Moottorinohjainjärjestelmä

Liittynyt
07.06.2025
Viestejä
2
Tervehdys,

Ajattelin kesäloman kunniaksi opetella vähän elektroniikkaa projektiluontoisella lähestymistavalla. Vanha siimaleikkuri hajosi, ja olen siitä saanut irrotettua moottorin joka näyttäisi olevan 800w 9,8V käyttöjännitteellä. Lisäksi löytyy tuollainen hiukan isompi akkukoneen akku spekseillä 40V, 4Ah.

Idea olisi rakentaa näistä toimiva järjestelmä, jossa moottorin pyörimisnopeutta voisi säätää akkuporakoneen tapaan potentiometrillä. Mitään muuta käyttätarkoitusta en tälle ole vielä keksinyt, kuin oppimisen ilon.

Piirilevyistä on hyvin minimaalisesti tietotaitoa näin entisenä sähköasentajana, ja tähän pyytäisinkin kokeneemmilta hieman mentorointia, että miten edetä ja onnistuuko ylipäätään tälläisen rakentelu omassa autotallissa? Kiitokset etukäteen asiallisista vastauksista.
 
Oletko kokeillut vaikka ihan copy&pasteta oman viestisi johonkin Ai palveluun? Tai kysellyt niiltä tarkemmin. ChatGPT antoi jonkinlaisen vastauksen, mutta en ehtinyt kopioimaan sitä. Tässä muutama satunnainen viesti joita selaimen Copilot antoi kun heitin kysymyksiä sinne. Minulla ei ole tarkempaa tietoa onko oikein vai väärin, mutta sähköasentaja osaat nopeasti laskea itsekin.

Jänniteero: Moottorisi toimii 9,8 voltilla, mutta akkusi antaa 40 volttia. Tässä tapauksessa tarvitaan step-down-jännitemuunnin (DC-DC-muunnin), joka pudottaa akun jännitteen sopivaksi moottorille.
Eli moottori vaatii noin 81,6 ampeeria toimiakseen täydellä teholla.

  • Virran kasvu: Vaikka akkusi pystyy tuottamaan 4A 40V jännitteellä, sen täytyisi tuottaa 16,3A 9,8V jännitteellä.
  • Tehorajoitus: Akku ei voi taata 16,3A virtaa pitkään ilman merkittäviä kuormitus- ja lämpöongelmia.
  • Käyttöaika: Akku kulutetaan loppuun paljon nopeammin, kun virtaa tarvitaan enemmän matalalla jännitteellä.
 
AI vastauksen jälkipuoli pitkälti höpöjä, sujuvasti kääntynyt 4Ah 4A:ksi.

Sinänsä alku oikein eli jännitettä pitäisi saada alemmaksi. Suosittelen valmiita osia eli ei kannata lähteä ekana suunnittelemaan itse 80A antavaa step-downia. Tuo virta on muutenkin iso ongelma, alkaa olla sellainen että vähän sinnepäin harrastamalla näkyy savua jos ei liekkiä.
Edit. Ja tuon seurauksena siis myös virta akun päässä, 800W tarkoittaa 20A ulos akusta jota sieltä ei välttämättä tule.

Tuo RPM:n ohjaus on sitten toinen juttu, vaatii vähän tarkempää moottorin speksiä.
 
mitä olen noitten akkutrimmereiden kanssa säheltänyt niin tuo alkuarvo 800w . 9,8v ei pidä paikkaansa.Ampeereita menisi yli 80A joka on järjetön virta määrä akku vehkeeksi. jos katsoo mitä tahansa trimmeriä niin akut esim 18v ja leikkuu aika noin 40min , joten olen sitä mieltä että tuo alkuperäset arvot on rankasti metsässä. kun tiedätään oikeat arvot rpm säätö on helppoa tai vaikeata riippuen moottorin tyypistä jos normaali hiiliharjallinen moottori niin esim joku microcontrolleri + h silta , tai jos suunnan vaihtoa ei tarvita voi h-sillan korvata fetillä. jos taas moottorissa on 3 johtoa eli harjaton niin helpoimmalla taitaisi päästä ostamalla radio ohjattavan harjattoman nopeudensäätimen ja sille valmis servotesteri palikka jossa siis nopeus säätyisi potikalla.
 
Kiitos vastauksista. AI:ta kokeilin tosiaan aluksi, mutta en ollut täysin vakuuttunut sen vastauksista.

Täytyypä tarkastaa nuo alkuarvot vielä uudelleen. Moottori tosiaan harjaton. Ja tuota radio-ohjattavan nopeudensäädintä ym voisi lähteä tutkimaan tarkemmin.
 
Jos ei selvyyttä saa vois karkeasti arvioda virran kulutusta jos mittailee paljonko siellä moottorin johdoissa on vastusta sitten kaava jännnite jaettuna resistanssilla niin saataisiin laskemalla selville virran määrä
eli 4 ohmin vastus 12v tuottaa 3A virtaa. siitä saadaan äkkiä selville minkätehoinen moottori about on.
 
Jos ei selvyyttä saa vois karkeasti arvioda virran kulutusta jos mittailee paljonko siellä moottorin johdoissa on vastusta sitten kaava jännnite jaettuna resistanssilla niin saataisiin laskemalla selville virran määrä
eli 4 ohmin vastus 12v tuottaa 3A virtaa. siitä saadaan äkkiä selville minkätehoinen moottori about on.
Tuosta ei vielä kovin tarkkaa arviota saa, käämitysresistanssi on jotain 2-20% kuvitteellisesta moottorin vastuksesta. 4 ohmin vastus sopisi johonkin ehkä max 3w moottoriin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
279 454
Viestejä
4 809 678
Jäsenet
77 918
Uusin jäsen
Mirok

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom