Näytänohjaimen huolto

TH7

Liittynyt
24.03.2022
Viestejä
57
Kuinka usein teette huollon näyttikselle? Eli vaihdatte tahnat/tyynyt tai mitä ikinä teettekään
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 613
Joskus kun muutenkin tulee putsattua pölyjä koneesta niin saatan irrottaa ja jollain compucleanerilla puhallella vähän tarkemmin, eipä noita ole koskaan tullut sen paremmin/pahemmin huollettua.
 

Shikanjyo

#low&slow
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 355
Tahnan ja tyynyjen vaihto sitten vasta kun alkaa lämmöt näyttämään siltä, että jotain tarttis tehdä. Monella se näyttis menee jo vaihtoon ennen kuin se "huolto" on tarpeen.
 
Liittynyt
13.12.2022
Viestejä
96
Tarkoitus oli tyynyt ja tahna vaihtaa kun näyttiksen käytettynä ostin, mutta on jotenkin jäänyt tekemättä kun ei ne lämmöt ainakaan GPU:lla pahalta vaikuta. En sitten tiedä huononeeko ne lämpötyynyt siellä muisteilla yms. jotenkin kun muistien lämpötiloja ei näyttiksestäni näe. Ikäähän näyttiksellä lienee alkuperäisillä mömmöillä jotain 7 vuotta, saattaisihan siinä jo uusilla vähän parannusta saada.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 265
"Huolto" on väärä sana tässä asiayhteydessä, ne laitteet kun on rakennettu huoltovapaiksi. Jotkut sitten haluavat näprätä enemmän ja ehkä saavat lämpöjä alaspäin. Käytännön merkitys voi jäädä kovin vähäiseksi.
 
Liittynyt
10.08.2021
Viestejä
3 626
Jos rikkinäisen joutuu korjaamaan, ei se ole kysytynkaltaista "huoltoa". ;)
Miten asian ottaa. Joidenkin mielestä Mersuja ei korjata, niitä vain huolletaan.

Jos tarkkoja ollaan, näyttisten tuulettimia voi huoltaa. En sanoisi näyttiksiä huoltovapaiksi. Prosessori olisi sellainen.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 265
Miten asian ottaa. Joidenkin mielestä Mersuja ei korjata, niitä vain huolletaan.

Jos tarkkoja ollaan, näyttisten tuulettimia voi huoltaa. En sanoisi näyttiksiä huoltovapaiksi. Prosessori olisi sellainen.
Jos GPU olisi tarkoitettu huollettavaksi, paketin mukana seuraisi suositus huoltotoimien ajankohdasta ja ohjeet. Niitä ei ole. Jos joku haluaa omavaltaisesti pyrkiä lisäämään käyttöikää tms, se on eri asia. No, semantiikasta tuskin enempää kannattaa vääntää. Halusin vain korjata kysyjää sen verran, että mitään säännöllistä "huoltoa" ei tarvita, ellei sellaiseksi lasketa pölyjen poistoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Varsinkin tuo kuvassa oleva jakoavain kuuluu jokaisen näyttistään huoltavan työkalupakkiin :)
Se on hienosäätöä varten.

--

..mutta oikeasti? Mitä ihmettä kuvittelette saavuttavanne, jos tilaatte aliexpressistä samanlaiset (tai jopa huonommat) lämpötyynyt tilalle? Arctic TP-3 (tms.) tilalle tai ei siitä(kään) vaihdosta ole yhtään mitään hyötyä. Ne on ihan hyvät siellä jo valmiiksi.

Lämpötilaan vaikuttaa eniten se, että ne on hyvässä yhteydessä siihen isoon jäähyyn tai edes omilla siileillään. Mikään tahna/lämpötyyny ei paranna valmiiksi huonoa jäähdytysratkaisua. Se ei lisää sinne heatpipejä eikä tuulettimia, eikä suurenna sitä rivastoa.

--

Yhdessä näytönohjaimen ruuvissa on perinteisesti semmoinen ympyränmuotoinen tarra. Sen kun rikkoo ruuvatessa, tulee ongelmia ja vääntöä takuun kanssa. Tietenkin, "netissä lukee nönnönnöö", mutta niitä ongelmia tulee. Siihen kun vielä vaihtaa omat vaaleanpunaiset (tai muut originaalista eroavat lämpötyynyt), niin onkin sitten kova työ selittää, ettei omilla räpellyksillään ole hajoittanut näytönohjainta, jos takuuseen joutuu. Ja tämmöisen myyminen uutena/takuunalaisena täyttää petoksen tunnusmerkit.

--

edit: jos minulla olisi huoltoliike, oma huolto olisi se, että puhaltaisin pölyt pois semmoisella koneella. Ehkä tahnat vaihtoon joskus takuun päätyttyä, mutta ei mitään tälläista "huolto huollon takia, pakko päästä tekemään jotain".
Viime vuosikymmenellä (ja 1-2 kertaa tällä vuosikymmenellä) olen vaihtanut koko jäähyn näytönohjaimesta. Ei se ole kannattavaa nykyisillä aftermarket-jäähyjen hinnoilla ja täysin riittävillä refujäähyillä enää.
 
Liittynyt
12.01.2020
Viestejä
171
Oon vaihtanut tahnoja takuuiän jälkeen jos on tullut jotain oireita, esim. puhaltimet huutaa täysiä pienilläkin kuormilla tai satunnaisia mustia ruutuja.
Aika kuivaksi kitiksi nuo alkuperäiset tahnat on usein menneet.
En lähtisi ehjään pelkän iän perusteella koskemaan.
 

Shikanjyo

#low&slow
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 355
--

..mutta oikeasti? Mitä ihmettä kuvittelette saavuttavanne, jos tilaatte aliexpressistä samanlaiset (tai jopa huonommat) lämpötyynyt tilalle? Arctic TP-3 (tms.) tilalle tai ei siitä(kään) vaihdosta ole yhtään mitään hyötyä. Ne on ihan hyvät siellä jo valmiiksi.

Lämpötilaan vaikuttaa eniten se, että ne on hyvässä yhteydessä siihen isoon jäähyyn tai edes omilla siileillään. Mikään tahna/lämpötyyny ei paranna valmiiksi huonoa jäähdytysratkaisua. Se ei lisää sinne heatpipejä eikä tuulettimia, eikä suurenna sitä rivastoa.
Taas vaan hirveä tarve päästä jotain mussuttamaan vastaan.

Lämpötyynyjä en itse vaihda, elleivät repeydy rikki kun nostaa jäähyn pois. Ei ne lämpötyynyt samalla tavalla vanhene niinkuin tahna.
Ja muutenkaan niissä ei juurikaan eroa ole, niin aivan sama mistä mä sellasen ostan, tilaanko suomalaisesta verkkokaupasta brändituotteen vai suoraan valmistusmaasta Aliexpressin kautta.

Olen tahnoja vaihtanut erilaisiin laitteisiin, jotka ovat ihan jo vain vähän reippaan parin vuoden vanhoja, ja ovat olleet aika korppua. Ja myös testit ajettu ennen ja jälkeen toki, että en vain "pakko jotain tehdä" mentaliteetillä tee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Taas vaan hirveä tarve päästä jotain mussuttamaan vastaan.

Lämpötyynyjä en itse vaihda, elleivät repeydy rikki kun nostaa jäähyn pois. Ei ne lämpötyynyt samalla tavalla vanhene niinkuin tahna.
Ja muutenkaan niissä ei juurikaan eroa ole, niin aivan sama mistä mä sellasen ostan, tilaanko suomalaisesta verkkokaupasta brändituotteen vai suoraan valmistusmaasta Aliexpressin kautta.

Olen tahnoja vaihtanut erilaisiin laitteisiin, jotka ovat ihan jo vain vähän reippaan parin vuoden vanhoja, ja ovat olleet aika korppua. Ja myös testit ajettu ennen ja jälkeen toki, että en vain "pakko jotain tehdä" mentaliteetillä tee.
Juu, saa sieltä Kiinasta niitä Arcticcejakin, mutta ei porukka niitä osta, vaan halvinta roskaa.

Taisi osua johonkin hermoon, kun noin kimpaannuit. Ei vaan kannata neuvojasi (ainakaan tässä ketjussa) seurata, tulee vaan ongelmia.

Eipä minulla aiheeseen ole enempää. Jos haluat keskustella minusta, mene pois tältä foorumilta ja haukkaa vaikka happea. Jos haluat keskustella näytönohjainten huollosta, jatketaan vaan, mutta neuvosi ovat tähän mennessä olleet huonoja ja harhaanjohtavia.
 

Toffee

IT-taikaministeri
Tukijäsen
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
160
Pölyt tulee paineilmalla puhalleltua pois, lähinnä silloin, kun näytönohjain tarvitsee syystä tai toisesta irrottaa.

Gigabyten GTX 970 on jo kymmenisen vuotta toiminut moitteetta alkuperäisillä tahnoilla ja tyynyillä. Enkä ole huomannut tarvetta uudempienkaan korttien kohdalla lähteä kikkailemaan pölynpoistoa pidemmälle.

Toki jos osaa ja haluaa sekä tiedostaa riskit jos jotain mokaa, ei kai siinä jos haluaa tahnoja ja tyynyjä vaihdella. Toki takuuhan siinä taitaa mennä, tosin siinä vaiheessa kun tuollaiselle huollolle teoreettistakaan tarvetta on, se on yleensä mennyt jo muutenkin.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
198
Ainakin täällä näkyi jotain huolto ohjeita Näytönohjaimen korjaus ja huolto | 5 vinkkiä ja varaosat

Ootteko tilannu lämpötyynyjä mistä?
Mun viesti menee ehkä vähän ohi aiheen, mutta toi sivuston kielioppi on jotenkin todella tönkköä. Paikoitellen paistaa läpi se, että on vaan vedetty Google translaten läpi ja laitettu sellaisenaan sivulle, sen enempää sisältöä miettimättä. Ostavat vielä käytettyjä näytönohjaimia, mutta valintavalikoita selaamalla käy ilmi, että alkaen 20-sarjasta. :D
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 780
Viestejä
4 206 678
Jäsenet
70 961
Uusin jäsen
Muffini

Hinta.fi

Ylös Bottom