Monster Hunter: World (Playstation 4, Xbox One, PC)

Gameplayta i5-7400 / GTX1060 koneella:


Näyttäs ainakin tuollaisella kokoonpanolla että prossu jarruttaa menoa (tosin resokin vain FHD)
 
Viimeksi muokattu:
Voi hemmetti, ennakkotietojen mukaan peli ei tue ultrawide resoluutioita. Käsittämätön ratkaisu tänä päivänä, mutta olisi tietysti pitänyt arvata kun julkaisijana on Capcom. Resident evil 7:ssä oli sama homma, siinä ultrawiden sai toimimaan vain kämäisellä modilla.
 
Voi hemmetti, ennakkotietojen mukaan peli ei tue ultrawide resoluutioita. Käsittämätön ratkaisu tänä päivänä, mutta olisi tietysti pitänyt arvata kun julkaisijana on Capcom. Resident evil 7:ssä oli sama homma, siinä ultrawiden sai toimimaan vain kämäisellä modilla.
Japsipeleissä UW tuki on lähinnä poikkeus ei sääntö. Sama homma oli MGSV:n ja Yakuza 0:n kanssa.
 
Raaka totuus on, että UW on vieläkin aika marginaaliporukan harrastelua, niin sen tukemiselle ei ole kovin suurta vetovoimaa kehityspuolella, valitettavasti. Steamin laitteistokyselyssä näytti olevan ~1-2% käyttäjiä, joilla on UW-reso.
 
Raaka totuus on, että UW on vieläkin aika marginaaliporukan harrastelua, niin sen tukemiselle ei ole kovin suurta vetovoimaa kehityspuolella, valitettavasti. Steamin laitteistokyselyssä näytti olevan ~1-2% käyttäjiä, joilla on UW-reso.

Niin, näyttölaitteissa laitekirjo on yhtä laaja kuin kaikissa muissakin PC komponenteissa. "Vain 1-2% käyttäjistä pelaa sen ja sen merkkisellä hiirellä jne... " Minusta on itsestään selvää, että käyttöliittymän pitää skaalautua kaikille kuviteltavissa oleville resoluutioille kuten se lähes kaikissa peleissä, myös vanhoissa, tekeekin. Kyse on ihan puhtaasti tekijöiden laiskuudesta ja haluttomuudesta kuunnella länsimaisen PC pelaajayhteisön toiveita. Uskon kuitenkin että tuo tuki lisätään aika nopeasti jonkun ulkopuolisen tekemällä modilla, kun mitään teknistä estettä ei ole tämän(kään) enginen tapauksessa.
 
Siis käsittäääkseni suurimmassa osassa ainakin länsimaalaisista peleistä fov lasketaan horisontaalisesti joten pelit tukee laajempia foveja jo ihan out of the box. Ja tämä pätee myös vanhempiin peleihin.

En sitten tiedä miksi Japsipelit ja niiden enginet on niin pirun rajattuja..
 
Saakos tässä samanlaisia kiltoja tehtyä kuin Wowissa aikoinaan? Silloin oli kova muro kilta Orum, jossa Golianth, Eirikki ja muut hyvät tyypit hääri. Olisiko tässä IO-tech kiltaa tekeillä? Miten isoja ryhmittyä tässä voi olla liikkeellä? Onko maailmassa muita satunnaisia pelaajia? Millois tämä julkaistaan?
 
Niin, näyttölaitteissa laitekirjo on yhtä laaja kuin kaikissa muissakin PC komponenteissa. "Vain 1-2% käyttäjistä pelaa sen ja sen merkkisellä hiirellä jne... " Minusta on itsestään selvää, että käyttöliittymän pitää skaalautua kaikille kuviteltavissa oleville resoluutioille kuten se lähes kaikissa peleissä, myös vanhoissa, tekeekin. Kyse on ihan puhtaasti tekijöiden laiskuudesta ja haluttomuudesta kuunnella länsimaisen PC pelaajayhteisön toiveita. Uskon kuitenkin että tuo tuki lisätään aika nopeasti jonkun ulkopuolisen tekemällä modilla, kun mitään teknistä estettä ei ole tämän(kään) enginen tapauksessa.
Mutta ymmärrät varmaan, että paine UW-tuen tekemiseen ei ole kova, kun käyttäjiä on vähän. Jos UW-käyttäjiä olisi vaikka 30%, joka on jo merkittävä osuus, niin varmasti tehtäisiin kaikki toimenpiteet, että myös sille porukalle löytyy asetukset. Vielä kun raha, deadlinet, laiskuus yms. vaikuttaa vaakakupissa, niin jäähän ne tekemättä. Toivottavasti tulevaisuudessa UW on jo sen verran vakiintunut, että siihen suhtaudutaan vakavammin kehityspuolellakin.
 
Edelleenkin, riittää että kunhan engine on hor+ niin sitä fovia voi venyttää vaikka maailman tappiin asti. Pienet UI:n venymiset ei menoa haittaa.
 
Ei kovin kovaa panostusta vaadi uw:n tuki :)
Nouseva trendi muutenkin ja nykyaikana ei mikään ihmetyksen kohde...
Kauppaan jää minun kohdalla jos ei uw onnistu.
 
Harmi kyllä tuo uw tuen puuttuminen. Täytyy toivoa että fiksaavat kuntoon tai tulee toimiva modi. Sitten menee ostoon.:tup:
 
Modilla tosiaan toteutettavissa jollei kehittäjät itse tukea lisää. Kysymykseksi jää vaan se, että tykittääkö pelin mahdollinen anticheat sut samontein banneihin jos sitä käytät :think:
 
Modilla tosiaan toteutettavissa jollei kehittäjät itse tukea lisää. Kysymykseksi jää vaan se, että tykittääkö pelin mahdollinen anticheat sut samontein banneihin jos sitä käytät :think:

No tuo tietysti... Luulisi nyt että jos eivät itse vaivaudu tukea tekemään niin modia edes saisi käyttää. Tässä nyt ei kuitenkaan mistään esports pelistä puhuta :D
 
Nyt paukahti koodi cdkeysistä. Toivottavasti jo huomenna saisi ennakkolataukseen. Mitenköhän iso peli kyseessä?
 
Minä taas jännään tukeeko peli 1680x1050 (16:10) resoluutiota. Tänä vuonna PC:lle ilmestyneet AAA-luokan suuren rahan Nioh ja Nier:Automata eivät tukeneet. Erittäin mahdollista myös että mitään nappuloita ei pysty muuttamaan kuten Street Fighter 5:ssa.

Japanilaisten AAA-firmojen PC-osaaminen on aivan käsittämättömän huonoa vielä vuonna 2018.
 
Minä taas jännään tukeeko peli 1680x1050 (16:10) resoluutiota. Tänä vuonna PC:lle ilmestyneet AAA-luokan suuren rahan Nioh ja Nier:Automata eivät tukeneet. Erittäin mahdollista myös että mitään nappuloita ei pysty muuttamaan kuten Street Fighter 5:ssa.

Nappuloita voi muuttaa ja ilmeisesi kannattaakin, oletuskonfiguraatio ei kuulemma ole kovin hyvä. Resoluutiosta vaikea sanoa, ainakin videoissa näkyy että menussa ei ole erillistä asetusta kuvasuhteen vaihtamiseksi pois 16:9:stä.
 
Saakos tässä samanlaisia kiltoja tehtyä kuin Wowissa aikoinaan? Silloin oli kova muro kilta Orum, jossa Golianth, Eirikki ja muut hyvät tyypit hääri. Olisiko tässä IO-tech kiltaa tekeillä? Miten isoja ryhmittyä tässä voi olla liikkeellä? Onko maailmassa muita satunnaisia pelaajia? Millois tämä julkaistaan?

Monster Hunter World multiplayer: How to join friends, join Squads and create multiplayer games

Tuossa on selitetty hyvin miten moninpeli ja squadit ”klaanit” toimivat.
 
Eihän tuota malttanut jättää ostamatta pelkän UW tuen puuttumisen takia. Pitäisikö tässä olla joku pre-load? Ei tuo lähtenyt ainakaan minulla peliä lataamaan.
 
Ei ole tullut käytettyä preloadia pitkiin aikoihin, koska minun myllyllä ja 10 megaisella yhteydellä lataaminen on nopeampaa mitä preloadin purkaminen ja se tarvitsisi vielä extratilaa.
 
Peli läks latinkiin. Kokoa 16.7gb. On tätä odotettu! :comp:
 
Joo lataus alkoi itselläkin. Aika jännä ettei sallinut pre-loadia.
 
Laittakaas illan päälle raporttia toimivuudesta ja resoluutioasetuksista, että toimiiko 1680x1050.
 
Kattelin tuossa latausta odotellessa parit "oppaat aloittelijalle"-videot, ettei ole ihan pihalla, kun peli alkaa.
 
Kattelin tuossa latausta odotellessa parit "oppaat aloittelijalle"-videot, ettei ole ihan pihalla, kun peli alkaa.

Tämä on itselle ensimmäinen Monster Hunter, ja aion aloittaa ihan puhtaalta pöydältä. Alussa varmasti ihan pihalla kuin lumiukko, mutta ei tarvitse ihan yksin lähteä opettelemaan, kun kaveriporukalla mennään. :)
 
Vaikuttaa oikein pätevältä parin tunnin perusteella. Pyörii jopa 4K:lla ja dualshock 4 toimii heittämällä. Cooppi toimii kolmestaan ongelmitta. Saattaa tähän jokunen tunti upota. :)
 
Joo hyvältä vaikuttaa ja toimi moitteetta mitä pari tuntia ehdin tuossa yrittää. Lähdettävä nukkuu pikkuhiljaa. Hammeri ekaks aseeks ei ehkä helpoin kun pitää aivan iholla paukuttaa. Yhden kuolemankin sain aikaiseksi kun en ehtinyt mäiskimisen lomassa keksiä mistä saan helaa. No sit keksin sen ja vähän sain jutun päästä kiinni ton hammerinkin kans ni easy-mode :lol:

Mutta paljon on opeteltavaa jne. Mukavalta vaikuttaa kyllä ja kiihottaa varmasti miun kaman keräily viettiä sopivasti että eiköhän tähän uppoa tunteja taas "riittävästi".
 
Hiukan kiinnostaa, mutta kannattaakohan tätä edes yrittää 4,3 GHz i7 2600k prossulla. Osaa vissiin kuitenkin useampaa säiettä hyödyntää? Näyttiksenä GTX 1070.
 
Hyvin pyörii 2560x1440 asetukset tapissa, paitsi volume rendereing quality: off. 80-120fps haarukassa. 2700X:n käyttöastekin oli parissa kohtaa jopa 60%, mitä en ole kovin monessa pelissä nähnyt, eli säikeet on hyvin käytössä. Näyttis myös lämpeää aika reilusti tätä pelatessa.

Pelaan xbox 360 padilla. Melko oudot näppäinasettelut, kun on tottunut Souls-peleihin. PS4:n padiakin kokeilin, mutta pelistä ei löydy sen napeille ikoneita. Hiiri/näppis-kombosta sanottakoon, että aika tahmea ohjaus oli omasta mielestä. Kuin ois jotain smoothingia laitettu liikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Näyttää aika huonolta peliltä jossa aika lapsellinen tunnelma. Onko tässä mitään päätarinaa ollenkaan vai onko tarkoitus vain lahdata toinen toistaan hurjempaa hirmua ja saavuttaa tasoja? Ei oikein missään kuvailla kunnolla itse pelin kulkua tai tarkoitusta, vaan heti aletaan selittämään jotain turhaa.
 
Näyttää aika huonolta peliltä jossa aika lapsellinen tunnelma. Onko tässä mitään päätarinaa ollenkaan vai onko tarkoitus vain lahdata toinen toistaan hurjempaa hirmua ja saavuttaa tasoja? Ei oikein missään kuvailla kunnolla itse pelin kulkua tai tarkoitusta, vaan heti aletaan selittämään jotain turhaa.
Tapat hirviöitä, keräät materiaaleja, teet aseita ja armoreita, toista.
 
No jopa on melkoinen fps killeri tuo volume rendering quality. Grafiikassa ei näy MITÄÄN eroa välillä highest -> low, mutta fps nousi varmaan +20. OFF asetuksella nousee vielä enemmän, mutta se sentään vaikuttaa jo kuvaan. Ihmettelen miksi tuollaisia asetuksia pitää peliin laittaa, antaa valheellisen kuvan suorituskyvystä kun testit ajetaan usein highest -asetuksilla. En kyllä ole varma pidänkö koko efektistä, tuollainen outo sinertävä utu...

Ps. Tuo ultrawide modi näyttää olevan jo nyt tekeillä:
 
Viimeksi muokattu:
Monster Hunter: World Benchmark Performance Analysis

1080.png
1440.png
2160.png
 
Jos CPU on pullonkaulana, niin kannattaa downgradettaa NVIDIA ajurit 398.36.
i5-3570k + 970 combolla nousi fps 20-50 -> 50+.
 
Viimeksi muokattu:
Pelin verkkoyhteys kaatuilee jatkuvaan ja esim. alt-tab katkaisee aina verkkoyhteyden. 4 pelaajan kanssa on kaikkien koneilla jatkuvaa verkkokatkosta pelissä... Päivityksiä odotellessa. Ei siinä mitään mutta tuo katkos jättää istuntoon haamun eli peli on sitten täynnä muka pelaajia jos on pelattu neljästään ja yksi tipahtaa. Haamu jää sinne ja 4 pelaajaa on max. Hostilla ei näy mitään tietoa että se jäisi sinne muka roikkumaan, mutta näin vain on. Milloinkahan japsit oppisivat tekemään toimivia moninpelejä?

Onko näin että yksinpeliä ei voi oikeasti pelata coopissa? Siis tuo main story tuntuu olevan täynnä yksinpeliä tai sellaista jossa voi kutsua hätiin (sos) apua mutta yhdessä ei siis storyä voi pelata ollenkaan? Luulin että tämä on coop peli :( ja olen pelannut jotain 6h

Kaikenkaikkiaan olen melko pettynyt vaikka idea on hyvä.
 
Viimeksi muokattu:
Pelin verkkoyhteys kaatuilee jatkuvaan ja esim. alt-tab katkaisee aina verkkoyhteyden. 4 pelaajan kanssa on kaikkien koneilla jatkuvaa verkkokatkosta pelissä... Päivityksiä odotellessa. Ei siinä mitään mutta tuo katkos jättää istuntoon haamun eli peli on sitten täynnä muka pelaajia jos on pelattu neljästään ja yksi tipahtaa. Haamu jää sinne ja 4 pelaajaa on max. Hostilla ei näy mitään tietoa että se jäisi sinne muka roikkumaan, mutta näin vain on. Milloinkahan japsit oppisivat tekemään toimivia moninpelejä?

Onko näin että yksinpeliä ei voi oikeasti pelata coopissa? Siis tuo main story tuntuu olevan täynnä yksinpeliä tai sellaista jossa voi kutsua hätiin (sos) apua mutta yhdessä ei siis storyä voi pelata ollenkaan? Luulin että tämä on coop peli :( ja olen pelannut jotain 6h

Voi pelata myös pääjuonta cooppina. Täytyy vain päästä siihen sos-kohtaan, mennä kylään ja tehdä uusi questi. Kymmenisen tuntia nyt cooppia takana, ja yllättävän hyvin maistuu. :)

Verkkoyhteys ei ole pätkäissyt kuin kerran tuona aikana, ja sekin luultavasti johtui omasta netistä.
 
Voi pelata myös pääjuonta cooppina. Täytyy vain päästä siihen sos-kohtaan, mennä kylään ja tehdä uusi questi. Kymmenisen tuntia nyt cooppia takana, ja yllättävän hyvin maistuu. :)

Verkkoyhteys ei ole pätkäissyt kuin kerran tuona aikana, ja sekin luultavasti johtui omasta netistä.

Joo mutta sos ei auta toisen storyn etenemiseen mitenkään ja toinenko odottaa sitten vaan kylässä aina kunnes alkaa taistelu?. Tässä onkin tuo selitetty aika hyvin:
It's a cool game and I'm gonna play it a lot but I'm giving it a thumbs down (would give it a middle finger up) purely because of the moronic decision to restrict co op based on who has seen what cutscenes. Way to go guys. Borderlands came out 9 years ago and they had seemless live, continuous multiplayer for the entire game, yet you can't figure out how to get two people to play the same story mission unless one of them has already (essentially) beaten it. Just what friends want to do: Take turns waiting until the other player has completed a mission so they can replay it together, but only one of them for the first time.
 
Processor requirements are not terribly high as even a dual-core with HyperThreading has no problems hitting 120 FPS. The only caveat regarding processors is that you must have an FMA3-supporting CPU (Haswell and up). This seems to be caused by Denuvo and not by the game itself. Apparently, Capcom is aware of this and will address it in a future patch.

No eipä tuo ollutkaan niin prossuraskas kuin peloteltiin. Varmaan pyörisi omalla nuhapumpullakin ihan hyvin. :tup:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
277 820
Viestejä
4 783 026
Jäsenet
77 669
Uusin jäsen
Jore1234

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom