Mopot (ei moottoripyörät)

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 304
Haku tuntui löytävän huonosti mopoketjua, joten teenpä sellaisen.

Elämäntilanteen muutoksen takia harkitsen mopon hommaamista kulkuneuvoksi. Itsehän olen ollut viimeeksi mopoiässä ysärillä, mutta vielähän se ysärimusiikki uppoaa niin eiköhän sitä henkisesti pääsisi mopoilutunnelmaankin takaisin .

Jos mopo olisi tulossa satunnaiseen sunnuntaiajeluun niin valinta olisi mahdollisesti läskitankki Solifer SMA tms. vanhempi malli, mutta jos lähes satakiloinen aikuinen ajattelee ajelevansa muutenkin kuin satunnaisesti kahville niin modernimpi väline olisi varmasti järkevämpi.

Nyt kaipaisin keskustelua millainen mopo olisi järkevä ostos. Varmaan jokin Derbi, Aprilia tms. perus 2-tahti on ok, mutta onko jotain malleja tai ominaisuuksia mitä kannattaa vältellä? Toki yksilöissä ja tehdyissä huolloissa on eroa, mutta millaisilla kilometreillä olevia vielä kannattaa harkita? Autotalli löytyy ja työkalut pysyy käsissä, mutta en omaa erityistä kiinnostusta jokaviikkoiseen mopon rassailuun vaan toimintavarmuus kiinnostaa kuitenkin...

Myös sähköpeli houkuttelisi, mutta tarjonta käytettynä ja sitä myötä hinta on kova. Näin aikuisiällä mopoa ei olla ostamassa kesätyörahoilla niin budjetti on joustavampi, mutta onko sähkömopoista kokemuksia puolesta tai vastaan?
Eihän tuo halpa olisi, mutta kyllä minä tuollaisella voisin ajella :think:
1634213434167.png


p.s. Kypärätila penkin alla on näppärä, mutta faktahan on että skootteri on lälläripyörä.
 
Liittynyt
18.01.2020
Viestejä
93
Kyllä tuollainen sähköpeli olisi varmasti mukavampi varsinkin kaupungissa kuin se Derbi sillä 50cc täryvasaralla ja jatkuvaa pykällystä vaativalla vaihdelaatikolla. Ja jos kortti riittää niin esim uusi 2022 Honda Monkey on pätevä ja tyylikäs valinta myös, näitähän ostaa 'vain' vanhempi väestö, joten käytetynkin uskaltaa ostaa..

Mutta 2-tahtisista 6-vaihteisista jos valinta pitäisi tehdä niin katsoisin kyllä ainoastaan Minarellin koneella olevia, huomattavasti värinättömämpi kone..

Edit: Sähköisistä löytyy myös muistaakseni Sur Ron -enskaa, joka on melko suosittu ainakin ulkomailla.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Itse ostaisin tuollaisen, olisi uusi, 2 vuoden takuulla ja hinta ole kovin paha.
Lisäksi maahantuojana on Sumeko, jolla on jonkinlaista mainetta kaksipyöräisten kanssa toimimisesta, joten epäilen että ottaisivat ihan luokatonta tuotetta myyntiin.

Millään uudella 50 cc mopolla en kehtaisi neljääkymppiä lähestyvänä lihavana setämiehenä ajella, toki pappatunturit, monkeyt ja hävyttömän suurella viripytyllä varustetut klassikkomopot ovat asia erikseen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 304
Itse ostaisin tuollaisen, olisi uusi, 2 vuoden takuulla ja hinta ole kovin paha.
Lisäksi maahantuojana on Sumeko, jolla on jonkinlaista mainetta kaksipyöräisten kanssa toimimisesta, joten epäilen että ottaisivat ihan luokatonta tuotetta myyntiin.

Millään uudella 50 cc mopolla en kehtaisi neljääkymppiä lähestyvänä lihavana setämiehenä ajella, toki pappatunturit, monkeyt ja hävyttömän suurella viripytyllä varustetut klassikkomopot ovat asia erikseen.
Neljääkymppiä lähestyvänä lihavana setämiehenä tuskin tuo linkitetty sähköskootterikaan olisi noista se "tällä kehtaan ajaa" -vaihtoehto :think:

1634215755436.png
1634215743379.png


Hinnaltaan skootteri kyllä kova (edit. siis hyvä), mutta lihavaa setämiestä liikuteltaessa epäilen että tehot ja toimintasäde eivät riitä kotipihaa kauemmaksi...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Neljääkymppiä lähestyvänä lihavana setämiehenä tuskin tuo linkitetty sähköskootterikaan olisi noista se "tällä kehtaan ajaa" -vaihtoehto :think:

Hinnaltaan kyllä kova, mutta lihavaa setämiestä liikuteltaessa epäilen että tehot ja toimintasäde eivät riitä kotipihaa kauemmaksi...
Tuollaisella tehottomalla sähköskootterilla ajaessaan voisi sentään esittää maailmanparantajaa ja urbaania cityhippiä. :rofl2:

Onhan tuossa aika pieni akku ja tehokin on melko onneton.
Voi olla, että lihavalla kuskilla ei pääse kylille ja takaisin.

Honda Ruckus / Zoomer olisi se raavaan miehen skootteri, jos piikki monkey on poissa laskuista.
 

rehunmasiina

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
551
"Setämiehet" ajavat hienostuneesti eivätkä rällää sekä noudattavat liikennesääntöjä myäs mopoilla. Ja tähän tarkoitukseen käypi hjyvin Peugeotin suurin mopomalli Citystar. Itel tollanen, kun sain ostettua edukaasti maahantuojalta alta 2k ajettuna vm.2016 ja vakio.
Citystar6.jpg
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
793
Millään uudella 50 cc mopolla en kehtaisi neljääkymppiä lähestyvänä lihavana setämiehenä ajella, toki pappatunturit, monkeyt ja hävyttömän suurella viripytyllä varustetut klassikkomopot ovat asia erikseen.
Itse näin kolmekymppisenä(ja yli 90kg keskivartalolihavana) on tullut ajeltua lähes alkuperäiskuntoisella(takavilkut ei ole vakiot, derbi sendalla.
Vuosimalli -95.


Ja mitä ylempänä oli rabasan tärinöistä, niin ei nuo "kameliderbit" ainakaan häiritsevästi tärise, toinen on minulla vakio ja toinen 70cc(vm -97), kaasutin ja putki vaihdettu.
WhatsApp Image 2021-09-19 at 10.28.46.jpeg841d51c9-38ee-411c-b24e-fc6bda8a7cb4.jpg

Kuvista poiketen vihreään löytyi etumaski ja etukatteet täysin alkuperäisillä tarroilla, joku kun oli tosta yrittänyt kawasakia tehdä..



Tänään tuli haettua työkaverilta Solifer retro kiinanskootteri. Katteet jo purettiin ja saatiin käymään.
Tarkoitus olisi tehdä mahdollisimman kliini ilman katteita, kaikki johdot piiloon ja ylimääräiset kiinnikkeet laikata pois.

Tai sitten, jos löytyy sopiva PV:n runko, ottaa skootterista vanteet ja moottori pv:n runkoon.
Kuten tein yli 12 vuotta sitten:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 304
Itse näin kolmekymppisenä(ja yli 90kg keskivartalolihavana) on tullut ajeltua lähes alkuperäiskuntoisella(takavilkut ei ole vakiot, derbi sendalla.
Vuosimalli -95.


Ja mitä ylempänä oli rabasan tärinöistä, niin ei nuo "kameliderbit" ainakaan häiritsevästi tärise, toinen on minulla vakio ja toinen 70cc(vm -97), kaasutin ja putki vaihdettu.


Kuvista poiketen vihreään löytyi etumaski ja etukatteet täysin alkuperäisillä tarroilla, joku kun oli tosta yrittänyt kawasakia tehdä..
Derbi minulla oli ysärillä, silloinhan nuo vasta tekivät tuloaan Suomeen ja Monkey&PV taisivat olla suosituimmat mallit...

"Setämiehet" ajavat hienostuneesti eivätkä rällää sekä noudattavat liikennesääntöjä myäs mopoilla. Ja tähän tarkoitukseen käypi hjyvin Peugeotin suurin mopomalli Citystar. Itel tollanen, kun sain ostettua edukaasti maahantuojalta alta 2k ajettuna vm.2016 ja vakio.
Taitaa olla sen verran erikoisuus ettei Suomessa paljoa tuota mopoa näy? Tuosta on varmaan myös tehokkaammat versiot olemassa?
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
793
Derbi minulla oli ysärillä, silloinhan nuo vasta tekivät tuloaan Suomeen ja Monkey&PV taisivat olla suosituimmat mallit...
Kuulut siis niihin onnellisiin, jotka pääsivät uutena kamelilla ajamaan.

Minulla oli pv:eitä, yamaha aerox(runko meni kieroksi keulimisen takia, siitä otin osat tohon pv-aeroxiin) mankia(vieläkin yksi lähes alkuperäinen -94) ja derbi senda tuli uutena -06. Se derbihän oli jo tietysti palkkirunkoinen, silloin naureskeltiin noille kameliderbeille.
Nyt kun on "kolmenkympin" kriisi, tuo kameliderbi näyttää varsin hyvältä.
Ompahan muuten pariin kertaan paikalliset mopoikäiset ihmetelleet mikä peli on. Joten taitaa suht harvinainen olla jo.
 

rehunmasiina

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
551
Taitaa olla sen verran erikoisuus ettei Suomessa paljoa tuota mopoa näy? Tuosta on varmaan myös tehokkaammat versiot olemassa?
On juu 125cc, 200cc ja 250cc. Citystar ei ny ole nuorison suosiossa ja sen takia myyntiluvut ovatten melkosen laimeita. Sama koski edeltävää mallia Elystaria, joka kans iteltä löytyy ruiskulla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 304
Kuulut siis niihin onnellisiin, jotka pääsivät uutena kamelilla ajamaan.

Minulla oli pv:eitä, yamaha aerox(runko meni kieroksi keulimisen takia, siitä otin osat tohon pv-aeroxiin) mankia(vieläkin yksi lähes alkuperäinen -94) ja derbi senda tuli uutena -06. Se derbihän oli jo tietysti palkkirunkoinen, silloin naureskeltiin noille kameliderbeille.
Nyt kun on "kolmenkympin" kriisi, tuo kameliderbi näyttää varsin hyvältä.
Ompahan muuten pariin kertaan paikalliset mopoikäiset ihmetelleet mikä peli on. Joten taitaa suht harvinainen olla jo.
-97 noissa väreissä:
1634575541860.png


Edit. Kuva netistä, jokin ylimääräinen tarra takana :hmm:
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
793
Solifer retroakin saatu eteenpäin. 12" tuuman vanteet tulossa, saa nähdä millaiset renkaat pitää laittaa, että mahtuu taaksekkin. Yllätyksenä "samaa" moottoria on kahdella eri lohkon pituudella.
Saa nähdä millainen tulee, sääli kun ei PV:n runkoa löytynyt(tai löytyikalliita kilvellisiä).
No, tekemisen ilostahan näitä rakennellaan, kuten 15v sitten.
20211016_104125.jpgIMG-20211022-WA0000.jpeg20211023_154819.jpg


Tollaset vanteet siis, saavat jäädä mahdollisesti tuon värisiksi, jos sopivat alle.
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
793
No toi skootteri tuli valmiiksi, ei siitä niin häävi tullut.
Ehkä kuitenkin omaan silmään parempi, vaikka onkin noin riisuttu.415d1b75-822b-4343-8cbd-60038a6c7e0d.jpg8ec9c2d7-7e87-4e63-ba71-659937804782.jpg


Viikonloppuna tuli kuitenkin haettua kilvissä oleva pv. Se on nyt aikalailla purettu ja rakennetaan parhaamme mukaan alkuperäiseen vuoden 1991 loistoon.
Tehtävää riittää, koneremontti yms. ja sitten moottorin kiinnityskohdat uusiksi. Ollut kone joskus löysällä, niin rungosta kiinnityskohdat soikeita. Ja varmasti paljastuu vielä muitakin yllätyksiä.
Hinta oli kuitenkin niin hyvä, ettei voinut jätttää ostamatta.
Kuva tosta on 10v vanha, kun samainen pv oli meillä yläkerran remontissa.
232cc661-000d-4672-ae57-3c325362068e.jpg Taka-alla meidän apina, vm-94.
Ei nuo kuitenkaan koskaan ole kiinnostanut samalla tavalla kun suzukit.
 

rehunmasiina

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
551
Onko muilla tekkiläisillä kolmepyäräistä koppimopoa Piaggio Apea? Itel 4vuatta ajossa ja on näppärä pientavaroiden kuljetukseen, kuten postipaketit tai kauppaostoxet. Jos joltakulta löytyy, niin ois mukava kuulla kokemuksia.
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
793
PV:tä on saatu maalailtua ja täydellinen koneremppa tehty.
Rungosta moottorin kiinnikkeet korjattu jotenkuten, viimeistely jäi vähän, kun ei ymmärtänyt, ettei tuo hopea maali anna yhtään armoa.
20211116_124616.jpg20211116_124624.jpg20211116_124639.jpg
Nyt odotellaan postiin valokatkaisijaa, kromista etulokaria, tavaratelinettä, tankin tarroja yms. pikkusta.
Ajovaloksi tuli nyt laitettua joku vanha h3 kaukovalo, lähinnä, että kehtaa kokeilla pikkuteillä toimiiko mopo.
Ja kyllähän se toimi.

Katsotaan viittiikö tota niin alkuperäseksi edes laittaa, ehkä hiljaksiin.
Jos esim. museorekisteriin haluais, niin pitäs vissiin "kaikki" pultit/mutterit olla alkuperäislaatusia, eli ei mitään nylocmuttereita saisi olla..
Toisaalta taas näyttää omaan silmään jo paremmalta, mitä oli tänne tullessaan.

Edit: tuo autotalli(vanhempien) on sekaisin, kun öljysäiliö on siellä ja heille on tulossa kaukolämpö.
Sen takia työkaluseinät yms. on lattialla..
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
793
Laitetaan vielä yksinpuheluna viimeiset kuvat, ennenkun saa jäädä talvehtimaan ja odottelemaan alkuperäistyylisiä valoja, takalokaria, ketjusuojaa, tankoa ja pakoputkea.
Mittarikin pitäis aluslevyineen hommata, ovat vaan aika suolaisen hintasia ja keskiöstäkin puuttuu pyörittimen hiluja.

Oli kyllä hymy herkässä, kun 13 vuoden tauon jälkeen omalla pv:llä ajeli.

20211118_120613.jpg20211118_120621.jpg

Varmaan pitäis vielä löytää spar/ruokavarasto muovipussi tohon tavaratelineen päälle, ettei selkä kurastu.
Ja tietysti narikkalappu penkin avaus vipstaakeliin. :rofl:

Edit: Tuli vielä kovan oton jälkeen laitettua virtalukko tohon, kerran paikka oli. Ja alkuperäsestä sammutin katkaisijasta puuttuu kaikki.
Enkä uutena ainakaan löytänyt sopuhintaan oikeanpuolen kahvarunkoa missä olis sammutin nappi. Löytyi vain sellaisia, joissa vilkku katkaisin.
Toki senkin saa ranettamalla toimimaan sammutusnappulana.
 
Liittynyt
05.10.2021
Viestejä
13
Itekkin ollut viimeksi ysärillä mopoiässä ja 2019 mopokärpänen puras uudelleen, joten ostin Super Soco TC:n työmatka/huviajeluihin. Tälläinen 72kg äijän käppyrä pääsee kahdella 60V 30Ah akulla kesäkelissä 40km/h keskarilla noin 120-130km. Aluksi joutusin herkistelemään jarrut ja säätämään kaasukahvaa kun oli mielestäni liikaa välystä kahvassa. Samoin suojaspiraalia laitoin muutaman johdon suojaksi. Niin ja vaihdoinhan mä vielä iskareihinkin notkeemmat öljyt kun tuntui olevan vähän pintakovat. Controlleri vaihtui jossain 4000km paikkeella vähän tehokkaampaan malliin ja nyt mopolla ajettu noin 15 000km eikä ongelmia ole ollut. Lämmin kesäilta ja sähkömopo..ai että:cool:
IMG_20210605_171412.jpg
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 304
Itekkin ollut viimeksi ysärillä mopoiässä ja 2019 mopokärpänen puras uudelleen, joten ostin Super Soco TC:n työmatka/huviajeluihin. Tälläinen 72kg äijän käppyrä pääsee kahdella 60V 30Ah akulla kesäkelissä 40km/h keskarilla noin 120-130km. Aluksi joutusin herkistelemään jarrut ja säätämään kaasukahvaa kun oli mielestäni liikaa välystä kahvassa. Samoin suojaspiraalia laitoin muutaman johdon suojaksi. Niin ja vaihdoinhan mä vielä iskareihinkin notkeemmat öljyt kun tuntui olevan vähän pintakovat. Controlleri vaihtui jossain 4000km paikkeella vähän tehokkaampaan malliin ja nyt mopolla ajettu noin 15 000km eikä ongelmia ole ollut. Lämmin kesäilta ja sähkömopo..ai että:cool:
Nähtävästi olet ollut tyytyväinen? Talven busseilleena nyt kevätauringossa kävellessä ajatus lämpimässä kesäillasta ajelusta tuntuu hyvinkin houkuttelevalta ja ajatus myös kirkastunut että ei oikeastaan kiinnosta se kaksitahdin käry ja tankilla käynti. Olen siis alkanut itsekin Super Soco TC:ta katselemaan sillä silmällä, nyt kyllä ovh nousi 3990€:en, mutta viime vuoden viimeisiä näyttää saavan vielä "vanhalla" hinnalla. Pitää heittää "lähistön" firmoille vähän kyselyä hinnoista ja saatavuudesta, tosin Tampereen lähistön myyjien määrä yllättävän vähäinen :confused:

Edit:
Onko kellään hajua päivittyikö tuo malli enemmänkin kun hinta nousi? En ole nähnyt uusia kuvia myyjillä, mutta globaaleilla sivuilla on uudempi TC ja se on erinäköinen:
1648394065560.png


Versus vanha:
1648394131686.png


Itse tykkään kyllä enemmän vanhan ulkonäöstä, mutta jos uuteen malliin on moottori, ohjain, akku tai muu tuollainen tärkeä saanut päivitystä niin valinta on selvä. Mutta nähtävästi tuo on jokin ihan eri malli mitä ei tule Suomeen?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.10.2021
Viestejä
13
Juu tyytyväinen olen ollut ja ajoasento on ainakin itselle mieleinen. Pituutta on 177cm. Innoissani taas odotan uuden ajokauden alkua. Ainakin tämän sivuston mukaan: Super Soco TC Wanderer - Super Soco Range olisi kasvanut kahdella akulla 200km ja myös latausaika olisi pudonnut 3,5 tuntiin per akku. Samoin moottori näyttää olevan eri, ainakin ulkonäöltään sama kuin Super soco TS mallissa. Huonosti tosiaan löytyy tietoa tuosta uudesta TC Wanderer mallista.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 304
Juu tyytyväinen olen ollut ja ajoasento on ainakin itselle mieleinen. Pituutta on 177cm. Innoissani taas odotan uuden ajokauden alkua. Ainakin tämän sivuston mukaan: Super Soco TC Wanderer - Super Soco Range olisi kasvanut kahdella akulla 200km ja myös latausaika olisi pudonnut 3,5 tuntiin per akku. Samoin moottori näyttää olevan eri, ainakin ulkonäöltään sama kuin Super soco TS mallissa. Huonosti tosiaan löytyy tietoa tuosta uudesta TC Wanderer mallista.
Itse en löytänyt mitään mainintaa eroista TC:n 2021 ja 2022 mallien välillä, sitä tässä juuri arvon onko mitään hyötyä ostaa tämänvuotinen malli halvemman viimevuotisen sijaan.

Tulkitsin nettiselailun perusteella että tuo TC Wanderer on aivan eri malli ja ainakin jollain sivulla oli tehokkaampi moottori (ja huippunopeus) eli tippuisi johonkin TC:n ja TC Maxin väliin. Eli noinkohan tulee edes Suomeen; mopona menee lisätehot hukkaan ja ei kukaan osta seitsemääkymppiä menevää kevaria. Tosin esim. Vmoton sivuilla näkyy nimellä "New TC", että onhan se mahdollista että korvaa vanhan TC:n ajan kanssa...
 
Liittynyt
05.10.2021
Viestejä
13
Itse en löytänyt mitään mainintaa eroista TC:n 2021 ja 2022 mallien välillä, sitä tässä juuri arvon onko mitään hyötyä ostaa tämänvuotinen malli halvemman viimevuotisen sijaan.

Tulkitsin nettiselailun perusteella että tuo TC Wanderer on aivan eri malli ja ainakin jollain sivulla oli tehokkaampi moottori (ja huippunopeus) eli tippuisi johonkin TC:n ja TC Maxin väliin. Eli noinkohan tulee edes Suomeen; mopona menee lisätehot hukkaan ja ei kukaan osta seitsemääkymppiä menevää kevaria. Tosin esim. Vmoton sivuilla näkyy nimellä "New TC", että onhan se mahdollista että korvaa vanhan TC:n ajan kanssa...
Joo kyllä vuoden 2021 ja 2022 speksit näyttää samoilta, mut noilla liikkeillä on myös erikoinen tapa ilmoittaa ajoneuvojen vuosimalleja. Jos esimerkiksi mopo on otettu liikkeeseen myyntiin vuonna 2021, niin uudenvuoden jälkeen se sama mopo onkin vuosimallia 2022. Vuoden 2018-2019 mopot tunnistaa myös siitä, että vanteiden puolat on avonaisia ja moottorin ja akun kaapelit on mustat. Vuoden 2020-2022 vanteiden puolat on umpinaisia ja moottorin ja akun kaapelit on oranssit sekä virtaa on hieman laskettu, myöskään rajoittimen poisto ei enää onnistu jarru/kaasu kombinaatiolla. Sellanen muistikuva olis, että nämä uudet muutokset olisi koskenut myös vuoden 2019 loppu puolella valmistettuja mopoja, mutta voin muistaa väärinkin.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 815
Mopo tuli tähänkin taloon tänään. Käytetty Fantic Motard Casa ( vain 2600 Km mittarissa ). Saakohan Fanticin manuaaleja suomeksi mistään, olisi pojalle hyvää iltalukemista ? Mopoista en itse tiedä mitään , mutta Fantic ilmeisen hyvä peli ,ainakin poika näin väitti ??
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 304
Nyt kun muistan:



Käytetty 2021 tupla-akulla, hauskahan tuolla on painaa :cigar2:
Kappas en puhelimella tajunnutkaan että laitoin jonkin thumbnailin tms. surkean kuvan :asif:

Mulla on jotain 300-400km takana; työmatkaa tulee ~17km suuntaansa ja se vie noin 1/3 akusta. Hyvin selviää siis töissä lataamatta takaisin kotiinkin vaikka töissä latausmahdollisuus olisikin...

Tangon vaihdoin juuri vähän matalampaan, jotenkin ajoasento tuntui niin pystyltä vakiolla:

IMG_20220517_212541.jpg
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Kappas en puhelimella tajunnutkaan että laitoin jonkin thumbnailin tms. surkean kuvan :asif:

Mulla on jotain 300-400km takana; työmatkaa tulee ~17km suuntaansa ja se vie noin 1/3 akusta. Hyvin selviää siis töissä lataamatta takaisin kotiinkin vaikka töissä latausmahdollisuus olisikin...

Tangon vaihdoin juuri vähän matalampaan, jotenkin ajoasento tuntui niin pystyltä vakiolla:

34km jälkeen siis 2/3 akusta käytetty :facepalm:

Eli tuolla ajaa ihan maksimissaan 50km ja sitten lataillaan 8h akkua täyteen, todella kätevä laite
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 304
34km jälkeen siis 2/3 akusta käytetty :facepalm:

Eli tuolla ajaa ihan maksimissaan 50km ja sitten lataillaan 8h akkua täyteen, todella kätevä laite
Mulla on tupla-akut (menee mopoon yhtä aikaa), joten rapiat sata kilsaa pääsee. En tiedä millaisia matkoja sinä ajelet mopolla, mutta itselleni reilu kaksi tuntia ajelua ilman lataamista on ihan riittävästi. Täyteen lataaminen tosiaan vie useamman tunnin, mutta saiko puolessa tunnissa tyhjään akkuun 30 kilsan edestä latausta tms.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Mulla on tupla-akut (menee mopoon yhtä aikaa), joten rapiat sata kilsaa pääsee. En tiedä millaisia matkoja sinä ajelet mopolla, mutta itselleni reilu kaksi tuntia ajelua ilman lataamista on ihan riittävästi. Täyteen lataaminen tosiaan vie useamman tunnin, mutta saiko puolessa tunnissa 30 kilsan edestä latausta tms.
No en mä mopolla varmaan pidemmälle ajaisi, mutta onhan toi toimintamatka silti onneton ja pakottaa lataamaan joka päivä, tai lähes. Tupla-akku nyt vähän edes pelastaa.

Samat ongelmat ne on sähköprätkissä ja prätkällä saattaa päivässä helposti tulla 300-400km ajoa jos oikein innostuu ja tuollaiseen toimintamatkaan ei mikään pääse.

Stongan vaihto oli kyllä hyvä muutos, vielä kun vaihdat peilit (tai ottaa kokonaan pois) niin huomattavasti siistimmän näköinen :tup:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 304
No en mä mopolla varmaan pidemmälle ajaisi, mutta onhan toi toimintamatka silti onneton ja pakottaa lataamaan joka päivä, tai lähes. Tupla-akku nyt vähän edes pelastaa.

Samat ongelmat ne on sähköprätkissä ja prätkällä saattaa päivässä helposti tulla 300-400km ajoa jos oikein innostuu ja tuollaiseen toimintamatkaan ei mikään pääse.

Stongan vaihto oli kyllä hyvä muutos, vielä kun vaihdat peilit (tai ottaa kokonaan pois) niin huomattavasti siistimmän näköinen :tup:
Vähän kuin puhelimenkin kanssa, joka yö laturiin. Teoriassa kolmen päivän ajoista selviäisin ilman latailua, mutta kun autotalliin minä tuon joko tapauksessa ajan niin eipä tuo laturiin tökkääminen ongelma ole. Sinänsä akun koko alle 2kWh niin ei tuolla ajaminen kyllä mitään maksa, mutta ei vastaava akku 120km/h nopeudella kulkevaa moottoripyörää hirveän pitkään motarilla siirrä...

Peilit pitää kyllä olla kun mopovauhdeissa vähän väliä on joku autoilija takarenkaassa kiinni, harkitsin bar endejä, mutta ei ihan omat lempparit. Pitää katsoa jos törmää sopiviin enemmän kahvojen suuntaisesti lähteviin peileihin, tosin ei nuo vakiot luonnossa nyt ihan noin korostetun pystyssä ole...
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
793
b928f945-b32a-450c-b329-c8dcd9eee742.jpgc382a769-43f2-4222-b05d-b87487bfad9d.jpg
Kesä melkein meni jo, mutta nyt sai noi pikkuvanteet toiseen Derbiin.
Saksitunkilla piti takahaarukkaa levittää 10mm verran, ja eteen vanhoista laakereista yms. tehdä holkkeja.
Etujarrusatulan kiinnitys on kesken, pääsylinterinä kun jo aikaisemmin toimi Honda NSR:n pääsylinteri, niin pitää se NSR:n Grimecan jarrusatula sovittaa lattarautojen avulla.
Tulee sitten kunnon supermopo, vaikka ei jarruja näillä ajoilla tarviikkaan.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Sitten vaan etulokaria yms vaihtoon niin alkaa näyttämään jo oikealta supermotolta.

Itse tässä alkanut vakavasti harkitsemaan jos toisi oman Solifer SM:n mökiltä niin voisi suhailla nopeasti lähikauppaan, kruisailla huvikseen tai ajaa esim keskustaan ilman että joutuu maksamaan parkkimaksuja. Viimeksi eilen vitutti istua ruuhkaisessa kuumassa bussissa eilen vajaa tunti että pääsi keskustasta kotiin sen 25min tms sijaan mitä mopolla menisi matkaan.

Ongelmana vaan kun ei ole mitään paikkaa mihin lukita moinen. Auton takaa näkyy kaikkialle, peite nyt veisi suurimman osan huomiosta mutta mitä muuta tuohon kehittäisi ettei lähtisi kävelemään? Virtalukko tuosta löytyy jo mutta on itse tehty mallia helvetin helppo ohittaa. Alue on varsin rauhallinen mutta parkkis on sen verran syrjässä silmiltä että on esim katalysaattori ja joskus parista autosta vanteet lähteneet yön tunteina mukaan.

On siis vanha kunnon Soliferi SM -80 eli luikkutankki ilman rungon alaputkia. Käytön jälkiä on mutta hyväkuntoinen ja siisti kilvissä oleva laite. Kone rakenneltu täysin uusiksi ja lisätty 5.vaihteen rattaat eli nyt 1maastovaihde ja neljä "normaali" vaihdetta, laskettu orkkis kansi, viilailtu pytty, virimäntä muistaakseni (jokin tavallista fiinimpi se oli, viri, tako, alumiini tms), porattu säätösuuttimellinen Bing, alakautta menevä joku ilmeisesti laadukas Hollannissa Tomoksissa paljon käytetty vääntötehari ja Pipercross filtteri. Lisänä toki välitykset lyhennetty ettei kulje liikoja vaan jaksaa mäet ja kiihtyy aikuisenkin alla eikä kuitenkaan huuda 45kmh vauhdeissa.
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
793
Sitten vaan etulokaria yms vaihtoon niin alkaa näyttämään jo oikealta supermotolta.
Ei vaan tunnu 90luvun muotoiluun sopivia lyhyempiä lokareita löytyvän ainakaan uutena. Tämä voisi olla ihan ok? Ja joku sopiva valomaskikin pitäisi etsiä.
Mielenkiinnosta, mitä ne yms. on?

Edit: Pinnapillit otin jo pois.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Ei vaan tunnu 90luvun muotoiluun sopivia lyhyempiä lokareita löytyvän ainakaan uutena. Tämä voisi olla ihan ok? Ja joku sopiva valomaskikin pitäisi etsiä.
Mielenkiinnosta, mitä ne yms. on?

Edit: Pinnapillit otin jo pois.
Etulokari, ylimääräisiä suojia veke (syystä x nuo etupumppujen muovit iskevät silmään), pieni juttu mutta iskee itselle silmään on tuo vaimennin joka näyttää sopivan krossiin muttei SM:ään. Loppu onkin sitten tuon mallin yleistä muotoilua esim tankin osalta mihin on jo hiukan hankalampi vaikuttaa. Yleisesti lähinnä siis päästä eroon noista maasto/krossikäyttöön viittaavista osista.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Ei vaan tunnu 90luvun muotoiluun sopivia lyhyempiä lokareita löytyvän ainakaan uutena. Tämä voisi olla ihan ok? Ja joku sopiva valomaskikin pitäisi etsiä.
Mielenkiinnosta, mitä ne yms. on?

Edit: Pinnapillit otin jo pois.
Etulokari, ylimääräisiä suojia veke (syystä x nuo etupumppujen muovit iskevät silmään), pieni juttu mutta iskee itselle silmään on tuo vaimennin joka näyttää sopivan krossiin muttei SM:ään. Loppu onkin sitten tuon mallin yleistä muotoilua esim tankin osalta mihin on jo hiukan hankalampi vaikuttaa. Yleisesti lähinnä siis päästä eroon noista maasto/krossikäyttöön viittaavista osista.

Tuossa vielä neljän vuoden takainen kuva omasta Solikasta ja broidin purkkaviritelmä joka oli alunperin myös krossimallinen mutta muutettu supermotoksi.

IMG_20190702_125707 - Copy.jpg
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
793
Etulokari, ylimääräisiä suojia veke (syystä x nuo etupumppujen muovit iskevät silmään), pieni juttu mutta iskee itselle silmään on tuo vaimennin joka näyttää sopivan krossiin muttei SM:ään. Loppu onkin sitten tuon mallin yleistä muotoilua esim tankin osalta mihin on jo hiukan hankalampi vaikuttaa. Yleisesti lähinnä siis päästä eroon noista maasto/krossikäyttöön viittaavista osista.
Pumpunsuojat on vähän möhköt, mutta saa olla, kun etujarruletkun kiinnike on niissä. Taitaa ne kiinni olla yleensä niissä isoissakin? Niiden lisäksi ei muita suojia olekkaan, kuin ketjunsuoja, sen voisi kyllä ottaa pois ja rälläköidä kiinnikkeet swingistä irti.
Ja tankkiin yms. katteisiin en koske, saa pysyä niiltä osin alkuperäisenä(pl. väri). Tarkoituksena kuitenkin pitää kameliderbinä, eikä muuttaa muuksi.
Vaimentimesta en tiedä millainen pitäisi olla? Tuo kun on ihan perus 2-tahtisen vaimennin..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
980
Eihän noilla muovisilla kehtaa aikuinen ajella. Itsellä kilvissä tällä hetkellä Crescent nymans -59 ja Jupiter swing -63. On toki myös Suzuki S1, mutta sillä ei ole tullut juuri ajeltua.

Projekteina on vielä Komet 2000s -59, Crescent 2000 -59 ja joitakin muita.

Noi sachssin koneella olevat mukavia, ei ole juuri tarvinnut remppailla, senkun päästelee menemään.

Juttuseuraakin tuntuu löytyvän aina kun pysähtyy.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 815
Sanokaa mopomiehet, että miksi mopo lähtee helposti työntämällä käyntiin, mutta polkemalla ei. Mistä vikaa olisi paras etsiä.
AM6 /Fantic kyseessä.
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
793
Eihän noilla muovisilla kehtaa aikuinen ajella. Itsellä kilvissä tällä hetkellä Crescent nymans -59 ja Jupiter swing -63. On toki myös Suzuki S1, mutta sillä ei ole tullut juuri ajeltua.

Projekteina on vielä Komet 2000s -59, Crescent 2000 -59 ja joitakin muita.

Noi sachssin koneella olevat mukavia, ei ole juuri tarvinnut remppailla, senkun päästelee menemään.

Juttuseuraakin tuntuu löytyvän aina kun pysähtyy.
Joo eikä mopoilla ylipäätänsä aikuiset, itellä kilvissä -55 jawa cz moottoripyörä.
Toki mopoina noiden muoviluoti derbien ( 27v ja 25v vanhat), myös 29v vanha manki ja 31v vanha pv.
Pv sentään samanikäinen, kuin minä, muut vähän nuorempia.
Itseä vaan kiinnostaa nuo mopot, jotka oli silloin kun itse oli pikkupoika. Silloin rupes enemmälti isopyöräisiä "nykyaikaisia" mopoja tulemaan.


Ps. onneksi itse ei tule ajateltua, mitä muut ajattelee, joten ei tule kehtaamisessa ongelmia! :tup:
Edit: Ja just lauantaina isä ajeli tolla häntä 5 vuotta nuoremmalla Jawalla ja minä itseäni 4 vuotta nuoremmalla muovisella, ei vois paremmin lämmintä lauantai päivää viettää, kun pitkin kyläteitä rauhaksiin ajellen. Kun kehtaa.
Ja en ottanut nokkiini, sanoin vain oman vastineeni tohon, ettei muovisilla aikuiset kehtaa ajaa. Pidän itseäni kuitenkin jo vähintään nuorena aikuisena, ainakin iän puolesta.
 
Viimeksi muokattu:

Ed!

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
347
Sanokaa mopomiehet, että miksi mopo lähtee helposti työntämällä käyntiin, mutta polkemalla ei. Mistä vikaa olisi paras etsiä.
AM6 /Fantic kyseessä.
Ootko pyörittäny kiksillä puristukset ennen varsinaista polkasua?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 304
Ootko pyörittäny kiksillä puristukset ennen varsinaista polkasua?
Kerro tästä lisää. Oma Derbi (aikoinaan) käynnistyi huonosti polkemalla, mutta kevyelläkin työnnöllä käynnistyi. Oliko sittenkin jokin käyttäjän tekniikkaongelma :hmm:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 304
Voikin laittaa tähän omia mopokuulumisia. Jotain 1000km olen tässä kesällä ajanut, vaikka lomallakin olin yli 1,5kk ilman kummoisia ajoja. Ohjaimenkin päivittelin niin pääsee tuolla 50...60km/h nopeuksisella työmatkalla kulkemaan liikenteen seassa. Ylämäessä tehoja vähän pliisusti edelleen, mutta enää tunne että koko työmatkan on autojono perässä :whistling:

@-Miksu L- onko sulla 72240/72300 tms.? Voisin vilkaista asetuksia niin näkisi onko yhtään samaa luokkaa...
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Kerro tästä lisää. Oma Derbi (aikoinaan) käynnistyi huonosti polkemalla, mutta kevyelläkin työnnöllä käynnistyi. Oliko sittenkin jokin käyttäjän tekniikkaongelma :hmm:
Mikä noissa oli kaasarina/oliko automaattiryypyt yms? Ettei olisi kaasarin tietyt kylmäkäynnistys yms jutut tai itse virrananto kuolleet. Joskus oli skootterilla helvetinmoinen rumba saada käyntiin sähköllä mutta polkaisit kerran ja tadaa. Paljastui että sähköä ei kylmällä riittänyt kaikille järjestelmille. Ohjainboxin jännite vissiin laski niin alas että totesi HV ja ei käynnistynyt kuin polkaisemalla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 304
Mikä noissa oli kaasarina/oliko automaattiryypyt yms? Ettei olisi kaasarin tietyt kylmäkäynnistys yms jutut tai itse virrananto kuolleet. Joskus oli skootterilla helvetinmoinen rumba saada käyntiin sähköllä mutta polkaisit kerran ja tadaa. Paljastui että sähköä ei kylmällä riittänyt kaikille järjestelmille. Ohjainboxin jännite vissiin laski niin alas että totesi HV ja ei käynnistynyt kuin polkaisemalla.
Jokin Dellorto manuaalisella ryypyllä muistaakseni.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Jokin Dellorto manuaalisella ryypyllä muistaakseni.
Oletko tutkinut mitään? Kipinä, bensan saanti yms? Noista lähtisin itse liikkeelle ensin. Voi olla joku naurettavan pieni juttu kuten heikko kipinä paskan tulpanjohdon tai huonon magneeton takia. Itsellä esim meni magneeton pyörä vaihtoon koska ei vaan enää jaksanut ja oli niin loppuun käytetty että piti pistää vaihtoon. Toki hauskana yksityiskohtana Hollanissa tosiaan käytetään tuota Soliferissa käytettyä Tomoksen konetta yhä mopoissa mutta pyörii siellä toiseen suuntan... Sain väärän pyörän ja tuloksena 5vaihdetta taaksepäin :D. Ilme oli aika veikeä ensimmäisen kytkimen noston jälkeen kun mopo lähtikin takaperin sopivan ripeää vauhtia :D,
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 304
Oletko tutkinut mitään? Kipinä, bensan saanti yms? Noista lähtisin itse liikkeelle ensin. Voi olla joku naurettavan pieni juttu kuten heikko kipinä paskan tulpanjohdon tai huonon magneeton takia. Itsellä esim meni magneeton pyörä vaihtoon koska ei vaan enää jaksanut ja oli niin loppuun käytetty että piti pistää vaihtoon. Toki hauskana yksityiskohtana Hollanissa tosiaan käytetään tuota Soliferissa käytettyä Tomoksen konetta yhä mopoissa mutta pyörii siellä toiseen suuntan... Sain väärän pyörän ja tuloksena 5vaihdetta taaksepäin :D. Ilme oli aika veikeä ensimmäisen kytkimen noston jälkeen kun mopo lähtikin takaperin sopivan ripeää vauhtia :D,
Mopoa ei ole ollut yli 20 vuoteen :D En minä sitä teininä ratkaissut ja kyllä se käyntiin lähti jos ei polkemalla niin pienellä tuuppauksella, mutta ihmettelin silloin kun oli niin selkeä ero käynnistymisessä niin mietin mikä tuo @Ed! :n kikka on. Monesti huonosti polkemalla käynnistyvä mopo vaatii paljon myös työntelyä ;)
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 795
Kerro tästä lisää. Oma Derbi (aikoinaan) käynnistyi huonosti polkemalla, mutta kevyelläkin työnnöllä käynnistyi. Oliko sittenkin jokin käyttäjän tekniikkaongelma :hmm:
On juuri se, koska derbeissä käynnistypolkimen liike on todella lyhyt. Tossa kun on huono tulppa, kaasarin säädöt pielessä tai vähänkin väljä sylinteri niin tekee poljinkäynnistyksestä todella ikävää, jos ei tosiaan osaa oikeaa kohtaa hakea
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 304
On juuri se, koska derbeissä käynnistypolkimen liike on todella lyhyt. Tossa kun on huono tulppa, kaasarin säädöt pielessä tai vähänkin väljä sylinteri niin tekee poljinkäynnistyksestä todella kävää, jos ei tosiaan osaa oikeaa kohtaa hakea
Joo oli tosi lyhyt.
Eli mäntä himmaillaan oikeaan kohtaan ennen polkaisua? Vai onko jotain muutakin? Mielenkiintoista oppia vanhoista virheistään, parempi myöhään kuin ei milloinkaan :D
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 925
Joo oli tosi lyhyt.
Eli mäntä himmaillaan oikeaan kohtaan ennen polkaisua? Vai onko jotain muutakin? Mielenkiintoista oppia vanhoista virheistään, parempi myöhään kuin ei milloinkaan :D
Yleisesti ottaen se polkimen väljyys pois, ja sen jälkeen polkasu. Jalalla kyl tuntee kun se on löysempi. Ja sillon yleensä turha rykästä. Sama myös trimmereissä yms laitteissa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Yleisesti ottaen se polkimen väljyys pois, ja sen jälkeen polkasu. Jalalla kyl tuntee kun se on löysempi. Ja sillon yleensä turha rykästä. Sama myös trimmereissä yms laitteissa.
Tuo on muutenkin varsin yleispätevä neuvo. Ei pelkästään Derbin juttuja. Juu hyvässä kunnossa oleva kone lähtee kyllä käytännössä ekalla aina mutta yhtään kulumaa tai muuta pientä ongelmaa (säädöt, bensa, kuluma, muu pieni juttu pielessä) ja joutuu hiukan kikkailemaan. Näin jälkikäteen muistellen hyvin jäänyt mieleen kaverin krossipyörän käynnistely. Aina pari tyhjää että sai bensan kiertämään ja sitten poljin tiettyyn kohtaan eli löysät pois ja tadaa lähti heti.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Tuo on muutenkin varsin yleispätevä neuvo. Ei pelkästään Derbin juttuja. Juu hyvässä kunnossa oleva kone lähtee kyllä käytännössä ekalla aina mutta yhtään kulumaa tai muuta pientä ongelmaa (säädöt, bensa, kuluma, muu pieni juttu pielessä) ja joutuu hiukan kikkailemaan. Näin jälkikäteen muistellen hyvin jäänyt mieleen kaverin krossipyörän käynnistely. Aina pari tyhjää että sai bensan kiertämään ja sitten poljin tiettyyn kohtaan eli löysät pois ja tadaa lähti heti.
Isoissa koneissa oikealla kohdalla on suurempi merkitys sillä muuten saattaa potkaista takas ja pahimmillaan murtuu nilkka
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 328
Viestejä
4 157 355
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom