- Liittynyt
- 18.05.2018
- Viestejä
- 50
Mainos kirjoitti uutisen/artikkelin:
Toteutettu kaupallisessa yhteistyössä Samsungin kanssa
Jos haluaa parempaa grafiikkaa, on oltava suorituskykyisempi näytönohjain, ja jos haluaa pystyä tekemään enemmän asioita samanaikaisesti, pitäisi olla enemmän RAM-muistia ja nopeampi prosessori. Mutta mikä yhteys pelaamisen ja massamuistin välillä on? Se on suurempi kuin mitä monet luulevat! Tallennustila on paljon muutakin kuin pelkkä tilaa ja kiintolevyjen korvautuminen SSD-asemilla on yksi viime aikojen suurimpia käyttäjäkokemukseen vaikuttaneita asioita.
Tässä artikkelissa kerrotaan, kuinka massamuistin tyyppi vaikuttaa pelikokemukseen ja miksi SSD-asema sopii parhaiten pelaamiseen.
Kun peli täytyy asentaa
Suuri pelikirjasto voi olla siunaus ja kirous. Valinnanvapaus on ylellisyyttä, kun pelaa yhdessä ystävien kanssa illalla tai sateisena päivänä – mutta mihin kaikki mahtuu? Nykypelit voivat viedä valtavasti tilaa ja muistikapasiteetti voi olla myös elefantti huoneessa, kun joutuu valitsemaan omaa ratkaisua - eikä vähiten SSD-levyissä.
Flash-muisti rakennettuna tasoihin
Perinteisesti sähköpiirit on rakennettu tasaisen kaksiulotteiseen, hieman karttamaiseen muotoon. Näin on sekä prosessoreissa, muistipiireissä että flash-muisteissa. Se on lopulta tehoton samasta syystä, kuin että on tehotonta rakentaa suuria kaupunkeja, joissa on vain yksikerroksisia rakennuksia. Yksi muistitekniikoiden viimeaikaisista edistyksistä on rakentaa myös flash-piirejä tasoihin, joita kutsutaan Vertical NANDiksi tai V-NANDiksi.
Sen lisäksi, että pinottu flash-muisti mahdollistaa enemmän tallennustilaa samalle pinta-alalle, se merkitsee vähemmän häiriöitä NAND-solujen välillä ja lopulta parempaa luku- ja kirjoituskykyä ja SSD pystyy käsittelemään enemmän dataa elinaikanaan. Nykyisissä SSD-laitteissa, kuten Samsung 970 Evo Plussassa on flash-piirit, jotka on pinottu 96 kerrokseen.
Flash-muisteissa gigatavuhinta on laskenut selvästi sitten tekniikan alkupäivien. Tärkeä tekijä SSD:ssä ovat NAND-solut, jotka voivat tallentaa tietyn määrän ykkösiä tai nollia bittien muodossa. Aiemmat SSD:t tallensivat vain yhden bitin solua kohti, joka tunnetaan nimellä SLC (Single-Level Cell). Nykyaikaiset SSD:t käyttävät sen sijaan enemmän bittejä per solu - nykyään yleisimmin kolme tai neljä bittiä solua kohden. Sellaista ratkaisua kutsutaan TLC:ksi tai 3-bittiseksi MLC:ksi, samoin QLC:ksi tai 4-bittiseksi MLC:ksi. Valmistajat voivat myös pinota flash-piirejä päällekkäin, jotta samalla pinta-alalla olisi tilaa enemmän tallennustilaa, kuten esimerkiksi Samsung 970 Evo Plus- ja Samsung 860 QVO -asemissa on tehty. Pinottu flash-muisti on myös yleensä kestävämpi kuin tavallinen flash-muisti.
Hyvä nyrkkisääntö on valita pelitietokoneeseen vähintään 500 Gt:n tallennusratkaisu, jos sen pitäisi riittää käyttöjärjestelmälle ja parille isolle tai useammalle pienelle pelille. SSD-levyt, joissa on 500 Gt tilaa, maksavat nykyään noin 100 euroa tai vähemmän, riippuen aseman tyypistä ja suorituskyvystä. Jos haluaa asentaa koko pelikirjastonsa samalla kertaa, asemia on saatavilla 4 Tt:uun asti. Jos internetyhteys on erittäin nopea, voi olla harkinnan arvoista hankkia pienempi SSD-levy ja vapauttaa tilaa tarvittaessa pelien lataamiseksi uudelleen. Jos yhteys on rajallinen, voi puolestaan olla parempi ostaa SSD-asema, jolla on enemmän tilaa, jotta vältetään saman asian lataamista useita kertoja.
Psst!
Ethän ole missannut Samsungin juuri lanseeraamaa 870 QVO:ta, jossa on jopa 8 Tt tallennustilaa! SSD-laite todella suurelle pelikirjastolle.
Kun peli latautuu
Nykyaikaiset suuret pelit sisältävät paljon tietoa, jotka voidaan ladata RAM-muistiin. Massamuistista tulee siten ehkä tärkein pullonkaula pelin alkamista odottaessa. Tässä on kaksi suorituskykymittaa, joilla on erityinen rooli: peräkkäinen ja satunnainen lukunopeus.
Karkeasti kuvailtuna tallennuslaitteen tietoja voidaan kuvata suurena taulukkona, joka on täynnä ykkösiä ja nollia. Perättäislukunopeus määrittää, kuinka nopeasti voit lukea tietoja, joiden tiedot ovat taulukon jatkuvissa sarjoissa - esimerkiksi jos aiot lukea yhtä suurta tiedostoa, kuten pelin tai teräväpiirtovideota tekstuureita. Jos luettavat tiedot jakautuvat tiedostoihin eri kohdissa taulukkoa, satunnainen lukunopeus on tärkeä. Suuri satunnaislukunopeus vaikuttaa muun muassa siihen, kuinka nopeasti Windows latautuu, kun käynnistät tietokoneen.
SSD-asemat, jotka käyttävät SATA-liitäntää, eivät eroa toisistaan huomattavasti perättäislukunopeuden suhteen, koska SATA-rajapinta on suorituskyvyn pullonkaula. Jos haluaa ohittaa pullonkaulan, kannattaa valita PCIe-liitännällä varustettu SSD, esimerkiksi pienikokoisessa M.2-muodossa. Liitäntätyypistä riippumatta SSD-levyissä voi olla merkittävästi eroa satunnaislukunopeudessa, johon vaikuttavat merkittävästi flash-muistin tyyppi ja käytetty ohjainpiiri.
SATA vai PCIe?
Kun valitsee SSD:n, on valittava myös aseman tyyppi ja protokolla, joita on muutamia erilaisia. SATA on vanhempi standardi, joka on täysin sovitettu tallentamiseen. Se kehitettiin alun perin kiintolevyille - tässä teoreettinen enimmäisnopeus on 6 Gbit/s, mikä SSD-levyillä tarkoittaa yleensä enimmäislukunopeutta välillä 500 - 550 Mt/s. Nykyisin SATAa on saatavilla kolmella erilaisella liitäntätyypillä: SATA-liitin (kaapelin muodossa), mSATA (emolevylle asennettava kortti) ja M.2, joka on uudempi versio emolevylle asennettavasta kortista.
PCIe on samaa tekniikkaa, jota käytetään näytönohjainten kytkemiseen tietokoneeseen huomattavasti suuremmalla nopeudella kuin SATA. PCIe-laitteet voidaan liittää PCIe-paikan kautta kuten näytönohjain, mutta tallennuslaitteiden tapauksessa tyypillisin tapa on M.2-liitäntä. Koska sekä SATA että PCIe ovat saatavana M.2-muodossa, on tärkeää tarkistaa, mitä protokollaa SSD käyttää ja mitä emolevysi tukee.
Juuri näissä suorituskykymittauksissa ero SSD:n ja mekaanisen kiintolevyn välillä on ilmeisin. Useimmat nykypäivän SSD-levyt tarjoavat vähintään 500 Mt/s perättäislukunopeuden - kiintolevy yltää yleensä enintään noin 160 megatavuun sekunnissa. Koska mekaanisen kiintolevyn on fyysisesti siirrettävä lukulaitetta magneettikiekon yli satunnaislukemien suorittamiseksi, satunnainen suorituskyky on huomattavasti huonompi - yleensä ne pystyvät käsittelemään korkeintaan noin 3 Mt/s, mikä voi olla melkein sietämättömän hidasta suurissa peleissä. Jos kyse on pääosin uusimmista ja vaativimmista peleistä, ei välttämättä kannata ostaa mitä tahansa SSD-levyä, vaan myös käyttää hieman enemmän rahaa todella hyvään SSD-levyyn, jotta ratkaisu kestäisi hyvin myös tulevaisuuteen.
Pelaamisen aikana
Tallennuslaitteen vaikutus ei lopu, kun peli on ladattu ja asennettu. Suuret pelit, kuten Call of Duty tai Battlefield, ovat liian suuria, jotta koko peli mahtuisi RAM-muistiin pelatessa. Suuria tietomääriä on usein haettava tallennusasemasta reaaliajassa, kun näytönohjain piirtää pelin näytölle - ja jos tallennuslaite ei pysy ajan tasalla, se voi tarkoittaa katkonaista pelikokemusta.
Pienemmissä peleissä se on harvoin ongelma, mutta uusimpien pelien tapauksessa kannattaa nopean tallennustilan tarve ottaa huomioon, jos haluaa saada parhaan mahdollisen suorituskyvyn tietokoneelta. Kiintolevy pysyy harvoin mukana, kun usean gigatavun kokoista tekstuuria ja muuta pelidataa luetaan ja kirjoitetaan jatkuvasti. SSD:llä pitäisi vuorostaan olla mahdollisimman hyvä satunnaislukunopeus, jotta siitä ei tule pullonkaulaa.
Pelaaminen kannettavalla
Kannettavat korvaavat pöytäkoneita nykyisin yhä enemmän. Kannettavassa on myös vähemmän joustavuutta muistin suhteen. Pöytätietokoneessa voit yleensä kytkeä useita erityyppisiä tallennuslaitteita - suurin osa tietokonekoteloista tarjoaa mahdollisuuden asentaa halutessaan kolme SSD-levyä ja kaksi suurta kiintolevyä. Kannettavassa tietokoneessa on yleensä yksi tai kaksi paikkaa, joten siksi on hyvä olla erityisen nirso.
Salaus – älä unohda suojata tietojasi
Erityisen tärkeää kannettavissa kodin ulkopuolelle vietävissä tietokoneissa on se, että niissä on hyvä tuki salaukselle. Salaus varmistaa, että vain käyttäjä näkee tiedot, jos tietokone katoaa tai varastetaan. Kaikki kiintolevyt ja SSD-levyt voidaan salata, mutta itse salaus ja salauksen purku voi olla erittäin hidasta, jos suoraan tallennuslaitteessa ei ole erityistä tukea sitä varten. Esimerkiksi sekä Samsung 970 Evo Plussassa että 860 QVO:ssa on tuki 256-bittiselle AES-salaukselle suoraan rautatasolla.
Jos käytössä on kannettava tietokone, kannattaa investoida suhteellisen suureen SSD-levyyn, varsinkin jos koneessa on vain yksi tallennuspaikka. Jos tallennuspaikkoja on kaksi, voi olla hyvä idea hankkia ekstranopea SSD (esimerkiksi PCIe:llä, jos tietokone tukee sitä) käyttöjärjestelmälle ja tärkeimmille peleille yhdistettynä tilavampaan SSD:hen, joka ei ehkä ole yhtä nopea, mutta jolla on hyvä hinta/tila-suhde. Kannettavien tietokoneiden mekaanista kiintolevyä kannattaa välttää, koska ne ovat hitauden lisäksi erittäin herkkiä iskuille.
Yhteenveto
SSD-asema on yksi tärkeimmistä komponenteista tietokoneessa, joka tuntuu reagoivalta ja nopealta, ja tämä pätee myös pelaamiseen. Pelit latautuvat vain niin nopeasti kuin massamuisti pystyy toimittamaan ne ja tässä SSD on parempi kuin markkinoiden nopeimmat kiintolevyt. Nykyiset valmistustekniikat, kuten 3D-VNAND ja TLC, tarkoittavat sitä, ettei suosikkipelit sisältävän SSD:n tarvitse olla rahallisesti suursijoitus.
Jos nopeus suosikkipelissä on tärkein asia, voi olla syytä harkita suorituskykyä priorisoivaa PCIe-liitännällä varustettua SSD-asemaa. Jos sinulla on suuri pelikirjasto, jossa on useita pelejä, flash-muisti ei ole koskaan aiemmin ollut yhtä edullista kuin nyt. Kannettavaa paljon käyttävälle kalliimpi SSD, jossa on paljon tallennustilaa ja nopea siirtonopeus, voi olla yksi tärkeimmistä päivityksistä.
Olemme käyttäneet tässä artikkelissa Samsung 970 Evo Plus ja Samsung 860 QVO -SSD-asemia.
Linkki alkuperäiseen juttuun
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen: