MSI valmistelee maailman ensimmäistä kaarevaa Dual Mode -näyttöä

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 620
msi-dual-mode-mag-321cupdf-20241212.jpg

Ensi vuoden alussa pidettävät CES-messut lähestyvät kovaa vauhtia ja kuten tavallista, joiltain valmistajilta ehtii lipsahtamaan tuotteita julki jo ennakkoon. Tällä kertaa asialla on MSI, jonka tuleva MAG 321CUPDF -pelinäyttö ilmestyi hetkellisesti kiinalaiseen JD-kauppapaikkaan.

MSI:n MAG 321CUPDF tullaan kaikella todennäköisyydellä lanseeraamaan virallisesti CES 2025 -messuilla maailman ensimmäisenä kaarevana (1500R) ns. dual-mode-näyttönä, eli näyttönä, jossa voi valita kahden eri resoluution välillä. CRT-ajoilta tutut useamman resoluution viralliset tuet ovat olleet historian siipien havinaa, kunnes viime vuoden lopulla LG esitteli sekä 4K- että FullHD-resoluutioihin kykenevän OLED-näytön.



MSI:n tuleva näyttö tukee niin ikään 4K- ja FullHD-resoluutioita, mutta sen paneeli ei perustu OLED- vaan Rapid VA -teknologiaan. 32-tuumaisen näytön virkistystaajuus on 4K-tilassa 160 ja FullHD-tilassa 320 hertsiä. Sille luvataan 0,5 millisekunnin GTG-vasteaika, DisplayHDR 400 -sertifikaatti sekä 97 % DCI-P3-, 93 % Adobe RGB- ja 136 % sRGB -väriavaruuksista. Sen liitinvalikoimaan kuuluu yksi DisplayPort 1.4-, kaksi HDMI 2.1- ja yksi USB-C-liitäntä DP alt. mode- ja 15 watin USB PD -tuella.

Lähde: VideoCardz
 
Mikä tuo "juttu" on? Eikös 4K näyttöä voi aina ajaa 1080p resoluutiolla, kun silloin 4 pikseliä "muuttuu" yhdeksi. Vai onko noissa suuren taajuuden pelinäytöissä niin, että 4K:na saat ajettua vaikkapa 180Hz, mutta 1080p tukeekin vaikka vain 60Hz tilaa?
 
Mikä tuo "juttu" on? Eikös 4K näyttöä voi aina ajaa 1080p resoluutiolla, kun silloin 4 pikseliä "muuttuu" yhdeksi.
Tämähän ei ole mikään oletus, kokonaislukuskaalaus pitää olla joko monitorissa rautatuettuna (esim. Eve Spectrum) tai manuaalisesti laittaa GPU:n tehtäväksi.
Tuossa tosin on erinäisiä rajoitteita esim. Nvidialla ei toimi HDR:n kanssa, omakin monitori (LG 42C2) palauttaa asetuksen takaisin vakioon, koska HDR on käytössä.

Vai onko noissa suuren taajuuden pelinäytöissä niin, että 4K:na saat ajettua vaikkapa 180Hz, mutta 1080p tukeekin vaikka vain 60Hz tilaa?
Pääosin taitaa olla kiinteä maksimitaajuus, eli 4K max olisi esimerkissä 180Hz ja 1080p samoiten 180Hz.
Näillä dual-mode näytöillä saadaan sitten pienempää resoluutiota ajettua korkeammalla taajuudella.
En ole perehtynyt riittävästi, että onko tämä jotenkin juurikin kokonaislukuskaalauksen tai saman idean perusteella toimiva tekniikka, koska tuki tosiaan mainostetaan vain 4K ja 1080p, jotka ovat tasajaollisia. Eli ohjauselektroniikka voi toimia nopeammin ajamalla neljän pikselin ryppäitä yksittäisten sijaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tämähän ei ole mikään oletus, kokonaislukuskaalaus pitää olla joko monitorissa rautatuettuna (esim. Eve Spectrum) tai manuaalisesti laittaa GPU:n tehtäväksi.
Tuossa tosin on erinäisiä rajoitteita esim. Nvidialla ei toimi HDR:n kanssa, omakin monitori (LG 42C2) palauttaa asetuksen takaisin vakioon, koska HDR on käytössä.


Pääosin taitaa olla kiinteä maksimitaajuus, eli 4K max olisi esimerkissä 180Hz ja 1080p samoiten 1080p.
Näillä dual-mode näytöillä saadaan sitten pienempää resoluutiota ajettua korkeammalla taajuudella.
En ole perehtynyt riittävästi, että onko tämä jotenkin juurikin kokonaislukuskaalauksen tai saman idean perusteella toimiva tekniikka, koska tuki tosiaan mainostetaan vain 4K ja 1080p, jotka ovat tasajaollisia. Eli ohjauselektroniikka voi toimia nopeammin ajamalla neljän pikselin ryppäitä yksittäisten sijaan.
Sehän näissä on että alemmalla resoluutiolla saa isomman hertsimäärän.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 336
Viestejä
4 535 443
Jäsenet
74 790
Uusin jäsen
anykanen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom