Nascar

Se keskijoukon ryysis on kyllä sitten aina paha paikka alussa. Toisaalta hyvä että esim ekassa mutkassa voi vetää "kilometrin" leveäksi, siis Kimin kannalta hyvä, muuten pidän sietämättömänä sitä että missään ei ole enää väliä ratarajoilla.
 
Nyt näin täysin Nascar-ummikkona pitää tiedustella, mitkä mahdollisuudet näillä kuskeilla yleisesti ottaen tuolta keskikastista on nousta? Onko se ennemmin sääntö kuin poikkeus että sijoitukset vaihtuu kisan aikana tiheään vai ennakoiko lähtöjärjestys jollain todennäköisyydellä lopputulosta? Ohittaminen kuitenkin on helpompaa ja tänä vuonna autot on ilmeisesti tasaväkisempiä.

Niin ja millaista tulosta Nascaria seuraavat Kimiltä odottaa?
 
Ei ole kyllä Kimin sijoituksen suhteen mitään odotuksia. Eikös se silloin edellisellä kerrallakin ajellut sijoilla 15-30. Toivottavasti vehkeet kestää ja mielenkiintoista nähdä mitä Mervi ja Toni kertovat ylipäätänsä koko sarjasta suomalaisille. Itsellä ainakin säännöt ihan hakusessa. Varikkotaktiikat yms.
 
Onkohan tuo 22.00 Fin. starttiaika jolloin moottorit käynnistyy vai onko siinä vielä jotain alkuhöpinöitä amerikan tyyliin? Mikähän on kisan kesto suuriinpiirtein?
 
Stage-systeemi toki hyvä muistaa/tai ei ihmetellä, eli Nascar kisoissa jo vuosia ollut systeemi jossa kisa "jaettu"(yleensä kolmeen) osioihin. Eli startti, sitten 1 stage, jonka "voittaja" saa siitä pisteitä, samoin 2's stagen kohdalla, 3's stage sitten on se loppuosa jossa tullaan maaliin ja sen voittaja tietysti on kisan voittaja.

Stagejen lopussa on aina muutaman kierroksen pakko-keltaiset/pace car päällä, varikolla käydään yleensä silloin tankkaamassa/renkaat vaihtamassa. Myöskin incident-keltaisia kesken kisan käytetään varikkokäynteihin yms, koska tietenkin racing-varikkokäynnistä jää jälkeen, jos ei sitten kisa menossa niin että kaikki käyvät samalla lailla. Nascarissa tottakai keltaiset/pace carit tasoittaa pakkaa kun jengi vedetään kasaan ja kun uudelleenlähdötkin on tuplajonosta niin varsinkin kärkipäässä voi sijat siinä taas vaihtua paljonkin.

Katselin tuossa infoista että viime vuosina Glenissä ei pahemmin ole keltaisia kisassa hirveämmin ollut, toki sitten joinain vuosina ollut enemmänkin (massa)kolareita yms, nykyäänhän vähämmän kun niitä ulosajoalueita on laajennettu ja vallit on kauempana monessa kohdassa mitä ennen.

Ja tietenkin se että menestyäkseen tuolla pitää olla tarpeeksi röyhkeä kuljettaja, ei saa antaa tilaa/periksi eikä pienet kosketukset ole mitenkään kiellettyjä, tosin kyllä tuollakin voi rankkuja saada muuta yleensä menevät kisatilanteina/"let the boys have it"-tyyliin. Toki kuskit voi sitten itse käydä varikolla "kysymässä" vastapuolelta että miten niinkuin meni.
 
Onkohan tuo 22.00 Fin. starttiaika jolloin moottorit käynnistyy vai onko siinä vielä jotain alkuhöpinöitä amerikan tyyliin? Mikähän on kisan kesto suuriinpiirtein?
22.00 alkaa tv-lähetysikkuna, mutta kisa varmaan lähempänä 22.15 - 22.30.

Kestosta ei osaa sanoa kuin että varmuudella päättyy maanantain puolella koska aika suoraan riippuu keltaisten määrästä.
 
nascar.nbcsports.com sivuilta:

" START: Command to start engines at 3:08 p.m. … Green flag to wave at 3:19 p.m. "

Eli kuten @Elvis Jagger asian mainitsi niin noihin aikoihin kannattanee olla katsomassa. Tuo lainaamani teksti on meillä moottorit käynnistyy klo2208 ja vihreä lippu 2219.
 
No enpä kyllä tienny, että tuolla on tuommonen esim. jääkiekosta tuttu tapa miten kausi etenee. Runkosarja ja pudotuspelit :redface:
 
Toivottavasti ei tarvitse hirveästi naamapalmuttaa liikaa suomitiimin"asiantuntemusta". Ossi nyt sentään taitaa olla seurannutkin sarjaa.
 
"Rookie"-tarrat. :) Hienon näköisiä kyllä nuo autot.
edit. taitaa Kimi ainakin tykätä tuosta "ei sääntöjä", kun vähän pusketaan kaveria ulos radalta.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kenelläkään olisi antaa linkkiä striimiin mistä näkisi tuon kisan?
edellisellä sivulla on linkit
 
nascar.nbcsports.com sivuilta:

" START: Command to start engines at 3:08 p.m. … Green flag to wave at 3:19 p.m. "

Eli kuten @Elvis Jagger asian mainitsi niin noihin aikoihin kannattanee olla katsomassa. Tuo lainaamani teksti on meillä moottorit käynnistyy klo2208 ja vihreä lippu 2219.
Nämä jenkkien ajat on sitten raivostuttavia. Hirveä duuni että löytää greenflag ajat jotka heittelee ihan miten sattuu.
 
Totta, plus niiden sekavat aikavyöhykkeet valtameri-aikoineen ei helpota ainakaan asiaa.
 
Onhan tuo vähän hullua näin niinkö F1 seuraajana, että kisa alkaa about randomissa ajassa. Miksi ei samaan tapaan kuin about kaikki muut, toki pääasiassa Euroopassa ajetut, sarjat alkaa aina tasa tunnein.
 
Takavuosina oli F1 startin lähtöaika vartin yli, syytä en siihen muista, onneksi palattiin järkevään aikaan.
 
Takavuosina oli F1 startin lähtöaika vartin yli, syytä en siihen muista, onneksi palattiin järkevään aikaan.

Muistaakseni koska haluttiin että porukka katsoo mainoksia ja kun porukka tiesi että alkaa tasalta niin skippasi mainokset. Siinä menikin sitten useampi vuosi että porukka oppi aloittamaan katsomisen vasta 15 yli jonka jälkeen oli sama peruuttaa tuo säätö.
Eli syynä raha kuten aina järjettömissä päätöksissä.
 
@Fyrry 2018 kisat alkoi 10min yli tasan. Tässä oli syynä katsojat pohjois-amerikassa. Syyksi ilmoitettiin ilmeisesti se, että siellä lähetys alkoi tasalta. Eli jos kisa alkaisi tasalta niin saattais missata startin.

E: Nopea google ihan mielenkiinnosta ja jos oikein ymmärsin niin siellä kun lähetys alkaa tasalta niin siihen tulee mainokset alkuun yms. 10min antoi puskuria mainoksille. Jos siis oikein ymmärsin asian :lol:
 
@Fyrry 2018 kisat alkoi 10min yli tasan. Tässä oli syynä katsojat pohjois-amerikassa. Syyksi ilmoitettiin ilmeisesti se, että siellä lähetys alkoi tasalta. Eli jos kisa alkaisi tasalta niin saattais missata startin.

E: Nopea google ihan mielenkiinnosta ja jos oikein ymmärsin niin siellä kun lähetys alkaa tasalta niin siihen tulee mainokset alkuun yms. 10min antoi puskuria mainoksille. Jos siis oikein ymmärsin asian :lol:
ja tämä epämääräinen aika on vielä kanava/laji/joukkue/ajankohta kohtainen
 
Jos pitkästä aikaa kattois nascar cup katukisan. Ei pelkästään Kimin takia, vaan kiinnostaa miten nextgenit menee radalla vrt edelliset cuppi autot.
 
Hölmöä kun käyttävät tuota "playoff"-nimitystä sellaisenaan eivätkä hieman selitä sitä auki, niin jengi ei ihan varmastikaan ymmärrä* mistä siinä on kyse. Kukaan kuskihan ei putoa kisoista pois loppukaudestakaan, vaan että tietyssä vaiheessa vain enää tietty määrä kärjessä olevia kuskeja voi lopuksi voittaa mestaruuden. Käytännössä menee niin että ennen loppukautta pitää olla voittanut kisoja, mitkään muut podiumsijat eivät monesti enää riitä vaikka pisteitä olisikin tullut.

(*Koska täällä ymmärretään vain palloilulajiem playoff systeemi.)

Ja toisinpäin alkukaudesta alisuorittanut ei voi enää voittaa mestaruutta vaikka loppukaudesta kisoja voittaisikin, koska ei oikeassa kohdassa kautta ollut voittanut/sijoittunut sarjan taulukossa tarpeeksi korkealle. Alkusyy koko hässäkälle on se että halutaan "pakottaa" ajajat voittamaan/tai ainakin yrittämään, eikä niin että ajelevat varmoja pisteita. Koska sitä ei tuolla arvosteta, vain voittoja.


"The NASCAR Cup Series version of the playoff system is often called the Chase for the Cup,[2] and includes sixteen drivers that compete for the championship in the final ten races of the Cup Series. The first nine races are divided into three rounds, with four participants being eliminated after each round"

"The playoff system has been referred to as "the Matt Kenseth Rule" as a result of Kenseth's championship in 2003, the year prior to NASCAR adopting the playoff system. In 2003, Kenseth won the championship with just one race win (the third race of the year, at Las Vegas Motor Speedway) along with 25 top-ten finishes. Ryan Newman won eight races that year (22% of the 36 races run in 2003), but failed to finish several races due to crashes and ended the season sixth in the drivers' championship. NASCAR indicated that the 2003 championship outcome was not the driving factor in establishing the playoffs, as they had been considering adjustments to the points system to put more emphasis on winning races since 2000. "The Matt Kenseth Rule" more properly refers to the NASCAR numerical scoring system that was also implemented for the 2004 season, which increased the points awarded to race winners, thus emphasizing winning more and consistency less than in previous years. However, the coincidence of new playoff system in 2004 and Kenseth's 2003 championship led to the issues being linked, including by NASCAR officials in interviews and press releases."
 
Viimeksi muokattu:
Nykyäänhän ei normirata-kisoja nassessa enää peruta/siirretä välttämättä jos sataa, koska nykyään löytyy sadekelin renkaat autoihin. Jopa pyyhkijätkin löytyy tarvittaessa näille radoille. Ovaalit toki on/off sateen suhteen.

Kimille kyllä tekee turhan vaikeaksi jos sadetta/märkää.
 
Viimeksi muokattu:
Nykyäänhän ei normirata-kisoja nassessa enää peruta/siirretä välttämättä jos sataa, koska nykyään löytyy sadekelin renkaat autoihin. Jopa pyyhkijätkin löytyy tarvittaessa näille radoille. Ovaalit toki on/oif sateen suhteen.
Jaa ne ei pelkästään vanteita kasvattanut, löysivät sadekelin renkaat myöskin. Hyvä homma, kehitystä. Eikös ne ole lisännyt aikahyvin noita normiratoja kalenteriin, jonka takia uudistivat autot huomattavasti sopivammaksi mutkatielle.
 
Taisi olla jopa 6 yhteensä tällä kaudella(osa toki rovaleita, eli ovaaliradan yhteyteen/sisä"kentälle" tehtyjä mutkaratoja). Tosin oliko Glen nyt sitten viimeinen tällä kaudella, en näin suoraan muista.

edit. Jjos raju ukkonen/myrsky niin sitten tulee delayta.
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan oikeus/lainsäädäntöjuttu tuolla, jos joku saa salamasta päähän niin järjestäjien vika. Tai siis varmaan vakuutusyhtiö sanoo että ei saa riskeerata kun joutuvat heti satoja miljoonia tms sitten maksamaan.
 
Varmaan oikeus/lainsäädäntöjuttu tuolla, jos joku saa salamasta päähän niin järjestäjien vika. Tai siis varmaan vakuutusyhtiö sanoo että ei saa riskeerata kun joutuvat heti satoja miljoonia tms sitten maksamaan.
Sehän on aika suoraan seurausta siitä Pocono 2012 tapauksesta jossa salama iski radan parkkipaikalle ja yksi katsoja kuoli.
 
Perinteistä yli-varovaisuutta tuolla jenkkien puolella moottoriurheilussa. Mitä huomannut mm daytona 24h, sebring 12h ja imsa kisoissa kun vettä tulee, ni herkästi tarjoavat punaista lippua ja pidetään kahvi tauko.
Ovaalin kyl tajuan jos vettä tulee ni sielä ei paree ajella.
 
Juu ei helpota Kimin suoritusta ilma. Sanotaan että pyörähdyksetkään ei haittaa jos tuurilla ei riko mitään, sillä moni muukin tulee pyörimään tuolla.

edit. Luulin ekan kerran että tämä teema-kappaleen tyyppi on läski muija tms, mutta ilmeisesti on tosiaan "mies".
 
Olen ehkä yhden NASCAR-kisan katsonut viimeisen 15 vuoden aikana. Oli tylsä kuin mikä. Nyt ainakin olosuhteet näyttävät mielenkiintoisilta.
Onnea Kimille. Kunhan selviytyisi maaliin, niin se on jo onnistuminen.
 
Tuossa myös se että että kun joku pyörii edessä vesisumussa niin ei välttämättä voi mitenkään väistää.
 
Ei tässä vielä hätää ole, normistikin tapana mennä viikolla 2-3 aikoihin nukkumaan. Ja tosin jos ajetaan vasta huomenna niin näkee senkin sitten Viasta kuitenkin.
 
melkosta pelleilyä, miksei muka voi ajaa sateella kun on saderenkaatkin :D
 
Jos ei anneta kisata sateessa, niin luonnollisesti voi olla hieman vaikea tottua sadekelikisailuun.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 991
Viestejä
4 542 512
Jäsenet
74 913
Uusin jäsen
PatrikV

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom