvyyttä laakeripinnoissa, ehkä ne ei vielä haittaa tai moottorihiomo saa helposti kiillotettua pinnat.

Muok. On noita pahemmin kuluneita myyty netissä: Camshaft 130209609R Renault Dacia Nissan 1.2 TCe 1.2 DIG-T

Muok2. Uutta matoa koukkuun arvelu alempana öljyn vähyydestä voi hyvin aiheuttaa ongelmat nokka-akselissa, ketjussa ja ketjunkiristimessä.
Hajoaminen tapahtui moottoritienopeudessa, niin ketjunkiristin varmasti ottaa itseensä. Siinä tulee koko auton hitausmomentti kertaheitolla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 149
Tuo että kiristimessä näkyy noi jäljet tuossa puolessa välissä ei mielestäni kyllä viittaa siihen että ketju olisi liikaa venynyt, ellei tuossa kiristimen rakenteessa ole jotain suunnitteluvirhettä joka estää sen kiristymisen tuosta edelleen.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 292
Jäljet tosiaan viittaisivat siihen, että on ajettu ilman riittävää määrää öljyä.

Ja kun ei ole öljynpainetta, öljynpaineella toimiva kiristin ei ole toiminut, vaan hakkautunut paskaksi?

Siellä on todennäköisesti alakerta ottanut osumaa myös.

:hmm:
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
790
Jäljet tosiaan viittaisivat siihen, että on ajettu ilman riittävää määrää öljyä.
Korjaamolla havaittiin yhden venttiilin osuneen mäntään ja puristuspaineet siinä nollilla. Muiden sylinterienkin paineet puolet normaalista, reilu 5 bar.
Juurisyy taitaa hahmottua: Miltä ne sylinterit ja männät näyttävät, ovatko pinnat yhtä uraiset, kuin nokka-akselissa. Nissanin mukaan 0,5l/1000km öljynkulutus on ok. Öljynpainevalo ei välttämättä syty pienellä öljymäärällä, mutta vahinkoa voi syntyä.
 
Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
406
Ei tuo koskaan ole öljyä kuluttanut ja öljyn määrä on pysynyt aina hyvänä öljynvaihtojen välillä eli ei ole ollut tarvetta lisäillä.
 
Liittynyt
12.07.2022
Viestejä
169
Jos koko auton huoltohistorian ajan on käytetty ohjekirjan ilmoittamaa öljyä, niin kait toi sitten viittaa noihin linkitettyihin tyyppivikoihin.

Ostin aikoiaan 4 vuotta vanhan passatin (2004) 3bg ja sain siihen volkswagen liikkumisturva -nimisen takuun vuodeksi.

Parin kuukauden päästä ostosta vesipumppu sanoi itsensä irti. No liikkumisturvahan sen kattoi ja sain jakohihnaremontin ilmaiseksi (arvo siihen aikaan 1200e) koska sehän vaihdetaan aina vesipumpun vaihdon yhteydessä.

Eli jos jokin liike vielä nykyäänkin antaa autolle vuoden takuun auton ostohetkestä, niin ostakaa auto ehdottomasti semmoisesta liikkeestä. Tuleehan siitä hemmetin huoleton olo auton ostajalle.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
437
Eli jos jokin liike vielä nykyäänkin antaa autolle vuoden takuun auton ostohetkestä, niin ostakaa auto ehdottomasti semmoisesta liikkeestä. Tuleehan siitä hemmetin huoleton olo auton ostajalle.
Kyllähän tuollaisia liikkeitä on Suomessa paljonkin. Mutta onko kyseessä mikään oikea takuu joka oikeasti kattaa mitään ja jota tarjoajat kunnioittavat, niin se onkin sitten jo harvinaisempaa. Usein sanotaan, ettei tällainen takuu ole sen paperin arvoinen, jolle se on tulostettu.

Tarkkana kannattaa olla, mutta lähikuukausina käytetyn auton ostosta voikin vedota joka tapauksessa myyjän virhevastuuseen, josta määrää laki. Esim. tuollainen vesipumpun hajoaminen on ilman muuta virhevastuuseen kuuluva, jolloin takuunkin on se helppo kattaa, sehän lain mukaan olisi korvattava joka tapauksessa oli takuuta tai ei.

Usein toki liikkeet yrittävät kiemurrella irti virhevastuustaan, mutta kuluttaja kun tietää lailliset oikeutensa niin se ei yleensä kovin pitkälle johda. Silti on sanottava, että Kuluttaja-lehden musta lista kannattaa aina käydä läpi ennenkuin ostaa auton liikkeestä X. Listalta löytyvät kaikki ne firmat, jotka ovat jättäneet Kuluttajariitalautakunnan ohjeistuksen noudattamatta. Käytännössä se taas tarkoittaa, että liike on todistettavasti jättänyt virhevastuunsa täyttämättä valtion suorista ohjeista huolimatta, ja tilanteen korjaaminen vaatisi silloin liikeen haastamista oikeuteen.
 
Liittynyt
04.04.2017
Viestejä
170
140tkm ajettu pikkuturbomoottori, tarviiko sen enempää edes kestää? Suomen olosuhteet, kulmäkäynnistyksiä sekä pätkäajoa ja siihen päälle longlife huollot. Kireät saastemääräykset, etanolin lisäys polttoaineeseen, tehoja 100hv/litra ja moottorin valmistuskustannukset satasia. Ei noilla eväillä kestävää moottoria saa, silti ostin sellaisen uutena :) . Ostovaiheessa kelasin että 16k€ autolla 13v ja 130000km ilman isompaa rempaa on ok ja sen jälkeen auto vaikka paaliin koska moottori voi olla ihan loppu (10v ja 120tkm takana).
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
437
140tkm ajettu pikkuturbomoottori, tarviiko sen enempää edes kestää? Suomen olosuhteet, kulmäkäynnistyksiä sekä pätkäajoa ja siihen päälle longlife huollot. Kireät saastemääräykset, etanolin lisäys polttoaineeseen, tehoja 100hv/litra ja moottorin valmistuskustannukset satasia. Ei noilla eväillä kestävää moottoria saa, silti ostin sellaisen uutena :) . Ostovaiheessa kelasin että 16k€ autolla 13v ja 130000km ilman isompaa rempaa on ok ja sen jälkeen auto vaikka paaliin koska moottori voi olla ihan loppu (10v ja 120tkm takana).
Tuotahan se nykyään on, mutta toisinkin voisi olla. Renaultin puolella tuon moottorin suora edeltäjä on sekin halvalla valmistettu pikkuturbo, mutta se silti kestää. Kuitenkin näissä joka tapauksessa kannattaa miettiä myös kokonaiskustannuksia; jos esim. moottorin vaihto maksaa saman verran kuin uuden auton arvonalenema kolmessa vuodessa, niin saattaa mennä paaliin moni auto liian aikaisessa vaiheessa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 149
140tkm ajettu pikkuturbomoottori, tarviiko sen enempää edes kestää? Suomen olosuhteet, kulmäkäynnistyksiä sekä pätkäajoa ja siihen päälle longlife huollot. Kireät saastemääräykset, etanolin lisäys polttoaineeseen, tehoja 100hv/litra ja moottorin valmistuskustannukset satasia. Ei noilla eväillä kestävää moottoria saa, silti ostin sellaisen uutena :) . Ostovaiheessa kelasin että 16k€ autolla 13v ja 130000km ilman isompaa rempaa on ok ja sen jälkeen auto vaikka paaliin koska moottori voi olla ihan loppu (10v ja 120tkm takana).
Ei moottorin iskutilavuus oikeastaan liity sen kestävyyteen,vaan moottorin rasitus. Aiemmin kun isokokoinen moottori tarkoitti suurempaa tehoa, ja siten pienempää keskimääräistä rasitusta tuollainen käsitys tietysti muodostui, mutta varsinainen syy oli se että moottoria käytettiin kevyemmällä kuormituksella.

Lähtökohtaisesti myös kireät saastemääräykset pakottavat puhtaampaan polttoon, joka on moottorin kannalta parempi, myöskin etanoli on varsinaisen moottorin kannalta parempi polttoaine, mutta asettaa polttoainejärjestelmälle kyllä erityyppisiä haasteita kuin puhdas bensa.

Jos moottorin rakenne on suunniteltu huonosti tai muuten vaan lyhytikäiseksi on oma asiansa, mutta eihän kuluttajat yleisesti muutenkaan ole kovin kiinnostuneita tuollaisen laitteen pitkäikäisyydestä.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 292
140tkm ajettu pikkuturbomoottori, tarviiko sen enempää edes kestää? Suomen olosuhteet, kulmäkäynnistyksiä sekä pätkäajoa ja siihen päälle longlife huollot. Kireät saastemääräykset, etanolin lisäys polttoaineeseen, tehoja 100hv/litra ja moottorin valmistuskustannukset satasia. Ei noilla eväillä kestävää moottoria saa, silti ostin sellaisen uutena :) . Ostovaiheessa kelasin että 16k€ autolla 13v ja 130000km ilman isompaa rempaa on ok ja sen jälkeen auto vaikka paaliin koska moottori voi olla ihan loppu (10v ja 120tkm takana).
Ei pienten vapaasti hengittävien bensamoottorienkaan oletettu ennen kestävän läheskään yhtä pitkälle kuin suurempi iskutivuuksisten.

100 tonnia kun tuli mittariin, niin piti laittaa auto kiertoon, ennen kun tulee suurempaa vikaa.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
437
Ei moottorin iskutilavuus oikeastaan liity sen kestävyyteen,vaan moottorin rasitus. Aiemmin kun isokokoinen moottori tarkoitti suurempaa tehoa, ja siten pienempää keskimääräistä rasitusta tuollainen käsitys tietysti muodostui, mutta varsinainen syy oli se että moottoria käytettiin kevyemmällä kuormituksella.

Lähtökohtaisesti myös kireät saastemääräykset pakottavat puhtaampaan polttoon, joka on moottorin kannalta parempi, myöskin etanoli on varsinaisen moottorin kannalta parempi polttoaine, mutta asettaa polttoainejärjestelmälle kyllä erityyppisiä haasteita kuin puhdas bensa.

Jos moottorin rakenne on suunniteltu huonosti tai muuten vaan lyhytikäiseksi on oma asiansa, mutta eihän kuluttajat yleisesti muutenkaan ole kovin kiinnostuneita tuollaisen laitteen pitkäikäisyydestä.
Tuo ison moottorin ilmiö on aivan totta historiallisesti, eikä nykyään tosiaan aina osata suhteuttaa odotuksia oikeisiin asioihin. Pienempi turbomoottori voi olla erittäin kestävä, jos se sellaiseksi rakennetaan. Se vain ei ole nykyajan tyyli eikä varsinkaan "halvassa" autossa, kun halvalla tehdään.

Saastemääräyksien vaikutuksesta olen kyllä ihan eri mieltä, koska puhtaaksi väitetty tekniikka on käytännössä kovin lyhytikäistä. Tätä on juuri suoraruiskut, simplex-ketjut, hiukkassuodattimet, EGR:t, imuun kierrättävät huohottimet jne. jne. Puhdas palaminen itsessään olisikin moottorille hyvä, mutta kaikkien näiden laitteiden ollessa mukana sitä harvoin saavutetaan kovin pitkään. Koko tuo pakopuolen kauhea kuristaminen kaikenlaisilla suodattimilla jo yksistään heikentää moottorin hyötysuhdetta todella pahasti ja tätä sitten kompensoidaan turbolla ja rikkaalla seoksella, mistä seuraa lisää suodattamisen tarvetta.

Mitä tulee kuluttajien odotuksiin, niin eivät ne keskimäärin todellakaan tiedä sitä, että auton moottorin laskettu käyttöikä on 120-150 tkm. Jos tietäisivät, niin välittäisivät asiasta hyvinkin paljon. Ihmisiä on vain kovin vaikea saada ymmärtämään realiteetteja, kun markkinoinnin voima on niin suuri. Tässäkin maassa on varmasti satoja tuhansia autoja, joihin tehdään öljynvaihdot ainoastaan valmistajan suosittelemalla välillä. Eipä ole ihme jos ei vehkeet kestä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 149
Ei pienten vapaasti hengittävien bensamoottorienkaan oletettu ennen kestävän läheskään yhtä pitkälle kuin suurempi iskutivuuksisten.

100 tonnia kun tuli mittariin, niin piti laittaa auto kiertoon, ennen kun tulee suurempaa vikaa.
Joo, moottorin suunniteltu käyttöikä on tietysti oma asiansa, mutta ei sekään liity sen kokoon.


Saastemääräyksien vaikutuksesta olen kyllä ihan eri mieltä, koska puhtaaksi väitetty tekniikka on käytännössä kovin lyhytikäistä. Tätä on juuri suoraruiskut, simplex-ketjut, hiukkassuodattimet, EGR:t, imuun kierrättävät huohottimet jne. jne. Puhdas palaminen itsessään olisikin moottorille hyvä, mutta kaikkien näiden laitteiden ollessa mukana sitä harvoin saavutetaan kovin pitkään. Koko tuo pakopuolen kauhea kuristaminen kaikenlaisilla suodattimilla jo yksistään heikentää moottorin hyötysuhdetta todella pahasti ja tätä sitten kompensoidaan turbolla ja rikkaalla seoksella, mistä seuraa lisää suodattamisen tarvetta.
Huono ketju ei kyllä liity saastelaitteisin mitenkään.

Myöskään suorasuihkutuksessa ei ole itsessään mitään negatiivisia ominaisuuksia, mutta tietysti paskasti suunnitellun ja toteutetun egr:n likaamaa imusarjaa se ei puhdista.

Hiuklassuodatin itsessään on hieno laite, mutta sen toimintaperiaatteen mukaisesti se ottaa ensimmäisenä hittiä kun moottori ei toimi oikein, ja saa syyt niskoilleen.

Suljettu huohotus on ollut moottoreissa niin kauan että pelkästään sen perusteella se on tehnyt moottoreista kymmen kertaa luotettavampia, joka ei tietenkään pidä paikkaansa.

Kiitos saastemääräysten tuo seoksen rikastaminen jonkun kompensoimiseksi ei ole enää mahdollista, ahtopainetta voidaan tietysti nostaa.

Hyötysuhdetta päästömääräykset kyllä heikentävät, absoluuttista polttoaineenkulutusta kyllä saataisiin vähennettyä rajoittamattomilla päästöillä, tosin käytännössä päästöjen rajoittamattomuus johtaa valmistajien puolelta teknisesti huonompiin toteutuksiin, jotka lisäävät kulutusta, mutta alentavat hankintahintaa.

Tuo loputon halpuutus on noiden tekniikoiden ongelma. Siis itse tekniikka ei ole se ongelman juurisyy, vaan valmistajien (ja kuluttajien) pyrkimys mahdollisimman halpaan tuotteeseen, jonka pitkän aikavälin kulut eivät ole prioriteettilistalla korkealla, tai mukana ollenkaan.
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
737
Itseä henkilökohtaisesti eniten kiinnostaa se, että korjaamon väite, että kyseessä olisi venttiiliin kertyneen karstan aiheuttama moottorin rikkoontuminen ei tunnu uskottavalta. Se ei mielestäni istu siihen, että kaikista sylintereistä menee puristukset täsmälleen samalla hetkellä.
Miksi karsta olisi epäuskottava vaurion aiheuttaja? Pikemminkin se, että vaurio ilmeni moottoritiellä (iso teho, iso ilmavirtaus ja lämpöäkin riittää) sopii hyvin yhteen sen kanssa, että imusarjasta olisi jotain lähtenyt liikkeelle. Puristusten alentumista ei välttämättä huomaa normaaliajossa.

Skenaariona voisi pohtia, mitä tapahtuu, jos karstaknööli jää kiinni venttiilin ja seetin väliin: venttiili jää kantamaan ja yläpäähän muodostuu välys. Sitten hydraulinen nostaja ajaa välyksen kiinni ja nokka lyö venttiilin syvemmälle sylinteriin. Jos välys venttiilin ja männän välissä on tiukka jo ennestään, venttiili alkaa kolistella mäntää ja se on menoa. Nostaja varmaan toimii sulakkeena mutta voimat on isoja, mikä käy laakerien päälle.
 
Liittynyt
10.10.2017
Viestejä
1 026
Ihme että päässyt 140tkm tuolla koneella kun se on ollut susi jo suunnittelupöydältä lähtien. Karuimmat tarinat on, että ketju hajonnut ajettaessa uutta autoa ulos myymälästä. Ketjuvahinkojen välttämiseksi tuohon koneeseen suositellaan ketjunvaihtoa 100tkm välein. Sama kone on käytössä myös Renaultissa ja Daciassa, ja yhtälailla niidenkin koneet hajoilee hyvin pienillä lukemilla. Konevikaisia on huutokaupat.comissa ja copartilla jatkuvasti myynnissä. Mitään pitopeliä tuosta autosta ei tule saamaan ellei jatkuvasti remppaa jakopäätä.
Töiden puolesta kun nissaneita(kin) pesen luovutuskuntoon asiakkaille, niin pääsee näkemään ja kuulemaan kaikkea. Ennätys taisi olla, kun 6000km kohdalla oli vaihdettu jo automaattilaatikko ja moottori :D Kyllä niitä välillä yllättävän paljon ajettuinakin näkee, mutta en uskaltais itselle hankkia..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
790
Miksi karsta olisi epäuskottava vaurion aiheuttaja? Pikemminkin se, että vaurio ilmeni moottoritiellä (iso teho, iso ilmavirtaus ja lämpöäkin riittää) sopii hyvin yhteen sen kanssa, että imusarjasta olisi jotain lähtenyt liikkeelle. Puristusten alentumista ei välttämättä huomaa normaaliajossa.
Ihmettelen jos noin tuore auto ei sytytä jo hyvissä ajoin moottorin vikavaloa ja obd-virhekoodia, jos kaikkien pyttyjen puristukset vähitellen katoavat.
Toisaalta jakoketjun venymisestäkin pitäisi tulla obd-vikakoodi, kun siellä on ainakin kampi- ja nokka-akselin asentotunnistimet. Ainakin vuosituhannen vaihteen vvt-i Corollassa tuli.

Öljynpainemittari olisi kyllä hyvä olla autoissa mutta nykyään on vain on-off painekytkin, joka kertoo vasta kun on myöhäistä. Moottoritienopeudessa isolla vaihteella voi kierrokset olla nykyautoissa alhaiset ja paine pieni. Sitten jos on vielä sakkaa öljypumpun sihdissä, ei muuta tarvita. Kiristimestä katoaa öljynpaine ja ketju alkaa rasittamaan lukitushampaita.

Muok. Itselle Nissan on kyllä ollut tekniikaltaan luotettavimpia, jopa pomminvarma. Kori niistä on ensin lahonnut ja hitsattuna sain kestämään jopa 500tkm. Mutta viimeinenkin Nissan on 15v sitten hommattu, ehkä laatu oli silloin vielä kunnossa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
737
Öljynpainemittari olisi kyllä hyvä olla autoissa mutta nykyään on vain on-off painekytkin, joka kertoo vasta kun on myöhäistä. Moottoritienopeudessa isolla vaihteella voi kierrokset olla nykyautoissa alhaiset ja paine pieni. Sitten jos on vielä sakkaa öljypumpun sihdissä, ei muuta tarvita. Kiristimestä katoaa öljynpaine ja ketju alkaa rasittamaan lukitushampaita.
Tästä olen samaa mieltä. Moni moottori on tullut tiensä päähän, kun öljypumppu on vähitellen menettänyt tehonsa. "Mittari" voisi olla jopa vain moottorinohjauksen sisäinen ja tuottaa vikakoodeja esim. "Marginaalinen öljynpaine" tai "Kriittisen alhainen öljynpaine". Vähimmillään tarvittaisiin korkeampaan paineeseen reagoiva on-off -painekytkin ja tarkkailtaisiin kierroslukua, jolla kytkin reagoi.
 
Liittynyt
13.02.2021
Viestejä
103
Onneksi meni takuuseen oma Nissan digit-115, vaihtoivat ketjun ja pumpun. Muuttui tyhjäkäynti äänikin paljon tasaisemmaksi. Oikeastaan vikaa aloinkin reklamoimaan kun tyhjäkäynti oli epätasaisempi. Nyt on jo ajettu kohta 110 000km, eikä mitään ongelmaa ole enää tullut.

Seuraava onkin sitten sähköpeli.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
613
Oikeastaan vikaa aloinkin reklamoimaan kun tyhjäkäynti oli epätasaisempi.
Oliko kuinka epätasainen tyhjäkäynti ?
Minkä ikäinen oli kun meni takuuseen ?
Itellä samalla koneella ajettu vajaa 80tkm eikä ainakaan vielä mitään ongelmia.
 
Liittynyt
13.02.2021
Viestejä
103
Oliko kuinka epätasainen tyhjäkäynti ?
Minkä ikäinen oli kun meni takuuseen ?
Itellä samalla koneella ajettu vajaa 80tkm eikä ainakaan vielä mitään ongelmia.
- sen kuuli paremmin kun aukaisi konepellin, sellaista kevyttä säksätystä.
- auto oli Pörhön takuulla ja olikohan 5 vuotta vanha
 
Liittynyt
10.12.2020
Viestejä
7
Noniin täällä tällä kertaa Qashqai dig-t 115 moottorilla jätti kotipihaan ja mitä ilmeisemmin jakopään takia. Auto reilu 6 vuotta vanha, ajettu alle 130tkm ja huollettu ohjelman mukaan aina samassa merkkiliikkeessä, josta ostettu. 2022 keväällä olivat uusineet jakopäätä huollon yhteydessä Nissanin piikkiin.
Muistelin itte että olisi ollut viime vuonna mutta liikkeen mukaan olikin jo 2022 ja vaihdettu vain kiristin, tästä ei asiakkaalle silloin mitään dokumenttia jäänyt vaan asia selvisi nyt kysyttäessä. Tämän jälkeen ajettu alle 35tkm.

Kaksi päivää selvittäneet vikaa ja lopputulemana jakopää ja suurtehopumppu uusittava, kustannusarvio 4000€. Tuntuu kohtuuttomalta tässä kohtaa joutua itse maksumieheksi, joten tästä tällä hetkellä väännetään ja katsotaan tuleeko autoliike tai maahantuoja vastaan. Nissanin korjausohjeen mukaan kiristimen uusinnan yhteydessä pitäisi uusia myös öljypumppu. Tästä ei kuitenkaan mainittu että olisi silloin vaihdettu, selvitellään siis…
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
437
Noniin täällä tällä kertaa Qashqai dig-t 115 moottorilla jätti kotipihaan ja mitä ilmeisemmin jakopään takia. Auto reilu 6 vuotta vanha, ajettu alle 130tkm ja huollettu ohjelman mukaan aina samassa merkkiliikkeessä, josta ostettu. 2022 keväällä olivat uusineet jakopäätä huollon yhteydessä Nissanin piikkiin.
Muistelin itte että olisi ollut viime vuonna mutta liikkeen mukaan olikin jo 2022 ja vaihdettu vain kiristin, tästä ei asiakkaalle silloin mitään dokumenttia jäänyt vaan asia selvisi nyt kysyttäessä. Tämän jälkeen ajettu alle 35tkm.

Kaksi päivää selvittäneet vikaa ja lopputulemana jakopää ja suurtehopumppu uusittava, kustannusarvio 4000€. Tuntuu kohtuuttomalta tässä kohtaa joutua itse maksumieheksi, joten tästä tällä hetkellä väännetään ja katsotaan tuleeko autoliike tai maahantuoja vastaan. Nissanin korjausohjeen mukaan kiristimen uusinnan yhteydessä pitäisi uusia myös öljypumppu. Tästä ei kuitenkaan mainittu että olisi silloin vaihdettu, selvitellään siis…
Kannattaa sitten olla jo ajoissa kuluttajaneuvontaankin yhteydessä, että saa valmiiksi tarvittavat tiedot lakikäytännöistä. Jos asia menee kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi, niin se voi kestää jopa yli vuoden, mutta ehdottomasti kannattaa silti selvittää loppuun asti. Jos tosiaan on niin, että jakopäätä on takuuseen jo korjattu, niin todennäköisesti kaikkea ei voi kuluttajan piikkiin tässä laittaa. Mutta ammattilaisten puoleen kannattaa nyt kääntyä mahdollisimman pian.
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
737
Kannattaa sitten olla jo ajoissa kuluttajaneuvontaankin yhteydessä, että saa valmiiksi tarvittavat tiedot lakikäytännöistä.
Jos tilanne näyttää heti kättelyssä jotenkin riitaisalta, niin kannattaa tosiaankin hankkia selvyyttä asiaan liittyvistä lakikuvioista. Varsinkin jos on oikeusturvavakuutus, voisi jutella myös kuluttaja-asioihin erikoistuneen "oikean" lakimiehenkin kanssa.
 
Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
406
Noniin täällä tällä kertaa Qashqai dig-t 115 moottorilla jätti kotipihaan ja mitä ilmeisemmin jakopään takia. Auto reilu 6 vuotta vanha, ajettu alle 130tkm ja huollettu ohjelman mukaan aina samassa merkkiliikkeessä, josta ostettu. 2022 keväällä olivat uusineet jakopäätä huollon yhteydessä Nissanin piikkiin.
Muistelin itte että olisi ollut viime vuonna mutta liikkeen mukaan olikin jo 2022 ja vaihdettu vain kiristin, tästä ei asiakkaalle silloin mitään dokumenttia jäänyt vaan asia selvisi nyt kysyttäessä. Tämän jälkeen ajettu alle 35tkm.
Kiristimen lisäksi pitäisi aina vaihtaa myös ketju ja ketjupyörät. Tästä minun videostani näkee, että kuluneet ketjupyörän hampaat on sellaiset piikit, että ketju pysyy löysänä vaikka olisi millainen kiristin tahansa.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.02.2021
Viestejä
103
Joo näissä Nissan malleissa tuo ketju alkaa rallattamaan rapiat 100tkm, se on Rellun tekniikkaa. Meillä onneks meni tehdastakuuseen kun oli alle 6v vanha. Nyt uusi ketjupaketti laitettu ja taas mennään seuraavat 100tkm. Kannattaa tosiaan AINA selvittää että autoon saa sen moottori/tehdas takuun. Meillä se oli tuo max 6v. Pörhöltä.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 828
Viestejä
4 205 442
Jäsenet
70 989
Uusin jäsen
BGZ

Hinta.fi

Ylös Bottom