n. 1200e pelitietskari kaverille

dingonyrjalaofficial

Make ATK Great Again
Elikkäs olisi tarkoitus kasata kaverin vanhahkon peliläppärin korvaajaksi ihka oikea tietskari. Kaveri kysyi saako tonnilla, johon vastasin perstuntumalla että lyömällä pari sataa päälle saanee kunnollisen -> budjetti n. 1200e. Tilailemaan olis tarkoitus ryhtyä kesäkuussa, jahka 9060 XT:tä (16 GB) toivottavasti saa kaupasta ja toivon sen irtoavan n. 400e, elikkäs 700e-800e:lla olis tarkoitus raapia loppukone kasaan. Mulla nyt on suurin piirtein käsitys mitä siihen laittaa mutta ei mitenkään varmuutta joka palikasta, joten foorumin apu otetaan nöyränä vastaan.

Vaikka kaveri pelaakin nyt läppärillä, löytyy oheislaitteet valmiiksi - näyttö on joku 1080p tod. näk. 144Hz vanhahko pelinäyttö ja tietskarin jälkeen seuraava päivityskohde. Kaveri pelaa sitä sun tätä. Enimmäkseen Minecraftia, johon on asennellut jotain modejakin mutta myös esim. Assassin's Creedejä ja Hogwarts Legacy näytti löytyvän pelikirjastosta.

Omat romut on aina ollut ATX mutta tämä kun tulee läppärin korvaajaksi ja sisältämään aika vähävirtaisia osia niin huvittaisi koittaa kasailla joku kompaktihko mATX -vehje. Kaveri maksaa, minä tilaan ja rakennan eli osat voi tilailla sieltä täältä. Tulen toimimaan myös tämän koneen ja kaverin henkilökohtaisena IT -tukena, joten myös minulla on sanoja sanottavana koneen suhteen:
- Ryzen, jossa iGPU eli 7500F ei käy
- Radeon, 9060 XT 16 GB lienee no brainer
- Erittäin mielellään MSI:n emo, koska itselläkin ollut sekä AM4 että AM5, joten BIOS on tuttu ja sama kuin itsellä, jolloin tarvittaessa voinen opastaa kaveria jopa etäyhteydellä (asutaan eri kaupungeissa).

Tällä hetkellä tietskariin potentiaalisesti meneviä osia ja ajatuksia niistä:

Radeon RX 9060 XT 16GB on aika lailla lukkoon lyöty. Valmistaja ja malli selviää myöhemmin.

Tämähän se paras tällä budjetilla varmaan olisi mutta en ole koskaan tilannut Reicheltistä. Toimittaako Suomeen ilman jotain saksalaisia postipalvelukikkailuja? Jos menee liian vaikeaksi tai kalliiksi niin halvin 7600/7700 Suomalaisista kaupoista/Proshopista.

Nämä mieluummin kuin ne täällä myös usein suositellut Patriotit, koska ovat yli sentin matalammat (31mm vs. 43mm). Mulla on itsellä 33mm korkeat G.Skill Flaret ja sentin korkeammilla kammoilla joutuis nostaa Peerless Assassinin etutuuletinta, mikä ei tee OCD:lle hyvää.

Näistä jompikumpi. Mulla on Peerless Assassin ja on hyvä. Mutta jos kaveri haluaa säästää niin alempikin varmasti riittää kun vakiotehorajoilla ajelee X:töntä Ryzeniä.

SSD varmaan valikoituu myöhemmin sen perusteella, paljonko kaveri haluaa säästää. Haitari: 2TB SN850X/KC3000/Fury ~150e - 1TB SN770 ~75e. Jos pitää säästää vitusti hätävarana mulla on ylimääräinen 1TB NV2, joka kyllä itsellä toimi ihan hyvin sen vuoden, jonka oli käytössä. Pahimmassa tapauksessa voin lyödä koneeseen tuon, ottaa siitä kaverilta vaikka 20e ja toivoa että toimii.

Äkkiseltään MSI:n emolevytarjonta näytti yllättävän huonolta mutta tuo olisi potentiaalisin. Emolta ei ihmeitä vaadita mutta ei halvinta roskaa ja WiFi tarttis olla. Jotain muuta merkkiä ostamalla saisi varmaan rahalle parempaa vastinetta mutta omistani syistäni haluaisin erittäin mielellään MSI:n. Saa toki yrittää käännyttää ja ehdottaa muitakin.

Kotelovalinta on auki. Tämä esimerkkinä kompaktista mATX -kotelosta hyvällä ilmankierrolla mutta Jimm'siltä ei huvita ostaa ja muiden saatavuus/hinta ei vakuuta. Ehdottakaa vastaavia.

Joku virtalähde tarttis kanssa olla. Tuota ainakin jossain ketjussa suositeltu mutta näille osilla jopa vähän overkill, mikä ei tosin ole välttämättä huono asia. Bang for buck laadukasta haetaan ja modulaarinen olis kiva t: rakentaja.

Prossu 200e + muistit 109e + jäähy 38e + SSD 150e + emo 170e = 667e.
-> Virtalähteelle ja kotelolle jää n. 130e, mihin on kyllä raavittavissa vähän lisää säästämällä prossujäähyssä ja/tai SSD:ssä.
Budjetti tuskin myöskään on ihan siitä tuhannennestakahdestasadannestaensimmäisestä eurosta kiinni ja kaikki tämä olettaen että sen 9060 XT:n sitten saa kaupasta n. 400e:lla.

Kiitos!

Hyvältähän tuo näyttää, lähinnä emolevyyn kommentoitavaa:

MSI B650M Gaming Plus Wifissä on täyspitkä PCIe paikka vasta toiseksi ylimmässä mahdollisessa kohdassa, mikä tuossa Lian Li kopassa rajoittaa näytönohjaimen jäähyn paksuutta, kotelossa kun on paneeli siinä emolevyn ja virtalähteen välissä ja laajennuskorttipaikkoja varattu juuri se minimi 4 kpl mitä mATX tukee. Eli tuolla emolla laittaisin enintään 2-paikkaisen näytönohjaimen jotta mahtuu ilma virtaamaan siitä alta. RX 9060 XT:lle tämä ei ole ongelma kun niitä varmasti löytyy helposti 2-paikkaisina, mutta yleisesti yhteensopivuuden kannalta parempi ottaa joku muu emo.

MSI:ltä ei löydy (tai ainakaan minä en löytänyt) budjetti-mATX emoa AM5 kantaan jossa täyspitkä PCIe olisi ylimmässä kohdassa, joten jos välttämättä oltava MSI niin voisi olla paras vaihtaa ATX kokoluokan koppaan.

Muilta valmistajilta vaihtoehtoja

(ei sis. Wifi/BT, PCIe 4.0, vain 2 kpl M.2 paikkoja)

(Wifi/BT, PCIe 4.0, vain 2 kpl M.2 paikkoja ja niillä ei ole jäähdytyssiilejä)

(Wifi/BT, PCIe 5.0, 3 kpl M.2)

Näistä tämä viimeinen on aika ilmiselvästi paras

Hyvältähän tuo näyttää, lähinnä emolevyyn kommentoitavaa:
Joo tänks! En katsonut muita kuin MSI:n emoja mutta mietinkin että kalliilta vaikuttivat kaikki ne muutamat siihen nähden mitä ovat tai muuten vaan tähän käyttötarkoitukseen. Tuota PCIE -slotin paikkaa en edes huomannut mutta nyt kun mainitsit niin omassakin MSI:n täysikokoisessa B650:ssa on sama homma. Sitten jos merkkiä vaihtaa niin vaihtoehtoja onkin niin paljon, etten ainakaan itse ole enää kärryillä mitä sitten kannattaisi ostaa. Tuohon viimeiseen Asrockiin verrattuna speksien perusteella ei kyllä MSI:n ostamista voi perustella millään muulla kuin sillä samalla tutulla BIOSilla. Toisaalta koska mä olen se IT -tuki niin tästä koneesta ei oo tarkoituskaan kellotella viimeisiä prosentteja irti vaan mieluummin toimikoon varmasti vakaana, joten sen puoleen sinne BIOSiin ei mulla tai kaverilla PITÄISI kovin usein asiaa olla. Periaatteessa vois tehdä ihan hyvääkin mennä vähän oman mukavuusalueen ulkopuolelle. Mulla ei oo koskaan ollut Asrockin mitään niin saispahan omakohtaisen kokemuksen siitäkin valmistajasta.

Kotelo oli lähinnä mieleen tullut esimerkki tyyppinsä edustajasta. Itsellä aina ollut ATX niin ei oo noista pienemmistä kovin kattavaa käsitystä. Mutta toi PCIE -slotin paikka nyt lienee yhtä relevantti asia vaikka se kotelo oliskin joku muu samankokoinen.

Itellä ollut MSI, Asus, Gigabyte ja Asrock emoja eri piirisarjoilla ja eri vuosilta, koskaan ei ole ollut ongelmia löytää tarvittavia BIOS asetuksia, toki pdf manuaalia usein apuna käyttäen. Enemmän on mun mielestä eroja intel vs amd biosseissa kuin eri valmistajien biosseissa samalla alustalla.

Mitä koteloihin tulee - yksi esimerkki vähän erilaisesta on Asus AP201 jossa neljännen laajennuskorttipaikan alla on tyhjää tilaa paksummille korteille:

Mutta joo, tyypillisesti microATX tornikoteloissa se virtalähde tai psu shroud on siinä heti korttipaikan alla tiellä.

E: Zalman P30 Air on ehkä myös harkinnan arvoinen, samaa tyylimaailmaa kuin Asus mutta halvempi, ja tavallisella virtalähteen sijainnilla - mutta laajennuspaikkoja 5 kpl eli siinäkin on tuon yhden paikan verran lisää tilaa kortille.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
278 297
Jäsenet
77 726
Uusin jäsen
sanjuthebest

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom