Mullistaako robottiauto asuntomarkkinat? Keskustelua robottiautojen yhteiskunnallisista vaikutuksista.

Liittynyt
01.08.2025
Viestejä
6
Kuvitellaan henkilö, jolla on työura, jossa työpaikat ovat esim. Helsingissä. Helsingissä asutaan, jotta työmatka ei olisi liian pitkä. Jos automatka olisi esim. 45 minuuttia päivässä suuntaansa, olisi tuo jo useampi kymmenen tuntia hukattua aikaa ratin takana kuukaudessa.

Lisätään yhtälöön robottiauto, joka ajaa autonomisesti. Nyt tuo ennen ratin takana hukattu 45 minuuttia onkin monille vapaa-aikaa. Jos harrastaa vaikka lukemista, niin tuon ajan voi käyttää vaikka tuohon harrastukseen.

Siksi asuntomarkkinoille tulee murros robottiautojen takia. Enää ei ole pakko asua esim. kaupungissa, jos ei halua, koska autossa vietetty aika muuttuu vapaa-ajaksi ja siten matkustaminen ei enää ole hukka-aikaa.
 
Kuvitellaan henkilö, jolla on työura, jossa työpaikat ovat esim. Helsingissä. Helsingissä asutaan, jotta työmatka ei olisi liian pitkä. Jos automatka olisi esim. 45 minuuttia päivässä suuntaansa, olisi tuo jo useampi kymmenen tuntia hukattua aikaa ratin takana kuukaudessa.

Lisätään yhtälöön robottiauto, joka ajaa autonomisesti. Nyt tuo ennen ratin takana hukattu 45 minuuttia onkin monille vapaa-aikaa. Jos harrastaa vaikka lukemista, niin tuon ajan voi käyttää vaikka tuohon harrastukseen.

Siksi asuntomarkkinoille tulee murros robottiautojen takia. Enää ei ole pakko asua esim. kaupungissa, jos ei halua, koska autossa vietetty aika muuttuu vapaa-ajaksi ja siten matkustaminen ei enää ole hukka-aikaa.
Ehkä se toimiva robottiauto olisi hyvä ensin tuoda markkinolle ja lisäksi myös sellainen joka on tarpeeksi kustannustehokas että kaikki siirtyy siihen.Tällä hetkellä näyttää vahvasti siltä että suomessa ympäri vuoden toimivaa ei ole tulossa ainakaan 5 vuoteen, toden näköisesti menee +10 vuotta.Joten palataan asiaan kun se on ajankohtainen.
 
Aika sama vaikka työmatka veisi 2 tuntia, olettaen että sen voisi kulkea halvalla sähköllä tms. energialla ettei kustannukset tule vastaan, jos senkin ajan voisi nukkua robottifarkun tavaratilassa. 5 tunnin yönien jälkeen voisi siirtyä autoon nukkumaan (tai mennä sinne jo illalla) ja herätä työpaikan pihalta. Taitaa vaan mennä 50+ vuotta että täysin autonomisia autoja on kaikilla ja ihmiset luottaa niihin niin paljon, että uskaltavat nukkua niiden kyydissä. Mutta jotkuthan tekee vastaavaa jo nyt asumalla asuntoautossa/vaunussa työpaikan parkkipaikalla.

Ja auttaisihan tuo paljon lyhyemmilläkin matkoilla. Jos harrastukseen lähimpään kaupunkiin vie 30 minuuttia suuntaansa ja siellä käy kolme kertaa viikossa, tekee se jo 3 tuntia hukkaan heitettyä aikaa auton ratissa. Lapsetkin voisi kulkea sillä itsenäisesti omiin treeneihinsä. Kyllä se ainakin omaa elämääni helpottaisi paljon, jos pihassa olisi käytännössä taksi odottamassa vuorokauden ympäri.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kuulosta rentouttavalta vapaa-ajalta :)

Tosin, hyötyliikuntaa voisi noin harrastaa.
Eikä ehkä erityisen turvalliselta vaikka täydellinen kone kuljettajana ei teekään virheitä, mutta jos perus pakun tavaratila on jotain 4-5 neliötä niin kai sinne jotain tekemistä pystyy järjestämään. Nojatuoli ja iso ruutu ainakin mahtuu hyvin.
 
Mites jos autossa istuminen ei tunnu vapaa-ajalta kuten lenkkeily tai ruuanlaitto? Silloin robottiauto ei paljoakaan tuo lisäarvoa. Itse mieltäisin enemmän niin että se voisi olla etätyö aikaa.

Tai jos on lapsia. Toki itselläni ei ole lapsia, mutta jotenkin tuntuu, että jos niitä olisi, niin kun tuohon lisätään tarve roudata ne muksut päiväkotiin ja hakea sieltä pois, plus ylipäätänsä viettää aikaa niiden kanssa, niin tuo pari tuntia autossa istumista per päivä ei lopulta ole se halutuin vaihtoehto.
Taaskin jos sen voi käyttää siihen etätyöhön, niin se muuttaa tilannetta. Mutta tuo pätee vain sellaisiin hommiin, joissa on pari tuntia sellaista aikaa, että voi tehdä etätöitä, mutta loput työpäivästä vaatii paikallaoloa.
 
Tai jos on lapsia. Toki itselläni ei ole lapsia, mutta jotenkin tuntuu, että jos niitä olisi, niin kun tuohon lisätään tarve roudata ne muksut päiväkotiin ja hakea sieltä pois, plus ylipäätänsä viettää aikaa niiden kanssa, niin tuo pari tuntia autossa istumista per päivä ei lopulta ole se halutuin vaihtoehto.
Taaskin jos sen voi käyttää siihen etätyöhön, niin se muuttaa tilannetta. Mutta tuo pätee vain sellaisiin hommiin, joissa on pari tuntia sellaista aikaa, että voi tehdä etätöitä, mutta loput työpäivästä vaatii paikallaoloa.
Vastaavasti pari tuntia ns. omaa aikaa autossa istuen voi olla hyväkin asia, jos sitä ei tarvitse käyttää ajamiseen. Eikä lapsiakaan ehkä tarvitse itse viedä päiväkotiin tai hakea sieltä, jos auto voi hoitaa sen. Eri asia taas kuinka monta vuosikymmentä menee, että ihmiset uskaltaa laittaa lapsensa autonomisen auton kyytiin olematta itse edes kyydissä.
 
Konsepti kuulostaa yhtä negatiivisessa mielessä kyberpunkilta kuin se kuulosti 10 vuotta sitten samaan tapaan ensimmäisen suuren hypen aikaan. Näytötkin ovat suunnilleen samat.
 
Jos nyt kuvitellaan että robottiauto olisi saatavilla niin en usko että yhteiskunnallisesti on kovin merkittävää että lukeeko autossa olija kirjaa vai ajaako sitä autoa. Kuinka usein olette taksin kyydissä ottaneet esim. kirjan käteen ja alkaneet lukea kun on ihanaa omaa aikaa? En minäkään.

Robottiautot voisivat hyvin syöttöliikennettä korvata, mutta se olisi todennäköisesti enemmän robotaksi kuin oma auto. Suuremmat massakuljetukset sitten kaupunkien keskustoihin junalla/metrolla. Ja vähän isompien lasten harraste/koulukyyteihin olisi tosi näppärä. Vanhemmat voisivat tehdä pidempää työpäivää sen sijaan että seisovat tyhjänpanttina kentän reunalla. Kuitenkin helvetin paljon parempi on valita asunto ja harrastukset siten että lapsi voi mennä niihin lähtökohtaisesti vaikka pyörällä.
 
Jos nyt kuvitellaan että robottiauto olisi saatavilla niin en usko että yhteiskunnallisesti on kovin merkittävää että lukeeko autossa olija kirjaa vai ajaako sitä autoa. Kuinka usein olette taksin kyydissä ottaneet esim. kirjan käteen ja alkaneet lukea kun on ihanaa omaa aikaa? En minäkään.
En kertaakaan, sillä olen matkustanut taksilla ehkä kolme kertaa selvin päin elämäni aikana ja nekin alle vartin matkoja. Tilanne olisi toinen, jos kulkisin joka päivä töihin taksilla tai robottiautolla.

Mutta joo yhteiskunnallisista vaikutuksista en tiedä, mutta tekisihän se ainakin autoista kiinnostavampia. Nyt on imho aika sama millä kinnerillä ajaa, kun sitä autoa on kuitenkin itse ajettava oli se sitten premiumia tai vanha corolla. Molemmissa on suunnilleen vastaavat hallintalaitteet, toisessa vähän enemmän mukavuutta ja yleensä/aina tarpeetonta suorituskykyä.

Jos autonominen auto vapauttaisi vaikka 200-400 tuntia vuodessa ajamiseen hukattua aikaa muuhun käyttöön, saisi autoon panostetulle rahalle enemmän vastinetta. 400h/v ja vaikka 15e tunti arvoa ihanalle omalle ajalle, tekisi 6000e/v. Autonominen autohan maksaisi itsensä takaisin jo muutamassa vuodessa :kahvi:
 
Viimeksi muokattu:
Jos autonominen auto vapauttaisi vaikka 200-400 tuntia vuodessa ajamiseen hukattua aikaa muuhun käyttöön, saisi autoon panostetulle rahalle enemmän vastinetta. 400h/v ja vaikka 15e tunti arvoa ihanalle omalle ajalle, tekisi 6000e/v. Autonominen autohan maksaisi itsensä takaisin jo muutamassa vuodessa :kahvi:
Juuri näin. Robotiikan kehittyessä auto muuttuu rahan syöjästä invsetoinniksi. Kulunut sanononta "aikaa ei voi ostaa" muuttuu.
 
Itse kuuntelen autoa ajaessa usein äänikirjaa. Henkilöauto ei kulje niin tasaisesti, että olisi mukava lukea kirjaa kyydissä istuessa. Äänikirjaa kuunnellessa taas ei ole suurta väliä, että ajaako itse vai onko kyydissä.
 
Jos mietin itseäni että mihin ei-töihin liittyviin asioihin haluaisin käyttää sen ajan joka nyt kuluu töihin menoon ja töistä tuloon, niin aamulla olisi kiva, jos voisi herätä nykyistä myöhemmin, aloittaa heti työmatkan ja siinä matkan aikana voisi peseytyä, syödä, pukeutua ym. mitä nyt kukin aamutoiminaan touhuaa. Töistä tullessa taas mielelläni valmistaisin jo matkan aikana päivällisen, jotta se olisi valmis nälkäisenä kotiin tullessa. Eli käytännössä oman robottiautoni pitäisi olla vähintään pakettiauton kokoinen, jotta siihen mahtuisi jonkinlainen keittiö ja suihku/paskahuusi.

Itse näen käytännössä aika laihana lohtuna, että robottiauto vapauttaisi minut lukemaan kirjaa tai selamaan iltapaskasta uutisia työmatkan aikana. Työajaksi sen voisi käyttää. Oma työni sisältää "paperitöitä" sekä kohteissa paikan päällä oloa, niin toki tällaisissa tilanteissa voisin hyödyntää työmatkat paperitöiden tekoon. Ihanteellista olisi esim. että saisi kotimatkalla tarvittavat raportoinnit ja tuntikirjaukset tehtyä ja vaikka jäsenneltyä vähän seuraavaa päivää jo.

Yhteiskäyttörobottiautoilla voisi olla mahdollista ratkaista nykyisellään mahdoton yhtälö, eli se että työpaikka on julkisella liikenteellä reitillisesti tai aikataulullisesti huonosti tai ei ollenkaan saavutettavissa kotoa ja se että ei omista omaa autoa. Ja toki isossa kuvassa ihanteellisinta olisi se, että kaikki liikenteessä olevat autot olisivat ennen pitkää yhteiskäyttörobottiautoja ja jos tarvitsee mennä johonkin niin painat applikaatiosta tms. että tarvitset auton ja sitten lähimpänä oleva vapaa auto kaartaisi hakemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kirja ja työt vähän huonoja esimerkkejä mullistuksesta kun meillä on jo covid19:en aikana yleistynyt etätyö mikä vähensi ja vähentää tarvetta työmatkailuun. Toisella puolella audiokirjat&podcastit. Olen miettinyt samaa, että tarve olla lähellä työpaikkaa voi muuttaa ja on varmaan muuttanutkin asuntojen arvostuksia esim. piilaaksossa, sama voi olla edessä helsingin ytimessä.

Vielä isompi muutos voisi olla dronemainen lentävä "auto" joka mahdollistaisi asioita esimerkiksi sen suhteen että onko mökille päästävä tietä pitkin vai ei. Maantiet/moottoritiet/... jäisivät lähinnä teollisuuden tarpeisiin kun halvempi roudata maata pitkin tavaraa versus lentäminen. Drone voisi olla helpompi saada toimimaan autonomisesti versus perinteinen auto
 
Asustelin muutaman kuukauden hankalassa sijainnissa työpaikan suhteen. Etäisyyttä oli vain noin 15 km, mutta oikein mikään paikalliskulkuneuvo ei kulkenut sitä väliä sujuvasti eikä pyörätiet talvella oikein olleet kunnossa. Toimistolla piti käydä kerran viikossa.

Koska kuitenkin sijainnit oli sen verran keskeiset pk-seudulla, oli Bolt-takseja hyvin tarjolla. Kun lisäksi tarjolla oli paljon alennuksia, tuli yksittäisen Bolt-matkan hinnaksi 7-8 euroa. Se tuntui ihan uskomattomalta luksukselta, kun pystyi aamulla tilaamaan itselleen kyydin oven eteen, aikatauluja etukäteen laskematta tai talven tuiverrukseen varautumatta. Sama sitten töiden jälkeen toiseen suuntaan. Ruuhkista huolehti kuski, itse sain takapenkillä rentoutua.

Jos tällainen olisi aina mahdollista ja saisi vielä ihan yksin autossa matkustaa, käyttäisin kyytejä paljon, paljon useammin. Ei siihen loputtomasti olisi varaa, ellei hinnat olisi pysyvästi kohtuulisia, mutta oi että. Säälittävästi yhä siitä luksuksesta haaveilen joka kerta junassa istuessani tai omaa autoa ruuhkassa ohjatessani.
 
Jos mietin itseäni että mihin ei-töihin liittyviin asioihin haluaisin käyttää sen ajan joka nyt kuluu töihin menoon ja töistä tuloon, niin aamulla olisi kiva, jos voisi herätä nykyistä myöhemmin, aloittaa heti työmatkan ja siinä matkan aikana voisi peseytyä, syödä, pukeutua ym. mitä nyt kukin aamutoiminaan touhuaa. Töistä tullessa taas mielelläni valmistaisin jo matkan aikana päivällisen, jotta se olisi valmis nälkäisenä kotiin tullessa. Eli käytännössä oman robottiautoni pitäisi olla vähintään pakettiauton kokoinen, jotta siihen mahtuisi jonkinlainen keittiö ja suihku/paskahuusi.

Itse näen käytännössä aika laihana lohtuna, että robottiauto vapauttaisi minut lukemaan kirjaa tai selamaan iltapaskasta uutisia työmatkan aikana. Työajaksi sen voisi käyttää. Oma työni sisältää "paperitöitä" sekä kohteissa paikan päällä oloa, niin toki tällaisissa tilanteissa voisin hyödyntää työmatkat paperitöiden tekoon. Ihanteellista olisi esim. että saisi kotimatkalla tarvittavat raportoinnit ja tuntikirjaukset tehtyä ja vaikka jäsenneltyä vähän seuraavaa päivää jo.

Yhteiskäyttörobottiautoilla voisi olla mahdollista ratkaista nykyisellään mahdoton yhtälö, eli se että työpaikka on julkisella liikenteellä reitillisesti tai aikataulullisesti huonosti tai ei ollenkaan saavutettavissa kotoa ja se että ei omista omaa autoa. Ja toki isossa kuvassa ihanteellisinta olisi se, että kaikki liikenteessä olevat autot olisivat ennen pitkää yhteiskäyttörobottiautoja ja jos tarvitsee mennä johonkin niin painat applikaatiosta tms. että tarvitset auton ja sitten lähimpänä oleva vapaa auto kaartaisi hakemaan.
Itseäni kiinnostaisi enemmän työmatkalla nukkuminen ainakin toiseen suuntaan, jos matka olisi riittävän pitkä, vaikka tunti per suunta. Ei tarvitsisi nukkua yöllä niin pitkään ja vapaa-aikaa kotona jäisi enemmän, välillä tulee töissäkin nukuttua päiväunia ruokatauolla.

Yhteiskäyttöautoja usein hehkutetaan, mutta en ole varma minkä ongelman ne sitten ratkaisisi. Autoja ei tarvittaisi niin paljon, mutta vastaavasti energiaa kuluu enemmän. Mitä yksittäinen kansalainen hyötyy siitä, että autot ovat yhteiskäyttöisiä, olisiko niitä niin paljon, että haja-asutusalueellakin auto olisi pihassa heti kun sitä tarvitaan..? Periaatteessa autoilun pitäisi muuttua paljon halvemmaksi, mutta eiköhän siitäkin osattaisi laskuttaa.
 
Ihmetettyttää tämä töiden takia liikkuminen yleensäkki. Etänähän ne nykyään tehdään. Ei kiinnosta miten duunarit perseensä siirtää työn äärelle.
 
Miten asuntomarkkinat tähän liittyy?
Mutta autossa asuminen ei kuulostaa yhtään huonommalta kuin jossain Helsingin hikikuutiossa asuminen.

Se että auto osaisi ajaa itsenäisesti ja voisi itse kuluttaa ajan työhön tai nukkumiseen kuulostaa liian hyvältä.
Autolla ajaminen on tylsintä mitä voi tehdä.

Se vaatii 100% AGI. Jos 100% AGI ilmestyy mihin ihmisiä tarvitaan?
 
Se että auto osaisi ajaa itsenäisesti ja voisi itse kuluttaa ajan työhön tai nukkumiseen kuulostaa liian hyvältä.
Autolla ajaminen on tylsintä mitä voi tehdä.

Se vaatii 100% AGI. Jos 100% AGI ilmestyy mihin ihmisiä tarvitaan?
Vaatiiko? Ja vaikka vaatisikin, autoa ohjaavan "ai-entiteetin" ei silti tarvitse olla ihmisen veroinen. Ihminen pystyy käyttämään hallintalaitteita omilla raajoillaan ja astumaan ulos autosta tankkaamaan tai työntämään lumeen juuttunutta autoa ja käymään järkevää(?) keskustelua kanssamatkustajien kanssa. Tekoälyauton kuljettajan ei tarvitse tuollaiseen pystyä.

Mutta henk. koht. en silti usko, että täysin autonomisia autoja tultaisiin näkemään yleisessä käytössä suomen liikenteessä vuosikymmeniin. Kuka tietää tuleeko niitä koskaan.
 
Jotenkin näkisin että täysin autonomisen auton pitäisi Suomen olosuhteissa ymmärtää jostain jotain, että se pystyisi toimimaan myös tilanteissa missä tietä ei pysty helposti erottamaan tai sillä on esteitä kuten lunta tms. odottamatonta, mutta en tiedä vaaditaanko siihen välttämättä AI mikä pystyisi mihin tahansa.
 
Viimeksi muokattu:
Jotenkin näkisin että täysin autonomisen auton pitäisi Suomen olosuhteissa ymmärtää jostain jotain, että se pystyisi toimimaan myös tilanteissa missä tietä ei pysty helposti erottamaan tai sillä on esteitä kuten lunta, mutta en tiedä vaaditaanko siihen välttämättä AI mikä pystyisi mihin tahansa.
Kyllä neuroverkoilla voi tuollaisen asian hoitaa. Toki jotain asioita jää hoitamatta ihan kuten ei k2:sta huiputeta autolla ei neuroverkolla ajeta joka paikkaan, eikä kaikki ihmisetkään ole kovin hyviä kuskeja. Suomen talvinen auraamaton mökkitie on aika niche markkina versus kalifornia, texas tai talvinen moottoritie.

Teslan fsd ajelee sujuvasti hiekkateillä, lumihangessa, yöllä sateessa yms. tuubi täynnä lyhempiä ja pidempiä videoita näistä. Iso epäjatkuvuuskohta oli nerfs-algoritmin keksiminen ja se, että neuroverkolle saadaan syötettyä 360 kuva kerralla sen sijaan että käsitellään jokainen kamera erikseen. Toinen iso epäjatkuvuuskohta, että end2end ajetaan neuroverkolla eikä if-then-that c++ koodilla.

Se aika kun yritettiin tunnistaa joka kamerasta pyörä, lintu, kala ja seurata noita kun juttu liikkuu kamerasta toiseen oli tuhoon tuomittu. Tämä idea oli tuplasti tuhoontuomittu kun koko kontrollikoodi oli c++:aa jossa if this then that:ia. Teslalla oli yhteenväliin 300k riviä c++:aa tuota hoitamassa mikä on sittemmin korvattu end2end neuroverkolla.

nerfs:lla 360 kamerakuvasta voxelipresentaatio. Voxeli 3d maailmaa voidaan etsiä ajettavaa tilaa, simuloida kappaleiden liikettä jne. nopeasti ja järkevästi. Toki autoissa tehdään paljon muutakin kuin nerfs:lla voxeliksi,... Voidaan esimerkiksi tunnistaa että voxeleiksi mallinettu este on pyöräilijä. Postaus menisi tldr kategoriaan jos avaisi tän asian niin tarkasti kuin mahdollista.

nerfs:it:
A neural radiance field (NeRF) is a neural field for reconstructing a three-dimensional representation of a scene from two-dimensional images. The NeRF model enables downstream applications of novel view synthesis, scene geometry reconstruction, and obtaining the reflectance properties of the scene. Additional scene properties such as camera poses may also be jointly learned. First introduced in 2020 it has since gained significant attention for its potential applications in computer graphics and content creation

nvidian hyvin visuaalinen versio nerfs:sa itseajavat autot kontekstissa. Tätä ei ole mitenkään pakko tehdä tesla tyylillä pelkistä kameroista vaan sekaan voi sotkea lidarin parantamaan dataa esim. jos kamera ei näe sumun läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä neuroverkoilla voi tuollaisen asian hoitaa. Toki jotain asioita jää hoitamatta ihan kuten ei k2:sta huiputeta autolla ei neuroverkolla ajeta joka paikkaan, eikä kaikki ihmisetkään ole kovin hyviä kuskeja. Suomen talvinen auraamaton mökkitie on aika niche markkina versus kalifornia, texas tai talvinen moottoritie.
Joo ehkä se ei ole kovin suuri ongelma, jos ai ei suostu ajamaan ihan joka paikkaan. Olenhan itsekin jäänyt jumiin soratielle, mihin oli tuiskuttanut 30 senttiä lunta.
 
Itseajavan auton sijaan haluaisin itsensä korjaavan auton. Voisi osoittaa ja raivata tien korjauskohtaan moottoritilassa ja antaa ohjeet operaatioon.
 
Ei se ole lainkaan tylsää ellei ole vialla päästään. Useimpien ihmisten työ on melko merkityksetöntä tuhellusta, joko suolakaivosduunia tai turhaa kahvinjuontia.
Kun samaa päästään vialla ajatusmallia jatkaa ompelemiseen, kalastukseen tai lähes mihin tahansa mitä joku ihminen tekee niin voi havaita etteivät samat asiat ole kaikkien ihmisten kannalta mielekkäitä. Liikenteen seassa paikasta a paikkaan b autolla ajaminen on suurinpiirtein tylsintä pakkopullaa mitä voin kuvitella. Autot ei kiinnosta muuten kuin työkaluina joilla pääsee paikasta toiseen kun parempaakaan tapaa ei useasti ole olemassa.

Osalle porukasta autoilu on juttu, osalle kuten minulle määränpäissä puuhaaminen on juttu ja autoilu pakkopullaa.

Työ on huono esimerkki kun harva tekee työtä työn vuoksi. Motivaatio työn tekemiseen on raha. Tai, kuinka moni jatkaisi töissä jos siitä maksettaisiin 0e palkkaa ja tukia myös 0e? ts. jatkaisi töissä ilman mitään muuta vastiketta kuin mahdollisuus tehdä työtä.
 
Viimeksi muokattu:
Robottiautolle voisi käskeä että ajapas tuohon alastarolle niin käyn vähän kokeilemassa, saat sitten hoitaa paluumatkallakin sen tylsän liikenteessä matelun, minä keskityn ajamiseen :psmoke:
 
Robottiautolle voisi käskeä että ajapas tuohon alastarolle niin käyn vähän kokeilemassa, saat sitten hoitaa paluumatkallakin sen tylsän liikenteessä matelun, minä keskityn ajamiseen :psmoke:
Rata-auto peräkärryyn ja sähkörobo vetää kilpurin radalle ja radalta pois. Nykyiset sähköautot mun mielestä aika huonoja rata-autoiksi(painavia==ajotuntuma, akku kestää vain lyhyen aikaa). Hyvästä mikro-autostakin saa kyllä radalla ison ilon irti eikä maksa kovinkaan paljoa versus vaikka mazda mx5 + ratamodifikaatiot.
 
Ottamatta kantaa autonomisten autojen realistiseen aikatauluun, näen että ihmisen perusluonne ja tarpeet muuttuvat huomattavan hitaasti verrattuna teknologiaan. En siis jaksa uskoa, että roboautot tulevat aiheuttamaan merkittävää asumispreferenssien muutosta, niiden vaikutukset jäävät kohinaksi muiden isojen kehityskulkujen rinnalla.

Jos miettii työmatkaliikennettä, iso ongelma roboautojen kanssa on se, että suurin osa työläisistä haluaa liikkua suunnilleen samaan aikaan. Jos jokainen työmatkalainen istuu yksin omassa roboautossaan tai taksissa, piikkikysyntä muodostuu pullonkaulaksi, samoin kuin se että kaupunkikeskustat ovat sitten tukossa niistä roboautoista pari kertaa päivässä. Realistisempi vaihtoehto voisi olla automatisoitu minibussiliikenne, jonka reittiä voidaan muokata tilauspohjaisesti, eli sovellustaksityyppinen ratkaisu autonomisilla autoilla.

Tuo toki vaatii sen riittävän luotettavasti toimivan autonomisen ajamisen lisäksi kriittisen massan, eli homman pitää olla käyttäjän kannalta riittävän luotettava, helppo ja kohtuullisesti hinnoiteltu. Eli kyyti pitää tulla ns. aina tilatessa ja rahallinen kokonaiskustannus pitää olla pienempi tai enintään sama, kuin jos ajaisit itsee omaa autoasi. Tämän lisäksi homma pitää tietysti olla palvelun tuottajalle kaupallisesti kannattava, tai julkisista varoista subventoitu kuten nykyinen julkinen liikenne.
 
Tuo toki vaatii sen riittävän luotettavasti toimivan autonomisen ajamisen lisäksi kriittisen massan, eli homman pitää olla käyttäjän kannalta riittävän luotettava, helppo ja kohtuullisesti hinnoiteltu. Eli kyyti pitää tulla ns. aina tilatessa ja rahallinen kokonaiskustannus pitää olla pienempi tai enintään sama, kuin jos ajaisit itsee omaa autoasi. Tämän lisäksi homma pitää tietysti olla palvelun tuottajalle kaupallisesti kannattava, tai julkisista varoista subventoitu kuten nykyinen julkinen liikenne.
Ottamatta kantaa saako tesla härvelinsä toimimaan niin teslan ehdottama bisnesmalli lienee voittava. Palveluntarjoajan ei tarvi omistaa kaikkia autoja kuten abnb: ei tarvitse omistaa kaikkia asuntoja/hotelleja. Osa roboautoista teslan omistamia, osa robotakseista kuluttajien autoja jotka toimivat robotaxeina silloin kun omistaja ei itse tarvi autoa. vrt. uber/lyft/airbnb.

Jos miettii, että robotaxina omaa autoa ajattava saisi keskiarvona 15e/kyyti itselleen, 5 kyytiä päivässä ja 200pv vuodessa auto taksina niin vuodessa 15000e-verot auto tekisi rahaa itsekseen. Auto maksaa itsensä takaisin muutamassa vuodessa sen sijaan, että auto olisi ollut vain kulu jonka arvo lähenee nollaa.

Jossain määrin teslan ehdottoman bisnesmallin voi ajatella olevan next level uber missä sen sijaan että itse toimii "uberina" antaa auton toimia uberina autonomisesti. Ehkä alkuvaiheessa joku uber mallinen itse toimii turvahenkilönä voisi toimia väliaskeleena kohti täyttä autonomiaa. uber/lyft/... kuskeja lienee aika paljon ja heille kelpaisi myös parempi ajoavustin versus aja itse 100% ajasta.
 
Viimeksi muokattu:
Ottamatta kantaa saako tesla härvelinsä toimimaan niin teslan ehdottama bisnesmalli lienee voittava. Palveluntarjoajan ei tarvi omistaa kaikkia autoja kuten abnb: ei tarvitse omistaa kaikkia asuntoja/hotelleja. Osa roboautoista teslan omistamia, osa robotakseista kuluttajien autoja jotka toimivat robotaxeina silloin kun omistaja ei itse tarvi autoa. vrt. uber/lyft/airbnb.

Jos miettii, että robotaxina omaa autoa ajattava saisi keskiarvona 15e/kyyti itselleen, 5 kyytiä päivässä ja 200pv vuodessa auto taksina niin vuodessa 15000e-verot auto tekisi rahaa itsekseen. Auto maksaa itsensä takaisin muutamassa vuodessa sen sijaan, että auto olisi ollut vain kulu jonka arvo lähenee nollaa.

Jossain määrin teslan ehdottoman bisnesmallin voi ajatella olevan next level uber missä sen sijaan että itse toimii "uberina" antaa auton toimia uberina autonomisesti. Ehkä alkuvaiheessa joku uber mallinen itse toimii turvahenkilönä voisi toimia väliaskeleena kohti täyttä autonomiaa. uber/lyft/... kuskeja lienee aika paljon ja heille kelpaisi myös parempi ajoavustin versus aja itse 100% ajasta.
Jos oma auto on robotaksina, niin se myös kuluu nopeammin kuin jos sillä ajaisi vain itse, eli arvo laskee nopeammin. Toki se voi olla kannattavaa silti. Tosin jos kovin monet ihmiset alkavat tehdä tuota, niin sitten lisääntyneen tarjonnan myötä myös tuotot laskevat, jolloin lopputulos voi olla plus miinus nolla.
 
Jos oma auto on robotaksina, niin se myös kuluu nopeammin kuin jos sillä ajaisi vain itse, eli arvo laskee nopeammin. Toki se voi olla kannattavaa silti. Tosin jos kovin monet ihmiset alkavat tehdä tuota, niin sitten lisääntyneen tarjonnan myötä myös tuotot laskevat, jolloin lopputulos voi olla plus miinus nolla.
Jos mietit mun skenaarion niin aika paljon saa kulumalla arvo pudota versus tuotto. Vuodessa takoo tulosta 15ke-verot-arvonalenema versus uuden auton arvonalenema ja tuloja autosta 0e. Sitä voi arvuuttaa montako vuotta auto toimii taksina 5x200 ajolla vuodessa. 3v, 5v, 10v?

Voi myös spekuloida voiko taksiauton kustannuksia (laillisella) tavalla tai toisella päästä vähentämään verotuksessa.
 
Viimeksi muokattu:
No ei varmasti ole helpompaa kun siihen tulee kolmas ulottuvuus mikä pitää hallita. Lisäksi pysähtyä ei voi pitkäksi aikaa ilmassa.
Jalankulkijat, huonot tiet, sähköpotkulaudat/sähköfillarit, liikennevalot jne. Ilmassa on tilaa ja ei häröliikennettä. Voidaan/on pakko lennonjohtotyylisesti reititellä liikennettä sopivasti eri korkeuksiin. Drone kyselee reitin ja luvat lennonjohdolta ennen matkaanlähtöä.
 
Viimeksi muokattu:
Jos mietit mun skenaarion niin aika paljon saa kulumalla arvo pudota versus tuotto. Vuodessa takoo tulosta 15ke-verot-arvonalenema versus uuden auton arvonalenema ja tuloja autosta 0e. Sitä voi arvuuttaa montako vuotta auto toimii taksina 5x200 ajolla vuodessa. 3v, 5v, 10v?

Voi myös spekuloida voiko taksiauton kustannuksia (laillisella) tavalla tai toisella päästä vähentämään verotuksessa.
Kuljettaminen on bisnes, johon on helppo päästä mukaan, joten kilpailua syntyy. Luulen, että robotaksibisneksessä tulee pitkällä tähtäimellä voittamaan lähinnä alustaoperaattori.
 
Kuljettaminen on bisnes, johon on helppo päästä mukaan, joten kilpailua syntyy. Luulen, että robotaksibisneksessä tulee pitkällä tähtäimellä voittamaan lähinnä alustaoperaattori.
Mun kuppi on ennemmin puolitäysi kuin puolityhjä. Odottelen halvempaa ja kattavampaa palvelua kuluttaja en autonomistaja sukat jalassa. Jos olisin uber-kuski niin miettisin plan b:ta olettaen että työuraa enempi kuin 5v jäljellä
 
Viimeksi muokattu:
@vemkki Mietin tuota palveluntarjoaja vs. kuluttajien autot hieman lisää. Realistisesti kuluttajien autot on aina järkevä asia koska
  • tarvittava määrä takseja/kyytejä/kuljetusta(taksit, uber, lyft, bussit, insta cart, amazon yms) maailmassa on absurdin iso, palveluntarjoajalla X ei liene mahdollisuutta ostaa niin montaa autoa kuin tarvetta on kyydeille
  • Vaikka taholla X olisi rahaa ostaa riittävä kapasiteetti niin silti vaikea olisi kustannustehokkaasti hoitaa piikkiaikojen kysyntää kuten pikkujoulut, baarit kiinni, uusivuosi, swiftin konsertti yms. Jos kapasitettia on riittävästi kysyntäpiikkien hoitamiseen niin kallis autosto olisi vain tekemässä arvonalenemaa normiaikana kun kysyntää vähemmän
    • Kuluttajien autoilla voi parantaa piikkiaikoina kysyntä/tarjonta suhdetta. Samalla kuluttaja saa parhaan kyytihinnan autolleen, kun kysyntä tapissa. Tämä mekanismi säätelee jo nyt uber/lyft kyytejä
    • Kuluttajien autolla alustantarjoajan tarvima oma pääoma, autosto ja riski vähenee oleellisesti. Alustantarjoaja saa provikat ilman murheita ison autoston omistamisesta
 
Viimeksi muokattu:
Kuluttajien autoilla voi parantaa piikkiaikoina kysyntä/tarjonta suhdetta. Samalla kuluttaja saa parhaan kyytihinnan autolleen, kun kysyntä tapissa. Tämä mekanismi säätelee jo nyt uber/lyft kyytejä
Näistä tulee heti mieleen, että missäköhän kunnossa se kuskiton auto selviää hieman iloisemmassa fiiliksessä olevan porukan matkustustaessa. Ei liene oksennukset ja muut sotkemiset ihan tavattomia viikonlopun kyydityksissä. Tai että jos kyytiin unohtuu kännykkää tai laukkua - ei ole kuskia niitä poimimassa, joten onko ne vapaata riistaa seuraavalle matkustajalle?

Waymossakin taitaa olla se etävalvonta vähän jatkuvaa ja etäohjaus mahdollista, joten niissä nämä tilanteet hoitunee etäohjaajan toimesta.
 
Näistä tulee heti mieleen, että missäköhän kunnossa se kuskiton auto selviää hieman iloisemmassa fiiliksessä olevan porukan matkustustaessa. Ei liene oksennukset ja muut sotkemiset ihan tavattomia viikonlopun kyydityksissä. Tai että jos kyytiin unohtuu kännykkää tai laukkua - ei ole kuskia niitä poimimassa, joten onko ne vapaata riistaa seuraavalle matkustajalle?

Waymossakin taitaa olla se etävalvonta vähän jatkuvaa ja etäohjaus mahdollista, joten niissä nämä tilanteet hoitunee etäohjaajan toimesta.
Lienee se menee kuten uberissa/waymossa/airbnb. Kuski/omistaja arvostelee asiakkaan. Jos et ole 5.0/5.0 asiakas niin et saa palvelusta kyytiä/asuntoa. Omistaja valitsee mitkä kyydit auto ottaa. Voipi olla, että joku omistaja ei anna auton hakea kyytejä baareista, aamuyöstä,...

Toinen puoli, koska maksat kyydin appsin kautta luottokortilla niin lasku sikailusta tulee perille.

Tesloja jos miettii niin niissä on kameralla kuskinvalvonta. Samaa varmaan vois käyttää kyytiläisten valvontaan jos paikallinen laki sellaisen "vakoilun" sallii

Abnb:ssa samat ongelmat myös ratkottu kombolla asiakkaat arvostellaan ja luottokortti järjestelmässä. Sikailla voi kerran ja sit menee vaikeaksi palvelun käyttäminen
 
Viimeksi muokattu:
@vemkki Mietin tuota palveluntarjoaja vs. kuluttajien autot hieman lisää. Realistisesti kuluttajien autot on aina järkevä asia koska
  • tarvittava määrä takseja/kyytejä/kuljetusta(taksit, uber, lyft, bussit, insta cart, amazon yms) maailmassa on absurdin iso, palveluntarjoajalla X ei liene mahdollisuutta ostaa niin montaa autoa kuin tarvetta on kyydeille
  • Vaikka taholla X olisi rahaa ostaa riittävä kapasiteetti niin silti vaikea olisi kustannustehokkaasti hoitaa piikkiaikojen kysyntää kuten pikkujoulut, baarit kiinni, uusivuosi, swiftin konsertti yms. Jos kapasitettia on riittävästi kysyntäpiikkien hoitamiseen niin kallis autosto olisi vain tekemässä arvonalenemaa normiaikana kun kysyntää vähemmän
    • Kuluttajien autoilla voi parantaa piikkiaikoina kysyntä/tarjonta suhdetta. Samalla kuluttaja saa parhaan kyytihinnan autolleen, kun kysyntä tapissa. Tämä mekanismi säätelee jo nyt uber/lyft kyytejä
    • Kuluttajien autolla alustantarjoajan tarvima oma pääoma, autosto ja riski vähenee oleellisesti. Alustantarjoaja saa provikat ilman murheita ison autoston omistamisesta
Joo, kyllä mä uskon, että tällaista liiketoimintaa tulee, mutta pointtini oli se, että autoaan tarjoavan kuluttajan kannalta tuotto jää vähäiseksi tiukan kilpailun takia. Vähän sama juttu kuin se, että nykyään kun Bolt-kuskit tienaavat kehnosti, vaikka tekevät pitkää päivää. Ihan muuta työtä päivätyökseen tekevä tyyppi voi tietysti ajatella, että kaikki tuotto roboautosta on kotiin päin. Vaan mitä suurempi osa ajattelee näin, sitä enemmän autoja on ajossa ja sitä pienemmät tuotot.

Voi tietysti keskittyä kysyntäpiikkeihin, mutta en nyt tiedä, että kuinka monia kiinnostaa niiden oksennuksien siivoaminen autosta, vaikka siitä saisikin korvauksen. Tai jos joku rikkoo kännissä jotain autosta, minkä takia auto pitää viedä korjattavaksi. Uskon, että se, ettei autossa ole kuljettajaa, lisää aika paljon erilaisten lieveilmiöiden todennäköisyyttä. Auton tilannut voi olla paremmassa kunnossa kuin se juhlaseurueeseen kuuluva, joka aiheuttaa ne ongelmat.
 
Joo, kyllä mä uskon, että tällaista liiketoimintaa tulee, mutta pointtini oli se, että autoaan tarjoavan kuluttajan kannalta tuotto jää vähäiseksi tiukan kilpailun takia.
kysyntä/tarjontahan tätä säätelee jo nyt. Uber kyytien hinnat vaihtelee ihan valtavasti. Osa kuskeista ei aja kuin hyviä kyytejä. Ts. mikään ei muutu.

Mun heiton 15e/kyyti oli tarkoituksella alas säädetty kuten myös vain 5 kyytiä päivässä ja vain 200pv vuosi.
 
Voi tietysti keskittyä kysyntäpiikkeihin, mutta en nyt tiedä, että kuinka monia kiinnostaa niiden oksennuksien siivoaminen autosta, vaikka siitä saisikin korvauksen.
Sama porukka jotka uskaltaa vuokrata omaa kämppää/kesämökkiä/... abnb:ssa. Ei ole kaikkien juttu. Toisaalta saat valita ja arvostella asiakkaat. Sikailijoiden turha vaivautua kun palvelua saa vain kerran. KLuottokorttitiedot ja vahva henkilöllisyys järjestelmässä sisällä niin siivouslasku tulee perästä kun oksennukset siivoaa masan hifidetailing sen sijaan että itse siivoaisi.
 
Robotti autoilussa on se mahdollisuus missä samaa autoa käyttää useampi ihminen varaamalla sen omaan ajoon silloin kun tarvii kätevästi mobiili äpistä.
Samassa korostuu, onko auto silloin enään omistettu vai, ostettu palvelu. Voisi toki palveluntarjoajan kautta olla mahdollista omistaa osake autosta. se vaatii että ihmisten tarve autolle sijoittuu eri aikoihin. kuten yksi menee kuudeksi töihin ja toinen kahdeksaksi jne. korjauskulujen kattaminen tuommoisessa moni omistajuudessa taas voi aiheuttaa turhaa närää osakkuuden omistajille.

Itse tykkään ajaa autoa, joten en suostuisi siihen että robotti kuskaa.
 
Robotti autoilussa on se mahdollisuus missä samaa autoa käyttää useampi ihminen varaamalla sen omaan ajoon silloin kun tarvii kätevästi mobiili äpistä.
Samassa korostuu, onko auto silloin enään omistettu vai, ostettu palvelu. Voisi toki palveluntarjoajan kautta olla mahdollista omistaa osake autosta. se vaatii että ihmisten tarve autolle sijoittuu eri aikoihin. kuten yksi menee kuudeksi töihin ja toinen kahdeksaksi jne. korjauskulujen kattaminen tuommoisessa moni omistajuudessa taas voi aiheuttaa turhaa närää osakkuuden omistajille.

Itse tykkään ajaa autoa, joten en suostuisi siihen että robotti kuskaa.
Ajattelisin tuon paljon yksinkertaisemmin kuin osa omistuksena. Taksi on taksi oli se sitten robotti tai ihminen ratissa ja omisti kärryn sitten yksityinen ihminen tai yritys X. Robottitaksi voi olla halvempi kun ei tarvi maksaa ihmiselle palkkaa(ja monissa maissa lisäksi tippiä) toisin kuin esim. uberissa. Varmaan skenaarioita on missä taksiin luottaminen ei ole hyvä idea, esim. tykkää autoilla, lapsiperhe. Toisaalta kaupunki-ihminen ja mahdollisesti ruokaostoksetkin kotitoimituksella pärjää taksilla paremmin kuin hyvin ja todennäköisesti halvempaa kuin auton ja autopaikan omistaminen.

Yksi mahdollisuus autoihmiselle sekin, että ostaa "Järjettömän" harrasteauton itselle ja robotaxia käyttää silloin kun tarvii järkevää autoa.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 566
Viestejä
4 875 136
Jäsenet
78 593
Uusin jäsen
Veikkone

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom