Mouse gestures (hiiriele) -sovellukset työpöydälle ja selaimiin

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 637
Hiirieleillä (mouse gesture) on mahdollista tehostaa päivittäistä työskentelyä merkittävästi. On nopeampaa ja sujuvampaa tehdä hiirellä jokin pieni ele kakkospainike pohjassa välittämättä siitä missä kohdassa kursori on, kuin sohia vastaava toimenpide valikosta/toolbarista tms, saati sitten jos joutuisi käyttämään näppäimistöä apuna.

Kun hiirieleitä on tottunut käyttämään, tuntuu todella kömpelöltä jos jossakin joutuu käyttämään konetta ilman niitä. Selaimessa new window/tab, history back/forward, go to top/bottom ja close window/tab ovat varmaankin yleisin käyttöskenaario, mutta vain taivas on rajana.

Itse olen käyttänyt hiirieleitä jo vuosikausia Firefoxin All-In-One-Mouse gestures -addonin avulla, mutta se lakkasi toimimasta uusimmissa Firefoxeissa rajapintamuutoksen myötä, eikä samoihin toimintoihin kykenevää addonia ole tarjolla (eikä sellaisen tekeminen ole Webextensions APIn rajoitusten vuoksi edes mahdollista). Melkein yhtä hyvä lisäosa Firefoxiin on uudemmissakin versioissa toimiva Gesturefy, mutta ainakaan minun tarpeisiin se ei riittänyt.

Edellisestä johtuen aloin etsimään vaihtoehtoa ja onneksi löysin paljon paremman. Windowsille on nimittäin tarjolla StrokesPlus -niminen taustalla huomaamattomasti toimiva hiiriele-sovellus, jota voi LUA-kielellä skriptaamalla käskyttää tekemään melkein mitä tahansa ja sitä kautta hiirieleet ovat tarvittaessa käytössä kaikissa sovelluksissa, ei pelkästään selaimessa. S+:n eleet voi myös määritellä sovelluskohtaisiksi, eli sama ele voi toimia toisella tavalla jossakin toisessa sovelluksessa jne. Kts. video alla.

Skriptikielen opettelussa ja asetusten ja eleiden säätämisessä sopivaksi on pieni kynnys, mutta foorumilta saa hyvin apua ja sovelluksessa on myös kattavasti mukana esimerkkejä ja ohjeistuksia. Tosin tuo StrokesPlus on itse asiassa sovelluksen vanha versio, jota ei enää aktiivisesti kehitetä. Sovelluksen kehittäjä (Rob Yapchanyk) koodaa koko ajan munat huurussa uutta .Net-pohjaista versiota, joka on aiempaakin kattavampi paketti. Samalla myös skriptauksessa käytetty syntaksi/kieli muuttuu jonkin verran, joten ei ehkä kannata hirveästi panostaa vanhan version opetteluun enää tässä vaiheessa. Itse vaihdoin käyttämään uuden version alphaa, joka on jo täysin toimiva ja yllättävän vakaa, joskin esimerkkien ja ohjeistusten osalta vielä kovin puutteellinen.

Kosketusnäyttöjäkään ei ole unohdettu, eli myös niille voi luoda "floatereita", joilla tehdään samoja asioita.

Sellainen koukku tuossa kuitenkin on, että vanhan version kehitys hyytyy, mutta se pysyy ilmaisena jatkossakin. Vastaavasti uudesta versioista joutuu julkaisun jälkeen maksamaan muutaman euron.

Mahdollisesti jotain muitakin hiiriele-sovelluksia löytyy, mutta tuo S+ on se jolle minä laitan panokset. Selaimen osalta peruskäyttöön riittää monille varmaan aiemmin mainittu Gesturefy.

S+:n vanha versio:
StrokesPlus - Free Mouse Gestures for Windows XP to Windows 10

S+:n uusi versio:
https://www.strokesplus.net/ (sivusto on tässä vaiheessa vielä tyhjä)
https://forum.strokesplus.net/posts/t1-Alpha-Download-and-Information (uusimman alphan lataus)

Esimerkkiä aiheesta videomuodossa:

 
Viimeksi muokattu:

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 751
Ei ei, mutta on tuo mainitsemasi LUA (mitä en ole kokeillut) ja ihan käytännössä piruuttani kokeilin vanhaa versiota, niin toimii sellaisenaan Windows 10:n kanssa.

Kunhan mainitsin. Peace. :tup:
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 637
Ei ei, mutta on tuo mainitsemasi LUA (mitä en ole kokeillut) ja ihan käytännössä piruuttani kokeilin vanhaa versiota, niin toimii sellaisenaan Windows 10:n kanssa.

Kunhan mainitsin. Peace. :tup:
Jep, varmaan tuollakin saa paljon juttuja hoidettua ja onhan se ilmainen.

Tuossa S+.netissä minua viehättää yleisen monipuolisuuden lisäksi myös se, että sitä voi säätää niin monella tavalla ja sille voi myös opettaa eri variaatioita eleistä, jolloin virheitä sattuu vähemmän jne.
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 751
Joo, minä otin heti tuon kertomasi ohjelman linkin loputtoman pitkään Testaa joskus -listaani. Olen aina avoin uusille ajatuksille. Mutta toisaalta, en tällä hetkellä käytä mitään hiirieleitä muualla kuin Vivaldissa, ja siinäkin vain pari kolme perusjuttua. Se läydänkö jotain ihanaa tuosta kertomastasi softasta selvinnee joskus... Kiitos siis vinkistä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 669
Viestejä
4 188 322
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom