• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä

Muut Monart Poele 28 cm hiiliteräspaistinpannu, Verkkokauppa.com, 19,99 €

Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 506
Tuote: Monart Poele 28 cm hiiliteräspaistinpannu
Tarjoushinta: 19,99 €
Normaalihinta: 34,99 €
Kauppa: Verkkokauppa.com
Voimassa: Ilmeisesti 31.3. asti
Linkki: Monart Poele -paistinpannu, hiiliteräs, 28 cm 19,99

Kommentti tarjouksesta: Vähän korkeareunaisempi laadukas hiiliteräspannu sopuhintaan. Tästä ei pinnoittamattomien pannujen hinta-laatusuhde paljoa parane.
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
1 662
Pinnoitettu pannu tulee pestyä lähinnä veden ja tiskiharjan avulla pikaisesti. Tarviiko tätä mitenkään käsitellä rasvoilla yms? Valurautatouhut loppu itsellä siihen ku siinä oli kananmuna kiinni jatkuvasti, vaikka kuin yritti tehdä rasvapolttoa. Jääkö tähän kiinni jos laittaa normaalisti rasvaa ja paistelee munan?

Kiinnostaisi pitkäikäisempi pannu, koska pinnoitetut kuluvat valitettavan nopeasti. Ihmetyttää vaan tuotteen halpa hinta, että voiko tällainen oikeasti päihittää pinnoitetun pannun? Paino varmaan isoin miinus.
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
745
Pinnoitettu pannu tulee pestyä lähinnä veden ja tiskiharjan avulla pikaisesti. Tarviiko tätä mitenkään käsitellä rasvoilla yms? Valurautatouhut loppu itsellä siihen ku siinä oli kananmuna kiinni jatkuvasti, vaikka kuin yritti tehdä rasvapolttoa. Jääkö tähän kiinni jos laittaa normaalisti rasvaa ja paistelee munan?

Kiinnostaisi pitkäikäisempi pannu, koska pinnoitetut kuluvat valitettavan nopeasti. Ihmetyttää vaan tuotteen halpa hinta, että voiko tällainen oikeasti päihittää pinnoitetun pannun? Paino varmaan isoin miinus.
Jää kiinni ilman rasvapolttoa
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
1 662
Tuolla on joku kommenttien perusteella joutunut vasaran ja lekan kanssa murjomaan tätä suoraksi kun on vääntynyt paiston jälkeen. Kyllä tämä pinnoittamaton pannu vaatii huomattavan paljon huolenpitoa. Itse kokeilin hiiliteräspannua ja ei ainakaan meidän taloudessa riittänyt kiinnostus jatkuvaan pannun pesuun ja rasvailuun. Siitäkin huolimatta ruoka paloi ajoittain pohjaan ERITTÄIN pahasti.
Just samat kokemukset valurautapannusta. Tämä jäänee siis kauppaan, eikä ihme, että nämä ovat näin halpoja. Mieluummin uusii aika ajoin pinnoitetun pannun, kuin ottaa riesaksi jatkuvaa rasvailua ja hidasta pesemistä yms.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 457
Keksiikö joku tälle aikarajalle syyn: "Paistinpannua voi käytää myös uunissa (200 °C max 10 min)."
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 247
Mä ostin tän viime tarjouksesta ja myymälässä pistin hellan päälle niitä varmaan 6kpl ja oma kappale oli ainoa mikä oli täysin suoralla pohjalla.

Mitään jatkuvaa rasvaamistahan tämä ei vaadi, aluksi vaan, sit vaan pesee pelkällä vedellä ja käyttää vähän reilummin rasvaa kun kokkailee niin siinä sitä uutta pinnoitetta samalla syntyy.

Mutta näin tälleen teräspannun, teflonin ja valuraudan omistajana oon kyllä ruvennyt pohtimaan josko pistäis vaan toriin oman pannun myyntiin kun niin harvoin tulee käytettyä, ei vaan niinku oikeen ole mitään tiettyä ruokaa minkä keksisin mikä olisi juuri tässä jostain syystä parempi tehdä kuin muissa.
On kuitenkin tosi painava ja vittumainen kun ei voi pistää tiskikoneeseen...

Grilled cheese voikkareita varten ajattelin että tämä olisi hyvä kun saa tyhjänä lämmittää JA sisältää pinnoitteen mutta ei jostain syystä pelitä sit lainkaan siinä touhussa...
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
125
Kyllä omasta mielestä hiiliteräspannu on suht. helppokäyttöinen. Alussa vähän enemmän jää kiinni, mut n. kymmenen paistokerran (tai vaihtoehtoisesti rasvanpolton) jälkeen munat meinaa liukua pannulta pois.

Pannun vaan nopeesti vedellä ja harjalla pesasee paiston jälkeen tarvittaessa. Itse en jaksa pestä jos on vaan paistanut munan tai jonkun mikä ei likaa pannua mahdottomasti. Pesun jälkeen hetki kuumalla levyllä ja spraypullosta rasva päälle ja kaappiin.

Keksiikö joku tälle aikarajalle syyn: "Paistinpannua voi käytää myös uunissa (200 °C max 10 min)."
Tossa kahvassa luultavasti emalointi / joku pinnoite mikä saattaa kärsiä. Itel Buyerin pannussa sama homma, mut ei oo pitkissäkään rasvanpoltoissa käyny mitään sille pinnoitteelle. Kun pannun ottaa uunista, se pinnoite tuntuu vähän pehmoselta ja siihen voi patalappu vähän takertua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 506
Pinnoitettu pannu tulee pestyä lähinnä veden ja tiskiharjan avulla pikaisesti. Tarviiko tätä mitenkään käsitellä rasvoilla yms? Valurautatouhut loppu itsellä siihen ku siinä oli kananmuna kiinni jatkuvasti, vaikka kuin yritti tehdä rasvapolttoa. Jääkö tähän kiinni jos laittaa normaalisti rasvaa ja paistelee munan?
Jos valurauta + kananmuna aiheuttaa ongelmia, niin ei tätä välttämättä sitten kannata ajatella, vaikka itse paistelenkin munia sekä valuraudalla että hiiliteräksellä että pinnoitetulla. Riittävästi rasvaa ja suht mieto lämpö niin ei sen munan kuitenkaan pitäisi kovin pahasti tarttua valurautaan tai hyväpintaiseen hiiliteräkseen ja sen minkä tarttuu niin se nyt on vaan odotettavissa, mutta harvoin mitään pilaa.

Mä en välttämättä näille alkaisi mitään rasvapolttoa tekemään ainakaan sisätiloissa. Omassa käytössä parhaiten on toiminut, että on ensin pessyt pannun hyvin pois varastovahoista sitten laittanut pannuun vajaan desin öljyä, jonka lämmittää savuamispisteeseen (mutta mielellään ei leimahduspisteeseen) ja pyörittelee sitä öljyä sen jälkeen jonkin aikaa pitkin pannua öljyn samalla jäähtyessä. Sitten muutamat ekat paistelut vähän reilummalla rasvalla niin siitä se pinta alkaa ihan mukavasti tekeytyä.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 506
Keksiikö joku tälle aikarajalle syyn: "Paistinpannua voi käytää myös uunissa (200 °C max 10 min)."
Kahvassa on yleensä joku pinnoite/lakka, jolle ei ilmeisesti oikein voi taata uunissa pitkään huudattamista. Itse oon siitä huolimatta huudatellut eikä noi kahvat oo koskaan siitä huonoa tykännyt, oisko joku ehkä joskus vähän värjäytynyt, mutta sitä nyt pannut tekee muutenkin ajan kanssa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 247
Itse tein 3x rasvapolton omaani.

Tosiaan ensin pitää huolella hinkuttaa astianpesuaineella ja talouspaperilla tai jollain sienellä toi mehiläisvaha pannusta irti joka on tosi tiukassa.
Sit ohut kerros rasvaa pannun sisäpuolelle, auringonkukanöljyä käytin itse, pannu lämpenemään keskikuumalla, sitten kun sauhuaa niin levy pois päältä ja anna jäähtyä.
Heti kun on sen verran viilentynyt että saat levitettyä paperin kanssa uuden kerroksen rasvaa niin toistaa sen, ja sit vielä kerran, niin siinä tuli jo niin hyvä pinnoite että tavara oikeasti liukui pannulla vähintään yhtä hyvin kun teflonilla.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
634
Itsellä on vanha valurautapannu palvellut hyvin. Rasvapoltin pariin kolmeen kertaan sen ihan tavallisella rypsiöljyllä liedellä, joskin esim Motonetista saa ihan elintarvikekelpoista pellavaöljyä, joka tuottaisi paremman lopputuloksen. Ja minä tosin kärryytin keskilämmöllä niin kauan kuin kärysi, vasta sitten lämmöt pois. Jäähdyttyä uusi kierros.

Kananmunia en tuolla ole paistellut, kun ei kuulu ruokavalioon, mutta muuten ei ole satunnaisessa käytössä polttanut kiinni mitään. Vesi "liukuu" pois pinnalta onnistuneen rasvapolton jälkeen.

Pinnoitetun peruspannunkin vaihtaminen pinnoittamattomaan hiiliteräspannuun kiinnostaisi. Mutta jos tuossa on taipumisongelmia, niin ehkä jätän hakematta, vaikk Verkkis vieressä onkin. Tuossa valurautapannussa plussana hyvä puinen kahva, mukavampi käsitellä vaikka painaakin. Hiiliteräspannuissa usen tökkää tuo kahva.

 
Liittynyt
10.02.2021
Viestejä
88
Sekoilu poistettu: Oma lempparini on Clas Ohlsonin esipoltettu Kockums Jernverk, joka on helppokäyttöinen ja hintalaadultaan erinomainen. Tuo rasvapoltto on tehty hyvin enkä ole aiemmissa pannuissani saanut vastaavaa aikaiseksi edes pellavaöljyllä.

Ja tuohon kuperuuteen - joissakin laadukkaamissa pannuissa, joita omistan, varoitettiin ohjekirjassa etukäteen, että pannu on hieman kupera pohjasta kylmänä ja oikenee lämmetessään. Liekö näissä samaa? Loogista sinänsä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 389
Yleensä jos paistaminen ei onnistu niin vika on kyllä käyttäjässä ja/tai käyttötavassa eikä siinä pannussa. Toki kaikki ei jaksa sitä opetella mikä on ihan ok mutta ei silloin kannata pannua haukkua. Jos on tottunut heittämään sen jääkaappikylmän hunajakanasuikaleen kylmälle myrkkyteflonille ja sit hella neloselle niin eihän se ihan toimi näiden pinnoittamattomien kanssa. Ei siinä, en itsekään enää jaksa hiiliteräksestä huoleehtia vaan menen ruostumattomien pinnoittamattomien pannujen kanssa, pieni esilämmitys vain ja sipaisu rasvaa pintaan niin ei tartu mikään kiinni ja voi pestä normaalisti tai vaikka painepesurilla ilman huolta siitä lähteekö pinnoite.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 247
Nää hiiliteräspannut on tosi hyviä pannuja mutta vaatii toisenlaista paistamista kuin pinnoitettu. Ihan merkittävästi erilaista siis. Siinä missä pinnoitettua ei saisi koskaan käyttää maksimitehoilla liedellä, on hiiliteräs tarkoitus lämmittää niin kuumaksi, että vesi oikeasti helmeilee siinä pinnalla. Öljyä päälle ja sitten kun paistaa esim kananmunaa, niin ensin öljyä pannuun ja kananmuna siihen. Paistettavaan tuotteeseen ei saa koskea alkuun vaan sen pitää paistua ennen kääntämistä. Tämä oikeasti jopa toimii. En käytä itse hiiliterästä muihin kuin kovaa lämpöä vaativiin paistohommiin (esim tomaatin grillaaminen pannulla, ravut, yms) mutta niissä se toimii todella hyvin. Oma lempparini on Clas Ohlsonin esipoltettu Kockums Jernverk, joka on helppokäyttöinen ja hintalaadultaan erinomainen. Tuo rasvapoltto on tehty hyvin enkä ole aiemmissa pannuissani saanut vastaavaa aikaiseksi edes pellavaöljyllä.

Ja tuohon kuperuuteen - joissakin laadukkaamissa pannuissa, joita omistan, varoitettiin ohjekirjassa etukäteen, että pannu on hieman kupera pohjasta kylmänä ja oikenee lämmetessään. Liekö näissä samaa? Loogista sinänsä.

Vinkkivideo aiheesta:
Sä puhut nyt ihan eri tuotteista kuin hiiliteräspannu.
Sulla on videolla teräspannu ja neuvot myös nyt teräspannun kuumennusta, ei liity hiiliteräspannuun mitenkään.
Teräspannu on suht kevyt teräspannu johon ei ikinä tule mitään pinnoitetta tarttumaan, ja jonka saa pestä apk, ja omasta mielestäni teräspannu onkin ylivoimaisesti paras pannutyyppi, sitä ei vaan kaikessa voi käyttää.

Hiiliteräspannua voi tosiaan käyttää ihan missä tahansa lämmöissä, mutta ei sitä samalla tavalla kuulu tyhjänä kuumentaa kuin teräspannua, ja siinä missä teräspannulla hoituu parhaiten enemmän rasvaisten ruokien kypsennys niin hiiliteräksellä hoituu kaikki, koska siinä on se itse tehty pinnoite, joka estää sen että se ruoka on suoraan kosketuksissa pannuun. Eli ei tartu kiinni.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 506
Nää hiiliteräspannut on tosi hyviä pannuja mutta vaatii toisenlaista paistamista kuin pinnoitettu. Ihan merkittävästi erilaista siis. Siinä missä pinnoitettua ei saisi koskaan käyttää maksimitehoilla liedellä, on hiiliteräs tarkoitus lämmittää niin kuumaksi, että vesi oikeasti helmeilee siinä pinnalla. Öljyä päälle ja sitten kun paistaa esim kananmunaa, niin ensin öljyä pannuun ja kananmuna siihen. Paistettavaan tuotteeseen ei saa koskea alkuun vaan sen pitää paistua ennen kääntämistä. Tämä oikeasti jopa toimii.

Vinkkivideo aiheesta:
No itse en pidä kuumalla pannulla sitkeäpintaisiksi ruskistetuista munista vaan miedolla lämmöllä yhdeltä puolelta läpi hyytyen paistetuista, jotka voi jättää vielä oranssinpuoleisiksi, vaikka keltuaisen rikkoo. Ja tuo kyllä onnistuu asiallisesti patinoituneella hiiliteräkselläkin ilman niitä kovia lämpöjä. Videon rosteripannulla tosin sitten enää ei, ellei käytä rasvaa niin tolkuttomasti, että muna suunnilleen ui.
 
Liittynyt
05.02.2023
Viestejä
23
Joku pannun omistaja voisi laittaa teräksen paksuudesta mittaa?
Olen odotellut, että De Buyer olisi taas järkevissä hinnoissa, kun on kai vähän paksumpi kuin halppikset?
Edellinen hyvin toiminut hiiliteräspannu meni niin pahasti kupruun, että hakkaamalla vain pahensin asiaa ja kyllä sillä toisella reunalla vielä yhden pihvin kerrallaan paistaa.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
303
Tuolla on joku kommenttien perusteella joutunut vasaran ja lekan kanssa murjomaan tätä suoraksi kun on vääntynyt paiston jälkeen. Kyllä tämä pinnoittamaton pannu vaatii huomattavan paljon huolenpitoa. Itse kokeilin hiiliteräspannua ja ei ainakaan meidän taloudessa riittänyt kiinnostus jatkuvaan pannun pesuun ja rasvailuun. Siitäkin huolimatta ruoka paloi ajoittain pohjaan ERITTÄIN pahasti.
Eihän hiiliteräspannua nimen omaan saa pestä

Ainakaan millään aineilla

Rasvanpoltto tehdään tarpeeksi hyvin jonka jälkeen vaan huuhdellaan kuumalla vedellä ja pyyhitään paperilla, jonka jälkeen esim kevyesti öljyä pintaan.

Munia en juuri paista mutta jää varmaan helposti kiinni, muuten toimii ihan hyvin omassa käytössä. Eikä käytössä ikinä pala mikään pohjaan.

Teflon on myrkkyä ja kuuluu nopeasti pilalle vaikka hellästi käyttää oikeilla välineillä
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 247
Eihän hiiliteräspannua nimen omaan saa pestä

Ainakaan millään aineilla

Rasvanpoltto tehdään tarpeeksi hyvin jonka jälkeen vaan huuhdellaan kuumalla vedellä ja pyyhitään paperilla, jonka jälkeen esim kevyesti öljyä pintaan.

Munia en juuri paista mutta jää varmaan helposti kiinni, muuten toimii ihan hyvin omassa käytössä. Eikä käytössä ikinä pala mikään pohjaan.

Teflon on myrkkyä ja kuuluu nopeasti pilalle vaikka hellästi käyttää oikeilla välineillä
Kyl tätä saa pestä fairylla mutta pitää pestä samantien sen laiton jälkeen eikä jättää likoamaan.
Ei siis ime mitään, koska pinnoite välissä, mutta jos sitä usein fairylla pesee niin pinnoite tietenkin liukenee pois.
 

Ronald McDonald

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.02.2024
Viestejä
308
Tuolla on joku kommenttien perusteella joutunut vasaran ja lekan kanssa murjomaan tätä suoraksi kun on vääntynyt paiston jälkeen. Kyllä tämä pinnoittamaton pannu vaatii huomattavan paljon huolenpitoa. Itse kokeilin hiiliteräspannua ja ei ainakaan meidän taloudessa riittänyt kiinnostus jatkuvaan pannun pesuun ja rasvailuun. Siitäkin huolimatta ruoka paloi ajoittain pohjaan ERITTÄIN pahasti.
Sitä ei tarvitse rasvailla. Pesee vaan kuumalla vedellä ja kuivaa. Ja ei tarvitse syödä syöpäkemikaaleja.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 506
Teflon on ollut aika pitkään jo yleisesti käytössä. Luulisi näkyvän elinajanodotuksissa, ml. kaukomaat joissa ollut pitkät elinajat.
Ties vaikka jotain yhteyttä olisikin kasvaneisiin suolistosyöpämääriin. Suurin ongelma niissä kuitenkin on se, etteivät ne kestä kunnon paistolämpötiloja. Kun lämmöt alkaa nousta sinne 200 yläpuolelle säännöllisesti niin alkaa muovipinnoitteet kuplia nopeasti alumiinista irti.
 

Ronald McDonald

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.02.2024
Viestejä
308
Rasvaa ja öljyä tuleekin sitten siitäkin edestä käytettyä kypsentämisen aikana. Nekin aiheuttaa syöpää. Paras kun vaan kypsentää höyryttämällä.
Mikä vika rasvassa tai öljyssä on? Terveellisiä ja tarpeellisia ravinteita. Suosin maapähkinäöljyä ja ihraa. Eikä sitä sen enempää tarvitse käyttää kuin muillakaan pannuilla. Höyrytys tai mikrolla kuumennus ei sovi, jos haluaa paistaa ruokaa. Höyrytetty pihvi on aika säälittävä tapaus.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 457
Mikä vika rasvassa tai öljyssä on? Terveellisiä ja tarpeellisia ravinteita. Suosin maapähkinäöljyä ja ihraa. Eikä sitä sen enempää tarvitse käyttää kuin muillakaan pannuilla. Höyrytys tai mikrolla kuumennus ei sovi, jos haluaa paistaa ruokaa. Höyrytetty pihvi on aika säälittävä tapaus.
Ei kukaan sanonut, että vikaa. Syöpä toki mahdollinen. Mutta joo, varmasti se on se teflon, joka on ongelma.

Ravinnon rasva suurentaa lukuisten eläinkokeiden perusteella rintasyövän, paksusuolen syövän ja haimasyövän riskiä. Ihmistä koskeva tieto ei ole kuitenkaan vielä niin vakuuttavaa, että rasvan vaikutuksista syöpävaaraan voitaisiin tehdä varmoja päätelmiä.
Ties vaikka jotain yhteyttä olisikin kasvaneisiin suolistosyöpämääriin. Suurin ongelma niissä kuitenkin on se, etteivät ne kestä kunnon paistolämpötiloja. Kun lämmöt alkaa nousta sinne 200 yläpuolelle säännöllisesti niin alkaa muovipinnoitteet kuplia nopeasti alumiinista irti.
Teflonia itsessäänhän ei kai pidetä syöpävaarallisena. Sen valmistuksessa käytettiin jokin aika sitten jotain syöpää aiheuttavaa ainetta. Ja oli kai 250 (vai 260 tjsp) asteessa riskejä että hajoaa mahdollisesti haitallisiin ainesosiin?
 
Liittynyt
01.05.2019
Viestejä
446
Ties vaikka jotain yhteyttä olisikin kasvaneisiin suolistosyöpämääriin. Suurin ongelma niissä kuitenkin on se, etteivät ne kestä kunnon paistolämpötiloja. Kun lämmöt alkaa nousta sinne 200 yläpuolelle säännöllisesti niin alkaa muovipinnoitteet kuplia nopeasti alumiinista irti.
Onneksi Teflonillekin löytyy pinnoitettu vaihtoehto Heirolilta. Cerasafe sarjan pannut, jotka itse todennut hyviksi. Toki hinta-laadultaan jäävät kauaksi esim. Tefalin halvoista teflonpannuista, mutta ovatpahan myrkyttömällä pinnoitteella toisin kuin muut teflonpohjaiset pinnoitetut pannut.

Kunnon paistohommiin sitten itsellä De Buyerin 28 cm malli. On rasvapolton jälkeen hyvä eikä vääntyile tms. Ainoa miinus painosta, mutta painon takia kestääkin sitten vääntyilemättä. Mun mielestä ei pahasti edes tartu ruoka kiinni, aina on tullut puhtaaksi perus astianpesuharjalla ja hanakuumalla vedellä.

Kastikkeet ja munat yleensä tehdään meillä Heirolilla ja pihvien tms paistot ja ruskistushommat De Buyereillä.

Voisin harkita tuon ostoa tolla tarjoushinnalla jos nyt olisi pannun tarve, taitaa De Buyeriin olla jokunen kymppi kuitenkin hintaeroa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 247
Mä tosiaan siellä verkkiksen myymälässä itsekin sillon vertailin tohon de buyeriin.
Olihan se hitusen laadukkaamman oloinen mutta se 26cm pannu pannu painoi vielä reilusti enemmän kuin tämä 28cm ja ei niissäkään pohjat mitään suoria ollut niin tähän itse päädyin.

Paras pannu silti on ikean teräspannu.
Mulla on toisena teräspannuna joku lidlin teräspannu ja toi ikean pannu on sen 100x parempi, enkä tajua edes miksi.
Tossa ikean pannussa ei ole yhtään niin tarkkaa saada sitä lämpöä siihen tiettyyn pisteeseen, siihen ei vaan yksinkertaisesti ruoka tartu kiinni, pinta on ihan äärettömän tasainen, ja on paksu pannu, pysyy hyvin paikallaan ja varaa lämpöä, olen tolla nyt itseasiassa useasti tehnyt pihvitkin (eilen viimeks lehtipihvit) ennemmin ku valuraudalla kun on niin helppoa kun voi vaan pistää apk...

Sen ostaisin ennemmin kun hiiliteräksen, ja sit pariksi joku teflon, joka on aivan hyvä kunhan ei idioottina ylikuumenna sitä.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 731
Siellähän on hiukan isompi valurautapannu samalta valmistajalta.


Oman kokemuksen perusteella tuossa koossa alkaa jo pannu olemaan valurautaisena aika painava, jos haluaa sitä hiukankaan heilutella.

Itse päätin tässä vaihtaa ruostumattomaan, teflon ja valurautaisesta. En tykännyt siitä miten valurautaisella pannulla joutuu varomaan ettei se ruostuisi. Se ei varsinaisesti ollut ongelma mutta halusin ensisijaisesti isomman ja myöskin huolettomamman.

Tän käyn luultavasti hakemassa varmuuden vuoksi, mutta ehkä jotain hieman toisenlaista kuitenkin haen.




Nää teflonit ovat enemmän ympäristömyrkky ja hyvin haitallisia sen parissa työskenneille työntekijöille, kuin loppukäyttäjille.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 247
Siellähän on hiukan isompi valurautapannu samalta valmistajalta.


Oman kokemuksen perusteella tuossa koossa alkaa jo pannu olemaan valurautaisena aika painava, jos haluaa sitä hiukankaan heilutella.

Itse päätin tässä vaihtaa ruostumattomaan, teflon ja valurautaisesta. En tykännyt siitä miten valurautaisella pannulla joutuu varomaan ettei se ruostuisi. Se ei varsinaisesti ollut ongelma mutta halusin ensisijaisesti isomman ja myöskin huolettomamman.

Tän käyn luultavasti hakemassa varmuuden vuoksi, mutta ehkä jotain hieman toisenlaista kuitenkin haen.




Nää teflonit ovat enemmän ympäristömyrkky ja hyvin haitallisia sen parissa työskenneille työntekijöille, kuin loppukäyttäjille.
Tä näyttää hyvin paljon samalle ku ikean pannu. (Tämä toka linkkaamasi siis, ei valurauta)
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 655
Ei kukaan sanonut, että vikaa. Syöpä toki mahdollinen. Mutta joo, varmasti se on se teflon, joka on ongelma.





Teflonia itsessäänhän ei kai pidetä syöpävaarallisena. Sen valmistuksessa käytettiin jokin aika sitten jotain syöpää aiheuttavaa ainetta. Ja oli kai 250 (vai 260 tjsp) asteessa riskejä että hajoaa mahdollisesti haitallisiin ainesosiin?
Kaikissa non-stickeissä on perfluorattuja yhdisteitä mitkä on keskimäärin pahinta paskaa mitä ihminen on ikinä tuottanut. Syöpä ei niinkään näiden takana vaan erilaiset hormonitoiminnan häiriöt. Pahimmat kiellettiin jo mutta uudet on käytännössä samaa kamaa hiukan eri kemiallisella kaavalla.

Ja sanotaan näin jos pinnoitettu pannu kuluu niin johonkin se pinnoite päätyy siitä pannun pinnalta, luonnostakaan nuo yhdisteet ei hajoa tai poistu ikinä.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 655
"kuluuko" näistä tuo pinnoite pois? Fiskarsilla on jotain pannuja joista pinnoite kuluu pois ja säännöllinen (kallis) uudelleenpinnoitus on välttämätöntä.
Sama ongelma kaikissa, keraamiset pannut vielä herkempiä ylikuumennukselle - yksi ylikuumennus ja pinnoite kuolee. Myös tietyt ruuat tukki keraamiset pinnoitteet nopeammin, en nyt vanhasta muistista enää muista mitkä kaikki hankalia mutta samaa tavaraa vähän eri ongelmilla, paras puoli keraamisissa on että kestää mekaanista kulutusta paremmin.
 
Liittynyt
17.10.2018
Viestejä
164
"kuluuko" näistä tuo pinnoite pois? Fiskarsilla on jotain pannuja joista pinnoite kuluu pois ja säännöllinen (kallis) uudelleenpinnoitus on välttämätöntä.
Väärinkäytöllä se lähtee kyllä, huonolaatuisista tietty helpommin, hyvälaatuiset taas kestää. Minulla on keittiön käytetyimpänä ScanPan Pro-IQ -sarjan korkeareunainen keraaminen paistokasari, joka on kestänyt toimintakuntoisena jo yli 10 vuotta vaikka sitä käytetään lähes päivittäin. Se on hyvä, kahden hengen talouteen se toimittaa paistinpannuna ja kattilana, siihen ei pala asiat kiinni vieläkään (ei se toki mikään teflon-pannu ole), sen voi työntää huoletta astianpesukoneeseen tai uuniin ja siinä on myös kansi, mikä on tosi hyvä ominaisuus arkikäytössä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 389
"kuluuko" näistä tuo pinnoite pois? Fiskarsilla on jotain pannuja joista pinnoite kuluu pois ja säännöllinen (kallis) uudelleenpinnoitus on välttämätöntä.
Tuli itsekin tyhmyyksissäni ostettia tollanen fiskarsin norden thermium pinnoitettu pannu. Pysyi se aika kauan hyvänä mutta oisko sit tiskikone (ja toki kuumennus) syönyt ton niin että jäi sellasia alueita missä ei ollut pinnoitetta lainkaan. Poltin sit loputkin pois lykkäämällä pannun 300 asteiseen uuniin. Paskempi toi on nyt kuin tavallinen teräspannu mutta kyllä sitä käyttää just uunissa vuokana yms
 
Liittynyt
21.07.2021
Viestejä
183
Hiiliteräkset helppoja käyttää, kun käyttää järkeä.

Itse laittanu pienen tipan silavaa rasvanpaistoksi ja käyttämällä paranee.

Pesu heti paiston jälkeen kuumalla vedellä ja tiskiharjalla. Pannu takaisin sammutetun lieden päälle jolloin ylimääräinen vesi kuivaa pois. Ja jos vaikka tehnyt pekonia jotka talouspaperin välissä kuivumassa, niin pyyhkäisee sen minimaalisen veden sillä pois ja samalla se on rasvattu.

Suurin osa tekee sen virheen, että tekee useampia rasvanpolttoja, jolloin jää paksu kerros joka mahdollisesti lohkeaa paistaessa ruuan sekaan.

Jos pannuun jää kiinni esim. Kananmuna, niin lähes aina sitä paistetaan väärällä lämmöllä. Vesitesti on tähänkin hyvä konsti.

Ei tuu pinnoitettuja juurikaan käytettyä.
 
Liittynyt
01.05.2019
Viestejä
446
"kuluuko" näistä tuo pinnoite pois? Fiskarsilla on jotain pannuja joista pinnoite kuluu pois ja säännöllinen (kallis) uudelleenpinnoitus on välttämätöntä.
Kyllä se kuluu. En osaa sanoa saisiko noita uudelleen pinnoitettua, luulen että ei Heirol tarjoa moista palvelua. Edellinen Heirolin Cerasafe pannu kesti meillä säännöllistä käyttöä n. 7-8 vuotta, alkoi sitten pinta hilseilemään pois/naarmua kertynyt sen verran paljon että lähti kierrätykseen.

Se etu vaan noissa Heirolin Cerasafe pannuissa hyvä että mainostavat täysin myrkyttömäksi PFAS vapaaksi tuota pinnoitetta. Pinnoite on jokin heidän kehittämä keraaminen, titanivahvistettu pinnoite.

Nykyään näköjään Clasullakin vastaava:

Alkaa mennä OT puolelle, mutta siitä en sitten osaa sanoa onko noissa Heirolissa tai tuossa Clasun pannussa pinnoite vastaava kuin sellaisissa valkoisissa keraamipintaisissa pannuissa joita on myyty vuosikaudet, vai onko kuitenkin joku erilainen pinnoite kyseessä.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
335
Pinnoitettu pannu tulee pestyä lähinnä veden ja tiskiharjan avulla pikaisesti. Tarviiko tätä mitenkään käsitellä rasvoilla yms? Valurautatouhut loppu itsellä siihen ku siinä oli kananmuna kiinni jatkuvasti, vaikka kuin yritti tehdä rasvapolttoa. Jääkö tähän kiinni jos laittaa normaalisti rasvaa ja paistelee munan?

Kiinnostaisi pitkäikäisempi pannu, koska pinnoitetut kuluvat valitettavan nopeasti. Ihmetyttää vaan tuotteen halpa hinta, että voiko tällainen oikeasti päihittää pinnoitetun pannun? Paino varmaan isoin miinus.
Jos saat jollain konstilla valurautapannuun kananmunan jäämään kiinni, niin älä edes yritä hiiliteräksellä.
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
1 662
Jos saat jollain konstilla valurautapannuun kananmunan jäämään kiinni, niin älä edes yritä hiiliteräksellä.
Eikä mitenkään jollain konstilla, vaan se jäi kiinni melkein joka kerta, vaikka tein kaksienkin eri ohjeiden mukaan rasvapolton.

Myrkytön pannu alkoi kuitenkin kiinnostamaan eli voisi katsella jonku suht helppohoitoisen pannun.

Näkeehän tästäkin ketjusta, että puhdistustaktiikoita on monenlaisia. Osalla hommat sujuu kohtuu vaivattomasti ja osa laittaa pannua kuumalle levylle takaisin ja rasvailee ja ties mitä.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 655
Eikä mitenkään jollain konstilla, vaan se jäi kiinni melkein joka kerta, vaikka tein kaksienkin eri ohjeiden mukaan rasvapolton.

Myrkytön pannu alkoi kuitenkin kiinnostamaan eli voisi katsella jonku suht helppohoitoisen pannun.

Näkeehän tästäkin ketjusta, että puhdistustaktiikoita on monenlaisia. Osalla hommat sujuu kohtuu vaivattomasti ja osa laittaa pannua kuumalle levylle takaisin ja rasvailee ja ties mitä.
Rosteripannuja pelkästään itellä nykyään, alkuun oppimiskäyrä kunnes oppii käyttämään mut sen jälkeen vaivaton kun voi pestä koneessa ja kurittaa maksimit. WMF perushyvää settiä rosteripannuissa.
 

Mawe

Thread Killer
NOSTO
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
750
Jos ei halua muovipintaisia pannuja käyttää eikä pinnoittamattomia teräs / valurautaisia, niin keraamiset toiminut aika hyvin, jopa nuo halvat.
Ollut Hackmannin Ceratecilla olevaa(Kovanaama ei ainakaan yleensä ole Ceratecilla vaan muovilla) ja sit halpoja pannuja useamman vuoden ajan ja halvoillakin tullut toimeen.

Pilalle saa keraamisenkin liian kuumalla, ei ole vain yhtä herkkä kuin muovipintainen pannu.
 
Liittynyt
17.10.2018
Viestejä
164
Näkeehän tästäkin ketjusta, että puhdistustaktiikoita on monenlaisia. Osalla hommat sujuu kohtuu vaivattomasti ja osa laittaa pannua kuumalle levylle takaisin ja rasvailee ja ties mitä.
Tuntuu olevan aika kirjavaa se miten ihmiset toimii, mutta ihan hirveesti "vaivaahan" hiiliteräksestä ei ole, se vaan on eri tuote kuin ne mihin keskimäärin ihmiset on tottunut - Noiden pannujen kkäytössä sitten on joitakin tiettyjä asioita mitkä siinä täytyy muistaa.

Lyhykäisyydessään käyttöönotossa tarvitaan se kertaluonteinen rasvapoltto, sitten taas käytön jälkeen pitää muistaa hoitaa se kuivaksi. Sen saa hoitaa millä tavalla tahtoo, edellä esitetty tapa laittaa se jäähtyvälle liedelle kuivumaan nopean pesun jälkeen on hyvä tapa tehdä se kun se vesi haihtuu taatusti ihan kauttaaltaan - se ei ole pakollista mutta jos se omaan käyttörutiiniin sopii niin mikäs siinä. Sitä pannua ei myöskään ole tarpeen rasvata säilytykseen, jos se on kuiva ja säilytysolosuhteet on kuivat, niin ei se myöskään ruostu. Tuossa on se twisti että jos sinne kaappiin menee muita kosteita astioita niin ne olosuhteet tulee aika trooppisiksi ja se se voi aiheuttaa sitä ruostumista itsekseen, mihin taas se rasvaaminen voi auttaa. Rasvapolttaminen ihan joka puolelta pelkän paistopinnan sijaan auttaa ehkäisemään ruostumista.

Myöskin uskomus siitä ettei sitä saisi pesuaineella pestä on vähän väärä, sen saa pestä kyllä laimealla tiskiaineella, se ei todellakaan mene siitä pilalle koska se rasvapoltossa käytetty öljy on polymerisoitunut toiseksi yhdisteeksi eikä se enää ole herkkää niille aineksille, mitkä tiskiaineessa sen rasvan pilkkoo. Jos se pannu menee pilalle siitä, niin sen rasvapoltto on epäonnistunut jo alkujaankin ja se on syytä tehdä uudestaan.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 731
Tä näyttää hyvin paljon samalle ku ikean pannu. (Tämä toka linkkaamasi siis, ei valurauta)
Varmaankin Sensuell? Eri pannu kuitenkin.

Juuri sitä olen katsonut, se noin 0,5 kiloa painavampi. En tiedä onko sillä mitään merkitystä valurautaliedellä jollainen mulla vielä on, mutta jossain vaiheessa kuitenkin tulee induktio, ja olen lukenut että osa induktiolle "sopivat" eivät kuitenkaan toimi ihan niin kunnolla. Mahdollisesti riippuen siitä millainen se induktiotaso teknisesti on. Kuitenkin monissa paistinpannuissa on myös alumiinia pohjassa kerroksena kun teräs siirtää lämpöä hitaammin. Eli enemmän painoa=parempi myös teräspannuna

Koodi:
 https://www.ikea.com/fi/fi/p/sensuell-paistinpannu-ruostumaton-teraes-harmaa-60324544/
Otin nyt varmuuden vuoksi tuon Verkkokaupan Tefalin, mutta luultavasti kuitenkin ostan jonkun painavemman ja palautan tuon. Tai jos en ehdi/muista palautusajan puitteissa niin sitten otan tuon käyttöön. Vaikuttaa hyvin samanpainoiselta kuin mun 24 sentin valurautapannu, eli ihan OK. Mulla on tässä 20 vuoden aikana ollut pääasiallisessa käytössä vain kaksi paistinpannua ja nyt ajattelin että yhdellä teräksisellä pärjäisi paremmin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 247
Varmaankin Sensuell? Eri pannu kuitenkin.

Juuri sitä olen katsonut, se noin 0,5 kiloa painavampi. En tiedä onko sillä mitään merkitystä valurautaliedellä jollainen mulla vielä on, mutta jossain vaiheessa kuitenkin tulee induktio, ja olen lukenut että osa induktiolle "sopivat" eivät kuitenkaan toimi ihan niin kunnolla. Mahdollisesti riippuen siitä millainen se induktiotaso teknisesti on. Kuitenkin monissa paistinpannuissa on myös alumiinia pohjassa kerroksena kun teräs siirtää lämpöä hitaammin. Eli enemmän painoa=parempi myös teräspannuna

Koodi:
 https://www.ikea.com/fi/fi/p/sensuell-paistinpannu-ruostumaton-teraes-harmaa-60324544/
Otin nyt varmuuden vuoksi tuon Verkkokaupan Tefalin, mutta luultavasti kuitenkin ostan jonkun painavemman ja palautan tuon. Tai jos en ehdi/muista palautusajan puitteissa niin sitten otan tuon käyttöön. Vaikuttaa hyvin samanpainoiselta kuin mun 24 sentin valurautapannu, eli ihan OK. Mulla on tässä 20 vuoden aikana ollut pääasiallisessa käytössä vain kaksi paistinpannua ja nyt ajattelin että yhdellä teräksisellä pärjäisi paremmin.
Joo toi sensuel.
Itellä infuktio ja hän on täydellinen.
Asteikot omalla on 0-9 ja oma lämpenee siihen täydelliseen vesipisaraan niin et 0.725 ja hihkasen googlellle et 2min timer, sit rasvat pannulle minuutiksi ja sen jälkee lihat tms.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 805
Viestejä
4 204 035
Jäsenet
70 988
Uusin jäsen
paallikkopc

Hinta.fi

Ylös Bottom