Näkökulma: Mistä AMD:n Ryzen-hypejunassa on kysymys?

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 744
Pelit siirtynee kuitenkin DX12 suuntaan jolloin lisä ytimistä saadaan hyötyä.
Toinen asia joka epäilyttää tuossa Kabylake vs Ryzen spekulaatiossa on tuo 5.3 GHz, ei taida jokainen yksilö sinne yltää?
Ryzen suorituskyky selvinnee huomenna kun Sampsa saa artikkelin julkaista :)

Pelikäyttö ei ole kuitenkaan prosessorin ainoa tehtävä.
Oikeastihan suurin osa ihmisistä ei kellota prosessoriaan (tai näyttöä tai muisteja).
Mutta keskustelupalstoilla varmasti nostetaan esille se "olen lukenut että menee" argumentti. Oikeastihan ilman kannen poistoa ja nestemetallien kanssa pläräystä + mieluusti vesijäähyä ei varmaan edes kaikki kabylaket mene edes 5GHz.

Mutta kun tuon tekee niin yllättävän moni taitaa mennä. Sen huomasi jo aikoinaan kun puhuttiin näytönohjaimista miten argumentti oli "kuka tahansa joka ostaa näytönohjaimen X kellottaa sitä". Mikä ei tietysti pidä paikkaansa. Mutta koska näytönohjain X kellottui sillä hetkellä paremmin => valmistaja oli parempi kuin kilpailija.

Kuitenkin ihan murossakin (saati sitten isossa maailmassa) on ollut 2500K ja 2600K prosessoreita jotka EIVÄT ole kellottuneet edes 4½GHz. Eivät ainakaan ilmalla ja järkevillä volteilla. Pieni vähemmistö mutta kyse on aina hieman ns. säkästä.

Itse olen hankkimassa Ryzen prosessoria, minulle riittää oikein hyvin se 60FPS 1440p ja myöhemmin 4k resoluutiolla jos sinne satun 5+ vuoden sisällä siirtymään. Joten se teoreettinen "mutta kun 244FPS ei 1080p mene rikki kun käytössä 2x Titan X" ei koske minua.

Samaten tuo mitä totesit että pelikäyttö ei ole prosessorin ainoa tehtävä pitää paikkansa. Todella moni jotka asiasta fanaattisesti väittelevät (en nyt sano nimiä mutta eiköhän jokainen pysty kuvittelemaan tälläisen henkilön) on oikeasti paitsi ehkä nimimerkiltään myös ihan iältään peruskoulussa ja heille se suurin käyttötarkoitus on pelit.

Sitten kun nämä "MEGAKILLER2!!!" tms. tekevät jotain muuta kouluun liittyvää (office paketti) he toteavat että kyllä se pelaamiseen riittävä 800€ näytönohjain, alle 100€ virtalähde ja 400€ prosessori missä 200€ jäähdytyssysteemi riittää oikein hyvin myös "kaikkeen muuhun". Toki sitten peruskoulun jälkeen voivat huomata että tietokoneella voi tehdä muutakin mutta sitten tuskin enää väittelevät foorumeilla nyrkit pystyssä mikä on paras valmistaja. Tai jos väittelevät siirtyvät ehkä jääkiekkoon, autoihin jne. onhan noita elämän koululaisiakin joille se ammattikoulu jää kesken.
 
Liittynyt
20.02.2017
Viestejä
22
Ihan vaan sanon että en lukenut kaikkia keskustelun kommentteja. Sampsan näkökulma on oikein hyvä Intelillä on ollut liian kauan, ihan oikeasti liian kauan dominoiva asema prosessorimarkkinoilla ja hinnat ovat nousseet ihan kohtuuttomiin.

Meistä varmaan jokainen 90-00 -lukujen hypeen osallistunut hyvin muistaa, että nämä kaksihan nokittelivat toisiaan aika tasavertaisesti eikä mikään kausi kestänyt ikinä 10 vuotta. Tylsä ajanjakso tällaiselle tyypille, joka saa mielihyvää päivittäessään komponentteja. :)

Nyt menty vuodesta 2011 Sandy Bridgella ja sitä ennen Core 2 kokoonpanolla. Siitä jos vielä ottaa taaksepäin niin pääosin AMD:lla mentiin. Athlon, Duron sekä K6-2.

Oikein sormet syyhyää päästä AMD:n leiriin pitkästä aikaa. Toivon kaikkea hyvää ja voi kun tästä tulisi hyvä juttu heille!
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 170
Viestejä
4 214 361
Jäsenet
71 010
Uusin jäsen
vembula

Hinta.fi

Ylös Bottom