Mopot (ei moottoripyörät)

Sama ongelmaa. Ei lähde oikein polkemalla köymtiin, mut tönäämällä kyllä helposti. Auttakaanhan noobieta. Miten sen polkimen oikean kohdan tietää ? ( männän oikean kohdan ? ). Mulla mopo käynnistyi tosi helposti polkimella, mut melkein yhtäkkiä se rupesi lakkasi käynnistymästä. Kaasarin kanssa sählättiin ja sitä on yritetty säätää, mut ei auta.
 
Rupesin tuossa vanhan Monkeyn sähköjä setvimään ja siellä oli tuollainen keraaminen vastus jossain välissä, eli ilmeisesti "valovastus". Aloin sen tehtävää ja tarkoitusta miettimään, eli miksi siellä on sellainen? Akuton mopo, eli ei mitään jännitteensäädintä tasaamassa jännitettä, eli onko tuolla tarkoitus hukata jännitettä polttimoiden säästämiseksi, ettei täysillä kierroksilla jännite nouse liian suureksi ja käräytä polttimoita?

Tämännäköinen suunnilleen:

MX-89519.jpg
 
Rupesin tuossa vanhan Monkeyn sähköjä setvimään ja siellä oli tuollainen keraaminen vastus jossain välissä, eli ilmeisesti "valovastus". Aloin sen tehtävää ja tarkoitusta miettimään, eli miksi siellä on sellainen? Akuton mopo, eli ei mitään jännitteensäädintä tasaamassa jännitettä, eli onko tuolla tarkoitus hukata jännitettä polttimoiden säästämiseksi, ettei täysillä kierroksilla jännite nouse liian suureksi ja käräytä polttimoita?

Tämännäköinen suunnilleen:

MX-89519.jpg
Ei ole mitään käryä, mutta ennemmin veikkaan, että virta hukataan tuohon, kun valot eivät ole päällä. Muuten siellä voisi olla 100V sillä hetkellä, kun valot kytketään päälle, jos ei ole jännitteen säädintä.
 
Helkama Export tuli kunnostettua, tankki saa tuollaiseksi jäädä.
Vielä pitäis lähes samanlainen Helkama Mini projektoida.
Ei saa prkl moisia laittaa. Tekee jo mieli napata Solifer mökiltä ja alkaa suhaamaan 30km työmatkaa sillä :D. Ihan kun ei olisi jo nyt tarpeeksi antiikkia kulkineen töihin :D.

Mielenkiinnosta, onko kuvia tuosta Helkama Ministä?
 
Itsellä on ollut kesän vanha solikka työn alla. Tällä tuli 15 vuotiaasta ajettua 3 vuotta kesät ja talvet kouluun sekä harrastuksiin. Kun sain autokortin unohtui Solikka latoon, nyt kesälomalla aloin sitä pelastamaan.

20221202_190143.jpg

Nyt on kone käyty läpi, tankki paikattu (tinattu reiät umpeen) ja maalattu (samalla tietenkin työkalu lokerokin). Penkin runko oli niin pahasti pehmennyt että tein uuden, samalla verhoilin penkin uudelleen. Pikku hommia kuten pyöränlaakerit ja mm jarruhihnat uusittu.

Vielä täytyy sähköpuoli käydä rungon osalta lävitse ja ajaa kone säätöihinsä. Josko sitä joulun aikaan maalle pääsisi taas laittelemaan.
 
20220722_161222.jpg20220603_132106.jpg

Uusi penkin runko ja koneremppaa.

Koneeseen tuli laitettu alkuperäinen viides vaihde paikalleen. Osia meni uusiksi muutenkin kohtuu paljon mm. kampiakseli, vauhtipyörä (näistä perinteisesti kiila kaatunut, tyyppivika), laakerit, kondensaattori ja kärjet.
 
Mitkä nykyajan mopot ovat ns. laatumerkkejä? Hakusessa veljenpojalle muutaman vuoden ikäinen käytetty supermoto. Paljon noissa nykyään moottorit kestää ilman remonttia? Minulla on kyllä moottoripyörä, mutta tekniikka hieman erilainen siinä kun kisakireässä 50cc kaksitahdissa :D
 
Mitkä nykyajan mopot ovat ns. laatumerkkejä? Hakusessa veljenpojalle muutaman vuoden ikäinen käytetty supermoto. Paljon noissa nykyään moottorit kestää ilman remonttia? Minulla on kyllä moottoripyörä, mutta tekniikka hieman erilainen siinä kun kisakireässä 50cc kaksitahdissa :D
Noissa monissa on Minarelli Am6, hyvä moottori.
Ite ostaisin jonkun ennen 2005 valmistetun niin ei oo kattia tai muita euro2 päästömääräys-juttuja syömässä tehoja.
Nettimoton haetuimmat mopomerkit on kaikki aika hyviä. Derbi käyttää ainakin omaa moottoria.
Tuossa on laatupeli, uusien hinnat aikoinaan n. 5k€
 
Mitkä nykyajan mopot ovat ns. laatumerkkejä? Hakusessa veljenpojalle muutaman vuoden ikäinen käytetty supermoto. Paljon noissa nykyään moottorit kestää ilman remonttia? Minulla on kyllä moottoripyörä, mutta tekniikka hieman erilainen siinä kun kisakireässä 50cc kaksitahdissa :D

Omista mopoajoista jo vajaa 10 vuotta, mutta jonkun verran edelleen seuraillut noita mielenkiinnosta. 2-tahti moottoreita noissa taitaa olla edelleen käytännössä vaan kaksi: Rabasa joka on lähinnä Derbien ja Gileroiden erikoisuus, Minarellin AM6 sit aikalailla kaikissa muissa perusmerkeissä (ulkomuistista Peugeot, Aprillia, Beta, CPI yms). Rabasa on omasta ja huhupuheiden mukaan laadukkaampi varsinkin vaihteiston osalta, ei tule niin herkästi välivapaita ja koneen saa polkaistua päälle vaihde päällä ja kytkin pohjassa. Ei se Minarellin AM6 huono kone ole sekään, itsellä oli aikoinaan AM6 koneella oleva Peugeot XPS endurona ja koneen osalta ei moittimista.

Taitaa noita jokunen olla nelitahteinakin, mutta 50cc nelitahti on niin uskomattoman laiska viritettynäkin, ettei tuollaista voi suosittella. Siitä puheenollen, vakiona noilla ajoi aikoinaan ainoastaan Derbillä, siinä oli suht lyhyet välitykset ja sähköinen rajoitin, niin se edes jotenkin pysyi vakio skootterin perässä kiihdytyksissä. Jos virittää ei saa, niin kannattaa hankkia semmoinen missä sähköinen rajoitin, lyhyt välitykset ja vähemmän kuristettu moottori jo vakiona. Osa noista mopoista tuli vakiona välityksillä, millä pääsisi yli 80 km/h, mutta olivat sit kuristettu ihan hengettömiksi. Oma Peugeot XPS kiihtyi muistaakseni TM:n testin mukaan 0-40 km/h peräti 18 sekunnissa, eli vakiona tuosta meni polkupyörällä ohi kiihdytyksessä. Mikään ei vituta teinipoikaa niin paljon kuin mopo josta saa tiputtaa pari vaihdetta pienemmälle vastatuulessa ja muna-asennossa kulkee 35 km/h vastatuuleen ja ylämäkeen. Tehoputkella 0-50 km/h meni mitattuna alle 5 sekuntiin :D

Jos ei ole jotain mullistavaa tullut uusimpiin Rabasoihin/Minarelleihin, niin huoltoa nuo vaatii, muttei mitenkään mahdottomasti. Äärimmäisen yksinkertainenhan tuollainen 2-tahti kone on huoltaa ja osat on tosi halpoja. Männän vaihtoväli taisi olla pääsääntöisesti 10 tkm, muut huollot meni itsellä ainakin vähän mututuntumalla. Ilmansuodatin säännöllisen epäsäännöllisesti ja vaihteisto/kytkinöljyt aina välillä. Mäntä on helppo vaihtaa itse, kampiakselin ja sen laakerit onkin vähän isompi remontti, vaikkei mahdoton tehdä sekään itse. Riippuen pitkälti kuin hyvin työkalut nuorella miehellä pysyy kädessä. Eli vanhakaan mopo ei ole välttämättä huono idea, jos siistin yksilön löytää.

Jos nyt olisin ostamassa mopoa, niin kiinnittäisin varmaan eniten huomiota alustaan, varsinkin jos nuorta miestä innostaa ajaa myös hiekkateillä tai vähän metsäpolkuja kyntää. Omina mopoaikoina nuo "kisamopot" alkoivat vasta tekemään tuloaan (esimerkkinä tuo tulenohjaajan ylempänä linkkaama Valenti eli pitkälti Suzuki) ja olivat ihan törkeän kalliita. Niissä on kuitenkin paljon parempi alusta, mitä voi säätää kuskin painon mukaan jne. Omassa mopossa keula oli ihan ok, taisi olla joku Paiolin vähän pidempijoustoinen ja tukevampi malli. Takajousitus puolestaan oli ihan onneton, aivan liian kova omalle painolle, eikä siinä ollut edes esivaimennuksen säätöä. Mopo olikin aivan hervoton ajettava yhtään kovempaa metsäautoteillä ajaessa, kun perä pomppi miten sattuu. Toki kadulla ajaessa noilla ei ole mitään väliä, kunhan on riittävän tukeva.

Bensaa nuo imee aika paljon, niin miten ois joku sähkömopo? Luulisi noitakin jo olevan ihan järkeviä malleja :hmm:
 
Omista mopoajoista jo vajaa 10 vuotta, mutta jonkun verran edelleen seuraillut noita mielenkiinnosta. 2-tahti moottoreita noissa taitaa olla edelleen käytännössä vaan kaksi: Rabasa joka on lähinnä Derbien ja Gileroiden erikoisuus, Minarellin AM6 sit aikalailla kaikissa muissa perusmerkeissä (ulkomuistista Peugeot, Aprillia, Beta, CPI yms). Rabasa on omasta ja huhupuheiden mukaan laadukkaampi varsinkin vaihteiston osalta, ei tule niin herkästi välivapaita ja koneen saa polkaistua päälle vaihde päällä ja kytkin pohjassa. Ei se Minarellin AM6 huono kone ole sekään, itsellä oli aikoinaan AM6 koneella oleva Peugeot XPS endurona ja koneen osalta ei moittimista.

Taitaa noita jokunen olla nelitahteinakin, mutta 50cc nelitahti on niin uskomattoman laiska viritettynäkin, ettei tuollaista voi suosittella. Siitä puheenollen, vakiona noilla ajoi aikoinaan ainoastaan Derbillä, siinä oli suht lyhyet välitykset ja sähköinen rajoitin, niin se edes jotenkin pysyi vakio skootterin perässä kiihdytyksissä. Jos virittää ei saa, niin kannattaa hankkia semmoinen missä sähköinen rajoitin, lyhyt välitykset ja vähemmän kuristettu moottori jo vakiona. Osa noista mopoista tuli vakiona välityksillä, millä pääsisi yli 80 km/h, mutta olivat sit kuristettu ihan hengettömiksi. Oma Peugeot XPS kiihtyi muistaakseni TM:n testin mukaan 0-40 km/h peräti 18 sekunnissa, eli vakiona tuosta meni polkupyörällä ohi kiihdytyksessä. Mikään ei vituta teinipoikaa niin paljon kuin mopo josta saa tiputtaa pari vaihdetta pienemmälle vastatuulessa ja muna-asennossa kulkee 35 km/h vastatuuleen ja ylämäkeen. Tehoputkella 0-50 km/h meni mitattuna alle 5 sekuntiin :D

Jos ei ole jotain mullistavaa tullut uusimpiin Rabasoihin/Minarelleihin, niin huoltoa nuo vaatii, muttei mitenkään mahdottomasti. Äärimmäisen yksinkertainenhan tuollainen 2-tahti kone on huoltaa ja osat on tosi halpoja. Männän vaihtoväli taisi olla pääsääntöisesti 10 tkm, muut huollot meni itsellä ainakin vähän mututuntumalla. Ilmansuodatin säännöllisen epäsäännöllisesti ja vaihteisto/kytkinöljyt aina välillä. Mäntä on helppo vaihtaa itse, kampiakselin ja sen laakerit onkin vähän isompi remontti, vaikkei mahdoton tehdä sekään itse. Riippuen pitkälti kuin hyvin työkalut nuorella miehellä pysyy kädessä. Eli vanhakaan mopo ei ole välttämättä huono idea, jos siistin yksilön löytää.

Jos nyt olisin ostamassa mopoa, niin kiinnittäisin varmaan eniten huomiota alustaan, varsinkin jos nuorta miestä innostaa ajaa myös hiekkateillä tai vähän metsäpolkuja kyntää. Omina mopoaikoina nuo "kisamopot" alkoivat vasta tekemään tuloaan (esimerkkinä tuo tulenohjaajan ylempänä linkkaama Valenti eli pitkälti Suzuki) ja olivat ihan törkeän kalliita. Niissä on kuitenkin paljon parempi alusta, mitä voi säätää kuskin painon mukaan jne. Omassa mopossa keula oli ihan ok, taisi olla joku Paiolin vähän pidempijoustoinen ja tukevampi malli. Takajousitus puolestaan oli ihan onneton, aivan liian kova omalle painolle, eikä siinä ollut edes esivaimennuksen säätöä. Mopo olikin aivan hervoton ajettava yhtään kovempaa metsäautoteillä ajaessa, kun perä pomppi miten sattuu. Toki kadulla ajaessa noilla ei ole mitään väliä, kunhan on riittävän tukeva.

Bensaa nuo imee aika paljon, niin miten ois joku sähkömopo? Luulisi noitakin jo olevan ihan järkeviä malleja :hmm:
Imee paljon bensaa? Vakiona/viritettynä paljon vei? Itsellä oli 50cc skoottereita pari (2t ja 4t) mopoaikojen jälkeen ja noilla meni se 2-2.5l satkulla aika pitkälti kun ajeli kaupungissa työmatkaa yms. Eikä se "medium" vireillä nyt liikaa enempää syö satkulla.

Tuo pointti rajoittimen toteutuksesta on erittäin validi. Jos on pienintäkään aikomusta ajaa vakiona, tai toivoa ettei jälkikasvulle tule samantien hinkua virittää, hankkii mopon jossa on nimenomaan nopeuteen pohjautuva rajoitin, ei tehoon tai pelkkiin välityksiin pohjautuva. Mikään ei vituta yhtä paljon kuin ajaa mopolla minkä tiedät kykenevän huomattavasti parempaan suorituskykyyn (saati jos on junnu ja kaverilla on sama mopo kurittomana) ja bonuksena tuo lisäteho antaa myös lisäturvaa. Juu ei 45kmh paljoa ole mutta arkiliikenteessä siihen 45kmh vauhtiin nopeasti pääseminen on normi liikenteessä sujuvoittava asia, antaa enemmän optioita (mihin väliin ehtii, kiihdyttää alta pois jne) eikä aiheuta kanssakulkijoille ehkä niin herkästi vitutuskäyrän nousua ja typeriä ohituksia yms. Huomasin aikanaan kun ajelin skootterilla monesti töihin reitillä missä on paljon mopoja ja ihmettelin kun enskakuskit eivät uskaltaneet vetää rakoihin liikenteessä yms kunnes yksi päivä lähdin valoista moisen takana ja katsoin kun kävi jokaisen vaihteen läpi täyskaasulla kun itse vedin puolikaasulla perässä. Oli vissiin sitten juurikin niitä teho ja/tai välitysrajoituksellisia.
 
Imee paljon bensaa? Vakiona/viritettynä paljon vei? Itsellä oli 50cc skoottereita pari (2t ja 4t) mopoaikojen jälkeen ja noilla meni se 2-2.5l satkulla aika pitkälti kun ajeli kaupungissa työmatkaa yms. Eikä se "medium" vireillä nyt liikaa enempää syö satkulla.

Tuo pointti rajoittimen toteutuksesta on erittäin validi. Jos on pienintäkään aikomusta ajaa vakiona, tai toivoa ettei jälkikasvulle tule samantien hinkua virittää, hankkii mopon jossa on nimenomaan nopeuteen pohjautuva rajoitin, ei tehoon tai pelkkiin välityksiin pohjautuva. Mikään ei vituta yhtä paljon kuin ajaa mopolla minkä tiedät kykenevän huomattavasti parempaan suorituskykyyn (saati jos on junnu ja kaverilla on sama mopo kurittomana) ja bonuksena tuo lisäteho antaa myös lisäturvaa. Juu ei 45kmh paljoa ole mutta arkiliikenteessä siihen 45kmh vauhtiin nopeasti pääseminen on normi liikenteessä sujuvoittava asia, antaa enemmän optioita (mihin väliin ehtii, kiihdyttää alta pois jne) eikä aiheuta kanssakulkijoille ehkä niin herkästi vitutuskäyrän nousua ja typeriä ohituksia yms. Huomasin aikanaan kun ajelin skootterilla monesti töihin reitillä missä on paljon mopoja ja ihmettelin kun enskakuskit eivät uskaltaneet vetää rakoihin liikenteessä yms kunnes yksi päivä lähdin valoista moisen takana ja katsoin kun kävi jokaisen vaihteen läpi täyskaasulla kun itse vedin puolikaasulla perässä. Oli vissiin sitten juurikin niitä teho ja/tai välitysrajoituksellisia.
Vakiona en tuolla ajanut täyttä tankillistakaan, mutta kevyesti viritettynä (noin 55 km/h kulkevana vakiovälityksillä) vei muistaakseni jotain 5-6 litraa sadalla, kun piti ajaa käytännössä aina kaasu pohjassa. Viritettynä tehoputkella kulutus pyöri sitten 3-4 litran tienoilla, kun ei tarvinnut kaasu pohjassa huudattaa koko ajan. Variaattori on mopoihin parempi voimansiirtoratkaisu, kun saa pidettyä kierrokset tehoalueella ja näkyy sit heti kiihtyvyydessä ja kulutuksessa. 6-vaihteen kelaaminen on hidasta ja harvoin se kone huutaa optimitehoalueella matka-ajossa.

Joo samaa mieltä, siksi asian toinkin esille. Kaveri joutui ajamaan vakiomopolla, kun vanhemmat kielsi virittämisen ja olivat tietysti hankkineet just semmoisen mopon, mikä ei vaan kulkenut mihinkään vakiona. Mahtoi vituttaa, sääliksi kävi. Melkein kaikkiin Minarellin koneisiin saa asennettua CDI:n (sytytysyksikön), mikä rajoittaa kierrokset johonkin 9000-9500 rpm välille. Menee siis ihan vakioboksin tilalle, noita on rajoittamatonta ja rajoitettua versiota. Sopivan lyhyillä väleillä ja tyhjennetyllä vakioputkella maksiminopeuden sai aika järkevästi rajoitettua 55 km/h tienoille ja kiihtyvyyden ihan eri tasolle kuin vakiona. Eli ei pitäisi tulla sakkoja (ellei käy huono tuuri), mutta mopo heti mielekkäämpi ajaa. Jonkun aikaa ajoin tuolleen, mutta sit nälkä kasvoi syödessä :D

Heh, alkoi melkein houkuttelemaan mopon hankkiminen, oishan tuo aika nostalogista :)
 
Vakiona en tuolla ajanut täyttä tankillistakaan, mutta kevyesti viritettynä (noin 55 km/h kulkevana vakiovälityksillä) vei muistaakseni jotain 5-6 litraa sadalla, kun piti ajaa käytännössä aina kaasu pohjassa. Viritettynä tehoputkella kulutus pyöri sitten 3-4 litran tienoilla, kun ei tarvinnut kaasu pohjassa huudattaa koko ajan. Variaattori on mopoihin parempi voimansiirtoratkaisu, kun saa pidettyä kierrokset tehoalueella ja näkyy sit heti kiihtyvyydessä ja kulutuksessa. 6-vaihteen kelaaminen on hidasta ja harvoin se kone huutaa optimitehoalueella matka-ajossa.

Joo samaa mieltä, siksi asian toinkin esille. Kaveri joutui ajamaan vakiomopolla, kun vanhemmat kielsi virittämisen ja olivat tietysti hankkineet just semmoisen mopon, mikä ei vaan kulkenut mihinkään vakiona. Mahtoi vituttaa, sääliksi kävi. Melkein kaikkiin Minarellin koneisiin saa asennettua CDI:n (sytytysyksikön), mikä rajoittaa kierrokset johonkin 9000-9500 rpm välille. Menee siis ihan vakioboksin tilalle, noita on rajoittamatonta ja rajoitettua versiota. Sopivan lyhyillä väleillä ja tyhjennetyllä vakioputkella maksiminopeuden sai aika järkevästi rajoitettua 55 km/h tienoille ja kiihtyvyyden ihan eri tasolle kuin vakiona. Eli ei pitäisi tulla sakkoja (ellei käy huono tuuri), mutta mopo heti mielekkäämpi ajaa. Jonkun aikaa ajoin tuolleen, mutta sit nälkä kasvoi syödessä :D

Heh, alkoi melkein houkuttelemaan mopon hankkiminen, oishan tuo aika nostalogista :)
Niin joo, tuon jatkuvan kierrätyksen tarpeen 45kmh ylläpitoon unohdinkin. Ja en koskaan mitannut Soliferin kulutusta vakiona.

Jos yhtään tekee mieli niin anna mennä. Ostin aikanaan auton korvikkeeksi kun ei budjettia ollut kunnolla toimivaan autoon ja oli kyllä yksi parhaista kesistä kun suhaili sillä. 45kmh on riittävä vauhti kaupungissa ja lähiöissä liikkumiseen, pyöräteitä joilla saa ajaa on yllättävän hyvin ja kulut minimaaliset. Lähdin monesti öisin vaan suhailemaan sinne ja tänne kun jatkuvasti löysi uusia paikkoja mitä tutkia niiltä "tutuilta ja läpikäydyiltä" alueilta. Itse piti ajaa vain kesä mutta julkisiin leipoi hermot hetkessä joten nastat alle ja läpi talven töihin ja kotiin.
 
Sattuisiko kenelläkään olemaan linkkiä MH Furia Max:iin sopivaan lukolliseen tankin korkkiin? Itse en löydä merkille tarkoitettua mistään mutta ehkä jonkun muun mopon tai joku yleismalli kävisi.
 
Sattuisiko kenelläkään olemaan linkkiä MH Furia Max:iin sopivaan lukolliseen tankin korkkiin? Itse en löydä merkille tarkoitettua mistään mutta ehkä jonkun muun mopon tai joku yleismalli kävisi.
Veikkaisin että Peugeotin XPS voisi olla lähellä/sama, ainaki osa MH malleista on identtisiä pösön kanssa, Rieju myös.
 
Tietäiskö täällä joku että sopiiko kontio e-move skootteriin ihan universal kiinnityksellä oleva takaboksi?
Tämän näköinen takateline löytyy.
 
Tietäiskö täällä joku että sopiiko kontio e-move skootteriin ihan universal kiinnityksellä oleva takaboksi?
Tämän näköinen takateline löytyy.
Mikä on "universal kiinnitys"?

Jos tarkoitat esim. Givin yleiskiinnikkeitä niin noissa saa aika hyvin ruuvit mallattua aika hyvin kohdilleen ja noilla metallipaloilla saa vaikka putkeen kiinni, mutta tietämättä mitään e-movesta en varmaksi sano.
1000174218.png
 
Sen verran päivitystä, että lähti Super Soco myyntiin, katsotaan onko kiinnostusta.
Hyvin on kyllä pelannut 3000km ajan, ainoa varsinainen korjaus on akkuliittimet, jotka olivat jo edellisen omistajan ajalta hieman kärsineet (tai minun alkuajoilta, mutta en vain huomannut).
Tyytyväisenä olen ajanut kesäisin työmatkaa 30 kilsaa päivässä, mutta siitä se vähän lähtikin että kiva olisi käydä vähän kauempanakin ja vaikka akku juuri riittäisikin (ja voisi ladata perillä) niin matkanopeuskin rajoittaa nautintoa, joten ostin viime vuonna moottoripyörän :cigar2:
Ei silloin teininä ollut muita varsinaisia ajokamoja kuin kypärä, mutta nyt tässä parissa vuodessa on tullut ostettua kaikenlaista niin kynnys päivitykseen oli pieni.

Jätin mopon vielä odottelemaan sillä äänettömyys, keveys ja ketteryys ovat kivoja kaupunkiajossa varsinkin kun vauhtiakaan ei tarvitse, mutta eipä näillä kilometreillä ole järkeä pitää kahta vehjettä niin saa nyt mennä myyntiin. Sähkövehkeeseen kyllä olen muuten tyytyväinen, jos esim. Zerot olisivat järkevän hintaisia niin voisi tallissa olla sähkömoottoripyöräkin...
 
Nyt on kesäkuusta saakka ajeltu Master mopoksi rekattuna pari tuhatta kilometriä. Sen sanon että kun tuo 25km/h rajattuna oli leppoisa ajella, mopona ei niinkään.
Taustaa, mulle tuo myytiin tieliikkennekelvollisena kevytsähköajoneuvona jollaisena sitä ajelin kunnes tuli vakuutuspakko jolloin tuon härpättimen vakuuttaminen mulle oli huomattavasti edullisempaa mopona. Mutta syystä tai toisesta sen olisi saanut vakuutettua kevyeen liikenteeseen, ehkä ostoajankohdasta johtuen? En tiedä, lain mukaan ei pitäisi olla mahdollista ja nyt ainakaan ei enää ole kun on mopoksi rekattu.

Toisaalta ei tuosta voima ole loppunut, ei ole tullut vastaan mäkeä johon tuo hyytyisi alle 50km/h, ja suoralla tiellä kulkee ihan asiallinen mutta liikenneympyröissä karmea..
Akkuhan tuossa pitäsi olla 60v 40Ah. Todellinen range vaihtelee yllättävän paljon, hyvänä päivänä rauhallisesti ajaen n.70km jolloin varausta vielä n. 15% (mitattu jännitteenä noin kahden tunnin levon jälkeen), kun taas tuulisella säällä ehkä hikiseen 50km (silloin myös n.15% jänniteenä mittattu) Tämä siis mopona, kevyenä sähköajoneuvona range oli luokkaa 90-110km.

Tyhjäksi en ole tuosta akkua koskaan ajanut niin en tiedä kuinka pitkälle tuo kulkisi vielä tuolla viimeisellä 15%:lla.
Mittarissa nyt himpun päälle 9000km. Huollot on olleet olemattomia, kaksi pulttia takalokasuojaan kun alkuperäiset hävisi (oma moka kun unohdin kasatessa kiristää) ja kumit vaihdoin eteen ja taakse noin tuhannen kilometriä sitten.

Jarrupalat on edelleen alkuperäiset ja mennee vielä toiset 9000km kiitos regenin. Kuskista riippuu kuitenkin.

Elämäntilanne pakotti ostamaan auton mutta tätä en ole myynyt, nyt se latinki jää täysin hupiajoon, silloin kun siihen kykenee, enkä hupiajoon sittenkään ostaisi polttista enää jos vaan range riittää. Renkaista tässä lähtee melkosesti mölyä kun ovat niin leveät mutta muuten se on äänetön ja siitä minä pidän.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 846
Viestejä
4 548 982
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
Acceli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom