Moottorikelkka

mittari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.03.2020
Viestejä
1 152
Onko täällä ketään kelkkailijoita? Tarkoitus olisi hankkia ens talveksi kelkka. Olen katsellut lynx rave 600 tai 800. Toivottavasti ens talvella tulis lunta
 
Onko täällä ketään kelkkailijoita? Tarkoitus olisi hankkia ens talveksi kelkka. Olen katsellut lynx rave 600 tai 800. Toivottavasti ens talvella tulis lunta
Teininä tuli paljon ajeltua, nykyään ei niinkään. Talvet tuppaa olemaan niin onnettomia valtaosassa maata.

Suosittelisin 600-kuutioista. 800-kuutioinen 150-hevosvoimainen kelkka on mielestäni yliampuvaa kun kuitenkin kyseessä on maastoajoneuvo.
 
Riippuu ihan käytöstä, jos vähän kokemusta niin 600 riittää hyvin, kyllä silläkin ittensä hengiltä saa. ;)
 
Itse harrastan umpihanki kelkkailua ja tulee ajettua tommosella Polariksen 800 Pro Rmk:lla.. Hauskaa touhoa, ihan eri hommaa kun reittiajelu.
 
Itse harrastan umpihanki kelkkailua ja tulee ajettua tommosella Polariksen 800 Pro Rmk:lla.. Hauskaa touhoa, ihan eri hommaa kun reittiajelu.
Itse olen tissiposki enkä jaksa rapata ja huoltaa ylimääräisiä, niin samoja ajoja tulee hoideltua Yamaha Sr Viper Mtx 153:lla.

FB_IMG_1598163776941.jpg
 
Olen hyvinkin kaukana kelkkailijasta(vaikka olenkin maalaisjuntti, ei ole meillä päin oikein maastoja ja kelejäkin aivan liian harvoin), mutta tulipa ketjun avatessa mieleen että sähköveto sopisi tavallaan juuri näihin paremmin kuin mihinkään muuhun ajoneuvotyyppiin. Ja näköjään onhan niitä jo olemassa.



No, siis teknisesti ja rakenteellisesti sopisi oikein hyvin. Selvästi vähemmän heikkouksia kuin autossa ja lienee perusteltavissa, että vähemmän kuin moottoripyörässä. Ehkä enintään mopossa(ja tietenkin potkulaudassa tai avustetussa polkupyörässä) sähkö pesee polttomoottorin vielä selvemmin.

Taitaa ongelmaksi muodostua, että se ei ole oikein mitään hevijuuserin eräjorman opsec-ajatteluun sopivaa, ettei pysty tankkaamaan missä tahansa jerrykannusta minuutissa. Epäluotettavuustekijä, kun matkan jatkuminen on reitin muuttuessa aina vähän luojassaan.
 
Sähkökelkka on mielenkiintoinen konsepti, kunhan saa vielä akkukapasiteetin sille tasolle, että parin kolmensadan kilometrin pyrähdykset onnistuu.

Mutta äänethän siitä puuttuu. Tuolla 1000cc 3-pyttyisellä kun avaa urun, niin tehoputken kanssa kuulostaa aivan 1000cc japanin muoviluodilta.
 
Sähkökelkka on mielenkiintoinen konsepti, kunhan saa vielä akkukapasiteetin sille tasolle, että parin kolmensadan kilometrin pyrähdykset onnistuu.

Mutta äänethän siitä puuttuu. Tuolla 1000cc 3-pyttyisellä kun avaa urun, niin tehoputken kanssa kuulostaa aivan 1000cc japanin muoviluodilta.
Sehän siinä kai on se päällimmäinen myyntiargumentti, että ne äänet puuttuu.

Toki siellä missä kelkkaa eniten ja oikeasti tarvitaan, äänillä ei liene mitään väliä paitsi ehkä juuri se, että kuulostaa kivalta. :)

Okei, erityisenä heikkoutena muihin yleisiin maakulkuneuvoihin verrattuna on toki mainittava suuri energiankulutus kuljetulla matkalla. Vastaava ongelma kuin sähköveneissä ja -lentokoneissa. Tämän ja vain tämän takia akuston hinta tai paino voi tulla suolaiseksi per toimintamatka. Mutta muutenhan ajoneuvokonsepti olisi varsin ihanteellinen akkusähkökäytölle. Laite on melkoinen pökäle jossa on tilavuutta käytettävissä, yleensä ympäristön lämpötila on matala joten jäähdytys pitäisi olla helpohko toteuttaa (ja vetomatosta saa sovellettua lisäjäähdytystä), nopeusskaala etenkin tuotesegmentistä riippuen on paljonkin vähäisempi kuin suorituskykyiseltä autolta tai prätkältä odotetaan, ajoneuvon massa on(tai voi olla, poislukien akusto) verrattain pieni. Plus voimansiirrossa voidaan äkkinäisen arvioni mukaan käyttää melko tavanomaista tekniikkaa sähkömoottorin ohessa ilman kokonaisuuden monimutkaistumista, jos ja kun suoraveto ei anna riittävää momenttia hidasajoon.
 
Viimeksi muokattu:
Sehän siinä kai on se päällimmäinen myyntiargumentti, että ne äänet puuttuu.

Toki siellä missä kelkkaa eniten ja oikeasti tarvitaan, äänillä ei liene mitään väliä paitsi ehkä juuri se, että kuulostaa kivalta. :)
Niin, itsellä kelkka on 100% huvikäytössä, että tarvetta ei oikeasti ole muualla kuin pään sisällä. :rofl:
 
Silloin kyllä taiskin olla vähän kylmä kelkkailla. Hyvä että sait Yamahan myytyä, oma on ihan joka talvi rikki :mad:
Tuossa ei ollut mitään vikaa kyllä. Jospa joskus tulevaisuudessa raaskisi laittaa Srx turbon, kun ei tuolla vuoristokelkalla täällä kaupungin tuntumassa oikein tehnyt mitään. Ja koronan takia ei oikein sitten päässyt sinne vuoristoon.
 
Tänä talvena kyllä ollut huipputalvi vuosiin kelkkailua silmälläpitäen.
Auringonpaistetta nytkin näyttää lähiviikoille ja lunta alkaa olemaan metrin luokkaa.
 
Huomenna pitäs lähteä tolla puolipätkällä umpiseen erämaahan, pitää pakata lumilapio kyytiin :p
 
Viime viikonloppuna tuli käytyä reiteillä ajelemassa semmonen 120km hupireissu. Kelit oli tosiaan mainiot ja kulkupelinä Lynx 49 Ranger.
 
IMG_20210307_144308.jpg

Vikana päivänähän se piti kiinni jäädä. Ei ollu poromiehet vetäny uraa, niin kokeilin ulkomuistista mennä, mahotonta kivikkoa ja siihen se sitten jämähti. Ei saanu taipumaan ennen tota puuta, kelkan takana isoja kiviä ja maton alla oli poikittain lumen alla kaatunut puu. Olipahan savotta.
 
Omat ajot jäi väliin tänäkin vuonna, mutta tämä pätkä toi jotenkin mieleen omat teini-iän kelkkasekoilut. Hienoja aikoja.

 
Kelkkailu on hieno harrastus, mutta rahaa vaatii kun ei lelut kestä kasassa. Eli korjaaminen vieläkin hienompi harrastus. Joskus 2018 ostin oman kelkan ja menin siihen miinaan että ostin pommin kun ei ollu mitään kokemusta lajista. Jos olet aloittamassa harrastusta ja ei ole tietoa niin kannattaa ettiä sellainen henkilö mukaan ostoksille joka tietää lajista ja leluista jotain.
Tällä tiedolla mikä ittellä on nyt, en missään tapauksessa olisi tuota pommia ostanut. 2003 vuoden Yamaha RX-1 josta nyt on tullu korjailtua lähes kaikki tyyppiviat joita noissa alkupään räksissä oli. Katiska maksoi noin 1300€ ja sitä on nyt korjattu yli 3000€ enkä ole edes ihan kaikkea pikku nippeliä kirjannu ylös.

- Moottoriin uudet männänrenkaat, eli kone oli yks syksy muttereina tallissa. (Tyyppivika)
- Samaan soppaan uusi staattori joka oli osin rikkoutunut kaapelin kiinnitysklipsin hajoamisen takia. (Tyyppivika) Tää onkii arvokas kikkare. Suomessa kelkkapurkaamo pyyti KÄYTETYSTÄ osasta 360€, uuden hinta lähellä 500€. Tilasin e-baystä 90€ + vero + tullaus.
- Toinen astinlaudan syyläri vaihettu korjattuun malliin. Toinen pitäisi joskus vaihtaa kun se alkoi mehimään heti kun muualla alkoi paineet pitämään. (Tyyppivika)
- Vesipumpumpun L-letku räjähti kohta remontin jälkeen. (Tyyppivika) Tää letkun nysän räjähtäminen aiheutti yhden puolan sulamisen poikki kun otti motti hiukan lämpöä ja vaihtaminen vaati koko motin nostamisen pois.

Tuossa noita tyyppivikoja joita tullu vastaan ja sitten tolkuton lista kaikkee muuta mitä käyty läpi kuten kaikki puslat, alustaan uudet iskarit kun edellinen omistaja ei ollu viitsiny niitä huollattaa ajoissa niin niissä oli öljy vaihtunu vedeksi ja putket paskana.

Viimeisimpänä tän kauden avauksessa ennen joulua pamahti kiveen ja etummainen syyläri puhki. Siitä saikin kunnon savotan aikaiseksi kun sen vaihtoi. Laskeskelin että sellanen 70kpl popniittejä tuli porailtua pois ja ammuttua takas yhden syylärin takia. Nyt on orkkis pohjapanssari joka noissa vehkeissä sais olla ihan vakiovaruste.
Eilen sain lopulta katiskan nippuun ja ei kun koeajolle. Vedin jonkun 50km lenkin ja kun tulin takas niin eikös tää päättäny ruveta tekemään taas vihreetä lunta. Ajattelin että syylärin vaihossa jääny joku klemmari löysälle, mutta syylliseksi paljastuikin kaasarien lämityksen syöttöputki joka oli räjähtänyt kaasari liitoksen juuresta. Onneksi tää oli suht nopee korjata, 2cm putkesta pois kun siinä oli varaa ja ainakin lyhyemmällä testilenkillä vaikutti että nyt pysyy vihreet aineet sisällä.
Huomenna hiukan pidemmälle lenkille jossa totuus sitten paljastuu, jatketaanko kautta vai laitetaanko kausi pakettiin. Alkaa nyt mitta olla täynnä tuota rassaamista taas vähäksi aikaa.

Että suosittelen kyllä lajia, mutta jos ei ole varaa ajella uusilla leluilla niin kannattaa varautua siihen että korjata saa jotakin koko ajan ja se korjaaminen kannattaa tehdä itte, korjaamoon kun vie niin siellä kyllä laitetaan kuntoon isolla rahalla.

Niin joo ja sitten on sellaista pikku kulutusosaa mitä saa olla jatkuvasti vaihtamassa. Liukumuovit ei kestä nykysin mitään kovalla reitillä ajoa ja niiden hinnat senkuin kohoaa. Edelliset muovit ostin reilu vuosi sitten niin makso 65€, nyt sai maksaa jo 78€ samoista paskoista. Tarttis varmaan jääraapijat laittaa jos ne auttais. Lisäksi alustan laakereita saa olla vaihtelemassa kun ne ui vedessä jos/kun jäällä on vettä. Onhan niissä laakereissa vaseliini sisällä, mutta kyllä se huuhtoutuu aika nopeesti pois. Alustaan ei kannata panostaa mitään laatu laakereita, siellä ei vaan kestä mitkään pitkään ellei sitten vältä kuin ruttoa jäällä sohjovedessä ajoa.
Vetopuolelle taas kannattaa laakereihin panostaa, koska niiden vaihto on huomattavasti työläämpää.
 
Kelkkailu on hieno harrastus, mutta rahaa vaatii kun ei lelut kestä kasassa. Eli korjaaminen vieläkin hienompi harrastus. Joskus 2018 ostin oman kelkan ja menin siihen miinaan että ostin pommin kun ei ollu mitään kokemusta lajista. Jos olet aloittamassa harrastusta ja ei ole tietoa niin kannattaa ettiä sellainen henkilö mukaan ostoksille joka tietää lajista ja leluista jotain.
Tällä tiedolla mikä ittellä on nyt, en missään tapauksessa olisi tuota pommia ostanut. 2003 vuoden Yamaha RX-1 josta nyt on tullu korjailtua lähes kaikki tyyppiviat joita noissa alkupään räksissä oli. Katiska maksoi noin 1300€ ja sitä on nyt korjattu yli 3000€ enkä ole edes ihan kaikkea pikku nippeliä kirjannu ylös.

- Moottoriin uudet männänrenkaat, eli kone oli yks syksy muttereina tallissa. (Tyyppivika)
- Samaan soppaan uusi staattori joka oli osin rikkoutunut kaapelin kiinnitysklipsin hajoamisen takia. (Tyyppivika) Tää onkii arvokas kikkare. Suomessa kelkkapurkaamo pyyti KÄYTETYSTÄ osasta 360€, uuden hinta lähellä 500€. Tilasin e-baystä 90€ + vero + tullaus.
- Toinen astinlaudan syyläri vaihettu korjattuun malliin. Toinen pitäisi joskus vaihtaa kun se alkoi mehimään heti kun muualla alkoi paineet pitämään. (Tyyppivika)
- Vesipumpumpun L-letku räjähti kohta remontin jälkeen. (Tyyppivika) Tää letkun nysän räjähtäminen aiheutti yhden puolan sulamisen poikki kun otti motti hiukan lämpöä ja vaihtaminen vaati koko motin nostamisen pois.

Tuossa noita tyyppivikoja joita tullu vastaan ja sitten tolkuton lista kaikkee muuta mitä käyty läpi kuten kaikki puslat, alustaan uudet iskarit kun edellinen omistaja ei ollu viitsiny niitä huollattaa ajoissa niin niissä oli öljy vaihtunu vedeksi ja putket paskana.

Viimeisimpänä tän kauden avauksessa ennen joulua pamahti kiveen ja etummainen syyläri puhki. Siitä saikin kunnon savotan aikaiseksi kun sen vaihtoi. Laskeskelin että sellanen 70kpl popniittejä tuli porailtua pois ja ammuttua takas yhden syylärin takia. Nyt on orkkis pohjapanssari joka noissa vehkeissä sais olla ihan vakiovaruste.
Eilen sain lopulta katiskan nippuun ja ei kun koeajolle. Vedin jonkun 50km lenkin ja kun tulin takas niin eikös tää päättäny ruveta tekemään taas vihreetä lunta. Ajattelin että syylärin vaihossa jääny joku klemmari löysälle, mutta syylliseksi paljastuikin kaasarien lämityksen syöttöputki joka oli räjähtänyt kaasari liitoksen juuresta. Onneksi tää oli suht nopee korjata, 2cm putkesta pois kun siinä oli varaa ja ainakin lyhyemmällä testilenkillä vaikutti että nyt pysyy vihreet aineet sisällä.
Huomenna hiukan pidemmälle lenkille jossa totuus sitten paljastuu, jatketaanko kautta vai laitetaanko kausi pakettiin. Alkaa nyt mitta olla täynnä tuota rassaamista taas vähäksi aikaa.

Että suosittelen kyllä lajia, mutta jos ei ole varaa ajella uusilla leluilla niin kannattaa varautua siihen että korjata saa jotakin koko ajan ja se korjaaminen kannattaa tehdä itte, korjaamoon kun vie niin siellä kyllä laitetaan kuntoon isolla rahalla.

Niin joo ja sitten on sellaista pikku kulutusosaa mitä saa olla jatkuvasti vaihtamassa. Liukumuovit ei kestä nykysin mitään kovalla reitillä ajoa ja niiden hinnat senkuin kohoaa. Edelliset muovit ostin reilu vuosi sitten niin makso 65€, nyt sai maksaa jo 78€ samoista paskoista. Tarttis varmaan jääraapijat laittaa jos ne auttais. Lisäksi alustan laakereita saa olla vaihtelemassa kun ne ui vedessä jos/kun jäällä on vettä. Onhan niissä laakereissa vaseliini sisällä, mutta kyllä se huuhtoutuu aika nopeesti pois. Alustaan ei kannata panostaa mitään laatu laakereita, siellä ei vaan kestä mitkään pitkään ellei sitten vältä kuin ruttoa jäällä sohjovedessä ajoa.
Vetopuolelle taas kannattaa laakereihin panostaa, koska niiden vaihto on huomattavasti työläämpää.
Teininä 00-luvulla tuli haaveiltua noista RX-1:stä. Eivät vissiin olleet haaveiden arvoisia kuitenkaan ;). Itsellä oli tuolloin alla 90-luvun lopun Ski-Doo, joka oli kyllä kestävä ja suhteellisen vähäruokainen kapine.

Tosin staattori siitäkin hajosi, mutta muuten ei ollut mitään suurempaa. Rotaxin 500-kuutioinen moottori oli viimeisen päälle luotettava ja kestävä, mitä nyt joskus tulpat saattoivat kastua.
 
Itse en osta 2-tahtia ilman takuuta, ne saadaan uudenkarheinakin rällättyä melko paskaksi nopeaa kun ajetaan miten sattuu. Polaris taitaa olla tällä hetkellä ainoa, joka tarjoaa 5v takuun. Yamaha Sr Viperin ostin käytettynä, ei ehtinyt olemaan mitään vikaa 2v aikana, toistaiseksi olen taas kelkaton. Josko ensi kaudelle sitten tulisi uusi Polaris (tai ehkä Lynx), ei raski ihan 19k€ laittaa Yamaha Sidewinderiin.
 
Itse en osta 2-tahtia ilman takuuta, ne saadaan uudenkarheinakin rällättyä melko paskaksi nopeaa kun ajetaan miten sattuu. Polaris taitaa olla tällä hetkellä ainoa, joka tarjoaa 5v takuun. Yamaha Sr Viperin ostin käytettynä, ei ehtinyt olemaan mitään vikaa 2v aikana, toistaiseksi olen taas kelkaton. Josko ensi kaudelle sitten tulisi uusi Polaris (tai ehkä Lynx), ei raski ihan 19k€ laittaa Yamaha Sidewinderiin.

näitäkin on että takuu ollut ja sitten kausi mennyt siinä kun uus kelkka korjaamolla makailee ja odotetaan komponenttia.. samalla arvo tippuu sen viistonnia.. Ite ostin 2017 vuosimallin ja ajettu jotain 6000. Onhan se vähä riski mutta elämä on.. Edellisen pommin ostin 12 000 ajettuna ja se leikkaskin sitten kiinni tuhannen kilsan kanssa.. mutta ei tätä harrastusta voi järjellä selittää..
 
Teininä 00-luvulla tuli haaveiltua noista RX-1:stä. Eivät vissiin olleet haaveiden arvoisia kuitenkaan ;). Itsellä oli tuolloin alla 90-luvun lopun Ski-Doo, joka oli kyllä kestävä ja suhteellisen vähäruokainen kapine.

Tosin staattori siitäkin hajosi, mutta muuten ei ollut mitään suurempaa. Rotaxin 500-kuutioinen moottori oli viimeisen päälle luotettava ja kestävä, mitä nyt joskus tulpat saattoivat kastua.

Tähän pätee se mikä kaikkiin koneisiin että uusi malli kun tulee markkinoille niin se on aina riski ostos. Noi räksät on Jammun ekoja nelareita kelkoissa ja lastentauteja on aina. Joskus taas voi olla toistepäin että se eka malli on ylirakennettu ja kestää vaikka mitä ja sitten sitä aletaan optimoida. 05 noissa jammun nelipyttysissä nelareissa on se maaginen vuosiluku jolloin suurimmat lastentaudit oli korjattu. Ittellä ei ole tietoo kolmipyttysten nelareide taudeista. Noitahan on siis kahdella koneella. Nelipyttyset on RX-1 ja RX-1 Warrior, jälkimmäinen pidemmällä telalla. Sitten on RS Vector ja RS Rage jotka on kolmipyttysiä ja toinen pidemmällä telalla. Muuten noi kaikki 4 on hyvin pitkälti samoja ja paljon osia käy ristiin. Moottorin käytöksessä on aika iso ero. RX:t kiertää yli 10000rpm kun RS:t kiertää jotain 7000rpm. Sen takia RX:ssä on ylimääränen alennusvaihde ennen kytkintä että saadaan kytkimen/varin kierrokset samoihin jolloin sama kytkin/vari käy kaikkiin.

Toi männänrenkaitten jumiminen oli käsittääkseni takuunalainen homma eli ne olis saanu sillon takuuseen vaihdettua, mutta kuka tuon omistaja on silloin ollut, ei ole sitä jostain syystä käyttäny korjattavana.

Nelarin etuna on se että silloin kun kaikki on kunnossa, niin se on varsin huoleton kapistus haisuleihin verrattuna. Bensaa vaan tankkiin ja ajoa. Haisuleitten kanssa alkaa jossain 5000-10000 kilsan välillä mäntäjumpat sun muut talkoot. Serkulla seisoo pihassa Artic-Cat johon vuosia sitten iski mäntäpistiäinen.
Esim. tuossa jammun koneessa huoltoohjelman mukainen ensimmäinen moottoriin liittyvä ihmettely on venttiilinvälysten tarkistus ja mahdollinen säätö ja se oli muistaakseni 25000 kilsan kohdalla. Noista ehtii koko muu kelkka hajota sitä ennen. :D

Niin joo unehtui tuosta tyyppivioista mainita starttirele joka ittellä alkoi nyt tänä vuonna oireilla. Oireili tänäänkin ja sai hetken kirota ja potkia kelkkaa kunnes lopulta starttasi. Semmosta juttua kuullu että lapissa poromiehet säästää aamukuset siihen hetkeen kun jammu lyödään käyntiin. Ensin kustaan starttireleen päälle ja sitten kelkka käyntiin.
Mutta se tärkein eli nyt loppui vihdoin vihreän lumen tekeminen. Jospa lopputalvi olis nyt huoletonta menoa. Ainiin se rele...

Itse en osta 2-tahtia ilman takuuta, ne saadaan uudenkarheinakin rällättyä melko paskaksi nopeaa kun ajetaan miten sattuu. Polaris taitaa olla tällä hetkellä ainoa, joka tarjoaa 5v takuun. Yamaha Sr Viperin ostin käytettynä, ei ehtinyt olemaan mitään vikaa 2v aikana, toistaiseksi olen taas kelkaton. Josko ensi kaudelle sitten tulisi uusi Polaris (tai ehkä Lynx), ei raski ihan 19k€ laittaa Yamaha Sidewinderiin.

Nythän jammu ja artic-cat on monien mallien kohdalla käytännössä samoja kelkkoja. Artic-Cat tekee rungot ja jammu moottorit. Ei ole kohta maailmassa enää montaa täysin itsenäistä kelkan valmistajaa, onkos Polaris aika pitkälti ainut jälellä? Lynx ja Ski-Doo on ollu naimisissa jo pitkään.
 
Nythän jammu ja artic-cat on monien mallien kohdalla käytännössä samoja kelkkoja. Artic-Cat tekee rungot ja jammu moottorit. Ei ole kohta maailmassa enää montaa täysin itsenäistä kelkan valmistajaa, onkos Polaris aika pitkälti ainut jälellä? Lynx ja Ski-Doo on ollu naimisissa jo pitkään.
Joo Arctic Cat ja Yamaha on käytännössä sama kelkka. Oli kelkkabisnes niin pieni osa Yamahan toimintaa, etteivät alkaneet kehittelemään enää uusia runkoja (ja AC tarvitsi uuden moottoritoimittajan Suzukin tilalle), niin hyppäsivät petiin AC:n kanssa. Ei siinä, hienoja kelkkojahan nuo. Toki nyt Yamahaakin saa AC:n 2T moottorilla, eli ainoastaan tarrat ja väri on Yamahaa.

Ski-doossa ja Lynxissä on hieman eri alustaratkaisut, toki muuten pitkälti aika samanlaisia kelkkoja. Polariskaan ei oikein nauti luotettavan merkin maineesta, mutta kai niillä takuu pelaa.
 
Kellään kokemuksia Polaris RMK 800 kelkoista, 155" pitkällä matolla ja vuosimallista 2015 alkaen?
Onko moottori hyvä? Miten alustan kestävyys jos ottaa vähän pieniä hyppyjä?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 299
Viestejä
4 534 303
Jäsenet
74 784
Uusin jäsen
vanahabanjo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom