Hei, osaisiko joku hitusen kertoa asioista...
Elikkä hankin
KEF LSX linnunpöntöt ja olen yleisesti erittäin tyytyväinen äänenlaatuun. Etenkin tv:n kanssa Apple TV 4K iTunes elokuvat taikka Spotify musiikki. Nyt olen sitten tehnyt niin että olen ottanut kaikki mahdolliset johdot käyttöön.
- kajareista menee kummastakin virtapiuha jatkojohtoon
- kajareiden väliin laitoin mukana tulleen "verkkopiuhan"
- master kajarista vedin LAN-piuhan modeemiin
- master kajarista vedin optisen / toslink piuhan LG OLED 65C9 teeveeseen
Nyt sitten mietin tuota äänenlaatu asiaa. Elikkä kännykästä laitan musaa esim. Wi-Fin kautta. Onko se parempi juttu kuin Bluetooth joka myös mahdollinen?
Tietokoneesta kun laittaa Spotifyn päälle niin kajarit löytyy napin painalluksella, ääni on erinomaista suoratoistoa.
TV:n äänet tulevat tosiaan optista piuhaa pitkin, jolloin idea on että KEF LSX sovellusta ei tarvita äänen muokkaamiseen tai mihinkään hienosäätöön vaan sen pitäisi olla automaattisesti parasta tasoa? Mistä kyse? Onko optinen se paras juttu?
Bassot ovat luokkaa 9/10 Genelecin subbariin verrattuna, joka minulla ennestään. Jos haluaa leffojen matalimpia räjähdyksiä, tyyliin
Dunkirk (2017) niin silloin subbari must. Yleisenä leffat, pelit, sarjat, YLE Areena, YouTube jne. aivan maagisen riittävät töminät. Ääntä lähtee kaiuttimista paljon enemmän mitä uskoisi.
...
Miinuksena toki on se että kajareiden mukana tuleva kaukosäädin on lelu Applen ekosysteemiin tottuneille. Yleiskaukosäädin lienee se omakin tulevaisuus. Eli nyt joudun käynnistämään kajarit erikseen sekä säätämään ääntä kaukosäätimellä, ei tätä päivää. Yksi säädin saa riittää: TV, Apple TV, kaiuttimet, pelikonsoli, jne.
Mietin tosiaan yleisesti mikä oikea tapa käyttää näitä kaiuttimia. Tyylillisesti, ja materiaalina puhutaan puhtaasti taideteoksista. Jopa kalleimpien hifi-laitteiden omistajat ovat tyytyväisiä. Itsellä mustat ja niissä tosiaan tyylikäs ohut kangas päällyste sivuilla ja päällä.
Etenkin se hetki jäi mieleen kun laitoin
Ready Player One (2018) alkukohtauksen pyörimään ... "JUMP" ... musiikki, ääniefektit ja puhe erottuvat todella yksityiskohtaisesti toisistaan. Puhe on äärimmäiseen selkeää ja tulee juurikin sieltä keskeltä. Oma kajari etäisyys toisistaan 190 cm. Musiikki kuulostaa upealle, biisikin toimii hienosti. Bassoa ja muuta yksityiskohtaa löytyy erilaisista efekteistä, ne todella erottuvat ja kuulostavat hienoilta.
Te jotka aiotte nämä hommata ... varoituksen sana ... nälkä kasvaa syödessä ... sitä väkisinkin alkaa miettimään voiko tästäkin vielä laittaa huomattavasti paremmaksi, onko se tarpeellista. Olen itse noin 2 metrin päässä kajareista... ääni tulee korvieni tasolle, eli kajarit samalla tasolla kuin korvat. Akustiikka on siinä mielessä kunnossa, että minulla on useita tyynyjä pääni takana, tyyny vuori sekä villamatto.
No juu... tämä oli valtava yllätys vaikka katsoin YouTube arvioita että kajarit ovat niin valtavan monipuoliset ja sopivat moneen tilanteeseen. Esim. ilmeisesti jos haluaisin niin voisin tv:n ääniä kuunnella pelkän Wi-Fin välityksellä, kiitos Apple TV:n eli tuntuu etten ihan tajua mikä paras / fiksuin vaihtoehto mihinkin tilanteeseen.
Nyt tuntuu että optinen olisi paras, mutta en osaa kunnolla erottaa Wi-Fi laadusta. Lisäksi nyt vaikka kajarit kiinni niin takana palavat:
- BT Pairing
- M/S Pairing
- LAN-piuhan valo vilkkuu (ikään kuin olisi netti liikennettä)
Toivottavasti tässä ei mene valtavasti sähköä. Esim. TV:ssä ja kajareissa pidän ledi valoa päällä vaikka ovat kiinni. Niin sanottu valmiusvalo. Että tiedän että ovat kiinni.