Näytönohjain hajoamassa? (palit RTX 3080)

Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
1 057
Onkohan näytönohjaimeni hajoamassa, tää on ostettu täältä io-techistä käytännössä uutena. alunperin 14.5.2021 jimms ja pitäs olla 3v takuu.
Tuo on pitkään pitänyt todella kovaa tuuletinääntä ja pienessäkin kuormassa tuulettimet menee täysille. Aluksi ajattelin että tuo on normaalia, mutta ongelma on pahentunut nyt viime kk/viikkoina.

Ajoin aluksi MSI afterburneria kortille, jolla säädin tuuletinkäyrää, myöhemmin myös alivoltitin. Mutta nyt sama ongelma jatkuu, mutta vielä oudompana, vaikka säädän mitä tahansa tuuletinprofiiliin väliltä 30-70% niin aika ajoin vaikka lämmöt eivät missään nouse niin tuulettimet yhtäkkiä kiihdyttävät 100% eli 5000RPM ilman mitään syytä. tuo tapahtuu noin 1-5min välein koko ajan sellaista humppaamista.
Nyt tarkemmin asiaa tutkin techpowerupin GPU-Z niin fan speed 1, nousee tosiaan noin hieman vajaa 5000RPM ja meteli on ihan hirveä. mutta itse Fan Speed% näyttää silti kaikilla 50%? Fan Speed 2 pysyy kuitenkin normaalina.

Kortti on PAlit Gamingpro RTX 3080 10gb LHR, ostettu alunperin 14.52021 jimms, vaihdoin täällä io-techissä n sen päittäin toiseen GPU + väliraha.

Mitä ton kanssa tekis, omien reddit ja googlaus hakujen perusteella ei tuollaista pitäs kortin tehdä. joko kontakti GPU:n, muistin ja jäähyn välillä huono, en ala takuukorttia kyllä irroittamaan jäähyä, lämpötila anturit rikki, VRM hajoamassa tai tuuletin? Pitäskö tuo pistää RMA ja takuuseen? kortti siis toimii, mutta kortin jäähdytys ja itse kortti on kyllä ton perusteella hajoamassa. tuo metelöinti ja tuulettimien "humppaaminen" pahenee koko ajan. En ole koskaan ennen näytönohjainta laittanut takuuseen, muistia yms muuta oon, mutta kortti toimii suht ok, jäähdytys on mun mielestä hajoamassa

Muut ostat 5900x, Scythe FUMA 2
32gb ram,
fractal design R6 kotelo.
Nvme SSD käyttis ja pelilevynä, 1kpl SATA SSd varastona
jäähdytys pitäs olla kunnossa olen kokeillun ilman kotelon sivuseiniä, etuseinää yms.

Lämpötilat unohtu, eli pelistä riippuen GPU on 72-76c, voi olla korkeampikin, Hot Spot 104-106, Memory 84c, nuo vaihtelee hieman peleittän, Resona useimmiten 4k, joskus 1440p pelatessa, mutta nyt just huomasin että tuo tuulettimien humppaaninen alkanut oleen jo ihan työpöytäköytössäkin, esim kevyt 3d ohjelma jolla teen kuvia ja modeleita, vaikka lämmöt ei nouse paljoa

E: muoks vähän kirjoitusvirheitä
 
Viimeksi muokattu:

TurbinoZ100000

Myyntihuuma
Tukijäsen
Liittynyt
28.07.2020
Viestejä
885
Hot spotin lämmöt tuon jo selittäis, tuollainen 30 asteen delta kertoo huonosta kontaktista. Jimms on suoraan sanoen aika perseestä takuiden kanssa näyttisten lämpöihin liittyen niin helpoimmalla pääset kun itse vaihdat tahnat. Mutta itekin varmaan ensin takuuhuoltoon lähettäisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 192
Tahnat taitaa olla kuivuneet väliin.. Mutta ÄLÄ VAIHDA NIITÄ! Jimm'sin takuuhuolto evää tästä syystä kuitenkin takuun ja ensisijaisesti takuun kautta koettaisin tätä ratkoa.
 
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
1 057
Hot spotin lämmöt tuon jo selittäis, tuollainen 30 asteen delta kertoo huonosta kontaktista. Jimms on suoraan sanoen aika perseestä takuiden kanssa näyttisten lämpöihin liittyen niin helpoimmalla pääset kun itse vaihdat tahnat. Mutta itekin varmaan ensin takuuhuoltoon lähettäisin.
Joo tässä mietin mitä teen, vois toki olla jimms chattiin yhteydessä, mutta on tuo aika perseestä, ja tää kortti kuitenkin toiminut vuoden ilman tuota lämpötilaongelmaa, nyt muutaman kk ajan ihmetellyt asiaa ja nyt tutkinut asiaa tarkemmin pari pv. Mutta en mielelläni ala takuukortin jäähyä irroittamaan, ja tuossa voi olla muukin ongelma kuin kontakti.
Täytyy laittaa varmaan joku heikompi GPU tilalle hetkeksi jos tuon lähettää, ainoa GPU mulla tällä hetkellä.
 
Liittynyt
07.06.2020
Viestejä
8
Oma Palit GamingPro 3080 10gb teki samaa ja kävi takuuhuollossa jimms kautta valmistajalla. Nyt käy ja kukkuu normaalisti.
 
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
1 057
Oma Palit GamingPro 3080 10gb teki samaa ja kävi takuuhuollossa jimms kautta valmistajalla. Nyt käy ja kukkuu normaalisti.
Okei otan jimms yhteyttä ton chatin kautta ja kysyn jos onnistuis sama mullakin.
Jaa eli siis RMA hakemus pitäs vissiin tehdä ensin, en ole varmaan 15v palauttanut takuuseenmitään PC komponenttia. ja jimms en koskaan mitään.

Noniin tein RMA lomakkeen katotaan nyt. Kauankohan kestää koko prosessi? kun tarvin työkäytössä myös konetta lähes päivittäin ja toist GPU:ta ei oo. Toisaalta vois ehkä tilata ton 4080 ja myydä pois tuo takuuvaihdokki kun se palautuu. Jos nyt tilais uus kortti vois olla ens viikon puoliväli tai loppu ja sitten vasta pistää ton vanhan takuupostiin.. :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 192
Okei otan jimms yhteyttä ton chatin kautta ja kysyn jos onnistuis sama mullakin.
Jaa eli siis RMA hakemus pitäs vissiin tehdä ensin, en ole varmaan 15v palauttanut takuuseenmitään PC komponenttia. ja jimms en koskaan mitään.

Noniin tein RMA lomakkeen katotaan nyt. Kauankohan kestää koko prosessi? kun tarvin työkäytössä myös konetta lähes päivittäin ja toist GPU:ta ei oo. Toisaalta vois ehkä tilata ton 4080 ja myydä pois tuo takuuvaihdokki kun se palautuu. Jos nyt tilais uus kortti vois olla ens viikon puoliväli tai loppu ja sitten vasta pistää ton vanhan takuupostiin.. :)
Ömm.. tuskin Jimm'sillä on 3080:ia varastossa yhtään.. Niin jos eivät saa korjattua, sieltä tarjotaan mallin vaihtoa ja saat varmaan 4080:n tilalle jollain välirahalla. Tämä sillä oletuksella, että Jimm's toteaa näytönohjaimen olevan rikki (fifty-sixty tod.näk.) ja heillä ei ole antaa sinulle toista 3080:ia vaihdossa (90% tod.näk.).
Voivat myös laittaa laskun perään, ja sanoa, että "itse rikoit tämän tuulettimen, siinä on pölyä". Niistä ei koskaan tiedä. Mutta takuun onnistuttua, saat parempaa tilalle todennäköisesti välirahalla.

edit: unohda tämä, niillä on ylihinnoiteltu Palit RTX 3080 outletissa:

Tuota ei kukaan tuohon hintaan osta, niin saat todennäköisesti sen, jos takuu menee läpi.
 
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
1 057
Ei oo pölyä noin viikko sitten putsasin tollasella ilmasprayllä ja tossa kortissa varmaan sama vika, kun kerran käytetty.
Ja tässä tulee pääsiäinen, menee selvittely kuitenkin ensi viikkoon.

Olen tätä korttia testaillu ja pelitestaillu ja ei mitään toivoa että ton lämpötila/tuuletinongelman sais korjattua. Tuo alkoi joskus vuodenvaihteen jälkeen ja pahentunut, eli veikkaisin ensisijaisesti noita tahnojen kuivumisia, mutta voi olla muukin ongelma. Siksi selvittelen takuuta ennenkuin kortti lopullisesti hajoaa tai tuo lämpötilaongelma paisuu suureksi.
MSI afterburner ei ongelmaa korjaa vaikka kuin säätäisi tuuletinarvoja yms... koska tuo FAN 1 ampuu täysille noin 1-5m. välein kun pelaa, ei auta vaikka miten säädän. JA ilman afterburneria tuulettimet on kuormituksessa koko ajan 90-100% jeejee...

Tuollaisen käyrän säädin muutaman testin jälkeen ja tuntui että tuo Fan speed 1 100% humppaaminen väheni tällä
Samoin koko kotelo on nyt auki, mutta lämmöt eivät muutu juurikaan suhteellisen kevyt pelikuorma, tässä tapauksessa civ 6: 72-76c koppa auki, Hot Spot 104-106c koko ajan, Memory 84c. mutta "nato" juhlat alkaa kohta, kunhan siitä selviää :)
En ymmärrä miksi toi FAN 1, nousee välillä 100%, mitään lämpöindikaattoria ei ole. Ilman MSI afterburneria se ei tee tuota "ramp up"ia, mutta tuulettimet on tällöin koko ajan 80% tai yli ja meteli on hirveä. MAX RPM näkyy olevan noin 4600-4700.

Kyllä tuossa on varmaan 80% tod. näk. tahnojen kuivuminen kyseessä ja huono tehtaalla asennettu kontakti jäähyn ja piirien välillä, jimms ei ole vielä vastannut, mutta odotellaan, jos ei tuota saa takuuseen vaihtoon, täytyy tahnat vaihtaa itse, mutta takuu menee sitten.
1680798379612.png
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 819
Viestejä
4 228 390
Jäsenet
71 108
Uusin jäsen
spinal

Hinta.fi

Ylös Bottom