MotoGP

Aika-ajot tarjoo kyl kovasti jännitystä näin Ducati laseilla katsoen. Kova on kyyti Valenciassa. Uskon, että Sprint kisan jälkeen Martin noin 15 pisteen pässä Peccosta. Pari tuntia niin nähdään.
 
Tällä kertaa kisa paikanpäällä eikä kotisohvalla.
IMG_6206.jpeg
 
Ei kestänyt Martinilla kasetti. Jarruvirheen jälkeen epätoivoista raivoamista. Peccolle ansaittu kannu, oli tasaisempi.
 
Peccolle ansaittu mestaruus. Herrasmiesmäistä kisaamista ja tasaisen varmaa suorittamista. Mielenkiintoista nähdä ensi kaudella Pecco, Martin ja M. Marquez kamppailemessa keskenään. Tiistain testipäiviä odotellessa. KTM:lle oli tulossa jytky, joka lopulta suli kyllä perinteisesti.
 
Peccolle ansaittu mestaruus. Herrasmiesmäistä kisaamista ja tasaisen varmaa suorittamista. Mielenkiintoista nähdä ensi kaudella Pecco, Martin ja M. Marquez kamppailemessa keskenään. Tiistain testipäiviä odotellessa. KTM:lle oli tulossa jytky, joka lopulta suli kyllä perinteisesti.
Lisätään vielä Acosta joka saa kotarin ekaa kertaa alle. Hauska nähdä mikä kyyti on Fernandeziin verrattuna. Oma veikkaus on että on heti nopeampi.
 
Kaksi kuskia ajoi maailmanmestaruuden veroisen kauden, eipä se väärin mennyt että Bagnaia voitti kun Martin pääsi liian myöhään vauhtiin. Joku Joan Mirin pilipali- mestaruus kalpenee (mutta mestaruus se on silti :D ). Ihan mielenkiintoista nähdä ensi kaudella että vieläkö M. Marquez osaa ajaa.
 
RNF tallin ympärillä kunnon draamaa niin ei tarvitse tylsistyä, vaikka kausi ohi.
 
Vuoden päästä tulee melkoinen kuskisirkus kun suurimmalla osalla soppari loppuu 2024

Sivusilmällä seurailin testejä ja ihan hyvässä kyydissä Marquezin veljekset oli.

Mielenkiintoinen yksityiskohta oli että Mika Kallio hillui KTM:n vaatteissa GasGasin boxissa melkein koko päivän neuvomassa Acostaa.
 
Vuoden päästä tulee melkoinen kuskisirkus kun suurimmalla osalla soppari loppuu 2024

Sivusilmällä seurailin testejä ja ihan hyvässä kyydissä Marquezin veljekset oli.

Mielenkiintoinen yksityiskohta oli että Mika Kallio hillui KTM:n vaatteissa GasGasin boxissa melkein koko päivän neuvomassa Acostaa.
Kallio keekoilee boxissa, kun toimii KTM:n satelitetalli GasGas:n ajokoutsina. Kaippa se Acostakin neuvoja tarvii, kun vehkeet hippasen erilaisia MotoGP:ssä, kuin Moto2:ssa.
 
Kallio keekoilee boxissa, kun toimii KTM:n satelitetalli GasGas:n ajokoutsina. Kaippa se Acostakin neuvoja tarvii, kun vehkeet hippasen erilaisia MotoGP:ssä, kuin Moto2:ssa.
Kyllä tarvii apuja ja kaverista leivotaan KTM tehdaskuskia 2025. Miller saa hakea muualta hommia ensi kauden jälkeen.

Siis Kallio on KTM:n kuljettajakehittäjä, ei GasGassin
 
Sori tulee kohtuu pitkä postaus mutta jos joku lähtee Valenciaan katsomaan kisoja niin tässä vinkkiä.

Matkustus Valenciaan
  • Amsterdamin kautta pompulla. Vaihtoaika 2h ja 1h
  • Alicanteen suoralla lennolla + 2h ja 170km autoilua
  • Madridiin suoralla lennolla + 3,5h ja 350km autoilua
    • Hyvä vaihtoehto jos yhdistää muuta matkailua
Majoitus
  • Radan etäisyys kaupungista vain n. 20km
    • Voi asua keskustassa (puolisoystävällinen)
  • Hotellit suht edullisia kun ei turistikausi
  • AirBnb kaupungista? En tiedä
  • Madrinin suunta on potentiaalinen paikka Airbnb kämpälle (vähemmän ruuhkaa)
  • Barcelonan suunta, iso no no (ruuhkaa pirusti)
Kulkeminen radalle
  • Taksi
    • Kallis, n. 30€/suunta eli n. 180€/vkl
    • Ruuhkainen pois lähtiessä vaikka takseilla on oma reitti radalle
    • Pysäkki Yellow sektorilla suoraan merc kojujen kupeeseen
  • Juna, n. 4€/suunta
    • kohtuu ruuhkainen (ei extra junia tiedossa)
    • palvelee hyvin white, red, green, blue katsomoita.
  • Vuokra-auto
    • Paikallinen vuokraamo centauro n. 150€/5pvä ja keskusta parkkihallit halpoja n. 6€/vrk
    • ruuhkat ihan hlvetilliset varsinkin lähtiessä (nimim. 1h 25min parkkipaikalta ulos)
    • Must have jos liput tribuna boxesista
    • Lyhyt kävely parkkipaikalta (ilmainen) yellow ja tribuna boxes katsomoihin.
    • Poliisi puhalluttaa (myös prätkät)
  • Prätkä
    • Nopein koska jengi vetää lanesurfingia
    • Turvallisin? tuskin
    • Ainoa tapa päästä vähäisemmällä ruuhkalla
Rata
  • Stadion tyyppinen rata jossa jokaisesta katsomosta näkee vähintään puolet radasta.
    • Koko ajan perillä mikä on tilanne ja missä on väännöt menossa + näkee ne
    • Paikan päällä tarjotaan MotoGP timing app ilmaiseksi. Hyödyllinen aika-ajoissa.
  • Useimmat ohitukset, kaadot ja tapahtumat mutkissa 1, 2, 4 ja 6. Varsinkin 4 mutka (Oncu, Alonso, Martin/Marquez).
  • Korkeat katsomot tarjoaa hyvän näkyvyyden eikä muita katsojia edessä.
  • Joka paikassa hyvin wc tiloja tarjolla, ei jonoja
  • Jouheva lipunvaihto -> sama ranneke koko viikonlopun
  • Turvatakastuksessa etsitään vain omia alkoholijuomia (ei keho tarkastusta)
Katsomot
  • Vipit on vipit (omat katsomot ja kerrosta alempana jne)
  • Tribuna boxes (pääkatsomo) jossa itse olin.
    • Kallein ns tavallisen kansan lipuista, 170€/vkl mutta hyvä vastine rahalle.
    • Aurinko on koko päivän selän takana.
    • Huippuhyvä näkyvyys varikko-ja pääsuoralle sekä 6 ekaan mutkaan (mutkat 7-11 ja 13-14 näkörajoite).
    • Näkee hyvin varikon taakse jossa motorhomet, kuskit morottaa jne.
    • Pääsy fanzonelle jossa mm. sprint palkintojen jako.
    • Sunnuntaina Hero walk jossa kuskit tulee heittämään läpyt fanien kanssa.
    • Palkintojen jaon ajaksi pääsee radalle.
    • Torstaina pitlane walk klo 1730-1830
    • Rajatusti merc kamaa (joutuu kävelemään yellow katsomon taakse)
  • White, red, green, blue, yellow
    • Edullisempia 48€-140€/vkl
    • Lähempänä juna-asemaa ja merc paikkoja.
    • Aurinko paistaa päin näköä koko päivän
    • Eri kuskien fanikerhojen katsomoissa on tunnelma katossa ja muutenkin karnevaali meno.
    • Osa katsomoista kaukana radasta koska turva-alueet ja huoltoteitä välissä
    • Kuskit tulee kisan jälkeen juhlimaan ja polttamaan kumia näiden katsomoiden eteen (blue, green)
Ruoka/juoma
  • Alueen ruokatarjonta
    • Espanjalainen lounas eli patonkia, hampurilaisia (jos löytää kojun, minä en löytänyt)
    • Paellasta tms lämpimästä ruoasta on turha haaveilla, ei ole.
    • Kaljaa (lyhyet jonot) 6€/0,4l, myös alkoholitonta
    • Vesi, 2,5€/0,5l pullo
  • Alueen ulkopuolella parkkipaikan P9 vieressä myydään grilli pöperöä (en testannut)
  • Kahvi on Nescafen haaleaa pikakahvia, yök!!
  • Eli omat eväät mukaan aina + extra eväät lähtöön jos tulet autolla
Yleistä
  • Jos ei diggaa/halua Barcelonan biletystä, huijareita, jengejä etc mutta tykkää Espanjasta niin Valencia on kiva paikka siihen.
  • Mukava leppoisa tapahtuma vaikka lähtöruuhkat on massiiviset
  • Radalla ei ole lisätapahtumia moto ajojen lisäksi.
  • Merc kamaa löytyy, T paidat 15€-30€, lippikset 20€ + hupparit 40-50€ + takit 70€ jne.
  • Kiikarit mukaan niin näkee vielä paremmin. Oli hyödylliset silloin kun Onzu pötkötteli paareilla.
  • Istuinalusta mukaan. Penkkejä on pesty varmaan joskus 80-luvulla + aamulla ne on märkiä.
  • Screenit mallia 90-luku ja liian pienet (katsoin niistä vain kierrosmäärät ja aika-ajojen kellon)
  • Espanjalaiset selostajat rasittavia.
  • Kuulosuojaimet/tulpat oman maun mukaan.
  • Aamut kylmiä mutta aurinkorasva yms. suojat mukaan
  • Mobiiliverkko ihan solmussa (onneksi livetiming toimi)
Summary: Hieno paikka ja tapahtuma, ehdottomasti suositus kaikille. Täytyy mennä joskus uudestaan.

Edit: Ai niin liput. Ne ostin MotoGP:n omilta sivuilta joskus elokuussa. Liput ostetaan vain tiettyyn katsomoon eli siinä ei pääse valitsemaan paikkaa. Lähempänä tapahtumaa n. 7-10pvä tupsahtaa emailiin pdf linkki. Paikat todennäköisesti jaetaan sektori kerralla tilausjärjestyksessä.

Rahallisesti tuo on sellainen touhutonnin reissu.

Tribuna boxes on ihan nappi valinta (harjoitukset)


Sprintin joku alkukierroksista


Varikon takaa
IMG_6186.jpeg

Moto2 kisan 4. Marcos Ramirez poseeraa varikon takana
IMG_6258 (1).jpeg

Binder sprintin palkintojen jaossa fan zonella.
binderSprint.png
 
Viimeksi muokattu:
Masia saa oman mutkan Valenciaan. Kohtuullisen oksettavaa kun kaikki tietää mitä se teki Qatarissa saavuttaakseen mestaruuden.

 
Ja MM93 kävi taas käsi operaatiossa. Ei onneksi olkavarren vaan käsivarresta leikatiin lihaksista ammattitauti pois.

 
Yxi tapa käydä Mugellossa MotoGPeetä katsomassa: Ostat lipun hyvissä ajoin (ylihintaan?) ennakkoon. Varailet airbiienbiilöitä muutaman nukkumista varten matkan varrelle. Hyppäät motosi selkään ja ajat Helsinkiin ja menet lautalla lahden yli. Siitä jatkat Via Balticaa Puolaan -> Slovakia -> Unkari -> Slovenia -> Italia. Saavut Mugelloon iltamyöhään ja palloilet kaverisi kanssa aamuun asti alueella ihmetellen. Sitten menet jostain syystä käymään alueen ulkopuolella ja opit takaisin pyrkiessä että ei käy. Missaatte aika-ajot ja köröttelette Napoliin? (no se missä Pisan torni) ja päädytte jonkun hotellin nurkalle josta saatte huoneen miltei samaan hintaan kuin joku airbiienbii paikka jota oisitte saanu ettii pitkään. Nukutte pitkään ja menette takaisin Mugelloon ja ehditte katsomaan päälähdön. Lorenzo voitti, oliko Pedrosa vai Marquez maaliviivalle kiihdytyskisassa vastassa. Tulette takaisin Itävallan, Saxan, Tanskan ja Ruotsin kautta.
 
Kaikki noista skenaarioista käy mulle. :smoke:
Sopisi kyl hyvin. Voisivat repiä nuo siivet hlvettiin ja kieltää säädettävät takaiskarit.

Itsellä on epäilys että sarjan videopass jako-oikeudet tai playeri menee uusiksi koska ensi kauden paketteja ei ole voinut tilata muutamaan viikkoon. Dazn? Espn?
 
Viimeksi muokattu:
Jep, onhan Ducatin 3 satelliittitalliakin Dornalle ok. Itseasiassa tämä on Aprillian toinen satelliitttitalli
Itseasiassa Trackhouse korvaa Cryptodata RNF - tallin, joten Aprilialla on yksi satelliittitalli ensi kaudellakin. Romanialaissijoittajilta oli jäänyt maksut rästiin, niin Aprilia vei ensin pyörät ja Dorna kisapaikat sarjasta.
 
Koskaan miettinyt mitä hlvettiä nuo siivet tekee?

Sori, pari vuotta vanha mutta idea selviää ja noilla otettiin edelliset kaksi kannua
 
Jos olisi 2 Mrd€ löysää niin ostaisin pois.


Ensitöiksi
* Mitätöisin Masian mestaruuden
* Kieltäisin siivekkeet
* Rajoittaisin Ducatien määrää
* Antaisin Hondalle ja Yamahalle lisää paukkuja kehittää pyörää
* Antaisin KTM:lle satelliittitallin
 
Jos olisi 2 Mrd€ löysää niin ostaisin pois.


Ensitöiksi
* Mitätöisin Masian mestaruuden
* Kieltäisin siivekkeet
* Rajoittaisin Ducatien määrää
* Antaisin Hondalle ja Yamahalle lisää paukkuja kehittää pyörää
* Antaisin KTM:lle satelliittitallin

Vai pitäiskö se satelliittitalli antaa ennemmin Yamahalle kun KTM:llä on jo yksi?

- Aerodynamiikkaan rajoituksia joilla saadaan kaikki siivekkeet pois
- Sutimisenesto/luistonesto pois, keulimisenesto pois, todennäköisesti olisi parasta jos sieltä lähtisi kaikki ajoavustimet pois
- ECUsta mutkakohtainen säätömahdollisuus pois
- Holeshot-laitteet pois
- Korkeudensäätö ajon aikana pois
- Moottorin sylinterien maksimimäärää ylöspäin neljästä
- Rengaspainesääntö järkevämmäksi, jotta palkintojenjaon jälkeen ei tarvitse odotella kuka sen kisan paperilla voitti
- Valmistajalle yksi tehdastiimi ja maksimissaan kaksi satelliittitiimiä

Ja ratoja jos saisi muuttaa, niin ulosajoalueet takaisin hiekaksi niin ei tarvitse kisan jälkeen katsella kenen rengas meni viimeisellä kierroksella minkäkin viivan päältä ja kuka saa minkäkin rangaistuksen.
 
Vai pitäiskö se satelliittitalli antaa ennemmin Yamahalle kun KTM:llä on jo yksi?

- Aerodynamiikkaan rajoituksia joilla saadaan kaikki siivekkeet pois
- Sutimisenesto/luistonesto pois, keulimisenesto pois, todennäköisesti olisi parasta jos sieltä lähtisi kaikki ajoavustimet pois
- ECUsta mutkakohtainen säätömahdollisuus pois
- Holeshot-laitteet pois
- Korkeudensäätö ajon aikana pois
- Moottorin sylinterien maksimimäärää ylöspäin neljästä
- Rengaspainesääntö järkevämmäksi, jotta palkintojenjaon jälkeen ei tarvitse odotella kuka sen kisan paperilla voitti
- Valmistajalle yksi tehdastiimi ja maksimissaan kaksi satelliittitiimiä

Ja ratoja jos saisi muuttaa, niin ulosajoalueet takaisin hiekaksi niin ei tarvitse kisan jälkeen katsella kenen rengas meni viimeisellä kierroksella minkäkin viivan päältä ja kuka saa minkäkin rangaistuksen.
Yamahalla oli jo RNF missä mm. Quartararo ja Morbidelli ajoi. Sit ne ei enää halunnut leikkiä Yamahan kanssa ja julkistivat ilman Yamahan tietoa Aprillia diilin kaudelle 2023. Ymmärrän hyvin koska Yamaha ei pystynyt tarjoamaan kunnon pyörää.

44 kisaa ilman sutimisenestoa? Juu ei, puolet kuskeista olisi telakalla ennen kesää.
Holeshot voisi tosiaan poistaa, naurettavia vehkeitä.
Lisää tehoja nuo vehkeet ei kyllä kaipaa, ovat jo nyt vähän turhan painavia.
Itse en laittaisi radalle lisää hiekkaa koska silloin mutkien kahvakahvaa vasten väännöt jäisi pois. Kukaan ei uskaltaisi ottaa riskiä mutkiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 411
Viestejä
4 550 503
Jäsenet
74 984
Uusin jäsen
Tere

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom