Omista mopoajoista jo vajaa 10 vuotta, mutta jonkun verran edelleen seuraillut noita mielenkiinnosta. 2-tahti moottoreita noissa taitaa olla edelleen käytännössä vaan kaksi: Rabasa joka on lähinnä Derbien ja Gileroiden erikoisuus, Minarellin AM6 sit aikalailla kaikissa muissa perusmerkeissä (ulkomuistista Peugeot, Aprillia, Beta, CPI yms). Rabasa on omasta ja huhupuheiden mukaan laadukkaampi varsinkin vaihteiston osalta, ei tule niin herkästi välivapaita ja koneen saa polkaistua päälle vaihde päällä ja kytkin pohjassa. Ei se Minarellin AM6 huono kone ole sekään, itsellä oli aikoinaan AM6 koneella oleva Peugeot XPS endurona ja koneen osalta ei moittimista.
Taitaa noita jokunen olla nelitahteinakin, mutta 50cc nelitahti on niin uskomattoman laiska viritettynäkin, ettei tuollaista voi suosittella. Siitä puheenollen, vakiona noilla ajoi aikoinaan ainoastaan Derbillä, siinä oli suht lyhyet välitykset ja sähköinen rajoitin, niin se edes jotenkin pysyi vakio skootterin perässä kiihdytyksissä. Jos virittää ei saa, niin kannattaa hankkia semmoinen missä sähköinen rajoitin, lyhyt välitykset ja vähemmän kuristettu moottori jo vakiona. Osa noista mopoista tuli vakiona välityksillä, millä pääsisi yli 80 km/h, mutta olivat sit kuristettu ihan hengettömiksi. Oma Peugeot XPS kiihtyi muistaakseni TM:n testin mukaan 0-40 km/h peräti 18 sekunnissa, eli vakiona tuosta meni polkupyörällä ohi kiihdytyksessä. Mikään ei vituta teinipoikaa niin paljon kuin mopo josta saa tiputtaa pari vaihdetta pienemmälle vastatuulessa ja muna-asennossa kulkee 35 km/h vastatuuleen ja ylämäkeen. Tehoputkella 0-50 km/h meni mitattuna alle 5 sekuntiin
Jos ei ole jotain mullistavaa tullut uusimpiin Rabasoihin/Minarelleihin, niin huoltoa nuo vaatii, muttei mitenkään mahdottomasti. Äärimmäisen yksinkertainenhan tuollainen 2-tahti kone on huoltaa ja osat on tosi halpoja. Männän vaihtoväli taisi olla pääsääntöisesti 10 tkm, muut huollot meni itsellä ainakin vähän mututuntumalla. Ilmansuodatin säännöllisen epäsäännöllisesti ja vaihteisto/kytkinöljyt aina välillä. Mäntä on helppo vaihtaa itse, kampiakselin ja sen laakerit onkin vähän isompi remontti, vaikkei mahdoton tehdä sekään itse. Riippuen pitkälti kuin hyvin työkalut nuorella miehellä pysyy kädessä. Eli vanhakaan mopo ei ole välttämättä huono idea, jos siistin yksilön löytää.
Jos nyt olisin ostamassa mopoa, niin kiinnittäisin varmaan eniten huomiota alustaan, varsinkin jos nuorta miestä innostaa ajaa myös hiekkateillä tai vähän metsäpolkuja kyntää. Omina mopoaikoina nuo "kisamopot" alkoivat vasta tekemään tuloaan (esimerkkinä tuo tulenohjaajan ylempänä linkkaama Valenti eli pitkälti Suzuki) ja olivat ihan törkeän kalliita. Niissä on kuitenkin paljon parempi alusta, mitä voi säätää kuskin painon mukaan jne. Omassa mopossa keula oli ihan ok, taisi olla joku Paiolin vähän pidempijoustoinen ja tukevampi malli. Takajousitus puolestaan oli ihan onneton, aivan liian kova omalle painolle, eikä siinä ollut edes esivaimennuksen säätöä. Mopo olikin aivan hervoton ajettava yhtään kovempaa metsäautoteillä ajaessa, kun perä pomppi miten sattuu. Toki kadulla ajaessa noilla ei ole mitään väliä, kunhan on riittävän tukeva.
Bensaa nuo imee aika paljon, niin miten ois joku sähkömopo? Luulisi noitakin jo olevan ihan järkeviä malleja