Näytönohjaimien muistimäärän kehittyminen yms.

Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 164
Eikös se last of us toimii ihan hyvin medium asetuksilla 1080p resolla 8gb korteilla :confused:
Last Jedi luultavasti onkin kökkö käännös, mutta pelejä joissa 8gb on minimispeksi (ja täten peli pyörii lowilla 1080p ihan hyvin) on tietääkseni julistettu toista kymmentä peliä tälle vuodelle, joten ihan selvä trendi tässä on.
Ne pyörii kyllä 8gb kortilla ja varmasti on FPS ainakin korkea, kun joutuu pelaamaan 1080p resolla ilman RT:tä kun on alla vuosi sitten ostettu 1000€ kortti :D

Jotain mätää on siinä, että 2023 myydään melko korkean luokan näytönohjaimia samalla muistimäärällä mitä on saanut jo 2015.
Ei siinäkään ollut mitään mätää että 2014 ei 1gb vramilla enää pärjännyt, 2017 ei 2gb vramilla oikein pärjännyt tai että 2021 4gb teki tiukkaa.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 287
Tässä mennään nyt taas täysin asian viereen, en ollutkaan väittämässä että kaikki herkut pitäisi saada mahtumaan aina ja ikuisesti samaan muistiavaruuteen vaan niin että pitää varmistaa että pelit skaalautuu laajemmin raudan mukaan.

Eli sen sijaan että TLOU vaan nyt vaatii >8GB tekstuureilleen tai sitten stutteroiden pudottaa osan tekstuureista johonkin minimilaatuun jolle nauraa PS2 tekstuuritkin, pitäisi olla optio joka toimii hyvin 8GB korteilla ja näyttää edelleen ihan hyvältä. En niele vastausta että ei ole mahdollista kun kerran viime vuonna tuli ulos mm. Spiderman Remastered joka mahtuu ilmeisen mainiosti 8 gigaan eikä sen tekstuureita ole tainnut kukaan moittia. Miksi tänä vuonna ei enää sellaista voisi tuottaa?

Ultra-asetukset saa minun puolesta hörpätä vaikka 100gigaa muistia mutta jos vuodessa katoaa kyky tehdä 8 gigan korteilla hyvältä näyttäviä pelejä jotka pyörii hyvin niin jossain on mätää ja minun mielestä se mätä ei ole pelaajien raudassa.

Kyllä tässä kaikki paitsi rautavalmistajat varmasti on sitä mieltä että pumpataan vaan niin paljon muistia kyytiin kuin on mahdollista, AMD on paremmin toteuttanut muistipolitiikkaa mutta kyllä sieltäkin luultavasti tulee alemman luokan kortteja 8 gigalla uhoilusta huolimatta. Ainut mikä minun näkökulmasta on tässä välissä muuttunut on pelinkehittäjien tahto/resurssit tuottaa laadukkaita toteutuksia.

Hyvänä esimerkkinä viimesin Jedi, täyttä kuraa PC:llä ja kehittäjät heiluttelee käsiä ja mutisee että "muttakun PC:tä on niin monta erilaista...". Mitä oikeasti tarkoittavat sanoa on että PC ei ollutkaan sama asia kuin konsolit mutta ei ehditty oikeasti tehdä mitään asialle kun releasepäivä tuli vastaan. Sitten viikossa-kuukaudessa hätäpätsätään korjauksia jotka olisi pitänyt olla julkaisuversiossa kunnes kansa on hiljaa ja tyytyväisenä todetaan että oltiinpa reaktiivisia, hyvä me. Siitä sitten kohti seuraavaa projektia jossa tuskin hyödynnetään mitään mitä tästä opittiin ja sama soppa ensi kerralla.
Kyllähän niitä edelleen tehdään jopa 1GB GPU:lla toimivia pelejä vaikka kortteja ei ole tehty enää aikoihin. Mutta se on vaan ikävä fakta että hiljakseen tulee yhä enempi pelejä sekä sovelluksia jotka käyttävät suurempaa määrää kuin se 1-ydin prosessorista (tai 4-ydintä) ja jotka käyttävät suuremman määrän kuin 8GB näytönohjaimelta tai 100GB kiintolevytilaa.

Osittain siitä voidaan "syyttää" konsoleita ja sitä että niiden julkistuksen jälkeen alettiin tekemään pelejä jotka eivät toimi enää vanhemmilla konsoleilla vaan ainoastaan uusimmilla ja PC:llä jolloin mietitään että jos joku maksaa sen 60€ uudesta pelistä hän on maksanut myös rahaa tehokkaasta tietokoneesta ja näytöstä.

Toki sekin on totta että osa peleistä mitä julkaistaan on täyttä kuraa eikä niitä ole ollenkaan optimoitu (jos esim. tuo Jedi peli ei tehokkaimmilla näytönohjaimilla ja prosessoreilla [esim. 4090 ja 7800X3D] pyöri edes 60FPS vika on optimoinnissa)

Esim. tulossa oleva Warhammer 40k Rogue Trader vaatimukset ovat seuraavat:

Järjestelmävaatimukset

  • Vähintään:
    • Käyttöjärjestelmä: Win10
    • Suoritin: Intel(R) Core(TM) i5-4590T CPU @ 2.00GHz
    • Muisti: 8 GB RAM
    • Grafiikka: AMD Radeon RX Vega 6 / Intel HD Graphics 630
    • Tallennus: 100 GB kiintolevytilaa
  • Suositus:
    • Käyttöjärjestelmä: Win10
    • Suoritin: Intel(R) Core(TM) i5-6400 CPU @ 2.70GHz
    • Muisti: 16 GB RAM
    • Grafiikka: AMD Radeon RX 570 / NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti
    • Tallennus: 100 GB kiintolevytilaa

Tuo tulee varmaan julkaisuun tämän vuoden aikana tai vuoden 2024 alussa. Eli kyllä niitä tehdään vielä eikä minusta joku 4-ydin prosessori missä 2GHz kelloja, 3GHz maksimi buusteilla ja 8GB DDR3 muistia sekä Intel HD Graphics 630 näytönohjaimena nyt ihan järkyttävästi ole tulevasta pelistä jonka hinta niiden sivulla olisi 40$ - 299$ jos sen ennakkotilaa, kalliimpi sitten julkaisun yhteydessä. Itse taisin maksaa 70$ (Ultimate Digital Pack).

Eli jos miettii KAIKKIA pelejä mitä tullaan julkaisemaan tämän vuoden aikana ja tulevina vuosina on ihan perusteltua ostaa vähintään se 12GB muistilla oleva näytönohjain ja vähintään se 6-ydin/12-säie prosessori sekä 16GB muistia ja varata kiintolevytilaa sen 100GB.
Mutta jos on fiksu ostaa sen vähintään 16GB muistilla olevan näytönohjaimen, vähintään 8-ydintä ja 16-säiettä omaavan prosessorin, 32GB muistia ja sellaisen kiintolevyn että se on joku terainen ainakin jos vaikka jotain muutakin haluaa sinne asentaa.

EDIT: jos epäilyttää niin voi nopeasti vaikka katsoa täältä pyöriiko nyt jo julkaistu peli omalla näytönohjaimella. Itselleni tulee tuloksena että 99% minimillä ja 99% suositelluilla toimii omalla näytönohjaimellani:
"
The Radeon RX 6700 XT will run 99% of the top 10,000 PC games. It will also run 99% of these games at the recommended or best experience levels.
"
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
67
Nyt kun katsoo esim. tätä uusinta Harware Unboxedin testiä huomaa että alle 12Gb muistia alkaa olla todella suurin ongelma (ei riitä) uusissa peleissä kuten tämä Howrarts Legacy:


Jos siis pelaa suuremmilla resoluutioilla. Kyllähän se vielä oikein hyvin riittää 1080p pelaamiseen.
Tuossa myös mainitaan erikseen siitä että joku 16Gb keskusmuistia ei oikein riitä ja tulee tökkimisiä jne. eli vähintään se 32Gb on suositeltava ja järkevä hankinta ainakin tämän ja varmaan muidenkin uudempien AAA pelien kanssa.
Hogwarts Legacy on kyllä järkky muistisyöppö, mutta sinänsä ehkä vähän huono esimerkki, kun kyse on melko paljon myös huonosta PC-portista. Tuo kuitenkin pyörii (suht) sujuvasti nykyisillä konsoleilla jaetulla 16gb ram/vramilla (muistaakseni ~1440p sisäisesti, josta skaalaus 2160p:hen). Lisäksi tuo ois tarkoitus kääntää myös viime genen konsoleille sekä Switchille(!), eli tästä voisi jonkin verran päätellä, että ehkä tämä peli olisi mahdollista saada toimimaan vähemmälläkin muistilla myös PC:llä.

PC-versio käsittääkseni stutteroi jokatapauksessa vaikka näyttiksenä olisi RTX 4090. (En tiedä liekö korjattu päivityksillä jo?)

Toisaalta trendi PC-porttien suhteen (varsinkin UE4-pelien kanssa) on, että ne ovat melko huonoja ja syövät hillittömästi enemmän muistia kuin konsoliversiot, eli ehkä se on vaan pakko bruteforcettaa isommalla määrällä muistia. Tiedä sitten miten UE5 muuttaa tilannetta, kun se (käsittääkseni) streamaa levyltä suht fiksusti defaulttina, vaikka kehittäjä ei erikseen kajoaisi muistinhallintaan kauheasti.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 734
Eikös se last of us toimii ihan hyvin medium asetuksilla 1080p resolla 8gb korteilla :confused:
Ei, kuten tuosta linkatusta videosta näkee. Medium asetuksilla tuli lown tekstuureita yms vikoja. Ja tästä (kuten Forspokenistakin) kommentoidaan että kasso nyt kuinka kuraa 8 gigan korteilla tekstuurit on. Forspokenin demossa tuijottelin kiveä jonka tekstuuri välkkyi edes takaisin matalan resoluution version ja normaalin välillä ilman että siihen oli mitään järkevää syytä.

Mutta varmaan sekin oli vain siksi että 2060 Superissa on vain 8 gigaa muistia.

Edelleen: kukaan ei väitä etteikö muistia pitäisi olla enemmän (varsinkin >300€ korteissa) mutta perustelut tahtoo ontua, vaikutuksia liioitellaan huonoilla esimerkeillä ja koko homma tuntuu devaajien ongelmien valkopesulta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
802
Eipä ole tosiaan tainnut yksikään näistä muistisyöpöistä peleistä olla muutenkaan hyvässä jamassa julkaisussa, vaan kaikissa on ollut merkittäviä teknisiä ongelmia. Kertoo toki osittain alan tasosta tällä hetkellä kun tämä tuntuu olevan nykyään enemmän sääntö kuin poikkeus, mutta vielä ei ole käsittääkseni sellaista peliä julkaistu, joka olisi ollut muuten hyvin optimoitu, vailla isoja teknisiä kömmellyksiä tai bugeja, ja olisi silti haukannut VRAMia merkittävästi aiempaa enemmän.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 217
Jotain mätää on siinä, että 2023 myydään melko korkean luokan näytönohjaimia samalla muistimäärällä mitä on saanut jo 2015.
Nvidian osalta taitaa olla ihan suunniteltua "asiakkaat joutuu vaihtamaan tiheämmin kortteja", muuta syytä vaikea löytää, kun ei se gddr6x niin kallista ole, kun huomioi Nvidian korttien hinnat. Olisi varmasti varaa laittaa 8gb sijaan 16.

Hyviä pointteja optimointeja koskien, ei se Nvidian vika ole jos medium-asetuksillakin muistimäärät karkaa käsistä. Silti kuten yllä todettiin, niin muistimäärän on tapana lisääntyä eikä polkea paikallaan. Uudet konsolit mahdollistaa enemmän VRAM käyttöä eikä yllätä että pelintekijät ottaa siitä hyötyä irti. Nuo huonosti optimoidut pökäleet on sitten asia erikseen.
 

aop

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 328
Eiköhän NVIDIAn puolella suurin motiivi muistimäärän pihtaamiseen ole ammattikäytön vaikeuttaminen kuluttajaluokan korteilla. AI on sitä kuuminta hottia tällä hetkellä ja käsittääkseni juuri siinä tarvitaan GPU muistia paljon.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
6 823
Paremmalla pakkauksella muisti ja/tai levytilavaatimuksia pienemmäksi? Neuroverkkopakkaus tällä hetkellä toki vain tutkimusjuttua, mutta ehkä jonain päivänä peleissä todellisuutta. Elokuun Siggraph messuilla kertovat lisää neuroverkkopakkauksesta.

In a paper titled “Random-Access Neural Compression of Material Textures” NVIDIA presents a new algorithm for texture compression. The work targets the increasing requirements for computer memory, which now store high-resolution textures as well as many properties and attributes attached to them to render high-fidelity and natural-looking materials.
NVIDIA Neural Texture Compression offers 4 times higher resolution than standard compression with 30% less memory
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 369
Computerbasen 4060ti arvostelusta ja vram osiosta:

" A second negative example is Spider-Man: Miles Morales, where the GeForce RTX 4060 Ti hits even harder. Even without ray tracing, the difference between the GeForce RTX 4060 Ti and GeForce RTX 4070 is 37 percent (AVG FPS) and 38 percent (percentile FPS), with ray tracing it is 87 percent each. With ray tracing, Spider-Man: Miles Morales is not playable on the GeForce RTX 4060 Ti with full graphic details, even in Full HD. And DLSS cannot remove the stuttering either, they are still there. Here, the GeForce RTX 3060 delivers a better, more even gaming experience. And the GeForce RTX 3060 Ti and GeForce RTX 3070 also perform better with ray tracing, despite only having 8 GB of VRAM - again because of the twice as wide PCIe interface. "

Spiderman oli Digital Foundryn esimerkeissä teknisesti hyvästä portista vs Last Of Us ja muut vrammia kunnolla syöneet pelit. 8Gb ja RT alkaa vain stutteroida.

1685088519789.png


Muutama vielä lisäksi (tuo spidermanin ja Hogwatsin):

That's still not all. The two games show noticeable differences in the classic benchmarks, but there are still a few titles that don't affect the 1 percent percentile FPS in Full HD, but the frame times do. With Company of Heroes 3, Dead Space and Resident Evil, there are other games that show individual outliers in the frame output during the 25-second test sequence with an actually good frame rate and solid percentile FPS, which do not exist with the GeForce RTX 4070 - in different test runs.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 734
"And the GeForce RTX 3060 Ti and GeForce RTX 3070 also perform better with ray tracing, despite only having 8 GB of VRAM - again because of the twice as wide PCIe interface. "

Spiderman oli Digital Foundryn esimerkeissä teknisesti hyvästä portista vs Last Of Us ja muut vrammia kunnolla syöneet pelit. 8Gb ja RT alkaa vain stutteroida.
Boldattu osuus paljastaa että ei ole ihan niin suoraviivaista kuin "8GB ja stutteroi" koska kerran kaksi muuta 8 gigan korttia vaikuttaisi olevan ok ja sormea osoitellaan PCIe väylän suuntaan.

Mutta sikäli mielenkiintoista että paljastanee ettei isompi kakku pelasta jos peli on tarpeeksi "väyläraskas" ja sen päälle Spiderman taitaa olla kohtuu raskas CPU:lle noin ylipäätään mikä sitten suoraan vaikuttaa siihen miten hyvin sitä liikennettä joudetaan palvelemaan. Tästä olisi kyllä kiintoisaa nähdä vähän tarkempaa analyysiä, varsinkin sitten kun 16 gigan versio tulee.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 369
Boldattu osuus paljastaa että ei ole ihan niin suoraviivaista kuin "8GB ja stutteroi" koska kerran kaksi muuta 8 gigan korttia vaikuttaisi olevan ok ja sormea osoitellaan PCIe väylän suuntaan.

Mutta sikäli mielenkiintoista että paljastanee ettei isompi kakku pelasta jos peli on tarpeeksi "väyläraskas" ja sen päälle Spiderman taitaa olla kohtuu raskas CPU:lle noin ylipäätään mikä sitten suoraan vaikuttaa siihen miten hyvin sitä liikennettä joudetaan palvelemaan. Tästä olisi kyllä kiintoisaa nähdä vähän tarkempaa analyysiä, varsinkin sitten kun 16 gigan versio tulee.
Tuo jäi kyllä huomaamatta, kun pikaselasin vain artikkelin kiinnitin vain tuohon 3060:llakin pyörii paremmin kohtaan huomiota. Sinänsä vähän yllättävää, kun 8x pci4.0 vastaa vanhaa pcie 3x16 väylää ja kun pcie 4.0 tuli, niin sen aikaisilla korteilla hyöty oli ihan olematon. 4090:llakin pcie 3.0 vs 4.0 oli 2-3% eroa.

Aika mielenkiintoinen, onkohan tuo vain pelin kovempaa vaatimusta väylälle, vai sitä, että vrammin rajoilla mennessä swaptaan enemmän tekstureja ja siinä väylä käy pullonkaulaksi. Tietty se pitäisi näkyä myös 3070:n frametimeissa, mutta lievempänä piikkinä.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 734
Tuo jäi kyllä huomaamatta, kun pikaselasin vain artikkelin kiinnitin vain tuohon 3060:llakin pyörii paremmin kohtaan huomiota. Sinänsä vähän yllättävää, kun 8x pci4.0 vastaa vanhaa pcie 3x16 väylää ja kun pcie 4.0 tuli, niin sen aikaisilla korteilla hyöty oli ihan olematon. 4090:llakin pcie 3.0 vs 4.0 oli 2-3% eroa.

Aika mielenkiintoinen, onkohan tuo vain pelin kovempaa vaatimusta väylälle, vai sitä, että vrammin rajoilla mennessä swaptaan enemmän tekstureja ja siinä väylä käy pullonkaulaksi. Tietty se pitäisi näkyä myös 3070:n frametimeissa, mutta lievempänä piikkinä.
Tätähän voisi ihan mainiosti tutkia tosiaan 3060:lla kun siitä on sekä 8 että 12 GB versiot, muistiväylä on sama kuin 4060/ti:ssä ja PCIe väylänkin saa puolitettua helposti BIOSista.

Jos tuollaisia piikkejä ei saa aikaiseksi 12GB:llä mutta 8GB:llä saa niin silloin ongelmaksi vahvistunee PCIe-väylä. Jos taas piikkejä ei tule silloinkaan niin sitten melkein ruvettava etsimään ajuribugia tms.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 988
Tätähän voisi ihan mainiosti tutkia tosiaan 3060:lla kun siitä on sekä 8 että 12 GB versiot, muistiväylä on sama kuin 4060/ti:ssä ja PCIe väylänkin saa puolitettua helposti BIOSista.

Jos tuollaisia piikkejä ei saa aikaiseksi 12GB:llä mutta 8GB:llä saa niin silloin ongelmaksi vahvistunee PCIe-väylä. Jos taas piikkejä ei tule silloinkaan niin sitten melkein ruvettava etsimään ajuribugia tms.
No jaa, 3060 8gb ja 12gb versioissa on muutakin eroa aikalailla kuin pelkkä muistinmäärä...
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 734
No onhan se piirikin leikattu 8gb versiossa. En nyt ulkoa muista, Googlellahan sen näkee
No kun nimeomaan TPU:n database ja muutama muukin lähde sanoo että ei ole muita eroja.

 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
1 143
No onhan se piirikin leikattu 8gb versiossa. En nyt ulkoa muista, Googlellahan sen näkee
Eikös se just ollu toisinpäin, että 12GB oli huomattavasti tehottomampi. En nyt kerkiä varmistelemaan, mutta tuommoinen muistikuva itsellä :D
Edit.
Tarkistin nyt kuitenkin ja kyllä tuo 12GB on tehokkaampi ihan tuntuvasti.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 988
No kun nimeomaan TPU:n database ja muutama muukin lähde sanoo että ei ole muita eroja.

No niinpäs olikin sitten, ei pitäisi omasta muistista heittää ilmoille kaikkea.
Näyttää tuo muistikaista rajoittavan aikalailla kuitenkin menoa jo pari vuotta vanhoissa testeissä 1080p resollakin kuitenkin.
 
Liittynyt
12.09.2020
Viestejä
857
Diablo IV vaatii 16 gigaa näyttismuistia, mikäli 4k haluaa PS5 tekstuuritason... Joku kommentoinut myös että 4080 muisti loppuu pitkissä sessioissa, eli ongelmaa voi olla myös muistinhallinnassa.

 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 287
Cyberpunk 2077 Phantom Libery (ja MYÖS itse peruspeli päivityksen jälkeen VAIKKA ei olisi tuota lisäosaa) vaatii NYT vähintään 6Gb näytönohjaimelta muistia 1080p lowe 30FPS pelaamiseen... Ennen 1080p low vaati vain 3Gb muistia!
Jos haluaa 1080p 60Hz pyyntönä on jo 8Gb näytönohjain. Mielenkiintoiseksi tästä tekee sen että jos haluaa 1080p JA säteenseurantaa minimi 30FPS olisi 8Gb näyttömuistilla varustettu kortti ja 1080p 60FPS säteenseurannalla olisi jo 12Gb kortti! Myös muistia (RAM) olisi hyvä olla se 16Gb tai jos haluaa 1080p pelata RT päällä 20Gb!



Myös prosessori vaatimukset ovat outoja, jos haluaa 4K resoluutiota tarvisi 12-ydin prosessoria.. OK.
 
Viimeksi muokattu:

YTY

Liittynyt
25.02.2018
Viestejä
173
Prosessorivaatimuksia nostettu 4k Ultra 60 fps (non-RT) osalta 4790k -> 12900. AMD prossujen osalta vaatimusta nostettu R5 3600 -> R9 7900x. Pitäisikö tässä itkeä vai nauraa :rofl:. Toki nuo vanhat prossuvaatimukset vaikuttavat kovin matalilta mutta loikka vaatimuksissa on silti naurettava.
 
Liittynyt
12.09.2020
Viestejä
857
Myös prosessori vaatimukset ovat outoja, jos haluaa 4K resoluutiota tarvisi 12-ydin prosessoria.. OK.
Tää on niin kummallinen, tällä hetkellä 7600 vs 7900 välinen erokaan ei ole iso. Tuskin pelin monisäikeisyys kasvaa yhtäkkiä lisäosan takia. Mahdollista toki, mutta ei todennäköistä.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 164
Tää on niin kummallinen, tällä hetkellä 7600 vs 7900 välinen erokaan ei ole iso. Tuskin pelin monisäikeisyys kasvaa yhtäkkiä lisäosan takia. Mahdollista toki, mutta ei todennäköistä.
Veikkaan nimenomaan, että peli on alunperin tehty niin, että pyörii mahdollisimman monella ja nyt lisäosassa on hinkattu säikeistyvyyttä sitä varten, että jatkossa osataan tehdä pelit paremmin säikeistyvyksi. Ehkä jopa sitten vähän väkisin pakotettu mahdollisimman monisäikeiseksi väkisin
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 287
Se on silti mielenkiintoista ettei esim. jollain 5900X toimisi 60FPS 4K:na. Kun alunperin se vaatimus oli luokkaa R5 3600 ja nyt R9 7900X. Eli 3900X tai 5900X ei riitä, tai esim. 5950X että saisi 60FPS 4K aikaan. Mietin siis että onkohan siinä ihan aikuisten oikeasti vähän vedetty mutkia suoriksi vai voiko se tosiaan olla niin prosessori painoitteinen peli että joku 5800X3D ei vaan riitä ytimet ja 5950X ei sitten vaan riitä tehot vaan jopa 5GHz kelloilla ei saisi 60FPS pyörimään vaikka koneessa olisi muuten 4090 näyttis...
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
1 143
Mutta olivatko vaatimukset aikaisemmin vähän alakanttiin? Eihän 5900X ole missään kohtaa jaksanut pitää pelissä fps:ää 60:ssä joka tilanteessa
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 776
Cyberpunk 2077 Phantom Libery (ja MYÖS itse peruspeli päivityksen jälkeen VAIKKA ei olisi tuota lisäosaa) vaatii NYT vähintään 6Gb näytönohjaimelta muistia 1080p lowe 30FPS pelaamiseen... Ennen 1080p low vaati vain 3Gb muistia!
Jos haluaa 1080p 60Hz pyyntönä on jo 8Gb näytönohjain. Mielenkiintoiseksi tästä tekee sen että jos haluaa 1080p JA säteenseurantaa minimi 30FPS olisi 8Gb näyttömuistilla varustettu kortti ja 1080p 60FPS säteenseurannalla olisi jo 12Gb kortti! Myös muistia (RAM) olisi hyvä olla se 16Gb tai jos haluaa 1080p pelata RT päällä 20Gb!



Myös prosessori vaatimukset ovat outoja, jos haluaa 4K resoluutiota tarvisi 12-ydin prosessoria.. OK.
Cyberpunk 2077 oli ensimmäisiä pelejä, joissa 8GB VRAM yski 1440p-resoluutiolla ja RT päällä. Ihmettelin pitkään FPS-droppeja ja syytin pelin optimointia. Sitten juuri tuo Daniel Owen julkaisi RTX 3070 Ti vs RX 6950 XT -videon, jossa totesi 8GB-muistin riittämättömäksi. Saman videon pohjalta ostin RX 6950 XT:n ja kaikki FPS-dropit katosivat ja suorituskyky suorastaan parantui. Saman pelistudion The Witcher 3 oli myös omalla kohdalla pelikelvoton 8GB-muistilla ja RT päällä. Hetken pelaamisen jälkeen suorituskyky vain romahti tai peli kaatui. 16GB-muistilla tuollaisesta ei ollut tietoakaan :D

Mutta olivatko vaatimukset aikaisemmin vähän alakanttiin? Eihän 5900X ole missään kohtaa jaksanut pitää pelissä fps:ää 60:ssä joka tilanteessa
Olihan ne aika alakanttiin. Taisi olla 30 FPS:lle tarkoitettu ja minimivaatimukset jopa hieman alle. Antoivat vähän väärän kuvan pelin raskaudesta. Tavallaan ymmärrän prosessorivaatimuksien nousun, jos kerran tekoälyyn ja maailman reagointiin/immersioon tulee merkittäviä parannuksia. Nyt jo raskas peli prosessorille ja jos NPC-hahmot ja liikenne alkavatkin toimimaan älykkäästi, vaatii se lisää laskentatehoa. RT:n käyttö myös rasittaa prosessoria enemmän.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 287
Tästä noin 9 päivää sitten tehdystä videosta näkee kohtuullisen hyvin että tällä hetkellä paras hinta/laatusuhde 1440p pelaamiseen löytyy 6700XT kortista:

Eli uudet ja vanhat kortit jos kahlaa lävitse oikeastaan vaihtoehtoina on 6700XT TAI RTX 4070 ja noista kahdesta 6700XT on huomattavasti halvempi.

Muissa on joko aivan liikaa hintaa tai sitten 8Gb tai vähemmän muistia mikä on ongelma.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
225 154
Viestejä
3 981 181
Jäsenet
68 041
Uusin jäsen
Ipsuli

Hinta.fi

Ylös Bottom