Moposi/Moottoripyöräsi?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseR
  • Aloitettu Aloitettu
Sanoiko joku Monkey?

J3iPaoo.jpg


Tuommoinen löytyy tallista. Kiinankopiohan tämä on, joten "tuunattu" ilman tunnontuskia.

Tekniikkaa 88cc sylinteri, laskettu 110 kansi, 19mm kaasari, 15-35 rattaat jne.

Ulkonäköpuolella haettu ns. clean lookkia, vilkut ja metrinen kilventeline purettu pois ja laitettu tuo "honda" -tarakka sekä lievästi korkeammat takaiskarit ja pitbike-tanko :comp:

jincheng-monkey-50-10.jpg
Ketjun mukainen kulkine
monkey.jpg


Tällä tyäkaverien ihmetykseksi kuljen töihin. SkyTeam 2012 ja n. 3t mittarissa. Edukasta kulkemista.

Onko nämä kloonitkin nelitahtisia niin kuin alkuperäinen Honda Monkey? Öljyjä ei tarvitse lisätä bensan sekaan ollenkaan?
Tuttu jolla oli Honda Monkey niin väitti, että se kulutti bensaa tosi vähän vakiona. Mites nämä kloonit kuluttaa?
 
Onko nämä kloonitkin nelitahtisia niin kuin alkuperäinen Honda Monkey? Öljyjä ei tarvitse lisätä bensan sekaan ollenkaan?
Tuttu jolla oli Honda Monkey niin väitti, että se kulutti bensaa tosi vähän vakiona. Mites nämä kloonit kuluttaa?

Ensimmäinen moponi oli juuri skyteam kiinamanki, kulutti aina alle 3L/100km. Ja ovat nelitahtisia, moottori on lähes 100% suora kopio honda monkeyn koneesta.
 
Ensimmäinen moponi oli juuri skyteam kiinamanki, kulutti aina alle 3L/100km. Ja ovat nelitahtisia, moottori on lähes 100% suora kopio honda monkeyn koneesta.

Tuttu puhui sen aidon tapauksessa juuri samanlaisesta kulutuksesta. Oma Suzuki Solifer S1 vei kyllä enemmän ja öljyt päälle.
 
Vakio monkeyssä on se legendaarinen 9mm keihinin kaasari niin ei kai se mitään kulutakkaan, tosin ei siinä paljoa tehokaan ole ;)
Tosin eipä nuo kopiotkaan paljoa vie, 4,5L tankilla ajaa helposti sen 150km.
 
Koska sananmukaisesti "mopo" ketju ni kerrottakoon että 15 kesäisenä ostin kesätyörahoilla Solifer SM -84 mopon. Tomos 50cc moottorilla joka oli aivan vakio. Sillä 1,5vuotta tuli kuljettua kodin ja bussipysäkin väliä(2,5km).

Myöhemmin vuonna 2006 tuli ostettua kossupullolla(kolmenvartinpullo) kaverilta -97 Suzuki PV:n runko, laatikollinen osia joka sisälsi oikeastaan rikkinäisen moottorin, etu ja takavanteet sekä joitain random osia. Vuoden verran töiden ohessa pikku hiljaa tuosta värkkäilin täysin "uuden" PV:n. Rakensin moottorin uudelleen ja uusilla osilla joihin lukeutui mm. 60cc Power+ sylinteri, punametalli-laakerit, 18mm Dellorto kaasutin, itse tehty läppärunko ja läpät, Power+ tehokäyrä ja äänenvaimennin. En harmikseni löytänyt tästä tähän hätään kuvaa. Eräs kylänmies osti väkipakolla tämän PV:n minulta pois. Alko isoo miestä hikoiluttamaan kun kouraan alettiin 50euron seteleitä latomaan, hän osti siis pv:n väkisin 800eurolla minulta pois.
Sen verran ehdin kokeilemaan kulkupuolta että kevyesti kiihdyttäen auton mittari+gps 87km/h 90kg jässikän kanssa.

