Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Teininä tuli paljon ajeltua, nykyään ei niinkään. Talvet tuppaa olemaan niin onnettomia valtaosassa maata.Onko täällä ketään kelkkailijoita? Tarkoitus olisi hankkia ens talveksi kelkka. Olen katsellut lynx rave 600 tai 800. Toivottavasti ens talvella tulis lunta
Itse olen tissiposki enkä jaksa rapata ja huoltaa ylimääräisiä, niin samoja ajoja tulee hoideltua Yamaha Sr Viper Mtx 153:lla.Itse harrastan umpihanki kelkkailua ja tulee ajettua tommosella Polariksen 800 Pro Rmk:lla.. Hauskaa touhoa, ihan eri hommaa kun reittiajelu.
Sehän siinä kai on se päällimmäinen myyntiargumentti, että ne äänet puuttuu.Sähkökelkka on mielenkiintoinen konsepti, kunhan saa vielä akkukapasiteetin sille tasolle, että parin kolmensadan kilometrin pyrähdykset onnistuu.
Mutta äänethän siitä puuttuu. Tuolla 1000cc 3-pyttyisellä kun avaa urun, niin tehoputken kanssa kuulostaa aivan 1000cc japanin muoviluodilta.
Niin, itsellä kelkka on 100% huvikäytössä, että tarvetta ei oikeasti ole muualla kuin pään sisällä.Sehän siinä kai on se päällimmäinen myyntiargumentti, että ne äänet puuttuu.
Toki siellä missä kelkkaa eniten ja oikeasti tarvitaan, äänillä ei liene mitään väliä paitsi ehkä juuri se, että kuulostaa kivalta.
Onneksi myin oman pois 2vko sitten.Se ois kelkkasäät kohillaan:
Silloin kyllä taiskin olla vähän kylmä kelkkailla. Hyvä että sait Yamahan myytyä, oma on ihan joka talvi rikkiOnneksi myin oman pois 2vko sitten.
Tuossa ei ollut mitään vikaa kyllä. Jospa joskus tulevaisuudessa raaskisi laittaa Srx turbon, kun ei tuolla vuoristokelkalla täällä kaupungin tuntumassa oikein tehnyt mitään. Ja koronan takia ei oikein sitten päässyt sinne vuoristoon.Silloin kyllä taiskin olla vähän kylmä kelkkailla. Hyvä että sait Yamahan myytyä, oma on ihan joka talvi rikki
Teininä 00-luvulla tuli haaveiltua noista RX-1:stä. Eivät vissiin olleet haaveiden arvoisia kuitenkaan . Itsellä oli tuolloin alla 90-luvun lopun Ski-Doo, joka oli kyllä kestävä ja suhteellisen vähäruokainen kapine.Kelkkailu on hieno harrastus, mutta rahaa vaatii kun ei lelut kestä kasassa. Eli korjaaminen vieläkin hienompi harrastus. Joskus 2018 ostin oman kelkan ja menin siihen miinaan että ostin pommin kun ei ollu mitään kokemusta lajista. Jos olet aloittamassa harrastusta ja ei ole tietoa niin kannattaa ettiä sellainen henkilö mukaan ostoksille joka tietää lajista ja leluista jotain.
Tällä tiedolla mikä ittellä on nyt, en missään tapauksessa olisi tuota pommia ostanut. 2003 vuoden Yamaha RX-1 josta nyt on tullu korjailtua lähes kaikki tyyppiviat joita noissa alkupään räksissä oli. Katiska maksoi noin 1300€ ja sitä on nyt korjattu yli 3000€ enkä ole edes ihan kaikkea pikku nippeliä kirjannu ylös.
- Moottoriin uudet männänrenkaat, eli kone oli yks syksy muttereina tallissa. (Tyyppivika)
- Samaan soppaan uusi staattori joka oli osin rikkoutunut kaapelin kiinnitysklipsin hajoamisen takia. (Tyyppivika) Tää onkii arvokas kikkare. Suomessa kelkkapurkaamo pyyti KÄYTETYSTÄ osasta 360€, uuden hinta lähellä 500€. Tilasin e-baystä 90€ + vero + tullaus.
- Toinen astinlaudan syyläri vaihettu korjattuun malliin. Toinen pitäisi joskus vaihtaa kun se alkoi mehimään heti kun muualla alkoi paineet pitämään. (Tyyppivika)
- Vesipumpumpun L-letku räjähti kohta remontin jälkeen. (Tyyppivika) Tää letkun nysän räjähtäminen aiheutti yhden puolan sulamisen poikki kun otti motti hiukan lämpöä ja vaihtaminen vaati koko motin nostamisen pois.
Tuossa noita tyyppivikoja joita tullu vastaan ja sitten tolkuton lista kaikkee muuta mitä käyty läpi kuten kaikki puslat, alustaan uudet iskarit kun edellinen omistaja ei ollu viitsiny niitä huollattaa ajoissa niin niissä oli öljy vaihtunu vedeksi ja putket paskana.
Viimeisimpänä tän kauden avauksessa ennen joulua pamahti kiveen ja etummainen syyläri puhki. Siitä saikin kunnon savotan aikaiseksi kun sen vaihtoi. Laskeskelin että sellanen 70kpl popniittejä tuli porailtua pois ja ammuttua takas yhden syylärin takia. Nyt on orkkis pohjapanssari joka noissa vehkeissä sais olla ihan vakiovaruste.
Eilen sain lopulta katiskan nippuun ja ei kun koeajolle. Vedin jonkun 50km lenkin ja kun tulin takas niin eikös tää päättäny ruveta tekemään taas vihreetä lunta. Ajattelin että syylärin vaihossa jääny joku klemmari löysälle, mutta syylliseksi paljastuikin kaasarien lämityksen syöttöputki joka oli räjähtänyt kaasari liitoksen juuresta. Onneksi tää oli suht nopee korjata, 2cm putkesta pois kun siinä oli varaa ja ainakin lyhyemmällä testilenkillä vaikutti että nyt pysyy vihreet aineet sisällä.
Huomenna hiukan pidemmälle lenkille jossa totuus sitten paljastuu, jatketaanko kautta vai laitetaanko kausi pakettiin. Alkaa nyt mitta olla täynnä tuota rassaamista taas vähäksi aikaa.
Että suosittelen kyllä lajia, mutta jos ei ole varaa ajella uusilla leluilla niin kannattaa varautua siihen että korjata saa jotakin koko ajan ja se korjaaminen kannattaa tehdä itte, korjaamoon kun vie niin siellä kyllä laitetaan kuntoon isolla rahalla.
Niin joo ja sitten on sellaista pikku kulutusosaa mitä saa olla jatkuvasti vaihtamassa. Liukumuovit ei kestä nykysin mitään kovalla reitillä ajoa ja niiden hinnat senkuin kohoaa. Edelliset muovit ostin reilu vuosi sitten niin makso 65€, nyt sai maksaa jo 78€ samoista paskoista. Tarttis varmaan jääraapijat laittaa jos ne auttais. Lisäksi alustan laakereita saa olla vaihtelemassa kun ne ui vedessä jos/kun jäällä on vettä. Onhan niissä laakereissa vaseliini sisällä, mutta kyllä se huuhtoutuu aika nopeesti pois. Alustaan ei kannata panostaa mitään laatu laakereita, siellä ei vaan kestä mitkään pitkään ellei sitten vältä kuin ruttoa jäällä sohjovedessä ajoa.
Vetopuolelle taas kannattaa laakereihin panostaa, koska niiden vaihto on huomattavasti työläämpää.
Itse en osta 2-tahtia ilman takuuta, ne saadaan uudenkarheinakin rällättyä melko paskaksi nopeaa kun ajetaan miten sattuu. Polaris taitaa olla tällä hetkellä ainoa, joka tarjoaa 5v takuun. Yamaha Sr Viperin ostin käytettynä, ei ehtinyt olemaan mitään vikaa 2v aikana, toistaiseksi olen taas kelkaton. Josko ensi kaudelle sitten tulisi uusi Polaris (tai ehkä Lynx), ei raski ihan 19k€ laittaa Yamaha Sidewinderiin.
Teininä 00-luvulla tuli haaveiltua noista RX-1:stä. Eivät vissiin olleet haaveiden arvoisia kuitenkaan . Itsellä oli tuolloin alla 90-luvun lopun Ski-Doo, joka oli kyllä kestävä ja suhteellisen vähäruokainen kapine.
Tosin staattori siitäkin hajosi, mutta muuten ei ollut mitään suurempaa. Rotaxin 500-kuutioinen moottori oli viimeisen päälle luotettava ja kestävä, mitä nyt joskus tulpat saattoivat kastua.
Itse en osta 2-tahtia ilman takuuta, ne saadaan uudenkarheinakin rällättyä melko paskaksi nopeaa kun ajetaan miten sattuu. Polaris taitaa olla tällä hetkellä ainoa, joka tarjoaa 5v takuun. Yamaha Sr Viperin ostin käytettynä, ei ehtinyt olemaan mitään vikaa 2v aikana, toistaiseksi olen taas kelkaton. Josko ensi kaudelle sitten tulisi uusi Polaris (tai ehkä Lynx), ei raski ihan 19k€ laittaa Yamaha Sidewinderiin.
Joo Arctic Cat ja Yamaha on käytännössä sama kelkka. Oli kelkkabisnes niin pieni osa Yamahan toimintaa, etteivät alkaneet kehittelemään enää uusia runkoja (ja AC tarvitsi uuden moottoritoimittajan Suzukin tilalle), niin hyppäsivät petiin AC:n kanssa. Ei siinä, hienoja kelkkojahan nuo. Toki nyt Yamahaakin saa AC:n 2T moottorilla, eli ainoastaan tarrat ja väri on Yamahaa.Nythän jammu ja artic-cat on monien mallien kohdalla käytännössä samoja kelkkoja. Artic-Cat tekee rungot ja jammu moottorit. Ei ole kohta maailmassa enää montaa täysin itsenäistä kelkan valmistajaa, onkos Polaris aika pitkälti ainut jälellä? Lynx ja Ski-Doo on ollu naimisissa jo pitkään.