Monitori palautukseen?

Liittynyt
13.09.2020
Viestejä
143
Nyt harmittaa.

Ostin tuossa jonkin aikaa sitten Asuksen VG27AQ -monitorin, johon ilmestyi kuollut pikseli toisena päivänä. Palautukseenhan se lähti.

Vedin sitten perään ”varman päälle” ja ostin tilalle Lenovon Y27q-20.

Nyt kuitenkin pamahti tällainen aivan ruudun alareunaan:
moti1.PNG

moti2.PNG

Taitaa olla vihreä ja sininen subpixeli kuolleita?

Vitutuskäyrä on uudessa huipussa enkä yhtään tiedä mitä tehdä tämän kanssa, palauttaa vai ei? Kiinnostus uuteen palautusrumbaan ei ole kovin korkealla. JScreenFixit yms on kokeiltu, täytyy vielä katsoa jos tuo tuosta itsestään katoaisi…

Tuntuisi pahalta palauttaa toinen monitori lyhyessä ajassa… Mitä te tekisitte?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.09.2020
Viestejä
143
Taidan tehdä näin. Tuntuu nykyään olevan enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että monitoreissa on ainakin yksi kuollut/jumittunut pikseli. Tiedä sitten olenko vain ollut epäonnekas näiden suhteen…
 
Liittynyt
06.10.2017
Viestejä
685
En itse kuolleita/viallisia pixeleitä siedä yhtään, ja ei lenovon mukaan näytöissä pitäisi olla yhtään epäkunnossa olevaa pixeliä, kirkkaampia 2 ja tummempia 5 saa kaikenkaikkiaan olla 5 yhteensä. Eli kyllä rumpaa jatkaisin/ pyytäisin testaamaan näytön ennen lähettämistä huonojen pixelien varalta, jos ei itse pääse näkemään. Sen verta itseä rupeaa pännimään mitä pidempää nuita pisteitä tuijottaa, että vaihtoon jos pixelien takuu ehdot täyttyvät(kannattaa tarkistaa ehdot ostoa harkittaessa). Pahin tapaus itselläni oli 5 voltin kannettavassa kosketus näytössä, taisi kaiken kaikkiaan olla 8 tummenpaa pixeliä ja pari kuollutta eri kohdissa näyttöä. Varmaa oli, että valmistuttaja sai yhteyden oton ja kas kummaa seuraavassa ei yhtään havaittavasti eri sävyistä pixeliä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.09.2020
Viestejä
143
Tänään (lauantaina) olisi viimeinen päivä ilmoittaa, mikäli näytön palauttaisin. Itselläni on tosiaan molemmissa näytöissä kuolleet pikselit ilmestynyt vasta muutaman päivän/viikon jälkeen. En kyllä tuota pikseliä käytännössä edes huomaa, mutta ihan vaan jo periaatteesta vähän tekisi mieli palauttaa. Olisihan se mukava saada toimiva tuote jos monitoriin ~500€ upottaa...

Jos kerran Lenovolla on 0 kuolleen pikselin linjaus kannattaisiko tässä vain lähteä takuuta kohti? Näytöstä olen kuitenkin tykännyt, joten ihan mielelläni pitäisin saman mallin.

Edit. Tosiaan Lenovo on linjannut näin: What if defective pixel is found on your montior - Policy and Standard, Lenovo Monitors and All-in-One Desktop - Lenovo Support FI
Minun tapauksessahan tuossa on kaksi subpixeliä pimeenä, jolloin ei tuo taida Lenovon takuuseen kelvata?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
453
Jos jurppii ja mietityttää niin palauta. Itse olen telkkarin ja monitorin palauttanut liikkeeseen kirkkaiden/kuolleiden pikselien takia. Takuuseen nuo ei mene ellei ylitä valmistajan rajoja.

Tunnen itseni ja nuo olisi alkanut ottamaan päähän jos olisin pitänyt. Siksi palautin ja ostin uuden.

Siis näissä käytin liikkeen antamaa harkinta-aikaa ja palautin ennen sen loppumista. Rahat takaisin ja uutta hakemaan.
 

napsu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
25.08.2019
Viestejä
1 676
Toimiiko tällaiset ruudunväläyttelyt kuolleiden pikseleiden suhteen? Juuri huomasin alkuvuodesta ostetussa monitorissani kuolleen pikselin. Kuollut pikseli näkyy valkoisena tummalla taustalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.09.2020
Viestejä
143
Toimiiko tällaiset ruudunväläyttelyt kuolleiden pikseleiden suhteen? Juuri huomasin alkuvuodesta ostetussa monitorissani kuolleen pikselin.
Voihan sitä kokeilla, mutta kuolleiden pikseleiden suhteen melko harvoin auttaa.

JScreenFix taitaa olla eniten käytetty työkalu näissä tilanteissa. Sillä yritin myös itse korjata tilannetta, mutta ei auttanut.
 

napsu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
25.08.2019
Viestejä
1 676
Voiko pikseli olla kuollut, kun se on valkoinen? Eikö se tarkoita sitä, että pikseli on jumittunut ja kaikki alipikselit tuuttaavat valoa ja siitä johtuu valkoinen väri?
 

Mii

Liittynyt
27.11.2020
Viestejä
16
Tänään lähti Asuksen näyttö palautukseen kuolleen pikselin takia, jota en saanut korjattua. Olin alun perin viemässä takuuseen, kunnes myyjä ilmoitti, että valmistajan rajana on NELJÄ!? kuollutta pikseliä. Mitä hittoa? Milloin kuolleista pikseleistä on tullut ominaisuus vian sijasta? Ymmärtäisin ehkä, jos yhden omaava myytäisiin uutena puoleen hintaan B-laatuna, mutta 3 on jo käyttökelvoton.

Itse en mitään pikselivikoja tule koskaan sietämään. Ne ovat valmistusvirhe - sanoi valmistaja mitä tahansa ja näytöt menevät tästäkin lähin armotta palautukseen. Miten muut pikseliautistit diilaavat tämän asian kanssa? Palautatteko niin kauan, että löytyy ehjä yksilö? Itse en voinut edes palauttaa ja hakea identtistä myöhemmin tilalle, kun näyttö oli ostettu black friday - tarjouksesta ja nyt myynnissä 200€ kalliimmalla... Kyllä kyrsii.
 
Liittynyt
04.12.2019
Viestejä
16
Mulla on ollut 3 kpl 1440p näyttöjä joista ekaan tuli muutaman viikon päästä 3 jumiutunutta pixeliä. Oli koomista kun sormella pixeliä varovasti kokeili niin sillä se virkosi. Tässä tavassa kuitenkin on tietysti omat riskisä. Myöhemmin halusin päivittää IPS paneliin ja ostin "laadukkaan" LG:n näytön vähän kalliimalla, jossa oli saman tien yksi rikkinäinen pixeli ja reilusti valovuotoa. Tämä meni palautukseen, jonka jälkeen ostin puolet halvemman Acerin näytön IPS paneeli tässäkin ja on muutaman kuukauden ollut täysin virheetön ja paljon paremman oloinen. Ainoa miinus oli huono näytön jalka, mutta Amazonista saa uusia noin 30e lähtien. Melkoista lottoamista siis näyttöjen hankinta ja ei kyllä hinta näissä takaa laatua. Niin ja itselläni ei ainakaan kertaakaa ole mitkään pixelin korjaus ohjelmat auttaneet.
 

napsu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
25.08.2019
Viestejä
1 676
Mulla on ollut 3 kpl 1440p näyttöjä joista ekaan tuli muutaman viikon päästä 3 jumiutunutta pixeliä. Oli koomista kun sormella pixeliä varovasti kokeili niin sillä se virkosi. Tässä tavassa kuitenkin on tietysti omat riskisä. Myöhemmin halusin päivittää IPS paneliin ja ostin "laadukkaan" LG:n näytön vähän kalliimalla, jossa oli saman tien yksi rikkinäinen pixeli ja reilusti valovuotoa. Tämä meni palautukseen, jonka jälkeen ostin puolet halvemman Acerin näytön IPS paneeli tässäkin ja on muutaman kuukauden ollut täysin virheetön ja paljon paremman oloinen. Ainoa miinus oli huono näytön jalka, mutta Amazonista saa uusia noin 30e lähtien. Melkoista lottoamista siis näyttöjen hankinta ja ei kyllä hinta näissä takaa laatua. Niin ja itselläni ei ainakaan kertaakaa ole mitkään pixelin korjaus ohjelmat auttaneet.
Miten/millä painoit sitä pikseliä ja kuinka kovaa? Olen yrittänyt tuotakin, mutta tuloksetta. Saisikin tähän monitoriin pari viallista pikseliä lisää, niin pääsisi palauttamaan.
 
Liittynyt
04.12.2019
Viestejä
16
Miten/millä painoit sitä pikseliä ja kuinka kovaa? Olen yrittänyt tuotakin, mutta tuloksetta. Saisikin tähän monitoriin pari viallista pikseliä lisää, niin pääsisi palauttamaan.
Sormen päällä, mutta mun pixelit oli vihreitä, sinisiä tai punasia ja nämä ovat yleensä kait niitä värejä jotka kertovat, että pixeli on jumissa. Ymmärtääkseni valkoinen ja musta on merkkejä siitä, että pixeli on kuollut ja näille tuskin on mitään tehtävissä. Nämä on kyl raivostuttavia juttuja etenkin jos ei ole enää palautus vaihtoehtoa, näytön merkistä riippuen valmistajan takuu suhtautuminen virheellisiin pixeleihin on hyvin erillaista.
 

napsu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
25.08.2019
Viestejä
1 676
Sormen päällä, mutta mun pixelit oli vihreitä, sinisiä tai punasia ja nämä ovat yleensä kait niitä värejä jotka kertovat, että pixeli on jumissa. Ymmärtääkseni valkoinen ja musta on merkkejä siitä, että pixeli on kuollut ja näille tuskin on mitään tehtävissä. Nämä on kyl raivostuttavia juttuja etenkin jos ei ole enää palautus vaihtoehtoa, näytön merkistä riippuen valmistajan takuu suhtautuminen virheellisiin pixeleihin on hyvin erillaista.
Mulla on valkoinen pikseli. Tosin eikö se tarkoita sitä, että kaikki alipikselit ovat päällä samaan aikaan?
 

Mii

Liittynyt
27.11.2020
Viestejä
16
Mulla on valkoinen pikseli. Tosin eikö se tarkoita sitä, että kaikki alipikselit ovat päällä samaan aikaan?
Joo, valkoinen pikseli on jumiutunut, ei kuollut. Se on mahdollista saada korjattua kikkailemalla, mutta ei mitenkään varmaa. Mustat sen sijaan ovat aina kuolleita ja siten toivottomia tapauksia.
 

napsu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
25.08.2019
Viestejä
1 676
Onneksi on vielä kaksi vuotta takuuta jäljellä. Ehkä tämä säkällä hajoaa pahemmin.
 

Mii

Liittynyt
27.11.2020
Viestejä
16
Onneksi on vielä kaksi vuotta takuuta jäljellä. Ehkä tämä säkällä hajoaa pahemmin.
Usein taitaa käydä juuri niin, ettei viallisia pikseleitä takuuaikana ehdi syntyä tarpeeksi, kun rajat ovat monella niin korkeat. Esim. tuo Asuksen 4 on minusta aika hurja.

Näistä asioista pitäisi mielestäni puhua enemmän jo riippumattomissa tuotevertailuissa. Nyt vaikuttaa siltä, että pikselivioista on tullut alan normi, kun ei olla osattu vaatia paneelilta virheettömyyttä ja ostopäätökset on tehty pitkälti hertsien, värien ja aivan muiden kriteerien perusteella.
 

napsu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
25.08.2019
Viestejä
1 676
Usein taitaa käydä juuri niin, ettei viallisia pikseleitä takuuaikana ehdi syntyä tarpeeksi, kun rajat ovat monella niin korkeat. Esim. tuo Asuksen 4 on minusta aika hurja.

Näistä asioista pitäisi mielestäni puhua enemmän jo riippumattomissa tuotevertailuissa. Nyt vaikuttaa siltä, että pikselivioista on tullut alan normi, kun ei olla osattu vaatia paneelilta virheettömyyttä ja ostopäätökset on tehty pitkälti hertsien, värien ja aivan muiden kriteerien perusteella.
Mulla rajana on ymmärtääkseni kaksi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 662
Viestejä
4 220 965
Jäsenet
71 091
Uusin jäsen
TiieM

Hinta.fi

Ylös Bottom