*Huokaisee* niin ne vuodet vierii... :dead::cigar:

PS. onhan tässä myöhemmin ollut yksi kännimopokin.. Sellainen BSE minicrossi jossa oli viritetty 150cc nelitahti moottori. Oli aika hurja laite ku nelos-vaihteella vielä keuli ::vihellys::rofl:
 
Ram mount keskiputkeen?
Taidan sittenkin laittaa älypuhelimen keskiputkeen ja kameran tankkiin. Kävi myös mielessä että kamera kainalo-hauiksen päälle myös olis kohtuu turvallinen. Mutta sitä pitää taas apinoida poliisia, pitää toivoa ettei hevonen ala ikinä vikuroimaan ja heittämään ajajaa tankin päälle..
 
Kevättä pukkaa! Meinasin jo hakea pyörän säilöstä, mutta on kyllä sen verran paljon vielä hiekkaa kadut täys että varmaan pitää odotella suosiolla harja-autojen pyörähdystä.

Nykyinen naku:
20160807_173505.jpg

CB 1000R
Vähän osia pultattu ja vaihdettu, esim. Akrapovic slipari, Akrapovic CF cattisuoja, LSL tapit, LSL kahvat, Fatbar, pikkuperä ledivilkuilla, pikkupeilit (ei kuvassa), CF huggeri ja CF belly pan
Tekisi mieli vaihtaa matkakyykkyyn tai -enduroon ulkomaanmatkoja varten. Mutta naku on taas niin kiva cruiseri, että ainut oikea vaihtoehto taitaisi olla kaksi pyörää :)

Honda meni, tilalle tuli BMW.

Kuva ilman laukkuja:

1_pieni.jpg


Varustelista on pitkä kuin nälkävuosi, jos jotain kinostaa niin koko lista @ .bhn / gessu
 
Honda meni, tilalle tuli BMW.

Kuva ilman laukkuja:

1_pieni.jpg


Varustelista on pitkä kuin nälkävuosi, jos jotain kinostaa niin koko lista @ .bhn / gessu

Joko Suomessa noille on tullut takaisinkutsut etuiskareiden korjaamiseen? Jenkeissä ilmeisesti jo alkoi tai on kohta alkamassa recallit lakijuttujen pelossa kun maailmalta on tullut useampi tapaus jossa etupää leviää kesken ajon.
 
Hain viime viikolla kusiaisen:

lFWRu0z.jpg


Rykkösellä ajelin viisi vuotta tuossa vuosikymmenen vaihteessa ja sitten oon ollut ilman motskaria muutaman vuoden. Nyt iski taas kaipuu ratapäiville ja kattelin että tämmöset 10-vuotta vanhat kuussatkut on halpoja + vakuutuksetkin on halpoja, niin tuuma muuttui toimeksi. Kurvailen tuolla tässä syksyn aikana nyt tuommoisenaan pahimmat kiimat pois mutkapätkillä ja tilailen sitte talven aikana kiinakatteet, kaatumatatit sun muut kilkkeet ja painelen sitte ens kesänä taas ratapäiville nautiskelemaan. On kyllä ketterä peli tämmönen :comp:
 
Mitäs tommosessa on vakuutukset vuodessa? Itseänikin polttelisi kusiainen, mutta busassa tällä hetkellä alle 200€/a, niin ei kauheasti houkuta vaihtamaan.
 
Mitäs tommosessa on vakuutukset vuodessa? Itseänikin polttelisi kusiainen, mutta busassa tällä hetkellä alle 200€/a, niin ei kauheasti houkuta vaihtamaan.

If:ltä sain 226,20€ hintaan, kun arvioin ajokauden pituudeksi 5kk. Folksamilta saisin ympärivuotisen 266€ hintaan.
 
Joko Suomessa noille on tullut takaisinkutsut etuiskareiden korjaamiseen? Jenkeissä ilmeisesti jo alkoi tai on kohta alkamassa recallit lakijuttujen pelossa kun maailmalta on tullut useampi tapaus jossa etupää leviää kesken ajon.

ADV forumilla on yksi tapaus ja muistaakseni aika dakar tyyppistä käyttöä oli ollut. Suurin osa noista menee joillekkin "Pen pusher" tyypeille jotka aikoinaan katseli ewan mcgregorin ja charley boormanin seikkailuja. asfaltilla on riski aika pieni ellei jatkuvasti keuli
 
Viimeksi muokattu:
Joko Suomessa noille on tullut takaisinkutsut etuiskareiden korjaamiseen? Jenkeissä ilmeisesti jo alkoi tai on kohta alkamassa recallit lakijuttujen pelossa kun maailmalta on tullut useampi tapaus jossa etupää leviää kesken ajon.

Ei ole tullut automaattisesti - pitää kysellä seuraavan huollon yhteydessä. Mittasin välykset ja ei ollut ainakaan vielä "oireillut". Tosin pyörällä ajettu 19tkm ja pääosin rauhallisesti tarmakkia.
 
ADV forumilla on yksi tapaus ja muistaakseni aika dakar tyyppistä käyttöä oli ollut. Suurin osa noista menee joillekkin "Pen pusher" tyypeille jotka aikoinaan katseli ewan mcgregorin ja charley boormanin seikkailuja. asfaltilla on riski aika pieni ellei jatkuvasti keuli

Meni nakojaan pari paivaa sitten maailmanlaajuiseksi recalliksi kaikille marraskuu 2013 - kesakuu 2017 R1200GS malleille.
BMW Issues Worldwide Recall for 2014-17 R1200GS Models | RideApart

Ihan hyva etta korjaavat ongelman, taalla nurjalla puolella palloa veikkaisin etta AUS/NZ akselilla aika moni noista isoista bemareistakin nakee sorateita useammin kuin Eurooppalaiset serkkunsa.
 
Nut on ruvennut himoittemaan jokin speciaalimpi mopo -kulkine. Sellainen, joita ei tule heti ajamalla vastaan tai ohitte. Honda Dax tai Honda Monkeyn joku erikoismalli. Muutam,an ehdokkaan löysin enkuista, mutta miten siältä saapi tuotua suomeen? Jollakulla tiatoa tai yhteyksiä asian tiimoilta. EU -aluueelta tuodun mopon rekkaaminen kotimaan kilpeen pitäisi olla helppoa. Trafi ei tiiä mitiä, vaan kehoittaa ottamaan yhteyttä katsastajaan (huoh!).
 
Honda meni, tilalle tuli BMW.

Kuva ilman laukkuja:

1_pieni.jpg


Varustelista on pitkä kuin nälkävuosi, jos jotain kinostaa niin koko lista @ .bhn / gessu

Mahtava! Olen suunnitellut nykyisen Versyksen vaihtamista tällaiseen ensi kesäksi. Tuleeko ilmavirrasta "buffetingia" kypärään kun ajaa, vai onko hiljainen / rauhallinen tuulen suhteen?
 
IMG_20170726_123353.jpg
Semmonen mopo. 125cc, kulkee just ja just 100km/h. Maalaan vessanpöntön valkoiseksi jossain vaiheessa.
 
Suzuki SV1000N vuosimallia 2003, ajettu n. 55tkm.

Pappatunturi käsivaihteilla vuosimallia 1974(?).
 
Mahtava! Olen suunnitellut nykyisen Versyksen vaihtamista tällaiseen ensi kesäksi. Tuleeko ilmavirrasta "buffetingia" kypärään kun ajaa, vai onko hiljainen / rauhallinen tuulen suhteen?

Hei

Koeajoin myös ennen BMW:n ostoa 2016 Versyksen. Versyksen hylkäsin täysin kauheiden ilmavirtauksen takia joita BMW:ssä ei ole (pleksi täysin yläasennossa). Tietysti pleksilaajennuksilla Versyksestäkin olisi varmaan saanut paremmin virtaavan. Jos BMW:n pleksi ei ole täysin yläasennossa niin silloin ottaa tuuli kypärään muttei rajusti ravistellen kuten Versyksessä. Olen 190cm.

Taajamassa ajelen pleksi alhaalla ja moottoritiellä pleksi ylhäällä. On tuossa GS:ssä niin helppo säätää siitä kesken ajon:


Käy koeajamassa BMW - sillähän se parhaiten selviää. Esim R.M Heinolla on varmasti useampi GS testiajettavana.
 
Viimeksi muokattu:
Hei

Koeajoin myös ennen BMW:n ostoa 2016 Versyksen. Versyksen hylkäsin täysin kauheiden ilmavirtauksen takia joita BMW:ssä ei ole (pleksi täysin yläasennossa). Tietysti pleksilaajennuksilla Versyksestäkin olisi varmaan saanut paremmin virtaavan. Jos BMW:n pleksi ei ole täysin yläasennossa niin silloin ottaa tuuli kypärään muttei rajusti ravistellen kuten Versyksessä. Olen 190cm.

Taajamassa ajelen pleksi alhaalla ja moottoritiellä pleksi ylhäällä. On tuossa GS:ssä niin helppo säätää siitä kesken ajon:


Käy koeajamassa BMW - sillähän se parhaiten selviää. Esim R.M Heinolla on varmasti useampi GS testiajettavana.


Kiitos tiedosta, kuulostaa hyvälle. Juurikin Versyksen ilmavirtausongelmat ovat saaneet aikaan päätöksen luopua siitä. Kolmea eri pleksiä olen kokeillut, tällä hetkellä siinä on korkea Givi touring-pleksi jossa vielä MRA:n säädettävä "lippa". Sillä tuo on ihan siedettävä, mutta parantamisen varaa on silti ja paljon. Täytynee poiketa tosiaan tuollainen GS koeajamassa.
 
Tällänen 'orkkiskuntonen' ällä mallin zxr 750 tuli pilattua faitteroinnilla. Vielä pitäisi ratastuksia muutella ja mittaristo kehitellä jostain. Talvella voisi jonkun perän rakennella ja fattiksen asennella.
-Perä pätkitty (eli poistettu kokonaan)
-Vaimennin lyhennetty
-kottaraisen maski
-katteita ja etulokaria leikelty
-Takavalo ja vilkut päivitetty
-Tupit, kahvat ja peilit päivitetty
-Alumiininen juomapullo paisarina
-Keulaa madallettu 35mm ja..
-...cliparit heitetty yläkolmion yläpuolelle
-Turhia hilppeitä karsittu
-jotain muuta, mitä?
 
@jusutus hienon näköinen pyörä. Oletko katsellut paljonko seuraava isompi huolto maksaa pyörään?
esim. niiden venttiilien vai mitkä nappien välyksien tarkistus
 
Kiitän :) Välykset on tarkastettu ja hihnat vaihdettu viime talvena, eli hetkeen ei tarvitse isompia huoltoja ajatella. Pyörään on tehty myös paljon ennakoivaa huoltoa, mukaanlukien startin sähköjen parannus, uusi startin rele, koko johtosarjan läpikäynti ja uudelleenkäärintä jne.
 
Tällänen 'orkkiskuntonen' ällä mallin zxr 750 tuli pilattua faitteroinnilla. Vielä pitäisi ratastuksia muutella ja mittaristo kehitellä jostain. Talvella voisi jonkun perän rakennella ja fattiksen asennella.
-Perä pätkitty (eli poistettu kokonaan)
-Vaimennin lyhennetty
-kottaraisen maski
-katteita ja etulokaria leikelty
-Takavalo ja vilkut päivitetty
-Tupit, kahvat ja peilit päivitetty
-Alumiininen juomapullo paisarina
-Keulaa madallettu 35mm ja..
-...cliparit heitetty yläkolmion yläpuolelle
-Turhia hilppeitä karsittu
-jotain muuta, mitä?

Tästäkö otit mallia?
media-114024001-884532-9-1-PMASTER-700227.png-489Wx357H
 
Tuli vain kuva mieleen eilen, kun katselin omien poikien mopoilua tuollaisella muoviluodilla.
Empä löytänyt omasta muoviluodista tuoreita kuvia muiden haukuttavaksi. Jäänyt tämä harrastus hieman taka-alalle viime vuosina....
 
Oisko vinkkiä miten maito tahi mehupurkki pysyisi givin laukussa kylmäkassissa ehjänä? Oli tullut pohjaan repeämä. Oli siis maito loppu ja piti käydä nopiaan maitoa kaupasta.
 
-05 600RR seepra, 27tkm. Hakusessa kokonaan hopeat katteet eteen, saa vinkata jos jossain tulee vastaan. :smoke:

7kZtopc.jpg

GzzkT7i.jpg


Piti tonniseen vihdoin siirtyä, mutta karvan yli parin sadan vuosivakuutukset kusiaisessa vetivät puoleensa nyt kun napsahti täysbonarit tänä vuonna automaattisesti.
 
Oisko vinkkiä miten maito tahi mehupurkki pysyisi givin laukussa kylmäkassissa ehjänä? Oli tullut pohjaan repeämä. Oli siis maito loppu ja piti käydä nopiaan maitoa kaupasta.
Eiköhän se pysy ehjänä kunhan on tarpeeksi tavaraa estämässä purkin holtiton heittelehtimen kylmäkassissa?
 
Ei ole tullut automaattisesti - pitää kysellä seuraavan huollon yhteydessä. Mittasin välykset ja ei ollut ainakaan vielä "oireillut". Tosin pyörällä ajettu 19tkm ja pääosin rauhallisesti tarmakkia.

Juuri tupsahti postiluukusta takaisinkutsu tolppien takia.
 
Tällänen 'orkkiskuntonen' ällä mallin zxr 750 tuli pilattua faitteroinnilla. Vielä pitäisi ratastuksia muutella ja mittaristo kehitellä jostain. Talvella voisi jonkun perän rakennella ja fattiksen asennella.
-Perä pätkitty (eli poistettu kokonaan)
-Vaimennin lyhennetty
-kottaraisen maski
-katteita ja etulokaria leikelty
-Takavalo ja vilkut päivitetty
-Tupit, kahvat ja peilit päivitetty
-Alumiininen juomapullo paisarina
-Keulaa madallettu 35mm ja..
-...cliparit heitetty yläkolmion yläpuolelle
-Turhia hilppeitä karsittu
-jotain muuta, mitä?
Rupeaa ruoska pikkuhiljaa valmistumaan. Ruma kun mikä, varmasti hyvin paska ajaa, mutta ompahan saanut rakennella.

Muutamia osia vaille valmis. Kiinasta tulossa gps nopeusmittari ja digilämpömittari yms. pientä. Pidemmät kaasuvaijeritkin olisi jees.

IMG_20180309_165436.jpg
 
Päivitellään, trumppa saannut stongaa, kahvoja, valoa, putki ja perus huollon sekä keula on nyt vielä osissa kun stefa alkoi vuotamaan niin huolletaan se keulaki nyt samalla. Niin ja välityksiä lyhensin kun ei noi +250km/h huiput nyt oikein kiinnostanut.

(kuvassa pyörä siis kesken vielä)

f3b78d1f3052c935237d08afcb4f146b.jpg
 
'01 R1 vaihtuui '04 R1:een. Nyt saisi se kesä tulla pian :- )

Edit: jusutuxen mopedista on ainakin helppo tarkistaa eturattaan koko! :- )
 
Kawasakin kaveriksi tuli haettua pienempi kikkailumopo, eli 150cc Pitpro.
Perus huollot ja pientä korjausta tehty. Vielä odottelee uutta (isompaa) kaasaria ja sitten vaan kovaa ajoa.
Motorenkaat ja inner rotor kit olisi vielä hankintalistalla. Tarrasarjankin voisi joskus päivittää..
IMG_20180316_164327.jpg
 
Dax ST50.jpg


Takaisin ketjun aiheseen tällä suomen ainoalla mopo-Daxilla. Honda täyttää ensi viikolla 30v ja ajettu alta neljä tonnii. Saksan tuonti viime talvelta ja rekattu suomen kilpeen 10 päivää sitten. Itse katsastus oli tosi iisi. Katsuri vaivautui katsomaan vaan runkonumeron ja sitten kassan kautta.
 
Pikku poikana PeeVeellä ajellessa sitä vaan haaveili, että joku päivä saisi vihreän Ninjan ja se haave toteutu reilu vuosi sitten. Kawasaki ZX10R löytyy tallista nykyään ja onhan sillä ilo ajaa. Kuva miltä se näyttänyt alkuperäisenä. Tottakai vaihtanut peilit, sliparit, pieni ratastu tehty ja vähän laittanut tarraa kylkeen. Nyt on työn alla teräpunosletkut ja jäähdytys putket vaihdan. Kuva tulee sitten kun on taas kasassa :)



Screenshot_2018-12-09 Kawasaki Ninja ZX-10R '2006– .png
 
Piti ruuvata XThen alkuperäinen etulokari paikalleen, koska lyhennetty heitti kurakelillä kaiken paskan naamalle.
Peltinen, lähemmäs rengasta tuleva lokasuoja löytyy, mutta sille pitäisi askarrella kiinnikkeet.

IMG_20181227_135438755-1280x960.jpg
 
Piti ruuvata XThen alkuperäinen etulokari paikalleen, koska lyhennetty heitti kurakelillä kaiken paskan naamalle.
Peltinen, lähemmäs rengasta tuleva lokasuoja löytyy, mutta sille pitäisi askarrella kiinnikkeet.

IMG_20181227_135438755-1280x960.jpg

Mulla ei ole kumpaakaan:facepalm:



Sateella kastuu joka suunnasta:beye:
 
Viimeksi muokattu:
Ymmärtää sen että oma pyörä rakas, mutta tarviiko se kuva laittaa joka kerta. Tuokin kuva pari viestiä ylempänä edellisen kerran :D
Perkele, niinpäs onki mutta laitettu 10kk sitten niin enhän mä sitä voinut muistaa:facepalm:
 
Piti ruuvata XThen alkuperäinen etulokari paikalleen, koska lyhennetty heitti kurakelillä kaiken paskan naamalle.
Peltinen, lähemmäs rengasta tuleva lokasuoja löytyy, mutta sille pitäisi askarrella kiinnikkeet.

IMG_20181227_135438755-1280x960.jpg

Missä maassa vaikutat ? On ehkä aiemminkin ollut juttua, mutta ei pysty muistamaan :D Mahtavat maisemat.

Mulla ei ole kumpaakaan:facepalm:

Sateella kastuu joka suunnasta:beye:

Tilasin juuri ns. "full fenderin" ja nykyinen on 1/3 (=orggis). Sateellahan aina kastuu joka tapauksessa joka suunnasta, mutta ei enää hakkaa sora ja hiekka kaikkea. Oli kyllä ihan hiekkapuhallettu kaikki filtteristä cooleriin viime kesän jälkeen.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 651
Viestejä
4 542 774
Jäsenet
74 829
Uusin jäsen
Pcbuild

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom