moi minulla on kysymys että minulla ongelma että mikä näytönohjain olisi maksimi koneeseen

Liittynyt
19.12.2022
Viestejä
19
moi minulla on kysymys että minulla ongelma että mikä näytönohjain olisi maksimi koneeseen mistä ei tule pullon kaulaa ja missä on kaikki tasapainossa

tuleeko rtx 40 sarjasta tai rtx 30 sarjasta

tai

AMD

RX 7000 -sarja

suoritin on Intel(R) Core(TM) i5-3570 CPU @ 3.40GHz 3.40 GHz

suorittimessa on 4 ydintä
 
Liittynyt
09.09.2018
Viestejä
81
Valitettavasti tuo prosessori on jo n. 11 vuotta vanha joten karkeasti arvioituna jopa Nvidian 900-sarjakin on yli tarpeen. Kokeilin hiljattain kokoonpanoa missä oli Intelin 10700 prossu ja Nvidian 3080 näytönohjain ja prossu oli reilusti alimitoitettu kun ajoin muutaman eri testin eri resoluutioilla.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 101
moi minulla on kysymys että minulla ongelma että mikä näytönohjain olisi maksimi koneeseen mistä ei tule pullon kaulaa ja missä on kaikki tasapainossa

tuleeko rtx 40 sarjasta tai rtx 30 sarjasta

tai

AMD

RX 7000 -sarja

suoritin on Intel(R) Core(TM) i5-3570 CPU @ 3.40GHz 3.40 GHz

suorittimessa on 4 ydintä
1. Mikä näytönohjain sinulla on nyt?

2. Millä resoluutiolla olet pelannut, 1080p, 1440p vai joku muu?

3. Mikä näytön resoluutio on?

4. Oletko tyytymätön pelien nopeuteen? Jos olet, niin auttaako resoluution laskeminen esim. 720p? Jos auttoi riittävästi, niin prossu riittää nykyisille peleille ja hyödyt uudesta näytönohjaimesta.


Suoritin on 11-vuotias, ja se on 4c/4t -prossu, toisin kuin aikansa huippusuorittimen 4c/8t. Siihen aikaan kovissa pelikoneissa oli GTX 680. Hitaalle suorittimelle AMD:n näytönohjaimet sopivat parhaiten (driver overhead pienempi). Videomuistia kannattaa olla 8 Gt. Uutena ostaen tuskin kannattaa mennä yli RX 6600:n, koska sekin on noin triplanopea vs. GTX 680.


Pcie-liitäntä on vain 8x, mutta sen pitäisi riittää ihan hyvin.

Käytetyistä katselisin kasigigaisia AMD RX 480, RX 580 tai RX 5700, jos ne ovat selvästi halvempia kuin 199 €:n RX 6600.

Loppuun vielä muistutus. Jos et resoluutiota reilusti laskemalla saanut haluamiasi pelejä pyörimään riittävän hyvin, et hyödy näytönohjaimen päivittämisestä, vaan sinun pitää hommata tehokkaampi suoritin.
 
Liittynyt
04.07.2020
Viestejä
43
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 125
Vähän taas takkuilee se ulostulo, mutta sinun pitää ensin varmistaa, että sinne saa uuden näytönohjaimen.
Pakettikoneen ollessa kyseessä, sinne ei parempaa näytönohjainta välttämättä saa. Sitten "paras" näytönohjain on luokkaa Geforce 750 Ti ja se on huono ja sillä ei pelata.

Noin vanhaan kokoonpanoon ei kuitenkaan kannata katsella tuoreita, uusia näytönohjaimia. Käytetty on paras vaihtoehto ja GTX 1060/RX 570/RX 580 olisi ihan suhteessa tasapainoinen päivitys (JOS VIRTALÄHDE/KOTELO SALLII). Ei sillä paljoa pelata tuoreimpia pelejä, mutta koneesi on 10v vanha, ei siitä saa tasapainoista konetta enää tuoreiden näytönohjainten/osien kanssa.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
138
Vähän taas takkuilee se ulostulo, mutta sinun pitää ensin varmistaa, että sinne saa uuden näytönohjaimen.
Pakettikoneen ollessa kyseessä, sinne ei parempaa näytönohjainta välttämättä saa. Sitten "paras" näytönohjain on luokkaa Geforce 750 Ti ja se on huono ja sillä ei pelata.

Noin vanhaan kokoonpanoon ei kuitenkaan kannata katsella tuoreita, uusia näytönohjaimia. Käytetty on paras vaihtoehto ja GTX 1060/RX 570/RX 580 olisi ihan suhteessa tasapainoinen päivitys (JOS VIRTALÄHDE/KOTELO SALLII). Ei sillä paljoa pelata tuoreimpia pelejä, mutta koneesi on 10v vanha, ei siitä saa tasapainoista konetta enää tuoreiden näytönohjainten/osien kanssa.
Serkku olis päivittämässä i7 7700k 4 ytimiseen prossuun näyttistä lähiaikoina. Lieneeköhän tuohon prossuun maksimi radeon 5700 xt tai geforce 2070 super. Ettei prossu olis vielä pullonkaula. Osaatko arvioida ? Ainakaan itse en noista näyttiksistä juuri parempaa omalla arvauksella pullonkauloista laittaisi.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 183
Serkku olis päivittämässä i7 7700k 4 ytimiseen prossuun näyttistä lähiaikoina. Lieneeköhän tuohon prossuun maksimi radeon 5700 xt tai geforce 2070 super. Ettei prossu olis vielä pullonkaula. Osaatko arvioida ? Ainakaan itse en noista näyttiksistä juuri parempaa omalla arvauksella pullonkauloista laittaisi.
Riippuu pelistä ja resoluutiosta.
 
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
78
Onko muita speksejä heittää kokoon panosta.

3570k rupeaa olemaan auttamatta vanhan aikainen,
käytetty rx4xx-rx5xx tai vega varmasti vielä saattaisi mennä.

Mutta melkein suosittelisin katselemaan käytettyjä konepaketteja myydään osiosta,
tietenkin voi poimia osat myös yksitellen käytettyinä,
pelikäyttöön intel 9xxx tai rysen 3xxx sarjasta ylöspäin.
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
595
Luovuin itse kyseisestä 3570k alustasta toissa vuonna. Tekohengitystä ensin 5600xt näytönohjaimella, jonka avuin full hd oli joten kuten pelattava suurimmassa osassa pelejä, mutta prossusta loppui yksinkertaisesti tehot kesken. Cyberpunkin pelaamisesta ei esimerkiksi tullut mitään, prosessori ei vaan jaksa syöttää gputa ja tehdä tarvittavaa laskentaa.

Jos käytettynä saat tuollaisen 5600xt/5700xt niin se on maksimi mitä itse suosittelisin, jos powerissa riittää kapasiteetti. Noidenkin kanssa osa gpu tehosta menee hukkaan. Fiksumpaa olisi säästää hieman, ja ostaa kokonainen paketti käytettynä nykyaikaisemmalla prosessorilla.
 
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
1 917
Battlefront 1 (frostbite 3 ) ja muistaaksni civilisaatio 5. Fullhd.
Civ5 kokemus tuskin muuttuu yhtään miksikään, vaikka sitä ajaisi (uudehkolla) integroidulla näytönohjaimella vs RTX4090. Battlefront 1 taas jo niin vanha, ettei sekään mitään uusinta uutta näytönohjainta vaadi.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
138
Civ5 kokemus tuskin muuttuu yhtään miksikään, vaikka sitä ajaisi (uudehkolla) integroidulla näytönohjaimella vs RTX4090. Battlefront 1 taas jo niin vanha, ettei sekään mitään uusinta uutta näytönohjainta vaadi.


Isoilla resoluutioilla BF1 vaatii aika tykinkin näyttiksen, jos laittaa kaikki asetukset täysille. Mut pienemmillä resoluutioilla ei niin tykkiä. Toisaalta juuri 1080p ja 1440p resoilla prossun merkitys on 4k resoa suurempi.
 

ile

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 276


Isoilla resoluutioilla BF1 vaatii aika tykinkin näyttiksen, jos laittaa kaikki asetukset täysille. Mut pienemmillä resoluutioilla ei niin tykkiä. Toisaalta juuri 1080p ja 1440p resoilla prossun merkitys on 4k resoa suurempi.
4K ja 200% resolution scaling? Tuohan on ihan vaan pelleilyä.
 

ile

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 276
Pelaan itse tuollaisilla settingeillä. 7900xtx näyttiksellä. Mukava käyttää sniperiä kun näkee kauas terävästi.
Juu ei siinä, varmasti hyvä kuva ja fps 7900xtx:llä vielä pelattava, mutta aika kaukana ollaan siitä Full HD perus pelaamisesta. Joku 5700XT tai 2070S voisi olla juurikin passeli.
 
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
1 917


Isoilla resoluutioilla BF1 vaatii aika tykinkin näyttiksen, jos laittaa kaikki asetukset täysille. Mut pienemmillä resoluutioilla ei niin tykkiä. Toisaalta juuri 1080p ja 1440p resoilla prossun merkitys on 4k resoa suurempi.
Varmaan sitten niin, mutta kun nimenomaan kysyttiin FullHD:sta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 824
Viestejä
4 205 231
Jäsenet
70 989
Uusin jäsen
BGZ

Hinta.fi

Ylös Bottom