Nintendo Switch 2 julkistetaan huhtikuussa

"Suuri" osa, kyllä, mutta vielä suurempi osa käyttää irti telkkarista, ja suurin osa sekä että.

1_fYg6R9S.jpeg


E. Ja Steam Deck voi olla pätevä vehje, mutta se on myös aika tavalla Switchiä kalliimpi, ja Switchin kanssa ei tarvitse arvailla, toimivatko pelit vai ei.
Yllättävän suuri tuo playing in both modes. Itse tuntemistani switchin omistajista juuri kukaan ei pelaa handheldissä.
 
"Suuri" osa, kyllä, mutta vielä suurempi osa käyttää irti telkkarista, ja suurin osa sekä että.

1_fYg6R9S.jpeg


E. Ja Steam Deck voi olla pätevä vehje, mutta se on myös aika tavalla Switchiä kalliimpi, ja Switchin kanssa ei tarvitse arvailla, toimivatko pelit vai ei.
Steam Deckissä on myöskin akun kesto huonompi kuin verrattuna Switchiin.
 
Nyt kyllä yliarvioit keskivertoihmisten tietotekniikkataitoja, ja reilusti :D Ihmiset ovat aivan yhtä kädettömiä kuin ennenkin ja ainoa ero on, että älypuhelimia osaavat käyttää entistä vanhemmat.
+ Siihen päälle oma empiirinen tutkimus osoittaa teinien osaavan käyttää PC-koneita huomattavasti rajoitetummin kuin teinit 20-30 vuotta sitten. Eli Switchillä riittää kasuaalimarkkinoita ja SteamDeckit, Asuksen vastaava ja vaikka emukäsikonsolit pysyvät vihkeytynempien valintana.
 
Siinä ei paljon pohjoismainen tv:llä pelaamiskulttuuri tilastoissa paina, kun aasialaiset pelaavat järjestään handheldinä, koska minimaalisessa asumistilassa ei telkkaria todennäköisesti ole.
 
Samat kommentit multa kuin switch1:sta julkaisussa. Alitehoista vanhaa rautaa, ei voi menestyä. Switch1 rikkoo myyntiennätyksiä, ihan kuin nintendon ostajia ei speksit kiinnostaisi. Saa nähdä miten kakkonen menestyy.
Switchin osalta ongelma on aina ollut se, että se luetaan samaan kategoriaan xboxin ja pleikkarin kanssa. Alitehoinen, jos puhutaan telkkariin liitettävästä verkkovirrallisesta koneesta.

Vaan kun sen voi napata mukaan ja pelata missä haluaa. 1 versiossa resoluutio oli alhaisempi (joskin näyttökokoon mielestäni riittävä) kuin telakoituna, mutta ilmeisesti 2 korjaa asiaa DLSS avulla.
 
Switchin osalta ongelma on aina ollut se, että se luetaan samaan kategoriaan xboxin ja pleikkarin kanssa. Alitehoinen, jos puhutaan telkkariin liitettävästä verkkovirrallisesta koneesta.
Ongelma mun pään sisällä oli switch1 ja switch2 olisi löytynyt uutta parempaa mobiilirautaa. Vanhenneita jo syntymässä. Switch2 ampere rauta on about 3v vanha. Nvidialta olisi saanut uudemman ada gpu:n amperen tilalle mutta huhujen mukaan nintendo halusi vanhan ja halvemman valmistaa. Ihan siinä ja siinä ettei blackwellikin olisi ollut mahdollisuus kun autoihin ja roboihin menevä embedded piiri blackwell:lla tarjolla 2025 aikana.

Jetson thor h1 2025 uutinen 2024. Tässä blackwell mobiili gpu NVIDIA's next-gen Jetson Thor systems in 1H 2025: the 'ChatGPT' moment for physical AI, robots
 
Ongelma mun pään sisällä oli switch1 ja switch2 olisi löytynyt uutta parempaa mobiilirautaa. Vanhenneita jo syntymässä. Switch2 ampere rauta on about 3v vanha. Nvidialta olisi saanut uudemman ada gpu:n amperen tilalle mutta huhujen mukaan nintendo halusi vanhan ja halvemman valmistaa. Ihan siinä ja siinä ettei blackwellikin olisi ollut mahdollisuus kun autoihin ja roboihin menevä embedded piiri blackwell:lla tarjolla 2025 aikana.

Jetson thor h1 2025 uutinen 2024. Tässä blackwell mobiili gpu NVIDIA's next-gen Jetson Thor systems in 1H 2025: the 'ChatGPT' moment for physical AI, robots
Switch 2:n SoC on viimeisimpien huhujen mukaan valmistettu 8nm sijasta 5nm prosessilla

Ja olikohan peräti jossain Digital Foundryn tuoreessa analyysi-videossa, että adan puolelta olisi tuotu (mahdollisesti) mukaan ominaisuuksia myös, eli Nvidia ja Nintendo hyvin todennäköisesti ovat kustomoineet tuota tarpeisiinsa.

Eli mitä Ada tai BW olisi tarjonnut frame genin lisäksi, jos kerta die-shrink tuo jo etuja virrankulutukseen, muuta kuin hinnan nousua?
 
Switch 2:n SoC on viimeisimpien huhujen mukaan valmistettu 8nm sijasta 5nm prosessilla

Ja olikohan peräti jossain Digital Foundryn tuoreessa analyysi-videossa, että adan puolelta olisi tuotu (mahdollisesti) mukaan ominaisuuksia myös, eli Nvidia ja Nintendo hyvin todennäköisesti ovat kustomoineet tuota tarpeisiinsa.

Eli mitä Ada tai BW olisi tarjonnut frame genin lisäksi, jos kerta die-shrink tuo jo etuja virrankulutukseen, muuta kuin hinnan nousua?
Mä luulin että kyseessä olis 3v wanha samsung 8nm:lla valmistettu piiri mitä ei olisi päivitetty.

Blackwell läppäripiirit paljon virtapihimpiä kuin wanhat ja paremmat tensoriytimet, dlss4. Olis varmaan etua käsikonsoliinkin. Nähtäneen tuollainen win11 arm koneissa, jetson thor ja thor autopiireissä 2025 aikana. Ehkä myös steamdeck kilpailijassa
 
Viimeksi muokattu:
Mä luulin että kyseessä olis 3v wanha samsung 8nm:lla valmistettu piiri mitä ei olisi päivitetty.

Blackwell läppäripiirit paljon virtapihimpiä kuin wanhat ja paremmat tensoriytimet, dlss4. Olis varmaan etua käsikonsoliinkin. Nähtäneen tuollainen win11 arm koneissa, jetson thor ja thor autopiireissä 2025 aikana. Ehkä myös steamdeck kilpailijassa
DLSS4 ominaisuuksista muut kuin frame gen tulee myös amperelle, joten mielenkiintoista nähdä onko ne sitten otettu käyttöön myös Switch 2:ssa.

Blackwell läppäripiirit varmasti ovat myös todennäköisesti huomattavasti kalliimpia kuin Samsungin vajaakäytöllä pyörivältä linjastolta saatavat amperet.
Lisäksi rauta on pitänyt lukita jo hyvän aikaa sitten, jotta pelitaloilla on speksit tiedossa ja dev kitit ajossa riittävän aikaisin, jolloin blackwell ei liene ollut edes vaihtoehto.

Samsung kaiken lisäksi on saattanut parantaa SoC-diiliä bundlaamalla SD Express promoamisen tai jopa yksinoikeus lisensointi-sopimuksen Nintendo brändätyistä SDE korteista
 
Viimeksi muokattu:
DLSS4 ominaisuuksista muut kuin frame gen tulee myös amperelle, joten mielenkiintoista nähdä onko ne sitten otettu käyttöön myös Switch 2:ssa.

Blackwell läppäripiirit varmasti ovat myös todennäköisesti huomattavasti kalliimpia kuin Samsungin vajaakäytöllä pyörivältä linjastolta saatavat amperet.
Lisäksi rauta on pitänyt lukita jo hyvän aikaa sitten, jotta pelitaloilla on speksit tiedossa ja dev kitit ajossa riittävän aikaisin, jolloin blackwell ei liene ollut edes vaihtoehto.

Samsung kaiken lisäksi on saattanut parantaa SoC-diiliä bundlaamalla SD Express promoamisen tai jopa yksinoikeus lisensoiti-sopimuksen Nintendo brändätyistä SDE korteista
Ei mulla muuta ininää ole kuin, että vanhentunut rauta jo lähtöönsä. Mua ei kiinnosta kuten ei kiinnostanut lähtöönsä wanhentunut switch1:nkaa.

Jos mediatek+nvidia saa steamdeck kilpailijan kasaan niin se vois kiinnostaa. Blackwell läppäreihin luvattu kovia kiitos uusien virransäästöoptimointien ja gddr7 muistien virtapihiyden.

Uudet dlss4 mallit taitaa ottaa perffihittiä vanhoilla raudoilla missä huonommat tensoriytimet. Hitaampi mobiilirauta ja hitti vielä kovempi, tarvii kevyemmän skaalaimen switchiin.

Mut mitäpä tästä vääntämään. Kuten eka postauksessani kirjoitin. Switchin ostajia ei kiinnosta mitä on laatikossa sisällä kunhan saavat zeldat ja mariot.
 
Ei mulla muuta ininää ole kuin, että vanhentunut rauta jo lähtöönsä. Mua ei kiinnosta kuten ei kiinnostanut lähtöönsä wanhentunut switch1:nkaa.

Jos mediatek+nvidia saa steamdeck kilpailijan kasaan niin se vois kiinnostaa. Blackwell läppäreihin luvattu kovia kiitos uusien virransäästöoptimointien ja gddr7 muistien virtapihiyden.

Uudet dlss4 mallit taitaa ottaa perffihittiä vanhoilla raudoilla missä huonommat tensoriytimet. Hitaampi mobiilirauta ja hitti vielä kovempi, tarvii kevyemmän skaalaimen switchiin.

Mut mitäpä tästä vääntämään. Kuten eka postauksessani kirjoitin. Switchin ostajia ei kiinnosta mitä on laatikossa sisällä kunhan saavat zeldat ja mariot.
No, onneksi on olemassa myös soveltuva ketju tunteiden purkamiseen: PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Eipä näissä huhutuissa Switch 2 spekseissä mitään yllättävää ole, yhtä lailla Sony ja Microsoft on lyönyt "vanhaa rautaa" sisään, koska rauta tosiaan pitää lukita hyvissä ajoin.
Jotkin mid-cycle refreshit asia erikseen, koska speksi ei olennaisesti muutu, tulee vain lisää jerkkua GPU puolelle tehdä uusi 4K quality tila.

PC-käsikonsolit sitten voivat päivittää rautaansa paljon ketterämmin ja lyhyemmillä lead-timeilla, koska pelien optimointi jätetään käytännössä käyttäjän harteille, kuten normaalilla PC:llä.
 
Jos mediatek+nvidia saa steamdeck kilpailijan kasaan niin se vois kiinnostaa.
Mitä pelejä tuolla pelattaisiin? Markkinat on ihan olemattoma jotta peleistä tuotettaisiin käskykantakäännettyjä versioita jne.

Applenki vehkeillä käskykantakäännöksen kautta ajettuna pelit lagailee ihan luokattoman paljon, ja se sentään lienee markkinoiden paras toteutus.

Nintendolla sentään on riittävä inertia jotta saavat omalle laitteelleen custom versiot jollekkin osalle peleistä jne.
tarvii kevyemmän skaalaimen switchiin.
Tai custom piirin jossa moiselle on riittävät resurssit.
 
Jälleen oikein kiinnostava laite mutta taitaa jäädä tämäkin omalta osalta kauppaan samasta syystä kuin ekakin eli umpisurkean pelitarjonnan takia. Viimeksi Nintendolla ollut hyviä/kiinnostavia pelejä Gameboy Colorilla (Pokemonit) ja Game Cubella (Rogue Squadron 2).
 
Mitä pelejä tuolla pelattaisiin? Markkinat on ihan olemattoma jotta peleistä tuotettaisiin käskykantakäännettyjä versioita jne.

Applenki vehkeillä käskykantakäännöksen kautta ajettuna pelit lagailee ihan luokattoman paljon, ja se sentään lienee markkinoiden paras toteutus.

Nintendolla sentään on riittävä inertia jotta saavat omalle laitteelleen custom versiot jollekkin osalle peleistä jne.

Tai custom piirin jossa moiselle on riittävät resurssit.
Emuloimalla alkuun. Ja jos nvidia tuohon kelkkaan lähtee niin sehän on vaan hyvä asia, sieltä kyllä löytyy resursseja viedä hommaa eteenpäin. Jossain vaiheessa saadaan sitten natiiviversioita kun jatkossa yhä isompi osa vehkeistä on arm pohjaisia.

X86 alkaa olla toinen jalka haudassa mobiilipuolella.
 
Ei mulla muuta ininää ole kuin, että vanhentunut rauta jo lähtöönsä. Mua ei kiinnosta kuten ei kiinnostanut lähtöönsä wanhentunut switch1:nkaa.

Jos mediatek+nvidia saa steamdeck kilpailijan kasaan niin se vois kiinnostaa. Blackwell läppäreihin luvattu kovia kiitos uusien virransäästöoptimointien ja gddr7 muistien virtapihiyden.

Uudet dlss4 mallit taitaa ottaa perffihittiä vanhoilla raudoilla missä huonommat tensoriytimet. Hitaampi mobiilirauta ja hitti vielä kovempi, tarvii kevyemmän skaalaimen switchiin.

Mut mitäpä tästä vääntämään. Kuten eka postauksessani kirjoitin. Switchin ostajia ei kiinnosta mitä on laatikossa sisällä kunhan saavat zeldat ja mariot.
Eikös tuo vain kerro siitä että nintendon yksinoikeudet eivät vain siis kiinnosta sinua tarpeeksi.
 
Emuloimalla alkuun.
Eli jotain switch pelien tasoisia tuotoksia? Tai sit jotain ikiaikaisia pc pelejä?
Ja jos nvidia tuohon kelkkaan lähtee niin sehän on vaan hyvä asia, sieltä kyllä löytyy resursseja viedä hommaa eteenpäin.
Emulointia nopeuttamalla, vai pelintekijöitä voitelemalla? Siihen pitäisi kaataa ihan uskomattomasti rahaa jotta isot julkaisut tehtäis jollekkin uudelle ultra niche käsikonsolille. Emuloinnin (tai oikeastaan käskykantamuunnosten) suhteen on vaikea nähdä että hommaa saataisiin enää dramaattisesti nopeammaksi. Apple käytti tuohon ilmeisen paljon resursseja ja siitä huolimatta pelien suorituskyky ei ole kovin hyvällä tasolla. Microsoftin oma tuote on hidas siihen verrattuna toki ja siksi pientä kehitystä voitaisiin sen nykytilaan odottaakkin.
Jossain vaiheessa saadaan sitten natiiviversioita kun jatkossa yhä isompi osa vehkeistä on arm pohjaisia.
Kenties. Siinä vaiheessa vaan tuo käsikonsoli olisi jo auttamatta vanhentunut.


Kysymys on vaan siinä että paljonko nvidia olisi valmis polttamaan rahaa saadakseen jonkun prosentin pc-käsikonsolimarkkinoista. Lähtökohdat on IMO aika kehnot. Piirit ja laitteet pitäis alkuun myydä rajulla tappiolla, jotta pelikokemus vastaisi samanhintaisia x86 tuotteita, ja pitkällä tähtäimellä kaataa hulluja määriä rahaa jotta saataisiin uusista peleistä natiiviversiot. Vasta kun arm on pc pelikoneissa kymmeniä prosentteja laitekannasta voisi tuo omilla jaloilla kävellä eteenpäin.

Fiksu valinta olisi odotella kunnes arm windows saavuttaa edes itsessään kymmenien prosenttien laitekannan ja sit iskeä kun homma rullais ilman älytöntä panostamista. Luultavasti tuo hetki olisi aikaisintaan 5-10 vuoden päästä.


Eihän kaikkia pelejä switchillekkään portata, ja sillä on sentään todella vahva laitekanta ja paljon potentiaalisia ostajia.
 
Eli jotain switch pelien tasoisia tuotoksia? Tai sit jotain ikiaikaisia pc pelejä?

Emulointia nopeuttamalla, vai pelintekijöitä voitelemalla? Siihen pitäisi kaataa ihan uskomattomasti rahaa jotta isot julkaisut tehtäis jollekkin uudelle ultra niche käsikonsolille. Emuloinnin (tai oikeastaan käskykantamuunnosten) suhteen on vaikea nähdä että hommaa saataisiin enää dramaattisesti nopeammaksi. Apple käytti tuohon ilmeisen paljon resursseja ja siitä huolimatta pelien suorituskyky ei ole kovin hyvällä tasolla. Microsoftin oma tuote on hidas siihen verrattuna toki ja siksi pientä kehitystä voitaisiin sen nykytilaan odottaakkin.

Kenties. Siinä vaiheessa vaan tuo käsikonsoli olisi jo auttamatta vanhentunut.


Kysymys on vaan siinä että paljonko nvidia olisi valmis polttamaan rahaa saadakseen jonkun prosentin pc-käsikonsolimarkkinoista. Lähtökohdat on IMO aika kehnot. Piirit ja laitteet pitäis alkuun myydä rajulla tappiolla, jotta pelikokemus vastaisi samanhintaisia x86 tuotteita, ja pitkällä tähtäimellä kaataa hulluja määriä rahaa jotta saataisiin uusista peleistä natiiviversiot. Vasta kun arm on pc pelikoneissa kymmeniä prosentteja laitekannasta voisi tuo omilla jaloilla kävellä eteenpäin.

Fiksu valinta olisi odotella kunnes arm windows saavuttaa edes itsessään kymmenien prosenttien laitekannan ja sit iskeä kun homma rullais ilman älytöntä panostamista. Luultavasti tuo hetki olisi aikaisintaan 5-10 vuoden päästä.


Eihän kaikkia pelejä switchillekkään portata, ja sillä on sentään todella vahva laitekanta ja paljon potentiaalisia ostajia.
Jos qualcommin mobiilipiiri jaksaa pyörittää kohtuu uusia pelejä huomattavasti mopommalla GPU:lla niin miksei tuokin. Ei varmasti täydellisesti pyöri mutta sellaista se on alkuvaiheessa. Ja kyllä, voitelemalla ja tukemalla vaikka nyt Unrealin kehitystä siihen suuntaan.

Tuota piiriä on huhuiltu pääosin kai läppärimarkkinoille, kilpailemaan siis qualcommin kanssa. Ei miksikään yhdeksi käsikonsoliksi. Se markkina alkaa olla jo aika saturoitunut ja en usko että nvidialla on sinne puolen edes kiinnostusta.
 
Jos qualcommin mobiilipiiri jaksaa pyörittää kohtuu uusia pelejä huomattavasti mopommalla GPU:lla niin miksei tuokin. Ei varmasti täydellisesti pyöri mutta sellaista se on alkuvaiheessa. Ja kyllä, voitelemalla ja tukemalla vaikka nyt Unrealin kehitystä siihen suuntaan.

Tuota piiriä on huhuiltu pääosin kai läppärimarkkinoille, kilpailemaan siis qualcommin kanssa. Ei miksikään yhdeksi käsikonsoliksi. Se markkina alkaa olla jo aika saturoitunut ja en usko että nvidialla on sinne puolen edes kiinnostusta.
Frametimet vaan sahaa noissa käskykantakäännöshommissa aika pahasti, eikä pelejä ole vastaavan väännön x86 koneeseen verrattaessa mielekästä pelata, vaikka joku benchmark päällepäin näyttäisi että peli pyörii kohtalaisesti.

”alkuvaihe” kestää siihen asti että pelifirmat alkaa kääntämään pelejään noille laitteille ja siinä menee kyllä muutama tovi vielä. Noi läppärit kun menee ensisijaisesti yritys tai kotikäyttöön jossa pelaaminen ei ole mikään fokus.

Ketjun aiheen huomioiden käsitin että kyse oli käsikonsoleista. Ollaan ihan samaa mieltä siitä että sinne meneminen olisi aika älytön veto ainakin ensialkuun.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 240
Viestejä
4 589 162
Jäsenet
75 607
Uusin jäsen
Valokuvaaja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom