MSDOS vs 32-bittinen Windows?

Liittynyt
02.02.2024
Viestejä
1 715
Kumpaan tuli enemmän hittipelejä?

MSDOS pelejä oli ainakin 1989 - 1999 (en tiedä oliko pelien julkaisu massiivista ennen 1989 ja taatusti se oli minimaalista joskus v. 1998 jälkeen), reilu 10 vuotta
Windows 32-bit pelejä oli 1995-2010 (ei varmasti ollut yhtäkään ennen vuotta 1995 ja lopetusvuodesta on vaikea sanoa, 32-bittisten julkaisu on kuitenkin lopetettu yli 5 vuotta sitten), jokatapauksessa menee reippaasti yli 10 vuotta eli näitä oli kauemmin kuin MSDOSia oli

MSDOS:lla ainakin tajuttoman kovat Microprose/SIMTEX setit:
-Master of Orion
-Master of Orion 2
-Master of Magic
-UFO enemy unknown
-XCOM Terror from the Deep
-XCOM Apocalypse (on hittipeli vaikka muuta väitetään, sillä tätä kun vertaa moderneihin peleihin käy selväksi että siinä oli potentiaalia vaikka mihin, vaikka sitä ei koskaan saatu kunnolla valmiiksi, pelkästään julkaisukelpoiseksi)

Muutakin oli:
-Heroes of Might and Magic 1
-Fallout 1
-Warcraft 1
-Command and Conquer 1
-Civilization 1

sekä tietysti DOOM

Sitten taas 32-bit Windowsille tuli 90-luvun lopulla / 2000 -luvun alussa ainakin näitä kovia settejä:
-Fallout 2
-Warcraft 2
-Command and Conquer Tiberian Sun (käytännössä Command and Conquer 2)
-Heroes of Might and Magic 2
-Civilization 2

3D kiihdytyksen muututtua pelien edellytykseksi, joskus 2005, tuli vielä 32-bittisenä ainakin näitä merkittäviä teoksia:
-Half Life 2
-Crysis 1
 
DOS:in puolelle kallistun. Tuohon aikaan 90-luvun alkupuolella tuli paljon erittäin hyviä pelejä, eivätkä nykypäivän tuoreet pelisuunnittelijat ole välttämättä ollenkaan tietoisia siitä kuinka hyviä ja monimutkaisia pelit silloin olivat. Käytettävyydessä wanhat pelit kyllä jää jälkeen kun esim. tallennus voi olla liian monen napin takana.

Muistaakseni XCOM oli alunperin pelkästään se vuoropohjainen taistelu Laser Squadin tapaan. Pelin tekemisen aikoihin oli kumminkin julkaistu Civilization 1, jonka takia julkaisija vaati peliin ylimääräistä
"feedback-luuppia", koska Civissä teknologioiden tutkiminen siellä taustalla lisäsi niin paljon hauskuutta ja strategiaa. Onneksi julkaisija oli oikeasssa sillä se tukikohdan rakentelu, teknologioiden tutkiminen ja tavaroiden rakentaminen oli erittäin iso lisä.
 
Parasta dos-ajassa omasta mielestäni oli se että pelit julkaistiin valmiina verrattuna nykyaikaan kun saat toimia ensimmäisen vuoden maksavana beta-testaajana ennen kuin peli on sellainen kuin myyntipuheissa. Ensimmäinen peli mihin jouduin aikoinaan hankkimaan päivityksen ja sekin ihan vapaaehtoinen päivitys oli carmageddon mihin sai päivityksellä tuen 3d-kortille.
 
Olikohan Diablo I peräti ensimmäinen AAA peli, joka vaati Windows 95:n? Sitä itkua ja hammasten kiristelyä, kun se Winhotus "vain hukkasi PC:n resursseja" ja eikä sitä Windowssia "muutenkaan tarvinnut mihinkään"! :D

Oli niitä jotain graafisia pelejä Windows 3.11:n päälle, olikohan esim. Transport Tycoon, mutta tuosta Diablosta lähtien ainakin minulle nuo DirectX:n vaativat pelit aloittivat maihinnousun, joten vastaan alkuperäiseen kysymykseen: 32-bittinen Windows.
 
Parasta dos-ajassa omasta mielestäni oli se että pelit julkaistiin valmiina verrattuna nykyaikaan kun saat toimia ensimmäisen vuoden maksavana beta-testaajana ennen kuin peli on sellainen kuin myyntipuheissa. Ensimmäinen peli mihin jouduin aikoinaan hankkimaan päivityksen ja sekin ihan vapaaehtoinen päivitys oli carmageddon mihin sai päivityksellä tuen 3d-kortille.
Paitsi että aika julmettu säätäminen oli raudan, ajurien tai muistimanagerien kanssa (joskus nuo kaikki kerralla) että sai jonkun pelin edes pyörähtään! One Must Fall 2097 jäi hyvin mieleen, kaikki ei saaneet sitä koskaan toimimaan edes ja samoihin aikoihin oli muitakin vastaavia joiden nimiä en muista. Kehityksessä tietty kohta kun ne alkuaikojen DOS-pelit oli aika solidia kamaa (Sierran yms. julkaisut).

No oppipa siinä vähän debuggausta tulevaa uraa ajatellen...

Edit: Ja joissain peleissä oli breaking bugeja joista pääsi onneksi heksaeditorilla ohi jos tuuri kävi.
 
Paitsi että aika julmettu säätäminen oli raudan, ajurien tai muistimanagerien kanssa (joskus nuo kaikki kerralla) että sai jonkun pelin edes pyörähtään! One Must Fall 2097 jäi hyvin mieleen, kaikki ei saaneet sitä koskaan toimimaan edes ja samoihin aikoihin oli muitakin vastaavia joiden nimiä en muista. Kehityksessä tietty kohta kun ne alkuaikojen DOS-pelit oli aika solidia kamaa (Sierran yms. julkaisut).

No oppipa siinä vähän debuggausta tulevaa uraa ajatellen...

Edit: Ja joissain peleissä oli breaking bugeja joista pääsi onneksi heksaeditorilla ohi jos tuuri kävi.

Itsellä oli seikkailupelit noihin aikoihin se mieluisin genre doomin ja duke 3d:n kanssa ja en muista että niiden kanssa olisi pahemmin ongelmia ollut. Tuohon aikaan vaan jos joku ongelma tuli vastaan ja ei oma taito riittänyt ongelman ratkeamiseen niin sitä oli kyllä täysin alan lehtien armoilla.
 
Parasta dos-ajassa omasta mielestäni oli se että pelit julkaistiin valmiina verrattuna nykyaikaan kun saat toimia ensimmäisen vuoden maksavana beta-testaajana ennen kuin peli on sellainen kuin myyntipuheissa. Ensimmäinen peli mihin jouduin aikoinaan hankkimaan päivityksen ja sekin ihan vapaaehtoinen päivitys oli carmageddon mihin sai päivityksellä tuen 3d-kortille.
Ajat oli erilaiset. Ainoat uutiset uusista peleistä oli lehdissä viikkojen tai kuukausien viiveellä. Harvemmin pelejä hypetettiin vuosia etukäteen ja harvemmat pelit ylipäätään sai mitään lisäsisältöä. Carmageddoniin 3dFX-tuki tuli vasta lisälevy splat packin mukana. Diablo 2:n lisärikin piti ostaa jos halusi 800x600 reson, vanilla oli ja pysyi 640x480.
 
Ajat oli erilaiset. Ainoat uutiset uusista peleistä oli lehdissä viikkojen tai kuukausien viiveellä. Harvemmin pelejä hypetettiin vuosia etukäteen ja harvemmat pelit ylipäätään sai mitään lisäsisältöä. Carmageddoniin 3dFX-tuki tuli vasta lisälevy splat packin mukana. Diablo 2:n lisärikin piti ostaa jos halusi 800x600 reson, vanilla oli ja pysyi 640x480.

Itse asiassa se 3dfx-tuki julkaistiin myös netissä ja ongelma oli se ettei itsellä ollut nettiä ja kirjastossa oli diskettiasema teipattu umpeen virusten pelossa. Lopulta sain sen patchin ladattua kaverin luona ja pääsi uusi upea orchid righteous 3D vihdoin tosi toimiin.
 
Sanoisin että kummallekin tuli paljon mutta jotenkin mielikuva on että DOS pohjalle enemmän. Se ei täysin tunnu järkevältä kun miettii kuinka pitkään 32 bittinen Windows oli alustana. (lasken tuon siten että pelit jotka vaativat 32 bittisen Windowsin, erikseen vaatimatta 64 bittistä)

Ehkä DOS aikana monet pelit erottuivat toisistaan paremmin. Kun taas 32 bittisen Windowsin aikana tuli paljon pelejä jotka olivat mukaelmia aikaisemmista peleistä, ja jatko-osia jne. sellaisia. Jostain 90-luvun loppupuolelta alkoi pelejä tulla paljon enemmän.

Näin monien vuosien jälkeen en kauheasti arvosta monia aikoinaan suosittuja ja toki silloin hyviä pelejä. Joku esim. Doom on hieno esimerkki tälläisestä. Se on luonut maineensa pitkälti grafiikoilla ja niiden sulavuudella. Muuten se ei ollut kovin ihmeellinen. Pelaaja juoksentelee ympäriinsä muutaman pyssyn kanssa ja ampuu erilaisia demoni-örkkejä ja zombieta ja kerää värikkäitä avainkortteja. Itseasiassa Doomista, mulla on mielikuva että sen pari viimeisintä peliä on tuonut sarjaan enemmän syvyyttä ja jonkinlaisen...jos ei juonen niin tarinan. En ole pelannut mutta tuollaiset jutut on jonkinlaisia syitä miettiä pelaamista.

Pelin idea ja formaatti on kyllä hyvä, yleisen viihteen suhteen. Doom vyörytti erilaisia kopioita ja klooneja presiis samalla idealla vuosikaudet, varhaisimmat ja osa jopa melko suosituista, ei edes tuonut tuohon genreen mitään uutta. Esim. Duke nukem 3D sentään toimi hitusen uutta. Sitä ei varmaan juuri kukaan huomannut mutta se ei silti ollut oikea 3D peli, vaan 2.5D kuten Doom, mutta siinä sai pelaaja vapaasti katsella ympäriinsä, siis ennenkaikkea ylös ja alas.

Erityisesti grafiikan painotus on alkanut tympimään kun hiukkaakaan miettii mitään tuoreita pelejä. AA ja AAA peleissä on varsin OK grafiikat sun muut, mutta muu luovuus ja taiteellisuus on vähissä. Toisaalta pelit on jossain määrin ymmärrettävästi massaviihdettä.


Warcraft 2
Heroes of Might and Magic 2

Julkaistiin myös DOS:lle, joten pitäisin niitä DOS pelinä, koska useimmiten Win95 pyöritti mitä tahansa DOS peliä suoraan. Win95 myös sisälsi puhtaan DOS:n.
 
-Civilization 2
Tämä ei vaatinut Windows 95:ttä, vaan pyöri Win 3.1:lläkin. Muistan elävästi pelanneeni tätä joku joulu Aptivallani. :)

Muuten vastaan kyllä omalta osaltani että DOS vie voiton, ihan jo Duke Nukem 3D:n voimalla. Oli toki muitakin, mutta Duke on ainoa peli, jonka olen ostanut varmaan viiteen kertaan. :D (No ok, se eka oli lahja iskältä, mutta silti.)

Aloituspostauksessa mainittua Master of Orion kakkosta tuli myös väännettyä ja paljon, mutta tein sen Macillä, joten sikäli en osaa yhdistää sitä DOSiin.

Win32-peleistä rakkaimmat ovat varmaankin Half-Life + Team Fotress Classic -modi, Planescape: Torment ja Carmageddon II, joka tosin näin aikuisen perspektiivistä on oikeastaan aika paska peli. :D Niin ja tietysti Championship Managerit 00/01 ja 01/02!
 
Kumpaan tuli enemmän hittipelejä?

MSDOS pelejä oli ainakin 1989 - 1999 (en tiedä oliko pelien julkaisu massiivista ennen 1989 ja taatusti se oli minimaalista joskus v. 1998 jälkeen), reilu 10 vuotta
Windows 32-bit pelejä oli 1995-2010 (ei varmasti ollut yhtäkään ennen vuotta 1995 ja lopetusvuodesta on vaikea sanoa, 32-bittisten julkaisu on kuitenkin lopetettu yli 5 vuotta sitten), jokatapauksessa menee reippaasti yli 10 vuotta eli näitä oli kauemmin kuin MSDOSia oli

MSDOS:lla ainakin tajuttoman kovat Microprose/SIMTEX setit:
-Master of Orion
-Master of Orion 2
-Master of Magic
-UFO enemy unknown
-XCOM Terror from the Deep
-XCOM Apocalypse (on hittipeli vaikka muuta väitetään, sillä tätä kun vertaa moderneihin peleihin käy selväksi että siinä oli potentiaalia vaikka mihin, vaikka sitä ei koskaan saatu kunnolla valmiiksi, pelkästään julkaisukelpoiseksi)

Muutakin oli:
-Heroes of Might and Magic 1
-Fallout 1
-Warcraft 1
-Command and Conquer 1
-Civilization 1

sekä tietysti DOOM

Sitten taas 32-bit Windowsille tuli 90-luvun lopulla / 2000 -luvun alussa ainakin näitä kovia settejä:
-Fallout 2
-Warcraft 2
-Command and Conquer Tiberian Sun (käytännössä Command and Conquer 2)
-Heroes of Might and Magic 2
-Civilization 2

3D kiihdytyksen muututtua pelien edellytykseksi, joskus 2005, tuli vielä 32-bittisenä ainakin näitä merkittäviä teoksia:
-Half Life 2
-Crysis 1
Laajennan aikaikkunaa, sillä ennen vuotta 1989 on julkaistu arviolta noin tuhat peliä MS-DOS:lle. Hittipeleistä en tiedä, mutta itselle tulee mieleen vuosilta 1982-1988 mm:

Artillery (1982, Wormsin esi-isä, graafinen)
Pac-Man
Ultima I-II
Bubble Boble
Tetris
Test Drive, Accolade
Pole Position (tätä pelasin 1984 C64:llä, mutta julkaistiin muutama vuosi myöhemmin MS-DOS:lle)
Lombard RAC Rally
Grand Prix Circuit
Skate or Die (tykkäsin enemmän hiihtoversiosta, mutta se tuli vasta 1990)
Playhouse Strippoker
Microsoft Flight Simulator
Wolfenstein 2D, eli Castle Wolfenstein (1984)

Ja paljon Sierraa
Kings Quest I-IV
Space Quest I-II
Police Quest I-II
Leisure Suit Larry I-II (jälkimmäinen vei muistaakseni 6 lerppua!)


Edit. Täältä löytyy aakkosittain kunkin vuoden MS-DOS -pelit:

Edit 2.
Maniac Mansion
The Last Ninja
Paperboy (kuinka saatoin unohtaa)
Captain Comic
Winter Games (1985)
Bricks (1984)
 
Viimeksi muokattu:
Varmasti riippuu keneltä kysyy, että mitkä ovat tai olivat hittipelejä. Aika kultaa muistot ja ne oman nuoruuden laitteet, oli sitten MS-DOS tai Windows 95/98, oli varmasti kulta-aikaa. Jos ihan objektiivisesti miettii, niin eikö peliala ole myös ollut jatkuvassa kasvussa alusta alkaen, joten suurimmat rahat, hittipelit ja myynnin volyymit ajoittuvat aina myöhäisempiin aikoihin.

Itse olen DOS-aikakauden kasvatti ja sieltä on paljon rakkaita muistoja peleistä ja IRQ/DMA CONFIG.SYS:iin tunkkauksesta, mutta ei voi kieltää näiden ensimmäisten 3D-kiihdytettyjen pelien arvoa Win32 aikana (Quake) ja sitä huimaa hyppäystä grafiikoissa. Ja kyllä ne pelitkin kehittyi, eli sen sokean räiskinnän sijaan tuli esim. Half-Life jossa yhdistyi kiehtova tarina ja toiminta.
 
Commander Keenejä tuli muuten pelattua myös aika paljon. Sekä Star Control II.

Tuohon aikaan 80-90 luvuilla vaikka 99% peleistä pelattiinkin varmuuskopioista, tuntuu että niihin uhrattiin aikaa aika paljon enemmän. Liekö niin suppea tarjonta syynä ettei pelit olleet läheskään niin kertakäyttöisiä mitä monet nykyään.

Noi Keenitkin vaikutti muistaakseni aika paskoilta ihan alkuun, mutta muu jengi kun pelasi niitä niin alkoi itsekin kiinnostuun enemmän. Ja niistä löytyi myös syvyyttä vaikka ulkoisesti näyttivätkin aika simppeleiltä.

Sierran peleistä Quest for Glory(t) upposi itselle ehkä parhaiten. Ehkä ne RPG-elementit ja skillit kun kehittyi tekemällä. Useamman sata kertaa kun toisti esim. "get rock" "throw rock" komboa niin mukavasti nousi statsit.

Eräs kaveri keräs kaikki noi Sierran pelit orggisjulkaisuina pahvilaatikoissa hyllyyn, olihan ne aika eeppisiä. Maksoivat muistaakseni tyyliin 500 markkaa kappale.
 
Varmasti riippuu keneltä kysyy, että mitkä ovat tai olivat hittipelejä. Aika kultaa muistot ja ne oman nuoruuden laitteet, oli sitten MS-DOS tai Windows 95/98, oli varmasti kulta-aikaa. Jos ihan objektiivisesti miettii, niin eikö peliala ole myös ollut jatkuvassa kasvussa alusta alkaen, joten suurimmat rahat, hittipelit ja myynnin volyymit ajoittuvat aina myöhäisempiin aikoihin.

Itse olen DOS-aikakauden kasvatti ja sieltä on paljon rakkaita muistoja peleistä ja IRQ/DMA CONFIG.SYS:iin tunkkauksesta, mutta ei voi kieltää näiden ensimmäisten 3D-kiihdytettyjen pelien arvoa Win32 aikana (Quake) ja sitä huimaa hyppäystä grafiikoissa. Ja kyllä ne pelitkin kehittyi, eli sen sokean räiskinnän sijaan tuli esim. Half-Life jossa yhdistyi kiehtova tarina ja toiminta.

Muistikuva että itellä ihan ekat Voodoolla kiihdytetyt pelit pyöri nimenomaan DOS:lla.
 
Paitsi että aika julmettu säätäminen oli raudan, ajurien tai muistimanagerien kanssa (joskus nuo kaikki kerralla) että sai jonkun pelin edes pyörähtään! One Must Fall 2097 jäi hyvin mieleen, kaikki ei saaneet sitä koskaan toimimaan edes ja samoihin aikoihin oli muitakin vastaavia joiden nimiä en muista. Kehityksessä tietty kohta kun ne alkuaikojen DOS-pelit oli aika solidia kamaa (Sierran yms. julkaisut).

No oppipa siinä vähän debuggausta tulevaa uraa ajatellen...

Edit: Ja joissain peleissä oli breaking bugeja joista pääsi onneksi heksaeditorilla ohi jos tuuri kävi.

Ai että sitä säätämistä autoexec.bat:n ja config.sys:n kanssa, että sai tarpeeksi perusmuostia vapaaksi. :rofl:
 
Ai että sitä säätämistä autoexec.bat:n ja config.sys:n kanssa, että sai tarpeeksi perusmuostia vapaaksi. :rofl:

Tää. Vitsi että jouduin säheltämään esiteininä kauan, että sain värkättyä käynnistyslevykkeen, joka jätti ~600 kiloa perusmuistia vapaaksi ja latasi silti äänikorttiajurin. Mutta oli se PaybackTime 2 sitten sen arvoinenkin. :)

Rekisteröikö kukaan muu muuten shareware-pelejä? Minulla oli ainakin Assault Trooper, Mine Bombers, em. PBT2, Slicks & Slide ja Wings. Joku noista piti maksaa ihan tilisiirrolla ja vitsi se oli jännää pienelle miehelle silloin ysärillä. Loput tuli kun lähetteli vain seteleitä kirjeenä.
 
Viimeksi muokattu:
Muistikuva että itellä ihan ekat Voodoolla kiihdytetyt pelit pyöri nimenomaan DOS:lla.

Joo, näin se olikin. Harva DOS peli taisi tulla valmiiksi 3dfx tuettuna, mutta tuli niitä patcheja VQuake, Carmageddoniin, Tomb Raideriin. Mutta äkkiähän se muuttui että Windowsista ja OpenGL:stä tuli se uusi standardi tehdä 3Dpelit.
 
Windowsille myös mm. Infinity Engine -pelit (Baldur's Gate, Planescape: Torment, Icewind Dale), Operation Flashpoint, Thiefit, Deus Ex, System Shock 2 jne. jne.

Nykyhetken kannalta varmaan Windows-pelit ovat relevantimpia, mutta ne ovat samaa jatkumoa Dos-pelien kanssa, ja rakentuivat niiden muodostamalle perustalle. Minusta on vähän turhaa vertailla tällä tavalla. Windowsin alkuaikoinahan pelit toimivat vähän huonosti, mutta kyllä se tekniikka siitä parani.
 
Ai että sitä säätämistä autoexec.bat:n ja config.sys:n kanssa, että sai tarpeeksi perusmuostia vapaaksi. :rofl:
Joo ja noihin jatkoks vielä ne emm386 / Qemm managerit, oli joskus vähän takki tyhjänä kun noita ruuvas yöt läpeensä. Kun ei nettiäkään ollut mistä katsoa neuvoa. :rofl:

Edit: Nykypäivänä PC:tkin on jo lähes konsoleihin verrattavissa, niin pientä on oikea säädön tarve. Ennemminkin omaehtoista optimointia. Jotain ajuriongelmia tai bugisia pelejä toki on, mutta suurin osa osastoa "odotetaan että joku muu korjaa.".
 
Joo ja noihin jatkoks vielä ne emm386 / Qemm managerit, oli joskus vähän takki tyhjänä kun noita ruuvas yöt läpeensä. Kun ei nettiäkään ollut mistä katsoa neuvoa. :rofl:

Edit: Nykypäivänä PC:tkin on jo lähes konsoleihin verrattavissa, niin pientä on oikea säädön tarve. Ennemminkin omaehtoista optimointia. Jotain ajuriongelmia tai bugisia pelejä toki on, mutta suurin osa osastoa "odotetaan että joku muu korjaa.".

Juu aika helppoa on nykyään saada pelit toimimaan. Win95 aikaan sentään joutu vielä välillä säätämään jotain raudan keskeytysarvoja käsin, kun ei se win95:n plug and pray toiminut ihan niin kun mainostettiin. :D
 
Joo ja noihin jatkoks vielä ne emm386 / Qemm managerit, oli joskus vähän takki tyhjänä kun noita ruuvas yöt läpeensä. Kun ei nettiäkään ollut mistä katsoa neuvoa. :rofl:

Edit: Nykypäivänä PC:tkin on jo lähes konsoleihin verrattavissa, niin pientä on oikea säädön tarve. Ennemminkin omaehtoista optimointia. Jotain ajuriongelmia tai bugisia pelejä toki on, mutta suurin osa osastoa "odotetaan että joku muu korjaa.".

QEMM:llä kyllä tuli käynnistystiedostoista sellaista spagettia, että morjens. En tosin enää muista, mitä kaikkea se teki.
 
DOS peleistä Nethack, sitä tuli aikoinaan väännettyä paljonkin. Eikä jäänyt kyllä konetehoista kiinni että pyöri.
 
Commander Keenejä tuli muuten pelattua myös aika paljon. Sekä Star Control II.

Tuohon aikaan 80-90 luvuilla vaikka 99% peleistä pelattiinkin varmuuskopioista, tuntuu että niihin uhrattiin aikaa aika paljon enemmän. Liekö niin suppea tarjonta syynä ettei pelit olleet läheskään niin kertakäyttöisiä mitä monet nykyään.

Noi Keenitkin vaikutti muistaakseni aika paskoilta ihan alkuun, mutta muu jengi kun pelasi niitä niin alkoi itsekin kiinnostuun enemmän. Ja niistä löytyi myös syvyyttä vaikka ulkoisesti näyttivätkin aika simppeleiltä.

Sierran peleistä Quest for Glory(t) upposi itselle ehkä parhaiten. Ehkä ne RPG-elementit ja skillit kun kehittyi tekemällä. Useamman sata kertaa kun toisti esim. "get rock" "throw rock" komboa niin mukavasti nousi statsit.

Eräs kaveri keräs kaikki noi Sierran pelit orggisjulkaisuina pahvilaatikoissa hyllyyn, olihan ne aika eeppisiä. Maksoivat muistaakseni tyyliin 500 markkaa kappale.
Muistaakseni uudet PC pelit maksoi 299mk yleensä 90luvulla.
 
Muistaakseni uudet PC pelit maksoi 299mk yleensä 90luvulla.

Jep 299 oli hintaa niihin aikoihin. F-19 Stealth Fighter maksoi tuliaisina Lontoosta 19.90 puntina jos oikein jaksan muistaa herran vuonna 1990 tai 91.

Ja mitä noihin autoexekkeihin ja config.sysseihin tulee niin muistaakseni buutti korpulla sai joku 618kt vapaaksi jollain kikkalulla. Ei kyllä hajuakaan enään miten se tehtiin :) Sillä jo lähti käyntiin One Must Fall 2097:kin ja olihan niitä muitakin pelejä jotka vaati perusmuistia julmetusti käynnistyäkseen.

Mitä noihin peleihin tulee niin Eye of the Beholder 1 ja 2 ja Lands of Lore jäänyt mieleen dos ajoista. Varsinkin Eye of Beholderin kun läpäisit pelin niin heitti tylysti dos ikkunaan :rofl:
 
Rekisteröikö kukaan muu muuten shareware-pelejä? Minulla oli ainakin Assault Trooper, Mine Bombers, em. PBT2, Slicks & Slide ja Wings. Joku noista piti maksaa ihan tilisiirrolla ja vitsi se oli jännää pienelle miehelle silloin ysärillä. Loput tuli kun lähetteli vain seteleitä kirjeenä.
Kyllä vain, Wings ja Molez tuli rekisteröityä pentuna. Ja olihan se vähän upeaa saada kaikki ominaisuudet auki. :geek: Lähetettiin rahat kirjeessä silloin ja jomman kumman kanssa piti muistaakseni laittaa mukaan vielä palautus kirjekin, se taisi olla Wings kun siinä tuli disketillä rekisteröinti tiedosto mielestäni. Nuo molempien rekisteröinnit on vieläkin tallessa. :)
 
Jos emulointi sallitaan tässä yhteydessä, niin pieni mainostus kaikille DOS-peleistä kiinnostuneille.

eXoDOS projektin tavoitteena on hankkia ja lisätä kaikki retail/shareware/freeware/homebrew DOS pelit pelattavaksi ja tuoreessa 6 versiossa onkin jo päälle 7000 peliä kategorisoituna kansikuvineen ja oppaineen, mukana on myös iso kasa retrolehtiä ja kirjoja. Kaikki siististi LaunchBoxissa ja mikä parasta, pelit ovat valmiiksi esikonfiguroitu DOSBoxille, ne pitää vain asentaa ennen ajamista.

Miinuspuoli on, että levytilaa pitää varata tera, jos haluaa asentaa kaiken. Säästää voi jättämällä media addon packin pois, jossa on printtimedia ja soundtrackit ja imuttamalla ainoastaan pelit sisältävän torskan, jonka on 638Gt ennen asennusta. Asennusskripti purkaa ja konfiguroi ainoastaan mukana olevat osat, joten media packin puuttuminen ei tee asennuksesta sen hankalampaa. Mini versio löytyy myös, johon voi hankkia haluamansa pelit.

PhilsComputerLab tekaisi eXoDOSista melko kattavan videon, josta saa aika hyvän käsityksen millainen määrä työtä siihen on upotettu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 746
Viestejä
4 494 757
Jäsenet
74 288
Uusin jäsen
Oliverr

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom