Moottoriöljyn vaihto - imemällä vai alas laskemalla?

Aikanaan näitä tuli ite vaihdettua, mutta nykyään ei jaksa, kun vaihtotyöstä maksaa 35€, varsinkin kun yhdessä autossa suodatin moottorin takana eikä yläkautta pääse käsiksi. Öljyt ja suodattimet motonetista vien mennessäni.
 
main-banner-animation-hex.gif

EZ Oil Drain Valve- The Easiest Oil Change!
Fumoto® USA | Quick and Easy Engine Oil Drain Valves

sta_sump_plug_kit.jpg

Stahlbus Oil Drain Valve
Onhan noita, varmaan ihan käteviä.

Onko näistä kellään kokemuksia?
 
Anteeksi, mutta miksi haluat imeä öljyt?
Miksi ihmeessä joku haluaa turhaan mennä auton alle? Tämä tietenkin vain siinä tapauksessa että homma onnistuu sekä ala- että yläkautta. Minä en ainakaan nosta autoa vaihtaakseni öljyt, jos kone on tikun reiästä imettävää mallia ja suodattimen vaihto yläkautta - kuten melkein kaikki omat ja lähipiirin perusautot ovat olleet. Alkeellisella käsipumpullakin yläkautta vaihtaminen on helppoa, siistiä ja mukavaa. Jo pelkästään se, ettei tarvitse ryömiä ja maata tai edes olla auton alla, oli mikä nosturi tahansa, on huomattava etu. Kipeälle selälleni löytyy tarpeeksi käyttöä, jos pitää tehdä joku oikeasti koneen alle menemistä vaativa homma.

Huomaa myös, että oikeaoppisesti valutettaessa kuparitiiviste vaihdetaan ellei nyt joka kerta niin säännöllisesti. Kuinka monella Tee Itse -jormalla edes on niitä prikkoja tai on koskaan kuullut moisesta?
 
Huomaa myös, että oikeaoppisesti valutettaessa kuparitiiviste vaihdetaan ellei nyt joka kerta niin säännöllisesti. Kuinka monella Tee Itse -jormalla edes on niitä prikkoja tai on koskaan kuullut moisesta?

Ei tarvitse oikeasti vaihtaa käytännössä ikinä. Korjaamoille hyvä lisä myydä vitosen tiiviste joka vaihdolle.
 
Kuin myös vettä ja jäätä, niin voi huonolla säkällä haljeta koko laitos.
Tietääkseni tämä on varsin harvinainen vikaantumismekanismi myös työkoneissa, joissa on öljypohjasta jopa metrejä ulottuva, jopa aina paikallaan oleva tyhjennysputki. Henkilöautossa kyllä varsin tarpeeton varuste - ei helpota alakautta vaihtoa juurikaan koska se käy muutenkin valmisteluineen työstä, ja yläkautta vaihtaminen on keksitty. Ellei sitten rakennetta muuten suunnitella helpon TI-vaihdon ehdoilla siten, että tyhjennys tulee letkulla suoraan alasuojan ohi kätevästi astiaan sotkematta, ja hana avattavissa yläkautta. Ei kuulosta realismilta.

Ajoleikkurissa jo tuo pelkkä tyhjennyshana olisi ihan ehdoton, kunhan se varmistetaan vahinkoa, pientä källiä ja tärinää vastaan oikeaoppisesti. Yleensä kaiketi sillä varuste jätetään pois, kun maksaisi varmaan $3 ja sehän on katteesta pois. Pelkkä tyhjennysproppu melkein päin runkoa seurauksena. Vittumainen avattava ja vaikeasti varoen kiristettävä, ja sotku joka kerta. Todellinen suunnittelun kukkanen.
 
Ei tarvitse oikeasti vaihtaa käytännössä ikinä. Korjaamoille hyvä lisä myydä vitosen tiiviste joka vaihdolle.
Enpä minäkään ole vaihtanut juuri koskaan, mutta oikeaoppisesti kuparitiivisteitä kuuluisi vähintäänkin välillä hehkuttaa. Toisaalta aivan tavatonta ei ole, että öljyproppu vanhassa romussa vähän tihkuu, mutta eihän jengi sitä muilta vuodoilta huomaa. ;)

Oikeastihan kupariprikka ei käytännössä maksa mitään. Ei kannata ostaa merkkivaraosana. Korjaamohan tekee minkä tekee ja laskuttaa minkä laskuttaa. Hintatasoon ei vaikuta se, millaisia kaunokirjallisia keinoja laskutuksessa käytetään. Öljykin voidaan myydä 20 euroa litra sen sijaan, että laskutettaisiin enemmän tunteja tai nostettaisiin tuntiveloitusta, tahi pyydettäisiin tietyn öljytilavuuden öljynvaihdosta vaikka kiinteä palkkio plus suodatin. Samoin se kuluttajahinnaltaan 8 euron suodatin voidaan öljynvaihtohuollon laskuun eritellä yhtä hyvin 5 kuin 40 euron hintaan.
 
Imulla saa kuulemma paremman tuloksen.

Näin minäkin olin kuullut, mutta käytännössä tulos oli 50/50. Imulaittella sai kyllä suodinkotelosta jämät pois jotka eivät painovoimaisesti poistuisi, mutta sokkona tuon letkunpätkän vieminen öljypohjan alimpaan kohtaan on täysin mahdotonta. Molempi parempi.

Hmm mekaanikkona tää kuulostaa vaan öljyvaihdolta with extra steps :D

Raskaampaan kalustoon toki toimii hyvin, koska jäljelle jäänyt öljy on niin pieni määrä suhteessa öljymäärään. Aika iso ero jos on 0,2L vanhaa öljyä sekoitettuna 4L vs 40L. Itse kokeilin omaan autoon pari vuotta sitten ja jää just pari desii jäljelle + että kummiskin joutuu nostaa autoa kun filtteri pitää vaihtaa. Jos oikeasti haluaa että on mukavampi vaihtaa ne öljyt niin vie jonnekkin huoltamolle ja maksaa sen 0.5h työn mitä ne yleensä veloittaa. Omat öljyt ja filtterit mukaan jos haluaa olla varma että oikeet nesteet autolle :)
Jos auto on suodattimen vaihdon takia nostettava, niin sittenhän propusta valuttaminen on toki helpompaa, varsinkin kun käyttämäni imuvälineistö ei ole mitään ammattilaistasoa. Muuten käytän imua, jos ja kun tikunlävestä pääsee hyvin pohjalle. Aina on saatu vaihdettua suuri osa.

Olen päätynyt siihen, että en yksinkertaisesti välitä jos vanhaa jää. Tämä siis koskien vanhoja käyttöautoja, joihin ylipäänsä jotain TI-huoltoa tehdään. Jos tulee jokin arvokkaampi harrastepeli, täytyy miettiä tarkemmin tapauskohtaisesti. Uudemmissa liikkeessä huollettavissa - joskus harvoin kun niitä köyhän taloudessa on - ongelma N/A, ja traktoriin vaihdan tietenkin valmistajan ohjeen mukaan valuttaen.

Vaikka perusauton esim. neljän litran tilavuuteen jäisi 0,4 litraa vanhaa öljyä, niin entä sitten? Tuskin se voiteluominaisuuksiltaan on niin huonoa että 10% pitoisuus aiheuttaisi välittömän kiinnileikkaamisen, koska moottoriahan on juuri käytetty melko pitkään 100% osuudella sitä samaa vanhaa öljyä. Jos tämä arveluttaa, niin vaihtoväliä kannattaisi mieluummin lyhentää kuin murehtia tippoja. Niinhän valmistajan ohjeissa usein "vaativiin oloihin" neuvotaankin.

Jos siellä öljyssä on jotain paskaa, se menee filtteriin ennen ja jälkeen vaihdon kuten aina muutenkin. Jos siellä on jotain isoja klönttejä, niin eihän kumpikaan vaihtotapa takaa sitä että ne saataisiin pois - ja ne voivat olla seuraus eikä syy jos puhutaan katastrofisesta viasta. Siellähän ne hengaavat aina muuten kuin ison rahan kilpakoneissa, jotka avataan joka huoltovälillä.
 
Vaikka perusauton esim. neljän litran tilavuuteen jäisi 0,4 litraa vanhaa öljyä, niin entä sitten? Tuskin se voiteluominaisuuksiltaan on niin huonoa että 10% pitoisuus aiheuttaisi välittömän kiinnileikkaamisen, koska moottoriahan on juuri käytetty melko pitkään 100% osuudella sitä samaa vanhaa öljyä.

No näihän se on, mutta mä en saanu citikasta kuin puolet jos sitäkään öljystä imemällä ulos, joten loppu ainakin siihen omat kokeilut. En mä tiedä mikä loiskelevy tms siellä oikeen on tikun putken alla.. Jatkossa aina alakautta.
 
No näihän se on, mutta mä en saanu citikasta kuin puolet jos sitäkään öljystä imemällä ulos, joten loppu ainakin siihen omat kokeilut. En mä tiedä mikä loiskelevy tms siellä oikeen on tikun putken alla.. Jatkossa aina alakautta.
Sama juttu kävi Mazdassa. Ensiksikin tikun rööri oli tavallista pienempi ja toiseksi sieltä ei päässyt lopulta ihan pohjalle asti. Useimmiten on toiminut imemällä ja jos suodatinkin on huoltoystävällinen tai vittumainen mutta pakosta yläkautta, niin sitten pumpataan. Yleensä näin on.
 
Voin antaa sellasen vinkin, että jos teillä ei ole kunnon tunkkia, niin menkää jonnekin tee se itse hallilliselle huoltsikalle vaihtamaan ne öljyt. Oon kerran vaihtanut yläkautta ja jo pelkästään sen öljypaskaisen pumppuhärvelin käsittely ja säilyttely vituttaa kun öljy muussa tapauksessa valuu ihan ominensa tuolta alakautta. En oikein muutenkaan käsitä miten sellanen pumppailu yläkautta olisi muka oikeesti helpompaa kuin alakautta, ellei asu jossain kerrostalossa ja se oma parkkiruutu on ainoa työskentelypaikka. Monissa autoissa lisäksi se suodatin on helpompaa vaihtaa alakautta.

Käytännössä kaikissa autoissa, oli sitten etu tai takaveto on tunkkauspaikka keulan alla niin että perus hallitunkilla saa koko keulan ylös sit vaan parit varmistuspukit alle, ämpäri alle, tulppa auki ja suodatin irti. Tunkkaustoimenpide tottuneelle on kyllä pienempivaivainen kuin se että alkaa pumppaamaan etenkin jollain käsipumpulla yläkautta niitä öljyjä.
 
Käytännössä kaikissa autoissa, oli sitten etu tai takaveto on tunkkauspaikka keulan alla niin että perus hallitunkilla saa koko keulan ylös sit vaan parit varmistuspukit alle, ämpäri alle, tulppa auki ja suodatin irti. Tunkkaustoimenpide tottuneelle on kyllä pienempivaivainen kuin se että alkaa pumppaamaan etenkin jollain käsipumpulla yläkautta niitä öljyjä.

No, omasta puolestani voin todeta että teoriassa homma toimii juurikin noin, mutta käytännössä se öljynvaihdon kohteena oleva 500tkm ajettu 15-vuotias dieselauto on tihkuttanut öljyä jo ainakin viimeisen 5 vuotta vähän joka välistä ja sen johdosta pohjamuovit (jotka pitää purkaa pois jotta pääsee proppuun käsiksi) ovat aivan äärettömän paskaisia ja hankalia käsitellä yksin pelkän tunkin varassa, bonuksena toki myös ruuvit ja mutterit ruostuneet kiinni ja niiden kanssakin saa äheltää. Tässä yksi hyvä syy lisää jonka vuoksi halusin kokeilla tuota yläkautta vaihtamista..
 
No, omasta puolestani voin todeta että teoriassa homma toimii juurikin noin, mutta käytännössä se öljynvaihdon kohteena oleva 500tkm ajettu 15-vuotias dieselauto on tihkuttanut öljyä jo ainakin viimeisen 5 vuotta vähän joka välistä ja sen johdosta pohjamuovit (jotka pitää purkaa pois jotta pääsee proppuun käsiksi) ovat aivan äärettömän paskaisia ja hankalia käsitellä yksin pelkän tunkin varassa, bonuksena toki myös ruuvit ja mutterit ruostuneet kiinni ja niiden kanssakin saa äheltää. Tässä yksi hyvä syy lisää jonka vuoksi halusin kokeilla tuota yläkautta vaihtamista..

Tee pohjamuoviin öljyropun kohdalle reikä.
 
Monesti sen imurin letku on kerälle rullattu -> öljypohjassa se kiertää pohjan kautta ja nousee taas ylös.
Eli sitä letkua ei saisi tunkea sinne sisälle "kaikki mitä saa" mentaliteetilla.
Ja letkua toki pitää yrittää suoristella sen mitä pystyy.

Öljypropun kuparitiiviste tulee suodattimen mukana joissakin merkeissä (suodatin). Ihan motonetinkin suodattimissa joissakin; ei kaikissa.
Kantsii kurkkia tai muuten selvittää, jos napostelee. Muutenhan niitä saa kourallisen kolikolla jostain varaosaliikkeestä.

Ja se öljyn laatu on normaaleilla vaihtoväleillä varsin hyvää vaihdon kohdallakin. Jos sinne nyt jotain jää, niin ei haittaa. Siis jos puhutaan öljyn voitelusta ja paineenkestosta yms.
Totaaliväljä vanha romu sitten erikseen, mutta yleisesti on varsin toimivaa öljyä väristä huolimatta.
Se öljy kirkastetaan sinne kanisteriin lisäaineilla, että siitä väristä nyt ei kannata sen enempää ressata.

Eli ylä- tai alakautta: ei taida juuri vaikuttaa, kunhan vain vaihtaa.
 
Sen lirun mitä imemällä jää voi "laimentaa" (miten hyvin sitten oikeasti sekoittuu) jos öljyä on ostettu ylimääräistä. Itsellä jää 1-3 litraa yli riippuen mitä öljyä ostaa.
Saisin tietty kahta eri merkkiä ostamalla vaaditun 9 litraa mut ei neuroosit anna myöden.
 
En ainakaan omassa autossa ala imemään, kun öljyt saa vaihdettua alakautta ilman tunkkia hetkessä.
Kuparitiivistettä en ole ikinä vaihtanut/hehkuttanut ja ei ole kuparitiivisteen takia vuotanut.
 
Kylläpä täällä saa kuulostamaan vaikealta tuo imulaitteella imeminen :lol:

Oma imulaitteen letku menee pohjaan saakka, saa kopisteleltua öljypohjaa helposti.

Hyvin on saanut noin 15 vuoden aikana vaihdettua jokainen kerta itse öljyt ja yksikään ei ole leikannut kiinni. 15-20 tonnin välein öljyt.

Ai niin, ja öljyinä käytän Tokmannin dpf ystävällistä eurolia ja fordin omaa 5€/l öljyä.

Hyvin on pelannut, ja ei ole aikomusta vaihtaa tapoja.
 
Nostetaas vähän. Mikäs olisi hyvä pumppu peräöljyjen vaihtoon? Mielellään eli yli 50e maksava, ois kiva jos sama kävisi esim. jarrunesteiden yms muiden litkujen imeskelyyn.

Edit: Oisko tollanen hyvä? Tilavuus tosin vois olla litran. Imupumppu, kaksitoiminen
 
Viimeksi muokattu:
Huomaa myös, että oikeaoppisesti valutettaessa kuparitiiviste vaihdetaan ellei nyt joka kerta niin säännöllisesti. Kuinka monella Tee Itse -jormalla edes on niitä prikkoja tai on koskaan kuullut moisesta?

No mä olen nyt käyttänyt saman kupariprikan n.28 kertaa ja hyvin pitää.. :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Omassa kakkosautossa on pohjat kierteet melkein paskana kun on joku joskus huonosti vaihtanut ja ajettu yli 400tkm niin en viitsi uuteen öljytpohjaankaan sijoittaa, tästä syystä ostin tuollaisen 24,90e imurin motonetistä ja tuntuu toimivan sen mitä pitää.
 
Bemarissa kun ostaa suodattimen niin siinä yleensä tulee se kupariprikka mukana.. On niitä muutenkin jostain pussillinen kertynyt, varmaan tosin ois hyvä se pulttikin välillä vaihtaa.
 
Omassa kakkosautossa on pohjat kierteet melkein paskana kun on joku joskus huonosti vaihtanut ja ajettu yli 400tkm niin en viitsi uuteen öljytpohjaankaan sijoittaa, tästä syystä ostin tuollaisen 24,90e imurin motonetistä ja tuntuu toimivan sen mitä pitää.

Onko siinä joku alumiininen öljypohja? Peltisessä vaatii jo yritystä saada kierteet paskaksi.. :hmm:
Jos se auto on muutenkin "vanha paska", niin romikselta voisi saada toisen pohjan ihan sopuhintaan.
Entä millainen homma olisi tehdä uudet kierteet?
 
Nostetaas vähän. Mikäs olisi hyvä pumppu peräöljyjen vaihtoon? Mielellään eli yli 50e maksava, ois kiva jos sama kävisi esim. jarrunesteiden yms muiden litkujen imeskelyyn.

Edit: Oisko tollanen hyvä? Tilavuus tosin vois olla litran. Imupumppu, kaksitoiminen
Tuon tapaisella ainakin hondaan täyttyi peräöljyt https://www.247tavaratalot.fi/autotarvike/imuvaihtaja-30cc/p/6438152028797/ menee suoraan öljypulloon kiinni ja vanhathan valutetaan ulos.
 
2011 2.2 I-DTECK Honda CR-V:ssä ei onnistunut imuvaihto. Bilteman imurin ohuinkaan letku ei mene tikun reikään kuin n.20cm, jokin este siinä tulee heti. Onko joku tässä onnistunut? Tottunut yläkautta vaihtamaan aiemmassa 1.9tdi Skodassa.

Nyt joutuu peltipohjapanssarin irroittamaan vaihdossa..
 
2011 2.2 I-DTECK Honda CR-V:ssä ei onnistunut imuvaihto. Bilteman imurin ohuinkaan letku ei mene tikun reikään kuin n.20cm, jokin este siinä tulee heti. Onko joku tässä onnistunut? Tottunut yläkautta vaihtamaan aiemmassa 1.9tdi Skodassa.

Nyt joutuu peltipohjapanssarin irroittamaan vaihdossa..

Monesti noissa imuvaihtajissa on noita kumisia adaptereita mukana, kokeiles tuleeko öljyt pihalle kun imet tikun putkesta, näin ainakin w203 diesel-merssu suunniteltu, eli letkua ei työnnetä sinne putkeen, vaan liitetään putkeen.
 

Ostin laatikon öljynvaihtoa/täyttöä varten ja sen jälkeen ollut vaan roskaöljypumppuna. Hyvä kapistus.
Kiinasta saa samaa noin 15€ hintaan.
 
2011 2.2 I-DTECK Honda CR-V:ssä ei onnistunut imuvaihto. Bilteman imurin ohuinkaan letku ei mene tikun reikään kuin n.20cm, jokin este siinä tulee heti. Onko joku tässä onnistunut? Tottunut yläkautta vaihtamaan aiemmassa 1.9tdi Skodassa.

Nyt joutuu peltipohjapanssarin irroittamaan vaihdossa..
Accordista (sama kone)vaihtanu vuosia yläkautta.Siinä putkessa on kyllä alussa joku reuna,mutta menee kyllä pohjaan asti kun vähän aikaa pyrittelee letkua.
 
Laita suosiolla se kuivasumppu niin on helppo vaihtaa öljyt :D

Mutta siis jos imuttelet ja sinne jää se litra vanhaa, niin itse tekisin niin että lyhentäisin öljynvaihtoväliä sen neljänneksen, jos tilavuus on siis 4L. Eli 1/4 jää vanhaa.

Eikös näin tekemällä tule pidemmällä aikavälillä vaihdettua yhtä paljon uutta öljyä. Eli 30tkm välein 3L tai 40tkm välein 4L. Eikös esim. 120tkm matkalla tulisi vaihdettua 12L öljyä jokatapauksessa.

Tosin jos sinne jää se litra vanhaa tavaraa, niin kone ei ikinä näe yhtä puhdasta öljyä kuin jos saisi sen 4L pihalle. Mutta kun vaihtoväli on lyhyempi, se ei näe sen likaisempaa öljyä.

Menee jo liian vaikeeksi näin lauantai-illan mietiskelyksi
 
Jees, kokeilin uudestaan ujuttaa tuota imuletkua Hondan Dteckiin ja kyllähän se sinne tosiaan upposi pohjaan saakka kun vähän herkutteli Kiitos tookke:lle.
Kerran vuodessa ajattelin vaihtaa moottoriöljyt alakautta vaihteistoöljyn vaihdon yhteydessä ja välivaihdot teen yläkautta. Suodattimen saa myös yläkautta vaihdettua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 638
Viestejä
4 537 573
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom