Moottorinvaihto ja muutoskatsastus?

Lolladin

Paras nisti
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
36
Niin olis tommonen pirssi johon vaihdettu orkkis diiselin tilalle turbodiesel -kone.

Tehonlisäystä on tullut ehkä 10-20hp. Ja saman verran prosenteissa.

Mites tuo muutoskatsastus? Vai revinkö turbon pois ja käyn leimalla. :kahvi:
 
"Muutama" oleellinen tieto puuttuu: merkki, malli, moottori, vuosimalli?

Jos on alle euro 2, niin riittää että ko. ajoneuvosta on penkkilappu, ettei teho nouse yli 20% alkuperäisestä ja että päästötesti menee läpi.

Teho voi olla myös mallisarjan tehokkain + 20%, mutta silloin jarrut täytyy vastata mallisarjan verrokkiajoneuvon jarruja.
 
"Muutama" oleellinen tieto puuttuu: merkki, malli, moottori, vuosimalli?

Jos on alle euro 2, niin riittää että ko. ajoneuvosta on penkkilappu, ettei teho nouse yli 20% alkuperäisestä ja että päästötesti menee läpi.

Teho voi olla myös mallisarjan tehokkain + 20%, mutta silloin jarrut täytyy vastata mallisarjan verrokkiajoneuvon jarruja.
Volkswagen Caddy -97. Ennen oli vaparidiiseli, nyt Golfista 1.9TD.

Voi kyllä olla että repaisen turbon pois katsastukseen. :kahvi:
 
Volkswagen Caddy -97. Ennen oli vaparidiiseli, nyt Golfista 1.9TD.

Voi kyllä olla että repaisen turbon pois katsastukseen. :kahvi:
Se on ihan sama otatko turbon pois, jos huomaavat vaihdon. Näyttääkö tuo käytännössä samalta, eikä tarvinut tehdä uusia moottoritukia?
 
Se on ihan sama otatko turbon pois, jos huomaavat vaihdon. Näyttääkö tuo käytännössä samalta, eikä tarvinut tehdä uusia moottoritukia?
Sehän on käytännössä sama kone, turbolla vaan. On ilmeisesti mennyt ihan heittämällä. Toki konepellissä on joku aukko turbon takia.

En ole projektia vielä hakenut/käynyt katsomassa.
 
En ollut asiaan perehtynyt. On minullakin eri kone kuin otteessa, mutta sitä ei huomaa kuin expertit, lohko on vain hieman korkeampi, mutta muuten näyttää täysin samalta. Etu on 0,3l isompi koko ja aina on mennyt läpi.
 
"Muutama" oleellinen tieto puuttuu: merkki, malli, moottori, vuosimalli?

Jos on alle euro 2, niin riittää että ko. ajoneuvosta on penkkilappu, ettei teho nouse yli 20% alkuperäisestä ja että päästötesti menee läpi.

Teho voi olla myös mallisarjan tehokkain + 20%, mutta silloin jarrut täytyy vastata mallisarjan verrokkiajoneuvon jarruja.
Eikös tuo ole Euro 2 -auto, jos tätä oikein tulkitsin:


BSml8zb.png



Eli pitäis riittää ku katsastusasemalla mitataan päästöt ja vien sinne dynotodistuksen. Pumppua säätää pienelle niin dynotehot saattaa olla vakion luokkaa. :comp:
 
Eikös tuo ole Euro 2 -auto, jos tätä oikein tulkitsin:


BSml8zb.png



Eli pitäis riittää ku katsastusasemalla mitataan päästöt ja vien sinne dynotodistuksen. Pumppua säätää pienelle niin dynotehot saattaa olla vakion luokkaa. :comp:
Kerro miten päädyit tulkintaasi?
 
Jep, jos autosi on valmistettu 1997 ja Euro 2 -luokka on otettu käyttöön 1998, niin looginen päättely kertoisi, että autosi ei ole Euro 2.

Itse aiheesta en tiedä mitään :geek: mutta eikö tässäkin päde se, että mitä vaan saa tehdä, kun ei jää kiinni
 
Ei ne katsastajat ny ihan uunoja ole. Ihmettelen jos eivät kuule että on turbolla. Yrittäisin kyllä otteeseen saada, ei välttämättä mikään pikku jumppa ottaa irti ja saada toimimaan ilman.
 
Ei ne katsastajat ny ihan uunoja ole. Ihmettelen jos eivät kuule että on turbolla. Yrittäisin kyllä otteeseen saada, ei välttämättä mikään pikku jumppa ottaa irti ja saada toimimaan ilman.

no esikammio-dieselin ollessa kyseessä, on kuitenkin todennäköisestä se toimii ihan yhtä hyvin ilman turboa kuin turbon kanssa. syöttöpumpun perussäädön ruuvaus vaan suurinpiirtein sopivaksi niin ettei savuta ja ahdonalainen syötönlisäys pois käytöstä (letku umpeen)
 
no esikammio-dieselin ollessa kyseessä, on kuitenkin todennäköisestä se toimii ihan yhtä hyvin ilman turboa kuin turbon kanssa. syöttöpumpun perussäädön ruuvaus vaan suurinpiirtein sopivaksi niin ettei savuta ja ahdonalainen syötönlisäys pois käytöstä (letku umpeen)

Jaa no sitten ei niin paha jos ei ole mitään antureita valittamassa. Olettaen tietty että turboon pääsee käsiksi kätevästi ja pako/imusarjat saa käännettyä uuteen suuntaan eikä joka kerta tarvitse uusia mitään kalliita tiivisteitä?
 
Koska kyseistä autoa on tehty turbolla pidemmän päälle paras ratkaisu olisi katso että jouset ja jarrut vastaavat sellaista ja muutoskatsastaa menopeli.
Volkswagen Caddy – Wikipedia
Tämä on se avolavamalli joten ei ole tehty turbona. Tässä turbokoneessa on vakiona aika tasan 10hv enemmän ku siinä alkuperäisessä koneessa.

Tätä avolavaa on tehty vaan vaparidiiselinä, ja bensakoneena. Bensakone vähän tehokkaampi.

Katsotaanko se mallisarjan tehokkaimman mallin mukaan, eli mallisarjan tehokkaimman mallin jarrut yms. pitää olla? No, nehän on. :comp:
 
Katsotaan. Käy vielä konttorilla kyselemässä mitä lappua tarttet. Pitäisi onnistua ihan dynolapulla.
 
Kaverilla oli aikanaan 2.0 Sierra. No sitten se hankki jonkun saksasta uitetun uudemman ja paremman. Pikkuhiljaa alkoi muutoksia tulemaan, ensin vaihtui kaasarikone ruiskuun, 4 lovinen laatikko 5 vaihteiseen, koko sisusta uudemmasta autosta, valot, maski, kattoluukku (!) ja takaveto muuttui nelivedoksi.

Prosentit paukkui sen verran että olisi ollut turhaa edes ajatella mitään muutoskatsastuksia. Jollain onnella se meni aina leimasta läpi. Muuten ihan originaalin näköinen auto ilman mitään tuuninkia.

Elintenluovuttaja-autossa oli jotain ongelmia papereiden kanssa, joten sitä ei olisi ikinä saanut suomen kilpiin. Aikaa tästä on +10 vuotta.
 
Jos nykyinen tekniikka on suurinpiirtein vakio ja päällepäinkin sen näköinen niin ei silloin mitään dynolappuja tarvitse hakea. Riittää että todistaa mikä kone siellä nyt on ja mistä peräisin. Samaten hyvin todennäköisesti umpikoppi ja lavamalli on samaa mallisarjaa niin mallisarjan tehokkain on 90 hv 1.9 TDi, ei silti satavarmasti koska trafilla välillä on hyvinkin mielenkiintoisia käsityksiä mallisarjoista. Euro 2 auto tuo hyvinkin todennäköisesti on. Tuo aiemmin postattu taulukko päästöluokista ainakin on täysin päin persettä, esim. euro 3 on käytössä jo 1.1.1997 lähtien kaikissa uusissa mallisarjoissa, taulukossa taitaa pikemminkin olla aivan viimeiset deadlinet eikä päästöluokituksien ensimmäisiä käyttöönottopäiviä.
 
Jos nykyinen tekniikka on suurinpiirtein vakio ja päällepäinkin sen näköinen niin ei silloin mitään dynolappuja tarvitse hakea. Riittää että todistaa mikä kone siellä nyt on ja mistä peräisin. Samaten hyvin todennäköisesti umpikoppi ja lavamalli on samaa mallisarjaa niin mallisarjan tehokkain on 90 hv 1.9 TDi, ei silti satavarmasti koska trafilla välillä on hyvinkin mielenkiintoisia käsityksiä mallisarjoista. Euro 2 auto tuo hyvinkin todennäköisesti on. Tuo aiemmin postattu taulukko päästöluokista ainakin on täysin päin persettä, esim. euro 3 on käytössä jo 1.1.1997 lähtien kaikissa uusissa mallisarjoissa, taulukossa taitaa pikemminkin olla aivan viimeiset deadlinet eikä päästöluokituksien ensimmäisiä käyttöönottopäiviä.

No ei varmasti ole lavamalli ja umpikoppi samaa mallisarjaa. Ei edes etäisesti. Koppiauto on omaa sukua Seat Inca.

640px-1988_Volkswagen_Caddy_%28Type_148%29_utility_%2827473741605%29.jpg


640px-VW_Caddy_II_front_20090329.jpg
 
no esikammio-dieselin ollessa kyseessä, on kuitenkin todennäköisestä se toimii ihan yhtä hyvin ilman turboa kuin turbon kanssa. syöttöpumpun perussäädön ruuvaus vaan suurinpiirtein sopivaksi niin ettei savuta ja ahdonalainen syötönlisäys pois käytöstä (letku umpeen)
Nyt näyttää siltä(kaikki dynot paskana 500km säteellä, Lappi) että taitaa unohtua tuo homma.

Tarviiko dynolappuja jos otan turbon pois?
Alkuperäinen kone oli 1.9D ja tämä 1.9TD.

Tämä kone on 95-vuoden Golfista.

Kone on kuitenkin ERI kuin alkuperäisenä, tehot kuitenkin käytännössä sama. Kone on hieman erinäköinen, konepellissä on tehty kohouma imusarjan vuoksi, joten ihan valehtelulla katsuri sitä alkuperäiseksi ei usko.
 
Nyt näyttää siltä(kaikki dynot paskana 500km säteellä, Lappi) että taitaa unohtua tuo homma.

Tarviiko dynolappuja jos otan turbon pois?
Alkuperäinen kone oli 1.9D ja tämä 1.9TD.

Tämä kone on 95-vuoden Golfista.

Kone on kuitenkin ERI kuin alkuperäisenä, tehot kuitenkin käytännössä sama. Kone on hieman erinäköinen, konepellissä on tehty kohouma imusarjan vuoksi, joten ihan valehtelulla katsuri sitä alkuperäiseksi ei usko.
Teoriassa jos siihen turbokoneeseen ei ole tehty mitään muutoksia, niin et tarvitse dynolappua vaan esim. sen Golfin rekisteriote riittää todistamaan koneen tehot.
Turbon irroittaminen tuskin auttaa, noheva katsastusmies huomaa kuitenkin koneen vaihtuneen.
 
Teoriassa jos siihen turbokoneeseen ei ole tehty mitään muutoksia, niin et tarvitse dynolappua vaan esim. sen Golfin rekisteriote riittää todistamaan koneen tehot.
Turbon irroittaminen tuskin auttaa, noheva katsastusmies huomaa kuitenkin koneen vaihtuneen.
Soittelin äsken katsastusmiehelle ja totesi että jos saan sen toimimaan ok ilman turboa ja moottorin tilavuus pysyy samana niin ei tarvi tehomittausta, pelkkä muutoskatsastus ja normaali päästömittaus riittää.

Eli taidan nykäistä siitä turbon pois ja laittaa katsastuksen jälkeen takaisin. ;)

Sain sen käsityksen että tehomittaus koskee lähinnä turbokoneita.
 
Soittelin äsken katsastusmiehelle ja totesi että jos saan sen toimimaan ok ilman turboa ja moottorin tilavuus pysyy samana niin ei tarvi tehomittausta, pelkkä muutoskatsastus ja normaali päästömittaus riittää.

Eli taidan nykäistä siitä turbon pois ja laittaa katsastuksen jälkeen takaisin. ;)

Sain sen käsityksen että tehomittaus koskee lähinnä turbokoneita.
Maksat muutoskatsastuksen, mutta homma ei tule vieläkään kuntoon, kun seuraavana vuonna joudut sitten muutoskatsastamaan turbon takia, ellei suunnitelmissa ole joka vuosi ottaa turboa pois katsastusta varten?
 
Maksat muutoskatsastuksen, mutta homma ei tule vieläkään kuntoon, kun seuraavana vuonna joudut sitten muutoskatsastamaan turbon takia, ellei suunnitelmissa ole joka vuosi ottaa turboa pois katsastusta varten?

No tämä. Siinä lienee oma hommansa vuosittain purkaa ja kasata. Ja paljonko noissa on edes eroa hepoissa.

Se on ihan sama otatko turbon pois, jos huomaavat vaihdon. Näyttääkö tuo käytännössä samalta, eikä tarvinut tehdä uusia moottoritukia?

Pokkana vaan konttorille turbon kanssa, jos tulee jotain märinää, eli huomaa turbon, niin sitten tekee sen muutoskatsastuksen.

AP kirjoittikin noista dynolapuista jotain, ja lapin etäisyydet, ymmärrän ongelman. Kokeilemaan vaan kepillä jäätä, ei se nyt montaa kymppiä maksa vaikkei läpi menisikään.
 
No ei varmasti ole lavamalli ja umpikoppi samaa mallisarjaa. Ei edes etäisesti. Koppiauto on omaa sukua Seat Inca.

640px-1988_Volkswagen_Caddy_%28Type_148%29_utility_%2827473741605%29.jpg


640px-VW_Caddy_II_front_20090329.jpg

No ykköskorinen Caddy ei liity topicciin millään tavalla. Otetaan silti sanoja takaisin kun tuo lavamalli olikin skoda felician pohjalle tehty. Tein vain oletuksen, että umpi ja lavamalli olisi molemmat olleet 6n polon sukulaisia.
 
No tämä. Siinä lienee oma hommansa vuosittain purkaa ja kasata. Ja paljonko noissa on edes eroa hepoissa.



Pokkana vaan konttorille turbon kanssa, jos tulee jotain märinää, eli huomaa turbon, niin sitten tekee sen muutoskatsastuksen.

AP kirjoittikin noista dynolapuista jotain, ja lapin etäisyydet, ymmärrän ongelman. Kokeilemaan vaan kepillä jäätä, ei se nyt montaa kymppiä maksa vaikkei läpi menisikään.
Saa olla aika töhö katsuri, jos ei huomaa.
 
Saa olla aika töhö katsuri, jos ei huomaa.

Niitä on joka lähtöön, riippuu ihan tapauksesta ja tuurista. Huomaavatko sitten katsoa onko turbolla vai ilman sen datan mukaan mikä käytössä on, ja kuinka tarkkaan random katsuri tutkii.
On niitä ihme virityksiä mennyt läpi vaikka ongelmat ovat olleet silminnähtäviä.

Nyt kun katsoin niin ei noita oikein ole myytävänä, eikä myytyjäkään ole kuin tusina.

Emt. AP kertoo sitten jos jaksaa, jotta miten meni:)
 
Soittelin äsken katsastusmiehelle ja totesi että jos saan sen toimimaan ok ilman turboa ja moottorin tilavuus pysyy samana niin ei tarvi tehomittausta, pelkkä muutoskatsastus ja normaali päästömittaus riittää.

Eli taidan nykäistä siitä turbon pois ja laittaa katsastuksen jälkeen takaisin. ;)

Sain sen käsityksen että tehomittaus koskee lähinnä turbokoneita.

No hohhoijaa. Mikäs moottori se sitten on ja minkä tehoinen, kun otat siitä turbon pois?
Eli jos laitat siihen autoosi turbottoman V8 moottorin ja saat sen jotenkin, niin se on myös ihan ok?

Taisit aiemmin sanoa, että moottori on Golfista? Golfin tehot ja tiedot lienee tiedossa. Moottorissa myös kyljessä moottorikoodi, jota voi verrata. Jos moottoriin ei ole tehty muutoksia, niin sen pitäisi kelvata, eikä teholappua tarvita. Eli kyseessä tekniikan vaihto 1:1, eikä "omavalmiste" moottori. Jos ei kelpaa, niin toiselle konttorille.

Taisi olla ihan pelle tuo katsuri, jolle soitit. Tai sit turbo kuulosti hänestä niin pelottavalle, että huhhuh.
 
No hohhoijaa. Mikäs moottori se sitten on ja minkä tehoinen, kun otat siitä turbon pois?
Eli jos laitat siihen autoosi turbottoman V8 moottorin ja saat sen jotenkin, niin se on myös ihan ok?

Taisit aiemmin sanoa, että moottori on Golfista? Golfin tehot ja tiedot lienee tiedossa. Moottorissa myös kyljessä moottorikoodi, jota voi verrata. Jos moottoriin ei ole tehty muutoksia, niin sen pitäisi kelvata, eikä teholappua tarvita. Eli kyseessä tekniikan vaihto 1:1, eikä "omavalmiste" moottori. Jos ei kelpaa, niin toiselle konttorille.

Taisi olla ihan pelle tuo katsuri, jolle soitit. Tai sit turbo kuulosti hänestä niin pelottavalle, että huhhuh.
Noin se nyt vaan menee.

V8? No teoriassa jos moottorin paino, ja tilavuus on sama niin pitäisi mennä läpi.

Golfin koneen tehot ei ole tiedossa. Syöttöä on ruuvattu lisää ja ahtopaineetkin kysymysmerkki.
 
Noin se nyt vaan menee.

V8? No teoriassa jos moottorin paino, ja tilavuus on sama niin pitäisi mennä läpi.

Golfin koneen tehot ei ole tiedossa. Syöttöä on ruuvattu lisää ja ahtopaineetkin kysymysmerkki.
Miksi teet tästä niin vaikeaa. Pointti oli se, että kun sulla on se moottori sellaisenaan jossain autossa, josta tehot ilmoitettu niin koitat saada olemassaolevan tiedon perusteella ilman dynoa katsurin hyväksymään papereilla lukevat hepat.

Lisäksi koneenvaihto vapariinkin asettaa ihan vastaavat rajat tehon nousulle, ei vain painolle tai tilavuudelle.
 
Miksi teet tästä niin vaikeaa. Pointti oli se, että kun sulla on se moottori sellaisenaan jossain autossa, josta tehot ilmoitettu niin koitat saada olemassaolevan tiedon perusteella ilman dynoa katsurin hyväksymään papereilla lukevat hepat.

Lisäksi koneenvaihto vapariinkin asettaa ihan vastaavat rajat tehon nousulle, ei vain painolle tai tilavuudelle.

Juuri näin. Se kone ei ole enää sama kone, kun siitä on turbo irroitettu. Lisäksi sitä joutunee säätämään turbon irroituksen jälkeen, joten syötöt ym. ei ole enää samat.

Ihme touhua katsurilta.
 
Juuri näin. Se kone ei ole enää sama kone, kun siitä on turbo irroitettu. Lisäksi sitä joutunee säätämään turbon irroituksen jälkeen, joten syötöt ym. ei ole enää samat.



Ihme touhua katsurilta.

Miksi teet tästä niin vaikeaa. Pointti oli se, että kun sulla on se moottori sellaisenaan jossain autossa, josta tehot ilmoitettu niin koitat saada olemassaolevan tiedon perusteella ilman dynoa katsurin hyväksymään papereilla lukevat hepat.

Lisäksi koneenvaihto vapariinkin asettaa ihan vastaavat rajat tehon nousulle, ei vain painolle tai tilavuudelle.
Tuli vaan näin jälkeenpäin mieleen että on riski että sanoin katsurille kyseessä olevan Golfin turbotettu diesel, enkä turbodiesel.

Onkohan tämä koko homma nyt mun termivirheestä kiinni? :kahvi:
 
Tuli vaan näin jälkeenpäin mieleen että on riski että sanoin katsurille kyseessä olevan Golfin turbotettu diesel, enkä turbodiesel.

Onkohan tämä koko homma nyt mun termivirheestä kiinni? :kahvi:

Oletan että siellä on useampikin konttori, yhteen soitit ja sait sellaiset neuvot mitä sait. Kokeile seuraavaa konttoria.
Itse kun meinasin muutoskatsastaa farkun pakuksi, niin kahdet erilaiset ohjeet sain eri konttoreilta.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 847
Viestejä
4 549 034
Jäsenet
74 857
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom