Näyttis renderöintiin

Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
70
Kertoisiko joku viisaampi mikä näyttis olisi tällähetkellä noin 1000€ luokassa paras vaihtoehto
renderöintiin, joku Quadro vaiko joku RTX tai GTX tai muu?
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
70
Riippuu ihan siitä mitä ohjelmia käytät.
Puget Custom Computers: PC Hardware Articles
Kiitos vastauksesta!
Kaverilleni teen konetta, Blenderiä hän ainakin käyttää mutta sitten oli joku toinenkin jonka nimeä en muista mutta se taisi olla enemmän ammatti käyttöön mutta hänkään ei tiennyt toimiiko se win10:llä, siis blender nyt ainakin eikä hän ole ammattilainen vaikkakin jotain tekee työpaikan käyttöönkin.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
1 589
Kiitos vastauksesta!
Kaverilleni teen konetta, Blenderiä hän ainakin käyttää mutta sitten oli joku toinenkin jonka nimeä en muista mutta se taisi olla enemmän ammatti käyttöön mutta hänkään ei tiennyt toimiiko se win10:llä, siis blender nyt ainakin eikä hän ole ammattilainen vaikkakin jotain tekee työpaikan käyttöönkin.
Blenderiin ehkä parempi olisi Radeon 7:ska jo muistinmääränsäkin takia. Mutta edelleen ota selvää ne sen käyttämät softat ensin, jos on cuda softa nvidian kortti on sitten pakko ostaa ja jos tarttee säteenseurantaa mieluusti vielä RTX.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
Quadrot ovat ainakin omien kokemuksien perusteella ihan rahastusta. Ainoa ero niillä on varmistettu softatuki. Yhdessäkään ammattisoftassa kuten Maya/Motionbuilder/Nuke en kuitenkaan ole käytännön eroja nähnyt. Tavallinen Nvidia toimii täysin ongelmitta. Autocadistä tosin olen kuullut huhuja, mutta ei ole omaa kokemusta.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
70
Quadrot ovat ainakin omien kokemuksien perusteella ihan rahastusta. Ainoa ero niillä on varmistettu softatuki. Yhdessäkään ammattisoftassa kuten Maya/Motionbuilder/Nuke en kuitenkaan ole käytännön eroja nähnyt. Tavallinen Nvidia toimii täysin ongelmitta. Autocadistä tosin olen kuullut huhuja, mutta ei ole omaa kokemusta.
Ok. Kiitos vastauksista!
Toi on aika hankala alue kun en ymmärrä itse yhtään noista renderöinti ym. Video hommista, kaveri osaa kyllä niiden kanssa tehdä muttei taas ymmärrä rautapuolesta juurikaan mitään. Hyvä selvennys mulle tuo cuda-juttu, olin ensin tilaamassa Quatro P4000 mutta vaihdoin Sapphire Radeon VII:een 16GB muistin takia, mutta näköjään pitää sekin kuopata ja takas Nvidian puolelle (mahtavatkohan Jimmsillä jo hermostua :) ).
Kiitos asiantuntevista vastauksista!
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Ok. Kiitos vastauksista!
Toi on aika hankala alue kun en ymmärrä itse yhtään noista renderöinti ym. Video hommista, kaveri osaa kyllä niiden kanssa tehdä muttei taas ymmärrä rautapuolesta juurikaan mitään. Hyvä selvennys mulle tuo cuda-juttu, olin ensin tilaamassa Quatro P4000 mutta vaihdoin Sapphire Radeon VII:een 16GB muistin takia, mutta näköjään pitää sekin kuopata ja takas Nvidian puolelle (mahtavatkohan Jimmsillä jo hermostua :) ).
Kiitos asiantuntevista vastauksista!
RTX koska Raytracing Optix/CUDA
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 117
Tässä pääsisi parempaan laatuun , kun pistäisi senkin rahan parempaan prosessoriin.. Blender tekee sitä rendausta oletuksena prosessorilla ja videorenderöinti näyttiksellä tuottaa huonompaa laatua.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
72
Tonnin hintaluokassa varmaan joku RTX 2080 tai GTX 1080 ti on paras Blenderille. Sen kanssa vaan pitää ottaa huomioon, että ainakaan Blender 2.79 virallisella julkaisulla tue suoraan RTX-kortteja, vaan Blender täytyy asentaa lähdekoodista kääntämällä ja asentaa uudempi Cuda 10-versio RTX-korttien uudemmasta Cuda-versiosta johtuen. Tämä siis jos ei nyt joku ole tehnyt erikseen asennuspakettia RTX-korteille. Blenderin ollessa kyseessä suurella todennäköisyydellä joku on tehnyt erillisen asennuspaketin. Googlella luulisi löytyvän. 2.8:ssa taisi olla sama homma, mutta en nyt pysty tarkistamaan, toimiiko viimeisimmällä beta-versiolla RTX-kortit heittämällä, koska palautin oman RTX-kortin jälleenmyyjälle ja odottelen edelleen uutta korttia, joka tulee ties milloin.

Ja mitä Quadro vs. Geforce-eroihin tulee, niin tuskin saa erikseen sen kummpempaa hyötyä Quadroilla Blenderissä. Ehkä sitten, jos käsittelee todella isoja skenejä, missä on miljoonia polygoneja, niin sitten voi pyöriä smoothimmin Quadroilla, koska sellaiseen käyttöön ne on tehty, mutta muuten Geforcella onnistuu melkeinpä kaikki Blenderissä. Blender 2.8:n myötä näytönohjaimen muistikaan ei ole Cycles-renderöinnissä rajoituksena, koska se tukee ns. out-of-core renderöintiä, eli voi käyttää koneen käyttömuistia, jos näytönohjaimen VRAM-loppuu kesken. 2.79:ssä tätä ominaisuutta ei ole.

Niin ja sillä, renderöikö CPU:lla tai GPU:lla ei ole vaikutusta laatuun. Renderöintiasetuksista se laatu riippuu. GPU:lla se renderöinti vain onnistuu nopeammin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
880
Jos softa pyörii DirectX:n päällä Quadroista ei ole mitään hyötyä (olettaen että ei tee koneellaan jotain super-erikoista, joka vaatii muistia enemmän kuin kuluttajakorteissa on tarjolla) Quadrojen hyödyt tulevat esiin OpenGL:n päällä pyörivillä softilla, joiden pyörimistä hidastetaan keinotekoisesti ajureiden avulla pelikorttien kohdalla. Raudassahan noissa ei muistia lukuunottamatta ole muuta eroa kuin että Quadrot pyörivät yleensä vähän alhaisemmilla taajuuksilla.

Mulla ei ole tiedossa vielä yhtäkään ammattisoftaa, joka hyödyntäisi tällähetkellä RTX-säteenseurantaominaisuuksia, mutta tulevaisuudessa tuki varmasti paranee.

Blenderiä en tunne, mutta ihmettelen hieman kommenttia että GPU- ja CPU-rendauksella ei ole laatueroa. Käytännössä renderöintimoottorit joudutaan kirjoittamaan molemmille erikseen ja ainakin itselleni tutussa Vrayssa CPU-rendauksen shaderituki on huomattavasti GPU-rendausta laajempi. Tämä johtuu osaltaan varmasti siitä, että CPU-rendauksessa muistinmäärä per ydin on todella paljon suurempi kuin GPU-rendauksessa, joka taas mahdollistaa huomattavasti monimutkaisemmat shaderit.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
72
Muistaakseni Pixarin Renderman tukee RTX-laskentayksikköjä kun ne saa GPU-tuellisen version julkaistua.

Blenderin Cyclesissä samat shaderit samoilla asetuksilla toimii GPU:lla ja CPU:lla ilman laatueroja ja ainoa, joka voi vaikuttaa laatuun, on se, mahtuuko renderöitävä skene näytönohjaimen muistiin vai ei. Mitä monimutkaisemmat shaderit ja mitä enemmän polygoneja skenessä on, sitä enemmän se vie muistia ja näin CPU vs. GPU voi vaikuttaa laatuun, mutta muuten kyse on vain siitä, kumpi komponentti hoitaa laskennan. 2.8-versiossa näytönohjaimen muistikaan ei ole enää rajoittava tekijä, vaan kaikki, mikä ei mahdu näytönohjaimenmuistiin varastoidaan käyttömuistiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
880
Ok, hyvä tietää. RTX2080:n vielä sellainen lisäys, että tuo tukee NVlinkkiä, jonka suurin etu rendauksessa on, että järjestelmä näkee kanden NVlinkillä kytketyn näytönohjaimen muistin yhtenä könttinä. Tällöin on mahdollista hankkia toinen kortti jos VRAM alkaa ahdistamaan. Mutta tämänkin merkitys Blenderin kanssa on tulevaisuudessa ilmeisen kyseenalainen, jos se kykenee käyttämään muistia noin joustavasti.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
70
Kiitos vastanneille! RTX 2080 Ti ostettiin ja kaverini oli ainakin tyytyväinen, kehui Blenderin rendaavaan todella nopeasti entiseen verrattuna (vanha MacBookPro :lol:).
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
76
Täällä ihan samaa etsiskelen ja hintahälytykseen laittelisin, kun ei kehtaa kyllä budjetoida kuin maksimissaan noin puolet tuosta 1000€:sta.

Tällaisen sivun löysin:
GPU benchmarks | BlenchMark

Mutta voiko nuo pylväät nyt paikkaansa pitää mitenkään? Ei ilmeisesti tai sitten ymmärrän ihan väärin. Tuon mukaanhan kaksi GTX970 (joita itsellä yksi) renderöisi n. 40 sekuntiin tuotoksen johon yhdellä P6000:lla menee n. 60 sekkaa! Taitaa tämä nyt olla liian hyvää ollakseen totta. o_O
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Täällä ihan samaa etsiskelen ja hintahälytykseen laittelisin, kun ei kehtaa kyllä budjetoida kuin maksimissaan noin puolet tuosta 1000€:sta.

Tällaisen sivun löysin:
GPU benchmarks | BlenchMark

Mutta voiko nuo pylväät nyt paikkaansa pitää mitenkään? Ei ilmeisesti tai sitten ymmärrän ihan väärin. Tuon mukaanhan kaksi GTX970 (joita itsellä yksi) renderöisi n. 40 sekuntiin tuotoksen johon yhdellä P6000:lla menee n. 60 sekkaa! Taitaa tämä nyt olla liian hyvää ollakseen totta. o_O
Näyttää ihan joltain muulta kuin oikealta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 248
Viestejä
4 192 509
Jäsenet
70 895
Uusin jäsen
olsteri

Hinta.fi

Ylös Bottom