Mopo tytölle?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jarmot
  • Aloitettu Aloitettu
Siitäkin huolimatta millään mittarilla en saa mopoista puhuttaessa 4t koneesta mitään parempia puolia irti, ellei sitten sitä laiskaa äänimaailmaa ja "matalempaa" soundia pidä parempana. Kyllä lapsilla on nykyään paska elämä kun katselee noita kevaripoikiakin niin siellä mennään muna pystyssä jollain 4t 125cc cbr:llä ja ollaan kovaa jätkää, 20v sitten kaikilla oli NSR, TZR tai joku muu kakstahtivehje jotka kulki ihan eri malliin kun nää nykyiset lamalaitteet.
 
Onpa vääristynyt kuva sinulla nelitahtisista. Nelitahtiset ei mitään jäähdytysnesteitä vaadi, vaikka muutamia semmoisiakin markkinoilla on. Venttiileitä ei tarvitse säätää, kuin joskus 5000km paikkeilla, ja se on nopea toimitus ainakin Hondan koneissa. Ei montaa rahaa maksa viedä ammattilaiselle, jos ei rakotulkki omissa käsissä pysy. Kunnossa oleva nelitahtinen ei kyllä käryä käytännössä lainkaan. Loppuunajettu kylläkin, kun alkaa öljyä polttamaan.

Krossivehkeet on aivan eri asia.
2-tahtisessa ei tarvitse sitä venttiiliä säätää ikinä, nelitahtinen haisee ihan samalle pakokaasulle kuin 2-tahtinen vai oletko keksinyt hajuttoman ja savuttoman moottorin?


Harva oikeasti ostaa mitään Hondaa, koska hinta, hinta ja hinta ja edelleen se ammattilaiselle vieminen unohtuu ensimmäisen vuoden jälkeen kun takuu loppuu ja samalla loppuu se vähäinenkin huolto ja vielä harvemmalla on rakotulkkia saatikka että tiedettäisiin miten sitä käytetään.
 
Siitäkin huolimatta millään mittarilla en saa mopoista puhuttaessa 4t koneesta mitään parempia puolia irti, ellei sitten sitä laiskaa äänimaailmaa ja "matalempaa" soundia pidä parempana. Kyllä lapsilla on nykyään paska elämä kun katselee noita kevaripoikiakin niin siellä mennään muna pystyssä jollain 4t 125cc cbr:llä ja ollaan kovaa jätkää, 20v sitten kaikilla oli NSR, TZR tai joku muu kakstahtivehje jotka kulki ihan eri malliin kun nää nykyiset lamalaitteet.

Tämä, mulla oli Yamaha 125 TZR rr missä se 30hv ja se meni kuin pieni eläin ja kaikki 4-tahtiset jäi kuin tikku paskaan seisomaan.

Kaveri yritti viritellä omaa 4-tahti derbiä mutta ei sitä vain saannut kulkemaan.
 
Siitäkin huolimatta millään mittarilla en saa mopoista puhuttaessa 4t koneesta mitään parempia puolia irti, ellei sitten sitä laiskaa äänimaailmaa ja "matalempaa" soundia pidä parempana.

Minä olen tuon hiljaisuuden rankannut mopoissa tärkeimmäksi ominaisuudeksi hajuttomuuden lisäksi, kuin myös alaväännön, joka 2t romuissa on aivan onneton.
 
2-tahtisessa ei tarvitse sitä venttiiliä säätää ikinä, nelitahtinen haisee ihan samalle pakokaasulle kuin 2-tahtinen vai oletko keksinyt hajuttoman ja savuttoman moottorin?


Harva oikeasti ostaa mitään Hondaa, koska hinta, hinta ja hinta ja edelleen se ammattilaiselle vieminen unohtuu ensimmäisen vuoden jälkeen kun takuu loppuu ja samalla loppuu se vähäinenkin huolto ja vielä harvemmalla on rakotulkkia saatikka että tiedettäisiin miten sitä käytetään.

Kaksitahtisessa sitä säätämistä riittää muutenkin. Nelitahti on vaivaton vaihtoehto. Suurin osa mopoista on varustettu Hondan moottorin kopioilla. Ei honda taida mopoja enää valmistaakaan?

Tuskinpa kukaan vuodessa 5000km mopolla ajaa. Eiköhän sen tajua huoltoon viedä, kun ei mopo meinaa enää käynnissä pysyä venttiilivälysten takia.
 
Kaksitahtisessa sitä säätämistä riittää muutenkin. Nelitahti on vaivaton vaihtoehto. Suurin osa mopoista on varustettu Hondan moottorin kopioilla. Ei honda taida mopoja enää valmistaakaan?

Tuskinpa kukaan vuodessa 5000km mopolla ajaa. Eiköhän sen tajua huoltoon viedä, kun ei mopo meinaa enää käynnissä pysyä venttiilivälysten takia.
Laskin juuri et omat koulumatkat oli noin 7500km vuodessa aikoinaan ympäri vuoden. Kerro se vielä kahdella tai kolmella niin saat vuotuiset mopoilut. Enemmän säädin nelaria kuin kakstahtia.
Jos ei asu kilometrin päässä koulusta sen skootterin kanssa (jos nyt puhutaan näistä mopoikäisistä), niin kyllä varmasti monella tulee kilsoja yli 5000. Pelkkää hupiajoakin saa nuori ajettua jo sen verran, jos tykkää.
 
Minä olen tuon hiljaisuuden rankannut mopoissa tärkeimmäksi ominaisuudeksi hajuttomuuden lisäksi, kuin myös alaväännön, joka 2t romuissa on aivan onneton.
Kerrotko että mikä moottori on hajuton? 4-tahtinen haisee ihan samallalailla kuin 2-tahtinen, haju on vain erilainen.
 
Joo o. Tällä track recordilla näköjään ei kannata atk foorumilla keskustella moottorivehkeistä näköjään mitään. Universaalit totuudet muuttuu mielipideasioiksi kun on vänkäämiswn halusta pakko vääntää ja sekoittaa pakkaa.
 
Siitäkin huolimatta millään mittarilla en saa mopoista puhuttaessa 4t koneesta mitään parempia puolia irti, ellei sitten sitä laiskaa äänimaailmaa ja "matalempaa" soundia pidä parempana. Kyllä lapsilla on nykyään paska elämä kun katselee noita kevaripoikiakin niin siellä mennään muna pystyssä jollain 4t 125cc cbr:llä ja ollaan kovaa jätkää, 20v sitten kaikilla oli NSR, TZR tai joku muu kakstahtivehje jotka kulki ihan eri malliin kun nää nykyiset lamalaitteet.
Ja 10v sitten oli Husse, Gassu, Ktm, Hm (siis se Cr:n koneella oleva, ei katulaiska) ja Tm. Niin ja Cagiva Mito sekä Aprilia Rs. Mahtavaa aikaa. Toki nelitahti Cbr oli silloinkin olemassa. Ei ole samanlaista valikoimaa enää tänä päivänä.

Castrolit tai iponet tankkiin, niin ei kärynnytkään. Olihan nelarit aivan perseestä vielä tuossakin kokoluokassa. Onneksi ei yhdelläkään kaverilla ollut nelaria, niin ei tarvinnut odotella.
 
Jos uuden 2-tahti mopon(Minarelli AM6/Rabasa moottori) ostaa niin sillä pitäisi sen 3-vuotta ajaa kohtuu huolettomasti vain kulutusosia, ketjut rattaat jarrupalat vaijerit ja renkaat, uusimalla. Aikoinaan motot.netissä oli kova juttu, kun joku oli ajanut vakiomännällä 30tkm Derbi Sendalla. Yleensä mäntää vaihdettiin 10-15tkm kohdilla, riippuen ajosta. AM6 moottoria uusissa on ainakin Rieju, Drac, Beta, Sherco ja Fantic. Rabasaa Derbi, Gilera ja Aprilia. Noista kun jonkun valitsee, ei voi mennä pieleen.
Halvimmassa päässä näyttäisi olevan KSR merkkinen mopo jossa ilmeisesti on AM6 kopio moottori. Pohjautuu vanhaan Generic Triggeriin, joka oli laadullisesti muita huomattavasti jäljessä. Esim. muovit heikkolaatusia ja jarruosat laadullisesti samaa kuin kiinan vehkeissä.
 
Melko varmasti päädytään tähän: Rieju-mrt-50-sm-madallettu

Samalla olen katsellut vuoden-kahden ikäisiä käytettyjä Draceja, joita itse asiassa saa 4-6tkm ajettuna tonnin Riejua halvemmalla, mutta varsin vähän on matalia versioita tarjolla.

Eli olisiko tuo Rieju sellainen valinta että ei ala harmittamaan? En oikein ole saanut selville spekseistä, että onko siinä tuo AM6.
 
Melko varmasti päädytään tähän: Rieju-mrt-50-sm-madallettu

Samalla olen katsellut vuoden-kahden ikäisiä käytettyjä Draceja, joita itse asiassa saa 4-6tkm ajettuna tonnin Riejua halvemmalla, mutta varsin vähän on matalia versioita tarjolla.

Eli olisiko tuo Rieju sellainen valinta että ei ala harmittamaan? En oikein ole saanut selville spekseistä, että onko siinä tuo AM6.

Juu kyllä on AM6, ja ihan laatupeli.

On kyllä ihan helvetin masentavia pelejä ajaa nuo 6-vaihteiset mopot vakiokuntoisina. Ei kierrä eikä kulje mihinkään. Pari tonnia kun päästelee tukkoisella vakioputkistolla niin savuaakin niin perkeleesti kun koko putki on täynnä palamatonta 2t-öljyä. Mieluummin skootteri jos pitää vakiona ajella.



Mulla oli joskus reilu 10 vuotta sitten tällainen vastaava Pösö (AM6 kone tässäkin), putkesta holkki pois ja 20 kokoa isompi suutin kaasariin ja 80 alueella pysyi liikenteessä autojen mukana. Olipa muuten huoletonta elämä joskus. :D
 
Viimeksi muokattu:
Rieju MRT on hyvä laatu mopo ja AM6 moottorilla. Kaikki mopothan ne laiskoja on, skoottereista lähti prikat pois ja enduro mopoista putkesta kurit. Kyllä moni kaveri ajeli vakiolla, että hyvin niilläkin pärjää.
 
Eikös noissa ole elektronisesti rajoitettu nopeus eli jos raksii kuristukset pois niin kiihtyy vetreämmin mutta ei tule nopeutta liikoja? Vai miten?
 
Eikös noissa ole elektronisesti rajoitettu nopeus eli jos raksii kuristukset pois niin kiihtyy vetreämmin mutta ei tule nopeutta liikoja? Vai miten?

Pakoputkesta löytyy jonkun sortin suppilo/holkki, kaasuttimen pääsuutin on pienempi ja useimmissa sitten kierroksien rajoittamisella hoituu loput. Nopeutta käsittääkseni ei rajoiteta mitenkään.
 
Mutta jos siis rattaisiin ei kajoa niin kuristukset voi ottaa pois pakoputkesta ja imupuolelta ja laittaa isomman suuttimen ja huiput pysyy suunnilleen 50 tuntumassa?
 
Mutta jos siis rattaisiin ei kajoa niin kuristukset voi ottaa pois pakoputkesta ja imupuolelta ja laittaa isomman suuttimen ja huiput pysyy suunnilleen 50 tuntumassa?
Ei pysy. Rajotin on pakko ohittaa, koska se on muotoa on/off. Täystehosena nämä euro4 am6:set menee sen päälle 70km/h. Voit toki pitää sen todennäköisesti hyvin pienen eturissan, joka vähentää huippuja mutta moottori kyllä huutaa tämän jälkeen.

Imupuolta tuskin on rajoitettu. Ostat riejun euro4 derestrict kitin. Siinä on kaikki tarvittava. Älä missään nimessä avaa vakioputkea, vaan vaihdat tilalle kuristamattoman alkukäyrän.

Voihan sitä varmasti laittaa cdi:stä katkaistun piuhan väliin kytkimen.
 
Mulla oli yamaha dt:ssä vain sytkäboksi mikä rajoitti kierrekset 3500rpm, sen kun vaihtoi vakioon mikä tuli pyörän mukana tehtaalta niin rajoitin poistui ja kone kiersi sen 11000rpm ja kulki kutosella 80km/h mittarin mukaan eli varmaan se 70.

Tämä siis ysärillä...
 
Mulla oli yamaha dt:ssä vain sytkäboksi mikä rajoitti kierrekset 3500rpm, sen kun vaihtoi vakioon mikä tuli pyörän mukana tehtaalta niin rajoitin poistui ja kone kiersi sen 11000rpm ja kulki kutosella 80km/h mittarin mukaan eli varmaan se 70.

Tämä siis ysärillä...
OT: nyt puhutaan euro4 vehkeistä. Kamelidetsissäkin oli muuten kuristettu putki.
 
OT: nyt puhutaan euro4 vehkeistä. Kamelidetsissäkin oli muuten kuristettu putki.
Tiedän, lähinnä sitä että tuokin on näköjään muuttunut miten tehoa kuristetaan ja ne päästömääräykset pakottaa kaikki pikku vehkeet todella laihalle seokselle.

Nykyään ensimmäinen temppu on ostaa isompi pää suutin kaasariin.
 
Tiedän, lähinnä sitä että tuokin on näköjään muuttunut miten tehoa kuristetaan ja ne päästömääräykset pakottaa kaikki pikku vehkeet todella laihalle seokselle.

Nykyään ensimmäinen temppu on ostaa isompi pää suutin kaasariin.
Sama periaate siellä taustalla toki on mutta saastelaitteita on tullut lisää. Uusimpana villityksenä seoksen laihentaminen syöttämällä lisäilmaa kaasariin. Aiheuttaa virittäjälle päänvaivaa.

Pääsuutin oli syytä silloin 90-luvullakin toki vaihtaa isompaan, kun putkesta oli revitty ylimmäräiset raudat pihalle. Noihin aikoihin am6:sen vakiosylinteristä sai enemmän voimaa johtuen isommasta pakoaukosta (tosin dt taisi olla pienemmällä aukotuksella kuten myös -98 RX).
 
Sama periaate siellä taustalla toki on mutta saastelaitteita on tullut lisää. Uusimpana villityksenä seoksen laihentaminen syöttämällä lisäilmaa kaasariin. Aiheuttaa virittäjälle päänvaivaa.

Pääsuutin oli syytä silloin 90-luvullakin toki vaihtaa isompaan, kun putkesta oli revitty ylimmäräiset raudat pihalle. Noihin aikoihin am6:sen vakiosylinteristä sai enemmän voimaa johtuen isommasta pakoaukosta (tosin dt taisi olla pienemmällä aukotuksella kuten myös -98 RX).
Mä en koskaan perehtynyt dt sen tarkemmin koska kulki tarpeeksi jo tuolla puolan vaihdolla.

Kaverilla oli sitten pv missä kaikki mahdollinen tehty 80cc kamoilla ja sillä se kuuluisa sakko tutkaan +100km/h vanhalla Hämeenlinnan tiellä, tuli iso rapsu pojalle ja kortti taisi siirtyä muutamalla vuodella eteenpäin tms.
 
Mä en koskaan perehtynyt dt sen tarkemmin koska kulki tarpeeksi jo tuolla puolan vaihdolla.

Kaverilla oli sitten pv missä kaikki mahdollinen tehty 80cc kamoilla ja sillä se kuuluisa sakko tutkaan +100km/h vanhalla Hämeenlinnan tiellä, tuli iso rapsu pojalle ja kortti taisi siirtyä muutamalla vuodella eteenpäin tms.
Kukaan ei vaan ikinä ole nähnyt niitä +100km/h pv sakkoja, vaikka joka kylälle niitä on kymmeniä kirjoitettu :D
 
Kukaan ei vaan ikinä ole nähnyt niitä +100km/h pv sakkoja, vaikka joka kylälle niitä on kymmeniä kirjoitettu :D
No sitä pv:tä eikä muutakaan härveliä enää sille jannulle tullut, sen faija hävitti sen ja sai kortin tosiaan joskus parikymppisenä.
 
Mutta jos siis rattaisiin ei kajoa niin kuristukset voi ottaa pois pakoputkesta ja imupuolelta ja laittaa isomman suuttimen ja huiput pysyy suunnilleen 50 tuntumassa?
Itsellä oli tuollainen rieju, muistaakseni 10 tai 11vm, putken alussa on holkki jossa on todella pieni reikä vakiona niin sitä kun porasi muutaman millin (muistelisin että 10mm tai 11mm terällä) isommaksi mopo kulki noin 50 mutta kiihtyi paljon paremmin eikä tarvinnut suuttimiin koskea. Pikkusiskoni ajoi myöhemmin samalla mopolla ja ei yli 165cm ole tänäkään päivänä ja hyvin sujui hommat vaikka oli normikorkuinen eikä tuo madallettu malli.
 
Mulla oli yamaha dt:ssä vain sytkäboksi mikä rajoitti kierrekset 3500rpm, sen kun vaihtoi vakioon mikä tuli pyörän mukana tehtaalta niin rajoitin poistui ja kone kiersi sen 11000rpm ja kulki kutosella 80km/h mittarin mukaan eli varmaan se 70.

Tämä siis ysärillä...
3500? Joutokäynnille?
 
Sinänsä huvittava threadi, kysytään pikkutytölle mopoa, ja ilmeisesti haussa on skootteri, niin täällä alkaa jäppiset listaamaan omia nuoruuden haaveitaan, ja kinaamaan kuten silloin yläkoulussa :rofl:
Tai ei välttämättä mitään nuoruuden haaveita, voihan ne olla ihan ajankohtaisiakin, eihän täällä ikärajaa ole.

Kyllä se rajoitin on täytynyt olla enemmän kuin 3500.. Kaksitahtimopon normaali tyhjäkäyntikin on yleensä jossain 2500rpm paikkeilla.
 
Minarelli AM6 tyhjäkäynti pitäisi 2000rpm tienoilla aika tarkasti. Jos mekaaniset kuristukset on poistettu, niin jonnekkin 4000-5000rpm tienoille rajoittamalla yleensä noissa kulku loppuu kutosella 50km/h jälkeen. Riippuen tietysti välityksistä.

edit: Motot.netin viritysoppaassahan tuo vanhan DT:n kierrostenrajoitin on mainittu: Yamaha DT50R kuristukset – Motowiki
Tässä niinsanotussa "vanhassa" mallissa ratkaisevin kuristus on rajoitettu CDI-boksi. Mopo ottaa kierroksia vain 4250. (Kierroslukumittarilla katsottu) Tämän kuristuksen poistoon ei ole mitään muuta konstia kuin CDI-boksin vaihto.
 
Minarelli AM6 tyhjäkäynti pitäisi 2000rpm tienoilla aika tarkasti. Jos mekaaniset kuristukset on poistettu, niin jonnekkin 4000-5000rpm tienoille rajoittamalla yleensä noissa kulku loppuu kutosella 50km/h jälkeen. Riippuen tietysti välityksistä.

edit: Motot.netin viritysoppaassahan tuo vanhan DT:n kierrostenrajoitin on mainittu: Yamaha DT50R kuristukset – Motowiki

Kiitos tarkennuksesta, joka tapauksessa kierrokset oli aivan olemattomat ja pienikin ylämäki niin vauhti putosi 30km/h

Sinänsä huvittava threadi, kysytään pikkutytölle mopoa, ja ilmeisesti haussa on skootteri, niin täällä alkaa jäppiset listaamaan omia nuoruuden haaveitaan, ja kinaamaan kuten silloin yläkoulussa :rofl:
Tai ei välttämättä mitään nuoruuden haaveita, voihan ne olla ihan ajankohtaisiakin, eihän täällä ikärajaa ole.


Kyllä se rajoitin on täytynyt olla enemmän kuin 3500.. Kaksitahtimopon normaali tyhjäkäyntikin on yleensä jossain 2500rpm paikkeilla.

Kai sitä saa ukot mopoaikoija muistella? Aloittaja kun jo mopon kerta löysi. :tup:
 
Viimeksi muokattu:
Ei haussa ole skootteri vaan supermoto. Aloittaja arpoo tällä hetkellä Riejun ja Dracin välillä. Suunilleen samaan rahaan saisi kumman vain. Iskän toivomus ja ehdotus on skootteri, mutta tyttö haluaa vaihdemopon.
 
Ootko uutta vai käytettyä ostamassa? Budjettia täytynee venyttää yli 2k€ jos uuden meinaa ostaa. Jos on mekaanisissa asioissa peukalo keskellä kämmentä niin uusi on parempi vaihtoehto. Jos männänvaihto jne. ei pelota niin käytetyllä säästää kyllä rahaa
 
Ei haussa ole skootteri vaan supermoto. Aloittaja arpoo tällä hetkellä Riejun ja Dracin välillä. Suunilleen samaan rahaan saisi kumman vain. Iskän toivomus ja ehdotus on skootteri, mutta tyttö haluaa vaihdemopon.
Rieju ja Drac näyttäisi olevan hyvin pitkälti sama mopo. Ainoat erot mitä huomasin oli etuvalo, vilkut, rekisterikilven teline, jarrusatulat ja etulokasuoja. Näköjään varaosiakin myydään Rieju/Drac merkeille samaa.
Eli valitse se kumpi miellyttää tyttöä enemmän tai kumpi miellyttää maksajan kukkaroa.
 
Nyt on ostopäätös tehty ja Drac RX LOW on se mihin koeistumisten perusteella päädyttiin. Uutena liikkeestä vaikka vähän kirpaisikin. Työkalut sinänsä pysyy hyvin kädessä mutta kun ostotilanteessa en pysty kokemattomuuttani arvioimaan kuntoa niin käytetyssä olisi voinut tulla tehtyä heikotkin kaupat.

Kiitos paljon avusta ja neuvoista. Tulen varmasti vielä kaikenlaista kyselemään kun meidän perhe nyt siirtyy 'motoristien' kerhoon. Tarttee varmaan ottaa tatuointi kyynärvarteen tytölle ja mullekin.

RX_Low.jpg
 
Tosta ko yksilöstä en tiä mitään mutta siinä näyttäis olevan paisari joten toivottavasti se nyt on sitten se 2t.

Nyt viä tehari kiinni ja ai että, nuoruuden parhaat vuodet saa alkaa kun pääsee kyykyttämään nörttipoikien 4t moppeja.
 
Tosta ko yksilöstä en tiä mitään mutta siinä näyttäis olevan paisari joten toivottavasti se nyt on sitten se 2t.

Nyt viä tehari kiinni ja ai että, nuoruuden parhaat vuodet saa alkaa kun pääsee kyykyttämään nörttipoikien 4t moppeja.

Munarallin kone näyttäis olevan eli 2t
 
Rieju ja Drac näyttäisi olevan hyvin pitkälti sama mopo. Ainoat erot mitä huomasin oli etuvalo, vilkut, rekisterikilven teline, jarrusatulat ja etulokasuoja. Näköjään varaosiakin myydään Rieju/Drac merkeille samaa.

Katsoin liikkessä Drac 125:n tyyppikilpeä ja siinä luki Rieju. Siitä johtunee yhteneväisyydet. :D
 
Katsoin liikkessä Drac 125:n tyyppikilpeä ja siinä luki Rieju. Siitä johtunee yhteneväisyydet. :D
Niin muistan myyjän sanoneen, että samasta tehtaasta tulee Drac ja Rieju, kun veljelle käytiin Drac Supermoto Pro Limitediä katsomassa.
 
Tänään tuli Drac ja on kyllä mukava vehjes. Onko jotain suosituksia 2t öljystä mikä tuoksuu mahdollisimman vähän? Ei tuo nytkään tolkuttomasti käryä mutta mielellään minimoisi käryt.
 
Tänään tuli Drac ja on kyllä mukava vehjes. Onko jotain suosituksia 2t öljystä mikä tuoksuu mahdollisimman vähän? Ei tuo nytkään tolkuttomasti käryä mutta mielellään minimoisi käryt.

Omista skootteriajoista ( 20 vuotta sitten ) on jäänyt mieleen, että Teboilin 2T Bike olisi ollut melko hajuton tuote muihin Tarjoustalosta / Hong Kongista saatuihin öljyihin verrattuna.
Edit. Nykyisin olen käyttänyt pienkoneissa ja mikroautossa Mobil Extra 2T, eikä siinäkään ole ollut paha tuoksu.
 
Viimeksi muokattu:
2t koneiden kohdalla ei kannata öljystä tinkailla. Ite käytän mopoissani (2t & 4t) Motulin öljyjä kaikessa, vaikka hinta kirpaisee, niin laatu ratkaisee. Ja Motonetis 2t Motul alle kympin litra.
Nua Teboilin kolmen euron öljyt on ihan jätettä ja noita käyttäen saapi odottamattoman konerempan nopeasti aikaseen.
 
Tänään tuli Drac ja on kyllä mukava vehjes. Onko jotain suosituksia 2t öljystä mikä tuoksuu mahdollisimman vähän? Ei tuo nytkään tolkuttomasti käryä mutta mielellään minimoisi käryt.
Aikalailla taitaa täyssynteettiset olla hyvällä tasolla, oli valmistaja sitetn Castrol, Motul, jne. Ite käytin puolsynteettistä ku olin halpa, se kyllä tuoksui jonkun verran.
 
Tänään tuli Drac ja on kyllä mukava vehjes. Onko jotain suosituksia 2t öljystä mikä tuoksuu mahdollisimman vähän? Ei tuo nytkään tolkuttomasti käryä mutta mielellään minimoisi käryt.
Castrolia ja Iponea käytettiin mopoissa ja kevareissa. Ipone "tuoksuu mansikalle".
 
Käväisin Motonetista tötsän tuota kympin Motulia. Kokeillaan nyt sillä.

Vähän mietiskelin noita luokituksia kun ohjekirja mainitsee JASO FC ja API TC. Purkin kyljessä lukee API TC ja ilmeisesti JASOa tarkoittava FD.
 
Mopoon riittää oikeastaan ihan mikä vain 2t-öljy. Hyvä öljy on esimerkiksi Teboilin 2t-bike synt. noin 7e/l. Se täyttää jo vaativimmat 2t-öljyn luokitukset. JASO ottaa huomioon mahdollisimman vähäisen kärytyksen.
Ei se kone siitä hajoa että siellä on "kuraöljyä". Siitä se hajoaa kun öljyä ei ole ollenkaan.
Mitä eroa noilla kalliimmilla öljyillä sitten peruskäyttäjä huomaa on se että ne kalliimmat tulevat nesteenä ulos pakoputkesta. Eli takavanne, lokarit yms. ovat öljypisaroiden peitossa aina. Halvemmat öljyt (esim. mainitsemani Teboil) palaa pakoputkeen tai sylinteriin ja kerää karstaa sinne enemmän. Karstaa ei parissa vuodessa niin paljoa kerry että siitä jotain ongelmia tulisi.
Erittäin tärkeää on pitää huolta että öljytankissa on öljyä. Ilman 2t-öljyä koneen saa rikki. Sille on todennäköisesti joku varoitusvalokin mittaristossa, mutta varmempaa on vaikka kerran viikkoon täyttää se säiliö. Samalla tulee seurattua että öljyä myös häviää säiliöstä. Öljypumppuun tai muuhuun systeemiin saattaa tulla vika ettei annostele öljyä, eikä siitä silloin ole hyötyä.
 
Jotkut sepät poisti tuorevoitelujärjestelmiä käytöstä omassa nuoruudessani ja sekoittivat öljyt bensaan. Ehkä ei olisi kannattanut, kun ei ilmeisesti osattu laskea seossuhdetta, kun useammalla leikkasi kone kiinni. Omassa mopossa tai "surullisen kuuluisassa" leipuri Husqvarnassa ei ollut ikinä ongelmia tuorevoitelujärjestelmän kanssa. Husqvarna leipoo legenda taisi tulla niiltä, jotka moottorijarruttelivat koneet paskaksi.
 
Oma kokemus on että kun tarjolla on jälkikasvulle ollut monentyyppistä kaksipyöräistä laitetta, ovat suurimman suosion kohdanneet ne joissa on ollut eniten ja kätevimmän mallista lukittavaa tavaratilaa, jonne mahtuu jalkapallot, kypärät, vaatteita, ostoksia, yms. sekalaista tavaraa.

Onnittelut silti makeasta valinnasta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 640
Viestejä
4 537 678
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom