MSI:ltä uusia QD-OLED-pelinäyttöjä CES 2024:n yhteydessä

NeliYgönen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
02.07.2020
Viestejä
282
msi-qdoled-otsikko-160124.png


NeliYgönen kirjoitti uutisen/artikkelin:
MSI esitteli viime viikolla Las Vegasissa järjestetyillä CES 2024 -messuilla paljon uusia pelituotteita, kuten uudet QD-OLED-pelinäytöt, joista kerroimme hieman jo ennakkoon marraskuussa. Kaarevat leveän kuvasuhteen näytöt MAG 341CQP ja MPG 491CQP tulivat välittömästi myyntiin messujen yhteydessä Yhdysvalloissa, mutta tässä uutisessa käsittelemme tarkemmin MSI:n litteitä 27- ja 32-tuumaisia QD-OLED-näyttöjä.

[gallery size="medium" columns="2" ids="93731,93732"]

Uudet 27-tuumaiset näytöt ovat MAG 271QPX ja MPG 271QRX. Molemmat mallit on varustettu 27 tuuman QD-OLED paneelilla, jossa on 2560×1440 pikselin QHD-resoluutio ja jopa 360 hertsin virkistystaajuus. 32 tuuman näytöt MAG 321UPX ja MPG 321URX ovat myös QD-OLED-paneelillisia malleja, joiden UHD-resoluutio on 3480×2160 pikseliä ja maksimivirkistystaajuus 240 hertsiä.

Näytöille yhteistä on QD-OLED-paneeleille tyypillinen 0,03 millisekunnin gray-to-gray-vasteaika sekä sertifikaattien osalta VESA DisplayHDR True Black 400 ja liikesumeudesta – tai sen puutteesta – kertova VESA ClearMR 13000. DCI-P3-väriavaruus on tuettuna 99-prosenttisesti. Näytöissä on HDMI 2.1 -tuki täydellä 48 Gbps:n nopeudella ja VRR-tuella (variable refresh rate). Paneelien jäähdytyksestä huolehtii MSI:n grafeenikalvo jäähdytyssiilin kera ilman tuulettimia. Lisäturvaa tuo esimerkiksi staattisia logoja ja palkkeja tunnistava OLED Care 2.0 -ominaisuus ja kolmen vuoden takuu, joka kattaa kiinnipalamisen. Turvaominaisuuksien on takuun kannalta oltava käytössä.

[gallery columns="2" size="medium" ids="93729,93733"]

Erottavia tekijöitä näytöissä on Mystic Light -valaistus, Gaming Intelligence -tekoälyominaisuudet, KVM-kytkin ja mahdollisuus asentaa laitteistopäivitykset USB-liitännän kautta. Nämä ominaisuudet löytyvät vain MPG 271QRX:stä ja MPG 321URX:stä. Gaming Intelligenceen kuuluu muun muassa värejä ja kirkkautta säätelevä AI Vision ja näytön sisältöön mukautuva crosshair-tähtäin. Lisäksi viimeksi mainituissa malleissa on 90 watin virransyöttömahdollisuus USB-C:n kautta, kun taas MAG-versioissa vastaava luku on 15 wattia.

Näytöistä voi lukea lisää myös viimeviikkoisesta artikkelistamme. Mallien saatavuudesta Suomessa ei vielä ole tarkkaa tietoa, mutta MSI:n Euroopan-suositushinta MPG 271QRX:lle on 999 ja MPG 321URX:lle 1399 euroa. Ominaisuuksiltaan hieman karsitumpien MAG-mallien suositushinnat lienevät astetta alhaisemmat. Leveämpien MAG 341CQP:n ja MPG 491CQP:n suositushinnat Euroopassa ovat 1299 ja 1699 euroa.

Lähde: MSI

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tässä uutisessa käsittelemme tarkemmin litteitä 27- ja 32-tuumaisia QD-OLED-näyttöjä, joiden kohdeyleisö on todennäköisesti hieman suurempi kuin ultrawide-malleilla.
Mitä tuossa nyt säästettiin? Kuitenkin kerrottiin että ultrawide-malleista ei kerrota.
 
Erottavia tekijöitä näytöissä on [--] mahdollisuus asentaa laitteistopäivitykset USB-liitännän kautta.

Pitääkö tämä tulkita niin ettei halvempaan saa firmware-päivityksiä lainkaan? Aika iso miinus jos näin on.
 
Saa nähdä mitä hinnat suomessa on, kiinnostaisi kyllä päivittää vanhaa Aorusta parempaan :)
Tosin jos on näin että halvempaan ei firmispäivityksiä saa, niin se ainakin jää hyllyyn.
 
No jopas on, tulevaisuus on 32'' ja 1440p< suuremmissa näytöissä. Suotta nykyisin edes puhuakaan jostakin 27'':n tirkistely ikkunasta. Kauppiaat tietysti esittelevät niitä, jotta seuraavana vuonna voi esitellä hieman isompaa.
Alalle sitten on pesiytynyt joku huonekalukauppias hinnoittelemaan tuotteet, vähintään 3/4 hinnasta on puhdasta ilmaa.
Itsellä käytössä 32'' 1440p ips, hinta taisi olla pari vuotta sitten n. 350,-€. Pari ikkunaa sopii samaan aikaan auki hienosti reilussa A4 koossa, ajopeleissä ja lentosimussa lievää ahtautta. Rtx 2070S jaksaa riittävän hyvin.
 
Saa nähdä mitä hinnat suomessa on, kiinnostaisi kyllä päivittää vanhaa Aorusta parempaan :)
Tosin jos on näin että halvempaan ei firmispäivityksiä saa, niin se ainakin jää hyllyyn.
Aika ikävää jos näytötkin siirtyy jatkuvaan päivittelyyn. Ite pitänyt siitä, että ostan sen ja se toimii niin kauan kuin toimii.
 
Tuli juuri bongattua Jackfragsin video liittyen noihin tekoälyominaisuuksiin, joita myös Linus ilmeisesti käsitteli videossaan.

Näytöt, joissa on sisäänrakennettu huijausominaisuus, jota peli tai Windows ei voi havaita. Mitäköhän helvettiä. On kyllä jyrkkä alamäki, mitä kohden moninpelaaminen on menossa...
 
Tuli juuri bongattua Jackfragsin video liittyen noihin tekoälyominaisuuksiin, joita myös Linus ilmeisesti käsitteli videossaan.

Näytöt, joissa on sisäänrakennettu huijausominaisuus, jota peli tai Windows ei voi havaita. Mitäköhän helvettiä. On kyllä jyrkkä alamäki, mitä kohden moninpelaaminen on menossa...
Kyllähän sitä pitkään jo on kilpavarusteltu huijaavia ohjaimia ja vaikka mitä lisälaitteita. Tuskin nämä näytöt ovat sen kummempia.
 
Tuli juuri bongattua Jackfragsin video liittyen noihin tekoälyominaisuuksiin, joita myös Linus ilmeisesti käsitteli videossaan.

Näytöt, joissa on sisäänrakennettu huijausominaisuus, jota peli tai Windows ei voi havaita. Mitäköhän helvettiä. On kyllä jyrkkä alamäki, mitä kohden moninpelaaminen on menossa...
Pitäisi suoraan estää pelin käynnistyminen tai peleihin joinaaminen, jos järjestelmästä tunnistetaan "AI"-näyttö. Tämä homma karkaa muuten lapasesta pahasti.

Tässä käy kuitenkin niin, että peliteollisuus nukkuu kunnes näyttöjä on myyty niin paljon, että asialle ei uskalleta enää tehdä mitään.
 
Kyllähän sitä pitkään jo on kilpavarusteltu huijaavia ohjaimia ja vaikka mitä lisälaitteita. Tuskin nämä näytöt ovat sen kummempia.
Kannattaa tosiaan tsekata vaikka ensimmäiset 5min tuosta videosta, menee vähän eri kategoriaan kuin ohjaimet jotka kuitenkin vaativat pelaajan reaktion toimiakseen. Näyttö pystyy tunnistamaan esimerkiksi ruudulla tai kartassa näkyvät viholliset ennen kuin ihmissilmällä ehtii ne havaita (tai tunnistaa piilossa olevan vihollisen ääriviivat, joita pelaaja ei edes tunnista) ja antaa pelaajalle näistä vilkkuvan varoituksen, esim. ison punaisen nuolen vihollisen päällä.

Näyttö pystyy myös tunnistamaan pelin sisäiset äänet ja visualisoimaan näiden sijainnin ruudulle. Kuulostaa mielestäni aika laittomalta, että esimerkiksi CS ottelussa peli näyttäisi sinulle ruudulla visuaalisesti mistä kohtaa seinän takaa tietty ääni tulee.
Pitäisi suoraan estää pelin käynnistyminen tai peleihin joinaaminen, jos järjestelmästä tunnistetaan "AI"-näyttö. Tämä homma karkaa muuten lapasesta pahasti.

Tässä käy kuitenkin niin, että peliteollisuus nukkuu kunnes näyttöjä on myyty niin paljon, että asialle ei uskalleta enää tehdä mitään.
Jep, eipä tuohon muu varmaan auttaisi, pelin pitäisi selata laitehallinnasta minkä mallinen näyttö pelaajalla on.
 
Kannattaa tosiaan tsekata vaikka ensimmäiset 5min tuosta videosta, menee vähän eri kategoriaan kuin ohjaimet jotka kuitenkin vaativat pelaajan reaktion toimiakseen. Näyttö pystyy tunnistamaan esimerkiksi ruudulla tai kartassa näkyvät viholliset ennen kuin ihmissilmällä ehtii ne havaita (tai tunnistaa piilossa olevan vihollisen ääriviivat, joita pelaaja ei edes tunnista) ja antaa pelaajalle näistä vilkkuvan varoituksen, esim. ison punaisen nuolen vihollisen päällä.

Näyttö pystyy myös tunnistamaan pelin sisäiset äänet ja visualisoimaan näiden sijainnin ruudulle. Kuulostaa mielestäni aika laittomalta, että esimerkiksi CS ottelussa peli näyttäisi sinulle ruudulla visuaalisesti mistä kohtaa seinän takaa tietty ääni tulee.

Jep, eipä tuohon muu varmaan auttaisi, pelin pitäisi selata laitehallinnasta minkä mallinen näyttö pelaajalla on.
Tulikin tuo video katsottua ja siinähän oli hyvin paljon spekulaatiota. Tuollaista ääriviivojen tunnistusta voi harrastaa ulkoisella tekoälytietokoneella, ei näytöllä. Lisäksi kuitenkin se ei paljasta mitään mitä näytöllä ei näkyisi, sehän ei kuitenkaan murra pelin perustaa, kuten vaikka wallhackit. Sillä saa varmasti etua, mutta ei puhuta mistään peliä suoraan rikkovasta toiminnasta.
 
Onkos siellä joku muukin "tekoälyominaisuus" kuin se yhden pelin vihujen tulosuunnan näyttö? Kun sehän on jotain mitä pelaaja voi ihan itsekin katsoa sieltä minimapista (niin kuin se näyttökin tekee)
 
Viimeksi muokattu:
Tuollaista ääriviivojen tunnistusta voi harrastaa ulkoisella tekoälytietokoneella, ei näytöllä. Lisäksi kuitenkin se ei paljasta mitään mitä näytöllä ei näkyisi, sehän ei kuitenkaan murra pelin perustaa, kuten vaikka wallhackit.
Käsitin asian niin, että näissä MSI:n näytöissä on nimenomaan sisäänrakennettuna erillinen 'tekoälytietokone', mutta kuitenkin näyttöön integroituna. Kykenee siis tunnistamaan ääriviivat yms.

Ja aikaisemmin sekä alla mainitsemani äänen visualisointi paljastaa suoraan asioita, joita näytöllä ei normaalisti näy.
Onkos siellä joku muukin "tekoälyominaisuus" kuin se yhden pelin vihujen tulosuunnan näyttö? Kun sehän on jotain mitä pelaaja voi ihan itsekin katsoa sieltä minimaalista (niin kuin se näyttökin tekee)
Kuten tuossa yllä mainitsin, ainakin videolla oli puhetta että näyttö pystyy myös tunnistamaan pelin sisäiset äänet ja visualisoimaan näiden sijainnin ruudulle. Eesimerkiksi CS ottelussa peli näyttäisi sinulle ruudulla visuaalisesti mistä kohtaa seinän takaa tietty ääni tulee.

Vai ymmärsinkö nyt itse tuon äänen visualisoinnin videolta väärin? Sain sellaisen kuvan, että MSI nimenomaan mainostaa sitä ja kyseessä on Fortnite-esimerkin tapainen juttu.
 
Aika ikävää jos näytötkin siirtyy jatkuvaan päivittelyyn. Ite pitänyt siitä, että ostan sen ja se toimii niin kauan kuin toimii.
Oli tuossa Aoruksessa niin paljon bugeja että firmispäivitykset olivat harvinaisen tarpeellisia. Paska QC korvataan tällä.


Pitäisi suoraan estää pelin käynnistyminen tai peleihin joinaaminen, jos järjestelmästä tunnistetaan "AI"-näyttö. Tämä homma karkaa muuten lapasesta pahasti.

Tässä käy kuitenkin niin, että peliteollisuus nukkuu kunnes näyttöjä on myyty niin paljon, että asialle ei uskalleta enää tehdä mitään.

Aika pientä tuo "etu" että näät ehkä vihollisen tarkemmin tuon avulla, oletettavasti toimii aika vaihtelevasti. Loppujen lopuksi etu on harvinaisen pientä osaavalle pelaajalle.
Sama asia tuon "vihujen tulosuunnan näyttö" tuon saa jo aikaan nykyäänkin eri softilla ja se ei tosin ihan hirmu vakuuttavasti toimi :D
 
msi-qdoled-otsikko-160124.png


NeliYgönen kirjoitti uutisen/artikkelin:
MSI esitteli viime viikolla Las Vegasissa järjestetyillä CES 2024 -messuilla paljon uusia pelituotteita, kuten uudet QD-OLED-pelinäytöt, joista kerroimme hieman jo ennakkoon marraskuussa. Kaarevat leveän kuvasuhteen näytöt MAG 341CQP ja MPG 491CQP tulivat välittömästi myyntiin messujen yhteydessä Yhdysvalloissa, mutta tässä uutisessa käsittelemme tarkemmin MSI:n litteitä 27- ja 32-tuumaisia QD-OLED-näyttöjä.

[gallery size="medium" columns="2" ids="93731,93732"]

Uudet 27-tuumaiset näytöt ovat MAG 271QPX ja MPG 271QRX. Molemmat mallit on varustettu 27 tuuman QD-OLED paneelilla, jossa on 2560×1440 pikselin QHD-resoluutio ja jopa 360 hertsin virkistystaajuus. 32 tuuman näytöt MAG 321UPX ja MPG 321URX ovat myös QD-OLED-paneelillisia malleja, joiden UHD-resoluutio on 3480×2160 pikseliä ja maksimivirkistystaajuus 240 hertsiä.

Näytöille yhteistä on QD-OLED-paneeleille tyypillinen 0,03 millisekunnin gray-to-gray-vasteaika sekä sertifikaattien osalta VESA DisplayHDR True Black 400 ja liikesumeudesta – tai sen puutteesta – kertova VESA ClearMR 13000. DCI-P3-väriavaruus on tuettuna 99-prosenttisesti. Näytöissä on HDMI 2.1 -tuki täydellä 48 Gbps:n nopeudella ja VRR-tuella (variable refresh rate). Paneelien jäähdytyksestä huolehtii MSI:n grafeenikalvo jäähdytyssiilin kera ilman tuulettimia. Lisäturvaa tuo esimerkiksi staattisia logoja ja palkkeja tunnistava OLED Care 2.0 -ominaisuus ja kolmen vuoden takuu, joka kattaa kiinnipalamisen. Turvaominaisuuksien on takuun kannalta oltava käytössä.

[gallery columns="2" size="medium" ids="93729,93733"]

Erottavia tekijöitä näytöissä on Mystic Light -valaistus, Gaming Intelligence -tekoälyominaisuudet, KVM-kytkin ja mahdollisuus asentaa laitteistopäivitykset USB-liitännän kautta. Nämä ominaisuudet löytyvät vain MPG 271QRX:stä ja MPG 321URX:stä. Gaming Intelligenceen kuuluu muun muassa värejä ja kirkkautta säätelevä AI Vision ja näytön sisältöön mukautuva crosshair-tähtäin. Lisäksi viimeksi mainituissa malleissa on 90 watin virransyöttömahdollisuus USB-C:n kautta, kun taas MAG-versioissa vastaava luku on 15 wattia.

Näytöistä voi lukea lisää myös viimeviikkoisesta artikkelistamme. Mallien saatavuudesta Suomessa ei vielä ole tarkkaa tietoa, mutta MSI:n Euroopan-suositushinta MPG 271QRX:lle on 999 ja MPG 321URX:lle 1399 euroa. Ominaisuuksiltaan hieman karsitumpien MAG-mallien suositushinnat lienevät astetta alhaisemmat. Leveämpien MAG 341CQP:n ja MPG 491CQP:n suositushinnat Euroopassa ovat 1299 ja 1699 euroa.

Lähde: MSI

Linkki alkuperäiseen juttuun
Osaako kukaan sanoa milloin näitä saa suomessa ostettua?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 105
Viestejä
4 531 815
Jäsenet
74 740
Uusin jäsen
EcceR86

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom