Moro!
Tarkoituksena olisi rakentaa / hankkia jonkinlainen pitkäaikaisempi Nassi tukemaan tiedostojen määrän kasvua. Olen vähän hakoteillä sopivimmasta ratkaisusta kun tuntuu olevan liikaa mahdollisuuksia.
Nas tulisi pyörimään 24/7 ja sen olisi tarkoitus pääasiassa toimia pelkkänä nassina. Plussaa tietenkin on jos siinä pyörittäisi paria containeria/VM ohessa. (syncthing/nextcloud, gitea, pihole, yms). Mahdollisesti siihen baremetal Freenas taikka OpenMediaVault (tai proxmox/exsi?)
Budjetti : 300 - 500 €, hinta-laatusuhde edellä.
Komponentit: Tarkoituksena olisi siis löytää emo + cpu + ram -kombo. Muut härpäkkeet hoidan itse kylkeen.
Alkuun varmaan 4 + 4 tb joita sitten lisäilen tarpeen mukaan. En kuitenkaan usko ylittäväni tuota hetkeen. Cache ssd(t) taitaa löytyäkkin jo.
Näitä olen harkinnut:
Muutamia asioita jotka mietityttää:
Jokatapauksessa haluaisin hieman ulkopuolista näkökulmaa koko asiaan.
Kiitos
Tarkoituksena olisi rakentaa / hankkia jonkinlainen pitkäaikaisempi Nassi tukemaan tiedostojen määrän kasvua. Olen vähän hakoteillä sopivimmasta ratkaisusta kun tuntuu olevan liikaa mahdollisuuksia.
Nas tulisi pyörimään 24/7 ja sen olisi tarkoitus pääasiassa toimia pelkkänä nassina. Plussaa tietenkin on jos siinä pyörittäisi paria containeria/VM ohessa. (syncthing/nextcloud, gitea, pihole, yms). Mahdollisesti siihen baremetal Freenas taikka OpenMediaVault (tai proxmox/exsi?)
Budjetti : 300 - 500 €, hinta-laatusuhde edellä.
Komponentit: Tarkoituksena olisi siis löytää emo + cpu + ram -kombo. Muut härpäkkeet hoidan itse kylkeen.
Alkuun varmaan 4 + 4 tb joita sitten lisäilen tarpeen mukaan. En kuitenkaan usko ylittäväni tuota hetkeen. Cache ssd(t) taitaa löytyäkkin jo.
Näitä olen harkinnut:
- ITX buildi integroidulla prosessorilla (Asrock J5005-ITX)
- Synology / Qnap
- Xeon + ecc ( esim kiinarautaa?)
- Ryzen 2200G
Muutamia asioita jotka mietityttää:
- Onko suoraan hyllystä haettavat Nassit hinta-laatusuhteeltaan hyviä? Olen kuullut paljon hyvää Synologystä ja Qnapista, mutta välillä tuntuu, että samoilla hinnoilla saisi tehokkaamman ja helposti päivitettävän kokoonpanon. Kaikenlainen värkkäily ei minua haittaa, siinähän sitä itseään oppii.
- En usko, että virrankulutuksella on niin suuri merkitys, haluan kuitenkin välttää turhan tehon ostamista jos sitä en kuitenkaan käytä.
- Onko järkeä erottaa ylipäätänsä Nas ja kotipalvelin erilleen?
- Onko kokemusta, että törmääkö noilla Freenasseilla/OMV paljon ongelmiin softan puolesta vaikka verrattuna Synologyn bokseihin?
Jokatapauksessa haluaisin hieman ulkopuolista näkökulmaa koko asiaan.
Kiitos